Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Volvo ušetří pětinu paliva, bude jezdit na setrvačník

Technologie KERS používaná ve Formuli 1 míří i do běžných automobilů. A to dokonce v podobě, ve které se zatím ve sportu neprosadila. Volvo začne na podzim testovat setrvačníkový KERS a slibuje si úsporu až 20 procent paliva.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Antonín, topič

mpixel

krásnej výpočet, akorát moment setrvačnosti asi trošku idealizuješ. Bohužel je třeba tam zakomponovat ztráty v převodech, které vzhledem k převodovému poměru budou obrovitánské.:-)

0/0
1.6.2011 15:54

intago

výsledkem vývoje aut je,

že už 50 let mají stejnou spotřebu. Víte, za kolik jezdila první Oktávka v 1961? Za sedum8-o A docela odpich!

0/0
1.6.2011 10:05

Antonín, topič

Re: výsledkem vývoje aut je,

Docela odpich ;-D;-D;-D

0/0
1.6.2011 15:55

chori-.-

prevodovka

nebude tim trosku prevodovka trpet? prece jen pripojovat prevodovku pri tolika otackach neni uplny ideal.

0/0
31.5.2011 21:50

_xprim01_

Re: prevodovka

Připojovat se bude zadní náprava. Základní hnanou má být přední.

0/0
31.5.2011 22:11

petronias1

hmm

To je blbost, tohle. Při úsporné jízdě městem se prakticky nedobržduje, takže není ani co pořádně uspořit. Smysl toho setrvačníku snad vidím jen v tom, že zatímco budete na křižovatce, tak motor bude roztáčet setrvačník, a hned jak sešlápnete plyn, tak se motor přepne na nápravu, a jako posila se k ní připne i setrvačník, takže můžete krátkodobě dosáhnout 2x i vícenásobně vyšší výkon a tím i akceleraci.

Využít to půjde ještě při jízdě z kopce, kdy si taky můžete natočit setrvačník a zbytečně nebrzdit..

0/0
31.5.2011 21:14

_xprim01_

Re: hmm

I při úsporné jízdě ve městě se musí brzdit. Sice taky dojíždím do křižovatky na dvojku, ale běžně bývá mnoho situací, kdy to bez brzd prostě nejde.

0/0
31.5.2011 21:32

Antonín, topič

Re: hmm

I když brzdíte motorem, tak pořád kinetickou energii vozu pouštíte do luftu.

0/0
1.6.2011 15:55

mikookim

Re: hmm

máš málo informací a ostatního na to aby se tady pouštěli české moudra o tom že to je nebo není blbost

0/0
1.6.2011 21:45

yndes

To bude hodně zajímavé

1) rozjezd s ostrým odbočením a gyroskopem roztočeným na 60k otáček bude z fyzikálního

hlediska velmi zajímavý kousek

2) zvukový doprovod v celém slyšitelném pásmu do 17kHz

3) chlazení ložisek po dojezdu a odstavení vozu

0/0
31.5.2011 21:02

_xprim01_

Re: To bude hodně zajímavé

No tak pokud testovali setrvačník ve formuli 1, tak to snad obyčejné auto nerozhází. ;-)

0/0
31.5.2011 21:27

VlastaH

Re: To bude hodně zajímavé

Nevím o tom, že by v F1 testovali setrvačník. I v článku se píše, že v F1 je elektrická varianta.

0/0
31.5.2011 21:45

_xprim01_

Re: To bude hodně zajímavé

I v článku se píše, že to vyvíjí Williams a používá Porsche. ;-)

0/0
31.5.2011 21:50

pvl1

Re: To bude hodně zajímavé

Zase formule nejezdí po ledě

0/0
3.6.2011 10:19

FiS95

Tohle bych si do auta klidně dal.

Moc to neváží a dá se to použít třeba na předjíždění nebo na okruhu. Ukládání energie z brždění používají i ve Formuli 1 a to by nedělali kdyby ty kilogramy nestály za to. Tohle je narozdíl od hybridů skutečně úsporné (hybrid má sám o sobě úsporný spalovací motor a bez elektrického pohonu by jel úsporněji než s ním). Každopádně na nitro to nemá.

0/0
31.5.2011 20:03

zbiro

Volvo malinko zaspalo :-) (nevážně)

Já už testuju setrvačník v autě čtvrtým rokem. Přes ovládání na centrálním panelu zapínám vždy při brždění CD Changer a rekuperuji energii do roztočených CD. Následně pak ušetřenou energii, využívám např. při stírání předního skla. ;-D

0/0
31.5.2011 19:35

mazlikuzlik

Re: Volvo malinko zaspalo :-) (nevážně)

;-D

0/0
1.6.2011 12:15

styl34

jabysem vyrobyl setrvacnik na atomovy pohon

to byto auto jelo jako blesk ;-D[>-]!!

0/0
31.5.2011 18:34

Honza13

Vzniklý gyroskop

by se měl ještě natáčet od volantu, takže by auto tlačil do zatáčky.

0/0
31.5.2011 16:58

snadhelem

Fyzika

Setrvačník je super věc, ale aby se točil, tak potřebuje roztáčet. Což je opět potřebná energie. Takže při rozjezdu pomůže motoru, a on ho pak bude zásobovat energí pro rotaci a pro pohyb o to těžšího auta. Takže zas taková bomba to nebude...

0/0
31.5.2011 16:40

Honza13

Re: Fyzika

Přečti si to znova. Váha setrvačníku 6kg není tak moc. Energií ho nebude zásobovat motor, ale brzdění.

0/0
31.5.2011 16:49

mr_iks

Re: Fyzika

jestli jsem to dobre pochopil, tak se tim setrvacnikem bude vlastne brzdit, takze na jeho roztoceni se pouzije energie brzdeni a jina se nemusi dodavat

0/0
31.5.2011 16:50

f0rr35t

Re: Fyzika

Píšou, že se bude roztáčet při brždění, což celkem dává smysl téměř ve všech běžných režimech provozu. I na dálnici občas kvůli kamionu brzdíš, abys za pár vteřin zase zrychloval. To stejné se děje v zatáčkách, o městském provozu nemluvě. Pokud tomu vychytají mouchy, není to vůbec špatný nápad.

0/0
31.5.2011 18:50

Nedos

Ještě by ten motor mohl

Ještě by ten motor mohl chcípat během řazení. To jsou fakt hovadiny tohleto. Ukažte mi nějakej výzkum jak chcípaní motoru ovlivnuje spotřebu auta !!!!!

0/0
31.5.2011 15:06

male_zvire

Re: Ještě by ten motor mohl

Na to není potřeba výzkum - na to stačí selský rozum. Vypnutý motor spotřebuje totiž o poznání méně paliva než motor nastartovaný 8-o ;-)

0/0
31.5.2011 16:36

username

Re: Ještě by ten motor mohl

jenže nastartování motoru sežere mnohem víc paliva než jej na 5 vteřin vypnout

0/0
31.5.2011 17:22

jjxing

Re: Ještě by ten motor mohl

bejvávalo

0/0
31.5.2011 19:26

Rubik1

Re: Ještě by ten motor mohl

Na 5 vteřin se to myslím pořád nevyplatí, ale na delší dobu už ano. Přibližně tak.

0/0
2.6.2011 15:01

cenzore_zdar

Re: Ještě by ten motor mohl

Start, stop je uplna blbost: trpi starter, setrvacnik, silen bloky, baterka, motor jako takovy. A jestli tim na celou nadrz usetrim litr paliva, je to 35kc. Coz je sakra malo nez kolik stoji opravy techto veci v aute. Hlavne pri LPG je start stop uplna blbost. Auto by se totiz pokazde startovalo na benzin takze ve finale to je drazsi nez stat se zapnutym motorem co bezi na lpg

0/0
2.6.2011 8:07

intago

zase bláznivina

byl tu článek o motoru na stlačený vzduch, o motoru s rázovou vlnou a ted tohle.

Měli jsme na výzkumáku inženýra vývojáře, co dělal ojnice z plechových výlisků a víko motoru z keramiky, protože si vzal keramičku.

Na podobné blázniviny jsem proto už imunní, Na papíru to vypadá zajímavě, ale ta realizace....

0/0
31.5.2011 14:52

VlastaH

Re: zase bláznivina

Auto na vzduch vypadalo nesmyslně už na papíře, takže bych to nesrovnával :-)

0/0
31.5.2011 21:49

LUF4

Kolik to váží?

Sice to akumuje energii ale vzhledem k hmotnoti to při rozjíždění víc energie spotřebuje, aby se to vůbec vyplatilo... Další věc, víme že že setrvačník má tendenci stabilizovat osu rotace (používá se k stabilizaci družic) a víme jak se setrvačník chová při pokusu osu rotace vychýlit. Aby se nestávalo, že se třeba auto v zatáčce roztočí na boku a pod. ;-)

0/0
31.5.2011 14:32

mpixel

Re: Kolik to váží?

6kg. Průměr 20 cm. 1000 otáček za sekundu. Je to tam napsané.

0/0
31.5.2011 14:34

mpixel

Re: Kolik to váží?

a energii to může vydat 80kW po dobu 7 sekund.

0/0
31.5.2011 14:35

mpixel

Re: Kolik to váží?

viz můj výpočet níže.

0/0
31.5.2011 14:35

LUF4

Re: Kolik to váží?

Koukám že nejsem první koho to napadlo tak snad to napadlo i vývojáže automobilky

0/0
31.5.2011 14:37

wanad

setrvačný moment

Setrvačník, gyroskop. Na jeho principu funguje i autopilot: letadlo díky němu setrvává v původním směru. 

Jakpak bude Volvo setrvačný moment řešit u automobilů 8-o 

Především při rozjezdu vozidla do okružní křižovatky a pohybu v ní; ve městech jsou okružní křižovatky právě hojné.

0/0
31.5.2011 14:26

mpixel

Re: setrvačný moment

ono osa setrvačníku lze umístit po směru jízdy, protisměru jízdy i vertikálně.

Jináč letadlo nesetrvává díky giroskopu ve své poloze přímo, ale nepřímo - tam slouží pouze jako měřící přístroj.

0/0
31.5.2011 14:29

mpixel

Re: setrvačný moment

protisměru - myslím do stran.

0/0
31.5.2011 14:30

Jardajar

Re: setrvačný moment

Gyroskopický moment tu bude zanedbatelný. To co popisujete se nevyužívá v letadlech, ale ve vermíru (ISS).

0/0
31.5.2011 14:34

Bob-an

Re: setrvačný moment

Vsadim ze to napadlo i ty konstruktery ;-) a jinak funguje to i v okruhovych specialech bez problemu, tak nevidim duvod proc by to melo zpusobit problem v beznem provozu :-)

0/0
31.5.2011 14:35

Mystic_CZ

Zadrádkáři Kersku

;-D

0/0
31.5.2011 14:19

Ten kdo viděl dozadu

Jen další kurvítko

Moc nejezdím. Pro mě to je další udělátko jehož cílem je se znefunkčnit a aby mohl člověk několikrát za dobu žitota automobilu kupovat na to náhradní díly a opravovat to. Děkuji. Nechci.

0/0
31.5.2011 13:56

Le Miserable

Re: Jen další kurvítko

R^

0/0
31.5.2011 19:36

rafol

Nic noveho

Takovych auticek jsem mel jako kluk nekolik.;-D

0/0
31.5.2011 13:35

xychteen

Je ovšem nutno veškeré kritické body...

...mazat výhradně ekologickými rostlinnými mazivy, jinak proti tomu bude určitě někdo protestovat

;-D

Každopádně dobrej nápad, nezkoušelo se to už dřív v nějakejch trolejbusech? Ten pokrok, kde se to zastaví... já už to ovšem až do hořkýho konce doklepu se svým starým orezlým pickupem dodge, poháněným odporným, neekologickým, rozežraným a rámusícím osmiválcem :-)

0/0
31.5.2011 13:18

Vedvyasa

Setrvačník

se po bouračce rozběhne po ostatních, aby jim to nebylo líto

0/0
31.5.2011 13:16

ooihojte

Re: Setrvačník

o jedno "kolo" míň či víc, to už je jedno

0/0
31.5.2011 14:42

mpixel

tak jsem to přepočítal a vychází jim to.

Energie = 2 * pí * pí * 6kg * 0,1m(průměr) * 0,1m(průměr) * 1000 (frekvence z vteřinu) * 1000 (frekvence za vteřinu)

= 550kJ = 0,152kWh

=9,159 kW za minutu

=cca 80 kW na 7 sekund rozjezdu

R^R^R^

0/0
31.5.2011 13:12

mpixel

Re: tak jsem to přepočítal a vychází jim to.

takovej malej váleček a nahradí kufr olověných cemicky stárnoucích akumulátorů

0/0
31.5.2011 13:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.