Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: vyrazili jsme na D1 s autem, které samo brzdí za jiným

Neochrání vás před myškujícími piráty ani před vlastní nepozorností, ale naučí vás dodržovat bezpečnou vzdálenost. A když jde do tuhého, samo zabrzdí. I taková auta dnes koupíte.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Doktor Redaktor

Klamný pocit bezpečí?

Něco na tom je, co už tu někdo psal - čím dokonalejší auta, tím víc se řidiči chovají nebezpečně. Když jsem řídil starého žigulíka, ten vážil jako tank, ubrzdit ho byla fyzická dřina - žádné posilovače brzd, posilovače řízení, bezpečnostní deformační zony, atd. Výsledek byl, že jsem se bál a jezdil moc opatrně, abych se do žádné krizové situace nedostal. A to jsem byl mladý a nerozvážný... S dnešními vozy, co se řídí malíčkem a brzda sešlapává peříčkem? Jede se 200, nehody podle toho vypadají. 

0/0
14.1.2011 12:04

radik

Re: Klamný pocit bezpečí?

8-o vážil jako tank? +/- tunu (spíš míň než víc) a to je mnohem méně než dnešní auta, měl podtlakový posilovač brzd a narozdíl od škodovky byl vepředu motor, takže tam nějaká ta deformační zóna byla. :-P A pokud se bojíte jezdit tak vraťte papíry, takový jsou většinou taky nebezpeční svému okolí, člověk by měl jezdit s chladnou hlavou a ne ve stresu, když se bojí.

0/0
14.1.2011 12:40

AleqCZ

Novinka

Panecku, to je ale novinka. Uz tri roky ji mam v aute a to moje auto zdaleka neni nejvetsim prukopnikem teto technologie :)

0/0
13.1.2011 14:59

Clovicek123

Re: Novinka

no ty jsi ale drsny frejer, fakt, ze jo...

0/0
13.1.2011 20:05

zrušený3x

A kdo tu chytrou elektroniku

do těch aut dodává? Která firma je výrobcem nevíte někdo?

0/0
13.1.2011 12:55

AleqCZ

Re: A kdo tu chytrou elektroniku

Mj. Bosch

Na Wikipedii zadejte distronic

0/0
13.1.2011 14:56

radik

Re: A kdo tu chytrou elektroniku

Ten systém vyvynulo samo Volvo

0/0
13.1.2011 14:57

starej_vul

:-) ... pane redaktore jak to vypadá

No mě by spíš zajímalo popsat tu jízdu. Třeba po D1. Vyjedu z Prahy, dosáhnu 130, zařadím se do pravého jízdního pruhu, zapnu samobrzdný feature a .... co se stane? Jakou rychlostí pojedu? Mám si typnout? A za jak dlouho dojedu do Brna? Za hodinu ? Jak se chlubilo při výstavbě D1 a to byla maximálka 110.

0/0
13.1.2011 8:34

radik

Re: :-) ... pane redaktore jak to vypadá

Budeš řídit jako normálně, tenhle systém tě má zachránit když hrozí srážka a ty nedáváš pozor, ale nemá to brzdit samo za tebe normálně. Jinak s tim tempomatem nastavíš třeba max 130 a 2,5 sekundy za autem - budeš se celou dobu držet za tím autem s rozestupem dvou a půl sekundy, když odbočí tak zrychlíš na 130. Chtělo by to jen se nad tim zamyslet a možná by jste na to přišel sám.

0/0
13.1.2011 9:21

Nahlas se ti směju 2

Re: :-) ... pane redaktore jak to vypadá

Tvůj nick sedí.

0/0
13.1.2011 16:00

Keni

Toto je nejvetsi blbina

Toto je nejvetsi blbina co kdo vymyslel. Ridic pak nesleduje provoz a nevebuje se rizeni. Ono to vse dela samo. Ja jezdi pracovne po Evrope a tempomat skoro vubec nepouzival. Vadilo mne, ze pri psani SMS a telefonovani jsem si uvedomoval, ze jedu moc rychle. Bez tempomatu jsem v bejakych usecich dle reakce okoly asi o 20% zpomalil.

A znam plno ridicu, co diky ESP jezdi v zime jak prasata. Ono to vetsinou jde. Nemi problem jet na zledovatele rovne a prehledne vozovce rychleji. Ale musim pocitat stim, ze pred zatackou musim jet tak, aby k podkluzu nedoslo a ne se svitici oranzovou kontrolkou. Proto je tolik nehod ackoliv mame lepsi i kdyz mizernou udrzbu a lepsi pneu.

0/0
13.1.2011 0:31

radik

Re: Toto je nejvetsi blbina

Děláte si srandu? Nové bezpečnosttní prvky se Vám nezdaj protože máte pocit že se řidič nebude věnovat řízení, ale klidně přiznáte že za jízdy píšete sms? 8-o Už jednou sem tu psal že hloupý řidič nebude dávat pozor ať má tenhle systém nebo nemá a vy to potvrzujete. A jakou lepsi udrzbu mate na mysli? Autorizovanej servis? ;-D To jste dost naivní.

0/0
13.1.2011 9:26

Switch2

Nepřesnosti článku

V článku a videu je pár nepřesností. Nevím, kde pan "školitel" vzal informaci, že City Safety se montuje do Volva 4 roky. První ho měla XC60 od roku 2009. Dále není rozsah nastavení vzdálenosti u adaptivního tempomatu do 2,5 sekund, ale do 5 sekund.

0/0
12.1.2011 20:42

pk203@klikni.cz

"Dopravní expert"

Může mi někdo sdelit jak se bejvalej neúspěšnej esenbák mohl stát "dopravním expertem" ?

0/0
12.1.2011 18:40

janovlk

Dopravní expert

To je ta nejlepší kvalifikace. Tak to funguje i jinde ve světě. Expert, navíc mediálně známý je (skoro) vždycky jen drzoun, co to o sobě tvrdí.

Vzpomeňte si na nesmysly, které nám "experti" tvrdili o přechodu IT na rok 2000.

0/0
13.1.2011 17:32

ODSakEda

Ford Explorer

To umí už dávno tempomat se senzory např. u starýho terénního auta US výroby - Ford Explorer z roku 1995 ;-D

0/0
12.1.2011 17:45

Ajvn

rizeni v Evrope a v "rozvojovejsim" svete

Urcite to kazdy navstevnik asijskych zemi typu Indie, Malajsie, nebo a la Maroko zazil. Jedete co by cestujici s domorodym ridicem (taxi, ryksa, autobus, atd.), vozy si jedou za kufrem, leti stremhlav do krizovatek, kde pak vsichni na posledni chvili brzdi, cumak za zadkem, bok nalepeny na jiny bok auta, pruhy nepruhy. Po par minutach pochopite, ze pocit strachu Evropana je zbytecny, ti ridici tam tohle zvladaji s preciznosti na milimetry. A pak si vzpomenete na domovinu a rikate si.. No tohle praktikovat u nas, tak je kazde 2.auto okamzite zborene! Neplyne z toho zaver, ktery se nabizi, ze to neni o vozech, o jejich schopnostech, ale spis o "kozech", ridicich a jejich nesoustredenosti, neznalosti chovani jejich auta, o spatnem ridicskem umeni, ktere postrada predevsim schopnost predvidat? Sem zamerte vedci sve badani, protoze je hezke, pokud za par desitek let budou za nas stroje delat vse samy, ale my sami budeme naprosti slabomyslni jedinci, neschopni si sami i zavazat tkanicky.

0/0
12.1.2011 12:28

radik

Re: rizeni v Evrope a v "rozvojovejsim" svete

Jasně že bysme lidem vymili mozek a naprogramovali tak aby lidi předvídali a neustále dávali pozor... nebo jak si to představujete?

 

To je prostě v lidech s tim nikdo nic neudělá, tak můžem alespoň ty auta zlepšovat.

0/0
12.1.2011 12:36

Ajvn

Re: rizeni v Evrope a v "rozvojovejsim" svete

Ale kdepak .. lidi neni duvod preprogramovavat, lidi sami musi chtit myslet. A myslel jsem to tak, ze veskery tenhle "pokrok" a podobne technicke vychytavky maji dle meho jasny dopad .. lide spolehaji na techniku stale vice a tahle pohodlnost plodi naopak jejich vlastni neakceschopnost, ztratu dovednosti, kterymi drive bezne disponovali.

0/0
12.1.2011 13:03

radik

Re: rizeni v Evrope a v "rozvojovejsim" svete

Tak se vratime do stredoveku aby sme si osvezili vsechny ty dovednosti co sme zapomeli? Vim jak to myslis a souhlasim s tebou, ale to je naprosto prirozeny vyvoj. Celý lidský pokrok je založen na lenosti! Byly sme líný sbírat plody a lovit tak sme začli pěstovat a chovat zvěř a lidi se zacli spolehat na to ze jim neco vyroste a za tejden sezerou toho kralika. Na co si pak pamatovat dovednosti lovu zvere?

 

Takovejch prirovnani bych mohl vymyslet tisice...

0/0
12.1.2011 13:14

Ajvn

Re: rizeni v Evrope a v "rozvojovejsim" svete

Jenze dokud ten pokrok je zalozeny na eliminaci namahy fyzicke, ok, beru to ... Jenze lidska spolecnost se v akcelerovane forme od konce 20.stoleti rozhodla stale vic a vic lenosit i v oblasti dusevni, rozumove, ... a to je fatalni problem. Lidi dneska pod heslem pokroku rikaji "Mam pravo byt hloupy, je to pro me pohodlne, nechci si namahat mozek." Tohle muze vest pouze a jen k degeneraci. A nemam tu na mysli, ze se dneska lide nemusi biflovat nazpamet encyklopedie, protoze lide vi, kde informaci rychle najit ... ale ze se lide dobrovolne vzdavaji schopnosti pouzivat mozek, svych analytickych schopnosti. A ta predvidavost za volantem prave spada do tehle kategorie.

0/0
12.1.2011 13:39

radik

Re: rizeni v Evrope a v "rozvojovejsim" svete

Schopnost předvídat ztratim tím že budu jezdit s adaptivním tempomatem? ;-D Ale to je přece blbost, najezdil sem se s nim dost a i při jízdě s ním sem se snažil předvídat. Myslíte že ten co předvídat nebude na tom bude jinak když sedne do auta který ten tempomat nemá? To si nemyslim.

0/0
12.1.2011 13:55

Ajvn

Re: rizeni v Evrope a v "rozvojovejsim" svete

To uz jste z toho meho uvodu uhnul nekam dal .. je to take na zvazenou, ale ja tu zminoval rozdil mezi lidmi, kteri s horsimi vozy jezdi vice na hrane a s vetsim prehledem oproti zmlsanym ridicum "pokrokoveho" sveta, kteri s lepsim vybavenim maji problem zvladnout situace, kteri ti z "rozvojoveho" zvladaji o mnoho lepe. To, co me zajima, jsou vysledky. Tady na tomhle jasne vidim, ze lidsky "pokrok" jaksi kulha na obe nohy. A zpet tedy k tomu adaptivnimu tempomatu. Jedno je jiste .. adaptivni tempomat zcela spolehlive lidske smysly a schopnost zpracovavat jejich vystupy do mozku nezlepsi ani o fous. Muzeme se tedy dohadovat, jestli zajisti zachovani na stejne urovni nebo naopak tyto schopnosti utlumi. Historie lidstva spise ukazuje na to druhe. I sval, ktery se netrenuje, postupne ochabne. S vyuzivanim smyslu je to identicke. Pokud na neco spoleham, zacnu postupne misto jistoty jen spolehat, ztracim tak kontrolu nad situaci.

0/0
12.1.2011 14:14

radik

Re: rizeni v Evrope a v "rozvojovejsim" svete

To ze jezdim s timto tempomatem neznamena ze clovek prestane predvidat. Stejne tak muze prestat predvidat bez tempomatu, to je zavadejici. Ale kapnul jste na jadro pudla - lidi se na to vetsinou spolehaji a mysli ze pak nemusi nic - za to ale nemuze ta technika samotna, ale ten clovek. A omlouvat lidskou blbost moderni technikou je hloupe. Ta moderni technika zkratka nemuze za to ze blbec si mysli ze auto bude ridit za nej, ta technika ma to rizeni usnadnit.

Zkratka jsou ti co predvidaji a ti co ne a je uplně jedno v jakym autě jedou.

0/0
12.1.2011 15:13

bitkar

Re: rizeni v Evrope a v "rozvojovejsim" svete

naaaprosty souhlas!!! lidi se stavaj postupem casu nesveparvnymi. Ve vsech oblastech zivota vc. rizeni aut. Problem je, ze ridi kazdej, i ten kdo na to nema a to, ze lidi jsou pohodlny a nechaj elektroniku myslet za ne. Dal kdyz mas vsechny tyhle systemy, ktery neco hlidaj za tebe, tak ty se uvolnis a venujes mensi pozornost. Ja osobne tvrdim, ze pokud ja ridim rychlejc, tak mam ve strehu vsechny smysly a jizde je tak bezpecnejsi, jsem schopnej zareagovat na cokoliv daleko rychlejc, nez kdyz dam tempomat a nudim se za volantem. Proste ta ztrata pozornosti je spatna a tyhle systemy ji podporujou. Ale zas nechci rict, ze adaptivni tempomat je spatna vec - jel jsem s tim a je to fakt dobry, u Hondy jsem si s tim dost hral, nastavoval ruznou vzdalenost apod. aspon :D

0/0
12.1.2011 15:13

radik

Re: rizeni v Evrope a v "rozvojovejsim" svete

Ja osobne tvrdim, ze pokud ja ridim rychlejc, tak mam ve strehu vsechny

smysly a jizde je tak bezpecnejsi, jsem schopnej zareagovat na cokoliv

daleko rychlejc, nez kdyz dam tempomat a nudim se za volantem. - souuhlas, ale az pojedete 800 km po dalnici tak mi povidejte jak jedete celou cestu rychle (160 km/h neni rychle, to v dnesnich autech ani nepoznate od 130 km/h) - to nejde, ono mit dlouhou dobu ve strehu vsechny smysly jak to jen jde unavuje vic nez si myslite a nakonec ten znuděnej po té dlouhé cestě bude čilejší.

0/0
12.1.2011 15:20

pan vomáčka

Re: rizeni v Evrope a v "rozvojovejsim" svete

hezkej blábol. maroko, indie i malajsie mají vyšší počet smrtelných nehod na obyvatele než ČR, viz http://www.photius.com/rankings/road_traffic_deaths_country_rankings_2009.html

rozdíl v bezpečnosti silničního provozu je ale ještě větší, protože všechny jmenované země mají navíc menší počet aut na obyvatele, viz

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_vehicles_per_capita

0/0
13.1.2011 8:33

pan vomáčka

Re: rizeni v Evrope a v "rozvojovejsim" svete

počet úmrtí na 10000 vozidel:

indie 140

maroko 53

malajsie 9

ČR 3

0/0
13.1.2011 8:48

bukin

ale nesmí se to přehánět,

s tou chválou adaptivního tempomatu. Jsou situace, a sám jsem jich už pár zažil při řízení Mercedsu třídy R, kdy je adaptivní tempomat pěkně nepříjemný. Je to jako s ABS, má své výhody i nevýhody, a přílišné spoléhání se na elektroniku vede k chybám, které by člověk bez elektroniky neudělal.

0/0
12.1.2011 12:04

radik

Re: ale nesmí se to přehánět,

Tempomat se dá narozdíl od ABS vypnout. Nechápu...

Ještě k tomu ABS... má sice delší brzdnou dráhu ale když je po celou dobu intenzivního brždění auto ovladatelné to jasně převažuje, nebo máte jiný pocit?

0/0
12.1.2011 12:11

albert10

Re: ale nesmí se to přehánět,

Moderní ABS ale brzdnou dráhu zkracuje. Jedinou výjímkou je nezpevněný povrch, kde je nějaký materiál, který se může při brzdění smykem hrnout před koly a auto zpomalovat.

0/0
12.1.2011 12:47

Falewick

Re: ale nesmí se to přehánět,

Já ABS nemám a zamrzí. Třeba když si uvědomím, že potkat v zatáčce zvíře (nebo opilce) pro mě znamená vybrat si mezi bržděním a opuštěním vozovky nebo sražením chudáka v plné rychlosti. Na druhou už se mi stalo že jsem potkal srnku na rovině a ubrzdil, což bych s ABS z mého roku výroby (2000) možná nesvedl.

0/0
12.1.2011 12:58

radik

Re: ale nesmí se to přehánět,

Taky by ses s ABS mohl srnce vyhnout protože auto zůstane ovladatelné, to by si zase nesvedl bez ABS :-/

0/0
12.1.2011 16:57

radik

Re: ale nesmí se to přehánět,

8-o odkdy? Jak jste na to přišel? Vysvětlete prosím jak dojde ke zkrácení brzdné dráhy? Větší blbost sem totiž ještě neslyšel.

0/0
12.1.2011 12:58

radik

Re: ale nesmí se to přehánět,

PS. jedinej případ kdy se brzdá dráha zkrátí je jízda na ledu, jinak je to přesně naopak

0/0
12.1.2011 13:01

albert10

Re: ale nesmí se to přehánět,

Není na tom nic složitého, maximální tření mezi pneu a povrchem není ve smyku, ale těsně před hranicí smyku. A před hranicí smyku ABS kolo drží. Pokud nevěříš, stačí trochu zagooglit.

0/0
12.1.2011 13:28

radik

Re: ale nesmí se to přehánět,

A to je ten omyl... ABS odbrzdí kolo až když se zablokuje, pak začne zase brzdit. Něco jako udržování před hranicí smyku není dnes technicky možné.  V podstatě máš pravdu, ale prakticky to takhle nefunguje, sem automechanik tak o tom něco vím.

A tahle otázka je i u zkoušek... asi by jste neprošel. Nikde se nepíše že ABS zkracuje brzdnou dráhu za všech podmínek, protože to tak prostě není. Teorie je hezká věc - v praxi je to ale jinak ;-)

0/0
12.1.2011 13:46

albert10

Re: ale nesmí se to přehánět,

Však jsem taky nepsal, že zkracuje za všech podmínek, ale podmínky, za kterých zkracuje, jsou daleko častější. To blokování a odblokování probíhá s tak vysokou frekvencí, že reálný výsledek skutečně je udržování na hraně adheze.

0/0
12.1.2011 14:04

radik

Re: ale nesmí se to přehánět,

12x za vteřinu - na suchu se brzdá dráha prodlouží - tečka

0/0
12.1.2011 15:06

termin

Re: ale nesmí se to přehánět,

Tak si někdy na letišti vem dvě stejný auta, jedno s ABS, druhý bez. Rozjeď to na 150 a pak zkus maximální brždění.

Zkoušel jsem - výsledek? Auto s ABS má výrazně kratší brzdnou dráhu.

0/0
12.1.2011 23:19

radik

Re: ale nesmí se to přehánět,

Na suchu a čistém asfaltu? Ne!

0/0
13.1.2011 9:40

Nahlas se ti směju 2

Re: ale nesmí se to přehánět,

Na všech površích kromě suchého čistého asfaltu / betonu.

0/0
13.1.2011 16:02

radik

Re: ale nesmí se to přehánět,

reálný výsledej je že se kolo pravidelně zablokuje a odbrzdí - žádné plynulé udržování ;-)

0/0
12.1.2011 15:06

radik

Re: ale nesmí se to přehánět,

a abych si rejpnul tak ste napsal že ABS zkracuje brzdnou dráhu -  nic víc, takže sem měl pocit že  myslíte všude. K tomu ledu přidám sníh a je to všechno. Za deště to je + / - stejný a na suchu je brzdná dráha menší. To mi nepřipadá jako daleko častější případ.

0/0
12.1.2011 15:34

radik

Re: ale nesmí se to přehánět,

delší - už z toho blbnu

0/0
12.1.2011 15:34

albert10

Re: ale nesmí se to přehánět,

Napsal jsem už v prvním  příspěvku, že výjimkou jsou nezpevněné povrchy. Není pravda, že na suchu brzdnou dráhu ABS prodlužuje, zdroje, které to uvádí, porovnávají s ideální nejkratší možnou dráhou, která je v případě kol těsně před smykem. Jenomže tento ideální případ je nedosažitelný, v praktických testech je proto brzdná dráha s ABS i na suchu v průměru kratší než bez ABS.

0/0
12.1.2011 16:07

radik

Re: ale nesmí se to přehánět,

Dokázal to někdo? Nějaký odkaz kde je třeba test stejného vozu s ABS a bez ABS? To co píšeš je pouze teorie, na suchu se zkrátka vě většině případů brzdná dráha prodlouží, nebo je srovnatelná, ale kratší určitě ne. Naopak na nezpevněném povrchu po kterém bez ABS jen "kloužu" se s ABS br. dráha zkrátí. 

Všude ale naprosto všude(!) píšou že na suchu ABS může brzdnou dráhu prodloužit, jen ty mě tu přesvědčuješ o opaku, nejspíš jsou asi výrobci a automechanici a zkušení řidiči hloupý a jedinej ty máš pravdu.  Dej si studenou sprchu a něco si o tom nastuduj ;-)

0/0
12.1.2011 16:31

Nahlas se ti směju 2

Re: ale nesmí se to přehánět,

Nevím, z jakých zdrojů čerpáš, ale já jsem zatím všude četl, že suchý čistý asfalt ve spojení s ABS brzdnou dráhu prodlužuje.

0/0
12.1.2011 17:15

radik

Re: ale nesmí se to přehánět,

PS. správně je že udržuje kolo na hranici adheze, díky tomu je ale auto ovladatelné i při brždění - brzdný účinek ale vyšší není

0/0
12.1.2011 13:48

radik

Re: ale nesmí se to přehánět,

ještě naposled - ty moderní ABS jsou už cca 20 let beze změny

0/0
12.1.2011 13:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.