Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Toyota vyvíjí systém, který před nehodou převezme řízení

Japonská automobilka vymyslela další bezpečnostní novinku, která má zabránit čelním nehodám. Hlavně chce ale ochránit chodce před smrtelným zraněním.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ejb

Blbečci :D

Ježiš tady je zase inženýrů :D, všichni ví co to bude dělat a úplně nejvíc, co to dělat nebude. Pošlete jim ty vaše super poznámky do Toyoty, oni jsou určitě takoví imbecilové, že s tím nepočítají :D

0/0
5.8.2011 16:38

l.g

Už vidím

Už vidím ty soudní spory s Toyotou o tom, jak jejich systém způsobil smrt.

V případě, že totiž takové auto někoho zabije, řidič je beztrestný. ;-D

0/0
5.8.2011 10:20

jyyyj

NIGDY jsem auto, které ode mne převezme řízení neřídil a ani

nebudu. Proto jsem NIGDY vážně neboural.

0/0
4.8.2011 18:18

Karlvonbaum

Tohle zavání problémem

Dám příklad systém vyhodnotí, že musí systém udělat manévr aby auto nesrazilo chodce. V nevyhnutelném střetu auto stočí volant a auto zahne do výlohy kavárny kde sedí lidé hned za ní, protože z druhé strany byl třeba člověk na kole.

Nebude to ještě rozlišovat přírodní selekci jako např. ten muž je již starý a zajisté nemocný tak místo do mladého vrazím do starého a nemocného?

Ne ne nemyslím si, že to bude dobrá cesta.

0/0
4.8.2011 15:12

rytíř Smyl Flek z Nohavic

ale takovej super radar

který vám řekne volno mužete předjet, by nebyl špatnej

0/0
4.8.2011 13:22

929

To bych hrozně chtěl..

..věc, která mě při poruše pošle do příkopy, nebo protijedoucí kamion. První věc, co bych v takovým autě udělal, tak bych znefunkčnil ten motor, co by tím volantem mohl točit.

0/0
3.8.2011 20:36

at-man

otazka zodpovednosti ...

me zajima jak vyresi otazku kdo je za havarii odpovedny .... pokud system odebere ridici rizeni a "provede" za nej vlastni havarii, zajimala by me otazka, zda muze byt ridic za tuto havarii odpovedny. Muze tvrdit, ze situaci, ac kritickou, mel pod kontrolou a ze by k havarii nedoslo - pripadne doslo, ale s mensimi nasledky. Tudiz zasah automatiky ho z havarie "vyvinuje" .... alespon z nekterych nasledku

docela se divim fabrice ze se do takoveho kroku pousti - podle me jim na krk spadne asi babilion zalob

+1/0
3.8.2011 17:07

kajak v zakoně

Re: otazka zodpovednosti ...

to je jednoduchý.. za havárii bude zodpovědný teym ingenýrů toyota..;-)

0/0
3.8.2011 21:34

net.Xtreme V.

No nevím

1) bojím se hackerů a toho, že systém bude zneužitelný

2) mnohem víc se bojím bugů a asistované nehody, které by se člověk vyhnul...to radši plně řízené auto počítačem než jen před nehodou.

0/0
3.8.2011 15:23

P1azer

Re: No nevím

Hacker-ů? Článek jsem jen prolítnul, ale on má běžet na nějaké síti?

Bugů bych se nebál, testovat to budou dostatečně dlouho. Ale je to elektronika, vždyť i ten mobil nebo PC se mi někdy sekne nebo restartuje..

0/0
3.8.2011 16:12

cover72

Re: No nevím

Bugy nikdy nenajdeš všechy - tomu se říká "absence of errors fallacy".

Podle měřítek ISTQB je dobrý výsledek 70% - a jako tester bych si osobně do takového auta nesedl. Už z principu - prostě bych programu nedal možnost mně špatným manévrem zabít.

0/0
3.8.2011 16:35

bitkar

Re: No nevím

ani to hackovani neni uplne nesmysl. Uz ted existuje zpusob kradeze auta, odemykani a startovani tim, ze se naboris do ridicich jednotek auta. Dnesni auta jsou jeden velkej pocitac, secko je tam propojeny CAN sbernici a dostanes se vsude. Nakonec i nadalku, (3G) internet bude bezny v aute (uz ted ho par aut ma). Neni to do budoucna vubec scifi se nabourat nekomu do auta a pak prevzit nad autem totalni kontrolu nebo naopak vypnout nektery systemy nebo jim zkreslit informace. Nemusis to delat vlastne ani na dalku, Virus muzes nahrat pres USB rozhrani radia nebo CD/DVD. Vzdyt se tak updatujou FW, gps navigace apod.

0/0
4.8.2011 11:40

cover72

Asistovaná sebevražda

Systém: před autem detekován cyklista, jedoucí uprostřed silnice. Kontrola: vlevo je podle radaru prázdno. Akce: zatočit vlevo.

Jejda, on tam byl útes...

0/0
3.8.2011 11:33

ufoun

Re: Asistovaná sebevražda

R^

0/0
3.8.2011 12:17

P1azer

Re: Asistovaná sebevražda

Tak někdo musí být BETAtester...

0/0
3.8.2011 15:59

Inkvizitor Johny

Re: Asistovaná sebevražda

brrrrr

0/0
4.8.2011 12:37

Rambo-x

Jen další blbost co se brzy porouchá

Jsem zvědavý za jak dlouho to začne na palubní desku házet různé chybové hlášky a za jak dlouho se to úplně po**ere,a kolik bude stát oprava;-D

Čím více v autě různých elektronických blbůstek,tím hůř.......můj názor je že auto má umět zvládnout řidič a ne za něj počítač,a když řidič nemá mozkovou kapacitu na to aby řídil,tak nemá do auta sedat,pravda je to krutá,ale je to tak

+3/0
3.8.2011 11:25

P1azer

Re: Jen další blbost co se brzy porouchá

Přesně. Známému se pokazil počítač a elektronika jen v blbým focusu. Ještě s tím nějak jezdil a auto mu chcípalo a v servisu byli bezradní. Ale tím, že s tím nic nedělali, tak se pomalu kazily další věci... skončilo to tak, že do zánovního auto vrazil asi 50tis. a má vyměněný téměř celý motor.

To je to stejný, jako teď láká v televizi VW na automatické parkování. Senzory pochopím (super věc), ale nechat za sebe zaparkovat počítač??

0/0
3.8.2011 16:04

Rambo-x

Re: Jen další blbost co se brzy porouchá

Tak víš co,to automatické parkování je udělátko pro zazobané vymaštěné blondýny aby neodřely metalízu a jejich plešatej zazobanej podnikouš jim za to nerozbil dr**ku:-P8-o

0/0
3.8.2011 17:37

bitkar

Re: Jen další blbost co se brzy porouchá

presne tak, snahou lidi (hlavne vyrobcu) je, aby auto mohl ridit kazdy blbec. A to je prave strasna chyba.

0/0
4.8.2011 11:41

Děda Lebeda

Ono by stačilo, kdyby se nešmelily zkoušky v autoškole

výkon motorů už lidem stát zkrouhnul nekvalitním pančovaným tzv. biobenzínem / naftou.

0/0
3.8.2011 11:24

piErcE

Re: Ono by stačilo, kdyby se nešmelily zkoušky v autoškole

A co že by taková autoškola vyřešila?

0/0
3.8.2011 20:25

ivošek z gmailu

Toyota

Toyota je expert na automatcke rizeni, automaticky přidávat plyn už přece umí :-P

+1/0
3.8.2011 11:18

Čičinka Čiči

Stačí zavést počítačové řízení dopravy a všech aut a bude

eliminována každá lidská chyba. Závodníci ať si řídí ručně někde na okruhu. R^

+1/0
3.8.2011 10:06

0xf

Re: Stačí zavést počítačové řízení dopravy a všech aut a bude

jiste nez se do toho systemu nekdo naboura ;-) slovo nejde je vzdy nepravda... kdysi jsem delal na jednom sw pro ctv hehe ani nevite jak jednoduse se da poustet zelena ;-)  Do takoveho auta bych jako byvaly prog... nesedl protoze si umim predstavit co by se stim vsechno dalo vyvadet... mimochodem uz se dneska pouziva pr vycitani v doprave u nekterych dp bezdrat myslite si ze je to bezpecne ja od jisteho dne ne ;-) vim ze tohle je nastesti hrani jen pro studaky ale jde jen o to kdy nekoho napadne misto info tabuli a vypravy stim ridit i neco jineho ;-)

+1/0
3.8.2011 10:39

janduben

Re: Stačí zavést počítačové řízení dopravy a všech aut a bude

no a kdyz se da jednoduse poustet zelena, proc to nikdo nedela, nevsiml jsme si ze by se v posledni dobe nejak zblaznily semafory apod., samozrejme ze u toho budou vzdy lidsti operatori, nejprve bychom ale mohli zacit metrem

0/0
3.8.2011 11:00

/dev/null

Re: Stačí zavést počítačové řízení dopravy a všech aut a bude

Tohle jsou plané obavy. To že je něco teoreticky možné neznamená, že musí dojít k problému. Je teoreticky možné, že vás náhodný chodec pro nic za nic zabije, a taky nepřestanete chodit ven.

Bankovní systémy nabízejí mnohem větší užitek pro případného útočníka, než automatické auto, a také fungují bez problémů.

Také jsem programátor, a ze zkušenosti vím, že překonat zabezpečení softwaru je nákladnější než případný zisk, a vždycky existuje jednodušší cesta, jak ten systém poškodit. Třeba u toho semaforu se dá rozbít červená žárovka. Nevím jestli to je nějak ošetřené, že se v takovém případě vypne, ale řidič si může myslet, že je semafor vypnutý, a třeba vjede z havní silnice do křižovatky. Ve skutečnosti ale může mít právě zelenou ta vedlejší...

Na "hrající" si studenty se posílá policie :) jsou to typy, které po prvním důrazném varování dají pokoj.

0/0
3.8.2011 11:06

Martin Soušek

systém pro autonomní řízení aut

Tak už konečně nasaďte systémy, které budou auto řídit zcela samy a hotovo. Řidič je slabý článek, počítač je mnohem lepší, rychlejší a neomylnější.

 

Google už takové auto má a je vyzkoušené za plného městského provozu. Tak ať se to povinně montuje, po nastoupení jen řeknu kam chci jet a je to.

0/0
3.8.2011 9:54

von Kleist

Re: systém pro autonomní řízení aut

Potiz ale muze byt v tom, ze ho programuji lide....

+1/0
3.8.2011 10:39

janduben

Re: systém pro autonomní řízení aut

proc? cipy napriklad v nemocnicichpristrojich a nebo v autech take programuji lide a jiste se radeji nechas operovat v nemocnici s modernimi pristroji nez v chysi v africe

0/0
3.8.2011 11:02

cover72

Re: systém pro autonomní řízení aut

Jo, ale ten čip tě jaksi neoperuje. Kdybych si měl vybrat mezi  plně automatickým kyber-doktorem a člověkem, beru lidského experta.

+1/0
3.8.2011 11:35

Johann Gambolputty........of Ulm

Četl jsem pouze nadpis,

ale spíš bych ocenil systém, díky kterému se nehodě vyhnu a ne systém, který převezme řízení a pak způsobí nehodu ;-)

0/0
3.8.2011 9:22

Martin Soušek

Re: Četl jsem pouze nadpis,

Bude hrozit srážka, tak auto strhne řízení a sejme zástup dětí na chodníku. Geniální! ;-D

0/0
3.8.2011 9:55

P1azer

Re: Četl jsem pouze nadpis,

To né, ale auto vyhodnotí nebezpečnou situaci a zatočí třeba do příkopu... horší bude, pokud tam bude strom nebo sloup.

A v článku je taky uvedeno, že to má být pro předcházení čelním srážkám. Ale když si představím, že mám rodinku v´autě a v zadu na sedačkách 2 děti a auto mi před nehodou samo ztrhne řízení a narazí bokem... nevím nevím.

0/0
3.8.2011 16:09

bitkar

Re: Četl jsem pouze nadpis,

no jestli to nebude naopak. jestli system neusoudi, ze prejeti 10 deti je vetsi ztrata na zivote nez vas jeden zivot :) takze necha zabit vas :)

0/0
4.8.2011 11:45

Kluuk

To je jako

kdyby nějaký systém převzal kontrolu nad mým tělem při nechráněném styku. Rv

0/0
3.8.2011 9:20

paskundilek

Re: To je jako

"...upraví trajektorii tak, aby se co nejvíc minimalizovaly její následky" ;-D;-D;-D

0/0
3.8.2011 9:28

rub.l

Potřebujeme takové doplňky ?

Předesílám, že auto je pro mě prostředek k dosažení cíle-ne cíl samotný.

Stále mám pocit, že se v pohodě obejdu bez těhle vymožeností. 

1) většina těchto doplňků řeší následky chyb řidiče a jeho zpohodlněnost

2) své peníze nechci utrácet za věci, které nutně nepotřebuji

Jestliže stojí fabie 250tk, tak kolik by stála bez doplňků, posilovačů, klimatizace...... prostě jen auto

0/0
3.8.2011 9:04

0xf

Re: Potřebujeme takové doplňky ?

myslim ze hodne prijatelny peniz.. ale ty to proste musis chtit ;-) proto uvazuju ze uz si snad ani nove auto kupovat nebudu protoze uz ani z palety motoru si clovek nevybere...

0/0
3.8.2011 9:06

johny55555

Re: Potřebujeme takové doplňky ?

1) řidič je v 99% nejslabším a nejnebezpečnějším prvkem auta, který ohrožuje sebe, posádku i okolí, proto se vyvjí systémy na minimalizaci jeho chyb

2) nikdo vás nenutí kupovat zrovna fobii, číňané a indové prodávají auta i bez těchto doplňků :-)

Nejbezpečnější auto bude, to které nebude řídit člověk.

0/0
3.8.2011 9:13

rub.l

Re: Potřebujeme takové doplňky ?

Spíš jsem myslel vyšší modulárnost auta-základ vyhovující předpisům a pak, aby si zákazník mohl doplnit třeba posilovač řízení, pokud nemá sílu otočit volantem, asistent brzd pokud má pocit, že rallye v obci je na hraně :-)))

0/0
3.8.2011 9:52

strasa_cz

Re: Potřebujeme takové doplňky ?

low-costy se prodávají i bez posilovače a klimatizace.

podívejte se na základní výbavu renault thalia (155 tis), kia picanto (175 tis) 

pak můžete dokupovat (přejít na vyšší výbavu). ono to jde, ale auto bez klimatizace a posilovače při dnešních cenách koupí málokdo..

0/0
4.8.2011 8:50

vItava

Re: Potřebujeme takové doplňky ?

Čínská i indická auta by měla u nás problémy s homologací.

A i pokud by úspěšně dokázala projít tím byrokratickým "kolečkem", tak pochopitelně cena bude podstatně vyšší než tam v té Číně nebo Indii.

0/0
3.8.2011 9:55

bitkar

Re: Potřebujeme takové doplňky ?

jenze problem je, ze tyhle systemu zpusobuji to, ze lidi musi cimdal min davat pozor, cimdal min myslet. Proc? protoze automatika to vymysli/vyresi  za me. Z lidi se stanou dementi.

0/0
4.8.2011 11:49

Vass

Tohle se neujme

žádný elektronický prvek, který bude aktivně zasahovat do řízení vozidla nemá šanci. Pro člověka to bude prostě nepříjemný pocit a hlavně pokud se stane nehoda, tak jak definovat viníka, když v poslední fázi převzal řízení stroj. Právnicky problematické. :-P

+2/0
3.8.2011 8:48

0xf

Re: Tohle se neujme

no myslim ze hlavni je pocit ze auto ridim (aktivne)... a ne ze ho ridi pocitac... myslim ze spousta lidi by takove auto nechtalo... ja se priznam ze mam uz dneska problemy s elektronikou kdy (mam vyple asr,esp a obcas i abs) chtel by to i neposilovac rizeni myslim ze i dneska by se dali udela prevodky tak aby clovek hnul koly pod 5l motorem bez posilovace... ale mam ho holt tam

0/0
3.8.2011 9:00

johny55555

Re: Tohle se neujme

naopak, to je jediná šance jak zvýšit bezpočnost, lidi jsou špatní řidiči. Mimochodem spousta prvků zasahující do řízení auta se již montuje (ABS, ESP, systémy na udržení v jízdním pruhu, systém brzdění před překážkou) a nikdo právně neřeší, že mu ABS nedovolí brzdit "naplno"

0/0
3.8.2011 9:18

Vass

Re: Tohle se neujme

No tohle jsou všechno systémy podpory. Tedy dělí to co chcete VY ale efektivněji(ABS lépe brzdí, ESP vás udržuje ve stopě...). Jakmile se ale najde systém, který bude dělat to co ON uzná za vhodné a bude moci zasahovat do řízení vozidla(změny směru jízdy), pak to bude problém jak pro lidi, tak pro právníky. Protože se lidi budou vymlouva, že oni se chtěli vyhnout doleva, ale systém zatočil doprava.

Jediná budoucnost je ve zcela autonomních systémech s minimální chybovostí, kde člověk je jen jako pasažér. Nějaké polo-asistenty nikdo nezkousne. Tedy buď všechno nebo nic. ;-)

0/0
3.8.2011 9:25

vItava

Co dělá ABS

ABS ale lépe nebrzdí, ve skutečnosti v některých případech brzdí hůře. 

ABS zabrání zablokování kol a tím zajistí řiditelnost auta i při prudkém brždění.

0/0
3.8.2011 9:53

Vass

Re: Co dělá ABS

v minimu případech brzdí hůře, v naprosté většině případů lépe. Co je brždění bez zablokování kol a tím pádem zajištění řiditelnosti auta - lepší brždění (někdy meší účinnost, kterou plně vyváží řiditelnost=celkem tedy lépe brzdí) ;-)

0/0
3.8.2011 10:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.