Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zimní autoškola: pečujte o autobaterii a startovacích kabelů se nebojte

Zima se teprve probouzí, až se teploty podívají pod nulu, prověří vaší autobaterii. Pokud je v pořádku, ani minus dvacet stupňů by jí nemělo dělat problémy. Když ale auto ani neškytne, musíte sehnat servis, nebo alespoň startovací kabely.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

radek.matej

Tohle nemůže fungovat

Může mi někdo vysvětlit, jak to podle obrázku bude fungovat, když soudruzi zapomněli připojit do auta s vybitou baterkou kladný pól baterie?

Nebo jsem něco přehlédl?

0/0
7.12.2010 18:10

klíííííd

Re: Tohle nemůže fungovat

Ten snad připojili na kladný pól vybité baterie. Na obrázku to je jasně vidět. Fungovat to určitě bude.

0/0
7.12.2010 19:03

Tommi_82

Re: Tohle nemůže fungovat

ten obrázek je pitomej, ta vybitá baterie musí normálně připojená, tím že od ní nenakreslili ani náznak připojených kabelů si někdo může myslet že ta vybitá baterie stojí taky venku před autem a tím pádem by to vůbec nefungovalo(na obrázku by se neuzavřela proudová smyčka).

0/0
14.2.2011 9:54

daliv

je

teda blbost to nabijet primo v aute nebo ne to malou nabijeckou? mam to pred barakem a moje predstava je, ze bych tu baterii pripojil nekdy pres noc na nabijecku  a zavrel kastl:)  mam tam nejakou tu bezudrzbovou silver blue varta, ale asi to svymi jizdami moc nedobijim, spis jen vybijim:)diky.

0/0
7.12.2010 9:58

Magiland

tak jestli

vám dokáží (při nepoužívání vozidla několik týdnů) vybít hodiny na přístrojové desce baterii, tak to bych se na ty pendlovky chtěl podívat. Zřejmě Vám každou celou hodinu vyletí kukačka a každou půl hodinu křepelka, jinak to není možné;-D

0/0
9.11.2010 20:44

Deleter

Re: tak jestli

No vony a) nejedou jen ty pendlovky, že (a ty jsou teda minimální odběr) a taky b) má akumulátor jakési samovybíjení, tak 4% týdně, a to při 27°C.

0/0
10.11.2010 9:59

pingu1

Re: tak jestli

.. sem nevedel ,ze si musite v tej Americe recyklovat baterky sami...;-D

0/0
10.11.2010 12:47

Deleter

Re: tak jestli

Nemáš horečku?

0/0
11.11.2010 9:40

Eurototalita

Pokud..

..je baterie u auta s alternátorem(většina) úplně vybitá, tak nemá smysl zkoušet roztlačení, protože alternátor nemá budící napětí, které nutně potřebuje pro to aby dával.

Roztlačení s úplně vyšťavenou baterkou je možné pouze u aut s dynamem, které se už řadu let nevyrábí..

0/0
9.11.2010 14:08

vítr_v_zádech

Re: Pokud..

jo, jo, je to tak

0/0
12.11.2010 10:31

dracekvo

důležitá věc

Chybí mi tam důležitá věc pro neználky. A to že, pokud je baterka úplně vyšťavená, tak po připojení druhého auta přes kabely je dobřé chvíli počkat, až se baterka v autě trochu vzpamatuje. A taky jsem si nevšiml rady, že druhé auto musí být nastartované.

0/0
9.11.2010 9:51

sat037

pochvala

já velice chválím autora, že správně rozlišuje proud a napětí. to se na idnes vidí velice zřídka, ale jak je vidět, když se chce, tak to jde. jen tak dál.

0/0
8.11.2010 21:52

f0rr35t

Re: pochvala

To by ovšem měl znát každý absolvent základní školy...

0/0
8.11.2010 23:41

cliff

Solární nabíječky

mají nějaký význam takové ty solární panely které se umístí za přední sklo a připojí přes zapalovač? většinou používám auto jednou týdně a ve větších mrazech je to vždycky trochu loterie.

0/0
8.11.2010 18:16

Hroznej puberťák

Re: Solární nabíječky

Ne. Ale jestli máš po týdnu stání pocit loterie, tak je na tom autě něco špatně, já ho nechám stát klidně 14 dnů a taky se houby děje. Nejdýl stálo měsíc na letišti, taky bez náznaku problému, jedno z předchozích aut stálo snad dokonce tři měsíce bez nastartování a taky nedělalo problémy.

0/0
8.11.2010 18:52

Deleter

Re: Solární nabíječky

No tak pokud má zaparkovaný auto spotřebu jenom 10mA (rádio, alarm) - tak to za 3 měsíce dělá 21,6 Ah plus samovybíjení baterky - nic moc. Takže ten solár bych nepodceňoval, ovšem za sklem taky může vést ke stavu díra v okně a žádnej solár.

0/0
9.11.2010 8:56

dracekvo

Re: Solární nabíječky

Mají význam jediný. A to takový, že se ti dřív, nebo pozdějí někdo podívá do auta.

0/0
9.11.2010 9:05

ROSES_LIVE_RESURRECTION

Da se auto s automatem vubec roztlacit?

?

0/0
8.11.2010 16:57

Hroznej puberťák

Re: Da se auto s automatem vubec roztlacit?

Zkus to a pak poreferuj :-P

0/0
8.11.2010 16:59

lks0079

Re: Da se auto s automatem vubec roztlacit?

Jsem přesvědčenej o tom že jo, akorát by k tomu muselo být roztlačeno podstatně vyšší rychlostí, aby přes hydrodynamický měnič došlo k roztočení motoru. Odhaduju tak na rychlost alespoň 40km/hod....

0/0
8.11.2010 19:17

GNC

Re: Da se auto s automatem vubec roztlacit?

jednou jsme to zkoušeli....neúspěšně

0/0
8.11.2010 21:21

jyyy

Auto sám právě nemám, jezdím otcovo Favoritem xlet

na nákup, k lékařům, na pstruhy, takže málo. Koupil jsem si startovací jednotku, kterou pravidelně kontroluji a dobíjím. Když je třeba, auto natočí. Baterku pak po návratu dobíjím pomalu 24 hod. Kdo tomu rozumí, napište, zda nedělám něco špatně.

0/0
8.11.2010 12:06

Hroznej puberťák

Re: Auto sám právě nemám, jezdím otcovo Favoritem xlet

Nebyla by levnější nová baterka? Do faka stojí pakatel... Jinak baterce režim, kdy se skoro vybije a pak dostane chvilkový dobíjecí štos za jízdy zrovna moc nesvědčí, ale u staré je už to asi fuk. Jen pozor na to, že v zimě v mrazu se může vybitá aku poškodit, a taky na to, že ty malé startovací jednotky mají malou kapacitu, takže u totálně vybité baterky nemusí stačit.

0/0
8.11.2010 13:25

jyyy

Baterka je nová v 5/2010 a vybral jsem tu nejdrazší

z doporučených v mototechně, kde mě znaj a uměji si představit, že jim šmejd omlátím o hlavu. Kapacita startovadla je na mě moc, ale dvakrát auto nahodilo. Auto je v garáži. Dík.

0/0
8.11.2010 16:05

Homer _3

Re: Auto sám právě nemám, jezdím otcovo Favoritem xlet

Kdybys jezdil 1x za dva měsíce, tak ji klidně dobij.

Jestli jedeš šul-nul 1x týdně aspoň 10-15km na jedno nastartování, tak si za 1000 (maximálně) kup novou baterku a dalších 5-10 let budeš v pohodě. To už se ti ten pekáč dřív rozpadne pod zadkem než  ti odejde baterka.

A pokud tam máš "alarm", tak ho vyhoď. Tyhle střepy se už dávno nekradou, jediné co docílíš, že ti ta jakobyhlídací elektronika přispěje k rychlejšímu vybíjení baterky.;-)

0/0
8.11.2010 13:46

jyyy

Baterka je nová v 5/2010 a vybral jsem tu nejdrazší

přez 1500,- a znají mě, že šmejd jim omlátím o hlavu. Pekáč si táta nechal opravit než se sám sesypal a já se k němu nastěhoval. Technická letos bez problémů. Ňáký světýlko by tam svítilo, takže nevyndavám a nezamykám klíčkem zapalování.

Dík.

0/0
8.11.2010 16:18

Homer _3

Re: Baterka je nová v 5/2010 a vybral jsem tu nejdrazší

Nic ve zlém, jestli pohybovadlo slouží a sveze z bodu A do bodu B, tak je to tak jak má být...

Ale už má svůj věk a lapkové mají jinačí preference. ;-)

0/0
8.11.2010 21:34

jyyy

Je to druhé "moje" auto, které nechám u potoka a na několik

hodin odejdu potkávat pstruhy a nebojím se, že nebudu mít jak z divočiny domů.

0/0
8.11.2010 22:40

ftf

Re: Je to druhé "moje" auto, které nechám u potoka a na několik

No, ono u potoka v přírodě bych se nebál nechat i lepší auto než je favorit. O odjezd bych se bál spíš v divočině velkoměsta (třeba Žižkov nebo po¨dobné čtvrtě v jiných ěstech). ;-)

0/0
7.12.2010 17:07

radimdrv

měsíčně?

Dobíjet autobaterii jednou měsíčně? Měl jsem 8 let Ford Escort, koupený v bazaru, takže nepředpokládám, že tam byl nový akumulátor. Ani jednou jsem za těch 8 let na aku nešáhl, žádné dolívání vody, prostě nic. Parkování venku. Auto startovalo vždy na poprvé, denně do práce se s ním jezdilo až tak poslední 3 roky.

Mě by spíš zajímal ten nabíjecí proud. Je ta desetina OK?

0/0
8.11.2010 11:10

WIFI

Re: měsíčně?

na klasický akumulátor vyhovuje nabíjecí proud ve velikosti 1/10 jeho kapacity. Pokud je menší, nevadí, sice nabíjí pomaleji, ale je to pro aku lepší. Jak je to u nových (kalciové, gelové) těžko říct.

0/0
8.11.2010 11:45

CZE_Lecco

Pokud bych někdy nemohl nastartovat

tak z kufru vyndám kliku, vepředu uvolním značku, otočím klíček v zapalování a jedééém.  :-P

0/0
8.11.2010 10:09

Hroznej puberťák

Re: Pokud bych někdy nemohl nastartovat

Taky jsem ji k žigulu měl, ale nikdy na ni nedošlo. Ani v horách, kde jsme v mrazu přes -30 tehdy z 10 aut odjeli jen dva :-)

0/0
8.11.2010 11:03

vítr_v_zádech

Re: Pokud bych někdy nemohl nastartovat

Jo, pokud ti klika nezláme ruce.

0/0
8.11.2010 11:19

dracekvo

Re: Pokud bych někdy nemohl nastartovat

oktávka?

0/0
9.11.2010 9:54

CZE_Lecco

Re: Pokud bych někdy nemohl nastartovat

Moskvič

0/0
9.11.2010 13:03

Hroznej puberťák

Re: Pokud bych někdy nemohl nastartovat

To už je taky dobrá rarita.

0/0
9.11.2010 13:09

CZE_Lecco

Re: Pokud bych někdy nemohl nastartovat

Proto ho mám. :-)

0/0
9.11.2010 15:29

Hroznej puberťák

Re: Pokud bych někdy nemohl nastartovat

Sedan nebo kombík?

0/0
9.11.2010 16:27

CZE_Lecco

Re: Pokud bych někdy nemohl nastartovat

Sedan patnáctka.

0/0
9.11.2010 21:52

Hroznej puberťák

Re: Pokud bych někdy nemohl nastartovat

Takže ten hezčí míň stabilní ;-)

Tak ať to jezdí a dlouho vydrží, věřím tomu, že dneska se za tím lidi už docela otáčej R^ (a půlka jich neví, co to vlastně je)

0/0
9.11.2010 22:41

CZE_Lecco

Re: Pokud bych někdy nemohl nastartovat

Však taky do zatáček jezdím opatrně, viděl jsem klip, kde ho otočili v ostré zatáčce na střechu. 8-o Otáčejí se za tím hlavně ty starší, zbytek se vždycky zeptá : "To ještě jezdí jo ?". :-)

0/0
10.11.2010 12:52

homat

co v článku nebylo

- větší problém při roztlačování než poškození katalyzátoru je přeskočení rozvodového řemenu, týká se jak zážehových tak vznětových motorů.

- Akumulátor při teplotách pod cca + 10 C nelze řádně dobít do plné kapacity, snížená kapacita akumulátoru o cca 20% je již oblast tzv. hlubokého vybití a výrazně snižuje jeho životnost.

- při nouzovém startu přes kabely je důležité okamžitě po nastartování vozidla s vybitým akumulátorem kabely neodpojovat. Došlo by k napěťové špičce, která by mohla způsobit poškození elektroinstalace nebo ECU vozidla. Je nutné počkat několik minu a současně na vozidle, které mělo vybitou baterii zapnout všechny větší spotřebiče (světla, vyhřívání, ventilátor topení atd.)

- údržbové akumulátory je doporučeno dolévat minimálně 1x za 6 měsíců, kontrola nabití by se měla provádět u všech akumulátorů po 90 dnech.

0/0
8.11.2010 9:47

honzasl

Re: co v článku nebylo

Můžete mi prosím vysvětlit, proč při startování startérem nehrozí přeskočení řemene a při startování roztlačením ano? Podle mne se jedná o naprostý mýtus, pokud auto roztlačíte, dáte čtyřku a umíte se plynule rozjíždět, je roztočení motoru stejně plynulé jako při nomálním startování.

0/0
8.11.2010 10:10

vítr_v_zádech

Re: co v článku nebylo

Asi to není úplně mýtus. Přeskočení řemene hrozí tam, kde je uvolněn řemen, protože se neměnil pravidelně napínák a řemen je již unavený - u zanedbaných motorů.

Co píšeš o zařazení vyšší rychlosti a plynulejším roztočení motoru je logické. Ale je rozdíl mezi naskočením motoru bez a se zátěží. Když ho natáčí startér, motor začíná točit 300-400 ot/min, najednou chytne a naskočí na cca 1000. Jsou zde malé setrvačné hmoty. celý systém reaguje pružně, nejsou rázy, resp. je jen jeden ráz - když to chytne.

Když ho roztláčíš a pustíš spojku, tak motor točí kolem 1000 a víc ot/min. Jakonáhle chytne, vznikne ráz. Jenomže teď ten ráz kmitne motorem a jeho rozvody a téměř hned bude prudce utlumen sepnutou spojkou, rozvodem převodovky až ke kolům. To máš hned zpětný ráz.

Moc záleží jak to chytne, kolik plynu přidáš, jak pustíš spojku, v jaké počáteční rychlosti řadíš jaký rychlostní stupeň. Jednoduše napsáno - nezkušený začátečník to s necitlivým přístupem a zanedbaným autem může skutečně podělat.

0/0
8.11.2010 11:19

honzasl

Re: co v článku nebylo

Nejsme ve při, víceméně souhlasím zejména s poslední větou.

0/0
8.11.2010 11:30

Hroznej puberťák

Re: co v článku nebylo

I zkušený řidič citlivě pouštící spojku tomu dá větší ránu než startér, který se plynule roztáčí z nuly, i když se to napohled nezdá. Pak záleží na tom, v jaké kondici ty rozvody jsou, jakou mají konstrukci (některé motory jsou na to náchylnější), taky na tom, jaká je teplota, na tom, jestli se motor aspoň předtím startérem párkrát otočil nebo ne, a pak samozřejmě na zařazeném kvaltu. Obecně považuju roztažení či roztlačení auta za nejvyšší nouzovku, pokud to auto vůbec roztlačení umožňuje, něco narvaného elektronikou stejně často roztlačit ani nejde.

0/0
8.11.2010 11:40

Deleter

Re: co v článku nebylo

Startér se připojuje přímo na baterku a tudíž se sice roztáčí z nuly, ale rozhodně ne plynule viz odezva elektromotoru na jednotkový skok napájení. Rozvody jsou, pokud vím, poháněny z klikovky a je celkem jedno, jestli klikovkou otáčí startér, nebo spojka, pokud tam někdo nerve jedničku nebo zpátečku. Je ovšem fakt, že novější auta můžou při startu dělat všelijaké skopičiny, které při pouhém zapnutém zapalování nedělaj, takže to taky může mít vliv.

0/0
9.11.2010 9:02

dracekvo

Re: co v článku nebylo

To by potom člověk, který šlápne na brzdu a zapomene šlápnout na spojku musel ty rozvoty rozházet na 100%. Nebo si splete trojku a jedničku. Roztlačování na dvojáka musí být proti těmto situačím pro motor procházka růžovým sadem.

0/0
9.11.2010 9:59

Hroznej puberťák

Re: co v článku nebylo

On je spíš obrovský rozdíl, když se to udělá u motoru zahřátého na provozní teplotu, kdy všechno běží relativně lehce, a když se to udělá u motoru promrzlého na -15, s kterým startér ani neotočil a všechno je zatuhlé. V tom je to riziko spíš.

0/0
9.11.2010 12:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.