Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dvoutaktní autofotka: před 20 lety vyjel poslední wartburg

Symbol NDR byl v Čechách obklopen velkým počtem fanoušků, teď mu ale zvoní hrana. Po dvaceti letech od ukončení výroby se z našich silnic pomalu, ale jistě vytrácí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Fungy

no

taky jsem asi uchyl, při vzpomínce na dětství, se mi vybaví, že mě ten smrad vonělV

0/0
14.4.2011 14:53

Corwin_x

...

Jo, Wartas, strejda ho mel, kdyz jsem byl malej. Hrozne se mi libil ten zvuk motoru, znelo to jako nasr*na slepice ;-D

0/0
12.4.2011 11:09

culka

Uznávám, že mám zvrácený vkus.

Ale mně připadá i ta hranatá krabice hezká, takovým umanutým způsobem. Měli jsme wartburga pro mě odnepaměti, a myslím, že nás nezklamal nikdy.

0/0
12.4.2011 9:36

ztrewq

znova zavádzanie

w353w dymil iba ak nedodržali pomer 1/50, alebo dlhodobo jezdili v meste. totiž nespotreboval viac oleja ako škodovka podobného mobsahu a výkonu.

a spotreba s chladičom presunutým PRED motor a bez ventilátoru klesla pod spotrebu škodovky. v posledných rokoch socializmu bolo nutné tankovať super (špeciál "skackal"), čo vychádzalo "lacnejšie" v súvislosti s mernou spotrebou (super obsahoval viac olova, teda bol "ťažší"). tankovať sa dal nielen technický, letecký, bezolovnatý, ... benzín, ale aj lieh a trichlór. v kopcoch a aj na snehu bol neprekonateľný, kam sa hrabali násobne drahšie žiguli všetkých kategórií.

ps - trasu praha - trenčín v žatevnom období, sčasti po diaľnici, sčasti okresky, 350 kilometrov za tri a pol hodiny. ani v dedine pod 80, jedna prestávka u 3 křížú.

0/0
11.4.2011 15:35

von Kleist

Re: znova zavádzanie

No nevim, special-mix byl obvykle v pomeru 1:33, ale i pri 1:50 vychazi spotreba oleje cca 10-15x vyssi nez bezna spotreba oleje u tehdejsi skodovky.

0/0
11.4.2011 19:21

1000mb

Re: znova zavádzanie

Syntetiku klidně 1:50 a v pohodě se to umazalo.A hlavně čistej výfuk a skoro žádnej kouř.Jinak kámošovi brala Š100 1,5l oleje na 1000km,takže to už se blíží tomu Varťákovi:-)

0/0
13.4.2011 19:18

Hroznej.puberťák

Re: znova zavádzanie

Special mix byl sice 1:33, ale to byl poměr pro Trabanta, do Warťase bylo lepší si to míchat sám, cmrdnout před tankováním olej a tankovat čistý benzín. 1:50 stačilo bohatě i s M2T, natož s lepšími oleji.

0/0
15.4.2011 8:58

Vodník+

WARTBURG BYL NEZMAR

Měli jsem Warťase přes 20 let a vcelku jsem byl spokojen. Z nabídky, která u nás byla na poč. 70. let to byla hvězda. Přes řadu nedostatků to bylo velice jednoduché auto s malými nároky na údržbu, hodně se toho do něj vešlo a navíc poměrně spolehlivé. V případě poruchy  to vždycky někdo opravil za přijatelnou cenu. Jen s náhradními díly byl problém, ale to bylo za komunismu se vším.

Motor byl sice hlučný, emise raději nemluvit a s poměrně vysokou spotřebou (10-11 l při rozumném stylu jízdy), ale při výkonu 50 koní měl slušný tah a při nákladu v kopcovitém terénu.

Nevýhodou byla poruchová alektrika, atypické řazení pod volantem, nedomyšlený systém ovládání mechanických částí pomocí táhel, slabé topení, pasivní bezpečnost apod. Výrobce bohužel zaspal dobu, nic ho nenutilo auto průběžně inovovat a tak se takřka 20 let vyráběl v nezměněné podobě, což mu zlomilo vaz.

Zajímalo co se stalo s fabrikou v Eisenachu. Prý tam chtěl žřídit svoji montovnu Opel, ale nevím jak to nakonec dopadlo.

0/0
11.4.2011 11:40

von Kleist

Re: WARTBURG BYL NEZMAR

Waran tehdy zaspal dobu naprosto "brutalne".... to se tehdy nepovedlo ani skodovce.

0/0
11.4.2011 19:23

Bouvard

Re: WARTBURG BYL NEZMAR

Jen na doplnění informace, co je s továrnou. Nový výrobní závod, který byl postaven za městem Eisenachem skutečně obsadil Opel, který nějakou dobu dokonce fungoval ve městě zároveň s Wartburgem. Staré tovární haly v centru města z větší části rozhrnuly bagry, až na Ostkantine, kde je muzeum AWE  - Automobile Welt Eisenach a bývalou vstupní bránu. Na zbytku už stojí jakási diskontní prodejna a k ní parkoviště. Zbytek je volný plac, zatím.

0/0
12.4.2011 12:11

pefben2

Zápašníci zmizí, to člověka netrápí

Zmizela i lepší auta....:-P

0/0
11.4.2011 10:01

Berman Kopl

Re: Zápašníci zmizí, to člověka netrápí

Zápach naftové audi je odpornější.

0/0
11.4.2011 10:31

intago

až na ten smrad

to bylo výborné auto, i spotřeba ve vyšších rychlostech rostla na 10l. Pamatujete na její volnoběžku? Dala se vyřadit a pak to škubalo. Inu tříválec. Mladí už ani netuší, co to je. Do kopce předehnala všecky ostatní auta.

Pohodlí bylo, i prostoru dost, proti trabimu luxus:-)

0/0
11.4.2011 9:55

kukacka,m

353

Kdeže nedám dopustit,Táta měl 353 de lux od 71 roku já jí dojezdil v roce 90 a pořídil novější s řazením na podlaze taky de lux ,měl jsem ji souběžně s Unem 55s v 96 jsem to prodal do Ustí nad labem a jezdí dodnes.

S vozíkem  za 353 jsme postavily tři domy . a pán co jej koupil svůj taktéž .Neznám jiné auto které to vydrželo,a servis ...během soboty za cca 3000,-Kčs celková GO auta .s klíčem č10 plechařina za dvě hodiny dole ..natřeno a zase zpět.sedačky ,jak v obýváku .Vzpomínka na praktické auto..od celé rodiny.Později jsem samozřejmě měl a mám slušmá auta.Nedá se to z dneškem srovnávat .Dnes se u 5tiletého auta nevyplatí spousta oprav a GO  dělá jen šílenec co neví co z penězma..

0/0
11.4.2011 0:14

chrobaktruhlik

Re: 353

nejhorší co bylo na W tak sedačky, hrůza,děs... ale v kombi bylo hafo místa

0/0
11.4.2011 11:36

Falewick

nemám radost z mizení wartburgů

ale mám radost z mizení jejich řidičů

.

3. dubna 2011 20:50 - Senior ve wartburgu přehlédl motorkáře, ten srážku nepřežil.

0/0
10.4.2011 21:46

JeFFik

Re: nemám radost z mizení wartburgů

ale ten řidič wartburgu to přežil, "zmizel" ten motorkář....

a když vezmeš obecně auta starší 20-ti let tak v nich možná častěji jezdí studenti než důchodci....

0/0
10.4.2011 22:44

ivoš

Nepopiratelný fakt je,

že co se prostoru, ať vnitřního, nebo zavazadlového týče, tak snad dederóňáci neměli konkurenci. Do Wartburga kombi se snad vešla i rakev, sám mám Trabíka kombi, a co se do něj vejde, to udivuje přihlížející lidi pořád. A Trabík má jednu vychytávku - rezerva se dá namontovat pod podlahu a v zavazadláku nepřekáží.

0/0
10.4.2011 19:05

JeFFik

Re: Nepopiratelný fakt je,

ale běda, když tu rezervu potřebuješ a jedeš zrovna v lepším ohozu ;-)

0/0
10.4.2011 22:51

keblaklabek

Re: Nepopiratelný fakt je,

člověk ,který jede v trabantu má málokdy nejaký lepší ohoz

0/0
15.4.2011 22:42

generalmajor

Autore, vzpqamatuj se!!!

Warburgy, nebyly oblíbené v Čechách,ale v Československu. Čechy, nebyly a nejsou samostatné vůbec nic.Rv!!!!

0/0
10.4.2011 18:35

JeFFik

Re: generalmajore, vzpamatuj se!!!

generálmajore, vzpamatuj se a už to nehul, copak nemáš žádné zaměstnání? ;-D

0/0
10.4.2011 22:47

Pruitt Igoe

Auta z východního bloku nebyla špatná...

...jediným jejich problémem, stejně jako ve všech jiných oblastech reálného socialismu, byla nulová inovace. Auta, která sjížděla z linek koncem 80.let byla prakticky na technologické úrovni konce 60.let. Na konci 60.let to byla skvělá auta, která bez zaváhání konkurovala západním výrobkům. V té době byl taky rozdíl v rozvinutosti východu a západu minimální. Během 20-ti let se ale západ dostal úplně jinam a my jsme stále jezdili v autech ze 60.let (i když byla úplně nová) :-)

0/0
10.4.2011 16:37

Johnny006

Re: Auta z východního bloku nebyla špatná...

:-) kolem roku 1990:

východní blok - Trabant 601, Wartburg 353, Škoda 120

západ - Opel Vectra A, MB W124 E500, Opel Calibra

0/0
10.4.2011 16:49

Pruitt Igoe

Re: Auta z východního bloku nebyla špatná...

ale vždyť o tom ve svém příspěvku mluvím. Zkuste spíš srovnat auta z východu a ze západu v 60.letech a dostanete téměř shodné výsledky :-)

0/0
10.4.2011 17:14

Hynek Vilém Jarmila reloaded

Re: Auta z východního bloku nebyla špatná...

I tehdy to už byly zastaralé kusy. Automobilový průmysl v ČSR začal zaostávat v půlce 50tých let (spousta automobilek skončila, násilně vše převedeno pod Škodu a Tatru, něco pod Pragu), většina uvažovaných prototypů byla zastavena.

0/0
10.4.2011 18:42

pickup

Re: Auta z východního bloku nebyla špatná...

To není tak úplně pravda. Měl jsem jednoho kombika několik let (poté, co mě přestalo bavit hrkat se v Peugeotu 309GTI se sportovním podvozkem a koly) a mám jiné poznatky. Známý mi za 18000,- dovezl z Německa dvoutakt, který měl řazení na podlaze, šíbr, sedadla sklápějící se páčkou, diodové přístroje včetně ekonoměru, ale taky optoelektronické zapakování (o kterém si ještě Feldy můžou nechat jen zdát). Honil jsem ho jak nadutou kozu, takže při mazáním M2T se dvakrát zadřel, ale se sníženou hlavou jezdil na rovince skoro 150. Najezdil jsem s ním asi 80000 kilometrů a poté nás tehdy už společensky neúnosného auta zbavil jeden zaměstnanec. Rozsekal ho na kaši a sám vylezl jen s boulí na čele.

0/0
10.4.2011 22:04

stávající

Re: Auta z východního bloku nebyla špatná...

já to vidím podobně.Poslední dvoutaktní trabanti to byla paráda, bezkontaktní zapalování,lépe odhlučněný motor,ekonoměr a lepší vnitřek.Jezdil jak čert.Dodnes si pamatuji jak jsem za obcí Milčín směrem na Tábor předjel v rozdvojení pruhů chlapa s Š 130 a šlapal na to jak do vidlí.Nebylo to že bych ho předjel jak s Ferari ale Trabík byl lepší a chlap se mohl vzteknout.Jenomže pak jsem se tak rozvášnil že jsem na tom stál jak na zápraží a v Sudoměřicích u Tábora dostal pokutu za rychlost.Už to bude dvacet let ale Trabík a jeho spoustu kolegů je skovaný v garáži

0/0
11.4.2011 17:19

Hroznej.puberťák

Re: Auta z východního bloku nebyla špatná...

Akorát to řazení na podlaze bylo u Warťase horší než to pod volantem. Taky jsem to tehdy děsně chtěl, ale pak jsem z toho byl zklamanej a nakonec jej ani nevzal.

0/0
15.4.2011 9:01

krkavec běžné velikosti

...

Pamatujete Karla Trojana,co dokázal s W. na závodech? To byl větší zážitek,než dnešní F 1.

0/0
10.4.2011 16:36

mfVčera

Do Wartburgu bych nesedl. Je to nebezpečné auto hlavně pro

řidiče. Především po té, co jsem viděl jednu smrtelnou nehodu. Embéčka a Škody 100 byly bezpečnější auta. Wartburgy byly nebezpečné proto, protože zřejmě neměly bezpečnostní kloubové řízení. To potom, když vidíte mrtvolu zmasakrovaného řidiče, kterého při středně velkém nárazu zabil víc jak o půl metru vysunutý volant, v životě jen tak nezapomenete a to ani po dvaceti létech.Rv

0/0
10.4.2011 14:40

Michail

Re: Do Wartburgu bych nesedl. Je to nebezpečné auto hlavně pro

eMBéčka, stovky, stodváci atd snad klouboné řízení měli? Ujišťuji vás, že také ne. Navíc měli převodku řízení přišroubovanou k nápravnici, což byla jediná tuhá část přední části auta, tak se při nárazu posunovala jako celek s kolama a tyčí s volantem.

0/0
10.4.2011 17:52

mfVčera

Re: Do Wartburgu bych nesedl. Je to nebezpečné auto hlavně pro

Bouraček se Škodovkami jsem viděl taky hodně, ale nikdy jsem neviděl s takhle posunutým volantem. Možná že to bylo tím, že motor s převodovkou byl vzadu a přední náprava se při čelním nárazu až zas tolik neposouvala.

0/0
10.4.2011 20:51

ztrewq

Re: táraš!

w353w mal spojku nad podlahou, gumotextilné "koliesko" a obe tyče "vyhnuté", takže pri náraze sa roztrhlo a tyče sa "minuli". a pretože mal rám, ktorý vydržal (vpredu pod stredom motora, vzadu za zadnými sedadlami), tak mal v celej dĺžke bezpečnú zónu. embéčky všetkých typov hrdzaveli a rozpadali sa.

0/0
11.4.2011 15:50

Catt

Super kára

Jako student jsem ho měl a byl to pohodlný tahoun. Felicie jsem si v kopcích dával s přehledem (ale spotřeba), kufr na dvě bečky, pytel uhlí a dřeva, spacáky, jídlo, kytara, balón a ještě bylo místo. Šíbr na ruční pohon, čím větší byla venku zima, tím lépe startoval, řazení bez spojky (pohodlná jízda), když zrušili olovnatý benzín, tak to nevadilo, protože to nemělo ventily. Ale když se na to šláplo, tak to papalo. Taky mi dvakrát rupnul brzdový kotouč a bylo mi pak velice horko, každopádně se dá na ručku a s volnoběžkou projet z opavy až do frýdku :D Sem tam jel na dva válce, jednou mi hořel kryt báječného el. mag. přepínání světel, takže jsem se málem udusil, ale jinak musím zatlačit slzu. Kdyby se mi dnes nějaké auto tak sr.alo, tak se picnu, ale u něj mi to vůbec nevadilo. Prostě to byl wartburg adventure team a nikdy jsme si nebyli jistí, jestli dojedem na koleje.

0/0
10.4.2011 14:06

pickup

Re: Super kára

Přesně tak, skvělá kára, ale od té doby jsem téměř vyučený mechanik :-) S tou spotřebou jsem si říkal, že než projezdím 480000 Korun, které by navíc stálo slušný auto, tak to ještě chvíli potrvá... Já jezdil tak, že pod 12 litrů jsem se dostal jen málokdy. Taky vím, co je to za romantiku v Chorvatsku pod olivovníkem rozdělávat a opravovat celé zadní brzdy :-D

0/0
10.4.2011 22:11

pickup

Ideální auto pro začátečníka

Kdo se naučil v mládí jezdit s trochu rozevlátým Warťasem jako drak, měl po přesednutí do novějšího auta trochu pocit nudy ;-)

0/0
10.4.2011 22:17

Fotze

Dvoutaktní autofotka

Milá redakce zamyslete se co zde píšete! Nemůžete se pak divit když pak někdo vyhrožuje smrtí redaktorům.Za takovýhle blábol to je bud na facku nebo rovnou vyhazov!

0/0
10.4.2011 12:05

1000mb

Re: Dvoutaktní autofotka

aby ti nepraskla žilka:-)

0/0
10.4.2011 14:45

I (já)

Jakpak to bylo

Pontonovitá karoserie nepodléhající módním vlivům a motor pracující na principu náhodných výbuchů :) Ale jinak mám na něj jen nejlepší vzpomínky. Dokonce i ten smrad byl příjemnější než od trabantu i když nevím proč.

0/0
10.4.2011 11:29

paprna

Re: Jakpak to bylo

;-D

0/0
10.4.2011 12:11

bla23bla

W353

Mám s w353 dobrou zkušenost, ale co se spolehlivosti týká, tak si musíme uvědomit, že za "starých časů" nájezd 20 000 km ročně už bylo hodně. Dnes najedu 50 000 a dříve také 70 000 a to už by asi byly problémy, Jinak w353 polykal toluen s olejem a výsledkem byl suchý výfuk a bezva výkon, protože toluen má oktanové číslo cca 200!! Zážitek z dunící a houpavé karoserie je nezapomenutelný a do kufru se vešel i 200 l kovový sud! A ještě k tomu ovzduší - jezdíval jsem pravidelně do Berlína a po týdnu pojížděk po Berlíně, když začalo pršet, tak to stěrače nebraly, protože okno bylo úplně mastné. Čistil jsem to Ironem vždy na konci pobytu :-)

0/0
10.4.2011 11:22

radim36

Re: W353

Kolega z práce se poradil se známým, který byl odborník na motory a jezdil potom na směs, jestli si to dobře pamatuji, toluenu, technického benzínu, jakéhosi oleje a snad ještě lihu. Kupoval to po 200 litrových  sudech na benzínkách a jelikož to bylo nezdaněné, jezdil nejméně dvakrát levněji než na benzín. Ale smrdělo to prý hrozně, zvláště když byl studený motor.  Jinak wartburg byl podle něho nezničitelný tahoun.

Kdyby se dnes povedlo vyřešit ty zplodiny, byl by to ideální motor pro biopalivo , protože dobře fungoval na palivo v širokém rozmezí parametrů. Takže problém s kolísáním kvality či menším stárnutím biopaliv by prostě nebyl.

0/0
10.4.2011 12:06

bla23bla

Re: W353

Jistě, pro palivo jsem jezdil s přívěsem do drogerie, 3,- Kčs/ 1 l a 200 l sudy !! V té době už stál benzín nějakých 12 ,-, takže úspora jasná! Míchal jsem čistý toluen s 3 % 2T oleje. Jen to nechtělo startovat (hořlavina 2. tř), tak z poličky pod přístrojovkou se natáhla hadička do sání a při staru se tam foukl propan-butan. Hrdinské časy!! ;-D Na zahradě jsem měl celou řadu sudů!!! A nakonec jsem to dojezdil v dacii, když jsem to míchal s benzínem 1/1. Trochu to v začátku kouřilo, ale pak to skvěle jelo. Nešlo to tehdy do škodovek, protože to nemaže sedla ventilů. Jooo, a občas jsem musel měnit těsnění pod víčkem palivového čerpadla, toluen ho rozpouštěl. ;-D;-D

0/0
10.4.2011 13:01

paprna

Re: W353

Super, miluju podobne historky :]

0/0
10.4.2011 12:13

libedejroznec

dobrej

až na ty brzdy

0/0
10.4.2011 10:38

Tom Hagen

Re: dobrej

Souhlas, brzdy byly strašný.

0/0
11.4.2011 7:46

Tom Hagen

Dveře

Měl jsem na tom rád ten strašnej plechovej zvuk, když se zabouchly dveře.

To snad jako by ani na dveřích nemělo tapecírung.  ;-D

0/0
11.4.2011 7:49

Hroznej.puberťák

Re: dobrej

Brzdy to nemělo  ;-)  4x buben, bez posilovače, jo, to bylo žrádlo...

0/0
15.4.2011 9:05

starej Brůna

jo wartburg...

To autor malilinko přehnal s tím čmoudem, fakt je, že dobře seřízený motor skoro nečmoudil. Cítit byl vždycky a nejvíc při studeném startu. Jinak to v té době nikdo moc neřešil, taková stodváca umí taky pěkně smrdět o současných sazometech nemluvě. Diesel bez filtrů je humus, proto patří hlavně do traktoru.

0/0
10.4.2011 10:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.