Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Revoluční sporťák Jaguaru pohání elektromotory a turbíny

Jaguar se na probíhajícím autosalonu v Paříži předvedl se studií nového supersportu, který na první pohled vypadá jako sériový vůz. Pohledná karoserie ale skrývá zcela revoluční pohonné ústrojí. Čtyři elektromotory dopují energií dvě turbíny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Karboxyl

Bral bych ho

Tak tohle auto bych bral všemi deseti. Po dlouhédobě něco, co mě opravdu zaujalo.

0/0
7.10.2010 23:58

TTRX

Aneb jak Ind naučil Brity zase dělat auta

;-)

0/0
7.10.2010 22:09

xnor

Praktické použití turbíny

Na autosalonu Los Angeles byl představen supersport Capstone CMT-380 kde je jako pohon použita mikroturbína Capstone C30 o výkonu 30KW, jako palivo se používa nafta či bionafta. Zrychlení 0-100km/h 3,9s, max rychlost 240km/h. V roce 2009 Capstone ve spolupráci s firmou Langford Performance Engineering integrovala mikroturbínu do vozu Ford S-Max. Při testech byla spotřeba nafty při jízdě nejvyší rychlostí je 2,9l /100Km. Mikroturbíny Capstone 30kW se používají např. k pohonu hybrydních autobusů. Jsou k vidění v Londýně, Paříži, Tokiu či Římě. Použití: turbína pohání generátor který slouží k pohonu elektromotoru a dobíjení vestavěných Li-Pol článků. Chystá se omezená serie těchto vozů jako ukázka možností této technologie. Jaguar je pravděpodobně další ukázka využití mikroturbín.

0/0
7.10.2010 16:34

A22

turbína je určitě lepší než smrdutý diesel,

díky spojitému spalování. Navíc je menší, lehčí, jednodušší a teoreticky i účinější..... Problém je cena, která je daná masovostí vývoje a produkce (a to je u pístových motorů prostě někde jinde)....

0/0
7.10.2010 13:43

Karboxyl

Re: turbína je určitě lepší než smrdutý diesel,

To jo, ale předpokládám, že zrovna u tohohle supersportu by asi potenciálním kupujícím byla ceny turbíny ukradená, naopak fakt, že to má v sobě dvě turbíny by mohl být dalším výrazným lákadlem, aby si to multimilionáři kupovali jako něco extra a vyšší ceny by toho byla akorát důkazem.

0/0
7.10.2010 23:52

Karboxyl

Re: turbína je určitě lepší než smrdutý diesel,

Nehledě na to, že turbíny jsou konstrukčně poměrně jednoduché, takže ani ta cena by nemusela být nijak závratná.

0/0
8.10.2010 1:16

Deleter

Re: turbína je určitě lepší než smrdutý diesel,

Konstrukce je jednoduchá, materiály na ložiska atakdále už ne tak docela. Nicméně turbína je v každém turbomotoru, že.

0/0
8.10.2010 11:29

TT777

A co emise?

Dozvime se je vubec nekdy? Ona te el. se totiz nevirabi bez emisi a z vic jak 50% je vyrabena v uhelnych elektrarnach. Jo a vite ze jedna jedina uhelna elektrarna v CR vyprodukuje za rok vic CO2 nez veskera automobilova doprava vcetne kamionu! Jedina vyhode elektromobilu je ze ty splodiny nevypousti ve mestech ale nekde jinde elektrarna...

0/0
7.10.2010 12:44

stefi_ul

Re: A co emise?

No a prave proto musi nastoupit jadro, vitr a slunce... ale ne v podminkach, jak to nastavili u nas. Vetrniky maji zivotnost nekdo kolem 25let (tusim) a navratnost bude nekde po 10ti letech. U nas nastavena slunecni energie je solich, o kterym se nam nezda. Navratnost je snad nekdo kolem sesti let pri vydrzi taky minimalne 25let.

Ale je to skoda.

Jadro ovsem proste musi nastoupit masivneji. Skal a dolu na vyhorely palivo mame dost. A pokud se to palivo tezi ze zeme, vyhorely se uskladnit hluboko do zeme muze taky.

0/0
7.10.2010 13:26

A22

Re: A co emise?

mícháš hrušky a jablka. Jedna věc je CO2 a druhá věc jsou škodlivé emise!

0/0
7.10.2010 13:44

DuckEgg

Re: A co emise?

Hlouposti příteli... Pokud budeme sledovat celkovou emisní stopu CO2 od dobývání suroviny přes její zpracování a spálení za účelem pohonu vozu, tak je auto se spalovacím motorem asi čtyřikrát hůř než auto na elektřinu dobíjené energií z klasické odsířené tepelné elektrárny na uhlí. To je prostý a neoddiskutovatelný fakt (tedy pro toho, kdo o tom něco ví...). K těm ca 130 g/km je totiž třeba připočítat právě na dobývání a zpracování ropy dalších ca 120 - 140 g/km. Celková emisní stopa el energie s využitím spalování uhlí je jen něajkých 90 g/km...     

0/0
7.10.2010 14:19

co ze to chces

Re: A co emise?

a je ti jasný že ještě nikdo doopravdy škodlivost CO2 nedokázal, že jo?;-D

0/0
7.10.2010 14:39

DuckEgg

Re: A co emise?

Ale o to v této debatě nejde - sleduj její vývoj. Někdo napsal, že elektromobily jsou taky na prd, protože se musí brát elektřina z elektráren a ty produkujou taky CO2. Tak mu vysvětluju, že to je poněkud jinak. Otázku míry vlivu CO2 na životní prostředí v téhle debatě neřeším, protože to už bysme se vůbec nikam nedostali. Faktem je, že jsou tyto povolené emise zákony a normami snižovány a automobilyk i průmysl se s tím musí nějak popasovat.

0/0
8.10.2010 10:17

radik

Re: A co emise?

A máte představu kolik jakých látek se vypouští do okolí při výrobě spalovacího motoru a při výrobě el motoru s akumulátory? Taky je třeba počítat s tím že akumulátory nevydží věčně...

Ale co, většina všech baterií a akumulátorů se vyrábí v číně, tak proč by sme to řešili my, co?

0/0
13.10.2010 14:22

Deleter

Re: A co emise?

Akumulátory i elektromotor v takovém srovnání s přehledem vítězí.

0/0
13.10.2010 15:49

radik

Re: A co emise?

Teď sem trochu nepochopil jak to myslíš...

0/0
13.10.2010 16:30

r-man

Re: A co emise?

Tady by to chtelo spocitat takzvany GE index. Ono totiz ta uhelna elektrarna taky "produkuje" postranni emise. Nejak se prece musela postavit, uhli se nejak dobyva v dolech a nejak vozi do elektrarny...Chtelo by to komplet soucet.

0/0
7.10.2010 16:57

DuckEgg

Re: A co emise?

No ale o tom píšu - od dobývání až po využití energie. Stavba zařízení se do toho nepočítá. Ta je potřeba stejně tak u rafinérie a navíc to je jednorázová zátěž, která se rozmělní v těch letech provozu na zanedbatelné množství, když to budeme počítat na gramy na km.

0/0
8.10.2010 10:14

radik

Re: A co emise?

Ještě emisní stopy výroby bežného spalovacího motoru a el. motoru s akumulátory... a zase to je trochu jinak, co?

0/0
13.10.2010 14:25

Deleter

Re: A co emise?

Ne, není. Výroba příšerně složitého spalovacího motoru je podstatně náročnější, než elektrokombinace.

0/0
13.10.2010 15:53

radik

Re: A co emise?

Náročnější možná ano, ale vypustí se při tom víc škodlivin než při výrobě akumulátorů? O tom pochybuju...

0/0
13.10.2010 16:32

Deleter

Re: A co emise?

No to samozřejmě můžeš.

0/0
15.10.2010 10:12

Martin138

jaguar je jaguarem jen díky fordu

sem trochu od fochu a vím co se vyprávělo o podvozcích, motorech. nic valnýho. ford ho docela postavil na nohy, ale proč jaguára když můžu se stejným podvozkem mít forda

0/0
7.10.2010 11:23

Jan9002

Re: jaguar je jaguarem jen díky fordu

Naglický vtip: Víš proč musíš mít dva jauáry? Protože jeden je v servisu a s druhým jezdíš.

0/0
7.10.2010 12:23

já George XVII

Re: jaguar je jaguarem jen díky fordu

Proč bych si raději koupil Jaguar než Ford? Protože Ford je vozítko pro sociálně slabší a podle toho vypadá i úroveň výbavy, materiálů v interieru, výkonnosti motorů a celkově Fordy jsou typickým představitelem designové nudnosti (musí se zalíbit masám). Mimochodem již dva roky nemá Ford a Jaguar nic společného. 

0/0
7.10.2010 12:52

já George XVII

Re: jaguar je jaguarem jen díky fordu

a ještě jsem zapomněl ... Ford za poslední léta nevymyslel nic, čím by automobilový svět obohatil. Za poslední desetiletí pouze "vykrádal" know-how z Volvo, Jaguaru, Land Roveru a Mazdy. Teď se těchto vykradených automobilek zbavil, protože už není co brát. Čemuž se nelze divit, když jim jakožto vlastník škrtil peníze na vývoj. I z toho důvodu bych si Ford nikdy nekoupil.

0/0
7.10.2010 12:59

Martin138

Re: jaguar je jaguarem jen díky fordu

nechci ti kazit iluze, ale třeba dobrej příklad za všechno. ford dodá Volvu spodek z mondea, Volvo si k němu přidá podvozek a stradá je na světe S40. Jenže do teď nikdo z kontrukce nechápe jak je možný že volvo ač dostalo vše krom podvozku, stojí za prd.COž ti potvrdí každej kdo nový mondeo a nový volvo řídil

0/0
7.10.2010 17:55

já George XVII

Re: jaguar je jaguarem jen díky fordu

jsem si nějak nevšiml, že by S40tkám chyběla karoserie, motor, interier a další věci (když spodek mondeo+podvozek Volvo=S40?) ...

Co vlastně máte na mysli tím novým Mondeem? Letos uvedený faceliftový model? Model uvedený v roce 2007, tj 4gen? Či model 3.generace, který světlo světa spatřil v roce 2000? A jaké nové Volvo S40 máte na mysli? To, co se vyrábí od roku 2004? Které Vám jaksi nezapadá do modrooválného světa?

Prosím Vás nevymýšlejte si nějaké bludy, nikdo Vám na ně neskočí.

PS: jediné věci, které jsem si na podvozku Volvo pod vedením Fordu všiml je rapidně zkrácená životnost ložisek a veškerých silentbloků a čepů. O pozitivním přínosu Fordu zde nelze mluvit.

0/0
7.10.2010 19:18

DuckEgg

Re: jaguar je jaguarem jen díky fordu

Ty v tom máš hokej jak v NHL člověče. Kdo ti nakukal, že má S40 něco společného s Mondeem? A jak mám rozumět výrazu "spodek a k němu si přidá podvozek"? Co to je ten spodek? Karta? Ty seš znalec! ;-DRv 

0/0
8.10.2010 10:19

DuckEgg

Re: jaguar je jaguarem jen díky fordu

Nevíš, o čem hovoříš... BTW, Jaguar už Fordu nepatří...

0/0
7.10.2010 14:20

libl3

Lidi, to chci vidět,

kde budete na sídlišti a bez garáže dobíjet své elektromobily. Neřešitelné, nepraktikovatelné.

0/0
7.10.2010 11:12

radik

Re: Lidi, to chci vidět,

Já mám garáž ;-D :-P

0/0
7.10.2010 11:17

radik

Re: Lidi, to chci vidět,

Jinak vyřešit se dá skoro všechno, ale to bys musel mít jinej přístup ;-)

0/0
7.10.2010 11:22

v r

Re: Lidi, to chci vidět,

Neznáš prodlužku?  Akorát si to bude muset každej v noci hlídat by mu jí mouřeníni v noci nezprivatizovali.;-D

0/0
7.10.2010 11:23

Martin138

Re: Lidi, to chci vidět,

tak to k vám ještě asi nedorazila revoluční technologie v podobě prodlužky:-P

0/0
7.10.2010 11:24

Jan9002

Re: Lidi, to chci vidět,

Nebydlím na sídlišti a nečetl jsi, že to má dvě turbíny na dobíjení baterek?

0/0
7.10.2010 12:18

A22

Re: Lidi, to chci vidět,

elektromobil prostě není pro sídlištní socky parkující auto venku v mrazu 14 dní na jednom místě.... Pro ty je lepší HYBRID v podobě elektrifikované MHD pro jízdu po městě a ojetý dieselový sazomet pro jízdu mimo město.

0/0
7.10.2010 13:47

DuckEgg

Re: Lidi, to chci vidět,

Řešitelné to je, o tom nepochybuj... Dokonce existuje celá řada možností, ale to musíš tu problematiku aspoň trochu sledovat.

0/0
7.10.2010 14:21

Karboxyl

Re: Lidi, to chci vidět,

To je moc složitý, jednodušší je celou věc rovnou zkritizovat a odsoudit. pak si jít o tom pokecat s chlapama na pivu a při tom ještě zanadávat na vládu a kolektivně se shodnout na tom, jak ten život stojí za ho...;-D

0/0
7.10.2010 23:44

radik

k čemu?

K čemu takovej krouťák když neexistujou pneumatiky které by ho bez problému přenesly na vozovku? Můžete mít výkon a krouťák jakej chcete ale bez pořádných pneumatik je to k ničemu.

0/0
7.10.2010 10:06

BlkRider

Re: k čemu?

Ten kroutak je jen o neco malo vetsi nez u Veyronu a ten ma problem s

pneumatikama jen kolem maximalni rychlosti (vydrzej jen asi 15 minut)... samozrejme to nejsou Barumky ;)

0/0
7.10.2010 14:39

radik

Re: k čemu?

Nejde jen o maximalni rychlost, co treba trakce? Myslis ze ten napor sily pneu zvladnou jen tak? Bez elektroniky by ses ani nerozjel s takovym kroutakem. Mimochodem ty pneu pro veryon sou opravdu hodne drahy a ani jejich vyvoj nebyl levnej a kratkej.

0/0
7.10.2010 15:32

BlkRider

Re: k čemu?

Kdyz chces, tak zahrabes i s Fabii HTP. Od maj auta plynovej pedal aby moh clovek davkovat silu :).

0/0
13.10.2010 12:59

BlkRider

Re: k čemu?

Krome toho tohle ma pohon na vsechny 4 kola a ne treba jako MB SL Black, kterej prenasi 1000Nm jen na zadni kola...

0/0
13.10.2010 13:04

radik

Re: k čemu?

Ano dá se zahrabat i s Fabií, ale ne ve stovce při jízdě do kopce (což by tohle s přehledem zvládlo). Neexistují pneu který takovej krouťák v klidu přenesou na silnici a přitom vydrží aspoň hodinu. V 99% nevyužiješ ani polovinu tak velkýho krouťáku.

 

A k tomu Mercedesu...  žádnej model SL Black neznám, asi máš na mysli SL65 AMG, já sem jel v SL 600 (to je jen slabší verze) a nevěřil sem vlastním očím když na mě při každém výjezdu ze zatáčky blikala kontrola trakce... ani v tom mercedesu se ten krouťák nedá pořádně využít a to je poloviční než v tom Jaguaru.

0/0
13.10.2010 14:53

radik

Re: k čemu?

Máš hezký řeči okolo, ale ještě si nenapsal k čemu je takovej krouťák vlastně dobrej... možná v nějakym kamionu by se to dalo využít daleko lépe.

0/0
13.10.2010 15:00

BlkRider

Re: k čemu?

Co je tohle za otazku? To se muzes zrovna zeptat k cemu je dobry sportovni auto...

0/0
13.10.2010 15:18

radik

Re: k čemu?

seš tak blbej nebo to jenom děláš? Výkon neni všechno, jestli máš pocit že jo, tak si něco o autech nastuduj

0/0
13.10.2010 16:38

BlkRider

Re: k čemu?

No ty to ocividne nedelas, takze nazdar ;)

0/0
13.10.2010 17:00

radik

Re: k čemu?

;-D

0/0
13.10.2010 18:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.