Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za volantem budeme lelkovat nebo číst noviny. Řízení obstará auto

Kolony na silnici nemilujeme, ale evropští výzkumníci vyvíjejí systém, jak je tvořit organizovaně. Umožňuje jízdu po dálnici v takzvaných silničních vlacích a má za sebou první úspěšný test mimo simulátory. Do deseti let byl mohly být vláčky tvořené auty s lelkujícími řidiči běžnou součástí provozu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

gazda2

Tak na tohle se těším celý život.

Snad se toho dočkám dřív, než přestanu jezdit. Alespoň ty dálnice kdyby to umělo. Jen mám obavy, že u nás to nepůjde. Jsme takový národ, že nic nejde tak jednoduše jak by to jít mohlo a vždycky se najde dost lidí, kteří to schodí. Tak se toho dočkám alespoň na  A4 , co po ní furt musím jezdit.

0/0
2.2.2011 21:42

la.sicak

Tohle trefne okomentoval

Clarkson v TpoGearu: Je to vsechno super, ovsem do te doby nez si to auto koupi Jeff. Jeff je naruzivy kutil a rozhodl se, ze si to auto bude spravovat doma. Cetli byste v klidu noviny a ukusovali croassant pokud byste vedeli, ze nekde v protismeru jede Jeff?;-D

0/0
22.1.2011 16:03

Rubik1

Re: Tohle trefne okomentoval

Bude to použitelné jen na dálnicích, kde je protisměr oddělený.

Ale nevím, kde je úspora, když to vyžaduje strašnou spoustu profesionálních řidičů. Nebo že by ty ostatní auta směla jet jen tehdy, kdy "to jede" podle jízdního řádu? Nevidím žádné použití tohoto vynálezu. Nechám se poučit.

0/0
22.1.2011 21:58

Balvann

to si děláte srandu???

přesně tenhle "vláček z aut " nám v roce 1990 poustel na Vhs učitel nějakého technického předmětu ,který si už nepamatuju!!! Tenkrát to bylo jako zkušební před sériový ....kolona MBček si to valila po dálnici ..Rv

0/0
21.1.2011 23:40

werox

...

už vidím jak všichni pojedou po dalnici za kamionem 90 nebo jak nejakej profesionalni ridic udela chybu a zabije vsechny lidi jedouci za nim...vskutku bajecne.

0/0
21.1.2011 23:27

crupier

Hmm,

a v kterým pruhu tenhle úžasnej vláček bude jezdit? V pravém za kamionama nebo to bude blokovat levý pruh??? Protože pokud by to mělo jezdit společně s normálně řízenými auty je nemožné změnit pruh. A zavést to u všech aut najednou je nemožné, nelze všechny lidi donutit pořídit si nové auto s tímhle systémem. Přijde mi to jako slepá ulička, to radši ještě trošku počkat na automaticky řízená auta, která jsou schopná samostatně fungovat v běžném provozu, nedávno tu tuším psali, že se něco takovýho testuje.

0/0
21.1.2011 22:23

rebbe

Tak konečně vím, proč si řidič kamionu

na dálnici Mnichov- Deggendorf v klidu četl noviny a řídil nohama. Všimla si toho moje při předjíždění, napadlo ji podívat se, jestli tam nejede někdo známý. Známý to nebyl, ale ty kristusky a noviny ji šokovaly, musel jsem přidat. Tak teď už vím, že to je experiment!V

0/0
21.1.2011 21:31

pekelný dědek

test

Je to nějaký ten měsíc zpátky co testovali v nějakém pořadu systém,který umí rozeznávat značky....problém byl v tom,že aby system značku zachytil,musely být všechny v určité výšce....což na českých silnicích nehrozí....

0/0
21.1.2011 21:17

daath

...

Někteří čeští řidiči předběhli technologii a za volantem si čtou a pijí kafe již dnes.

0/0
21.1.2011 18:14

joryk

Re: ...

v zácpě.. proč ne.. a to mám 250 000 bez nejmenšího ťuknutí

0/0
21.1.2011 21:16

REN_STIMPY

Re: ...

To docela hodne maaalo...

0/0
21.1.2011 22:22

nicméně

Re: ...

asi myslel 2,5 miliardy při těch vzdálenostech dneska, jinak to je zoufalec

0/0
21.1.2011 23:05

Lavrentij Berija

Dobrovolnost

Tak doufám, že to jednou nebude povinné. Auto si chci řídit sám, proto ho mám. Na automatizované ježdění tu jsou mašiny už sto let. Vlaky a autobusy.

0/0
21.1.2011 17:11

net.Xtreme V.

Re: Dobrovolnost

Když ten systém bude tím bezpečnější, čím více aut bude automatizovaných a schopných komunikovat v řádu ms mezi sebou:-) Takže s řízením sám budeš relativně nebezpečný a i když nebudeš zrovna nikoho ohrožovat, tak omezovat budeš...si budeš muset zajít čas od času na nějaký okruh:D

0/0
21.1.2011 18:11

CasVyprsel

Re: Dobrovolnost

Hlavně, když se budou štosovat auta co nejblíže k sobě, aby vytvářela vláček, to bude zvlášť bezpečné.

0/0
21.1.2011 18:13

politicky nekorektní trolejbus

Re: Dobrovolnost

Pokud ty auta budou řídit počítače, mohou jet klidně 130 kmph nárazník na nárazníku. počítače jaksi nemají reakční dobu v řádech desetin vteřiny a nedělají chyby z nepozornosti.

V tomhle věřím počítačům ( přesněji řečeno robotům ) mnohem víc než člověku. Člověk je totiž ve srovnání s robotem omylný a žalostně nedokonalý

0/0
21.1.2011 18:40

tx999

Re: Dobrovolnost

Na druhou stranu: kazde auo je jinak ovladatelne, jinak tezke, ma jinak ucinne brzdy, jinak sjete pneumatiky, coz se muze na brzdne draze velmi projevit. Tim padem ani pocitacem rizena auta nemohou jet naraznik na naraznik, ale musi mit pomerne slusny rozestup...

0/0
21.1.2011 18:53

politicky nekorektní trolejbus

Re: Dobrovolnost

To vyřeší standartizace.

S jinak opotřebeným hardwarem si dostatečně výkonný počítač poradí, tyto proměnné prostě zahrne do algoritmu.

0/0
21.1.2011 19:06

politicky nekorektní trolejbus

Re: Dobrovolnost

Řízení mně celkem baví, ale ne na dálnici, takže pro mně super vynález.

ještě lepší by byl Knight Rider - řeknu autu kam chci a ono tam jede samo.

navíc by taková auta spolu komunikovala, takže bych se nemusel bát, jestli mně nějakej de*il nesejme v protisměru, protože je kr*ten, a předjíždí 100vkou do nepřehledný zatáčky.

Mimochodem, Vy máte auto protože si chcete řídit? většina normálních lidí ho má na přepravu z jednoho místa na druhé a hodně jich bere každodenní řízení jako nutné zlo.

Jinak, pokud se to dnes osvědčí, čekal bych, že to bude v horizontu 20-30 let povinné, minimálně na dálnici.

0/0
21.1.2011 18:38

Lavrentij Berija

Re: Dobrovolnost

Samo že mi baví řídit. Znám spoustu takových lidí, kteří řízení automobilu rozhodně za nutné zlo nepovažují. A povinné to rozhodně nebude, to se vsadím. Auto mám samozřejmě v prvé řadě na dopravu z bodu A do bodu B, ale současně mne to baví. Spojím tak příjemné s užitečným. A jak říkám, koho to nebaví, ať jezdí vlakem.

0/0
21.1.2011 20:12

pekelný dědek

Re: Dobrovolnost

přesně tak...R^

0/0
21.1.2011 21:14

Mr_Hankee

Re: Dobrovolnost

Na nějaké kvalitní okresce v pěkné krajině, proč ne, ale na dálnici? To tě baví jet třeba několik hodin po dálnici, v hustém provozu? Třeba taková D1 v pátek... O tom tenhle článek totiž je.

Jinak na těch okreskách si nejspíš člověk bude spíš řídit sám, s pojistkama v podobě radaru, kamer, senzorů a varujících alarmů apod. Tam by tyhle konvoje asi neměly moc smysl.

0/0
21.1.2011 22:06

Lavrentij Berija

Re: Dobrovolnost

Jo, klidně i na dálnici. D1 má ovšem úplně jinej problém a to katastrofální technický stav. Radost z řízení mi nebere provoz jako takový, ale šílený krátery na silnicích. To ovšem nějakej autopilot nespraví. Jezdim rád a všude. Nejradši mám noční jízdy.

0/0
22.1.2011 0:29

CasVyprsel

Dobrovolně do vláčku?

Vždycky jsem rád, když řídím sám a pokud možno mimo ostatní účastníky provozu, zejména zmatkáře a brzdiče provozu. Pokaždé když se někde octnu v chumlu jiných aut, snažím se co nejdříve, pokud to samozřejmě situace dovolí, oddělit a jet sám co nejdál od ostatních a ne ještě dobrovolně se zavěsit za jiné auto.

0/0
21.1.2011 16:48

fitzie

číst za volantem?

to se přece běžně dělá už teď, ne? ;-D

0/0
21.1.2011 15:57

nadrchalp

Díra

První vjede do díry a všechny auta ji vymetou taky ... hurá vláček ;-D Rv

0/0
21.1.2011 15:51

Škubi

Myslím

že i nadále budu radši řídit sám... Nevím proč, ale tohle "zautomatizování" se mi nějak nelíbí...

0/0
21.1.2011 15:47

Barbarka_CZ

no fuj

To pak ale řízení auta zcela ztrácí smysl, to se mi nelíbí. To můžu rovnou jezdit tak, aby mě někdo vozil - a to fakt nechci.

0/0
21.1.2011 15:36

politicky nekorektní trolejbus

Re: no fuj

To je tady opravdu tolik úchylů, kteří jezdí autem, ne protože je to rychlé a pohodlné, ale protože je to baví??

takže pokud vám zaplatím soukromého šoféra, který je kdykoli k dispozici 24/7 a vy můžete v autě pracovat, číst si, koukat se na TV, nebo si schrupnout, tak vy ho odmítnete protože chtete řídit sama???

Tuhle vzláštní úchylku nějak nechápu.

BTW.: sám, jsem řidič a řídím kvůli práci skoro každý den, ale mít možnost koupit auto, jenž alespon na dálnici  jede samo, hned pro ně utíkám...

0/0
21.1.2011 18:46

cmstrader

Re: no fuj

Souhlas, ja bych si to predstavoval tak, ze bych tam mel polstar s perinou ajenom tam zaplul z postele :) a o tech 45min si prodlouzil spanek. Jo a jeste by to mohlo nekde v aute uvarit kafe a koupit samo noviny :D R^

0/0
21.1.2011 20:39

honzyk

Re: no fuj

Proč hned úchylů? Já si taky jízdu vychutnám mnohem líp za volantem než na sedadle spolujezdce. Navíc na auto.sme.sk je test, kde měli potíže se správným fungováním systému na ochranu chodců, takže já bych té elektronice zas tak bezmezně nevěřil.

0/0
22.1.2011 16:10

honzyk

Re: no fuj

No k tomu řidiči, netvrdím že bych ho odmítnul, jen bych mu asi často dával volno a řídil si sám a řidiče využíval jen v případě nutnosti dodělání pracovních věcí během cesty, únavy nebo zdravotní indispozice, tož tak :-)

0/0
22.1.2011 16:14

dracekvo

četnost

A jak často ten vysoce vyškolený profesionál bude jezdit? Když jedu někam autem, tak se většinou seberu a jedu, rozhodně nemám čas čekat někde u dálnice až přijede ten zázračnej vláček. A kdo to bude platit?

0/0
21.1.2011 15:32

politicky nekorektní trolejbus

Re: četnost

Za pár let může být ten profesionální řidič hromada senzorů, drátů, kamer a servomotorů. A za pár desetiletí autonomní umělá inteligence, u  které nepoznáte, že mluvíte se strojem pokud ho nevidíte.

BTW. Už před pár lety jsem viděl podobnou myšlenku ve Světě Motorů, tehdy se ještě uvažovalo, že jako vodič budou sloužit svodidla u levého pruhu dálnice, od nichž by auto udržovalo stejnou vzdálenost pomocí laserového paprsku.

0/0
21.1.2011 18:52

diskuter1

vláčky

Možná to bude fungovat, ale nesmí tam být žádné komponenty od Siemensu, nebo od Bosche .

0/0
21.1.2011 15:09

octoman

komunikace mezi auty

pro všechny níže- pochybuju že auta která pojedou "ve vláčku" nebudou komunikovat mezi sebou...stačí udělat protokol pro komunikaci a když řidič vpředu se bude chtít odpojit z kolony tak počítač jenom zahlásí autu za ním že se odpojuje a ten se podle toho zařídí...

0/0
21.1.2011 13:01

radik

Re: komunikace mezi auty

No ona ta komunikace mezi auty je přímo nutnost aby ten systém fungoval tak jak má

0/0
21.1.2011 13:06

octoman

Re: komunikace mezi auty

samozřejmě...ale sposta pisatelů to asi nechápe

0/0
21.1.2011 13:08

OrpheusF1

Re: komunikace mezi auty

jj, v tom prvnim clanku kde to predstavili popisovali i system co se stane, kdyz se do kolony vecpe jine auto, nebo kdyz naopak se bude chtit nekdo odpojit.

0/0
21.1.2011 15:01

Hynek Vilém Jarmila reloaded

řada šikovných řidičů to zvládá už dnes

Při jízdě do práce vídám dost lidí, co mají na volantu noviny, případně dámy, co si při popojíždění v zácpě malujou oči.

0/0
21.1.2011 12:56

superkutil

To to ale netestovali na českých silnicích!

Umí systém i vyhýbání děr na silnici? Objíždění kamenů a dílů z aut válejících se na silnici? Tuhle jsem potkal výfuk a kardanku, tak nevím, jak to auto jelo dál.

Tenhle systém se testoval v USA asi před 20ti lety s tím, že se auto drželo kabelu vedeném ve vozovce nebo v Německu, kde autobusy jezdili podle kolejnice vedené podle vozovky.

Kolega má v autě adaptivní tempomat a i to mi stačí. Auto občas bezdůvodně začne brzdit.

0/0
21.1.2011 11:30

radik

Re: To to ale netestovali na českých silnicích!

Bude kopírovat stopu vozu co jede před tebou, když se vyhne on, vyhneš se i tvoje auto... bezdůvodně to auto neudělá nic, nějaká příčina tam být musí - mám taky adaptivní tempomat a nikdy(!) to nebrzdilo bezdůvodně ;-)

0/0
21.1.2011 11:42

bitkar

Re: To to ale netestovali na českých silnicích!

problem s tim vyhybanim nastane kdyz se bude vyhybat predmetu, kterej se bude pohybovat v protismeru, takze tam kde se on vyhnul ty narazis.

0/0
21.1.2011 12:25

radik

Re: To to ale netestovali na českých silnicích!

A co jako mate na mysli? Nedovedu si nic takovyho predstavit... kameny, díry a nějaké díly z auta o kterých byla řeč se asi těžko budou samy od sebe pohybovat.

0/0
21.1.2011 12:51

tx999

Re: To to ale netestovali na českých silnicích!

Tak napriklad pri jizde na dalnici bude velmi problematicke zmenit jizdni pruh Vedouci auto predjede auto a zaradi se pred nej, ale pro dalsi auta uz by to byla kolizni situace s tim predjizdenym... Fakticky by to znamenalo, ze vlacek muze jezdit jen v jednom pruhu...

0/0
21.1.2011 18:37

Ardan

Nic nového.

Jestli mně paměť nekecá tak o tomhle systému se tak psalo cca už před třiceti lety. Vždy se to vynoří a pak zase usne. Jen se divím že se do toho dávají peníze, přičemž evidentně to v reálných podmínkách nemůže fungovat.

0/0
21.1.2011 11:15

superkutil

Re: Nic nového.

No ono to bude fungovat ve specifických podmínkách. Třeba v Norsku mají rychlostní silnice s jedním pruhem a max rychlostí 90km/h. Tam už teď každý najede a zapne tempomat a jede. Nekoná se žádné předjíždění ani brždění. V tomto ohledu je to mnohem bezpečnější jak třeba dvouproudá D1, kde se každý snaží toho druhého předjet.

0/0
21.1.2011 11:32

Rubik1

Re: Nic nového.

Tak když to tam tak funguje, na co by potřebovali drahý systém s profesionálním řidičem? Odpovím si sám - nepotřebovali.

0/0
22.1.2011 22:05

Bartiqe

nazor

Ako su riesene nahodne rizikove situacie? Rozne mysky, pripajacie pruhy (ked sa potrebujete preradit a niekoho pustit). Bude sa auto vyhybat aj vytlkom a dieram na D1cke? Co sa stane, ak autu vypadne senzor? Pojde rovno? Zacne prudko brzdit?

-

Vodic by mal v prvom rade predvidat. Vsimat si spravanie inych aut. Nie vsetko sa da vypocitat na zaklade algoritmu a vstupu zo senzorov.

-

Ano, teraz je to uzasne a kazdy si hned predstavi sci-fi filmy. Ale ked taketo auta zacnu sposobovat prve dopravne nehody, asi nadsenie trochu vyprcha.

0/0
21.1.2011 11:05

radik

Re: nazor

Myslim ze u Volva si pokladaj ty samy a mozna jeste zaludnejsi otazky a neverim ze by to pustili do seriove vyroby kdyby to nemely vychytany... Proc asi myslis ze delaj ty testy? BTW. pokud prijde o senzory a nebude moct spravne vyhodnocovat situaci a podle toho ridit tak te to nejspis upozorni a "autopilota vypne" stejne jako u letadel a vlaku.

0/0
21.1.2011 11:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.