Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Brzdění je věda, nebojte se na to dupnout

Brzděte vší silou. Nepovolujte na konci pedál. Musíte zastavit na co nejkratší vzdálenosti, držte tedy pedál pevně zašlápnutý až do zastavení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

DaM

Uplne ...

... nenavidim auta, ktera se snazi premyslet za ridice a delaji pak ruzne ukony za nej (vic brzdy, stabilizace brzdici vybrana kola, atd.) Za prve to dela z ridicu opice, ktere se pak misto sebe spolehaji na techniku, ve druhe rade je to nzchylne na chyby. Neni nad to, kdyz si auto clovek ridi sam. Uz jich sice moc neni, ale najdou se...

0/0
27.2.2011 13:15

Ajvn

trenujte podrazovani

Je mi jasne, ze pro velkou skupinu ridicu je problem pri krizovem brzdeni premyslet, jestli je dana situace vhodna pro vyslapnuti spojky nebo ne nebo dokonce jeste jinou aktivni praci s razenim, a tak brzdi jen brzdou. Ale pokud si zazijete v beznem provozu pracovat s podrazovanim a brzdenim motorem podle konkretni potreby a s tim souvisejicim optimalnim prevodovym stupnem, prejde vam tato praxe natolik do krve, ze pak v pripadech krizoveho brzdeni muzete zvysit vykonnost brzdeni i rychlym odrazovanim 4,3,2, resp. jen 3,2. Jak uz tu nekdo spravne na namitku reagoval, asi takhle neusporite desitky metru, ale i jeden metr rozdilu muze byt nekdy ten rozdilovy a verte mi, ze optimalne vcas zarazeny prvni podrazeny kvalt ob stupen oproti puvodnimu dokaze tomu vozidlu velmi citelne snizit jeho hybnost! Pochopitelne tohle nejde praktikovat bez toho, ze tusite dopredu mozne krizove situace a ta ruka je pripravena okamzite po radici pace skocit (napr. mozna prekazka/zvire za zatackou).

0/0
25.2.2011 13:05

BlkRider

Re: trenujte podrazovani

Pokud ti u auta podrazovani snizuje brzdnou drahu je asi na case premyslet o aute s vykonnejsima brzdama...

0/0
25.2.2011 16:02

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Re: trenujte podrazovani

Spíš bych řekl, že patří k lidem, kteří nedokáží na brzdu pořádně dupnout a využít ji na 100%...

0/0
25.2.2011 20:13

Nahlas se ti směju 2

Re: trenujte podrazovani

Že bych jako před nečekanou překážkou za zatáčkou namísto intenzivního brzdění začal podřazovat a jemně brzdit motorem ;-D?

0/0
26.2.2011 6:45

Rambo-x

Re: trenujte podrazovani

JJ souhlasím že brždění motorem a podřazování se dá využít při zpomalování,ale ne při krizovém brzdění-tam snad není co řešit,spojka,brzda a brzdit až do zastavení,pokud vám líp brzdí auto při podřazování než brzdy tak je načase oprava brzd,jo a taky ještě není špatné se naučit vyhýbací manévr,ale to chce trochu cviku,protože psychologicky je těžké před překážkou pustit brzdu a zatočit,ale když se to naučite,tak se to může hodně hodit:-)

0/0
26.2.2011 11:59

aaida

Re: trenujte podrazovani

ach boze............

0/0
27.2.2011 20:21

Pan K.

Trpišovský

To nam radi Trpisovsky? Ten se taky nebal a dupal a dupal a dupe dal, z policie si dela se svou kreditkou prču

0/0
25.2.2011 12:07

Kert

řazení

To už se dnes v autoškole učí řazení stylem drc místo raz á dva? Já jen že ta paní na videu řadí stylem až běhá mráz po zádech, nejen převodovce.

0/0
25.2.2011 9:14

kajak v zakoně

článek mně přijde hloupý..

některý věci nejde zobecňovat.. Zejména, když takovou teorií můžu někoho přivést do pěknýho průšvihu..Rv

0/0
25.2.2011 0:26

Korektní Želva

...

Na sněhu se nejlíp brzdí s pomocí stromu, případně pokud není v blízkosti strom, tak obdobně poslouží i jiný předmět upevněný k zemi.

0/0
24.2.2011 22:10

Martin 2011

Re: ...

Korektní příspěvekR^

0/0
24.2.2011 23:43

Mumrli (perzekuovany za pravdu)

Nejlepší je,

když se při jízdě z kopce stanou z auta sáňky. Pod nějakých 10km/h už (aspoň mě) ABS neabsí, takže je to docela zábavný a napínavý, a nepomůže ani zajet dvěma kolama do trávy.

Při posledním takovém překvápku mě zachránila hromada nahrnutého sněhu před zatáčkou - sice prasknul nárazník, ale lepší než jít na bok do škarpy. A ještě jsem si po vystoupení ven málem urval dveře, na těch dlažkách by se daly uspořádat závody ve sjezdu na bruslích.

0/0
24.2.2011 21:28

habr

Re: Nejlepší je,

Pššššš. Nikomu to neříkej, ale auto má i ručku na které není ABS.  Ale pokud je to tak jak píšeš - že to byl jeden led, tak ABS či ne na tom nic nezabere, jedině štěstí. Znám řidiče, kteří na takovém povrchu zastavili (těžké vozidlo), zabrzdili, zařadili rychlost a vypnuli motor a auto se jim rozklouzalo samo. osobně jsem si jednou uvazoval auto za strom protože taky pořád se chtělo proti mé vůli klouzat. Tak dostalo provaz.

0/0
24.2.2011 23:31

Martin 2011

Re: Nejlepší je,

Pokud ti po 10km nešlape ABS tak navštiv servis. To není běžné chování ABS! Jinak podle tvých příhod bych tě na silnici potkat nechtěl

0/0
24.2.2011 23:40

Chytracisko

Re: Nejlepší je,

no možná popisuje situaci cca před pár týdny kdy bylo skoro všude ráno namrzlo, a na totální ledovce se opravdu nedá nic dělat, pokud už na ní člověk je. Já byl zrovna doma tak jsem se jen bavil při pohledu z okna jak se pod kopcem na náměstí hromadí auta ;-D Občas to někdo i vyjel, ale tak jeden z deseti. Jeden tu cele šťastnej zaparkoval mezi jiná auta, evidentně si v duchu říkal "se čtyřkolkou mě nic nepřekvapi" a jak už vystupoval tak mu celý auto sjelo o metr nabok (a opřelo se o bok toho vedle něj). No prostě komedie.

0/0
25.2.2011 0:26

kajak v zakoně

Re: Nejlepší je,

proč by měl nafštefovat serfis...? Ty nemáš, nebo neznáš ABS..?8-o

0/0
25.2.2011 0:28

Martin 2011

Re: Nejlepší je,

Právě že mám a znám. A proto vím že pokud po 10km přestane fungovat je něco v nepořádku!!

0/0
25.2.2011 10:34

Big-Dog

Re: Nejlepší je,

přečti si to pořádně, píše že ABS nefunguje do rychlosti 10km/h a ne po ujetí 10km.

0/0
25.2.2011 11:51

Brainwashington.

"Instruktor" a článek jsou přímým návodem na zvýšení

nehod o polovinu!

"Dupnutí na brzdu" je nejcvětší hloupost a podílí se minimálně na polovině zbytečných nehod!

Zkušený řidič na brzdu nikdy "nedupá", protože ví, jak se a) vyhnout situaci, kdy by musel "dupnout na brzdu", tady předvídá, a za b) nechce si rozbít pusu a skončit s autem na střeše ! Brzdy v autě se používají výhradně pro zaparkování vozidla, při provozu nikdy. Brzdí se zásadně motorem a jezdí se takovou rychlostí, kdy je auto za všech okolnostích pod kontrolou! V případě potřeby je lépe přidat plyn a překážce se vyhnout. :-) PS Nezkušený sváteční řidič a ženy za volentem se poznájí snadno právě podle nadměrného brždění a to i tehdy, kdy by to normálního člověka ani nenapadlo! Ty ženy za volantem ještě taky podle toho, že jezdí zásadně středem vozovky, ač zákon přikazuje řadit se vpravo, klidně pro jistotu po středové čáře, jen aby se cítili bezpečně, ostatní přece uhnou.

0/0
24.2.2011 20:40

Azgalor

Re: "Instruktor" a článek jsou přímým návodem na zvýšení

to je zas blábol;-D

V provozu se nikdy nepoužívají brzdy, no jasně.Copak jste lokomotiva? ;-D

0/0
24.2.2011 21:10

medved.m

Možná to jen mělo být formulováno jinak:

PŘI JÍZDĚ se brzdy NEPOUŽÍVAJÍ. Pouze PŘI ZASTAVENÍ. 

Neboli - pokud nechceš zastavit do nuly (buď při parkování, na křižovatce nebo samozřejmě v nouzi), brzdy nemusíš vůbec potřebovat.

Kdo říká opak, zůstane navždy začátečníkem ;-D

0/0
24.2.2011 22:38

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Re: Možná to jen mělo být formulováno jinak:

N a brzdy pochopitelně dupu (vší silou) jen v nouzi...a většinou chci zastavit, nebo výrazně a rychle zpomalit... samozřejmě když třeba na dálnici dojíždíš kolonu pomalu se sunoucích vozidel, můžeš si zkusit podřadit, ale já bych se bál o motor, pokud by měl zavčas zpomalit...

0/0
24.2.2011 23:21

medved.m

Re: Možná to jen mělo být formulováno jinak:

Tím jsem myslel, že základní vlastností, jež odlišuje dobrého řidiče od věčného autoškoláka, je v první řadě předvídavost.

Když se dívám před sebe (a jistě, trochu i kolem sebe a do zrcátek) a přemýšlím, nemůže mne kolona pomalu se šinoucích vozidel - stejně jako to, jaké světlo bude na semaforu, až k němu dojedu - překvapit a podřadit ani nemusím, ne?

Jenom některé pomatené spěchálky to může, pravda, iritovat. Ti pak prudce dupou na brzdu ;-)

0/0
25.2.2011 0:02

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Re: "Instruktor" a článek jsou přímým návodem na zvýšení

Jasně uvidím překážku, naproti pojede auto ,tak dupnu na plyn a srazím se s ním o to rychleji?;-D

0/0
24.2.2011 21:18

habr

Re: "Instruktor" a článek jsou přímým návodem na zvýšení

Máš pravdu. lepší být mrtvý, než nadosmrti mrzák a závislý na pomoci druhých a ani i nevrznou se sousedkou když soused doma není.  Jen blb brzdí.

0/0
24.2.2011 21:28

habr

Re: "Instruktor" a článek jsou přímým návodem na zvýšení

Koukám Brainwashingtone, že ho máš malýho, tak si dodáváš odvahy na ženský jen nadáváním jak špatně jezdí. Ale na rozdíl od tebe, takových motalů pod silnicích jak tu píšeš vidím víc u mužského než ženského pohlaví. Mimochodem - co přestaly v Praze po Jižní spojce jezdit kamióny, tak je skoro nejrychlejší pravý pruh. Středovými když je pravý volný jezdí převážně za volantem sedí řidiči středního věku.

A jestli jezdíš jak tu popisuješ, tak si ven plechové autíčko na písek a nebrzdi pomalou jízdou normální provoz.

0/0
24.2.2011 21:38

Ajvn

Re: "Instruktor" a článek jsou přímým návodem na zvýšení

Mluvi z vas neznalost. Proc by mel ridic, ktery jezdi predvidave a umi efektivne menit rychlost vhodnym zarazenim rychlostniho stupne s minimem pouzivani brzd, byt podle vas nutne pomaly? Nenechte se mylit, bezne to byva prave naopak z jednoho prosteho duvodu. Oblast od brzdeni po naslednou akceleraci je u takovych ridicu mnohem elastictejsi, motor se muze dostat zpet do otacek z bezprostredne nejblizsich otacek, ve kterych cele ustroji aktivne pracovalo. Zatimco pokud pojedete stylem brzda plyn, pak malo kdo umi prudce brzdit tak presne, ze se nepropadne pod idealni prujezdovou rychlost, nemluve o faktu, ze nema v danou chvili zarazeny optimalni prevodovy stupen, coz se ridicum aktivne pracujicim s razenim a podrazovanim nedeje a maji k dispozici optimalni oblast krouticiho momentu, pripadne i plnicich tlaku turbodmychadla.

0/0
25.2.2011 12:51

branik80

Re: "Instruktor" a článek jsou přímým návodem na zvýšení

az sa ti pred autom ocitne necakana prekazka uvidime ako budes brzdit motorom ty lojzo, clanok nie je o podradovani v zakrute ale o necakanych situaciach kedy dupes na brzdu aby si zabranil nehode. Nedavno som bohuzial mal tu cest...

0/0
24.2.2011 22:23

ein_vogel

Re: "Instruktor" a článek jsou přímým návodem na zvýšení

Tak toto je opravdu kvalitní názor ;-D S tebou musí být jízda opravdovou školou života - nebo smrti...Rv

0/0
24.2.2011 22:41

radik

Re: "Instruktor" a článek jsou přímým návodem na zvýšení

A už si jel po dálnici 130 načež ti vjel kamion do cesty? Ubrzdíš to motorem? nebo přidáš plyn a vyhneš se? Ani ve snu a jestli ve měste jezdíš tímhle stylem tak klobouk dolu a kup si pepřák, protože ti za to někdo brzo bude chtít rozbít hubu. A při pravém kraji? Díky ale z vlastních zkušeností vím že právě víc ke středu silnice je bezpečněji... až budeš nalepenej u krajnice, vyskočí tam divočák a bude tě předjíždět auto tak už neuděláš nic, když se budeš držet víc ke středu vozovky, zbyde ti nejaké místo na manévrování.

0/0
24.2.2011 23:37

Ajvn

Re: "Instruktor" a článek jsou přímým návodem na zvýšení

Ale no tak. Naucte se z kazdeho prispevku vzit to, na co chtel pisatel skutecne upozornit, ne ze budete v jeho vyjadreni hledat slaba mista, kdy to, co popisuje, nefunguje. Kdo chtel pochopit, co mel autor na mysli, pochopil a dobre vi, o cem mluvi. Samozrejme nic se neda kardinalizovat. Ale ja nevim jak vy, ja z te stredove cary pochopil, ze ma na mysli situace, kdy se vozidla miji, ne kdy jedu pri svitani, v podvecer a za tmy okreskama kolem poli, mezi, v lese a kde musim pocitat se zveri a pak pochopitelne je optimalni rozdelit riziko na obe strany a jezdit prostredkem, se stejnou reakcni dobou doleva i doprava, pokud nejede nic proti, s kym bych se musel mijet. To uz snad da rozum, ze umime odlisit situace, o kterych rec je a o kterych neni, no ne? :-)

0/0
25.2.2011 12:56

radik

Re: "Instruktor" a článek jsou přímým návodem na zvýšení

Ne - píše NIKDY nebrzdit, radši přidat plyn - blbost, to by zkušenej řidič určitě nenapsal. Navic nepsal o

zadnych konkretnich situacich, jen psal ze v zajmu bezpecnosti jezdi

poslusne vpravo jak rika zakon a ikdyby slo o situaci kdy se auta miji tak to nic nemeni, porad se muze stat ze tam neco skoci do cesty.

0/0
1.3.2011 8:43

Azgalor

Re: "Instruktor" a článek jsou přímým návodem na zvýšení

to je zas blábol;-D

V provozu se nikdy nepoužívají brzdy, no jasně.Copak jste lokomotiva? ;-D

0/0
25.2.2011 14:31

miravana

Re: "Instruktor" a článek jsou přímým návodem na zvýšení

No já bych si dovolil dosti silně polemizovat. Myslím, že používat brzdy při jízdě je úplně normální. Na 2 Oktávkách jsem měnil brzdové desky až po 200 000km a přesto brzdy používám. Instruktore meleš kraviny.

0/0
25.2.2011 19:56

Labaro

Re: "Instruktor" a článek jsou přímým návodem na zvýšení

Na tom něco pravdy je, naposledy jsem u oktávky měnil brzdový destičky po 140 000 km. Samozřejmě, kdybych jezdil jenom po Praze, asi bych neujel na jedny destičky ani poloviční vzálenost. Vždycky se najde dost "chytráků", kteří mají tendenci se cpát do sebemenší skulinky mezi autama, takže pokud se chce člověk někam dostat, musí jezdit trochu ostřeji. Pokud jde o samotný článek, do dnešního dne jsem netušil, že může být v éře posilovačů brzd nějaký problém s intenzitou brždění. Pokud to trochu klouže, nemusím ani nijak na brzdu dupat a už mi ABS buší. Pokud auto ABS nemá, tak tam bych si vůbec nějaký dupání na brzdu rozmyslel. Pokud není suchá vozovka nebo jedů víc ja 80, musí se brzdit taky hlavou nejenom nohama. Když na dálnici dupnu ve 130 na brzdu, tak to jinak než karambolem asi neskončí. Se zablovanýma kolama se překážce nemůžu vyhnout. Naprosto souhlasím s příspěvkem, ma který reaguji: nejdůležitější je PŘEDVÍDAT.

0/0
25.2.2011 20:46

Psychor - detoxikovaný

Pomocníci v autě

Můj názor a zkušenost je taková, že řidiči, kteří běžně jezdí s auty, co mají ABS, ASR, EBA atp.a někdy zasednou za vůz, který tyto doplňky nemá, tak se stávají daleko nebezpečnějšími, než ti, co normálně jezdí s auty bez těchto pomocných systémů.

Dnešním řidičům chybí kontakt auta s vozovkou. Nevědí, jak auto skutečně reaguje za zvláštních podmínkách - sníh, námraza, hustý déšť atp.

0/0
24.2.2011 16:51

Sheldon Cooper, PhD

Re: Pomocníci v autě

Přesně tak. A co teprve způsobí řidiči aut, kteří přesednou na povoz koňmi. To je teprve masakr! ;-D

0/0
24.2.2011 16:59

habr

Re: Pomocníci v autě

U povozů je to v pohodě, takse najdou hlavy které to mají srovnané. I u soupravy taženou voly je to v pohodě, přestože to řídí vůl.

0/0
24.2.2011 18:58

rogerer

Re: Pomocníci v autě

přesně tak a proto do takovýchto vozů bez těch systémů nesedáme, tudíž je to v pořádku...

0/0
24.2.2011 17:00

Nahlas se ti směju 2

Re: Pomocníci v autě

Upřímně, to už si snad ani nepmatuju, kdy jsem naposledy řídil auto bez stabilizace podvozku. Vždyť tu měly už i první Oktávie (první novodobé)... A to je dobrých 15 let zpátky...

0/0
24.2.2011 17:26

d.jandera

Re: Pomocníci v autě

Á, další odborník na elektronické systémy. Nahlas se ti smějí všichni ostatní - žádná stabilizace podvozku neexistuje !!!

0/0
24.2.2011 18:41

Nahlas se ti směju 2

Re: Pomocníci v autě

Jistě, kdo nemá, co říci k věci, hledá skulinky v textu... Termín není správný, ale i minimálně inteligentní člověk chápe, že nejde o bezchybnou terminologii...

0/0
24.2.2011 18:52

Martin 2011

Re: Pomocníci v autě

Průměrně inteligentní člověk chápe že mluví o ESP!!

0/0
24.2.2011 19:08

jurneff

Kecy

ESP v Oktě je i dnes za příplatek. Před 15 lety mělo ESP tak 2% Oktávií.

0/0
24.2.2011 19:28

Nahlas se ti směju 2

Re: Kecy

Za příplatek nebo v ceně, podle výbavy. Stejně jako u první generace. Nicméně to nic nemění na mém příspěvku, na který jsi reagoval.

0/0
25.2.2011 9:14

Modrý a zelený blesk

Re: Pomocníci v autě

No a co jako má bejt?

0/0
26.2.2011 22:39

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Re: Pomocníci v autě

Přiznám se, když jsem přesedl do auta bez posilovače řízení, tak jsem měl na mále hned v první zatáčce:-) Stejně tak si teď musím dávat pozor na řazení, když nejedu s automatem. Auto bez ABS v zimě odmítám používat. Nevím, jak to dělají místní superřidiči ,ale mně to na tom ledu před každým semaforem klouže a mám co dělat zastavit a zůstat rovně (další výhoda ABS, kromě toho, že lze zatáčet, auto drží směr při brždění).

0/0
24.2.2011 17:55

Nahlas se ti směju 2

Re: Pomocníci v autě

Ono stačí umět řídit. Na ledu se brzda používá jen pro dobrzdění z volnoběžných otáček druhého rychlostního stupně, tedy v podstatě z jízdy krokem. Před tím se brzdí motorem a postupným odřazováním.

0/0
24.2.2011 18:03

jesterkasploutvema

Re: Pomocníci v autě

ano, to je varianta, ktera z vas zaroven dela nejrychlejsi auto v kolone, nebot cely peleton se musi za vami tahnout stejne pomalu jako vy

0/0
24.2.2011 18:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.