Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Prodlužte autobaterii život, pořiďte si nabíječku

Autobaterii dá nejvíce zabrat zima. Kromě třeskutých mrazů ji hodně vyčerpávají šikovná udělátka, která v zimě zvyšují komfort auta. Mnoho řidičů proto píše Ježíškovi o nabíječku. Ve srovnávacím testu německého institutu GTÜ zvítězila švédská nabíječka značky CTEK.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

medick

wow...

no nevim, pouzivam cca dvacet let nabijecku (ruskeho puvodu), s nastavitelnym proudem, s mechanickym casovacem a kdysi kupni cenou kolem 200 korun. A rad bych, kdyby nekdo neco obdobne odolneho vyrabel i ted.... bohuzel, i jmenovane nabijecky jsou plastove krabicky, ktere nevydrzi hrubsi zachazeni, membranova tlacitka odchazeji po roce pouzivani a elektroniku uvnitr odrovna prvni vetsi napetova spicka...

0/0
10.12.2010 20:28

JeFFik

Re: wow...

Bežný uživatel s nabíječkou nehází ani po ní nedupe, běžný uživatel nabíječku použije max 1-2x do roka, takže mu ta tlačítka musí vydržet 100 let.

0/0
13.12.2010 17:43

superkutil

Používám jednoduché řešení

V garáži mám zdroj 18V a ten připojím přes žárovku 5W/12V přes cigaretovou zásuvku k autu. To vytvoří lehký udržovací proud. Podle svitu žárovky poznám jak moc je autobaterie nabitá. Používám to mnoho let a bez problémů.

0/0
9.12.2010 20:49

Deleter

Re: Používám jednoduché řešení

Baterka musí plynovat blahem.

0/0
10.12.2010 9:48

suarez

Re: Používám jednoduché řešení

Pokud s tim mas dobrou zkusenost, proc ne. Osobne jsem se setkal se zkratovanym autoradiem diky nabijeni autobaterie zapojene v aute podobnym zpusobem...

0/0
10.12.2010 21:27

Diskutovat na iDmůžete neomezeně

hlavně pozor na čínský křápy typu FILSON

http://www.elektroworld.info/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=21757

0/0
9.12.2010 15:00

George63

.. pořiďte si nabíječku...

tak pěkně už jsem se dlouho nezasmál... super R^

0/0
9.12.2010 12:35

Santa1

Re: .. pořiďte si nabíječku...

Pane, rubrika Xman je o dírku vedle ;-)

0/0
9.12.2010 15:35

Krištof

Vojna

Vzpomínám si, že na vojně byly v úloženkách baterie staré klidně 15 - 20 roků a fungovaly perfektně. Auta byla ale připojena k tzv. udržovači baterií. Fyzicky to byl elektrický kabel který spojoval přes konektor všechny auta a vedl někam do akumulátorovny. Co bylo na jeho konci v akumulátorovně nevím.

Pro mladší a kriply ještě vysvětlení, že úloženky byly auta trvale zakonzervovaná a uložená ve skladě ( garáži ). Byly ovšem připraveny kdykoliv vyjet. Občas jsme je startovali a jezdili s nimi po garáži.

0/0
9.12.2010 11:57

Deleter

---

"Klasické nabíjení proudem 1/10 kapacity by mohlo oddělat elektroniku ve voze."

---

No jako ne, že by to nešlo, ale máte zhruba představu, jakým proudem se baterka dobíjí z altíku?

0/0
9.12.2010 8:30

Santa1

Re: ---

To je vcelku irelevantní a hodně proměnlivé, protože regulátor hlídá napětí v palubní síti, aby nepřekročilo cca 14,3V. Tohoto napětí po připojení nabíječe dosáhnete celkem rychle i při hodně vybité baterce, takže pak, aby to napětí nestouplo, můžete do baterky pouštět jen o dost menší proud, než je 1/10 Q. Pokud ovšem k baterii připojíte klasickou nabíječku, jde napětí celkem rychle nad 15V až do cca 16,5V při plném nabití. Nevím nakolik může takové přepětí něco poškodit, ale radši bych to nezkoušel. Další problém je, že nad 14,6V již baterka celkem intenzivně plynuje a ty plyny jsou celkem korozivní, takže proč si poškozovat auto. Významný důvod proč při nabíjení vytáhnout baterku z auta může být taky teplota. Pod 5-10°C už nabíjení neprobíhá optimálně, baterie se nabíjí jen povrchově, optimální je teplota okolo 20°C.

Hermeticky uzavřené akumulátory lze nabíjet pouze nabíječkami s hlídáním napětí na max 14,3 resp.14,6V, tam poškození palubní elektroniky přepětím nehrozí.

0/0
9.12.2010 10:55

vavra2

ADAC Batterietest 2010

Pri teto prilezitosti uvadim nejlepsi od ADAC testovanou baterii: Moll M3 plus K2.

http://www.adac.de/infotestrat/tests/autozubehoer-technik/autobatterien/autobatterien_2010.aspx?ComponentId=54228&SourcePageId=31895

http://www.autokiste.de/psg/index/show.htm?id=9165

http://www.apm.cz/link_files/Cenik_Moll_201010.pdf

0/0
8.12.2010 22:46

suarez

Re: ADAC Batterietest 2010

Na takove testy uz lidi moc nedaji :)

0/0
10.12.2010 21:42

ivoš

Můj postřeh

Měl jsem Moskvič Aleko, velký, líný, těžký, ale docela pohodlný. A hlavně konstruovaný do ruských mrazů. Týden po koupi se mi omylem podařilo vybít baterku "do dna". Nabil jsem ji - a pak jsem na ni 10 let nemusel sáhnout, dokonce i destilku jsem docmrndal snad dvakrát. Nabíječku už nepoznala. Ještě schopnou provozu jsem ji věnoval kamarádovi - kutilovi.

0/0
8.12.2010 18:23

Santa1

Trošku širší problém

Péče o baterii poněkud přesahuje možnosti jednoho článku. Každopádně doporučovanou nabíječkou nic nezkazíte a v případě uzavřených typů baterií, jako je Varta Silver nebo Blue Dynamic je tento typ nabíječky - nabíječka s hlídáním max.napětí 14,3 resp. 14,6V prakticky jediný možný. Nejlevněji tento typ nabíječky pravidelně 2x ročně nabízejí v Lidlu asi za 600Kč. Nabíjení je lepší provést v tomto období preventivně, rozhodně dřív, než začnou potíže, baterka většinou umře náhle, prostě už nenastartujete. Pokud baterka "umře", většinou je pokleslá i hladina elektrolytu a je potřeba ho dolít destilkou (samozřejmě jen u baterek se špunty). Takto vybitou baterku ovšem tyhle "inteligentní" nabíječky vyhodnocují jako vadnou a odmítají nabíjet, takže prvotní šok to stejně chce z klasické nabíječky.

0/0
8.12.2010 17:01

fuozx

Kratke vs dlouhe trasy

Na kratkych trasach se baterie nestaci dobit, je potreba jezdit delsi trasy. OK. Ale co je jeste kratka a co uz dlouha trasa? Jezdim rano 15 km po dalnici do prace a vecer totez zpet. Je to dost na dobijeni? Problemy zatim nemam.

0/0
8.12.2010 15:54

Nahlas se ti směju 2

Re: Kratke vs dlouhe trasy

Jezdím 2x denně přibližně stejnou trasu a také jsem nikdy neměl problém. Z toho soudím, že 15km je pro baterku dostatečně dlouhá trasa, i když je krátká.

0/0
8.12.2010 16:19

Santa1

Re: Kratke vs dlouhe trasy

Důležitý je ten pravidelný provoz bez delších odstávek, pak taky stáří baterky a stav elektrické soustavy auta. Pokud jezdíte do servisu na pravidelné kontroly, pak vám baterku nabíjejí a ani o tom nevíte.

0/0
8.12.2010 17:03

Nahlas se ti směju 2

Re: Kratke vs dlouhe trasy

Pravidelnými kontrolami myslíš garančky? Řekl bych, že na garančkách baterku nedobíjejí...

0/0
8.12.2010 17:05

Santa1

Re: Kratke vs dlouhe trasy

Tak přesně na těchto prohlídkách je péče o baterii jedním z předepsaných úkonů - většinou ty úkony bývají rozepsané v plánu údržby v servisní knížce. Bohužel ne všude k tomu přistupují stejně zodpovědně.

0/0
8.12.2010 17:11

Nahlas se ti směju 2

Re: Kratke vs dlouhe trasy

Právě že dobíjení baterie v rozpisu prací při garančkách nemám, proto se ptám...

0/0
8.12.2010 17:16

Santa1

Re: Kratke vs dlouhe trasy

Tak to se zeptejte ve svém servisu, ale na 99% baterii minimálně testují - případná výměna jim přináší slušný vývar. Ve škodaservisech je péče o baterku samozřejmou součástí servisních prohlídek na 100%, za jiné automobilky ruku do ohně dát nemůžu.

0/0
8.12.2010 20:09

Nahlas se ti směju 2

Re: Kratke vs dlouhe trasy

Díky.

Dotazy servisu jsou zbytečná námaha. S baterkou jsem neměl v životě problém, nikdy nebylo třeba měnit = neřeším.

0/0
8.12.2010 20:16

Antonek1

Re: Kratke vs dlouhe trasy

Od cca 10km na jízdu by měla být baterie dostatečně udržovaná ježděním, u starších Dieselů se žhavením je třeba těch kilometrů o něco více.

0/0
8.12.2010 17:40

Highdriver

Re: Kratke vs dlouhe trasy

K úplnému dobití autobaterie se většinou doporučuje ujet 50-100km v běžném provozu v závislosti na el. výbavě a používaných spotřebičích (denní svícení, vyhřívané sedačky, zrcátka, navigace, sound system...). Samozřejmě za předpokladu, že je v pořádku dobíjení (alternátor) a elektroinstalace. Jak už tu padlo, pokud je vozidlo v provozu každodenně, stačí i kratší trasa. 30km denně po dálnici, tedy s vyššími otáčkami motoru podle mě stačí, pokud nejsou zapnuty spotřebiče s velkým odběrem. Počítal bych ale s mírně sníženou životností akumulátoru.

0/0
8.12.2010 18:12

Deleter

Re: Kratke vs dlouhe trasy

No vidíte a já říkám, že na dobití energie spotřebované k nastartování normálně startujícího motoru stačí se stoprocentní rezervou čtyři minuty.

0/0
8.12.2010 20:45

Podrazza

Re: Kratke vs dlouhe trasy

Při teplotě nad 15°C.

0/0
9.12.2010 11:36

Deleter

Re: Kratke vs dlouhe trasy

Při teplotě klidně -20°C.

0/0
10.12.2010 9:49

suarez

Re: Kratke vs dlouhe trasy

4min. na dobiti pri -°C rozhodne nestaci.

0/0
10.12.2010 21:24

Deleter

Re: Kratke vs dlouhe trasy

Ona se i ta baterka hezky ohřeje tím startem...

0/0
12.12.2010 17:00

Diskutovat na iDmůžete neomezeně

Re: Kratke vs dlouhe trasy

já myslím, že ani tak nezáleží na vzdálenosti, ale spíš na době po kterou motor běží vyššími než volnoběžnými otáčkami

0/0
13.12.2010 17:40

Deleter

Re: Kratke vs dlouhe trasy

No, u vozů s alternátorem se dobíjí furt, napětí poklesne až hodně pod volnoběhem, co jsem měl možnost pozorovat.

0/0
16.12.2010 22:00

truthspeaker

jen si to hezky nacvičte

bude se vám to hodit, až jediným politicky korektním autem bude elektromobil.

0/0
8.12.2010 14:44

zdenekbobek

Dotaz: Dobití baterie u Octavie

Mám dotaz: Musím před dobitím baterii vyndat z vozu? Mám 6 let starou Octavii, před pár týdny koupenou. U své staré Felicie, jsem ji nevyndaval a dobíjel baterku v autě, ale tahle Oktávka je přece jen trochu složitější auto než Felicie a po přečtení příspěvků jsem trochu na rozpacích. Taky vyndání baterky z Octavie se mi zdá být o dost složitějším k tomu to nastavování přístrojů atd. Poraďte, prosím, kdo s tím máte zkušenost. Předem díky.

0/0
8.12.2010 13:38

radik

Re: Dotaz: Dobití baterie u Octavie

No nemusíš, ale aspoň ji odpoj

0/0
8.12.2010 14:13

Deleter

Re: Dotaz: Dobití baterie u Octavie

a) podívejte se do dokumentace k vozu

b) podívejte se do dokumentace k nabíječce

c) zeptejte se ve Škodoce

(pokud zde nezískáte dostatečně věrohodnou odpověď)

0/0
8.12.2010 14:16

the doctor

Re: Dotaz: Dobití baterie u Octavie

nemusíš  ani odpojit, před 5 minutama jsem se o tom bavil s elektrikářem ve škodovce (a viděl jsem, že mu tam stojí Octavia připojená k nabíječce a od auta odpojená není)

0/0
8.12.2010 15:28

radik

Re: Dotaz: Dobití baterie u Octavie

No v podstatě by to nemělo ničemu vadit, ale v praxi se mi to už jednou vymstilo

0/0
8.12.2010 15:35

MSG

Re: Dotaz: Dobití baterie u Octavie

No jo, ale to ji patrně nedobíjeli, ale jen udržovali malým proudem ne? Klasické nabíjení proudem 1/10 kapacity by mohlo oddělat elektroniku ve voze.

0/0
8.12.2010 16:01

MaverikOne

Re: Dotaz: Dobití baterie u Octavie

klasický alternátor jede někde kolem 40-60A to je trošku víc než 1/10 a nic se mi v autě neděje...

0/0
9.12.2010 9:35

Santa1

Re: Dotaz: Dobití baterie u Octavie

Pokud by těch 40-60A jelo jen do baterky, tak to už by se tedy dělo. V reálu jde do baterky mnohem menší proud než 1/10 Q, jinak by nešlo udržet napětí. Proto se taky vybitá baterka krátkou jízdou moc nenabije, jinak by stačila půlhoďka, nemyslíte?

0/0
9.12.2010 15:41

Deleter

Re: Dotaz: Dobití baterie u Octavie

Zkuste si ten proud někdy změřit, vy kecale.

0/0
10.12.2010 9:49

Santa1

Re: Dotaz: Dobití baterie u Octavie

Záleží především na nabíječce. S klasickou nabíječkou roste napětí až na 17.3 voltu, což by už něco poškodit mohlo, dále břitom baterie plynuje, což taky není dobré.

Pokud máte elektronickou nabíječku, která nedovolí překročit napětí 14,3 resp.14,6V, pak není žádný problém. Pokud máte baterii se zátkami, je ovšem vhodnější klasická nabíječka, takže baterka z auta ven, povolit zátky a nejprve dolít destilovanou vodou.

Pokud máte uzavřený typ baterie, pak jiná než elektronická nabíječka s hlídáním napětí baterii poškozuje.

Pokud tomu nerozumíte, tak to radši nechte na odbornících.

0/0
8.12.2010 16:39

Deleter

Re: Dotaz: Dobití baterie u Octavie

Tu poslední větu si vytiskněte a nalepte nad monitor, než zase budete zkoušet někomu radit. ;-D

0/0
10.12.2010 9:50

suarez

Re: Dotaz: Dobití baterie u Octavie

Ty jsi to ocividne neudelal :)

0/0
10.12.2010 21:44

rolb

Re: Dotaz: Dobití baterie u Octavie

U dnešních baterek se ani víčka nemusí povolovat. Baterie mají odvzduš%novací kanálky. Josu to ty malé otvory (průměr cca 4mm)z boku na hoře v úrovni zátek. Kanálek vede přes všechny články. Důvod? Za jízdy vám taky baterie plynuje a výpary musí taky někam jít.

0/0
10.12.2010 10:54

Santa1

Re: Dotaz: Dobití baterie u Octavie

Tak když přes tu dírku z boku dokážete zkontrolovat a doplnit hladinu elektrolytu v jednotlivých článcích, tak zátky opravdu povolovat nemusíte.

0/0
11.12.2010 0:06

suarez

Re: Dotaz: Dobití baterie u Octavie

Urcite vytahnout ven. Jednak by akumulator mel byt pri nabijeni v dobre vetranem prostoru (coz stojici auto neni), take je minimalni sance ze se v aute podari neco zkratovat. Pokud se neco stane s autobaterii, nemusi se to stat v aute ;) Odpojenim autobaterie hrozi maximalne vymazani pameti denniho pocitadla ujetych km/pameti nastaveni el. sedacek, stahovani oken a posilovace rizeni, ktere se bud behem par ujetych km nakalibruji samy, nebo staci napr. podrzet par vterin spinac oken v horni poloze a je to.

0/0
10.12.2010 21:40

pingu1

..ja nevim ,proc si radsi nezaplatej poradnou reklamu..

:-/

0/0
8.12.2010 13:22

HrubesaMares

hmmm

a to se fakt vyplati, nabijecka za cenu nove baterie ;-)

0/0
8.12.2010 10:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.