Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Trabant 601 v akci. Čmoudivý zázrak z NDR vyžaduje celého řidiče

Slabší povahy uzavírají před jízdou životní pojistku. Jestli ale do vašeho pojetí romantiky patří bezpodmínečně i auto, budete nadšeni. Posledního trabanta vyrobili před dvaceti lety, ale svezení je s ním stále parádní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Ludek_III

Vtip

Jede chlápek s porsche a vidí odstavenou škodu sto dvácu. Tak ho vezme na vlečné lano. O kousek dál uvidí odstaveného trabanta. Tak ho vezmou taky. Za tu škodárnu.Ale ten s tím porsche říká: hele, to už je vo hubu, tak kdybyste viděli cajty, tak na mě zablikejte. Domluveno...jedou.

Po chvíli minou policejní hlídku a mladší polda říká: Hele, to porsche jede 150 za hod. A kolega čte dál noviny a že prý to je normální. Ten první na to: no jo, ale za ním je škodárna, která jede taky sto pade. A kolega rika: noo..asi nejaky vylepseny typ. A ten prvni: no jo čééče, ale za nima jede tráboš...taky sto pade a ještě bliká a troubí, že je chce předjet !!

0/0
6.5.2011 1:16

starrr

Smrad tohoto dvoutaktu mi voní, voní dětstvím...

A taky si vzpomínám jak tehdejší zdejší farář s trabošem stíhal mši ve vedlejší dědině, mši stihnul ale mezi vesnicemi v poli přišel o kapotu. Neměl ji zajištěnou a protože se otevírala proti směru jeho stíhací jízdy odlétla do zasněžené krajinky jako... jako, papundekl.

Ministranti v bílých hábitech ji po mši hledali ve sněhu...:-)

Nevím už jestli si to dobře pamatuji, neměl některý dřívější model trabanta přepínání dálkových světel na podlaze?

A taky bych řekl že ješte za socialismu, nebo těsně po, se s trabanťáckých motorů stavěli rogala.

A o tom jste slišeli ? Prej se bude do trabanta v továrně montovat střešní okno. No skutečně. Prej aby mohl ten osel, co si ho koupí vystrčit uši;-D

0/0
4.5.2011 20:28

starrrr

omluva

Aaano, slyším vás.... Hamba mě fackuje za ten pravopis!!

0/0
4.5.2011 20:52

houba_

Re: Smrad tohoto dvoutaktu mi voní, voní dětstvím...

prepinani dalkovych na podlaze mel wartburg, proc tedy ne i trabanat,

ale proboha tolik hrubek na par radkach

0/0
5.5.2011 7:09

Hroznej.puberťák

Re: Smrad tohoto dvoutaktu mi voní, voní dětstvím...

Wartburg měl přepínání normálně na páčce blinkrů, s tím, že neměla aretaci, ale samotné přepínání zajišťovalo relé v motorovém prostoru. Resp. platí to pro toho hranatého warťase, takže od 70 let, jak to měl ten předchozí netuším.

0/0
5.5.2011 11:38

zorro_rojo

Re: Smrad tohoto dvoutaktu mi voní, voní dětstvím...

Muj prvni trabantik, z roku 1969 prepinani na podlaze mel. Stejne jako tehdy vetsina aut. :]

Pod volantem to mely az pozdeji - pokud byla vypnuta svetla, packa pod volantem fungovala pri pritazeni jako svetelna houkacka. A pri zapnutych svetlech prepinala tlumena/dalkova.

0/0
6.5.2011 1:35

johnny_z_montany

Re: Smrad tohoto dvoutaktu mi voní, voní dětstvím...

Ano, náš první Traboš, co máma koupila jako ojetinu v roce 1979, měl přepínání dálkových světel na podlaze. Bylo to na levou nohu, z díry v koberečku na podlaze koukal přepínač a šlapáním se střídavě přepínala tlumená a dálkovky. Jeho nástupce, koupený někdy 1984 už měl přepínání páčkou na volantu.

Jinak ta nostalgie z dětství, to 100% chápu, mám to také tak. Nejvíc mě vždy bavilo, když se jelo někam za Prahu po dálnici D1. Nedalo se jet vyšší rychlostí než tak 90-100 km/h, protože by člověk už neslyšel ani sám sebe, ale tehdy byla maximálka na dálnici 110, tak to ani moc nevadilo. Traboš vždy neskutečně táhnul do kopce, takže jsme si pokaždé hráli s hrdými majiteli Š105/120, kdy po rovině a z kopce nás vždy frajersky předjeli, ale jakmile přišel kopec, tak se oni ploužili v pravém pruhu a my je stabilní 100-vkou vlevo předjeli.

0/0
6.5.2011 12:56

star_r

Smrad tohoto dvoutaktu mi voní, voní dětstvím...

Můj invalidní otec, nás všechny (mámu, mě a mé dva bráchy) trabošem vozil SPOLEHLIVĚ až do r. cca 1992. Měl celkem tři traboše kombi za sebou. Jednoho za svobodna, na nějž prej dostal papíry jako invalida už v patnácti letech, pak druhého ten nám "postavil" dům a nakonec třetího - žluťoučkého s tažným zařízením ke kterému otec svařil a otypoval menší přívěsný vozík.

Nejraděj jsme se s bráchama vozili v "prasečáku" (zavazadlový prostor prosím), pravda to otec dovolil jen vyjímečně...

Na ten trik s kapkou benzínu pod svíčky si vzpomínám, táta mi vyprávěl jak se mu to jednou málem vymstilo. Z nějakého důvodu to dělal na zahřátém motoru a od rozpáleného výfuk. potrubí mu chytl snad nějaký benzínem prosáknutý hadr co k tomu vozil.;-D Trabant v tu chvíli plně obsazený...

A to prej trabant VELMI DOBŘE hoří. Může za to ta pryskiřice ze které je celá kastle. Má vysokou váhřevnost. Tak bacha.

0/0
4.5.2011 20:06

Hroznej.puberťák

Re: Smrad tohoto dvoutaktu mi voní, voní dětstvím...

Trabant velmi dobře hoří především díky spádové nádrži umístěné přímo nad motorem...

0/0
5.5.2011 11:40

zorro_rojo

Re: Smrad tohoto dvoutaktu mi voní, voní dětstvím...

Jak hori cely trabant, to opravdu netusim. Ale duraplast hori pomerne spatne. Kdysi jsme se pokouseli spalit roztriskany blatnik a moc se tomu nechtelo. Sice na tom naskakaly puchyre, vyskakovaly i male plaminky, ale samo o sobe to nehorelo. (podobne jako klasicky bakelit)

0/0
6.5.2011 1:38

krkavec běžné velikosti

...

V roce 1988 Švýcarsko s kombíkem,týden spaní v autě,bez promlémů i průsmyk kolem 2000 m.n.m. V sedmdesátých létech jsem jezdil MR ČSR ,závody do vrchu a soutěže-nádherný svezení.Mít teď víc peněz,tak si udělám mazlíka,jako vzpomínku na ty krásné časy.

0/0
4.5.2011 18:29

piErcE

Opravdu?

Opravdu trabant má elektronické vstříkování (nebo nějaké jiné), které při "brzdění motorem" přeruší přívod paliva? Nebo je to (jak bych očekával) tak, jako u jiných aut podobného věku, kde brzdění motorem nemá smysl, protože přívod paliva je trvalý, a dochází k přívodu paliva (a tím i mazaní) i při "brzdění" motorem?

0/0
4.5.2011 13:44

Hroznej.puberťák

Re: Opravdu?

Ano, přívod paliva je trvalý, v tom článku je blábol. Nicméně množství paliva na volnoběh je tak malé, že pro mazání motoru pod zátěží (při brzdění motorem) nemusí být dostatečné. Další věc je pak ta, že se ten motor při brzdění motorem chová dost nepříjemně, cuká, a brzdný účinek je navíc malý, to je další důvod, proč je tam volnoběžka - byť u trabanta jen na čtyřku.

0/0
4.5.2011 13:50

cenzore_zdar

Re: Opravdu?

Jakmile to nema el. Vstrikovani tece tam benzin furt. Wartburg to mek vychytanejsi tam si clovek mohl rict jestli chce mit volnobezku nebo brzdit motorem.

0/0
5.5.2011 8:02

Krokodyl1

Pryskyřičník pádivý :-)

jenom ty vlaštovky rezly .......

0/0
4.5.2011 3:28

syverin

Z hlediska majitele Trabantu

krásně napsaný článek, moc jsem se při jeho čtení bavil.

0/0
4.5.2011 0:42

janzachrtadan

Přední sedadla

Snad jsem v předchozích příspěvcích nepřehlédl zmínku  o předních sedačkách - ty šly totiž vysunout dopředu úplně z kolejniček -tím buď vznikl další velký přepravní prostor na místě spolujezdce,  sedačky jsme vyjmuté používali i při kempování a dokonce se daly nasadit i obráceně, čímž  v případě kombíku vznikl docela slušný prostor na nouzové přespání.

0/0
3.5.2011 23:10

f0rr35t

Re: Přední sedadla

Sedačky z kolejnic vysunu i ve svým autě, stačí třináctka klíč ;-D

0/0
4.5.2011 0:49

f0rr35t

Re: Přední sedadla

(a odpojení konektoru bagu a vyhřívání)

0/0
4.5.2011 0:50

ta Bumsy

Rozzuřená trsátka

Báječně napsaný článek, brečím smíchy. Musela jsem si vzpomenout na svého dvoumetrového otce, jak sedí na místě řidiče, s nosem přilepeným na předním skle. Vždy jsem si říkala, jak může ten nemožný posez vydržet. Přesto s trabantem před mnoha a mnoha lety úspěšně sjezdil tehdy část povolené Evropy.

0/0
3.5.2011 22:51

Rambo-x

Jedno z nejlepších aut:-)

JJ tyhle starý auta mají něco do sebe,takový pravý motoristický kouzlo,dneska už se v autě o hodně stará počítač a není to ono,;-Dmám škodu 120 L a trabanta 601,s těmi auty se člověk nenudí,jednoduchý jak vysavač,každej blb to opraví za chvíli v garáži,plno prostoru jak v trábošu tak v šáde,krásný syrový zvouček,to je to co dneska chybí

Jinak odpich na křižovatce s trábošem je fakt mazec,takhle se rozjíždí málo aut,řazení pod volantem perfektní,škodovka sice nemá řazení pod volantem ale taky krásně dvěma prsty,tyhle auta jsou perfektní,řízení u obou aut je jak kdyby měli auta posilovač,u škodovky ještě lehčí,trabanta používám na kratší cesty,protože má nižší spotřebu,asi o litr a půl,škodovkou jezdím na delší trasy,přece jenom škodovka už je řešena moderněji a s větší bezpečností a výkonem,na dálnici se s ní dá jet trvale 130,to s trábošem nejde:-)

0/0
3.5.2011 20:42

Škubi

Re: Jedno z nejlepších aut:-)

Standardně jezdím s Feldou, ale minulej týden jsem tátovou škodovkou, 120 užovka přezdívaná "leštěnka" (od doby co jí má, cca 79 se pořád jenom šmudlá jelenicí, no takový miminko) a po letech mě překvapilo, jak to má lehoučký řízení... R^:-)

0/0
3.5.2011 22:23

deflekce

Re: Jedno z nejlepších aut:-)

no lehoučký řízení má hlavně proto, že má motor vzadu a přední kola tudíž v podstatě "nic" nezatěžuje. ;-)

0/0
4.5.2011 12:25

Rambo-x

Re: Jedno z nejlepších aut:-)

No to taky,ale ještě lehčeji šlo když v roce 1985 zavedli hřebenové řízení,já už mám škodovku z roku 85 a můžu i na parkovišti klidně řídit dvěma prsty,perfektní,takhle lehké řízení má jen málo aut té doby,jezdil jsem oplem vectrou z roku 1989 a tam bylo teda řízení oproti škodovce jako tak minimálně 5x těžší,o řazení radši ani nemluvím,hrůůůza,zlatá šáde proti tomu co se ovladatelnosti týče,co pak mám z toho že ten opel měl 55kw,když to pořádně nešlo řídit;-D

0/0
4.5.2011 18:15

Škubi

Re: Jedno z nejlepších aut:-)

To VW brouk taky a rozdíl je více než znatelný... ;-):-P

0/0
5.5.2011 12:24

kunta_kinte - konzument psu

Deda

s nim dojel nekolikrat do jugoslavie. nacpany po strechu + 4 lidi. Nikdy je nezklamal.

0/0
3.5.2011 17:56

Chytrakz hospody

Trabanti a M2T

Dost toho je už napsáno pode mnou. Trabant měl dvouramnený bakelitový volant a zadní okno bylo pevné.  Průšvih byl, když měrka benzínu spadla do nádrže, v noci nesvitil asi díky 6 V, taky moc nebrzdil, ale byl nepřekonatelný mezi 30 a 50 km/h. Tam měl vodpich jak F1 a z nuly na 30 to taky nebylo špatný, tam bezproblému porážel u žigulíky 16.  Taky, pokud mne paměť neklame, tak T 601, kterej je na obrázku, tak ten se dělal od roku 1966, před tím to byl T600, kterej měl sice podobnou, ale  hodně  kastli. V létě ten duroplast pěkně pružil, takž z bouraček chodil dost nepoškozen, v zimě to bylo horší. Holt "Pomsta za Sudety", či "Ullbrichtova bradka", další přezdívky pro "Splašené epoxidy" byla legendou i našich silnic

0/0
3.5.2011 16:37

popenec

Re: Trabanti a M2T

my měli Trabantíka kombíka předělaného na 12V, vepředu ventilátor ze Š100, tak nám v zimě i topil a my jezdili jen v tričku. Startování v zimě jsme měli vyřešené transfuzním setem (zapíchnutou jehlou do sání a hadička vyvedená popelníkem od kabiny). Pak se jen fouklo troška petroléteru a na první otočení Trabi naskočil. Akorát to přepínání rezervy se mi moc nelíbilo a pak ta měrka do nádrže. Já měla upravenou hliníkovou z mlíkárny, ta byla dost dlouhá, takže mi tam nemohla spadnout.

0/0
3.5.2011 18:01

Hroznej.puberťák

Re: Trabanti a M2T

Dal se dodělat i plovák do nádrže a ukazatel stavu paliva, nic složitého.

0/0
3.5.2011 18:06

zorro_rojo

Re: Trabanti a M2T

Ten startovaci tuning co popisujete.. priznam se, ze prilis nechapu. Me trabik startoval na cvrknuti i bez toho.. stacil jednoduchy trik. Pred chcipnutim proste vytahnout sytic a vozitko uchlastat. Pravda, pokud si to jeden pak rozmyslel a chtel jeste popojet, moc se tomu startovat nechtelo. Ale jinak, -15 a uplne v pohode.. narozdil od ctyrtaktu jakehokoli vyrobce, dlouze chrchlajicich, nez se (nekdy) rozbehly. :] 

Pokud nekomu nekdy spadla merka do nadrze, obavam se ze se jednalo o drevo. Tedy, mam na mysli ridice. :]

0/0
4.5.2011 16:54

romualda

V 60.letech

V 60.letech to bylo auto na úrovni, ale dále se vůbec nemodernizovalo, zůstávalo furt stejné, to byla bolest minulého režimu. V půlce 80.let už bylo všem jasné, že donekonečna to fakt nepůjde vyrábět, v roce 1985 se už tyto vozy přestaly dovážet do ČR. Na konci 80.let došlo k pokusu o záchranu tím, že se do vozidla začal montovat čtyřdobý motor Volkswagen, ale už bylo pozdě, s přílivem západních vozů už Trabant neměl šanci. To je důkaz, že byl už velmi dlouho zastaralý.

0/0
3.5.2011 16:28

Škubi

Re: V 60.letech

Ale jinak byl pokrokový! Použití "moderních" materiálů, přední náhon, motor vpřdu napříč, samonosná karoserie...

0/0
3.5.2011 16:48

lol

Re: V 60.letech

Proboha, už zase tohle politizování apolitického...:-/

To, že se jen o kousek vedle vyráběl Citroën 2CV od války až do roku 1990, to bylo také kvůli nějaké bolesti francouzského režimu...?

Trabant se vyráběl dokud jeho výroba měla smysl a vytvářela zisk.

Ten skončil s pádem socialismu, když se otevřely autobazary se západními ojetinami, které byly jistě zajímavější alternativou. Nic jiného v tom nehledejme.

0/0
3.5.2011 17:14

ps3

Re: V 60.letech

Jak politického? To že komunistické automobilky zaspaly v 60. letech je holý fakt. A východní německo v tom samozřjemě nebylo samo. Stejně na tom byl i Československý automobilový průmysl. Copak nejde ti pod nos, konstatování, že komunsti zruinovali automobilový průmysl v Československu? A nejen ten a nejen tam. Narozdíl od trabantu či jiných komunistických vehiklů, francouzi vyráběli širkou paletu moderních aut. Komunistické kraksny se vyráběly pouze proto, že lidi nic jiného sehnat nemohli.

0/0
3.5.2011 19:07

romualda

Re: V 60.letech

No tak škodovka na tom byla ještě relativně dobře, v porovnání s jinými socialistickými vozy...jinak to bylo špatné, když si vezneme, kolik socialistických vozů pocházelo z 60.let a vyrábělo se do roku 1989 skoro beze změn - Wartburg, Barkas, Fiat 125, Dacia (licenční Renault 12). Malá modernizace probíhala alespoň u vozů Lada a Moskvič.

0/0
3.5.2011 19:14

f0rr35t

Re: V 60.letech

R^ Přesně. Ale i přes to, že na tom Škodovka nebyla tak zle (například Favorit nebyl zas tak zaostalej - hatchbacky jsou populární dodnes) by to bez VW nedotáhla asi nikam.

Každopádně tím neříkám, že komunistický auta byly nepoužitelný nebo tak něco - svůj účel - vozit lidi- nakonec splnily, ale s tímhle názorem bysme jezdili v embéčku dodnes, prostě doba šla dál a socialistický průmysl vyráběl pořád ty osvědčené "bestsellsery" :-) Si dovedu představit, že kdyby nebyla revoluce, tak by se Fávo vyrábělo tak do roku 2002 a dnes bysme slintali nad Felicií.

0/0
3.5.2011 21:27

romualda

Nesmysly

Co to píšete za nesmysly? Spotřeba mezi 6 a 7 litry je vážně utopie, i v techničáku je udáváno 7,3 l při rychlosti 65 km/h, ve městě mohla dosáhnout i 10 l. Je to vůz malý a výkon motoru velmi nízký, ale jedná se o dvoutakt, který má vždy vyšší spotřebu oproti čtyřtaktu, to už je dáno konstrukčně. A ještě nepište, že v trabantu nechybí posilovač, kde by se v tak levném a starém autě vzal?

Trabant byl prezentován jako auto levné, jednoduché a nenáročné na údržbu. To byla pravda, ale vždy je něco za něco - vzduchem chlazený motor je hlučnější než vodou chlazený, navíc dvoutaktní motor nemá sám o sobě příjemný zvuk (hlavně při ubrání plynu - typické "prskání") a dvoutaktní motor vzduchem chlazený je vražedná kombinace. Také mazání motoru je velmi jednoduché, ale daní za to jsou výfukové plyny a také to, že motoru škodí nízké otáčky, při kterých dostává málo paliva.

Řazení u volantu mělo v 60.letech mnohem více vozů, určitě je nějaký důvod, že se od toho upustilo.

0/0
3.5.2011 16:23

Dagra

Re: Nesmysly

Věta "Posilovač u šestisetkilového auta nechybí..." neznamená, že tam posilovač je, ale že u tohoto lehkého vozu nechybí (není potřebný).

0/0
3.5.2011 16:37

Škubi

Re: Nesmysly

Když o tom tak přemýšlím, tak jsem ještě neviděl vodou chlazený dvoutakt... Jo a řazení pod volantem má asi většina aut jezdících v USA... ;-)

0/0
3.5.2011 16:50

Hroznej.puberťák

Re: Nesmysly

Wartburg.

0/0
3.5.2011 16:52

slava kunst

Re: Nesmysly

DKW. AERO, JAWA, SAAB a mnoho dalších, v motorkách Yamaha nebo Suzuki a skoro všechny závodní, teréní a enduro stroje minulých let.

0/0
3.5.2011 17:26

Škubi

Re: Nesmysly

OK, mám mezery ve vzdělání... :-)

0/0
3.5.2011 22:18

slava kunst

Re: Nesmysly

dneska to jsou stroje pro veteran rally, ale většinou jde o pozoruhodné stroje, ať auta nebo motorky.

0/0
4.5.2011 2:02

zorro_rojo

Re: Nesmysly

Hmm.. realita je pro vas nesmysl? :]

Spotreba mezi 6 a 7 l/100km je pro trabanta naprosto bezna. Popravde, me osobne se na dlouhe trase (Teplice-Olomouc) podarilo jet za 5,5. A to jsem nejel nejak extra ekonomicky.

Ve meste, na courackach cca 3-4 km v zime si trabik vzal cca 8. Takze naprosto pohodova spotreba.

Obvykle jsem jezdil za nejakych 6,8. Tedy stejne jako jakykoli jiny OA.

0/0
4.5.2011 17:09

jointick

Volant

Ten mě praštil hned do očí, ve 100 měl tatík stejný;-D

0/0
3.5.2011 16:08

algersdorf

Východní Němci do Jugoslávie nesměli.

Rychle zapomínáte. Národ Ericha Honeckera do Jugoslávie nesměl a s trabanty tam jezdili někteří Češi, ale pro východní Němce to byla zakázaná země. R.

0/0
3.5.2011 15:22

superkutil

Trabant plně splnil, co byl požadavek vlády NDR.

Levné lidové bezúdržbové vozítko. Měli jsme doma kombíka a byl úžasný. Navíc 2 taktní 600ccm, to je skoro jak 1200ccm u 4 taktu. S tak lehkým autem dokázal divy. Kamarád si někdy v roce 1990 koupil taky kombíka starého asi 12 let, po 8mi letech ho prodal kamarádce a ta s ním jezdila ještě v roce 2007.

0/0
3.5.2011 12:49

Fikos

Re: Trabant plně splnil, co byl požadavek vlády NDR.

No to tedy pomalu :o)) Dá to do škodovky tak to jede maximálně z kopce. Trabi je fajn,ale ty ten denaturák už nepij ;-D

0/0
3.5.2011 14:45

MSG

Re: Trabant plně splnil, co byl požadavek vlády NDR.

Měli jsme ho 14 let a kazilo se, co mohlo. Předně to dost rezlo - ono se sice řekne bakeliťák, ale spodek z kovu rezl fest. Dále - elektrika na 6V + její provedení = neustálé závady. Světla svítily dost slabě. Brzdy hrozivý. A v článku vychvalové řazení taky nic moc. Navíc nutnost řadit přesně dle otáček, žádná tolerance jako u ost. aut. Zámek jen na 1 dveřích... no, bylo by toho více.

0/0
3.5.2011 15:21

superkutil

Re: Trabant plně splnil, co byl požadavek vlády NDR.

Ano, muselo se s ním jezdit a musel se o něj člověk starat. Ale to se musel starat o každé auto. a zámek jen u řidiče? No proč ne? Jak často otevíráte auto jinde než u řidiče. A podle toho co o Vašem autě píšete, tak s ním jezdil nějaký neuměl a nestaral se. Také jde o to, zda jste měli nové, nebo ho předchozí majitel tak dodělal. My měli po Trabantu Škodu 1000, Žiguli 1200 a Škodu Rapid 136. A trabant nebyl oproti ostatním autům více náročný na provoz a údržbu.

0/0
3.5.2011 15:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.