Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zimní autoškola: soustřeďte se, natankujte a přibalte lopatku

Hromady sněhu na silnicích a mráz připravují řidičům ty nejtěžší zkoušky. Na zablokovaných dálnicích počítejte i s několikahodinovým čekáním, zima také řádně prověří vaší výbavu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

mcsoap

Startování

No já ráno vyjdu ven, nastartuju auto, a jdu shrnout nějaký to globální oteplení z cesty, a za 10 minut se mi motor ohřeje. Konkrétně Octavia Combi 1.8T 4x4 (05), za tech 10 minut se mi odledovatí přední okno, odmrznou okna, vnitřek už není tak ledovej a na provozní teplotu se pak auto zahřeje skoro hned. Když vyjíždím, tak mi teploměr ukazuje přes 50 (spodní hodnota), a pak už to leze rychle. Naštěstí už parkuju pod střechou, tak nemusim škrábat. Mimochodem, taky jsem si myslel jaká to je sranda mít 4x4, párkrát jsem si zkusil ten "drift", od té doby ve městě jezdím na sněhu 50, ESP zapnuté, lehká noha a rozestup hodně velkej, nehledě na to jak spěchám. Když si zkouším klouzání někde na parkovišti tak se nestačim divit jak málo stačí k tomu aby se to auto chovalo úplně jinak, než chci. Nedávno kamarád přisvačil s klíčema od jeho saxa 1.1 celej hotovej, že jde do města driftovat.... :-/

0/0
5.12.2010 22:14

Don_Alex

Re: Startování

je to tak, 4x4 neni vsechno, bohuzel nekteri lidi si neuvedomuji ze je trowsku rozdil "zkouset" si jizdu na snehu v silnym provozu a nekde na parkovisti, pak to podle toho dopada... Jinak blbnuti na parkovisti, pripadne na opustenych plochach mam taky rad, ale chce to to misto znat, kamos takhle blbnul na nejakym placku, kde pri smyku bokem najel kolem k nejaky hrane a urval si osu.... Jinak sem si vzpomel kdyz jsme na horach po tydnu parkovani hledali auto na parkovisti a museli jsme ohrabat nekolik aut, nez jsme nasli to nase...;-D

0/0
6.12.2010 9:12

net.Xtreme V.

Důležité je práce s plynem a spojkou

Rozjíždět se na dvojku nebo na trojku je pro lamy, brzdit do zatáčky na sněhu jen s ABS a i s ním jen v nouzi, v tom videu řídí doufám někdo bez řidičáku a ještě se učí, protože někoho takového bych potkat nechtěl, nic proti řidičkám, ale tuhle nejspíš redaktorku idnes za řidičku nepovažuji. Jinak i na rozjíždění existují auta s asistencí, bránící prokluzu a podobně.

0/0
5.12.2010 12:38

habr

Re: Důležité je práce s plynem a spojkou

A nebylo to "neumění" děláno pro kameru? Kdyby se plynule a v pohodě rozjela, tak by asi nebylo co názorně natáčet. Popřemýšlej jak by si sám dělal podobný klip. Ukázal, že ser na ledě rozjedeš a nebo ukázal, že na ledě se rozjed nemusí když se to neumí. A i kdyby ne, skutečně by se tak rozjížděla, tak je to mladá holka, někde se to naučit musí. Vzpomeň si na svoje telecí řidičská léta. Taky jsi se několikrát nerozjel. 

A odvolávat se na ybavení aut s protikluzovým vybavením - no, mám poit, že jsi se ještě nějakých myšlenkových procesů z "telecích let" nezbavil. Ne každé auto je takto vybaveno, a ten protikluzový systém není spasitelný pokud řidič má špatné návyky. A jinak - rozjet se na ledě na dvojku /trojku - je to lepší, zejména pro řidiče s menším citem v noze, méně vyježděné a pro silné vozy.

0/0
5.12.2010 13:54

McMatej

katalizátor

Mně by jen zajímalo, jak katalizátor pozná, jestli motorem při srtování točí startér nebo jiné auto při roztahování. 8-o

0/0
3.12.2010 22:00

flames828

Re: katalizátor

Schválně - zkus to :) a počkej, co se stane. :-)

0/0
3.12.2010 22:37

McMatej

Re: katalizátor

Tak jsem to zkoušel a nestalo se vůůůůbec nic neobvyklého.

0/0
3.12.2010 23:50

JeFFik

Re: katalizátor

katalizátor nic nepozná, ale katalyzátor to pozná.... ;-D

0/0
4.12.2010 15:36

McMatej

Re: katalizátor

Když myslíš, ale otázka zněla proč respektive jak?

0/0
5.12.2010 0:34

WIFI

Re: katalizátor

no pozná to v případě, kdy motor nechce chytit a do výfuku, tj. do katalyzátoru, dorazí nespálený benzín.

Pokud budeš točit motor marně, tak samozřejmě nespálené palivo taky do katalyzátoru dorazí, ale v mnohem menší míře než když auto roztahuješ (v extrémním případě) desítky metrů

0/0
5.12.2010 11:40

McMatej

Re: katalyzátor

Tak za 1) Než se katalyzátor zahřeje výfukovými plyny, tak nepracuje, takže mu nespálené palivo nevadí.

2) Když startuješ minutu startérem i třeba s pomocí externího zdroje nebo tě někdo minutu táhne, do výfukového potrubí se dostává nespálené palivo tak jako tak. I kdyby se do katylyzátoru dostal třeba litr paliva, nemůže nic udělat, protože když motor neběží nemá se jak zapálit a když motor běží není ve výfukovém potrubí kyslík potřebný k hoření, takže se pouze v klidu odpaří. Ani po dlouhém startování první úspěšný žážeh nikdy nezapálí nespálené palivo ve výfukovém potrubí. K tomu by jinak muselo docházet pokaždé a jaksi nedochází.

No nic, to jsou takové ty pověry kterým každý věří a nikdo neví proč. ;-)

0/0
5.12.2010 17:52

homat

Re: katalyzátor

1) prosím tě jak pracuje katalyzátor? :-), říká ti něco třeba EGR systém na snížení oxidu dusíku, který snižuje obsah kyslíku ve směsi, protože standardně přebývá. Některé auta mají ventilátor na vhánění vzduchu do výfukového potrubí, aby se zrychlila funkce katalyzátoru a v neposlední řadě, třeba vznětové motory s filtrem pevných částic tento filtr regenerují spalováním paliva přímo ve filtru, takže výfuk bez kyslíku zase až tak moc nebude.

2) malá rada pro startování, nikdy nestartuj déle než 15s ničíš baterii a startér, pak 30 s počkej a pak můžeš zkoušet startovat zase 15 s.

0/0
6.12.2010 10:25

McMatej

Re: katalyzátor

A ty víš jak pracuje a co dělá lambda sonda? 8-o

0/0
6.12.2010 19:48

homat

Re: katalyzátor

Vím

0/0
6.12.2010 21:14

devil666

VIDEO

Super jelito! ;-D:-P Tady naštěstí jenom na cvičišti. Bohužel řadu podobných typů člověk potká v tomhle počasí běžném provozu, kam neohroženě vyrazí, protože jsou strašně suverénní a přito umí úplné h..... ;-O;-€

0/0
3.12.2010 12:24

eliw

Re: VIDEO

Já bych řek, že jelito je i ten instruktor. Z takového zapadnutí se vyjíždí zcela jináč profíku.;-)

0/0
3.12.2010 12:33

bitkar

Re: VIDEO

takovych je plno, mozna vic nez pulka, bohuzel. Lidi proste nechapou jednoduchou fyziku.

0/0
3.12.2010 12:38

devil666

Re: VIDEO

Obzvláště "řidičky" ty často nechápou absolutně nic. Nejstrašnější případ jsou takový ty strašně suverénní, nejlépe v SUV. Telefon u palice, nejlíp ještě v druhý ruce cigáro, nekoukám napravo nalevo, ostatní mě nezajímají, vlezte mě všichni na záda. Na zabití.  ;-€;-O

0/0
3.12.2010 12:47

ROSES_LIVE_REBEL

Re: VIDEO

apak kdyz nekoho zabijou, tak se z toho udela pomalu nestatstna nahoda

0/0
3.12.2010 12:54

warekkonecnesmazan

nevim proc se s brdenim tolik nadela

auta s abskem maji pri brzdeni minimalni potize, neni moc duvod brzdit jen motorem ;-)

0/0
3.12.2010 11:08

ROSES_LIVE_REBEL

Re: nevim proc se s brdenim tolik nadela

kdyz mas permanentni AWD - tak je to k nezaplaceni R^

0/0
3.12.2010 12:19

dr. Tereskin

dle mě

kvalitní pneu, motýlí noha na všechny pedály, neprat se s autem, vnímat signály od zadnice, do kopce nízké otáčky, vysoký kvalt, s kopce podřazovat ještě před sjezdem (zablokováni kol kvůli podřazení poslalo už pár lidí mimo silnici :D ) sledovat vozovku, pod mosty bejvá namrzlo, radši ve sněhu než v kolejích, předvídat, nebláznit pokud nemám auto opravdu v ruce a volnou silnici (sám si rád projedu pár zatáček smykem, ale tam kde je přehledno, bezpečno, maximálně skončím ve škarpě a rozbiju si auto nikoho jiného neohrozím) , vyrazit se sklouznout na parkoviště nebo jinou velkou bezpečnou plochu, nespěchat a hlavně snažit se nedostat do kritických situací. Podle mě spousta lidí moc spoléhá na asistenty a potom jsou následky mnohem horší, jezděte tak aby vám kontrolka stabilizace a proti prokluzu neblikala a mělo by to být ok

0/0
3.12.2010 11:08

Škubi

Re: dle mě

Souhlas!!! Teda konkrétně mě nic jiného nezbývá, protože ve feldě abs, esp a kdo ví co není :-D A taky to jde! (je fakt, že si s sebou vozím kýblík s pískem v kufru, kdyby náhodou :-D )

0/0
3.12.2010 11:52

Jan9002

Re: dle mě

Nemáš pravdu, ve feldě jsem ABS měl.;-)

0/0
3.12.2010 12:39

dr. Tereskin

Re: dle mě

felicie se dělala s i bez ABS, jinak já jezdím Renault Trafic služebně (cca 3tis km měsíčně) a i s dodávkou se dá na silnicích v podstatě vše vyjet a to bydlím na horách :)

0/0
3.12.2010 17:13

Jozxyqk

sníždění

ještě tam mohli napsat něco o sjíždění na namrzlé vozovce, že je lepší podřadit třeba na dvojku a sjíždět pokud možno bez brzd nebo přerušovaně brzdit

0/0
3.12.2010 9:53

xkapa

Sníh na střeše

Ohledně sněhu na střeše, pamatuji si,když jsem měl čerstvý řidičák - před 12-ti lety tak jsem si myslel,  že vozit sníh na střeše je cool až do okamžiku, kdy se mi po pár dnech svzela ledová krusta ze střechy v zatáčce. Kdyby to bylo u chodníku a někdo tam šel:-/.

Teď po každé sněhové nadílce se snažím auto vysmíčit do čista není nad to když pak nezamrzá kufr, okna - jdou pak stáhnout atd.

0/0
3.12.2010 9:30

ichta

Re: Sníh na střeše

Taky me fascinuji lidi, co si jen otrou male okenko na prednim skle a dal uz je nezajima, ze do zadu nevidi, ze svetla jim nejsou videt, snih jim z kapoty leti na sklo.... Pritom to zabere max par minut, hlavne, ze si lidi kupuji drahe bezpecnostni prvky a moderni auta :)

0/0
3.12.2010 9:35

xkapa

Re: Sníh na střeše

Přesně tak, teď fakt nevyjedu, i když je chumelenice potřebuji dojet domů 10km, bez toho aniž bych auto komplet neočistil, střechu, světla, blinkry. Není důležité abych viděl, ale abych byl hlavně viděn. Ale na spoustu věcí člověk přijde až když stárne...

0/0
3.12.2010 9:37

ichta

Re: Sníh na střeše

Bohuzel vetsina lidi si to nemysli nebo nemysli :)

0/0
3.12.2010 9:38

xkapa

Re: Sníh na střeše

Já bych byl šíleně nervózní z toho, že třeba nevidím do zpětných zrcátek, kor teď když jsou silnice užší a třeba někoho předjíždím, tak nevědět, jak daleko jsem od něho nebo před ním...

0/0
3.12.2010 9:42

Don_Alex

Re: Sníh na střeše

presne tak, kupa lidi je treba zvykla ze si hodi bundu pod zadni sklo, coz vzdycky protestuju ze nic nevidim v zrcatku a ze pry oni to zpetny v aute nepouzivaji....

0/0
3.12.2010 11:48

xkapa

Re: Sníh na střeše

Jsem si vzpomněl, mám kamaráda, který před pár lety přijel za mnou domů autem a zastavil v kopečku - tenkrát měl ford mondeo a já mu říkám, nezastavuj v kopci, nerozjedeš se a on, že ne, že má auto prošpikované těmi nejmodernějšími protiskluzovými systémy ASR, ABS a buhví jak se to všechno jmenuje. No dopadlo to tak, že si přešel pro lopatu a písek.

0/0
3.12.2010 9:40

ichta

Re: Sníh na střeše

Asi nemel tu spravnou techniku na gumach :)

0/0
3.12.2010 9:43

-drb-

Re: Sníh na střeše

jo, takovým se říká sněžná ponorka a od nich vždycky být co nejdál.

0/0
3.12.2010 12:43

net.Xtreme V.

Re: Sníh na střeše

A to já si střechu nečistím ,je to jedna z mála opatření, jak přimět auta za mnou ,aby si držela bezpečný odstup;-D

0/0
5.12.2010 12:41

xkapa

Zahřívání jízdou...

Mě by spíš zajímalo jak to udělat, když na okně je námraza, popř. vevnitř zamlžená okýnka, jak je mám odmlžit, když doporučují zahřívat jízdou motor a ne nechat auto nastartované:-)

A ohledně ježdění do kopce nesmíte potkat "chytráka" který jede z kopce a na silnici kde se vejde jedno auto mi nedá přednost, tak to pak musím zastavit v kopci já, uhnout a pak znovu vycovat z kopce a rozjet se. Vše je o lidech ne o technice.

0/0
3.12.2010 9:25

ichta

Re: Zahřívání jízdou...

No ono se doporucuje, zvlast kdyz clovek jede na kratsi vzdalenost, aby prvni vubec nezapinal topeni, aby se stihl motor rychlejc ohrat, clovek prece musi byt prece dobre oblecenej, jen pak ty nepruhledna skla tuhle radu trochu kazi :)

0/0
3.12.2010 9:37

xkapa

Re: Zahřívání jízdou...

No právě, auto parkuji venku pod přístřeškem a když je ráno -14, tak do auta sedám v bundě, protože předpokládám, že tam bude taky -14, jenže jakmile tam sednu v bundě, resp. stačí to teplo který ze mě jde, tak se zamlží okýnka a potom teda jak je odmlžit když nemůžu stát na místě se zapnutým motorem:-(

Minulý rok jsem si koupil nějaký sprej, který zabraňuje mlžení okýnek zevnitř. Na podzim fungoval dobře, ale v zimě jsem zjistil, že okýnka se sice nazamlžují, ale místo nich se zevnitř vytvořila námraza, což se mi nikdy nestalo a to je mnohem horší než zamlžení. Tak šel sprej hned z okna pryč.:-)

0/0
3.12.2010 9:45

ichta

Re: Zahřívání jízdou...

Mam nastesti Fusion, takze me casto stacilo zapnout jen vyhrivani predniho skla a nemusel jsem ani topit a sklo se drzelo, po chvili jizdy jsem pak zapl topeni. Bohuzel ty dratky ve skle nejsou moc rozsireny.

0/0
3.12.2010 9:51

Reeve

Re: Zahřívání jízdou...

Neznám nikoho, komu by odešel motor nebo baterka jen proto, že 5 minut nechával auto stát s volnoběhem, aby si odmrazil okna. Prostě přijdu k autu, nastartuju, pustím teplý vzduch na přední sklo, zapnu ohřev zadního a teprve pak jdu odhrnovat sníh a škrábat led z oken.

Když navíc vyjíždíte z místa zapadaného sněhem, kdy občas musíte dělat nejrůznější kejkle typu rozhoupání auta (dopředu, dozadu, dopředu...), je mnohem lepší to dělat už s trochu zahřátým motorem než s motorem zmrzlým na kost. Vytáčet zmrzlý motor do vysokých otáček (někdy se tomu při výjezdu ze závěje nevyhneme) je čuňárna, kvůli které si ho dříve či později zničíme. Ne každý parkuje na rovném prohrnutém místě a ne každý má možnost po výjezdu plynule jet pár kilometrů, než se mu optimálně zahřeje motor.

0/0
3.12.2010 10:17

Don_Alex

Re: Zahřívání jízdou...

no docela by me zajimal nejaky testik, jaky jsou rozdily mezi zahrivanim auta za jizdy a na miste, co to zpusobuje a tak. Zatim je kolem toho hromada pover a nazoru a bohuzel se moc neshoduji....

0/0
3.12.2010 11:45

Škubi

Re: Zahřívání jízdou...

jediný rozdíl vidím v tom, že jízdou se ti zahřeje i převodovka a jiné komponenty, které při jinak stojí... ale jinak nevím...

0/0
3.12.2010 11:57

Deleter

Re: Zahřívání jízdou...

Převodovka se na neutrál točí taky.

0/0
3.12.2010 12:59

Reeve

Re: Zahřívání jízdou...

No, je jasné, že pomalá a plynulá jízda na nízké otáčky bude asi lepší. Motor i převodovka se rychleji zahřejí, rozhýbou se mazací tuky, v nádrži se promíchají případné krystalky zmrzlé vody, krapet se ohřejí pneumatiky...

Ale holt někdo tuhle ideální možnost nemá a třeba vyjíždí do kopce na frekventovanou hlavní, kde je třeba naráz dát "plný kotel", aby se na tu hlavní do nějaké mezery mezi auty vůbec dostal. A k tomu je jistě lepší mít trochu prohřátý alespoň ten motor.

0/0
3.12.2010 13:22

homat

Re: Zahřívání jízdou...

Většina nových aut se vznětovým motorem má v topení přídavné topné rezistory, které ohřívají vzduch proudící do kabiny, i když motor není ohřátý. Osobně v zimně, tedy pokud je teplota pod nulou auto nastartuji a zapnu ofukování čelního skla, které aktivuje klimatizaci a vysouší vzduch, dále vnitřní cikulaci, vyhřívání zadního skla a požadavek teploty na maximum. Auto běží než jej celé oškrábu a očistím, což trvá pár minut. Většinou díky topným rezistorů jde z výdechů již ohřátý vzduch a čelní okno rozmrzne. Co se týká náporu na elektrickou instalaci, mají moderní vozidla vlastní strategii řízení, tzv. režim odlehčení, což znamená, že pokud můj požadavek na spotřebu je vyšší než kapacita baterie a aktuální dobíjení, jsou jednotlivé spotřebiče automaticky deaktivovány.

Osobně si myslím,. že pro motor je tento způsob šetrnější než zahřívání jízdou ihned po nastartování, kdy první sekundy a desítky sekund je ztuhlý olej, který není schopen mazat např. turbo.

0/0
5.12.2010 13:13

f0rr35t

Re: Zahřívání jízdou...

Zapomněl jsi na vyhřívání chladícího okruhu ;-) Některá auta mají v okruhu chladící kapaliny elektrické (případně naftové) vyhřívání s příkonem i přes 1000 W.  To je podle mě pro motor praktičtější věcička, než odporové topení do kabiny.

0/0
6.12.2010 11:43

Don_Alex

Re: Zahřívání jízdou...

no kdyz oskrabes okna a pak sednes, nastartujes a pustis vetraky, pripadne vyhrivani skla, tak se nezamlzi. Vetsinou se zamlzi akorat tim ze uvnitr nekdo sedi a vetraky nebezi....

0/0
3.12.2010 11:43

bitkar

Re: Zahřívání jízdou...

dobry je pustit klimu, auto se i rychlejc zahreje a klima vysusi vzduch, takze se tolik nemlzi.

0/0
3.12.2010 12:37

albert10

Re: Zahřívání jízdou...

Pokud mrzne, tak klima nic vysušit nemůže. To je fyzikálně nemožný a navíc nejspíš ani neběží kompresor.

0/0
3.12.2010 14:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.