Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hit autosalonů, rarita na silnicích. Elektromobily

Elektromobily představuje stále více automobilek. V Paříži se s nimi na autosalonu chlubí mnoho výrobců. Většímu rozšíření však zatím brání cena.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Deleter

Jó, říkejte si co chcete,

ale až bude na kraji města cedule Spalovací motory vjezd zakázán, tak bude po debatách co a za kolik. ;-D

0/0
4.10.2010 9:31

truthspeaker

Re: Jó, říkejte si co chcete,

Jedině že by ji tam dali mimozemšťani. Zákony a cedule totiž dělají lidé, kteří jezdí autem a chtějí jezdit rozumným způsobem za rozumné peníze. Dokud nebude jiná technologie ukládání energie, je elektromobil a vaše cedule prostě utopie.

0/0
4.10.2010 13:19

Deleter

Re: Jó, říkejte si co chcete,

Elektromobil utopie není, co na tom nechápete? Cedule dávaj politici, to nejsou lidi.;-D

0/0
4.10.2010 15:28

paskundilek

Re: Jó, říkejte si co chcete,

Doporučuji navštívit švýcarský Zermatt :-P

0/0
4.10.2010 15:30

truthspeaker

Re: Jó, říkejte si co chcete,

A dozvědět se co? Že provozují elektromobily produkující jedovatý odpad, který se spaluje ale někde jinde, aby si Zermatt nekazil výhled? Nebo že vše podstatné - zásobování, záchranka, údržba silnic atd. jezdí normálně na benzín a elektromobily jsou v Zermattu používány stejně, jako koňské potahy, pro posunování lidí po této malé vesnici?

To už bych tedy bral raději toho koně, má alespoň styl.

0/0
5.10.2010 7:46

cenzore_zdar

Korunu na kilometr?

To mam ted a jezdim na LPG

0/0
3.10.2010 13:24

Deleter

Re: Korunu na kilometr?

No tak ses pochlubil,  teď zase zalez to tý svý mikropiksly a raduj se ze života.;-D

0/0
4.10.2010 9:29

NotFound

Re: Korunu na kilometr?

Přeji příjemné parkování v podzemních garážích ;-D

0/0
4.10.2010 19:15

truthspeaker

miluju porovnani nakladu

zalozene na fantasii, ne na realne ekonomice. Pokud tvori 2/3 ceny benzinu spotrebni dane a naklady na distribuci, je opravdu tezce nekorektni srovnavat to s naklady na cestovani elektromobilem, do kterych tyto polozky nezapoctu.

0/0
2.10.2010 15:27

sir999

Renault

"Ceny by přitom měly být srovnatelné s modely na konvenční pohon."

Ale proslýchá se, že při tom si akumulátor budete pronajímat ;-)

0/0
1.10.2010 19:19

TTRX

Když vidím kolik vědců a inteligence je zde

Divdím se že je v ČR pořád tam kde je a že už jsme to s takovým materiálem někam nedotáhli ;-DR^

0/0
1.10.2010 18:27

zdravý rozum

plkáte

Samí znalci problému se sešli opět v diskuzi. Žvaníte tady akorát své dojmy z neznalosti věci. Cena vozidel je vysoká z důvodu malovýroby a potřeby generovat zisk automobilek. Největší zisk mají na bateriiích, ale bohužel nevlastní patenty na tyto technologie. To je největší kámen úrazu. Vodík je dobrá alternativa, ale drahá. Technicky dojezd těchto aut je určen primárně do měst, kde dobíjení není problém. Jsou baterie, že jsou schopny během 5ti min. nabít kapacitu na 70%. Ale to je stejně jedno, jak se do toho opře nějaký gigant, zaplatí technologie, tak se změní i druhy bateií (Li-Pol,Li-Ion,, za jiné) změní se i rychlost dobíjení, velikost i váha baterií. Jízdní dynymika je u těchto aut vynikající, skoro jako supersporty ( trochu jsem to přehnal, ale je daleko lepší než máte teď ty své pekáče). Adios

0/0
1.10.2010 17:31

Pro Forma

Re: plkáte

"Největší zisk mají na bateriiích, ale bohužel nevlastní patenty na tyto technologie."

Jejich problem, ze si nechali ujet vlak...

A propocty jsem uvadela v PRODEJNICH cenach, cili uz s primerenym ziskem, samozrejme...

0/0
1.10.2010 19:11

NotFound

Re: plkáte

Ale pořád nezapočítáváte náklady na vývoj, holt když vývoj auta příjde třeba na 50mil.kč, tak je rozdíl mezi částkou, kterou to bude dělat v ceně u vozu, kterého se prodá ročně desetitísíce kusů (10000 aut ---> 5000kč) a u vozu, kterého se prodá pár set kusů (např 500 ---> 100 000kč)...

0/0
4.10.2010 19:21

sir999

Re: plkáte

"Jsou baterie, že jsou schopny během 5ti min. nabít kapacitu na 70%."

Bohužel se obvykle při tomto rychlonabíjení zkracuje životnost akumulátoru ;-(

0/0
1.10.2010 19:15

Kuk na strejdu

Re: plkáte

Asi jsem něco zaspal, ale moc elektromobilů se stovkou pod sedm a omezovačem vysoko nad dvě kila fakt neznám :-D

0/0
1.10.2010 22:47

truthspeaker

Re: plkáte

Prvni cast vaseho prispevku je pravda, druha pulka je fantazirovani zalozene na vire.

0/0
2.10.2010 15:30

Little Boy

Re: plkáte

Tady je nekdo chytrej jak radio... uz me to otravuje psat, ale litiovy baterky jsou drahy proto, ze necekane obsahujou litium, coz je pomerne vzacnej prvek. Uvedom si, ze cim vetsi budou vyrobni serie, tim to bude drazsi,  protoze toho litia se vic dost dobre nevytezi.

0/0
3.10.2010 18:13

Karlvonbaum

Re: plkáte

Ano naprosto souhlasím pokud se spotřebuje lithium tak na co budou elektromobily jezdit když neuchovají kapacitu el. napětí. Jak já říkám Vodík a jeho přímé spalování je trvalé řešení kde se nikdy nevyčerpá jeho zdroj. Sice je to náročnější na výrobu ale nyní jsou i jiná řešení jak získat vodík a mnohem již levnější. Jen rozjet velkovýrobu. A jezdíme za pár korun.

0/0
4.10.2010 9:12

Deleter

Re: plkáte

Nezlobte se, ale píšete blbosti.

0/0
4.10.2010 9:26

Pro Forma

A proc je to tak drahy?

Pokud se bavime o skutecnych elektromobilech (nikoli hybridech), pak elektromobil nepotrebuje: spalovaci motor, slozitou elektroniku pro optimailizaci vstrikovani a vykonu, prevodovku, ruzne mazaci a udrzovaci mechanismy. Krome kastle, elektrickych obvodu, rizeni a sedacek prakticky nic nezustane (s nadsazkou, samozrejme). Cili same levne soucasti, rekneme za 1/3 prodejni ceny auta.

Potrebuje: baterii (pravda, dnes pomerne draha, ale cena bude prudce klesat) a 4 dilci elektromotory, ke kazdemu kolu 1, slouzici zaroven i jako brzdy. Rekneme, ze baterie nyni stoji 1/2 prodejni ceny bezneho auta, motory etc. cca 1/4, dohromady cca o 10 % vice nez cena bezneho auta. At je tam rezerva, rekneme o 25 %.

Tak proc to kruci prodavaji za dvojnasobek?!

0/0
1.10.2010 17:19

zdravý rozum

Re: A proc je to tak drahy?

R^R^

0/0
1.10.2010 17:31

zdravý rozum

Re: A proc je to tak drahy?

To jsi ještě hodně podcenil.

0/0
1.10.2010 17:34

truthspeaker

Re: A proc je to tak drahy?

Protoze cena auta neni rovna cene dilu. Zcela opomijite naklady na praci, vyvoj, propagaci a primereny zisk. Dale by me zajimalo, na cem zakladate svoji viru, ze cena baterii bude klesat. Vzhledem k tomu ze se jiz dnes jedna o masove vyrabeny produkt, nemuzete pocitat se zlevnovanim na zaklade rozsirovani produkce. Naopak, s rostouci poptavkou poroste cena zakladnich surovin pro vyrobu a muze se lehce stat, ze naroste treba o 100%, coz pro vas notebook nebude predstavovat problem ale pro elektromobil to je likvidacni.

0/0
2.10.2010 15:45

Deleter

Re: A proc je to tak drahy?

Mno, na rozdíl od fosilních paliv se materiály pro výrobu aku dají recyklovat.

0/0
4.10.2010 9:30

truthspeaker

Re: A proc je to tak drahy?

Máte pravdu. Dokonce lithium jde recyklovat až z 90%! Teoreticky. Jenže se to nedělá a dělat nebude, protože v praxi se to musí dělat procesem pražení s nízkou výtěžností a uhličitan lithný, který získáte po usmažení baterií v recyklační peci, byste musel ještě protáhnout elektrolýzou než z toho dostanete znova lithium a na to se každý vykašle, protože celkové náklady velmi nebezpečného procesu recyklace jsou extrémní. Navíc se lithiových baterií recyklují pouze Li-MnO2. Takže ano, máte "pravdu", materiály se recyklují, ale v pořadí  obalový papír, plasty a pak zinek z kasických zinkových aku. S těmi ale asi v elektromobilech nepočítáte, nebo ano? ;-D

0/0
4.10.2010 13:10

Deleter

Re: A proc je to tak drahy?

Ale ano. Vy to nevíte? Jste trochu pozadu.

0/0
4.10.2010 15:29

truthspeaker

Re: A proc je to tak drahy?

Opravdu pozadu? Tak jestli máte namysli Nikl-Zinkové baterie, nejste pozadu náhodou vy? Vám nevadí, že vývoj Nikl-Zinkové baterie narazil na to, že mají už z principu krátkou životnost (až 4x menší než LiPol) a musí se nabíjet ve dvou fázích, tedy VELMI dlouho? Recylovat je tedy lze opravdu nejlépe, ale myslel sem, že diskuze je o elektromobilech a tady je Nikl-Zinková baterie fakt totálně na h***o. Tak teď prosím ještě odkaz na jinou dobíjecí zinkovou baterii, kterou jste myslel vy, rád se poučím.

0/0
4.10.2010 18:52

Deleter

Re: A proc je to tak drahy?

No já jsem měl na mysli spíše ZnAir, jakkoliv to možná nesplňuje vaši definici nabíjecího akumulátoru. No a případně taky asymetrické ultrakapacitory, případně kombinaci.

0/0
4.10.2010 23:18

libedejroznec

"Pohon na proud je však výrazně levnější než na benzin"

..ano a proto cenu vozu "vosolíme" na dvojnásobek ..  to má logiku..

0/0
1.10.2010 16:46

Hagenbaden

Re: "Pohon na proud je však výrazně levnější než na benzin"

Jojo a kde je spotrebni dan za pohonne hmoty. to je jediny duvod, proc je provoz "levny" :-(

0/0
1.10.2010 16:51

warekkonecnesmazan

ehm

podivna baterka vydrzi pomerne kratce a je to jen o 50% vyhodnejsi nez naftaky tak to tedy ne diky ;-D

0/0
1.10.2010 15:39

Karlvonbaum

Nesmysl

Všechno co je na elektropohon je nesmysl. Podívejte se z čeho se skládá Lithiová baterie. Lithiových dolů je velmi málo. A je to taky prvek který jednou dojde. Tudíž je to jen dočasné řešení. Pokud by celý svět jezdil jen s elektromobily bude cena elektřini nesmírně vysoká (poptávka určuje cenu zboží = čím větší poptávka tím větší cena).  Já si myslím že nejlepší řešení je přímé spalování vodíku. Vody je všude dost. . Výroba vodíku jde neskutečným tepem dopředu. Tedy už není tak náročná jako dříve. A neubývá tím na zemi žádný vzácný prvek a hlavně se recykluje zpět do kapalné formy.

0/0
1.10.2010 15:09

Deleter

Re: Nesmysl

A ten vodík se podle vás vyrábí jak? ;-D;-D;-D

Mimochodem, měl byste nějak rozvést, proč jsou tramvaje, metro, trolejbusy a vlaky nesmysl.

0/0
1.10.2010 15:58

Gurney Halleck

Re: Nesmysl

absence baterií

0/0
1.10.2010 16:22

Karlvonbaum

Re: Nesmysl

Tramvaje, metro, trolejbusy a vlaky jezdí na přímé napájení ze sítě (trakce) tudíž se nikde energie neuchovává (krom baterií na udržení napájení přístrojů které ovšem nejsou tak namahány jako baterie v elektromobilech) . A při brždění tedy rekuperaci se vrací zpět do energetické sítě.  A k té výrobě vodíku. Vodík se vyrábí například Elektrolízou. Myslím si že je pořád lepší vyrábět vodík na několika místech přímo pro jedno velkoodběrné místo - tudíž pro velkoodběrnou slevu. Než zvýšení energetické náročnosti domáností a zvýšení cen energií.

0/0
1.10.2010 16:22

Deleter

Re: Nesmysl

A účinnost té výroby vodíku elektrolýzou znáte? Jako při spalování vodíku v ICE stejně nedostanete víc, než 50 procent a to máte nulovou možnost rekuperace. K tomu ztráty vodíku při skladování a transportu. No nevím.

0/0
1.10.2010 19:24

NotFound

Re: Nesmysl

Dnes se přes 90% světové produkce vodíku (celkem produkce cca 50mil. tun/rok) vyrábí parním reformováním methanu (CH4 + H2O ---> CO + 6*H2).

Výroba vodíku elektrolýzou v kombinaci s JE (nebo dokonce TjE) je ovšem krásná věc, ale nějakou dobu si na ni ještě počkáme.

0/0
4.10.2010 19:42

Pro Forma

Re: Nesmysl

Jo, jenze na tu elektrolyzu pri vyrobe vodiku potrebujete - elektrinu. Proc to delat jednoduse, kdyz to jde slozite (s meziclankem), ze? :-)

Nic proti vodiku, je to dost dobra myslenka, ale stavet elektromibily proti hydromobilum je trochu mimo :-)

0/0
1.10.2010 19:19

Karlvonbaum

Re: Nesmysl

Ale vy pořád nechápete můj příspěvek. Pokusím se to vysvětlit jako pro ..... ! Lithium je prvek který jednou dojde až dojde nebude u vozidel s elektropohonem možnost uchovávat energii. Tudíž je v totochvíli dočasné řešení nebo do té doby než vymyslí jiný akumulátor nezávislý na lithiu který by měl podobnou nebo vyšší kapacitu. Proto je lepší rovnou začít s vodíkovou bází neboť je to trvalé řešení které není závislé na prvku který dojde (vodík se při spalování neustále recykluje). Je to také mnohem snažší protože existují i elektrárny které fungují na zemní plyn. Tedy opět možnost využít vodík.  Jak sem psal výroba vodíku jde neustále dopředu už existují i jíné návrhy jak zístak vodík mnohem snázeji než při elektrolýze. :-)

0/0
4.10.2010 9:06

Deleter

Re: Nesmysl

Jo? Jak mnohem snáze? Povídejte! A jak se bude skladovat? No? lověče, vždyť vy vůbec netušíte, o čem melete. Navíc, Lithiové systémy akumulátorů jsou jedny z mnoha jiných.

0/0
4.10.2010 9:28

Karlvonbaum

Re: Nesmysl

Většina bateríí se skádají z vzácných prvků které se jednou vytěží. Samozřemě vím že jiné baterie existují ale jejich hmotnost nebo kapacita neodpovídá a u beztak nízkého dojezdu to bude stejně zánik elektrovozů. No jak by se skladoval vodík. Asi jste ještě neviděl LPG stanice. Skladoval by se naprosto stejně. Doporučuji Vám návštěvu do Mnichovského BMW můzea. A něco si přečíst o této technologii. Zejméno to že BMW vyrábí vozidlo na vodík (zatím z důvodu malého počtu vodíkových stanic kombinovaný motor kde jen přpínáte mezi spalováním vodíku nebo nafty). Honda a Chevrolet již také mají vozdila na vodík. vodíkové BMW ř.7 se dá doupit jen v německu. Navíc bych Vás chtěl vidět jak pojedete na dovolenou v autě s dojezdem nekolik pár stovek kilometrů a že budete 2 hodiny čekat než se Vám vůz někde nabije.

0/0
5.10.2010 8:50

LuigiDiSavoiaDucaDegliAbruzzi

...

DeZIr je prekrasny.R^

Jinak elektromotory nechci, to se muzu rovnou svezt trolejbusem.

0/0
1.10.2010 14:44

D.E.S.

no ..

s dnešními technologiemi je toto naprosto slepá cesta. Jo vodík jako

pohon, tedy převod Vodik - Elektřina - Motor, tak to je jiná káva,

bohužel neskutečně drahá ..

0/0
1.10.2010 13:50

Deleter

Re: no ..

Skladování vodíku je prakticky nemožné, tudíž je to totální blbost.

0/0
1.10.2010 16:00

Kuk na strejdu

Jak výhodné

Pohon na proud je však výrazně levnější než na benzin. Dle šéfa asociace elektroaut Jaromíra Vegra spotřebuje na 100 kilometrů ve městě zhruba 1,5 tuny těžké auto 22,5 kilowatthodiny. To při běžných cenách představuje náklady zhruba korunu na kilometr.

No a jsme u toho. Připlatíte 500 tisíc a za tento příplatek rovnající se ceně vozu získáte naprosto mizerný dojezd, mizernou dynamiku, málo místa v kufru a jako bonus nutnost po pár letech velmi nákladné výměny baterií. A to se opravdu vyplatí!!

0/0
1.10.2010 13:40

paskundilek

Re: Jak výhodné

Někdo musí slepou uličku lidského poznání ohledat, a ohlásit světu: Tudy ne, přátelé! ;-D

0/0
1.10.2010 13:47

D.E.S.

Re: Jak výhodné

a auto v zimě bez topení a v létě bez klimatizace ..

0/0
1.10.2010 13:51

Deleter

Re: Jak výhodné

Proč jako?

0/0
1.10.2010 15:59

NotFound

Re: Jak výhodné

Elektromotor ma kupodivu vyrazne lepsi dynamiku, nez spalovaci motory, tocivy moment pri srovnatelne vaze byva vyrazne vyssi, taktez maximalni rychlost ...

Vyrazne vyssi cena je hlavne proto, ze nejak se musi zaplatit vyvoj, a u auta u ktereho se predpoklada prodej ve stovkach kusu rocne je castka na jedno auto proste vyssi.

Navic elektromotor ma proti spalovacimu zanedbatelne naroky na udrzbu a vyrazne delsi zivotnost. A malo mista v kufru? To leda u hybridu, u elektroauta aku tolik prostoru nezaberou. No a od auta ktere je pri soucasnem stavu technologii primarne urceno do mesta nikdo nemuze chtit maximalku 250+ km/h a dojezd 500km.

A k aku, bezne li-ion aku dnes maji zivotnost 1000 a vice cyklu (tzn. nez kapacita klesne pod 80% puvodni). Pri dojezdu 160km to je minimalne 160k km a pak jeste cca 40k, nez dojezd neprijemne klesne. Pokud se budou jezdit kratsi trasy na jedno nabiti, zivotnost muze byt vyrazne vyssi. Navic v dobe vymeny budou nejspise existovat lepsi aku.

0/0
4.10.2010 19:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.