Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dotykový volant pomůže řidičům sledovat provoz. Ovládá se jako mobil

Doba, kterou řidiči místo vozovky sledují ovládací prvky rádia nebo navigace, se prodlužuje. Alespoň podle německých vědců, kteří tento čas chtějí zkrátit na co nejmenší míru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Zombot

HUD

Tu poslední větu jsem nějak nepochopil? Co je na promítání informací na sklo tak těžkého, když už to BMW nějakou dobu běžně montuje a pár amerických aut už to mělo snad někdy v devadesátých letech. Nabízí to i Audi a pár dalších výrobců, takže napsat, že "vynález bude v budoucnu schopný promítat data na přední sklo" mi přijde dost zvláštní.

0/0
21.6.2011 21:26

Datel 15

Re: HUD

za pár peněz si ho můžeš koupit i do velorexa ;-D

0/0
26.6.2011 13:19

JardaM

Chybný směr uvažování

Jsem praktikující řidič, posledních 15 let 60 000+ km ročně, takže o tom mám velmi konkrétní představu. To, že se zkrátí doba ovládání systémů vozidla je fajn, ale jestli se přitom dívám na volant nebo jinam je jedno, protože stále se dívám mimo směr jízdy. Ovládání systému nebo jeho obrazovka by měly být na palubovce blízko volantu u jeho horní poloviny nebo nad ním, aby člověk jenom přeostřil, ale nepřestal se dívat ve směru jízdy. V tomto směru se ideálu asi nejvíce přiblížili v  Audi, které mají  mezi sedadly kolečko-joystick (otáčením projíždím přes stromovou strukturu daného systému nebo měním nastavení zvoleného parametru a stlačením se přesunu do jiné úrovně nebo potvrdím) a okolo něj několik tlačítek přepínajících ze systému do systému. Na tlačítka ani na joystick se nedívám umístění systémových tlačítek si člověk zapamatuje a kolečko se jen otáčí a mačká. všechny pohyby se odehrávají na displeyi  napravo od volantu. Tento display přesunout na přední sklo a je to dokonalé.

0/0
21.6.2011 13:59

mr.farnsworth

Re: Chybný směr uvažování

Jsi to asi nepochopil. Na volant koukat nemusíš, protože budeš všechno ovládat pohybama ruky/prstů. Stačí si zapamatovat, pro co je jaké gesto. Pak se jen jednou rukou posuneš víc doprostřed volantu na plošku a uděláš nějaké z gest, přičemž pořád sleduješ provoz... Otázka je, nakolik se to povede dotáhnout do dokonalosti po technický stránce, tedy zda to bude mít nějaký mouchy, ale jako nápad to neni zlý.

0/0
21.6.2011 16:28

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Re: Chybný směr uvažování

Jneže problém je v tom, že hodně lidí není dost in aradši mají fyzické tlačítko než dotykovou plochu 1) tlačítko omylem nezmáčkneš 2) pokud ano tak si toho všimneš a 3) pokud ho zmáčkneš záměrně poznáš, zda jsi jej zmáčknul dost, aby "cvaklo" a zafungovalo, to samé páčky a přepínače. U dotykového "displeje" jeden nikdy neví, zda systém nevyhodnotí náhodný kontakt jako gesto nebo dvě gesta nezamění...

0/0
21.6.2011 18:31

HrubesaMares

Re: Chybný směr uvažování

Ani Audi neni dokonale, protoze porad potrebujes kontrolovat menu. Je jedno jestli na obrazovce nabo na HUD. Proste nedavas pozor na silnici. V tomhle smeru byla chyba opustit hmatove odlisena tlacitka, na ktera nebylo potreba koukat vubec. Jenze tohle vyresi asi az prirozene ovladani hlasem. Gesta jsou podle mne slepa cesta.

0/0
23.6.2011 10:52

Kqubi

jestli do tohodle projektu někdo dává prachy..

tak je minimálně podezřelej;-D

0/0
21.6.2011 13:57

Rambo-x

Já bych měl jeden tip

Vůbec do auta tolik ovladačů necpat,to by bylo řešení,všechny ty zbytečný elektronický kraviny vyházet a pak by bylo ovládání jednoduchý a mohl by se člověk soustředit na řízení..............mám škodu 120,ovladačů asi 6,všechny je mám zmáknutý bez toho aniž bych se na ně musel dívat,rádio akorát zapnout,dát CD,zesílit,stlumit vypnout a to je vše...............jednou jsem si pučil od známého nové auto,to by snad člověk musel mít vysokou aby to ovládal jen po hmatu,normálně jsem musel zastavit a prvně najít v tý spleti ovladačů ovladač ventilace aby se mě nemžilo sklo,a za celou dobu jsem málem nepřišel jak pootevřít okno,buď to sjelo úplně dolu,nebo se to úplně zavřelo,no horor,zlatá šáde 1208-o;-D[>-]

+1/0
21.6.2011 11:40

f0rr35t

Re: Já bych měl jeden tip

Nebyl to Renault? Kdysi jsem měl Renaulta a otevírání okýnek mě štvalo každej druhej den. Krátký stisk - sjede úplně dolů, dlouhý stisk - jede dokud nepustíš. Když jsi chtěl okno pootevřít jen třeba o 3 cm, byl to úkol na dvě - tři minuty ;-D

0/0
21.6.2011 15:34

Rambo-x

Re: Já bych měl jeden tip

Ne,byl to VW polo

0/0
21.6.2011 16:57

procoproto

Re: Já bych měl jeden tip

Tohle má mercedes podle mě zmáklí na 1 tlačítka na okénka mají 2 polohy stisknu a jede dokud držím nebo stisknu více až na tu druhou polohu a jede až dolu samo moc pěkné a funkční nestalo se mi že bych měl problém odhadnout polohy prostě akorát doporučil bych každé automobilce. A pro šťouraly ne mercedes nevlastním jen jsem měl štěstí a mohl jsem ho řídit. :-)

0/0
21.6.2011 20:57

Antonín, topič

Re: Já bych měl jeden tip

Dlouhej dolů - dlouhej, ale kratší nahoru. Easy.

0/0
21.6.2011 21:32

billa98

Re: Já bych měl jeden tip

tak je fakt, ze na řízení šáde 120 se musel človek fakt pekelně soustredit. to byl horor...

0/0
21.6.2011 16:11

Rambo-x

Re: Já bych měl jeden tip

No já se právě na nic moc soustředit při řízení škodofky nemusím,tam totiž nic moc k soustředění není,jenom prostě jedu a všechno co chci si najdu i poslepu,a lehké řízení a řazení k tomu ještě dopomáhá že se nemusím o nic moc zajímat,ne jak dnes,všude miliony tlačítek s desítkami jízdních režimů a podobných kravin

0/0
21.6.2011 17:01

Rambo-x

Re: Já bych měl jeden tip

EDIT........

Jo a když si vzpomenu jak nastavený mělo to polo pedály,tak se mi chtělo zvracet,hlavně plyn to buď s hrozným zařváním vylítlo vpřed,nebo to zacukalo a zdechlo,a spojka na tom no to bylo strašný,převzatá snad někde z liazky nebo něčeho takovýho,když jsem si vzpoměl na moji škodováckou lehoučkou spojku tak mi bylo do breku co se to dneska vyrábí,a úplně nejhorší brzdy,to absolutně nešlo regulovat,buď to zabrzdilo pomale na tvrdo nebo to nebrzdilo vůbec.............moderní auto jsem řídil jednou v životě a stačilo mi to,od té doby si považuji své 120tky jak můžu a pečuji o ni jak můžu aby mě ještě dlouho jezdila,protože koupit za 300 000 něco takovýho se mi fakt nechce

0/0
21.6.2011 17:13

kluvi

vynález žiarovky

Už vyše 10 rokov používam joystick od Sony a je fantastický. namontuje sa niekde blízko volantu a VŠETKO PODSTATNÉ na rádiu sa dá intuitívne ovládať len podľa hmatu. Zopár detailov by Sony doladili keby neboli flákači.

http://www.incarexpress.co.uk/view_product.php?partno=RMX4S

Podotýkam že ovládanie nieje všesmerové ako na joystickoch pre hry, ale každý prvok sa buď len mačká alebo točí. (jeden má 2 významy pri točení podľa toho či je zmačknutý alebo nie.)

0/0
21.6.2011 10:53

Kqubi

Re: vynález žiarovky

najsss:) to sem měl v mitsubishi carisma v roce 98:) a fungovalo to..myslim, že sme to,ale pak nějak ukopli a šel ovládat jen zvuk;-)

0/0
21.6.2011 13:59

Le--_z-Rožmitálu

zbytečnej nesmysl

Rv

0/0
21.6.2011 10:49

sCZECH

..

no ja teda nevim, ale ovladaci prvky v aute ovladam bez toho abych se na ne dival, automaticky...

zato na dotykac na volantu se divat clovek bude muset

+1/0
21.6.2011 10:06

vrbis13

Re: ..

a co na nem uvidis krome plexiskla ? :D

0/0
21.6.2011 10:41

sCZECH

Re: ..

ty se nedivas na dotykovy mobil kdyz s nim valis?

0/0
21.6.2011 11:03

Depresivní Robot Marvin

Re: ..

Na tom volantu nebude displej. Tam bude jen snímač gest.

0/0
21.6.2011 13:49

_DT

nesmysl

Zkuste si na PC ridit nejaky autosimulator klavesnici, joystickem nebo volantem, ktery nema zpetnou vazbu na chovani auta a pak si to predstavte v provozu. Clovek musi citi co to auto dela a to cejti diky volantu.

0/0
21.6.2011 9:13

Azgalor

Re: nesmysl

ono bohate staci auto s měkým řízením, to je taky o hubu, hlavně ve vysokých rychlostech ;-O

0/0
21.6.2011 10:32

vrbis13

Re: nesmysl

no nesmysl to je, ale vase interpretace... ja sem to teda pochopil tak, ze vnitrek volantu je dotykovej a bude ovladat LCD panel s navigaci radiem atd... takze se nebudete muset naklanet a mackat na obrazovce... volant samozrejme zustava volantem... vy hraci na joysticku :))

0/0
21.6.2011 10:39

sCZECH

Re: nesmysl

no jestli to nebyla spis reakce na toho joysticka kousek niz :-)

0/0
21.6.2011 12:54

Martin Soušek

joystick a drive by wire

Volant je naprostý přežitek a jeho vylepšování je jak dělat dotykové ovládání na parním stroji.

 

Do auta patří joystick a drive by wire. Není přece potřeba držet ruce nesmyslně před sebou, odpadne tyč volantu která omezuje design motoru a je při havárii nebezpečná a na joysticu lze mít mnoho dalších intuitivně přístupných ovládacích prvků.

0/0
21.6.2011 9:05

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Re: joystick a drive by wire

No podle mě se víc prvků vejde na volant než na joystick;-)

0/0
21.6.2011 9:14

kuny

Totální nesmysl.

Volant je dokonale vymyšlený ovládací prvek, dostatečně velký, dostatečně citlivý a dostatečně stabilní, aby bylo možné ovládat směr jízdy (má pouze jednu osu volnosti). Joystick je úplný nesmysl, který se do aut nikdy reaálně nedostane. Důvodů je k tomu mnoho. Jsou to zejména dvě osy volnosti nebo malá výchylka způsobující velké změny  (třeba když si zakašlu a mám v ruce volant, určitě to nepošlu do příkopu, u Joysticku už si tím nemohu být jist). Ostatně automobilový motorsport - disciplína, kde každá setinka sekundy je dobrá - nám ve všech svých odvětvích jasně dává najevo, že klasický volant je v podstatě ideální oládací prvek a v dohledné době se na něm principiálně nic měnit nebude. Apropos, co se týče dotykových ovládacích prvků, tak ty do auta nepatří vůbec. Při používání nedávají zpětnou vazbu - tedy nelze kontrolovat hmatem, zda došlo k aktivaci funkce, či nikoliv, a toto musí být paralelně sledováno vizuálně.

0/0
21.6.2011 9:32

SSLEEP

Re: Totální nesmysl.

už je vymyšlený dotykový displej, který má hmatatelný tlačítka a je o tom tady i článek, takže si myslím, že by to mohlo mít budoucnost

0/0
21.6.2011 10:34

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Teda nevím, ale zmáčknou tlačítko nbebo otočit páčkou

na volantu poslepu je v pohodě, nevím ,jestli u dotykového systému by mi to šlo podobně...jinak pokud bude řidič koukat na rychlost na čelní sklo, tak ostří příšerněvepředu a opět to nebude ideální stav...navíc dřív budou řídit auta sama, než budou tyhle technologie použitelné.

0/0
21.6.2011 7:44

Ghost47

Re: Teda nevím, ale zmáčknou tlačítko nbebo otočit páčkou

Průhledový displej takhle nefunguje, to sklo se nepoužívá jako projekční plocha, ale jako poloprůhledné zrcadlo. Ten obraz je zaostřený na nekonečno - takže na rozdíl od koukání na budíky právě řidič moc přeostřovat nemusí.

0/0
21.6.2011 10:50

ooihojte

Re: Teda nevím, ale zmáčknou tlačítko nbebo otočit páčkou

ne

0/0
21.6.2011 15:09

Rubik1

11 milimetrů tenké plexisklo??

To si z nás zase na iDnes pořádně utahují!  Kdo pak má uhádnout, co je v článku pravda a co výmysl?

+1/0
21.6.2011 4:00

profitness

Re: 11 milimetrů tenké plexisklo??

R^R^R^R^R^

0/0
21.6.2011 7:59

Judge Dredd

Re: 11 milimetrů tenké plexisklo??

;-D;-D;-D;-DR^R^R^ 11 mm.... ten člověk by neměl mít ani maturitu ;-D;-D

0/0
21.6.2011 19:32

f0rr35t

.

To se mi nějak nezdá. Mám dotykový telefon a ovládání poslepu je omnoho těžší, než na mém předchozím, tlačítkovém telefonu. Asi by to šlo nějak optimalizovat, ale stejně tomu moc nevěřím. Opravdu to bude taková revoluce oproti klasickým tlačítkům na volantu? Jedinou výhodu oproti tlačítkům vidím v tom, že by to mohlo pracovat v jakékoli pozici, zatímco tlačítka jsou ovladatelná jen když jedete víceméně rovně (jinak se do nich těžko poslepu strefuji).

0/0
21.6.2011 0:29

Qíteček

Chjo...

Kdyby radši postavili normální malé auto do tuny s atmosferickým 8V dvoulitrem... To mi na trhu chybí víc, než tyhle udělátka...

0/0
21.6.2011 0:18

habr

Re: Chjo...

Mne víc chybí lehké městské a příměstské auto za pár švestek které by dokázalo spolehlivě dovést člověka do práce, děti do školky a školy a na kroužky. Na dovolenou si lze auto potom půjčit. Ale když vidím  dvoutunové auto které veze školní tašku s jablkem na svačinu a auto řídí nalakované nehty nebo to samé auto veze inteligentního sportovce do práce necelých 20 km, tak se jen ptám, co přenecháme dětem.

PS:

Jdu si objednat mulu a učit se jak se u ní přidává a brzdí.

0/0
21.6.2011 0:24

Rubik1

Re: Chjo...

Takových aut se tu nabízí mnoho. Pokud ale je těch požadovaných švestek pořád moc, tak počkejte až tu bude v prodeji Tata. Jen té spolehlivosti či bezpečnosti u něj nebude moc.

0/0
21.6.2011 4:04

Dalšínickvpekle8 aneb 1000 dukát

Ale vždyď má pravdu !

Vám příjde vysolit 160 - 180 tisíc za věc jako KIA Picanto nebo Peugeot 107 jako sranda a levná koupě ??

0/0
21.6.2011 7:31

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Re: Ale vždyď má pravdu !

Tak stojí to jak Segway;-D Ale jinak se dá ušetřit na ojetině,

0/0
21.6.2011 7:47

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Re: Chjo...

Mně chybí levný elektrický hybrid.

0/0
21.6.2011 7:45

Hanez

Re: Chjo...

Me osobne chybi na trhu jednoduche rodinne auto velikosti Octavice kombi s tim, ze by cena odpovidala planovanemu najezdu do 10 tis. rocne.

0/0
21.6.2011 10:43

Leinad

Re: Chjo...

Ve městě je MHD, za určitých okolností používám jako dopravní prostředek i kolo, pákrát jsem uvažoval o přídavném otoru či o koupi skůtru. Auto do města nepatří vůbec.

0/0
21.6.2011 11:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.