Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

S Moskvičem je amen. Za prvního hnal Stalin šéfa značky před soud

Před sedmdesáti lety se na Rudém náměstí v Moskvě odehrálo pozoruhodné schvalování nového auta. Před Kremelský palác přijíždí prototyp sovětského lidového vozu s označením Kim 10-50. Kromě řidiče v něm sedí nedávno jmenovaný komisař pro lehké strojírenství Lichačev, vedle něj pak ředitel automobilky Kuzněcov.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

bluespirit

Toto auto

si naši koupili v roce 79. Vypadal přesně jako ten žlutý na videu, jen nebyl kombiík.

Super autíčko, nikdy nezklamal a nenechal nás někde stát. Bytelný tank, projel všechno.

Pokud se k nám vozily  jen ořezané verze, tak bych rád viděl ty nadupanější. Oproti tehdejším jiným soc. autům měl už tenkrát pořádná sedadla (ne židle do půl zad), spoustu místa uvnitř, opěrky hlavy, stahovací okénka i vzadu, celkem povedenou palubku, oddělené topení pro řidiče a spolujezdce, velký kufr, hliníkový OHC motor atd. U jedné starší verze si pamatuji i na ovládání úžasné roletky před chladičem, což se jinak řešilo přiděláváním různých krytů na mřížku zepředu auta.

To auto na rozdíl od mnoha i dnešních opravdu umělo brzdit motorem :-) Na horách k nezaplacení.

Slušel by mu pětikvalt, výkon na to měl.

0/0
8.12.2010 8:34

jengish

Re: Toto auto

Můžu potvrdit. Bytelností mu v tehdejší době nemohlo konkurovat  snad žádné auto socialistické produkce. Velice pohodlné i na delší trasy, trochu víc se nakláněl v zatáčkách. Jen nízkootáčkový motor u verze 408/1 byl beznadějně zastaralý a tak trvalo, než se auto rozjelo. Brzdit motorem se opravdu dalo. Známý měl typ s motorem 1500 a to už byla jiná káva. Jinak takový mírný offroad, stavěný na ruské podmínky (ale vhodný i na naše silnice tankodromy). Kdyby AZLK šli s dobou, mohla se jejich produkce blížit Volvu, modernizace byla ale minimální. Takže auto logicky přestalo být konkurenceschopné

0/0
14.1.2011 13:51

Nostromo1975

I

V you Moskow R^;-D

0/0
8.12.2010 1:04

logar

hm,hm

nó, řekl bych že se nejednalo o "podobu" s Kadetem, nýbrž s Olympií a že stěrače byly poháněny bowdenem od vačky rozvodů. Když se jelo pomalu na pomalé otáčky, tak skoro nestíraly.

0/0
7.12.2010 15:06

wozáp baby

Moskal

R^spotřeba béňa jako dvě dnešní auta, či SUV

0/0
4.12.2010 19:45

hasmen

Re: Moskal

Když se tam dal škodováckej karbec,žralo to "jenom" 10/100 (osobně vyzkoušeno);-) Jinak označení Leninovy saně bylo naprosto příznačné...

0/0
6.12.2010 9:23

jirkas13

Re: Moskal

Mimochodem Leninovy saně se říkalo všem ruským kombíčkům. I Žigulíkům.

0/0
6.12.2010 10:09

AMCPP

Re: Moskal

10/100 mně žrala 407čka bez jakýchkoli úprav, asi to nechtělo olšové nohy :-).

0/0
6.12.2010 20:50

hasmen

Re: Moskal

Vyprávěj to tehdy 18-ti letýmu klukovi... ;-)

0/0
7.12.2010 6:26

Pattr

Re: Moskal

Nepřehánějte! Se 412 jsem ujel necelých 100 000 km při průměru 8-10 l/100 km (léto-zima). Chtělo to jen lehkou nohu. Amatérsky se dělala taková malá finta. Na dvojitý karburátor (obě poloviny osazené stejnými tryskami) se na druhou klapku připevnila malá pružinka. Na pedálu plynu to bylo maličko cítit. Pokud se jelo jen na jeden karburátor, tak byla spotřeba dobrá, jak uvádím. I tak se dalo jet 90-110 (zapomeň na dálnice, ty nebyly), jen kola nehrabala. Pokud bylo potřeba předjet, nebyl problém chvilku přišlápnout na druhou klapku. A ni nevrzalo a neklepalo. Dveře, pokud se nedovřely a zůstaly na první západce, stačilo přitáhnout, bez nového otevření. To u škodovky ani náhodou! A při plném zatížení a plném kufru žádný rozdíl (75 ks). Je třeba porovnávat auta tehdy na trhu dostupná.

0/0
6.12.2010 20:19

jirkas13

Moskvič 412

bylo nebezpečné auto, i když jenom stálo. Povolovala totiž ruční brzda. Navíc bylo velmi rychlé na tragické jízdní vlastnosti, zejména v zatáčkách. Nikdy jsem nic tak strašného už neřídil.

Kromě toho, ten Stalin měl ve všech svých výtkách pravdu.

0/0
4.12.2010 11:12

flajboj82

Re: Moskvič 412

No vidiš...a můj děda na Moskala vzpomíná jako nejlepší a nejpohodlnější auto...tenkrát byl benzin za babku...takže spotřebu dramaticky neřešil...

0/0
6.12.2010 9:54

jirkas13

Re: Moskvič 412

Pokud měl k tomu autu hezký vztah a má na něj pěkné vzpomínky třeba s babičkou, já to chápu. Ale bylo to něco strašlivého i tehdy.

0/0
6.12.2010 10:07

flajboj82

Re: Moskvič 412

;-D:-)

0/0
7.12.2010 11:15

_Xeon_

Ukraina

Ako je to s históriou bicykla Ukraina? Je to nemecký model alebo sovietsky?

0/0
3.12.2010 18:26

kaktusak

Za komunistů továrny vznikaly,

za kapitalismu zanikají.

0/0
2.12.2010 18:09

ulkik

Re: Za komunistů továrny vznikaly,

treba ty v Koline nebo v Nosovicich, ze?

0/0
2.12.2010 19:36

noky

Re: Za komunistů továrny vznikaly,

jojo.. obuvnicky priemysel pod znackou BATA zalozil Gotwald..

0/0
2.12.2010 22:18

Jjelen

Re: Za komunistů továrny vznikaly,

Ty jsou určitě České že?

0/0
3.12.2010 16:09

AMCPP

Re: Za komunistů továrny vznikaly,

On měl patrně na mysli plzeňskou Škodovku, pražskou ČKD, kladenskou Poldi, spoustu cukrovarů, textilek a skláren...

0/0
6.12.2010 20:53

von-bis

Re: Za komunistů továrny vznikaly,

A to určitě založili komouši?

0/0
7.12.2010 23:09

Kačenkin forever

Re: Za komunistů továrny vznikaly,

Ale vždyť má pravdu, tři zaniknou a jedna vznikne :((((

0/0
3.12.2010 13:11

Janhura

Re: Jasnozřivý názor

Skutečně, jen si vemte kdejakou průmyslovou zónu, třeba Borská pole v Plzni. Co tam bylo za komunistů fabrik! A dnes, to aby člověk zaplakal  ;-(

0/0
3.12.2010 13:54

mates18

Re: Jasnozřivý názor

jasně, a všechny byly konkurenceschopné...člověk by zaplakal spíš nad váma;-D

0/0
3.12.2010 14:14

CCblue

Re: Jasnozřivý názor

:-)

0/0
3.12.2010 15:13

TrueRobos

Re: Za komunistů továrny vznikaly,

Vznikají tam, kde lze vykořisťovat vás, manuální vrstvy. Začni pracovat za 500 za měsíc s neplacenými přesčasy a poženou se sem. Jinak je třeba najít zemi, kde je možné lid beztrestně vykořisťovat, jako je třeba socialistický Vietnam nebo socialistická Čína.

0/0
4.12.2010 16:08

999

Re: Za komunistů továrny vznikaly,

Nechtěl bys vysvětlit co je ve Vietnamu a Číně socialistického?

0/0
4.12.2010 17:24

lejnok

Re: Za komunistů továrny vznikaly,

političtí vězni, politické vraždy, cenzura, atd ...

0/0
6.12.2010 21:44

MORAVIA/\/

Vykoristovatele a ti druzi...

Nikdo te nenuti se nechat "vykoristovat". Otevri si vlastni business a mas od vykoristovani pokoj.. Jestli jsi naopak hloupy jako stolverk, musis se bohuzel nechat vykoristovat. :-P:-P

0/0
5.12.2010 20:34

wozáp baby

Re: Za komunistů továrny vznikaly,

ach božeRv

0/0
4.12.2010 19:46

TTRX - bratranec děda Vševěda

Hrozně jsem záviděl

jako dítě sousedovi - kámošovi, co měli Moskviče tu palubku, takové obří zelené kontrolky blinků a hlavně nápis "MACЛO "  a "BOДA". Připadalo mně to oproti naší Škoda 100 takové futuristické a o třídu lepší:-)R^

0/0
2.12.2010 18:00

TTRX - bratranec děda Vševěda

Re: Hrozně jsem záviděl

maslo a voda

0/0
2.12.2010 18:00

CZE_Lecco

Re: Hrozně jsem záviděl

Ideální vůz pro kuchaře.

0/0
2.12.2010 19:45

Janhura

Re: Hrozně jsem záviděl

No a ty sedačky, opravdický divan to byl, včetně těch drátěných spirálových pružin ;-D

0/0
3.12.2010 13:56

kopefra2

Zkušenosti z východu

V roce 1990, jsem vlastnil Moskvič 412, lidově zvaný Leninovy saně - doma jsme tomuto vozidlu říkali lidově sáňky. Můj švagr měl kamarádku z Itálie, která jsem už někdy v roce 1987 přijela na stáž studovat socialistické zemědělství - podotýkám že svými názory byla těžce doleva a neustále pranýřovala námi vychvalovaný západ.Švagr coby pracovník ČSAV jí vyfasoval aby dělal medvědáře - čti doprovod a nějak se skamarádili. Po revoluci sem Maria Grazia přijela na návštěvu a byla u nás na chalupě. Zpátky jsme odjížděli Moskvičem 412 a když jsme zastavili u pumpy, strašně se divila proč otevírám kufr. Pamětníci vědí, že u sáněk se otevřel kufr, tím se odjistila pérem přitažená podložka se SPZ a pod ní bylo víčko nádrže.Tento vůz měl tu vlastnost, že po tankování ve voze hrozně smrděl benzín - jsem automechanik, ale nikdy jsem nenašel nějaký únik, asi to byla vlastnost vozu.

0/0
2.12.2010 15:33

kopefra2

Re: Zkušenosti z východu

Švagr to vylepšil hláškou, že to je tím že u sovětských vozů se benzín tankuje přímo do zavazovadlového prostoru,načež hrdinná kapitalistická obdivovatelka socialistického zřízení chtěla šipkou vyskočit za jízdy, čemuž se nám podařilo úspěšně zabránit. Celý zbytek cesty se tvářila značně vyjeveně.....

0/0
2.12.2010 15:34

Astaroth

Re: Zkušenosti z východu

Nas Fiat 850 mel vstup do nadrze take pod krytem motoru, cili se musela otevrit zadni kapita.

0/0
3.12.2010 15:19

1000mb

Re: Zkušenosti z východu

To měl i Trabant:-)

0/0
5.12.2010 18:11

Bejvoc3

Cituji:

"Vývoj moskvičů často začínal tak, že si automobilka koupila nějaký hotový vůz ze Západu" - To myslím mluví za vše. ;-D;-D;-D;-D

0/0
2.12.2010 15:10

tuneldedek

Re: Cituji:

R^R^R^

0/0
2.12.2010 15:18

Rhino

Re: Cituji:

stejně jako žiguli, okopčenej fiat...

0/0
2.12.2010 15:56

TTRX - bratranec děda Vševěda

Re: Cituji:

Žigul byla legálně koupená licence na Fiat 124, ale třeba Záporožec (NSU Prinz), motorky Dněpr atd.

0/0
2.12.2010 17:53

MiroTR

Re: Cituji:

A nejen u aut. :-/

0/0
2.12.2010 19:17

hňup

Re: Cituji:

ale to dělaj všechny automobilky, že studujou výrobky konkurence....

0/0
3.12.2010 13:45

wiki5

Re: Cituji:

ale neokopiruji to tak, ze je k poznani co okopirovali... vy asi budete hnup, ne?

0/0
3.12.2010 16:01

REN_STIMPY

Re: Cituji:

Jeste v Cine to praktikujou uspesne i treba - no vlastne uplne se vsim  - i s pastikama  Hame.

0/0
6.12.2010 13:47

AMCPP

Re: Cituji:

Na průmce ode mne okopíroval spolužák výkres na pauzáku i s mým podpisem... Kantor to tenkrát komentoval tak, že tam učí 30 let, ale takového blba ve třídě ještě neměl ;-D.

0/0
6.12.2010 20:57

sorgedoktor

Podotýkám že nejsem rudý nostalgik,

ale   s tím  Moskvičem se dalo   docela dobře  jezit  po návštěvách nemocných. Ten Moskvič  412  bral na krátké  trasy   tak 12-14 litrů.Jo jo,  kde jsou ty časy když jsme říkali, že to stojí za hxxxx!!

0/0
2.12.2010 15:01

sorgedoktor

Co se týče obvodních lékařů,

Moskvič byl ideální terení vozidlo.Vešlo by se tam  teoretickjy půl prasete...¨ Na  Moskviče nedáme   dopustit..

0/0
2.12.2010 14:58

tuneldedek

zoufalý stát SSSR, proč mu komunisti tal lezli do ....

všude transparenty, se SSSR na věčné časy, SSSR náš vzor aj. neblo to ubohé, jediné co komunisti se SSSR dokázali byla totální devastace národa a hospodářství, kdyby tu nevládli tak je dnes průměrný plat 150 000,- při stejných cenách !!

0/0
2.12.2010 14:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.