Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec škrabkám na led, volkswagenům nebudou namrzat okna

Vývojáři Volkswagenu společně s vědci z Fraunhofer Institute for Surface Technology připravili vylepšení, které potěší řidiče v zimě. Nová technologie má totiž zajistit, aby skla automobilu nezamrzala.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

MaRaB

Pokud je to na vnější straně skla

nebylo by lepší to dát na vnitřní stranu? Pak by otěr od poletujících částic, hmyzu a vzduchu nebyl směrodatný.

0/0
3.12.2010 12:59

Krysařík je nezničitelný.

Pevný roztok?

Asi něco jako kulatá krychle.:-/

0/0
1.12.2010 19:29

Chytracisko

Re: Pevný roztok?

Pevný roztok je terminus technicus čéče.;-)

0/0
1.12.2010 22:54

JeFFik

Re: Pevný roztok?

asi by ho stejně překvapily "tekuté krystaly"

0/0
2.12.2010 14:20

acvil

Re: Pevný roztok?

;-D;-D;-D

0/0
2.12.2010 21:12

boris.pouzar

sklo

Mám u auta el.vyhřívané přední sklo - za příplatek cca 5000kč - do minuty je sklo rozmrazené,viditelnost přes sklo je i s mikrodrátkama naprosto normální.

Mohu vřele doporučit.

Jsem zvědav,kolik si bude automobilka účtovat za tuhle novou technologii....

0/0
27.11.2010 10:00

BlackMax

Re: sklo

Většině lidí ty drátečky v předním skle moc nevadí, ale já je vidím a když jsem přes to sklo koukal hodinu, přivádělo mne u auta na zkoušku k šílenství. Nemám a raději škrábu nebo v nejhorším pustím motor 3 min. předem.

0/0
27.11.2010 10:11

mcsoap

Re: sklo

Jsem na tom stejně. Měl jsem to teda u Mondea, ty drátky byly malý, ale když jsem přes to koukal, tak jsem se nekonečněkrát přistihnul jak ostřím na ty drátky a nevim co je na silnici.

0/0
27.11.2010 18:20

2kedar

Re: sklo

Přesně!Někdy v lednu, nebo v únoru jsem měl po dobu poruchy svého auta půjčené Mondeo a byl jsem šťestím bez sebe, jak jsem ho mohl vrátit.Jak jsem trochu vytočil hlavu mimo vodorovnou osu těch drátků, tak se mi úplně rozklížil zrak.Děsně mi to vadilo.Rv

0/0
30.11.2010 10:26

Behoun

Re: sklo

jel jsem v aute s vyhrivanim predniho skla jen jednou a nedokazu si predstavit, ze bych si na to zvyknul ... mozna jsem vyjimka, ale nez si to nekdo koupite, vrele doporucuji zkusebni jizdu. Ja se z toho mohl zblaznit.

0/0
29.11.2010 14:36

wotomtoje.

Re: sklo

Vždycky mě tohle zajímalo a vaše zkušenost ně překvapila. Nebylo to jenom tím, že jste se na ty "drátky" soustředil?

0/0
29.11.2010 15:15

Lanolin

Re: sklo

Nebojte, tím to není. Stačí jednotuchý pokus - dívejte se z čistě umytého okna, pak vám na něm usedne pidimuška a vy stále budete přeostřovat na sklo, na mušku a zas do dáli. Nebo si na superčisté sklo natáhněte ten nejtenčejší drátek 0,00nic a stejně bude vaše oko průběžně přeostřovat.

Nejrozumnější je, pořídit si keramický pidifukar na sklo, nazamlží se, nebude zamrzat a nebue lidské oko nutit přeostřvat. Nastartovat, pustit pidifukar a prvních 5-15min nechat běžet, pak to zvládne "luft" z vytápění.

Bolesti hlavy z věčného přeostřování nestojí za to. Doporučuji různé neurologické studie pohybu oka a jeho snahy postihnout vše v okolí - nezávisle na vůli - reflex k přežití v divočině pár let za volantem nevyruší,  podobně jako patelární reflex.

0/0
29.11.2010 18:13

atvar

Re: sklo

Měl jsem to u Mondea a rád na to vzpomínám, bylo to v zimě super. Kdykoliv bych to bral zas.

0/0
29.11.2010 19:12

kaikman

Re: sklo

Mám nové auto, poprvé vyhřívané přední sklo a i bez nějakého zvykání jsem nadšený! Neuvěřitelný luxus, oželel bych cokoliv, i klimatizaci, ale bez vyhřívaného skla už auto nechci. Škoda, že to není i na bočních okýnkách.

0/0
29.11.2010 20:09

bk89322

Re: sklo

Taky to mam, na Focusu, a naprosta spokojenost. Kdyz chci dratky videt, musim se o to vylozene snazit, nejake to preostrovani a tak, o cem tady pisi jini, neznam. BTW nejakej hmyz na prednim skle je skoro porad, tak tomu preostrovani moc neverim ...

0/0
30.11.2010 11:36

Žádný nick mne nenapadl

Re: sklo

Já to mám v autě v seriový výbavě, žádný drátky vidět nejsou, takže luxus R^

0/0
30.11.2010 10:22

ciban

Re: sklo

neprijemny je pak kaminek do toho draheho okna :)

0/0
2.12.2010 13:04

Lupulin

Re: sklo

mě by spíš zajímalo kolik tě bude stát pojistak na to přední sklo popřípadě výměna tohoto bazmeku - už sem to taky viděl a jezdit bych s tím nechtěl - v garáži mám teplo :D

0/0
14.12.2010 17:30

_xprim01_

Jedinou otázkou je cena

a marketing, který tomu udělají. Samo o sobě jsou dnes technické provedení a technologická vyspělost podružné parametry. ;-)

0/0
26.11.2010 23:40

m2d .

Má to jen jednu drobnou chybu

Když rozbiješ čelní sklo, škoda bude v desítkách tisíc....

0/0
26.11.2010 22:56

Obludni_K

Re: Má to jen jednu drobnou chybu

má to dvě drobné chybky... stačí se jednou projet na silnici za deště, a odletující mlha vodní tříště spolu s částečkami prachu + pár pohybů stěračem tu mikrovstvičku spolehlivě rozškrábe jako cokoli jiného, a nikterak levný efekt půjde do kytek.

0/0
26.11.2010 23:03

Petr z Bologni

Re: Má to jen jednu drobnou chybu

Vrstvy ITO se nanaseji napr. magnetronovym sputteringem s cenou 4 Euro za metr ctverecni. Pokud byste si precetl prispevky o par radek nize, nenapsal byste takovou pitomost. Ta vrstva je tvrdsi nez jakakoliv prachova castice, ktera na ni muze ulpet. Pokud tedy nepredpokladam, ze casto projizdite diamantovym prachem.

0/0
27.11.2010 0:02

Wrunx

Re: Má to jen jednu drobnou chybu

Máte naprostou pravdu, akorát že jedna věc je teorie a druhá praxe. Asi jste trochu pozapomněl, že "být tvrdší" zdaleka neznamená záruku proti poškození "měkčím" materiálem. Znamená to jen, že "tvrdší" materiál se poškodí o jistý poměr méně, než ten "měkčí". Takže není vůbec potřeba diamantový prach, stačí obyčejný kamenný prach a určitá doba abraze, které se na silnici řekl bych nevyhnete... ;-)

0/0
28.11.2010 9:44

Trojanek

Re: Má to jen jednu drobnou chybu

Přesně tak. větev keře taky poškrábe lak, a přitom jě měkčí...

0/0
29.11.2010 11:51

Lanolin

Re: Má to jen jednu drobnou chybu

Promiňte, i kdyby to bylo nanášeno Černobylsko-LHC-magnetohydrodynamickou metodou tokamakového typu jaderné syntézy vrstev, tak to jde poškrábat.

Kupte si hodinky s minerálním "nepoškrábatelným" sklem se safírovou vrstvou, vrstvou z monomolekulárního diamantu atp. , tak po nějaké době (i když jsou převážně kryty měkkou látkovou vrstvou) jsou poškrábané. Vidět je to za krátko pod elektronovým mikroskopem, což každý nemá.

Tak vám dám příklad - voda a skála. Co stále podemílané útesy, voda je snad to mejměkčouššejší, hebká jako plyšáček a stejně jde skála do háje. A pěkně prosím, nerozebírejmě rozpouštění, bílé útesy Dowerské ...

Dostáváme se k filosofii - co se stane, když absolutně všprůrazná střela narazí na absolutně neprůstřelný pancíř (nebo dokáže bůh stvořit kámen, který nedokáže uzvednout ;-)).

Mimochodem, výrobní cena neříká absolutně nic o ceně na trhu (ne tržní, ta neexistuje).

0/0
29.11.2010 18:33

Neumětel

Re: Má to jen jednu drobnou chybu

Ad "voda a skála" ale tady jsem i o chemické reakce a to nejen v krasových jeskyních. Exhalace - kyselý déšť  (slabá kyselina) - reakce.

0/0
30.11.2010 11:30

Lanolin

Re: Má to jen jednu drobnou chybu

A ještě existuje něco jako tzv. "hladová voda". Je to voda absolutně demineralizovaná a je to takové dokonalé univerzální rozpouštědlo - všeho.

Stačí se podívat do odborných knih pro laboratorní sklo, jeho příprava před prvním použitím, možnost ovlivnění analytiky jiných látek, třídy odolnosti ...

0/0
1.12.2010 10:14

blekekeke

Re: Má to jen jednu drobnou chybu

Voda v řece je něco jako brusná pasta ve složení "voda, písek atd... + tlak vody na matroš"

0/0
1.12.2010 18:09

libedejroznec

a já myslel

že už konečně objevili vyhřívaná přední skla ;-D

0/0
26.11.2010 19:47

Petr z Bologni

Re: a já myslel

Mmch, pokud na takovou vrstvu pripojite zdroj proudu, skutecne se zacne zahrivat (odpor kvalitni vrstvy ITO s propustnosti svetla okolo 88% je tak okolo 10 Ohmu na ctverec).

0/0
26.11.2010 20:00

Simakj

Re: a já myslel

Kvalitní jednotka ten čtverec, ale zeptám se: Jak je ten váš čtverec velký?

0/0
26.11.2010 22:00

Petr z Bologni

Re: a já myslel

Skolaci na zakladni skole vedi, ze homogenni vrstva konstantni tloustky vykazuje pro ctverec libovolne velikosti stejny odpor.  Predstavme si  ctverec o hrane a a odporu R. Zdvojnasobime-li delku hrany, zdvojnasobi se odpor obdelniku o stranach a;2a (odpor je primo umerny delce vodice). Avsak abychom obdrzeli ctverec, musime zdvojnasobit i kolmou hranu. Odpor  ctverce 2a;2a bude polovicni vzhledem k predeslemu obdelniku a;2a nebot jsme zdvojnasobili prurez vodice, kterym tece proud (tloustka vrstvy je konstantni e kolmy rozmer jsme zdvojnasobili). Protoze je odpor vodice neprimo umerny velikosti jeho prurezu, odpor cverce 2a;2a bude polovicni nez obdelniku a;2a jehoz odpor je dvojnasobny nez odpor ctverce a;a. Tudiz odpor ctverce 2a;2a je rovny odporu ctverce a;a. Pro 3, 4, 5 ... nasobek hrany zakladniho ctverce si dukaz laskavy ctenar provede sam. Jakykoliv ctverec homogenni vrstvy kostantniho prurezu vykazuje stejny odpor a odpor na ctverec je bezna mira v oblasti tenkych vrstev.

0/0
26.11.2010 22:32

heronozero

Re: a já myslel

To si zase nekdo honi ego na diskusi, kdyz si predtim necoprecetl mozna na netu :DDD

0/0
27.11.2010 0:07

Jujing

Re: a já myslel

mám takovej dojem že na základce sem byl a opravdu tohel sem tam nebral, každopádně i na střední pořád nvm o čem to mluvíte ale to asi bude tím že sem strojař....

0/0
27.11.2010 0:36

Petr z Bologni

Re: a já myslel

Ze to nechapete jako strojar, to nerikejte ani z legrace, to byste mne nastval ;) , na stredni jsem tez studoval strojarinu, sice jadernych zarizeni, ale porad strojarinu! K tem skolakum - nekdy v osme devate tride se probira odpor R vodice, ktery je soucinem merneho odporu materialu ro a podilu delky l a prurezu S vodice, tedy R=ro * l / S.  Pro tenkou vrstvu je prurez S dan soucinem tloustky vrstvy t a delky elektrody b, ktera privadi do vrstvy proud b (S je prurez, kterym ve vrstve proteka proud a je  na proud kolmy, to je vlastne cast definice proudu na rozdil od toku) nebo tez sirky vodice - vrstvy. Tedy R=(ro*l)/(t*b), kteryzto vyraz lze prepsat na R=(ro/t)*(l/b). Vtip je v tom, ze pro ctvercovy tvar vodice je delka l rovna delce hrany vodice a a sirka vodice b je tez rovna delce hrany ctverce a kolme na predeslou hranu. Podil l/b=a/a=1 pro jakkoli velky ctverec a R=ro/t na velikosti ctverce nezalezi a R na ctverec je charakteristikou vrstvy, u ktere ro a t nen ivzdy nutne zname.

0/0
27.11.2010 7:00

wotomtoje.

Re: a já myslel

R^;-)

0/0
29.11.2010 15:17

Tajné

Re: a já myslel

Dá se to vysvětlit i úplně jednoduše. Představte si čtverec o straně jedna který má nějaký odpor, třeba těch 10ohmů. A zkusíme si spočíst jaký odpor bude mít obdélník 1x2 - to je jako dva takové čtverečky do série, tedy se odpory sečtou - 10ohmů. A teď ty dva obdélníčky dáme vedle sebe (paralelně), takže vytvoří čtverec os traně 2. Jaký odpor dají dva 20 ohmové odpory spojené paralelně? zase 10 ohmů!

Nebo úplně jednoduše, zdvojnásobením velikosti čtverce se zdvojnásobí jak délka vodiče, tak jeho průřez.

0/0
29.11.2010 15:57

mirda66

Re: a já myslel

no jo, to je fakt. A já doposud myslel (tj. měl mediálně pokřivený obraz), že na velikosti záleží. Tedy s tím souhlasila i moje spokojená žena.

0/0
29.11.2010 16:13

Tajné

Re: a já myslel

Tohle se přece dá snadno odvodit z toho co se učí na zš. Vy jste ve fyzice nebrali co dělá odpor když se zapojí paralelně nebo do série??

0/0
29.11.2010 15:48

Xladi

Re: a já myslel

Ty už jsou objeveny ale spotřebovávají energii a chvilku trvá než odmrznou, tohle by bylo fajn kdyby to fungovalo jak popisují, momentálně je jediná možnost jak zabránit námraze oken přes noc hodit přes auto venku deku:-)

0/0
26.11.2010 21:30

habr

Re: a já myslel

Kladivo je lepší.

0/0
26.11.2010 21:43

Petr z Bologni

...

No tady se zase seslo odborniku ;-D. Tak tedy - vrstva ITO je sama o sobe znacne tvrda, odolna poskrabani a velmi dobre prilnava k substratu (sklo). Navic neni problem tuto vrstvu pokryt nekolik desitek nanometru silnou vrstvou CeO2 nebo tuheho roztoku CeO2 + TiO2 (obvykle slozeni antireflexnich vrstev), ktere se opet velmi dobre vazi na vrstvu ITO. CeO2 je mnohem tvrdsi, oteru a poskrabani odolny material nez samotne sklo (prasek kyslicniku ceru so pouziva na vybrusovani malych poruseni povrchove vrstvy automobilovych skel). Vrstvy v tloustce desitek nanometru v podstate neni mozne ze substratu odstepit ci odrazit, jedine s kouskem skla. Lokalni poruseni vrstvy nijak neovlivnuje jeji globalni vlastnosti. Pokud se bude tato vrstva nanaset na predni sklo, neni duvod ji nenanaset na zadni a bocni skla. Reflexni vrstva odrazi teplo na obe strany tj. dovnitr vozu, ale i z povrchu skla ven,

0/0
26.11.2010 19:46

Petr z Bologni

Re: ...

tudiz v lete bude odrazet teplo vne auta a uvnitr by melo byt chladneji (stejna okna ma jiz 5 let nas vyzkumny ustav a skutecne to perfektne funkuje). Navic, pokud by vrchni vrstva obsahovala vyssi procento TiO2, sklo by bylo samoomyvatelne destem. Spinu a prachove castice totiz na skle drzi monovrstva tekavych uhlovodiku (napr z benzinu a oleje, kterych je v ovzdusi silnice mnoho). TiO2 pak fotokatalytickym ucinkem za pomoci ultrafialoveho svetla tyto adsorbovane uhlovodiky rozklada na H2O a CO2 a nicim nevazana spina a prach je smyt destem. TiO2 castice se pridavaji napr. do povrchovych vrstev dalnic, aby stejnym procesem rozkladal vytekly olej a dalsi VOC.

Vsechny uvedene vrstvy a procesy vyuzivam pri konstrukci nasich pokrocilych tenkovrstvovych slunecnich clanku a opet - funguje to vyborne.

0/0
26.11.2010 19:56

Lanolin

Re: ...

No konečně odborný názor. Já to říkám pořád, nakupujte u odborníků.

Ach jo. Kdyby si tak všichni tito odborníci uvědomili, že jeden kamínek pronikne všemi jejich vrstvami a sklo stejně roztříští či napraskne což jej učiní nezpůsobilým k užívání a čím vymakanější to sklo bude a čím více vrstev na něm bude, tím bude dražší?

Prosím vás, jen ubohá PE (či jiná) fólie zabrání silné námraze a rozmrazovač  za pár desítek Kč odstraní zbytek. Normální uživatel vždy porovnává cena/výkon (účinek).

0/0
29.11.2010 18:00

gonyr

A co boční okna?

Tam to asi nebude. tak, že stejně škrabka Rv

0/0
26.11.2010 19:01

RomanTARA

topna folie

hezke ale bohuzel to na aute nemam a mit nebudu

jde vubec koupit neco jako topna folie ktera se prilepy na sklo a topi? neco jako u fordu ale aftermarket?

0/0
26.11.2010 19:00

Highdriver

Konec škrabkám? Já s ní ani nezačal :)

Stačí použít rozmrazovač ve spreji a během pár vteřin je z ledu kaše se kterou si poradí stěrače nebo za nějaký čas sjede dolů. Občas mě udivuje proč lidi šaškují na mrazu se škrabkou :-)

0/0
26.11.2010 18:15

RomanL

Re: Konec škrabkám? Já s ní ani nezačal :)

Protože je to ekologické a je to zadarmo... ;-)

0/0
30.11.2010 9:38

ma.su

:?_"!(/

Mě by do Škodovek stačilo čelní vyhřívané sklo, jako to má Ford.

0/0
26.11.2010 16:56

Le Miserable

Re: :?_"!(/

Co vím, tak ten Fordí systém zvyšuje v noci účinky oslnění - jako poškrábané sklo.

0/0
26.11.2010 18:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.