Diskuze

Tragédie v tunelu: hlavní podezřelý je mikrospánek, boj s ním je marný

Dlouhé hodiny monotónního sledování provozu na noční dálnici dokáže uspat hodně lidí a do mikrospánku se může dostat i zprvu odpočatý řidič. Mikrospánek je podle prvních nepotvrzených zpráv příčinou tragické havárie autobusu ve švýcarském tunelu. Právě Švýcaři s ním bojují rozsáhlou kampaní.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Modrý a zelený blesk

15. 3. 2012 22:17
---

Mikrospánek poznat jde (že se blíží), boj je snadný: zastavit, proběhnout se, zalomit se na deset patnáct minut. Už to taky znám (naštěstí bez nehody).

0 0
možnosti

mi_golem

15. 3. 2012 11:01
názor

Podle mě ten řidič udělal chybu, že začal odbočovat doprava, protože si myslel, že je tam odbočka do prava. Nárazem do zdi sice zjistil, že tam odbočit nejde, ale to už bylo pozdě, protože narazil do zdi, která byla pomalovaná tmavě zelenou barvou.  Všude okolo se používá pro označení pevných překážek kombinace žlutá/černá barva určitě ne tmavě zelená.

0 0
možnosti

Sojkovec

14. 3. 2012 21:16
Mikrospánek není vůbec spánek.

Je to forma transu způsobená jednolitým, neměnným smyslovým jevem. On když vám mozek vnímá určitý vjem, série impulzů kaskáduje stále stejnými oblastmi. Zvuk motoru, neměnné zorné pole s pravidelně se míhajícími  světly, to způsobí, že neuronům v těch oblastech prostě dojde štáva (přesněji ATP a potom ADP). A  bohužel, ani mozek nedokáže kompenzovat dostatečně rychle. Je holt stavěnej na rychlosti kolem cca 20 km/h, navíc na neustále se měnící prostředí (dráhy se střídají). Jinak samozřejmě mě to rmoutí, i když ty lidi vůbec neznám, ale nepřekvapuje mě to. Že je něco statisticky nepravděpodobný neznamená, že se to nestává. A  jak to řešit, nevím, ani nemyslím, že to nějak řešit jde.

1 0
možnosti

veritas70

14. 3. 2012 20:56
nevíte někdo o té aplikaci na iPhone

co ní v článku píší? Její jméno. Díky.

0 0
možnosti

nakej_nick

14. 3. 2012 22:30
Re: nevíte někdo o té aplikaci na iPhone

Vždyť je to tam uvedeno. http://www.antisleeppilot.com/

0 0
možnosti

Hynek Vilém Jarmila reloaded

14. 3. 2012 18:00
nejhorší na dálnici je rychlostní omezení 130kmh

Nevím, jak vy, ale pro mě je nejhorší rychlostní omezení 130kmh, je pocitově to jako jet na normální silnici 50kmh. V Německu tento problém nemám, pohodová rychlost (na volné) dálnici je tak 160-180kmh, zapnu tempomat, rádio nebo oldies muziku a cesta ubíhá. Když je dálnice dobrá a rovná, dá se i 200kmh.

Naopak při 130kmh a volné dálnici (Rakousko, Švýcarsko, Švédsko) mám tendenci dělat v autě vedle řízení celou řadu jiných věcí, protože prostě nejsem vytížený tou jednou funkcí, mozek se potřebuje zabavit, aby neusnul. Takže pomalejší rychlost je paradoxně asi horší. Ve švédsku jsem viděl na úplně prázdné a suché dálnici v létě několik bouraček do středových svodidel. V plné rychlosti tam lidi usínají, protože mají omezení 120kmh.

2 0
možnosti

ntk_

14. 3. 2012 18:54
Re: nejhorší na dálnici je rychlostní omezení 130kmh

to je teorie :-) takže při 200 km/ h by bylo vše OK ? tak v tom případě kdyby ten chudák bus vydal ze sebe (možná i že jo) tak tu bude bilance 42 mrtvých tj. všichni kdo byli v autobuse ! já bych to zase viděl omezení v tunelu na 80 km/h...

0 0
možnosti

Hynek Vilém Jarmila reloaded

14. 3. 2012 17:52
Každý fíra tlačítko mačká automaticky i v polospánku.

Známej fíra mi před lety říkal, že v kabině chrápou skoro všichni: "nákladní vlak brzdí 1,5km, takže i kdyby byla na kolejích zeď, tak zastavím až kilometr po tom, co ji uvidím". ... a jeho historka jak " ..tuhle se mi zdálo, že řídím vlak, probudím se a já ho fakt řídil! .." mě fakt dostala.

Jinak je to asi v osobní přepravě, ale iluze si nedělám.

0 0
možnosti

nosalis

14. 3. 2012 18:46
Re: Každý fíra tlačítko mačká automaticky i v polospánku.

"tuhle se mi zdálo, že řídím vlak, probudím se a já ho fakt řídil! .." bombaR^

1 0
možnosti

Caretaker

14. 3. 2012 17:24
Tak mě by dánský systém asi vypípal hned

Klasická cesta na hory 500 km. Nasedneme do auta, rodina usne do půl hodiny, radio puštěné nemám, abych je nebudil, takže ticho v autě, nacvakám tempomat, takže plynový pedál bez pohybu, s hlavou jak v epileptickém záchvatu taky neškubu a na oči tmavé brýle kvůli sněhu...

0 0
možnosti

nosalis

14. 3. 2012 18:51
Re: Tak mě by dánský systém asi vypípal hned

a to je podle mne dalsi pruser ... veci jako tempomat .. (jeste navic treba adaptabilni) pak systemy udrzovani v pruhu, .. to pak cloek usne uplne sam .. a pak uz je tom jenom na te elektronice, jak to uridi :)

1 0
možnosti

momoko

14. 3. 2012 17:23
Tragedie v tunelu

zase se novináři předbíhají s teoriema.Chce to používat taky mozek mikrospánek to byl těžko podle toho kdy řidiči nastoupili na jízdu.I trochu průměrně inteligentní člověk tohle dokáže posoudit,ale vina se musí hodit hned na řidiče,že?Už vám někdy bouchla přední guma?

0 0
možnosti

JayDeeSq

15. 3. 2012 13:43
Re: Tragedie v tunelu

ridiči měli za sebou cestu tam,sice pak měli předpisový odpočinek,ale nikde už nevíte jestli ten konkretní řidič se fakt vyspal..nebo vám se snad nikdy nestalo, že ste nemohl třeba na jiném místě usnout?a třeba právě se i tak domluvili,že prvně to vyjede ten méně odpačatý, aby se unavil a pak to šel dospat..ono tohle ježdění na otočku není taková sranda jakou zná ětšina lidí, když jede na dovolenou jednosměrně..

0 0
možnosti

Hynek Vilém Jarmila reloaded

14. 3. 2012 17:23
mikrospánek?

Jestli byly ty děti v Alpách, tak šoféři "právě vyjeli". Teda pokud předtím neflámovali nebo nebyli ještě někde v práci. Divný ..

1 0
možnosti

Travnicek

14. 3. 2012 22:33
Re: mikrospánek?

Udajne vyjeli jen 40 minut pred nehodou a do vychoziho bodu cesty dorazili uz v pondeli, takze meli dost casu na odpocinek. navic se nehoda nestala v noci, ale uz nekdy kolem 21. hodiny. Samozrejme je otazkou, zda predtim nekde nepařili, pripadne cim se ridic zabyval behem jizdy, jak moc se venoval rizeni.

Dalsi moznosti je ridicova nahla zdravotni indispozice, kdyby ho klepla pepka, taky nezastavi. Stejne tak to mohla byt technicka zavada na autobuse. Vzhledem k tomu, ze štrejchnul zeď uz par metru pred narazem by to tomu i odpovidalo.

0 0
možnosti

ntk_

14. 3. 2012 17:10
počítačem hlídané řízení autobusů, kamionů

aktivně by řídil řidič busu kamionu ale měl by být kontrolován počítačem co vyhodnocuje cestu kolem sebe radary každou milisekundu a pokud vyhodnotí situaci počítač za extrémní s dopadem nehody..., tak dle nejmenšího rizika na poškození posádky samotného auta, posádky aut ostatních kolem převezme řízení a dle vyhodnocení zpomalí, zrychlí nebo odbočí, či zastaví...do té doby dokud nehrozí nebezpečí...

***

časem nás stejně čekají počítačem řízené auta... Již dnes existují vlaky, tramvaje, je to jen otázka času...

0 0
možnosti

FiS95

14. 3. 2012 17:22
Re: počítačem hlídané řízení autobusů, kamionů

Doufám, že se toho nedožiju. Pokud v něčem jedu, nejraději mám plnou kontrolu já sám a ne nějaký počítač. Počítače dělají chyby, zasekávají se, mohou jako překážku vyhodnotit páru z kanálu, nebo domalovanou čáru na silnici jako zatáčku. Já ne. Já jsem člověk a přemýšlím o tom, co vidím. To žádný stroj neumí.

1 0
možnosti