Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Turbo přidá motoru sílu. Dosahuje až 300 000 otáček za minutu

Před třiceti lety bylo turbo výsadou jen několika málo sportovních modelů osobních aut. Během devadesátých let se přeplňování podstatně rozšířilo u dieselů, které tím vyrovnaly dosavadní nedostatky v dynamice, a v posledních deseti letech dovedl tlak na snížení škodlivých emisí automobilky k montáži turbodmychadla i do malých benzínových aut. Svým vývojem si však za tu dobu prošlo i samo turbodmychadlo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Deleter

Perličky z diskuse

"Dobry, odborny, clanek, zapomneli ale na mezichladic a na dvojite turbo. Vzduch je totiz po prvnim turbu tak horky a roztazeny, ze je treba jej znovu ochladit pred dalsim stlacovanim. Je pravdou, ze turba zacaly uz 80. letech, ale byly to ty nejporuchovejsi motory. Proto je v te dobe vytlacily 4 ventilove motory, ktere prave zacinaly."

---

No, co k tomu dodat. Nejporuchovější motory. ;-D

0/0
27.12.2010 21:37

Deleter

---

před třiceti lety bylo turbo výsadou jen několika málo sportovních modelů osobních aut.

--

Hm, a krom toho se od roku 1978 sériově montovalo do SAABa 99 a i jiných aut.RvRv

0/0
27.12.2010 21:25

Dalšínickvpekle3

Před třiceti lety

Byo výsadou sportovních vozů nebo vozů nejvyšších tříd více dnes běžných věcí . Vstřikování paliva , víceventilové rozvody , pětistupnové převodovky , klimatizace , elektrické stahování oken , centrální zamykání , airbag , ABS , atd , atd . Na druhou stranu si dnes připlácíte pomalu i za to aby vaše nové auto mělo volant , za rezervní kolo , za lepší záruku , ani náhodou vaše nové auto bez problémů nenajede třeba milion kilometrů jako starej  mercedes piano .....

0/0
27.12.2010 13:10

Deleter

Re: Před třiceti lety

SAAB 99 teda tak docela nejvyšší třída nebyla. No ale to holt takovej švédskej exot.

0/0
27.12.2010 21:34

Syryn

HAHAHA

..v Cehunsku si lidi porizuji TDi jenom kvuli spotrebe,neni nad atmosferu benzinovou...

0/0
25.12.2010 22:53

Adam-z-Veleslavína

Re: HAHAHA

R^

0/0
26.12.2010 0:42

Dalšínickvpekle3

Re: HAHAHA

Přesně , na mojí 330i žádná ochcávka TDI nestačí . R^:-)

0/0
27.12.2010 13:14

Deleter

Re: HAHAHA

NJN, oktávka taky není kompakt. Ale jinak je to pravda.

0/0
27.12.2010 21:34

Xladi

Turbo dobrý

ale když nevydrží a rozbije se je to auto horší než atmosférický a i atmosféricky nafťáky měly něco do sebe. Měli jsme a pokud se pravidelně měnily filtry tak tto šlo.:-). Dnešní nafťáky sice mají dobré výkony skoro jako benzínové, ale zase jsou strašně citlivé na kvalitu paliva, dřív ty auta braly i olej do kamen:-)

0/0
25.12.2010 15:26

Výstřik do tmy

Re: Turbo dobrý

Pravda, trojkovej golf 1.9 D sežere všecko :-)R^

0/0
25.12.2010 20:46

já George XVII

Re: Turbo dobrý

ale to vůbec není závislé na tom zda ten diesel má turbo nebo ne. Staré pětiválcové 2.5TDI sežerou taky všechno co hoří.

0/0
26.12.2010 14:33

Deleter

Re: Turbo dobrý

Jo, tak proč je tento motor označován jako "V žádným případě nebrat?"

0/0
28.12.2010 10:26

Deleter

Re: Turbo dobrý

Jé pardon, to platí o šestiválu.

0/0
28.12.2010 10:28

Pablo82

Fiat UNO

Jo,Fiat Uno, 1,3 i.e.  turbo, to byla panečku rakev na kolech. :-P

0/0
25.12.2010 0:51

Hroznej puberťák

Re: Fiat UNO

Jo, taky zpravidla nikomu nevydrželo, neb bylo většinou jen otázka času, kdy to majitel rozbije. Pamatuju rekordmana, co to rozsekal už při zkušební jízdě před koupí, a pár lidí, co jim to vydrželo asi 3 dny. To je úděl těchto aut, je to dané i cílovou skupinou, co si to kupuje.

0/0
25.12.2010 1:40

Lev+z+Rožmitálu

komu se nelení

tomu se turbení;-DRv

0/0
24.12.2010 12:52

Nesmazatelny 2.0

Hmm

Nejsem strojař, ale co se v těch turbech proboha používá za ložiska? Vždyť ty kuličky to musí za chvilku vydřít. Já občas pracuju s turbopumpou poháněnou elektromotorem, ta točí 1000 Hz (60000 ot/min) a už se to celkem zahřívá a hlavně se s ní musí opatrně právě kvůli ložiskům. U těch rychlejších pump se dokonce používají magnetický ložiska, kde si to potom pluje v luftě. A tady si lítají kuličky třikrát tolik při teplotě tisíc stupňů.

0/0
24.12.2010 11:25

Will83

Re: Hmm

moc se v tom nevyznám ale měly by tam být kluzná ložiska, který se vystřeďujou tlakem oleje

0/0
24.12.2010 12:40

GNC

Re: Hmm

ano zahřívá, proto je důležitý mít mazání v perfektním stavu....a v turbech se používají kluzná ložiska

0/0
24.12.2010 15:38

fjmikes

Re: Hmm

Take se mi to zda divne, pri takovych otackach i odpor vzduch zpusobuje znecne zahrivani a co potom ta loziska. To musi byt nejaka chyba 30 000 ot/min bych bral.

0/0
24.12.2010 17:35

Strikehawk

Re: Hmm

ne, údaj je správně. Turbo skutečně dosahuje špičkových otáček přes 200.000/min

0/0
14.1.2011 16:02

fsp

Re: Hmm

Jak píšou v článku, žádná novinka. Vychází z technologie pro letecký průmysl. Spíš by mě zajímalo, jak vyřešili životnost. Řády tisíců hodin jsou do sériových aut málo.

0/0
24.12.2010 23:54

pavlik12

Re: Hmm

Chladí se to olejem...

Proto taky turbu škodí když hned po nastartování dupnete na plyn nebo na dálnici z plné rychlosti rychle zastavíte a vypnete motor (dojíždění k pumpě).

0/0
25.12.2010 7:27

EnderX

Re: Hmm

Tak otacky nejsou vse... :-) Záleží hlavně na obvodové rychlosti, která je "poměrně malá" a je dána průměrem.. Který je u těchto ložisek tak 10mm..

0/0
8.1.2011 9:59

paja.butcher

Turbo je opravdu pro radost

Kéž by tak každý výrobce dělal i atmosférický diesel k těm všem turbo-common ... U klasického dieselu je ohromný kroutící moment využitelný od nejnižších otáček a to je pro běžné ježdění daleko zajímavější než honění se za nejvyšším výkonem. Diesely používáním turba ztrácí prakticky všechny svoje výhody, zůstává už jen spotřeba. Ale spolehlivost a jednoduchost jde nenávratně ke dnu.

A co hůř ... člověk v turbodieselu musí řadit víc než v benzíňáku a to je opravdu na pováženou! Těžko se pak divit, že většina produkce BMW a podobných značek je už v automatu. Kde se ovšem ztrácí i ta poslední výhoda ... spotřeba.

0/0
24.12.2010 9:36

Will83

Re: Turbo je opravdu pro radost

Souhlas, to řazení mě u všech td motorů, které jsem řídil, dost vadilo. Člověk si při běžný jízdě musel hlídat hranici cca 2000 ot./min, jakmile to pod ní kleslo auto vůbec nejelo. Na dálnici v pohodě, ale na členitějších okreskách hrůza, pořád ruka na řadící páce...Doufám, že atmosférický motory zůstanou

0/0
24.12.2010 9:48

Jakub76

Re: Turbo je opravdu pro radost

"Diesely používáním turba ztrácí prakticky všechny svoje výhody" - marně přemýšlím proč to těm výrobcům motorů ještě nikdo neřekl

0/0
24.12.2010 10:26

Lev+z+Rožmitálu

Re: Turbo je opravdu pro radost

ale oni to vědí

jen jaksi zákazníci to bud nevědí nebo je jim to jednoRv

0/0
24.12.2010 10:42

Jakub76

Re: Turbo je opravdu pro radost

nějak nerozumím té logice - výrobce umí parádní motor bez turba ale nedělá ho, zákazník chce dobrý, kultivovaný a úsporný motor ale koupí si ten "špatný" s turbem. A na trhu s velkou konkurencí se nenajde výrobce který by se na turbo vybodnul a ovládl trh.

0/0
24.12.2010 11:41

paja.butcher

Re: Turbo je opravdu pro radost

Stačí si přečíst recenzi nějakého auta ... tam je to krásně vidět. Hlavní co se hodnotí je papírový výkon a to, jestli je to traktor nebo se to chová "kultivovaně skoro jako benzíňák". A tak se místo nesmrtelných, ale nekultivovaných a papírově slabých atmosférických motorů vyrábí turbodiesely. A kde jsme? Ano ten motor pořád vydrží stovky tisíc kilometrů, ale ty turba jsou tam za tu dobu 3 a to není zrovna zanedbatelné. O common-railech raději nemluvit.

Lidi jsou hloupý, chtějí spotřebu dieselu s vlastnostmi benzínu. A takhle to bohužel dopadá :-(

0/0
24.12.2010 18:03

sincos

Re: Turbo je opravdu pro radost

Nevyznám se v tom vůbec, mám fir. Ducato 2,3 JTD, od novoty s ním jezdím jen já, stáří 4 roky, najeto teď 219 tis., vše v motoru původní, žádná porucha, dře se s těžkým nákladem - často plná nosnost, tahá krásně, drží. Garančky se provádějí přesně podle výrobce v autor. servisu. Mám čekat poruchu? Zatím ani náznak, jen už malinko žere olej - výměna je co 30 tis. km, musím tak půl litru dolít za tu dobu.

0/0
24.12.2010 21:40

padavka

Re: Turbo je opravdu pro radost

Ja zase Dodge Srinter 2500, Mercedes turbodiesel motor, najeto 120tisic, kolega ma to same 540tisic, zadne poruchy (tuk, tuk) auto je zive ve meste i na dalnici, vetsinou nechavam vzadu ty, co pri mem predjizdeni zvysuji rychlost.

0/0
24.12.2010 22:21

Deleter

Re: Turbo je opravdu pro radost

Á, padavka fušuje i sem. Běž s tou dodávkou dělat dřevobaráky.

0/0
27.12.2010 21:27

Hroznej puberťák

Re: Turbo je opravdu pro radost

Slinty. Mám najeto 300tis km, turbo je tam pořád původní a plnící tlak normální, olej nadměrně nepropouští. Ale i kdyby náhodou, tovární repase přijde na nějakých 8tis Kč s daní, k smíchu.

0/0
25.12.2010 1:27

EnderX

Re: Turbo je opravdu pro radost

Jsi úplně mimo.. Nebo snad myslíš atmosferický 1,9SDI 47kW s grandiózním kroutícím momentem 125Nm už od 1600ot/min??? Výkon je funkcí kroutícího momentu a otáček. Nejsou to dvě veličiny.. Atmosferický motor s ohromným kroutícím momentem by musel být aspoň čtyřlitr a spotřeba bude cca 12litrů..

Jen pro porovnání 1,6TDI má 250Nm a už od 1500ot... a jezdí za 4 litry.. Nauč se něco o teorii motorů a nebo se běž s 1,9SDI po dálnici projet.. Evidentně jsi zapoměl o co jde....

0/0
24.12.2010 10:55

paja.butcher

Re: Turbo je opravdu pro radost

Milý znalče motorů, jezdil jsem 2 auta - Opel Vectra 1,7D (47kW bez turba) a BMW 525d (130kW, CR, turbo). A zcela odpovědně říkám, ano na dálnici je to BMW lepší! Můžeme se tu přít jestli to dělá turbo nebo 2 válce navíc. ALE! Jakmile se nejede po dálnici nebo po silnici I. třídy vedoucí mimo obce, tak je výrazně lepší ten stařičký Opel, který má ohromný rozsah použitelných otáček (především směrem dolů), zároveň díky 5 kvaltu není potřeba řadit prakticky vůbec. A žere necelých 5 litrů (najeto 270 tis. km a ten motor už rozhodně není v dobré kondici). A světe div se, po dálnici není problém jet podle předpisů.

Co je třeba uznat je fakt, že s atmosférickým dieselem se musí umět jezdit, podřadit před předjížděním je to nejhorší co se dá udělat, naproti tomu CR motor jede jako benzín, dokud není vytočenej prostě NEJEDE.

Takže milý znalče, já jsem s atmosférickým dieselem po dálnici jel, vy taky? A jel jste s CR dieselem s 6 kvaltem mimo dálnici? Já ano. A vážně to není nic moc svezení.

0/0
24.12.2010 18:08

Hroznej puberťák

Re: Turbo je opravdu pro radost

To máš tedy opravdu neskutečně široký přehled, když jsi jezdil 2 auta ;-D Jen tak mimochodem, zkus se podívat, jak moc odlišná mají ta dvě auta zpřevodování, možná tě napadne, proč se vlastně ta slaboučká atmosféra pocitově hodí do těch ostatních podmínek.

0/0
25.12.2010 1:31

paja.butcher

Re: Turbo je opravdu pro radost

Myslím, že neskutečně širokým přehledu tu nikdo nic nepíše, jen srovnávám (a můžu srovnávat) atmosférický a turbo diesel.

Já nejsem typ člověka co si honí triko na tom, kolik má pod kapotou nebo mezi nohama koní, daleko víc oceňuju komfort a proto mě to turbo poměrně štve (a další moderní výstřelky jako CR náchylné na kvalitu nafty a ekologické 6 kvalty, které jsou ale zpřevodované stejně jako 5 kvalt, čili jediný výsledek je že se víc řadí). Toť můj názor a zároveň postřeh, zkušenost.

0/0
28.12.2010 17:08

EnderX

Re: Turbo je opravdu pro radost

Ten ohromný rozsah použitelných otáček jde vlastně využít jen v obci,to se v podstatě shodujeme. :-) Hodnotit auto dle toho jak jezdí v rozmezí 0 až 50km/h je dost málo. 130km/h mi jako závratna rychlost nepřipadá a pochybuju že ji udrží na delším stoupání.Nehledě o možnosti nějaké akcelerace a snahu o předjíždění. A že nemůžete jezdit 50km/h s BMW na 6tku je tak trochu logické. Takové auto je opravdu jinak zpřevodováno jak tady bylo napsáno. Na 220km/h po německé dálnici.

Vaše tvrzení o super motoru se vlastně jen opírá o situaci,kdy atm.motor na 1000ot/min je schopný  v zátěži nezhasnout.. Tak tuto výhodu si klidně odpustím a budu jezdit v rozmezi 1500 až 5000ot/min,což poslední diesely v klidu zvládnou a pro mě to znamená zrychlit na jeden rychl.stupeň z 50km/h na více než 150km/h.

Nehledě na to,že při 1500 ot/min a Mk 400Nm u tohoto BMW má máte dle mých výpočtů k dispozici 62,8kW.

A znám BMW 320d které dokáže jezdi v EKO verzi za 4,5litru a s neporovnatelnou dynamikou k Opelu.

0/0
25.12.2010 18:19

paja.butcher

Re: Turbo je opravdu pro radost

Samozřejmě, zpřevodování je druhá věc. 6. je prima na dálnici, nicméně mě osobně by velmi vyhovovalo, kdyby výrobci jak motorek tak aut, když přecházeli na 6 kvalt, nechali 1-4 bez zásahu a upravili jen 5. a 6. stupeň, aby to na dálnici točilo méně a přitom se na nižší rychlosti dalo jezdit normálně a ne řadit neustále 2-5.

Co se týká výkonu v 1500 ot., to číslo vypadá velmi líbivě, bohužel turbo nabíhá nad 1800 otáčkami, takže ano, to auto má jistě výkon, ale absolutně netáhne. Prostě turboefekt.

Ano samozřejmě je pravda, že atmosférický diesel není dělaný na táhlé dálniční kopce. Vzhledem k tomu, že bydlím v kraji, kam žádná dálnice nevede a nepovede, opravdu mě to nemrzí. Zato komfort z pohledu řidiče je nesrovnatelně vyšší.

130 km/h sice není kdoví jaká rychlost, ale je to u nás maximální povolená. A jak jsem už psal, víc než to, že můžu jet po dálnici 220 ocením to, že nemusí řadit před a za každou zatáčkou na okresce. Ale každý má ty priority jinde.

0/0
28.12.2010 17:05

Deleter

Re: Turbo je opravdu pro radost

Ujasněte si, prosím, význam veličin výkon a moment, případně vztah mezi nimi. Pokud mám maximum točivého m.omentu k dispozici 1500-4500 (příklad), tak auto prostě táhne pořád stejně (zrychlení je takřka konstantní). Takže "absolutně netáhne" je asi o atmosféře, žejo?

0/0
28.12.2010 20:31

libedejroznec

a není lepší

sebou rovnou vozit flašku stlačenýho kyslíku ? ;-D

0/0
24.12.2010 0:01

Ljungby

Re: a není lepší

se divím, že s takovým nickem vás nechají napsat i docela nevinný příspěvek

0/0
24.12.2010 0:15

vlára

nevím . . . . . . . . . . ? ! ? !

Nevím, ale mám dojem že autor to s těmi otáčkami poněkud přehnal>>>300 000 za minutu ? ? ? to je 5000 za sekundu>>>tak to bych chtěl opravdu vidět který materiál by to vydržel  ? ? ?  R^ 

0/0
23.12.2010 22:54

aaaa65656

Re: nevím . . . . . . . . . . ? ! ? !

Ne nepřehnal. Člověče to si v 21. století nemůžeš pustit google a něco si o tom zjistit?

0/0
23.12.2010 23:02

Ljungby

Re: nevím . . . . . . . . . . ? ! ? !

mohu požádat o nějaký odkaz?! dohledal jsem prezentaci, kde je popisováno experimentální zařízení z roku 2007 s 67.400 rpm. Rychleji se otáčející jsem nenašel?! Článek uvádí ještě cca 5x rychlejší (rpm). Předem díky.

0/0
24.12.2010 0:00

153624

Re: nevím . . . . . . . . . . ? ! ? !

180 tis nebo 210 tis/min u Octávky podle toho jestli benzín nebo nafta...M6 nafta 130 tis...takže nějakých 45 tis mělo turbo na sovětském kombajnu Kolos před 35 lety...dnešní malá turba točí běžně v řádu 200 tis

0/0
24.12.2010 6:43

vlára

Re: nevím . . . . . . . . . . ? ! ? !

Jinak přeplňování motorů je např. na lokomotivách záležitost stará minimálně 45let, naše lokomotivy měly přeplňování jednostupňové které zvyšovalo výkon motoru o + - 90%,sovětský lokomotiv tzv."Sergej" měl dvoutaktní diesel z dvoustupňovým  přeplňováním>>>První stupeň bylo turbodmychadlo na výfukové plyny  a druhý stupeň tvořilo mechanické "Roccovo" čerpadlo>>>až na enormní spotřebu oleje nebyly s tímto systémem žádné problémy>>>pro zjímavost výkon tohoto dvojtaktu byl 2000hp  *     

0/0
23.12.2010 23:06

Hroznej puberťák

Re: nevím . . . . . . . . . . ? ! ? !

Roccovo ;-D to si pleteš s Rocco Siffredim ne? :-P Není to čerpadlo, alébrž dmychadlo (kompresor), a je to "Roots", popřípadně tedy "Rootsovo" ;-)

0/0
23.12.2010 23:47

153624

Re: nevím . . . . . . . . . . ? ! ? !

spíš Rootsův kompresor...;-)....v předposledním Audo Dieselu je o tom dlouhé povídání...ale jinak máš pravdu...Rootsův kompresor se používal v 30. letech u Mercedesu, např-ale závod. vozy

0/0
24.12.2010 6:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.