Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Převratná novinka pro stavění aut zahubí plechy a svářečky

V autech se už nic převratného vymyslet nedá, jen se vylepšuje, říká se. Steward Morley o tom asi neslyšel, přestože pracoval 16 let u švédských automobilek a stavěl třeba i superrychlé závodní lodě. A vymyslel Inrekor, materiál, ze kterého postavil lehké auto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Barbucha_the_bearspook

Hmm

To je zas úžasný vynález, auto z PUR panelů. To mám radši svoji skoro dvoutunovou plechovku. Nevím, jak se na tom budou opravovat prolákliny od debilně parkujících řidičů. A nevím, jestli by mě nějak vyburcovalo k nadšení, že místo 15 litrů by to žralo jen 14.5 litrů/100 km.

0/0
10.10.2010 22:31

Phantom2005

Re: Hmm

Bože, vždyť se v článku jasně píše jen o kostře.

0/0
11.10.2010 9:41

cenzore_zdar

to bude parada u takoveho 10 let stareho auta

To pak bude jak technologicky "hit" ve favoritu. Kde to po sedmi letech proste uhnilo a rozklizilo se to a clovek kvuli 1cm fuce neprosel STK. Mam na mysli ty skvele podlahy, ktere maji jednotlive dilce snejtovane k sobe a zalepene nejakym sajrajtem.R^

0/0
9.10.2010 17:53

freak5

běžte se sendvičem z plechů a pěnou bodnout

Soudruzi z Lamborghini totiž přišli s "kovaným karbonem" s cenou na 1/3 klasického karbonového kompozitu, bez nutnosti vytvrzování v autoklávu.:-)R^

0/0
9.10.2010 0:55

DeChardonnay

pan redaktor se technicky probudil

i kdyz mu nevadi ze se to jiz pouziva nejmin 10 let....

0/0
8.10.2010 22:48

Inkvizitor Johny

Jak už píše hives...

...pode mnou. Tohle má své plus i minus. Nikdy to nebude levnější výroba. Nikdy. Ať bude technologie zaběhnutá, jak chce. A nikdy se ten materiál nevyrovná klasické dnešní konstrukci, protože to prostě fyzikálně není možné. Deformační zóny jsou fajn, ale musíte mít, co deformovat.

0/0
8.10.2010 22:39

Typický český hovňousek

Re: Jak už píše hives...

"mít co deformovat" bez čárky, ale to už jsem fakt odpornej hnidopich ;-D

0/0
8.10.2010 23:16

Typický český hovňousek

Nic nového pod sluncem

Podobné sendvičové kompozity hliníkové povrchové vrstvy a plastového či minerálního jádra se např. ve stavebnictví používají zcela běžně. Dnes je to jeden z nejlevnějších obkladových materiálů...

0/0
8.10.2010 22:35

mtmr

A co recyklace?

Takové auto asi nebudou chtít ve šrotu. Co s ním? Rozdrtit a zahrabat pod zem. Zapálit a počkat, až zůstanou pouze plechy. Čekají nás krásné zítřky.

0/0
8.10.2010 20:48

zabiak2

Re: A co recyklace?

Kdyby jste četl článek, zjistil by jste, že materiál je to recyklovatelný R^

0/0
8.10.2010 21:14

Homer _4

Re: A co recyklace?

Ono je "recyklovatelný" a "recyklovatelný".

Podobně jako papírový pytlík a tetrapack od džusu. Nebe a dudy.

0/0
8.10.2010 22:00

Homer _4

Re: A co recyklace?

Mimochodem - o JAKÉMKOLI  materiálu lze tvrdit že je recyklovatelný.

Otázkou zůstává, za jakou cenu a jestli to lidstvo dovede.

Příroda to umí, ale může jí to trvat milion let.

0/0
8.10.2010 22:01

habr

Re: A co recyklace?

Třeba úplně recyklovatelný je třeba na holandské farmě vyrobený čuník, dovezený do Čech. Mám pocit, že i štětiny se dnes opět použijí na bioštětce či biokartáče.

0/0
9.10.2010 0:41

Paveljan

Buďte v klidu

Bude to tak drahé, že se to středně drahých a levných aut nedotkne.;-)

0/0
8.10.2010 20:19

josnow

Re: Buďte v klidu

R^:-)

0/0
9.10.2010 9:41

Mumrli (perzekuovany za pravdu)

Kazdych 100kg uzetri x CO2...

To myslim normalniho smrtelnika nezajima, co takhle uvest to v litrech paliva, at to nemusim dopocitavat - to je to co me zajima, ne nejake CO2 na ktere beztak neverim.

0/0
8.10.2010 20:18

vidocqcz

Re: Kazdych 100kg uzetri x CO2...

Mně se spíš líbí ta vysoká tuhost.

0/0
8.10.2010 20:39

ppeta

Re: Kazdych 100kg uzetri x CO2...

Mno, je to sice chemie pro základní školu, ale taky nechápu proč to neuvádějí v litrech paliva. Teda vim - když si to tak vod voka spočítáte, hmotnost CO2:benzín vychází asi tak 3:1, takže 10 g CO2 budou 3 gramy benzínu, to je tak 0,005 l!! Tolik prej ušetříte na 100 kilometrech;-D;-D;-D

0/0
8.10.2010 20:49

ja314

Re: Kazdych 100kg uzetri x CO2...

Pokud ten primer sedi, tak to usetri 0.5 l/ 100km, protoze tech 10g CO2 se udava na kilometr.

0/0
8.10.2010 22:08

ppeta

Re: Kazdych 100kg uzetri x CO2...

V článku je psáno na sto, nejspíš to pisálkové zase zmatlali.

0/0
9.10.2010 6:55

l.g

Re: Kazdych 100kg uzetri x CO2...

Mě by spíš zajímalo, kolik CO2 navíc se vyprodukuje při výrobě tohoto "zázraku".

0/0
10.10.2010 0:15

libedejroznec

jo..

..a pak mi to nějakej chytrák objede debonderem a auto se mi rozpadne.. ještě to tak !

0/0
8.10.2010 20:04

Franta Jetel jr.

Jestli je to lehčí a stejně pevné, nebo ještě i pevnější

tak jsem rád za každý takovýhle pokrok....btw. vlaky i letadla už se dneska lepí úplně normálně, takže nevidím důvod, proč ne i auta :-)[>-]

0/0
8.10.2010 19:54

hives

O "převratné novince" - reklamě?

Tohle mi hlava nebere, kde se tu vzal takovýhle rádoby odborný článek o něčem, co by se při lepším zpracování hodilo spíš do odborného periodika? Skoro to vypadá jako reklama. Kdy jste tu naposledy četli o prokrocích ve zpracování materiálů?

Co se týče té "převratné novinky". Není to nic, co by automobilky už dávno neznaly. Problém ale je, že na vysoce namáhané spoje si nikdo nedovolí dát lepidlo bez kombinace se svařením, nýtování apod. A méně namáhané díly jsou zase ze slabého plechu, tam dva ještě slabší nedáte. Úspora hmotnosti potom není na autě zase tak velká. V článku se dost kouzlí nereálnými čísly. A co je nedůležitější, takový sendvičový díl je dražší, než pevnostně srovnatelný plechový, i když samozřejmě lehčí. Takže použitelnost maximálně u minoritní skupiny aut, kde se hledí víc na hmotnost než cenu. Tam ale mají třeba karbon, takže jsme zas na začátku. U reklamy...:-)

0/0
8.10.2010 19:48

SoloBaron

co2

emise nikoho nezajimaj to jen novinari delaji halooo Rv

0/0
8.10.2010 19:22

cvancara

Hmmm

Toz to si to auto kupim jako v Ikei. V krabici a s piksli lepidla.

A po vecerech se aspon nebudu nudit. Muj ty boze... ;-O

0/0
8.10.2010 19:14

ppeta

Polypropylen nebo polystyren?

Udělejte si v tom jasno, pisálci.

0/0
8.10.2010 17:56

starej Brůna

Re: Polypropylen nebo polystyren?

Používá se více druhů, polystyren a polypropylen jsou jen dva z mnoha, zapoměli zmínit polyetylen a polyuretan (ten hlavně).

0/0
8.10.2010 18:16

VyMeTaky,2

Re: Polypropylen nebo polystyren?

Hodinky nebo holinky, to je v redakci idnes stejný, každý redaktor ví, že obojí se natahuje.

0/0
8.10.2010 19:03

Doubin

V F1 je už dnes lepeno 70% všech spojů.

;-)

0/0
8.10.2010 17:18

Lotus I.

Re: V F1 je už dnes lepeno 70% všech spojů.

A já se vsadím, že 70% spojů v F1 je na torxech.

0/0
8.10.2010 18:10

fsp

Re: V F1 je už dnes lepeno 70% všech spojů.

namáhané části dělají z jednoho kusu a vůbec to srovnání nějak pokulhává :)

0/0
8.10.2010 19:11

m. l.

Dosti chytré

mi to připadá :-)

0/0
8.10.2010 16:55

Obludni_K

A jak se bude

ten slepenec zase rozebírat, až bude potřeba vyměnit jednu jeno část?

0/0
8.10.2010 16:50

dci

Re: A jak se bude

Že by tak, jako dosud?

0/0
8.10.2010 17:01

Pecaf

Re: A jak se bude

A jak se rozebírá takový svár?

0/0
8.10.2010 17:55

chudým bral, bohatým dával

Re: A jak se bude

R^;-D

0/0
8.10.2010 18:43

Pan_Tau

Re: A jak se bude

Odvrtají se body, vymění se díl a znovu přivaří. Nic neobvyklého.

0/0
8.10.2010 23:41

Pecaf

Re: A jak se bude

Dovolím si podotknout, že rozebíratelný lepený spoj taky není nic neobvyklého.

0/0
11.10.2010 10:10

RiP3

Nějak mi

uniklo (vzato z nadpisu) jak to zahubí plechy, když se na to používají :) Ale jinak to není nic nového a už vůbec ne převratného. Každopádně je to zajímavé, sumasumárum dobrej článek.

0/0
8.10.2010 16:40

fsp

Re: Nějak mi

prostě blatník už nebude z plechu, ale z téhle slepeniny, ze které postupem času kov zmizí úplně

0/0
8.10.2010 19:14

já George XVII

Re: Nějak mi

blatníky jsou už teď z plastu

0/0
8.10.2010 21:20

zabiak2

Re: Nějak mi

A já myslím, že je to úplně jedno. Je to nepodstatné

0/0
8.10.2010 21:17

el-lobo

To je dobrej vůl, ten autor

Prej "k Sodomkovi, Ghii...". On ale chudák asi neví, že Ghia není žádná nějaká ta, ale ten Ghia, podle vzoru Sodomka, takže "ke Ghiovi".

0/0
8.10.2010 16:36

hamin

Re: To je dobrej vůl, ten autor

Podle zbytku vety to spis vypada na spatnou znalost cestiny, coz u autoru na iDnesu neni nic neobvykleho. Jinak ale clanek docela zajimavy.

0/0
8.10.2010 16:56

zbiro

hledá se jméno pro tento vynález

Navrhuji název Dibond, ten se již používá v reklamním průmyslu u polyetylenových desek sendvičového typu potažených s obou stran hliníkovou fólii vhodných pro venkovní reklamu, díky malé tepelné roztažnosti. Stačí zadat do googlu. Tuším že pan vynálezce objevil něco co se již několik let běžně používá. Ale jinak dobrý nápad, hlavně u té tuhosti vs. hmotnosti.

0/0
8.10.2010 15:48

???...!

Sendvičová konstrukce a lepené spoje....

Vzpomínám si, že přesně o tomhle jsem četl článek ještě dávno za totáče (polovina 80tých let) ve VTM. Tuším, že tímto způsobem tehdy postavil auto americký Lotus.:-P

0/0
8.10.2010 15:43

Honx

Re: Sendvičová konstrukce a lepené spoje....

americký Lotus? Nějak mi uniklo že se z Anglie přestěhovali ;-D

0/0
8.10.2010 16:01

statnidluh

Re: Sendvičová konstrukce a lepené spoje....

;-DR^;-D

0/0
8.10.2010 16:09

???...!

Re: Sendvičová konstrukce a lepené spoje....

Tak jo, anglický... každopádně to byl Lotus.:-P

0/0
8.10.2010 17:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.