Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Rychlokurz smyku: když auto brzdí, nezatočí

"Bez brzdění auto podstatně lépe funguje a snadněji zatáčí," radí instruktor Lucii Výborné. V bezpečí polygonu se učila vyhýbací manévr na uklouzaném zasněženém povrchu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Škubi

Miluju lidi

který jsou odborníci na řízení, který nedotáčivost na ledě řešej přidánim, když to nepomůže tak ručkou, protože "jen se podívejte na rally", aneb na kompu mi to vždycky fungovalo... Jednoho takovýho znám osobně, letos jel svojí první zimu (ale to vy taky) a dvakrát za den ve škarpě je tak asi průměr...

0/0
22.2.2011 10:32

radik

Re: Miluju lidi

Když se auto nechytne když přestanete brzdit a vyřadíte tak máte šanci že vás mírné přidání plynu a vybočení vytáhne - jezdim už nějkou tu zimu a dvakrát mi to pomohlo, ručku samozřejmě ne - sáňkovat se má na kopci a ne na silnici. Jasně že plnej rejd a dupnout na plyn je blbost

0/0
24.2.2011 14:02

Santa1

Tak vznikají mýty

Řidiči, kterým tohle perou do palice pak panikaří, když jim při brždění při nějakém nečekaném vyhýbacím manévru zacvrliká ABS a pouštějí brzdu. Přitom v tuhle chvíli je nejlepší tu brzdu držet až do vítězného konce, ABS to zařídí. Někdo furt musí dokazovat svoji potřebnost, jako s tím držením volantu a podobnýma blbinama.

0/0
17.2.2011 21:09

Georgik-I

Re: Tak vznikají mýty

1. jasněže je potřeba brzdit a je-li ABS tak stále. on tu nohu z brzdy stejně nikdo nesundá, v krizovce ani náhodou, protože v opravdový krizovce zběsile brzdí i piloti F1, je to prostě naprostá lidská přirozenost:-)m mluvím o krizovce, např. když Vám zpoza jiného auta skočí přímo pod auto školák...

2. ruce na volantu jsou správně, protože Ti to nedovolí přetočit rejd a tudíž pneu opravdu zatočí lépe, než na plnej rejd!

0/0
21.2.2011 12:12

Škubi

Re: Tak vznikají mýty

Při "opravdový krizovce" je ABS na závadu... Tady se řeší, že do zatáčky vletíš rychle, to je ABS taky na závadu, protože "to všechno zařídí"... P.S.: Krizový brždění je situace, kdy pedál brzdy (a spojky) sešlápneš tak, že se ti zadek zvedne deset čísel nad sedačku (zatáčet u toho nechceš, protože zpravidla není kam)

0/0
22.2.2011 10:22

KarelV

To platí i na suchu...

že brzdit se má před zatáčkou a ne až v ní ...  Takže na sněhu či ledu to prostě jen platí dvojnásob !  ;-)

0/0
17.2.2011 10:33

KarelV

Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

- brzděte ještě na rovném úseku před zatáčkou - pak v samotné zatáčce můžete i přidávat a přední kola vás vlastně VYTAHUJÍ ze zatáčky - tzn. přiměřená akcelerace dokonce zlepšuje průjezd zatáčkou !  ;-) ;-) ;-)

0/0
17.2.2011 10:40

Azgalor

Re: Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

Že přední náho auto vytáhne je jedna z největších pověr... Ano, on v podstatě auto ze zatáčky vytahuje, stejně jako zadní ho vlastně vytláčí že. Auto zrychluje, roste obvodová rychlost a pusobí to, že přední náhon auto táhne ven, což je v tomto smyslu pravda, ale jelikož nijak přidání plynu není schopno ovlivnit trakci, respektive příčnou složku síly, kterou mohou kola přenést (ve skutečnosti ji kvůli klopivému momentu ještě sníží), ničemu mi přidání plynu nepomůže, když prostě potřebuju zatočit. Pro maximální možnou příčnou sílu je třeba mít nulovou složku podélné síly, tudíž nebrzdit, nezrychlovat a úplně a zcela ideální mít tolik plynu, abych udržel konstantní rychlost, normálně stačí spojka.

0/0
17.2.2011 12:56

Antonín, topič

Re: Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

Jasan, kdo kdy viděl, že by někdo přidával v zatáčce. Nikdo nikdy! Ani v rallye, ani ve F1, prostě nic. Přidávaj až na rovince, žejo.

0/0
17.2.2011 13:21

Azgalor

Re: Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

Ne, přidává se (obecně) za apexem, což je v podstatě geometricky vrchol zatáčky, za kterým se snižuje úhel natočení předních kol, není třeba zatáčet proto se to může víc hecovat na zrychlení. Jenomže pak je to přesně to "přední náhon auto vytáhne". Auto jenom zrychlí, zatočit mu to nepomůže.

0/0
17.2.2011 14:44

radik

Re: Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

Ano, ano, souhlasím, ale jsou situace, kde si přidáním plynu můžu pomoci do zatáčky a to v případě nedotáčivého smyku auta s náhonem na přední nápravu... už se mi to stalo fakt hodněkrát - když už je přední náprava ve smyku, tak mírným zatočením a přidáním plynu vás opravdu může vytáhnout, platí zejména na sněhu a morku. ;-)

0/0
17.2.2011 16:24

aluminiový alobal

Re: Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

když už je přední náprava ve smyku, tak přidáním plynu smyk přeci ještě zvětšíš. Smyk bys musel zmenšit aby to líp zatočilo. Mám velkou hrůzu z toho, že takovýho "řidiče" možná někdy potkám.Rv

0/0
17.2.2011 19:49

radik

Re: Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

To che taky trochu praxe a ne jen teorii - když ti na dešti nebo sněhu kloužou kola ven ze silnice a když nestačí jen pustit plyn, tak máš šanci že se při přidání plynu ještě kola "chytí" a vytáhne tě to. Mrkni někdy na rally a sleduj co dělaj při nedotáčivém smyku... mírně zatočit a jemě na plyn. ;-) A o řízeném smyku (drift) si taky nikdy neslyšel co? A jak krásně se dá zatočit v smykem. 

Tak by to chtělo si ujasnit co je přetáčivý a nedotáčivý smyk  přední / zadní nápravy a jak na to se zadokolkou / předokolkou - nebo radši rovnou školu smyku. Nejsi ty jeden z těch co si tady na idnes už jeden článek jak zvládat smyky přečet? Tam bylo taky dost polopravd nebo faktů ale vytržených z kontextu.

0/0
17.2.2011 20:12

radik

Re: Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

Žádná lepší technika na zvládnutí nedotáčivého smyku s autem na přední náhon neexistuje - se zadohrabem samozřejmě bez plynu. Dejte si tu školu smyku a pak řekněte jstli Vás učili něco jinýho - klidně se vsadim:-P

0/0
17.2.2011 20:20

JeFFik

Re: Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

mám to taky v praxi vyzkoušený, při nedotáčivým smyku po přidání plynu (u předohrabu) prostě auto začne trochu zatáčet a basta, protože protáčející se kola začnou vytvářet malou sílu směrem do zatáčky. Funguje to hlavně na sněhu, na ledu už moc ne, protože tření je už moc nízký

0/0
17.2.2011 22:49

radik

Re: Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

R^ aspoň někdo kdo má kromě teorie i nějakou zkušenost

0/0
17.2.2011 23:11

Antonín, topič

Re: Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

Potvrzuji. Šedá je teorie...

Mně nutil jezdit po ledovatým kopci majitel autoškoly, už je to teda pár let. Osobně považuji zimu za nejlepší období pro výcvik v autoškole. Člověk získá jakousi základní představu, co to je, když to klouže, a pak už stačí na konkrétním autě v konkrétním počasí zkusit, co to dělá.

Takže ano, přidání u nedotáču s předohrabem může pomoct. Pochopitelně si dovedu představit situaci, že to někomu začne ujíždět, ale ještě to drží, tak dupne na plyn, utrhne to definitivně a vyletí ven. Ale o tom řeč nebyla.

0/0
18.2.2011 9:05

usaq

Re: Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

nechci vam kazit radost, ale mel jsem moznost absolvovat jizdu a trenink jizdy na snehu s vicemistrem světa v rallye Alexem Fiorem vcetne skoleni o technice a o pridani plynu pri nedotacivem smyku tedy rozhodne nemluvil, zejmena u predniho nahonu, prave naopak. Kdyz pominu hodnoty jako natoceni volantu a tim se menici uhel pneu a eventualne zmensujici se kontaktni plocha, pak musite mit na pameti dynamicky se menici rozlozeni hmotnosti. pri akceleraci se zveda predek a zatezuje zadek - a pokud predek nezataci, tak jeho odlehceni v souvislosti s akceleraci mu uz vubec nepomuze... Predni nahon muze v pripade velkeho cviku a citu v prave noze na plynu pomoci vytahnout z pretaciveho smyku

0/0
18.2.2011 21:31

Antonín, topič

Re: Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

Prosímvás to není o přidání plynu tak, aby se vám auto postavilo na zadní. Napřed myslete, pak pište. Nebo si to zkuste. Hlavně si zkuste to vyrovnání přetáčivého smyku;-D

0/0
19.2.2011 21:34

radik

Re: Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

Když se auto nechytne když přestanete brzdit a vyřadíte tak máte šanci

že vás mírné přidání plynu a vybočení vytáhne. Jasně že plnej rejd a dupnout na plyn je blbost.

0/0
24.2.2011 14:05

Hroznej.puberťák

Re: Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

Problém je, že drtivá většina lidí, jakmile to začne klouzat předními koly ven, tak akorát zpanikaří, ztuhnou, křečovitě drží volant a zírají, resp. dají plný rejd do směru, kam chtějí jet a čekají, že se stane zázrak. A když si náááhodou vzpomenou, že si někde přečetli, že maj v tu chvíli přidat (to si vzpomene jestli 1%), tak na to akorát tak hamtnou a pokud nemají něco ultraslabého, přední kola na tom kluzkém povrchu protočí a jsou tak kde byli předtím... Ona to zase takové sranda není, je třeba se to naučit a čas od času to potrénovat, bez toho to nadělá spíš víc škody než užitku.

0/0
18.2.2011 13:38

Georgik-I

Re: Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

Docela komická debata: nejlepší jsou borci, co nečekaný smyk řeší ruční brzdou nebo přidáním plynu...

správný průjezd zatáčkou je samozřejmě pod plynem, což ovšem neznamená plyn na podlaze, ale to, že do zatáčky mám takovej kvalt a takovou rychlost, kterou se to dá projet. trochu s touto teorií zamích utažená zatáčka, ale i tam to v podstatě platí, obzvlášť na sněhu je rozhodně lepší jet od začátku pomaleji tak, jak se dá jet ten nejpomalejší úsek.

taky jsou dobrý ty borci, který tvrděj, že na zvládnutí smyku je nejlepší 4kolka, to prej pak stačí podřadit, přidat a letíš ze zatáčky jak Kankunen. Když pominu, že v krizi nikdo nepřidá,natož aby podřadil, tak i kdyby náhodou přidal, tak jde to auto po tečně ven ze zatáčky, protože se prostě jen zvětší odstředivá síla. A platí to i pro závodní auta: pokud přepálím nájezdovou rychlost, je po ptákách!!!

0/0
21.2.2011 12:21

Škubi

Re: Pro všechny vozy s předním náhonem PLATÍ ...

Když předokolka nezatáčí, tak mačkám spojku... Přidánim plynu se nikdy nic nezlepšilo, naopak poslední známky přilnavosti si poslal k šípku - pane "znám z praxe" :-DDD

0/0
22.2.2011 10:25

mike226

Co je to za auto?

Takhle stare auto prece uz musi mit ABS , tak proc jim tek lektor rika ze maiji odbrzdit?

0/0
16.2.2011 22:16

gugacka

Re: Co je to za auto?

vy jste ještě nikdy nevjel do zatáčky nebo křižovatky, kde je led trošku rychleji? Tam je vám ABS na prd, žene vás kinetická energie vpřed a prostě nezatočíte, když je to na hraně, tak pomůže jedině ruční brzda, která stočí auto správným směrem a pak šikovné množství plynu, aby se auto zatáhlo správným směrem. Jenom ne brzdový pedál, to prostě jedete směrem před zatočením a můžete točit volantem jak je libo, nic vám nepomůže ani abs :-P

0/0
17.2.2011 2:57

JayDeeSq

Re: Co je to za auto?

v tom případě pak nepomůže ani nebrzdit..

0/0
17.2.2011 12:37

radik

Re: Co je to za auto?

To je trochu extrémní situace, kde by vám nepomohl ani andělíček ztážníček ;-D

0/0
17.2.2011 16:26

gugacka

Re: Co je to za auto?

nemusí být. Situace křižovatka, mírně z kopečka, chcete zatočit doprava, ovšem na konci silnice, po které jedete je led (dělají se tam kaluže, které zamrzají), jedete krokem, opravdu krokem, chcete si ještě přibrzdit a začnete zatáčet, ovšem na tom ledu se i při přibržďování seknou kola a vy i když zatáčíte, tak jedete rovně (krokem) ba máte dokonce pocit, že auto mírně zrychluje, co s tím?

0/0
17.2.2011 22:37

radik

Re: Co je to za auto?

No tak tohle ruckou nevyresis... to by ses akorat roztocil jak camrda a uz by si neudelal vubec nic ;-D

0/0
17.2.2011 23:13

radik

Re: Co je to za auto?

teda zalezi i na rychlosti - pokud jedu pomalu pak ok - jak je to 40 a vic tak to vetsinou ty kontra nevyberes a budes se tocit dal tam kam si jel puvodne. A tady presne nastava situace kde ti ABS muze zachranit krk... kola se nezablokujou a tim padem zustane auto vicemene ovladatelne... ale jakmile se seknou predni a ty hodis jeste rucku aby si zablokoval zadni tak uz nedelas nic jinyho nez ze s autem sankujes.

0/0
17.2.2011 23:19

gugacka

Re: Co je to za auto?

předpoklad u ručky je že nestojim na brzdě, která mimochodem brzdí i zadní kola, ovladatelnost s ABS jistě bude lepší, vyšší rychlost než kolik to zrovna v tý situaci jde je prostě na prd. Ručkou se musí jenom tak cuknout na chvilku, aby se utrhnul zadek, ale je dobrý si to natrénovat na prázdným parkovišti. Je jasný že ta poslední věta je tobě jistě známa, takže je spíš pro ostatní co to neví.

0/0
17.2.2011 23:42

radik

Re: Co je to za auto?

S tou rychlostí jsem to myslel opačně než si pochopil. Většina brzdné síly jde dopředu - často vídám zablokovaný přední, když se ještě v zadu "dobrždují" (u aut bez abs) - to jen k tý brzdě.  A jak to že když nemáš žádnou trakci a auto nebrzdí a nezatáčí ho hodíš

do smyku zadní nápravy? Aby si utrhnul zadek potřebuješ aby auto

zareagovalo na povel volantu - ale jak píšeš to se neděje (to na parkovišti nenasimuluješ jen tak). To už ale rejpu řekněme že má aspoň nějakou minimální přilnavost. Dobře no - doufám jen že takhle nejezdíš běžně a že si dobrej řidič a zvládáš to bez problému. Nerad bych potkal někoho kdo to bude zkoušt aniž by věděl jak zareagovat.

0/0
17.2.2011 23:58

radik

Re: Co je to za auto?

jinak hodně zdaru až utrhneš zadek ale nechytí se kola a pojedeš rovně bokem... už sem taky zažil a neni to nci příjemnýho - myslim že tě to časem taky čeká, jestli takhle jezdíš. ;-)

0/0
17.2.2011 23:59

gugacka

Re: Co je to za auto?

neboj nejezdim, to je spíš takvý nouzový řešení, který jsem nutně aplikovat nemusel, jenom občas na vyblbnutí, ale ne v běžnym provozu, někde bokem, tady je na to místa dost, sme přeci jenom dědina :D

0/0
18.2.2011 0:33

gugacka

Re: Co je to za auto?

a učit jsem jezdit jsem se učil cca od 17ti, kdy jsem si přivydělával v autoservisu, takže popojíždění a parkování ve spoustě různých aut, sem tam blbnutí na poli, lesní cesty a tak. Teď jezdím svižně, ale předvídám, boural jsem zatím 3x, poprvý na betonový cestě s 2l oplem u skládky, moje první jízda v životě :-),  podruhý tažen ve škoda 120 škodou 120, nějak to bez posilovače nebrzdilo a tahoun mi to zaflekoval trošku nečekaně :) , potřetí asi před rokem, kdy jsem na ledě na dvorku otáčel auto přes ručku na druhou stranu, tak asi na 60 pokus mi to nějak nevyšlo a v 15km jsem zadek pustil do odstavený avie. To ti byla rána :D. V provozu chujoviny nedělám. Nevyplácí se to

0/0
18.2.2011 0:40

radik

Re: Co je to za auto?

To jsme začínali podobně jen s tim rozdílem že já mě poprvý posadil táta do auta ve 14ti a v 15ti sem už lítal po polních cestách s žigulem, když sem pak dělal papíry tak sem se horkotěžko zbavoval některejch zlozvyků... obě ruce na volantu ve správné pozici atd... poprvý mě vyhodily od zkoušky, že prej mam furt ruku na řadičce - to mě komisař pobavil, bylo to 100 m. před křižovatkou, jen sem čekal na správnej okamžik až budu podřazovat - ale co, podruhý sem si dal pozor. ;-D

0/0
18.2.2011 1:06

gugacka

Re: Co je to za auto?

jo tak to mi v autoškole dělali taky pořád, ale nakonec to prošlo vše hned napoprvý

0/0
18.2.2011 4:16

srutic

Co to je za nesmyslnej nadpis

Nevím proč by auto nemělo zatáčet když brzdíRv

0/0
16.2.2011 21:14

fsp

Re: Co to je za nesmyslnej nadpis

Protože v tu chvíli na pneumatiku tlači síly jak příčně tak podelně. RAcingový jezdec by Ti to vysvětlil. V zatáčce se šlape jedině na plyn.

0/0
16.2.2011 21:22

kajencik

Re: Co to je za nesmyslnej nadpis

no tak to bych se hádal, zejména v případě těch závodních jezdců :-)

0/0
16.2.2011 23:47

gugacka

Re: Co to je za nesmyslnej nadpis

raději se nehádejte, to je základ řízení. Akorát by to chtělo trošku český slova, aby tomu lidi víc porozuměli.

0/0
17.2.2011 3:14

gugacka

Re: Co to je za nesmyslnej nadpis

aby nedošlo k omylu, nemyslel jsem gramatiku, ale vysvětlení jak funguje to brždění. Skuste se na ledě rozeběhnout v teniskách pak brudce zastavovat a stáčet to do strany, určitě si sednete na zadek a pojedete po něm rovně, ne do strany :)

0/0
17.2.2011 3:17

gugacka

Re: Co to je za nesmyslnej nadpis

mělo by to být podáno spíš naopak, neměl bych brzdit, když zatáčím, vše ale extrémně, tzn. zablokovaná kola (ne přibržďování) a plný rejd (ne změna jízdního pruhu), páč auto by prostě nezatočilo, ale jelo by dál rovně, klidně si to vyzkoušejte, hlavně na ledu to poznáte i ve 20Km/h a můžete mít klidně abs, nebo na štěrku. :-P;-)

0/0
17.2.2011 2:51

gugacka

Re: Co to je za nesmyslnej nadpis

prostě jednoduchý pravidlo pro řidiče je co nejpomaleji DO zatáčky (přebrzdit zavčasu před zatáčkou, ne až v ní) a co nejrychleji ZE zatáčky (jakmile auto začíná ze zatáčky vyjíždět, je dobré naopak přidat plyn, auto lépe drží stopu)

0/0
17.2.2011 2:53

fsp

Klasika, pomalu do zatáčky a rychle ven

největší problém je myslím v tom, že většina řidičů si někde v klidu krizové situace nevyzkouší a pak v reálu zmatkují. Jednou udělat, lepší než desetkrát slyšet.

0/0
16.2.2011 21:13

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

No a proto mám ABS

Abych mohl při brždění zatáčet, je to sice dost krajní řešení, ale lepší než nic.

0/0
16.2.2011 20:19

gugacka

Re: No a proto mám ABS

něco to pomůže, ale na ledě je to tak nějak jedno jestli s nebo bez

0/0
17.2.2011 3:18

radik

Re: No a proto mám ABS

a jak často jezdíte na ledě a jak často na sněhu, mokru a suchu?

0/0
17.2.2011 16:32

gugacka

Re: No a proto mám ABS

jsem z Mariánských Lázní, tady asi tak skoro celou zimu ;-D

0/0
17.2.2011 19:08

radik

Re: No a proto mám ABS

Nevěřim že tam je celou zimu pořád led - to nemáme ani na rybníce přes celou zimu ;-). Je sranda jak tu hlásáž že je abs na ledě k ničemu - ano to je pravda, ale v ostatních situacích, kterých je naprostá většina to abs pomůže a opravdu hodně. Jen si zkuste za mokra auto s abs a bez - možná se budete divit.

0/0
17.2.2011 19:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.