Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Mistr rallye učí, jak správně do zatáčky

Jízda čistou stopou je lehká. Stačí dodržovat pár pravidel a dlouho, dlouho trénovat. A nespěchat. Jízda smykem s pískajícími gumami je možná efektní, ale určitě ne nejrychlejší. Jak projíždět čistě oblouky učí Pavel Valoušek, mistr České republiky v rallye.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Genial

Idealni rady

... do provozu. Az to bude nejaky ocas zkouset podle navodu slajdem pres dve plny lajny proti me - tak Idnes pekne dekuju!;-)

0/0
6.11.2010 15:10

benito.juarez

Re: Idealni rady

R^

0/0
6.11.2010 23:46

pekelný dědek

idnes

Občas mi připadá,že idnes,potažmo i MFDnes,dělá prostřednictvím těchto článků z řidičů totální hlupáky s IQ tykve.Hlupáky,kteří nepoužívají mozek a šlapou pouze na plynový pedál.Je jasné,že si v běžném provozu nebudu najíždět do protisměru,abych efektivně projel pravotočivou zatáčku....

Ono i na okruhu se musí doržovat určitá pravidla....

0/0
30.10.2010 21:14

Deleter

Re: idnes

Hmm, já si na prázdné silnici bez problémů nadjedu.

0/0
31.10.2010 13:29

petacx

predpokladam ze toto je vlastni 85%

predpokladam ze toto (jak projet zatacku) je vlastni 85% chlapu

kteri si konec koncu hrali s auticky od mala

-

nebo ne? - mozna vice napovi test osobnosti napr MBTI - www.mzda.blogspot.com/search?q=mbti

0/0
29.10.2010 21:32

petacx

idealni stopa - racing line

idealni stopa - racing line R^

-

http://vw-passat.blogspot.com/2009/10/idealni-stopa-racing-line.html

0/0
29.10.2010 23:01

Jozxyqk

rady

a příště rady, že do zatáčky se musí brzdit a zatáčet volantem ;-D chtěl bych vidět to najíždění a vyjíždění ze zatáčky v běžném provozu :-/

0/0
29.10.2010 16:39

Škubi

Re: rady

Třeba od krajnice k dělící čáře??? Já přesně takhle jezdim a nepřijde mi to v běžném provozu jako problém....

0/0
31.10.2010 11:43

PanKedlubna

Spravny postup je ale tento:

zakladem je mit podhustene pneumatiky, vritit se do zatacky plnou parou a soucasne drzet plyn a levou nohou brzdu, tim, ze leva noha neni na brzdu vycvicena dosahnete vynikajiciho efektu. Pokud jsou u zatacky prihlizejici, je treba jeste nekomu zavolat mobilem a driv nez se rozslehate na kusy, meli byste se odpoutat......

0/0
29.10.2010 16:20

ROSES_LIVE_RESURRECTION

Re: Spravny postup je ale tento:

bohuzel to je "prednost" manualu, u automatu neni problem mit pravou na plynu a levou neustale na brzde R^

0/0
29.10.2010 17:37

TTRX

Možná stač íkdyž se někteř ířidiči

naučí k čemu jsou blikačky, která strana vozovky je ta správná a kdy se mají a nemají používat mlhovky R^R^R^

0/0
29.10.2010 15:36

PanKedlubna

Re: Možná stač íkdyž se někteř ířidiči

blinkry zasadne malo a kdyz uz, tak obracene, nebo po dokonceni odbocovani, mlhovky zasadne s parkovacima svetlama a za silneho deste, pri tme, bez mlhy, nejlepe vsechny mozne

0/0
29.10.2010 16:21

dobbs

Re: Možná stač íkdyž se někteř ířidiči

ad. mlhovky za silného deště:

§ 32 (4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.

;-)

0/0
29.10.2010 16:55

p19p

doufám,...

...že to nestudoval nějakej 19letej mistr světa, a nebude se svým renaultem 19 zkoušet průjezd ven ze zatáčky právě když se budu v protisměru dnes vracet z práce 

0/0
29.10.2010 15:15

Oťas57

Re: doufám,...

Ten to studovat nemusí protože to ovládá od tý doby (1 rok), co dostal řidičák.

0/0
29.10.2010 16:10

ROSES_LIVE_RESURRECTION

Velky vykon, nahon na vsechna 4 kola a idealne

rychlou min. 6° DCT R^

0/0
29.10.2010 14:53

f0rr35t

Re: Velky vykon, nahon na vsechna 4 kola a idealne

aaaleee, velký výkon, samosvor, náhon na zadek, 5st. man !

0/0
29.10.2010 15:09

ROSES_LIVE_RESURRECTION

Re: Velky vykon, nahon na vsechna 4 kola a idealne

veterany nejezdim

0/0
29.10.2010 17:35

Hroznej puberťák

Re: Velky vykon, nahon na vsechna 4 kola a idealne

To není žádné překvapení, na veterány je třeba umět opravdu řídit, ne jen tupě hamtat na pedály s tím, že to vyřeší elektronika...

0/0
29.10.2010 21:36

f0rr35t

Re: Velky vykon, nahon na vsechna 4 kola a idealne

No nevím, takový Porsche 911 GT3 není zrovna veterán, podle mě je to celkem současný auto :-P  3.6 L plochej 6, atmosféra, manuál, náhon na zadek... tohle je auto pro Řidiče, pro manažery v obleku mají i auta s automatem a všehrabem, aby se nezabili při sjezdu z dálnice.

0/0
29.10.2010 23:29

f0rr35t

Re: Velky vykon, nahon na vsechna 4 kola a idealne

omlouvám se, je to 3.8 l a jako omluvu přidávám nedělní projížďku v GT3 po D1 :-P

http://www.youtube.com/watch?v=-eMDJSEpHSI

0/0
29.10.2010 23:32

Karel:Martel

Re: Velky vykon, nahon na vsechna 4 kola a idealne

a taky navigaci s minimálně destipalcovým LCD displejem abys nezabloudil na dálnici:-P

0/0
29.10.2010 15:31

fsp

Stejně jako v posteli, pomalu dovnitř a

rychle ven.

0/0
29.10.2010 14:23

Ajvn

cteni zatacky

Základem všeho je přehled. Buď vidíte nebo ne a tomu se musí přizpůsobit aktuální styl jízdy. V zatáčkách nám často zakrývá výhled svah, skála, stromy a jiné okolí lemující silnici. Často se na silnicích setkávám s tím, jak lidé bezmyšlenkovitě vykrajují takovouto zakrytou zatáčku nejblíže jejímu vnitřnímu okraji a ani netuší, jestli za ní nejde babka s vozíkem! Základem dobrého řízení je krom přehledu znát chování svého vozu v široké škále situací, nájezdových rychlostí, poloměru zatáčení. Nepodceňujme tuhle znalost a tenhle soustavný trénink. Čím více tohle známe, tím snáze a lépe se nám může řídit vozidlo během projíždění zatáček, a to i těch, které neznáme a prvně "čteme" danou silnici. Pamatujme na to, že čím dřive vidíme my druhé, tím dříve uvidí i ostatní nás. Nemusíme najíždět např. do pravých zatáček přímo do protisměru, přesto drobný výlet za středovou čáru v komcinaci s rychlostí, která NENÍ HRANIČNÍ pro bezpečný průjezd zbytkem zatáčky, kam ještě nevidíme, tak velmi pomůže.

0/0
29.10.2010 13:07

Ajvn

Re: cteni zatacky

... Jakmile vidíme přijíždějící vozidlo v protisměru, máme stále grip a trakci pro stažení vozidla čistě do našeho jízdního pruhu a především na to máme dostatek času díky tomu, že o protijedoucím víme o poznání dříve. Nemluvě o tom, že takový správný nájezd do zatáčky, se správnou nájezdovou rychlostí nám umožňuje vozidlo stáhnout k apexu zatáčky! To bych podtrhl. Najíždějme takovou rychlostí, ať máme možnost a prostor a souběžně s tím i schopnosti vozidla a pneumatik k tomu, abychom si mohli svobodně vybrat libovolné místo v zatáčce, ke kterému se přitáhneme. Jen tak nám nehrozí, že nás nečitelná zatáčka překvapí a pošle nás ven po tečně do dráhy protijedoucích vozů! Výsledkem je tak několik pozitiv:1) lepší přehled a viditelnost do zatáčky a odpadání vzájemného "vybafnutí" na sebe s protijedoucím.2) větší šance zabránit střetu s onou babičkou s vozíkem za zatáčkou.3) po větším poloměru zatáčky i obecně o něco vyšší a stejně bezpečná průjezdová rychlost, resp.4) menší opotřebení gum

0/0
29.10.2010 13:15

Karel:Martel

Re: cteni zatacky

R^

0/0
29.10.2010 13:44

0xf

Re: cteni zatacky

no hlavne by si meli lidi pamatovat ze pribrzdeno a spravne zarazen ma byt uz pred zatackou a ne tam neco vymyslet kdyz uz clovek toci... vism sem si ze kazdy druhy brzdi v zatacce.

0/0
29.10.2010 13:47

Ajvn

Re: cteni zatacky

Tak tak, máte pravdu. Ostatně to se dostáváme i k debatě, proč lidé namísto zpomalování motorem, vhodným zařazeným rychlostním stupněm nebo sekvencí rychlostních stupňů používají místo toho notoricky a "tupě" jen brzdový pedál. Ubírají se tím nejen o mnohem širší variabilitu adekvátních reakcí na danou situaci, zhoršují si následnou výchozí situaci, viz. jak píšete, že mají zařazený nevhodný stupeň a přeřazují v nevhodné chvíli, zbytečně si opotřebovávají brzdové destičky ve chvíli, kdy by místo toho mohli navíc jet zadarmo za 0,0l/100km. A ještě jedna podstatná věc .. často to pak jde ruku v ruce s nárazovitou změnou rychlosti, namísto plynulosti. Ale ať to od nás nezní jako generalizování ... Samozřejmě pokud se do dělá správně, ve správné momenty a víme, co takové chování jako podřazování nebo naopak přeřazování nahoru může se stabilitou vozu způsobit, resp. s trakcí, tak i takové chování má své opodstatnění a není nutné ho paušálně odsuzovat.

0/0
29.10.2010 14:02

Karel:Martel

Re: cteni zatacky

tak kdo vyřadí před zatáčkou by měl okamžitě být zbaven řidičského průkazu to je vcelku jasné taková h0v@d@ nemají na silnici co dělat

jinak já jezdím rád brzda-plyn sice to víc žere a je to méně pohodlné pro spolujezdce ale baví mě to víc:-P

0/0
29.10.2010 14:07

Ajvn

Re: cteni zatacky

Karle, vite, ze si koledujete kdyz ne o zbaveni ridicaku, tak minimalne o pousmati tech, kteri o veci neco vedi? :-) Pokud v zatacce nemate zarazeny kvalt, tzn. ani nezrychlujete pod plynem, ani nezpomalujete pod zarazenym rychlostnim stupnem, tzn. kola se jen samovolne odvaluji, tak potom Vam pneu poskytuje nejsilnejsi mozny grip a trakci v zatacce! Jakekoliv scitani s dalsim vektorem at uz doprednym (plyn), resp. zpetnym (forma brzdeni motorem nebo brzdovym systemem) tuto schopnost pneu ponizuje!

Takze tak, jak jste to napsal, to neni pravdive. Ale pripoustim, ze pokud by se takhle choval ridic neznaly, nezkuseny, ano, davam Vam za pravdu, to asi nebude nejoptimalnejsi mozna cesta, jak projet zatacku, natoz neznamou, nejbezpecneji. :-) Pochopitelne, ze mnohem lepsi cesta je formou vyslapnuti spojky a tehoz efektu dosahnout takto, s tim, ze pri schopnosti adekvatne citlive pracovat se spojkou je pak mozne opet v potrebne chvili spojku pustit a okamzite tezit ze zarazeneho kvaltu.

0/0
29.10.2010 14:16

Karel:Martel

Re: cteni zatacky

no nevím já bych se na neutrál do zatáčky vjet bál obzvlášt třeba když je to z kopce (častá příčina vyřazování u "šetřílků")

samozřejmě ne pomalu

ale relativně rychle jo přeci jen mám o jednu možnost regulace rychlosti mín

když jedu rychle pustím plyn a auto si brzdí samo já se jen soustředím na korigování řízení tak abych co nejvíc zmenšil působení odstředivé síly

0/0
29.10.2010 14:21

Ajvn

Re: cteni zatacky

Hodně záleží, jak pracujete s nohama. Jak nejsem na plynu, okamžitě automaticky mám rychlých přehmatem nohy připravené pravou na brzdě a levou na spojce a mohu reagovat podle potřeby. Buď jen vyšlápnout nebo naopak pustit spojku, nebo brzdit pravou nebo kombinovat obojí, pokud by šlo do tuhého. Není myslitelné vjet do zatáčky a mít nohy v nedbalkách (a ruce taky :-) ) Ale mohl bych se ptát, jestli není zhýřilost jezdit z kopce v zatáčkách pod plynem? Vždyť to jede samo, ne? :-)) No ale Vy víte, co si tam můžete dovolit. Tak hlavně hodně štěstí a jezděte bez nehod! ;-)

0/0
29.10.2010 14:37

praptak

Re: cteni zatacky

V diskusi se mluví o přeřazení a ne o vyřazení.

0/0
29.10.2010 14:34

dropa

Re: cteni zatacky

Aha, tak ti profíci jezděj všichni špatně a schválě pomalejc a ještě ohrožujou babičku... (reakce na předposlední větu):-/

0/0
29.10.2010 16:13

persona-non-grata 2

Re: cteni zatacky

Na ten "drobný" výlet za středovou čáru bych pro tebe měl jednu prima zatáčku. Ale k tvé škodě by jsi nebyl první, kdo tam má pomníček :-/

0/0
29.10.2010 13:45

Ajvn

Re: cteni zatacky

a copak je na ni tak vyjimecneho? :-) Hodte mi sem aspon link na nejakou sajtu mapy.cz atd, GPS koordinaty, at se muzeme pobavit konkretneji, docela me to zajima .. nic ironickeho. Nebojte se rozepsat o tehle zatacce.

0/0
29.10.2010 13:53

persona-non-grata 2

Re: cteni zatacky

I/11 mezi Rybnou nad Zdobnicí a Žamberkem (cca 1 km za Zdobnicí). Zvláštní je tím, že má dva poloměry (je to vidět i na mapě). Svádí k tomu, že se dá projet rychle, ale její druhá část s menším poloměrem velmi vynáší. Navíc je v zářezu a v kopci a do poslední chvíle není vidět, kdo jede proti.  Jinak o cca 1 km dál je další ostrá pravotočivá zatáčka, do které není vidět a ta je zas obráceně klopená.

0/0
29.10.2010 14:16

Karel:Martel

Re: cteni zatacky

ta zatáčka je nádherná jen je třeba si najet před tou druhou částí na prostředek silnice a pak to fiknout doprava ke krajnici a zase zpátky k půlce:-P

0/0
29.10.2010 14:24

Ajvn

Re: cteni zatacky

To je to místo, jak z ní vychází nějaká menší (polní?) cesta nahoru doleva? Tak předně musím konstatovat, že člověk nesmí mít rychlejší nájezdovou rychlost, než je ta pro stažení vozu do své krajnice. Tzn. neřeším tu rady pro závodníky, ale pro lidi, kteří chtějí sice svižně, leč zcela bezpečně dojet do cíle své cesty, to je základ! :-) Z té ploché 2D mapy těžko soudit ten třetí rozměr, výškové převýšení. Pochopitelně, to je důležitý faktor, ale stejně tak si ho musí být vědom i řidič, že se blíží k horizontu, resp. jsou na cestě indiciie, který horizont dávají tušit! Když se dívám z té mapy, tak už na přijezdu k první zatáčce je možná (nevím jistě kvůli tomu převýšení) vidět přes pole na přijíždějící silnici od Žamberka, takže bych se ptal, jestli tam není tenhle vizuální kontakt s možnými přijíždějícími? I to si musí řidič hlídat, ne jen koukat pár metrů před kapotu, ale sledovat silnici na stovky metrů, co situace umožňuje, abych věděl o blížících se autech. Každé info navíc je +.

0/0
29.10.2010 14:28

Karel:Martel

Re: cteni zatacky

no já bych řekl že je třeba jezdit tak abych to info o vozidlech v protisměru nepotřeboval a bylo jen plus když ho mám

jinak tak zatáčka je parádní dost často se takový dělají na závodních okruzích prostě táhlá a pak prudčí dopravaR^

0/0
29.10.2010 14:31

Ajvn

Re: cteni zatacky

To info o přijíždějících nepotřebujete, pokud víte, že proti jedou jen inteligentní bezpeční řidiči. Ale co když uvidíte, že tam předjíždí na rovince před zatáčkou na poslední chvíli nějaký nervózní rychlík? Třeba byste ho potkal krátce po výjezdu ze zatáčky proti sobě. Je fakt, že se říká a někdy je to pravda, že "Lepší je někdy nevědět" :-), ale asi sám cítíte, že o takovém bláznu je dobré dopředu vědět, sledovat jej pak na příjezdu po pravé ruce mezi stromy a raději podle toho ubrat a za zatáčkou být živý. .-)

0/0
29.10.2010 14:42

Karel:Martel

Re: cteni zatacky

pokud někdo jede v mým pruhu tak to beru jako něco co nezávisí na mně takže se tím nezabývám

může se stát že ti na hlavu spadne Měsíc ale tak nečumíš pořád na oblohu kvůli tomu;-)

prostě se stávají věci kterým nemůžeš nebo jen těžko můžeš předejít tak at se stane co se má stát

a když už se to stane tak prudce přibrzdím a pak uhnu co nejvíc vpravo a budu se modlit že se tam 3 vejdem

0/0
29.10.2010 15:33

Plukovnik_Kolonel

Re: cteni zatacky

Tak to děláš chybu, že se tím nezabýváš. Na okreskách je velmi častý nešvar, kdy řidič z protisměru jede po středové čáře, nebo za ní, přestože do protisměru nevidí. Velmi často to pak musím korigovat za něj, a tedy i do zatáčky najíždět tak, abych se mohl kdykoliv stočit ke krajnici, případně aspoň trochu přibrzdit bez velkého rizika nedotáčivého smyku. Kdybych si jel vždycky jen ve svém pruhu bez tohohle předvídání, už by z toho pár karambolů bylo

0/0
29.10.2010 16:07

persona-non-grata 2

Re: cteni zatacky

Závodníci tyto zatáčky projíždět umí, já tuto konkrétní taky, protože ji dobře znám. Ale ne každý je dobrý řidič a někdy jen stačí, že řídí silnější auto, než na jaké má schopnosti :-/

0/0
29.10.2010 14:44

persona-non-grata 2

Re: cteni zatacky

Jo, jedná se o tuto zatáčku. Až po projetí první poloviny zatáčky je vidět, zda jede někdo proti. Dost nebezpečné situace vznikají, když zde potkáte motorkáře, protože ti si tuto zatáčku také najíždějí po středové čáře. Další nepříjemností jsou vyjeté koleje, ale s tím se dobrý podvozek popere ;-)

0/0
29.10.2010 14:40

TomPu

Tenhle článek tady nemá co dělat

Podle pravidel silničního provozu by to nikdo zkoušet neměl ani na prázdné silnici, na to jsou okruhy. Nejvíc se bojím, že spousta "jednodušších jedinců" to stejně zkoušet bude. Na klikaté cestě alejí, kterou téměř denně projíždím, se tímto hloupým stylem jízdy snaží ohromit překvapivé množství lidí. A docela slušné procento z nich končí za kluzké vozovky ve škarpě už při lehkém náznaku smyku, kdy nejsou schopni ukočírovat vůz jedoucí hranou pneumatik po krajnici.

Shrnuto: Lépe by bylo psát články o tom, jak se jezdit má podle pravidel a zdravého rozumu. Na silnici se musíme vejít všichni a většina z nás by ráda dojela ve zdraví.

0/0
29.10.2010 12:51

fsp

Re: Tenhle článek tady nemá co dělat

Však nikdo o jízdě v provozu nemluví. Tohle je rada na okruh.

0/0
29.10.2010 14:25

stan999

Proboha co je to za článek

To není dost blbců na silnici co řežou nepřehledné zatáčky.A protijedoucí řidič pak musí jet příkopem? :-(

0/0
29.10.2010 12:33

Karel:Martel

Re: Proboha co je to za článek

to není o řezání ale o technice projíždění

ale souhlasím že tupci tohle nepochopí a budou jezdit stejně blbě ale v levým pruhu;-)

0/0
29.10.2010 12:34

tonny.p2

cena

ja uz se tesim az cena padne pod 400t

R^

http://www.sportovnivozy.cz/11648-skoda-fabia-rs-praha 

V

0/0
29.10.2010 11:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.