Diskuze

Naděje pro hybridy: turbínový motor vyrobí energii efektivně

Motor z dílen Michiganské státní univerzity nenahradí běžné spalovací motory, je určen pro hybridní auta. Má vysokou účinnost, nízké emise, je lehký a má být levný. Jeho cesta do aut ale bude ještě dlouhá.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

lolek77

10. 5. 2011 18:11
Nic nového pod sluncem

Už jako mladík jsem ve VTM (časopis věda a technika mládeži) četl, že američtí soudruzi vyrobili malou turbínu do kamionu. Mělo to jen jednu malou vadu a to spotřebu jako ruský tank. Teď čtu jak odpadnou ventily, převodovka atd. a cudně se zamlčuje nutnost přidat generátor, elektromotory a drobná regulační technika + 200 l nádrž na bioekocokoliv.

0 0
možnosti

Antonín, topič

11. 5. 2011 13:31
Re: Nic nového pod sluncem

Proč by to jako mělo mít spotřebu jak tank???

0 0
možnosti

pteryx

9. 5. 2011 16:33
účinnost

Tady se srovnává účinnost pístového motoru při běžném zatěžovacím cyklu a účinnost tohoto turbomotoru v ideálních podmínkách, což je unfair.

Když bychom uvažovali 60 procent účinnost turbomotoru, 90 procent účinnost generátoru (převod mech. výkonu na elektrický) a 90 procent účinnost elektromotoru (buďme optimisty), tak se dostáváme celkovou účinnost skoro 50 procent, což by bylo opravdu pěkné. Ovšem málokdy zatěžujeme na sto procent, otázka je jak to dopadne při běžném zatěžovacím cyklu ... Konstatntní otáčky ani zdaleka neznamenají, že účinnost nebude se zatížením prudce klesat.

0 0
možnosti

pteryx

9. 5. 2011 16:03
zbožné přání?

Už vzhledem k tomu, že se tu uvádí podstatně nižší účinnost, než jakou má moderní spalovací motor - to vypadá podezřele. Kdyby to bylo skutečně fungovalo, tak by to znamenalo převrat v energetice, nejen v automobilismu. I velká plynová elektrárna se dostane na těch 60 procent jen za ideálních podmínek a s odřenýma ušima ... Přitom tam jsou docela jiné prostorové a investiční možnosti.

0 0
možnosti

ivoš

9. 5. 2011 12:54
Tak jestli jsem to dobře pochopil,

konce lopatek se pohybují po pevné ploše. Styk lopatek s touto plochou musí být těsný, aby nedocházelo ke ztrátám únikem plynů. a) kolik otáček za minutu tento motor má, tedy jaká je obvodová rychlost konců lopatek? b) jaké tudíž bude opotřebení, těsnost, životnost? (viz Wankelův motor) c) o jakém ztrátovém tření u klasických motorů autor mluví? Tady se lopatky (spíš bych řekl "žebra") třou o stěny spalovací komory, a ta plocha bude asi větší, než plocha válce a pístu v klasickém motoru. d) jak se konstrukce vyrovná s teplotními dilatacemi, jak se bude chovat studený a zahřátý motor? -Já vím, vývoj je na začátku, podobné otázky řešil už Lenoir, Benz i jiní.

Myslím, že je to jen další (bezesporu zajímavý) systém rotačního motoru, s turbínou to má společný jen rotační pohyb. Doporučuji stránku The Douglas self site (račte si vygooglit), která se zajímá historií podobných strojů.

0 0
možnosti

Inkvizitor Johny

9. 5. 2011 12:59
Re: Tak jestli jsem to dobře pochopil,

jj...Já osobně si myslím, že až dodělá Mazda ten svůj wankel Renesis 2, tak to bude na správné cestě. Dokonce by ho snad už měly mít a nové RX by se mělo objevit příští rok...Pak už jen stačí to aplikovat na menší kubatury.

0 0
možnosti

Inkvizitor Johny

9. 5. 2011 11:31
Nesmysl

Ten motor nemůže mít 60% účinnost. Už jen to, že plyn opouští komoru vysokou rychlostí dává tušit, že to není možné.

0 0
možnosti

intago

9. 5. 2011 11:41
Re: Nesmysl

přesně tak, turbíny vysokou účinnost ani mít nemohou

0 0
možnosti

Brouk Pytlík654

9. 5. 2011 11:27
lineární spalovací motor

Před pár lety tu se stejnou pompou byl článek o lineárním spalovacím motoru (linear combustion engine). Minimum pohyblivých částí, vysoká účinnost, samé výhody. Vymysleli to a zprovoznili dokonce češi na ČVUT!

 

Využití v hybridech, jako elektrocentrály atd. Geniální!

 

Od doby prototypu jsme o tom neslyšeli. Vývojový tým na ČVUT funkčním prototypem dokončil grant a pak se rozpadl, nikdo z průmyslu o nápad neměl zájem. Další peníze se nenalezly, takže vývojáři se raději vrhli na nějaké vrtulníčky (tuším hexacopter) pro USA ministerstvo obrany či co. A takhle končí dobré nápady. Stránky projektu (léta beze změny) viz http://www.lceproject.org/en/principle/

0 0
možnosti

nespokojenej

9. 5. 2011 11:55
Re: lineární spalovací motor

asi dostudovali ne

0 0
možnosti

řešení

9. 5. 2011 10:49
Akumulátory

Pořád zůstává zásadní problém hybridů, a sice jakékoliv akumulátory mají omezenou životnost. :-/

0 0
možnosti

fsp

9. 5. 2011 11:05
Re: Akumulátory

Omezenou životnost má úplně všechno.

0 0
možnosti

DuckEgg

9. 5. 2011 10:33
Zajímalo by mě...

jestli už autůrek někdy slyšel o Wankelově motoru. Principiálně je to totiž totéž... :-)

0 0
možnosti

vlabra

9. 5. 2011 10:40
Re: Zajímalo by mě...

Autor o Wankelově motoru možná neslyšel, ale za to vy, přesto že jste slyšel, plácáte úplné nesmysly. Podívejte se jak vypadá motor s rotačními písty (Wankelův) a porovnejte to s tímhle turbínovým. Zjistíte, že se jedná o něco úplně jiného.

0 0
možnosti

fsp

9. 5. 2011 10:18
Spalovací motor jako generátor elektřiny je nejsnažší

a nejlevnější řešení, jak začít omezovat závislost na ropě. Auta nemusí být po střechu nacpána bateriemi, není omezení dojezdu, efektivnější využívání energie sníží spotřebu a nemusí se budovat "nabíjecí" infrastruktura, protože se využívá ta současná. Takže do deseti let bude tenhle systém hybridních pohonů nejpoužívanější. O tom není sporu.

Navíc, u elektromobilů chodci nadávají, že nejsou slyšet. Tohle pravděpodobně nebude ten případ, zmiňovaný motor s tichem určitě problémy mít nebude ;-D

0 0
možnosti

Brouk Pytlík654

9. 5. 2011 11:31
Re: Spalovací motor jako generátor elektřiny je nejsnažší

Hlavně to umožní z aut vymlátit nepotřebné nesmysly, jako je převodovka či spojka. Elektromotor dokáže snadno pracovat v celém rozsahu otáček. Navíc elektromotory jsou malé a můžou být blízko kol, či přímo v nich.

 

Bohužel automobilky se snaží využít stávající investice a jejich představa hybridu je, že se k normálnímu motoru přišroubuje takový "vylepšený" alternátor.

 

Škoda že pravidla F1 jsou tak nesmyslná, že brání vývoji nových technologií tam, kde to mělo vždy tradici. Hybridní či elektro formuli je zakázáno udělat, takže to ani nikdo nezkouší. A přitom je téměř jisté, že by měla navrch.

0 0
možnosti

intago

9. 5. 2011 10:17
termínusy technikusy

zachovají tak jeho pohyb.

Je to asi stejná blbina jako nedávné články o motorech na stlačený vzduch. Takhle perpeetum mobile by nebylo??

0 0
možnosti