Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tragédie v tunelu: hlavní podezřelý je mikrospánek, boj s ním je marný

Dlouhé hodiny monotónního sledování provozu na noční dálnici dokáže uspat hodně lidí a do mikrospánku se může dostat i zprvu odpočatý řidič. Mikrospánek je podle prvních nepotvrzených zpráv příčinou tragické havárie autobusu ve švýcarském tunelu. Právě Švýcaři s ním bojují rozsáhlou kampaní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Modrý a zelený blesk

---

Mikrospánek poznat jde (že se blíží), boj je snadný: zastavit, proběhnout se, zalomit se na deset patnáct minut. Už to taky znám (naštěstí bez nehody).

0/0
15.3.2012 22:17

mi_golem

názor

Podle mě ten řidič udělal chybu, že začal odbočovat doprava, protože si myslel, že je tam odbočka do prava. Nárazem do zdi sice zjistil, že tam odbočit nejde, ale to už bylo pozdě, protože narazil do zdi, která byla pomalovaná tmavě zelenou barvou.  Všude okolo se používá pro označení pevných překážek kombinace žlutá/černá barva určitě ne tmavě zelená.

0/0
15.3.2012 11:01

Sojkovec

Mikrospánek není vůbec spánek.

Je to forma transu způsobená jednolitým, neměnným smyslovým jevem. On když vám mozek vnímá určitý vjem, série impulzů kaskáduje stále stejnými oblastmi. Zvuk motoru, neměnné zorné pole s pravidelně se míhajícími  světly, to způsobí, že neuronům v těch oblastech prostě dojde štáva (přesněji ATP a potom ADP). A  bohužel, ani mozek nedokáže kompenzovat dostatečně rychle. Je holt stavěnej na rychlosti kolem cca 20 km/h, navíc na neustále se měnící prostředí (dráhy se střídají). Jinak samozřejmě mě to rmoutí, i když ty lidi vůbec neznám, ale nepřekvapuje mě to. Že je něco statisticky nepravděpodobný neznamená, že se to nestává. A  jak to řešit, nevím, ani nemyslím, že to nějak řešit jde.

+1/0
14.3.2012 21:16

veritas70

nevíte někdo o té aplikaci na iPhone

co ní v článku píší? Její jméno. Díky.

0/0
14.3.2012 20:56

nakej_nick

Re: nevíte někdo o té aplikaci na iPhone

Vždyť je to tam uvedeno. http://www.antisleeppilot.com/

0/0
14.3.2012 22:30

Hynek Vilém Jarmila reloaded

nejhorší na dálnici je rychlostní omezení 130kmh

Nevím, jak vy, ale pro mě je nejhorší rychlostní omezení 130kmh, je pocitově to jako jet na normální silnici 50kmh. V Německu tento problém nemám, pohodová rychlost (na volné) dálnici je tak 160-180kmh, zapnu tempomat, rádio nebo oldies muziku a cesta ubíhá. Když je dálnice dobrá a rovná, dá se i 200kmh.

Naopak při 130kmh a volné dálnici (Rakousko, Švýcarsko, Švédsko) mám tendenci dělat v autě vedle řízení celou řadu jiných věcí, protože prostě nejsem vytížený tou jednou funkcí, mozek se potřebuje zabavit, aby neusnul. Takže pomalejší rychlost je paradoxně asi horší. Ve švédsku jsem viděl na úplně prázdné a suché dálnici v létě několik bouraček do středových svodidel. V plné rychlosti tam lidi usínají, protože mají omezení 120kmh.

+2/0
14.3.2012 18:00

ntk_

Re: nejhorší na dálnici je rychlostní omezení 130kmh

to je teorie :-) takže při 200 km/ h by bylo vše OK ? tak v tom případě kdyby ten chudák bus vydal ze sebe (možná i že jo) tak tu bude bilance 42 mrtvých tj. všichni kdo byli v autobuse ! já bych to zase viděl omezení v tunelu na 80 km/h...

0/0
14.3.2012 18:54

Travnicek

Re: nejhorší na dálnici je rychlostní omezení 130kmh

Pri 200 se ridic na jizdu vic soustredi. Kdyz jedu po dalnici kolem 130-140, tak krome rizeni stiham jist, pit, ladit radio a buhvico jeste.

Kdezto kdyz jedu 200, tak uz se podvědomě sakra vic soustredim na to rizeni, venuju se mu a ty voloviny okolo nedelam.

Co je teda bezpecnejsi?

Co se tyka pozornosti, 200 lepsi nez 130. Co se tyka nasledku pri narazu, tam je to samozrejme opacne, fyziku nikdo neoblbne. Pri čelnim narazu pri 200 uz je zrejme zbytecne cokoli resit, to nevydejcha nikdo ani v hummeru.

+2/0
14.3.2012 22:26

Rubik1

Re: nejhorší na dálnici je rychlostní omezení 130kmh

Co je bezpečnější si tu budeme za pár let povídat bez vás.

0/0
14.3.2012 23:33

net.Xtreme se nevzdává

Re: nejhorší na dálnici je rychlostní omezení 130kmh

Autobus jel 80...můžeme se domluvit na tom, že bude maximální rychlost ve městě 20 km/h (kvůli chodcům) a mimo město 30 (kvůli nepřipoutaným pasažérům), na dálnici automobily s 5 hvězdičkami budou smět 50 km/h (se 4 jen 40)

0/0
15.3.2012 16:24

Hynek Vilém Jarmila reloaded

Každý fíra tlačítko mačká automaticky i v polospánku.

Známej fíra mi před lety říkal, že v kabině chrápou skoro všichni: "nákladní vlak brzdí 1,5km, takže i kdyby byla na kolejích zeď, tak zastavím až kilometr po tom, co ji uvidím". ... a jeho historka jak " ..tuhle se mi zdálo, že řídím vlak, probudím se a já ho fakt řídil! .." mě fakt dostala.

Jinak je to asi v osobní přepravě, ale iluze si nedělám.

0/0
14.3.2012 17:52

nosalis

Re: Každý fíra tlačítko mačká automaticky i v polospánku.

"tuhle se mi zdálo, že řídím vlak, probudím se a já ho fakt řídil! .." bombaR^

+1/0
14.3.2012 18:46

Caretaker

Tak mě by dánský systém asi vypípal hned

Klasická cesta na hory 500 km. Nasedneme do auta, rodina usne do půl hodiny, radio puštěné nemám, abych je nebudil, takže ticho v autě, nacvakám tempomat, takže plynový pedál bez pohybu, s hlavou jak v epileptickém záchvatu taky neškubu a na oči tmavé brýle kvůli sněhu...

0/0
14.3.2012 17:24

nosalis

Re: Tak mě by dánský systém asi vypípal hned

a to je podle mne dalsi pruser ... veci jako tempomat .. (jeste navic treba adaptabilni) pak systemy udrzovani v pruhu, .. to pak cloek usne uplne sam .. a pak uz je tom jenom na te elektronice, jak to uridi :)

+1/0
14.3.2012 18:51

momoko

Tragedie v tunelu

zase se novináři předbíhají s teoriema.Chce to používat taky mozek mikrospánek to byl těžko podle toho kdy řidiči nastoupili na jízdu.I trochu průměrně inteligentní člověk tohle dokáže posoudit,ale vina se musí hodit hned na řidiče,že?Už vám někdy bouchla přední guma?

0/0
14.3.2012 17:23

JayDeeSq

Re: Tragedie v tunelu

ridiči měli za sebou cestu tam,sice pak měli předpisový odpočinek,ale nikde už nevíte jestli ten konkretní řidič se fakt vyspal..nebo vám se snad nikdy nestalo, že ste nemohl třeba na jiném místě usnout?a třeba právě se i tak domluvili,že prvně to vyjede ten méně odpačatý, aby se unavil a pak to šel dospat..ono tohle ježdění na otočku není taková sranda jakou zná ětšina lidí, když jede na dovolenou jednosměrně..

0/0
15.3.2012 13:43

Hynek Vilém Jarmila reloaded

mikrospánek?

Jestli byly ty děti v Alpách, tak šoféři "právě vyjeli". Teda pokud předtím neflámovali nebo nebyli ještě někde v práci. Divný ..

+1/0
14.3.2012 17:23

Travnicek

Re: mikrospánek?

Udajne vyjeli jen 40 minut pred nehodou a do vychoziho bodu cesty dorazili uz v pondeli, takze meli dost casu na odpocinek. navic se nehoda nestala v noci, ale uz nekdy kolem 21. hodiny. Samozrejme je otazkou, zda predtim nekde nepařili, pripadne cim se ridic zabyval behem jizdy, jak moc se venoval rizeni.

Dalsi moznosti je ridicova nahla zdravotni indispozice, kdyby ho klepla pepka, taky nezastavi. Stejne tak to mohla byt technicka zavada na autobuse. Vzhledem k tomu, ze štrejchnul zeď uz par metru pred narazem by to tomu i odpovidalo.

0/0
14.3.2012 22:33

wrah

Re: mikrospánek?

Také je otázkou, nakolik se dá záznamům z "koleček" věřit. Ti řidiči mohli klidně mezitím (na jiné kolečko či kartu) odřídit 16h směnu. (neříkám, že to udělali, ale podvádí se všude na světě)

0/0
14.3.2012 23:53

ntk_

počítačem hlídané řízení autobusů, kamionů

aktivně by řídil řidič busu kamionu ale měl by být kontrolován počítačem co vyhodnocuje cestu kolem sebe radary každou milisekundu a pokud vyhodnotí situaci počítač za extrémní s dopadem nehody..., tak dle nejmenšího rizika na poškození posádky samotného auta, posádky aut ostatních kolem převezme řízení a dle vyhodnocení zpomalí, zrychlí nebo odbočí, či zastaví...do té doby dokud nehrozí nebezpečí...

***

časem nás stejně čekají počítačem řízené auta... Již dnes existují vlaky, tramvaje, je to jen otázka času...

0/0
14.3.2012 17:10

FiS95

Re: počítačem hlídané řízení autobusů, kamionů

Doufám, že se toho nedožiju. Pokud v něčem jedu, nejraději mám plnou kontrolu já sám a ne nějaký počítač. Počítače dělají chyby, zasekávají se, mohou jako překážku vyhodnotit páru z kanálu, nebo domalovanou čáru na silnici jako zatáčku. Já ne. Já jsem člověk a přemýšlím o tom, co vidím. To žádný stroj neumí.

+1/0
14.3.2012 17:22

f0rr35t

Re: počítačem hlídané řízení autobusů, kamionů

R^ Stejně při stavu našich silnic bude trvat hodně dlouho, než na nich bude schopný nějaký automat jezdit. A ve velkých Evropských městech by se asi doprava zastavila úplně, protože při dodržování rozestupů a namalovaných pruhů by se délka kolon zněkolikanásobila a ucpala město i okolí.

0/0
14.3.2012 17:36

Rubik1

Re: počítačem hlídané řízení autobusů, kamionů

Však ty děti v tom autobuse by taky rády měly plnou kontrolu nad řízením. Možná by daly přednost počítači před tím řidičem a on sám taky. U osobních aut se samotným řidičem to je něco jiného.

0/0
14.3.2012 23:36

BOP B 3AKOHE

Mohlo to být takhle:

http://www.youtube.com/watch?v=gogPllfBvd

0/0
14.3.2012 16:56

Clip99

Výklenek v tunelu

Tedy co mne nejvíc překvapuje, že výklenek v dálničním tunelu končí kolmou stěnou na směr jízdy... Proč proboha nekončí šikmou zdí, ta by zmírnila náraz významně.

0/0
14.3.2012 16:54

Caretaker

Re: Výklenek v tunelu

Možná to zavedou, co ty víš... Stejně jako zavedli bočnice zaslepující prostor pod kamionem při zapasování z boku.

0/0
14.3.2012 17:13

nosalis

Re: Výklenek v tunelu

to mne taky napadlo .. a nebo proc pred nim nebylo par zpomalovacich barelu s vodou, jak to byva u sjezdu z dalnice ... pokud clovek potrebuje nouzove zastavit, tak to muze znamenat mimo jine ze treba nema brzdy.. a pak mu rovna zed moc neprida

0/0
14.3.2012 18:54

Obludni_K

Co to je

za výmysl, že "boj s ním je marný"?! Kolik bude muset ještě umřít idiotů a jejich obětí než lidi (a jejich šéfové třeba v případě kamioňáků) pochopí že je lepší dorazit o hoďku pozdějc než ve futrálu?!

0/0
14.3.2012 16:47

WebFilozof

Mikrospánek NEEXISTUJE!

Zase mikrospánek! Nic jako mikrospánek neexistuje. Člověk který "měl mikrospánek" normálně usnul. Pravda je že takový spánek netrvá moc dlouho, jen do nejbližšího svodidla. Ale říkat "řidič měl mikrospánek", sorry, to zní jako omluva že za to vlastně nemohl a nedalo se tomu zabránit. Ovšem novináři by měly používat správné termíny a něco si o tom zjistit..

+1/0
14.3.2012 16:32

Roger Wilco - 4. reinkarnace

Re: Mikrospánek NEEXISTUJE!

Ale existuje, pane filosofe, hádat se ovšem nebudu, ztráta času.

0/0
14.3.2012 16:36

WebFilozof

Re: Mikrospánek NEEXISTUJE!

Mezi usnutím v posteli a za volantem není žádný rozdíl. Normální usnutí. Aspoň takhle se to všude píše. Mohl byste uvést nějaký zdroj?

0/0
14.3.2012 16:41

Hynek Vilém Jarmila reloaded

Re: Mikrospánek NEEXISTUJE!

Jasně že existuje, při mikrospánku ani nestačíte zavřít oči, je to ten stav kdy si ještě myslíte, že jste vzhůru, ale za chvíli na vás někdo promluví a vy zjistíte že uplynula minuta, dvě. Třeba na přednášce, na meetingu, při koukání na TV ...

+1/0
14.3.2012 17:27

Paglia Orba

Re: Mikrospánek NEEXISTUJE!

Třeba u televize. Koukám na film a najednou je děj o půl hodiny dále. Klasický mikrospánek.

0/0
14.3.2012 18:06

nosalis

Re: Mikrospánek NEEXISTUJE!

presne tak .. jednou jsem v postely poslouchal radio a nejdou z pulky pisnicky "to skocilo" do pulky diskuze ..

0/0
14.3.2012 18:56

Caretaker

Re: Mikrospánek NEEXISTUJE!

Udělej si řidičák, začni jezdit a pak možná zjistíš rozdíl.

Když usnu v posteli, tak je to obvykle na pár hodin, ale když mi najednou padnou víčka v autě, pak se s cuknutím proberu a zjistím, že těch posledních 50 metrů jsem jel rovně jenom díky tomu, že jsem nepohnul s volantem a silnice vedla také rovně, tak to je mikrospánek. Ale jak říkám, až začneš řídit něco jiného než Need for Speed, tak to poznáš.

0/0
14.3.2012 17:17

nakej_nick

Re: Mikrospánek NEEXISTUJE!

Mně se to teda stává jen u nudnějšího filmu, ale je to on!!:-)

Na silnici nikdy - kafe, (dříve) nikotin, tekutiny, zastávky, muzka, cvičení a hlavně _žvýkačky_. Za usilovného žvýkání se mi nikdy nestalo, aby padla víčka. (Rekord bez spánku 3 dny/2 noci - samozřejmě nikoliv na volantem).

Jednou při cestě od Atlantiku na Moravu už jsem měl ale na D1 za svítání stav, kdy jsem si byl vědom, že reakční doba je nejmíň tak 2s :-/ A taky jsem nechtě pořád zpomaloval.

0/0
14.3.2012 17:44

Lopuch

V noci se ma spat

ale kdyz oni chteji lidi rano cerstvy pecivo noviny autodily a dalsi nesmysly co musi byt honen honem rozvezeny, vina se vzdy hazi na ridice, ale dispecer ridi jeho kroky.

0/0
14.3.2012 16:25

superkutil

Můžeme očekávat v autě nový systém pro hlídání bdělosti

Kdysi se zkoušelo mnoho systémů na hlídání bdělosti, ale žádný nefungoval na 100%. Ale možná alespoň některý by v autobusech mohl být instalován.

0/0
14.3.2012 15:43

Obludni_K

Re: Můžeme očekávat v autě nový systém pro hlídání bdělosti

Místo vymýšlení p!tomostí které by měly hlídat lidi, by se lidi měli sami naučit kde je hranice bezpečnosti! Až začnou lidi v "mikrospánku" padat do záchodů, tak tam taky budeme řešit instalaci nějakého strážního očka?!

0/0
14.3.2012 16:48

nosalis

Re: Můžeme očekávat v autě nový systém pro hlídání bdělosti

ono je jednodussi vymyslet system jak cloveka hlidat, nez jak ho vychovat :)

0/0
14.3.2012 19:20

nakej_nick

to sem jelen

mikrospánek, boj s ním je marnýŠvýcaři s ním bojují rozsáhlou kampaní.

0/0
14.3.2012 15:40

Caretaker

Re: to sem jelen

Říká se tomu prevence...

0/0
14.3.2012 17:19

nakej_nick

Re: to sem jelen

tomu marnému boji? :-)

0/0
14.3.2012 17:56

Dragunov vz.63

Tlačítko

No hlavně aby to nedopadlo tak, že pro samé mačkání kontrolních tlačítek apod. už nezbyde čas na vlastní řízení.

+1/0
14.3.2012 15:35

Kqubi

zaznamenal jsem, že ty děti jely jen 40 min...

to jako ten řidič usnul po 40 minutovém monotonmím sledování provozu?!!! Asi to tak bude,ale...40 MINUT!!!

0/0
14.3.2012 15:10

monika84

Re: zaznamenal jsem, že ty děti jely jen 40 min...

kdo ví co dělal před tím, vyběhl si na svah a celý den brázdil sjezdovku...do toho dva jégrmaistry na zahřátí a neštěstí je na světě

0/0
14.3.2012 16:06

bloud-velbloud

Re: zaznamenal jsem, že ty děti jely jen 40 min...

kdo ví co předtím dělal, jestli taky lyžoval, klidně celý de, do toho nějaký jégrmajstr na zahřátí a neštěstí je na světě

0/0
14.3.2012 16:08

nakej_nick

Re: zaznamenal jsem, že ty děti jely jen 40 min...

kdoví co dělal před tím, jestli celý den lyžoval a k tomu nějaký ten jégrmaister na zahřátí a neštěstí je hotovo

0/0
14.3.2012 16:11

bloud-velbloud

Re: zaznamenal jsem, že ty děti jely jen 40 min...

No jo no..byl sem přihlášenej na přítekyni a vyblilo mi to že nemám dost kreditů ale příspěvek to naspalo, tak to sflákl ještě jednou a zjistil až pak:)

0/0
14.3.2012 16:19

lopenik III - duveryhodny ctenar

Re: zaznamenal jsem, že ty děti jely jen 40 min...

muzu se taky prihlasit na tvou pritelkyni...? kreditu mam dost, klidne pujcim... :-)

0/0
14.3.2012 16:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.