Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Benzin stojí přes 36 korun, naučte se s ním šetřit

Pojďte do rychlokurzu úsporné jízdy, ušetříte tisíce korun. Rady pro úspornou jízdu nejsou složité, hlavní je změnit myšlení a nezávodit, jezdit maximálně plynule a naučit se místo brzd používat mozek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

marthin.m

vsetko ok

vsetko ok az na to vypinanie motoru na krizovatke ... pre vsetky auta bez systemu start/stop je to skutocne rada za milion :D  (mozno nie za milion ale par 10 tisic urcite ).

0/0
9.3.2011 16:14

P1azer

Re: vsetko ok

A já si říkal, co nacvičujou v těch autoškolách na křižovatce :D

0/0
11.3.2011 13:26

Křišťálová briketa dnes

To zase budou škůdkaři

komický až komplet návod z iHeute pomažou realizovat. ;-D

0/0
8.3.2011 13:59

Lvy

Zase nic nového, zase článek pro ikváče.

Ach jo. :-/

0/0
8.3.2011 11:26

radaumacher

Polotovar

V jádru dobré rady, ovšem s několika menšími nepřesnostmi či nesmysli. V zásadě ale sedí.

0/0
8.3.2011 0:09

truthspeaker

fakta zdražování benzínu v ČR v reakci na události v Libyi

1) cena ropy se v reakci na události v Libyi zvýšila zcela nepatrně

2) cena surové ropy se v ČR podílí méně jak cca 1/4 na ceně benzínu

3) čerpací stanice v ČR okamžitě zvedly ceny o 15%

4) což odpovídá zdražení surové ropy o 60%

0/0
7.3.2011 18:15

Karlvonbaum

Tak to se trošku šetřílkové ze školy šetření sekly ne?

Nevím kde kdy vyděli, že nízké otáčky Vám můžou ušetřit pohoné hmoty. Napříkla du TDI když točíte nízké otáčky tak si akorát zničíte dvouhmotý setrvačník, zacpete EGR  a  turbo sazema. (vím o čem mluvím jezdíval sem tak a měnil sem setrvačník a musel sem nechat vše vyčistit)

Kdyby jste se podívali na zahraniční školu ekonomické jízdy kterou školí přímo WV a né nějaký "tatrman" ze škody 120. Tak by jste viděli že že se auto podtáčet prostě nemá. U TDI například a na čež sem se dost divil je potřeba nechat auto na danou rychlost například z 50-80 víc vytočit. A až dosáhnete dané rychlosti zařadit vyší stupeň.

Zvýšila se průměrná rychlost a spotřeba se snížila. Je mi fuk jestli to tvrdí nějaký odborník ze škody auto. Ten o tom ví zřejmě kulový když většina motorů škody auto vymyslely Němci z VW. Byť sou ty motory starý 15 let tak pořád šlapou. Tenhle článek je blábol.

0/0
7.3.2011 12:13

BananaPhonE

Re: Tak to se trošku šetřílkové ze školy šetření sekly ne?

Tak urřitě máte pravdu, řek bych že tyhle rady o 1500 otáček je hlavně pro auta na benzín, předpokládám. Pro turbo diesel platí torchu víc, ikdyž výkon dávkuje v nižšších otáčkách. Já mám benzín a řadím kolem 2000 otáček.

Ale nejlíp poslouží selský rozum resp. cit, kdy člověk cítí jestli se motor při nízkých otáčkých dusí. :-)

0/0
8.3.2011 23:42

praptak

Re: Tak to se trošku šetřílkové ze školy šetření sekly ne?

Jistě tato rada platí pro benzín, protože ten často táhne od volnoběhu.

0/0
11.3.2011 11:44

Antonín, topič

Re: Tak to se trošku šetřílkové ze školy šetření sekly ne?

Pětilitrovej osmivál jo. Jinak ne.

0/0
11.3.2011 12:07

Karlvonbaum

Tak to se trošku šetřílkové ze školy šetření sekly ne?

0/0
7.3.2011 12:03

Modrý a zelený blesk

Škoda uvádí,

že její auto žere (příklad) 7,5l, ale spotřebu může zvyšovat jízda do kopce, jízda z kopce, jízda v zimě, jízda v létě, široké gumy, úzké gumy atakdále.

Když nemáte na benzín za 36, tak jezděte MHD. Pokud se budete courat stylem ECORALLYE, tak akorát zavazíte.

0/0
7.3.2011 11:30

Modrý a zelený blesk

Re: Škoda uvádí,

P.S. stejně mám předplatné na MHD, takže chci-li nějak nutně šetřit, tak jedu jeden den MHD a tím ušetřím podstatně víc ;-D

0/0
7.3.2011 11:39

mak1_re

Re: Škoda uvádí,

Tak to já jako černý pasažér ušetřím jízdou MHD ještě víc:-P

0/0
7.3.2011 14:56

jgeo

Re: Škoda uvádí,

a nejezdim ani MHD, tak usetrim nejvic :-P

0/0
7.3.2011 18:31

bitkar

nesmysly!

ten olej clovek nemuze lejt jakej se mu zlibi. Musi se tam lejt predepsanej od vyrobce (obvykle je to teda rozsah) Ale vule v motoru jsou dimenzovany na urcitou viskozitu oleje. Jeslti je olej synteticky nebo mineralni je skoro jedno. Dulezity je jakou splnuje kvalitu, hlavne pak jakej dela olejovej film a jak lehce se ten film trha. Tusim nazev toho parametru je shear stability index. Startovat furt auto na kazdy krizovatce je taky blbost, opotrebujete si starter o dost rychlejc, vsechno starne. Jiny je to pokud auto umi startstop od vyroby.

U nekterych aut se nezavodi jen tezce :D A radit otacky uz nekde v 1500 je taky rikat obecne blbost. Zalezi kde jak auto tahne, jaky ma prubeh kroutaku a kde pracuje optimalne. U novejsich se to zene nize, to je fakt. Starsi auta pak nejlip pracujou ve 2-3tis. otacek. Kdyz se motor zbytecne dusi a podtaci, tak to rozhodne neni lepsi.

0/0
7.3.2011 10:35

bananarama

Cena benzinu

dnes jsem v Polsku (stanice STATOIL pro škarohlídy) natankoval 42 litrů naturalu 95 za 4,96 PLN. Z účtu mi strhli     1 271 kAČEK. Takže za litr 30,30. Už asi 2 roky tankuji jak naftu tak benzín jenom v Polsku bez problému. Takže Bursíková daň na palivo v ČR je pro nás a vlastně i pro státní rozpočet katastrofa.Peníze necháváme kvůli teto nesmyslné dani v zahraničí.Rv

0/0
6.3.2011 18:13

New York New York

Re: Cena benzinu

kde?

0/0
6.3.2011 18:45

uran235

Re: Cena benzinu

A co bys poradil ridicum z Jiznich Cech?:-)

0/0
6.3.2011 19:07

1000mb

Re: Cena benzinu

Já beru naftu na Shell v Kudowa Zdroj,2 km od Náchoda.Ušetřím cca 5  kč na litru,na plný nádrži 300,-

0/0
6.3.2011 20:33

truthspeaker

zjistěte si o tom nejdřív něco

Systémy star-stop se přestávají implementovat a zdokonalovat, protože se zjistilo, že je řidiči pro jejich nevypočitatelné chování odmítají používat. Není fakt nic příjemného, když zastavíte a v nejhloupější možnou chvíli vám najednou auto chcípne motor. Zvlášt pikantní je to např. při parkování nebo v zimních zácpách.

0/0
6.3.2011 17:11

superkutil

Re: zjistěte si o tom nejdřív něco

Známá má benzínové auto se systémem start stop. Když zastaví a vyřadí, tak za cca 10sec auto zapípá a pokud se nešlápne na spojku, tak motor vypne. Jakmile ale sešlápne na spojku, tak motor naskočí a než zařadí, tak je vše jako by se motor nevypínal. Absolutně to nijak neovlivňuje jízdu. A spotřeba ve městě je výrazně nižší.

0/0
6.3.2011 19:45

lolek77

Re: zjistěte si o tom nejdřív něco

Ovšem rada aplikovat tento systém v normálním autě nevybaveném systémem start stop je hraběcí. Ušetří se pár litrů benzinu a nová spinačka+startér stojí u některých vozů i desítky tisíc.

0/0
6.3.2011 23:11

KarelV

Sledovat palubní počítač?

No, včera jsme u hospody hledali místo na zaparkování, jeli jsme tedy pomalu - auto za námi (řízené slečnou) také přibrzdilo - ale pán v autě za ním do něj bouchnul...  Nevěnoval se dostatečně situaci - možná sledoval, kolik jeho autíčko právě žere...  Rv ... tak BACHA !!!

0/0
6.3.2011 16:44

Tom Hagen

Chcípat motor na křižovatce mě nikdo nedonutí

Vypínám motor jen na závorách nebo na semaforu s kyvadlovým průjezdem v opravovaném úseku.

A to ještě jen v případě, že vím, že to je na dlouhé čekání.

0/0
6.3.2011 10:12

tudykudy

Re: Chcípat motor na křižovatce mě nikdo nedonutí

nikdo nikoho do ničeho nenutí,choďte třeba pozpátku..

0/0
6.3.2011 10:56

T.Lojza

Re: Chcípat motor na křižovatce mě nikdo nedonutí

Ale nuti panacku, ale nuti!!!

0/0
7.3.2011 18:34

229starec

dotaz

nevíte někdo jak to vypadá s pohonem na kapalnej vodík?V topgearu tuhle byla honda a tohle by mohlo bejt řešení.vodíku je všude dost.nějaký nesmyslný baterky na který potřebujete drahý kovy který za chvíli nebudou jsou o ničem.

0/0
6.3.2011 8:17

Will83

Re: dotaz

Vodík nevím říká se, že je drahá výroba ale když přibude a rozšíří se, mělo by to být levnější. Jinak souhlas s tím, že baterie jsou slepá cesta (výroba, likvidace, výdrž) a taky cokoli na baterky je naprd, od bezdrátový myši až po auto....

0/0
6.3.2011 11:05

superkutil

Re: dotaz

Problém vodíku je výbušnost, skladování i výroba. Protože se sice dá vyrábět z vody za pomoci elektrické energie, ale vody by pak bylo na zemi málo. Zkouší se řešení s výrobou vodíku přímo ve vozidle, ale moc se to nedaří. Baterie a akumulátory (kondenzátory) elektrické energie je dobrá cesta, jen je potřeba najít jiný způsob úschovy elektrické energie. Existuje třeba zajímavé řešení s malou turbínkou na benzín, která pohání elektrická generátor na pohon elektromotorů a na nabíjení baterií. Náběh turbíny je kolem 1,5sec. Spotřeba vozidla s takovým pohonem je cca 3,5 litru/100km.

0/0
6.3.2011 12:42

Bob-an

Re: dotaz

Vody by bylo málo? To je doufám vtip že :-D Hlavní problém při výrobě z vody je to, že elektrolýza má mizernou účinnost a tím pádem je to pekelně drahé.... prot se dneska vodík "vyrábí" ze zemního plynu ...

0/0
6.3.2011 16:17

bitkar

Re: dotaz

to byla Honda FCX clarity. Jezdi v kalifornii tusim. Tam ji pronajimaj a testujou. Dokonce uz ji vlastni i nejakej "civilista".

0/0
7.3.2011 10:36

TVK

Rada, která se skoro nikde neuvádí

Zrychlujte s plným plynem (samozřejmě ve vhodných otáčkách).

Pod plným plynem pracuje motor nejefektivněji a relativní spotřeba na kW je nejmenší. Já takhle jezdím dlouhodobě a při rozjezdu nebo zrychlování raději podržím nižší stupeň pod plynem o 2-3 sekundy déle, než zařadit vyšší a ten "dusit". Ano, na těch 100 metrech to žere jak kráva, ale pak okamžitě řadím nejvyšší vhodný stupeň. Ti, kteří se rozjíždí na příslušnou rychlost násobně déle, sic s okamžitou spotřebou nižší než moje špičková a krátkodobá, s řazením (= další ztráta) ve finále neušetří, protože já už pak naproti nim jedu po podstatnou část  jejich zrychlování konstantní rychlostí s minimální spotřebou.

Viz. např. http://www.spritmonitor.de/de/benzin_sparen_rico_klein.html

0/0
6.3.2011 2:45

Tom Hagen

Re: Rada, která se skoro nikde neuvádí

Řadíš jenom 1-3-5-6?   8-o

0/0
6.3.2011 10:16

TVK

Re: Rada, která se skoro nikde neuvádí

Jedna čistě jen na rozjezd a počáteční nakopnutí. V případě, že jsem ale úplně nezastavil, tak nechávám II-ku. Standardně některé stupně vynechávám a při zrychlování nebo předjíždění řadím běžně 3 - 6.

0/0
9.3.2011 21:23

Will83

Re: Rada, která se skoro nikde neuvádí

zkrátka pri potřebě zrychlit se nejvíce vyplatí šlapat na plyn v oblasti maximálního točivého momentu, i za cenu podřazení

0/0
6.3.2011 11:10

superkutil

Re: Rada, která se skoro nikde neuvádí

Jet s plným plynem se u moderních aut moc nevyplácí, určitě motor pod plným plynem nepracuje nejefektněji. Třeba u dieselů je nejefektnější jízda s málo plynu, kdy je přebytek vzduchu a nejlepší spalování. Já mám u dieselu nejnižší spotřebu při jízdě s lehkou nohou a s nízkými otáčkami (1500-2000ot). Ale je pravda, že je nutné hodně rychle řadit na 3 nebo 4ku s minimálním roztáčením motoru a pak teprve začít zrychlovat. A snažit se jezdit na co nejvyšší rychlostní stupeň. Nové Oktávky 1.6TDI greenline malí doporučené otáčky do 2000ot.

0/0
6.3.2011 12:49

TVK

Re: Rada, která se skoro nikde neuvádí

Ale já nepíšu o nejmenší spotřebě, ale o efektivitě práce motoru, tj. relativní spotřebě vůči poskytovanému výkonu(měrné spotřebě na kW). Pro zrychlení je třeba práce (= výkon) a motor prostě pracuje efektivněji pod plynem, kdy na každou kW žere 300-400 ml/h než když se šourám, zrychluji na půl plynu na vyšší stupeň a motor žere 500-600 ml/kW/h.

Udržování rychlosti je pak jasné, co nejvyšší rychlostní stupeň, lehká noha a plynulá jízda.

0/0
9.3.2011 21:33

kibl96

kolik zere vuz pri volnobehu?

litr za hodinu?panecku to teda usetrim s tim vypinanim motoru na semaforu

0/0
5.3.2011 23:48

superkutil

Re: kolik zere vuz pri volnobehu?

10-15% při ježdění po městě.

0/0
5.3.2011 23:52

kafy

Re: kolik zere vuz pri volnobehu?

Jde o to v jakém městě :)

0/0
11.3.2011 10:35

tygr.karlos

Re: kolik zere vuz pri volnobehu?

Mně by to už přišlo vyloženě jako týrání auta, všechno to chce s rozumem. Stačí nerozjíždět se s plynem na podlaze a využívat co nejvíc kinetické energie auta. Tyhle vyfikundace s vypínáním motoru a pouštěním klimatizace jen při jízdě z kopce už nemůžou přinést nic moc dobrýho, leda tak stres za volantem.

0/0
5.3.2011 23:57

superkutil

Re: kolik zere vuz pri volnobehu?

Systém START-STOP ušetří 10-15% paliva. A při dnešních zácpách a prostojích to udělá už i víc. :-)

0/0
6.3.2011 0:10

Modrý a zelený blesk

Re: kolik zere vuz pri volnobehu?

Voe vím kudy mám jet a zácpy neřeším, to je podstatně lepší. Kdybych musel jezdit ve městě se zácpama, automaticky volím elektrický auto, to je naprosto jednoznačná volba.

0/0
7.3.2011 11:36

rokoko73

Re: kolik zere vuz pri volnobehu?

najen ekonomika, ale i ekologie.

0/0
6.3.2011 7:11

nikotino

zatím neřeším

Ale budu až mi kvuli DPH zdraží rostliný olej;-O

0/0
5.3.2011 23:14

miguels

Kecy...

Zas jen keci teoretiků, zkuste např. v dieslovém Sharanu chcípnout motor, při roztočeném turbu. Nebo brzdit za každou cenu motorem, či řadit v nízkých otáčkách. Může se vám stát, že ušetříte tisíce za úsporu a vydáte desetitisíce za nové turbo a setrvačník...Rv

0/0
5.3.2011 22:39

Hroznej.puberťák

Re: Kecy...

Pokud se chcípe motor po zastavení na světlech, asi dost těžko bude turbo roztočené, a za stejné situace - po zastavení vozidla - se chcípe i tak. Čímž neříkám, že to máte dělat, ale zrovna na turbo to vliv teda nemá.

0/0
5.3.2011 22:53

Karbonyl

Re: Kecy...

Turbo běžně dosahuje několika desítek tisíc otáček za minutu a po vypnutí motor se točí ještě i několik minut, byť už nepracuje. Je to tepelně extrémně namáhaný díl, v němž jsou vůle mezi jednotlivými součástmi v řádech setin mm,  a prudké výkyvy teplot (např. velké množství spalin při jídzě po dálnici či ve městě vs. okolní vzduch při vypnutí motoru) jsou přímou cestou cestou do pekel.

0/0
5.3.2011 23:02

Hroznej.puberťák

Re: Kecy...

Turbo dosahu stovek tisíc otáček za minutu, nejen desítek, a že by se točilo ještě několik minut po vypnutí motoru je ultrablábol, protože jaksi jeho kompresorová část tlačí vzduch do sání a když se motor zastaví, není ten vzduch kam tlačit a nárůst tlaku v sání to turbo zastaví velice rychle.

0/0
5.3.2011 23:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.