Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: do útrob Kolosu

Utáhne stotunový přívěs, plní mírové mise i vojenské úkoly a také baví návštěvníky tankodromu v Milovicích. Tatra 813 8x8 je díky svým vynikajícím vlastnostem známá na celém světě. V armádním provedení nese označení Kolos.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Boma

Tatra

byla silnější ale do terénu bala lepší Praga V3S.

Hezký den

0/0
21.11.2010 12:05

ivoš

Re: Tatra

Jo, to jo. Vejtřaska měla lepší průchodnost, ale holt uvezla jen polovičku. A jinak, nejlíp se v terénu asi chovala "kačena" (T 805).

0/0
21.11.2010 14:40

ábeles1.

Re: Tatra

budete se divit i Ifa z DDR byla v terénu vynikajíécí. Kolega ji uměl vodit. Na topení byl bezva třeba Robur. Jinak, my jsme měli vždy auta do terénu bezva.R^R^

0/0
21.11.2010 22:26

radim36

Re: Tatra

Nepleťte dohromady blátivý kluzký povrch a nerovný povrch. Blátivý kluzký povrch je záležitost kvality pneumatik a měrného tlaku pneumatiky na podklad, ne auta a ne podvozku.

Teprve nerovný povrch s nerovnostmi až několik desítek centimetrů vysokými je záležitost kvality podvozku. A tatrovácký podvozek, pokud je vzhledem k zatížení správně  seřízený, díky své konstrukci -  samostatným výkyvným  polonápravám , umí dodržet správné zatížení všech pneumatik podvozku lépe než jiné podvozky. I když je jedno kolo někde nahoře na balvanu a druhé kolo někde dole v díře.

0/0
21.11.2010 22:50

dracekvo

Re: Tatra

jo jo, v3s na šípákách je k nezastavení

0/0
22.11.2010 19:13

dracekvo

A co taková Tatra 10x10

To je ještě trošku větší autíčko :)

http://www.youtube.com/watch?v=XSQTCwSNO0Q&feature=related

0/0
21.11.2010 11:34

Ghost47

Re: A co taková Tatra 10x10

Pro Indii se dělá i verze 12x12 jako nosič raket.

0/0
21.11.2010 12:27

radim36

Tatra 813

Záležitost takových 30 let stará. :-( Vyráběná s komponenty, kde to bylo pro speciální účely  možné,  ještě tater 148

Po rozjezdu civilní řady tatrovek T 815 v rocě 1982 se vojenská a speciální řada náklaďáků  začala vyrábět pod názvem T 814 a s novějšími komponenty T 815.

0/0
21.11.2010 11:10

abc

Kolos

Má slabý motor.

0/0
21.11.2010 10:24

radim36

Re: Kolos

Ono těch Kolosů bylo hodně verzí a motorů dvanáctiválců  taky. V té době měla Tatrovka  ve vývoji náklaďáků pár stovek konstruktérů a pár tisícovek lidí ve všelijakých vývojových laboratořích a zkušebnách. Bylo zvykem každou větší zakázku zpracovávat znova od začátků, od výkresů a od ověřování na zkušebnách i na polygonu a tak v každé sérii mohly být i dost velké odlišnosti.

190 kilowatt měl možná nějaký nejlehčí dvanáctiválec , nejnadupanější dvanáctiválce mívaly v 80 letech  tuším takových 250 - 350 kilowatt. Nebo to byl Kolos pro nějakou lehčí službu a tak tam byl desetiválec.

0/0
21.11.2010 11:24

fenixcr

Re: Kolos

Autor článku zapoměl uvést krouticí moment. To je u těchto aut důležitější údaj.T 813 má 990,5 Nm při 1 300 otáčkách za minutu.

0/0
21.11.2010 23:17

Jiří Pěnička

děsivá fotka

Když už se snažíte dělat tzv. HDR fotku, tak opravdu není nutné vytahat všechna nastavení na maximum!

.

Vypadá to pak podobně příšerně jako na vaší ilustrační fotce! Děsivý zážitek!

0/0
21.11.2010 9:33

ajsmen

Re: děsivá fotka

přesně tak. Přesný příklad toho, jak nemá HDR vypadat.. Rv

0/0
21.11.2010 11:04

radim36

Re: děsivá fotka

Jako kdyby tu fotku někdo silně podexponoval nebo dokonce z podexponované fotky ještě udělal výřez, fotil někde pod střechou bez  blesku, bez přisvícení.

A potom v Photoshopu  hezkou hodinu upravoval, aby z fotky vytáhl úplně všechny detaily, co se ještě v té poexponované fotce vůbec mohly jen náznakem objevit.

0/0
21.11.2010 11:28

dracekvo

Re: děsivá fotka

Mě na první pohled přišlo, že ta tatra prošla kremací :)

0/0
21.11.2010 11:36

Martin Dvořák

Re: děsivá fotka

No, ono jsou takoví experti třeba na fotoaparat.cz, kteří toto dělají programově, lidi jim to žerou a oni to povýšili na svůj styl a umění.

0/0
21.11.2010 13:03

Martin Dvořák

Re: děsivá fotka

jo, pak Fikáček, nemohl jsem si vzpomenout.

http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=1&gal=vis&galvis=487847

0/0
21.11.2010 13:06

Posel z Liptákova

Re: děsivá fotka

;-DR^ ...tak to je extrémní humáč!

0/0
21.11.2010 13:08

101010

Nezapomenu, když nám ji na vojně předváděli.

Nejdřív nám napovídali, co všechno umí a jak něco takové na světě nikdo nemá snad s výjimkou slavného SSSR. Pak nás do toho monstra nasáčkovali a vyjelo se. Asi po 5ti kilometrech ploužení, kdy se nějak nedařilo převodovce jsme dostali defekt. Automatické dohušťování pneumatik bylo zamontováno pouze tu a tam a pokud náhodou v autě bylo, tak nefungovalo. A zpátky jsme šli pěšky a pro Tatru muselo takové monstrum co tahalo tanky. 

0/0
21.11.2010 9:27

101010

Nezapomenu, když nám ji na vojně předváděli.

0/0
21.11.2010 9:22

fsp

Ale ta spotřeba.....

papírových 40l leda na silnici a to ještě nesměla být moc do kopce :)

0/0
21.11.2010 2:57

Xladi

Re: Ale ta spotřeba.....

U vojenských aut se na spotřebu nekouká. Kamarádův bratr si ji koupil a jezdil s ní po starém tankodromu, v terénu 80 - 100 litrů, ale projela opravdu cokoli:-)

0/0
21.11.2010 8:16

radim36

Re: Ale ta spotřeba.....

To byla běžná spotřeba nákladních tatrovek. Kolega jezdil na vojně jako řidič nákladní tatrovky na stavbě jaderky v Dukovanech a tam civilní tatrovky, jezdily s nákladem v terénu, braly až 150 litrů. A to civilní tatrovky měly motory desetiválce.

Jinak tím se asi vyznačuje vzduchem chlazený motor, pokud je hodně zatížen, stoupá jeho provozní teplota podstatně výše než u motoru chlazeného vodou, tím se režim spalování dostane mimo nadstavená optima a motor má tak proti vodou chlazenému menší účinnost a vyšší spotřebu.

0/0
21.11.2010 11:36

Rosomak

Re: Ale ta spotřeba.....

Mělo by to být přesně obráceně. Prostě v terénu chladit takový objem vody je problém a přehřátá kapalina nechladí. Oleje mají bod varu kolem 270°C...

Díky tomu jsou Tatrovky spolehlivé jak na Sibiři, tak na Sahaře.

0/0
21.11.2010 20:48

prying

Re: Ale ta spotřeba.....

Řekl bych, že regulovat teplotu vodou chlazeného motoru je jednodušší.

0/0
21.11.2010 22:25

radim36

Re: Ale ta spotřeba.....

Jenže motor chlazený vodou vyjede na teplotu vody takových 95 st C a dále ho potom termostat nepustí, ať motor jede na pětinu plynu nebo ať jede naplno. Dokud nezačne chladič vařit, pak dá se říct, že chlazení kolabuje a auto se musí zastavit.

U motoru chlazeného vzduchem postupně stoupá teplota i válců i oleje z střelím takových 100 - 120 na takových 200 i víc. Co vydrží olej a co vydrží další materiály v motoru. A podle zákonů termodynamiky tak se stoupající teplotou motoru stoupá teplotní rozdíl k prostředí a stoupá na několikanásobek chladicí výkon.

0/0
21.11.2010 22:42

.katano.

MAN, VOLVO a IVECO sou lepší náklaďáky !!

 btw: Tatra je minulost. [>-]:-P

0/0
21.11.2010 1:46

fsp

Re: MAN, VOLVO a IVECO sou lepší náklaďáky !!

Ještě si zapomněl na SCANIU :-D

0/0
21.11.2010 2:55

starej Brůna

Re: MAN, VOLVO a IVECO sou lepší náklaďáky !!

Ale jdi ty brepto:-P[>-]

0/0
21.11.2010 10:28

V12

Re: MAN, VOLVO a IVECO sou lepší náklaďáky !!

Nie su to zle vozy az na to, ze dlhodobou prevadzkou v tazkom terene odchadzaju diferencialy a praskaju ramy. Dovodom je skutocnost, ze terenne vozy MAN, VOLVO, IVECO, SCANIA a ostatne su derivatom vozov cestnych. Napriklad URAL, KRAZ alebo spomenuta TATRA je vyvijana ako terenne vozidlo. Kdesi na youtube je paradne video testovania hasicakov na podvozu Tatra 4x4 a Renaul Kerax. Ram Renaultu sa kruti ako husenica, ktorej pristupia posledny clanok. Co to robi s nadstavbou, netreba ani hovorit. Dalsi dolezity fakt - vyska taziska - aj tu exceluje Tatra, hasici vedia, o com pisem - skuste s Keraxom utiahnut zakrutu ako s Tatrou, pojde cez budu.

Tym nechcem povedat, ze spomenute vozy su zle. Vynikaju na cestach, tam s nimi Tatra superit velmi nemoze, origos tatrovacke motory naozaj nie su bohvie co. Mozno az posledny EURO 5 - osemvalec s vykonom 320 kW...

0/0
21.11.2010 12:13

ábeles1.

Re: MAN, VOLVO a IVECO sou lepší náklaďáky !!

Katano, zkus to na Sibiři v terénu, Tatry tam mají i pomník, za služby.R^

0/0
21.11.2010 22:34

cvlad

Re: MAN, VOLVO a IVECO sou lepší náklaďáky !!

víš prdRv

0/0
3.1.2011 19:41

kajak v zakoně

zajímavé je, že se velké oblibě těší u trialistů..

to bylo v tý reklamě asi zamýšleno v jiném kontextu, že..;-D

0/0
21.11.2010 1:35

Fikos

Hmm

dobrý reklamní článek ;-)

0/0
21.11.2010 1:08

HooX

Re: Hmm

Jasně, iDnes je plnej potencionálních zájemců o starou tatruR^

0/0
21.11.2010 1:33

kajak v zakoně

Re: Hmm

ale číst umíš, ni...?

0/0
21.11.2010 1:36

Fikos

Re: Hmm

Už vím pro koho jsou ty polopatické reklamy v televizi ;-D. Samozřejmě ne na Tatru,ale na fešáky v Milovicích ;-)

0/0
21.11.2010 10:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.