Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Plnou parou vpřed! Paromilové ovládli Hradec

Bafající exponáty z Česka i zahraničí obsadily Hradec Králové. Na devátý ročník akce Nábřeží paromilů dorazily originální funkční parní stroje i jejich věrné kopie všech velikostí. Přijeli také těžkotonážníci – parní válce pro žehlení silnic.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

malvino

V NDR

jsem jednou stál na nástupišti, když přijela rychlíková parní lokomotiva. Hrozivé černé syčící monstrum jak z jiného světa.

0/0
29.8.2011 23:41

wrah

Re: V NDR

Já zase posledně stál v Rakousku. Ohlásili rychlík a namísto toho přijel k nástupišti vlak se dřevem, snad 40 vagonů. (měli nějaké výluky, tak to posílali přes trať St Polten-Vídeň.)

0/0
30.8.2011 6:39

xychteen

Jo, pára...

...jsem rád, že jsem ji ještě viděl na silnici, na kolejích i na vodě v míře vrchovaté. A dokonce jsem měl malý parní stroj na pevný líh jako hračku...

0/0
29.8.2011 23:18

chicocheco

Pobavilo mě

ekotechnické muzeum ;-D

0/0
29.8.2011 22:15

BMG

Re: Pobavilo mě

Ale to je celkem logický název. Jeho sídlem a současně základním prvkem sbírky je historická čistírna odpadních vod v Praze-Bubenči, pocházející ještě z doby před I.světovou válkou. Tedy je to zařízení technické, sloužící k ekologickým účelům.

http://www.ekotechnickemuseum.cz/

0/0
29.8.2011 23:20

chicocheco

Re: Pobavilo mě

Jo, chápu, mě to pobavilo hlavně v souvislosti s parním válcem :) I když ten je jistě ekologičtější než polovina věcí, kterým se dnes dává nálepka eko ;-)

0/0
29.8.2011 23:49

celim

Jó parní válce! K těm mám slabost.

Osobně vím o dvou kusech. Jeden je kousek před odbočkou na J.Hradec, když se jede od Tábora. Stojí tam před budovou nějaké silniční firmy(Strabag?) a druhý kus je na konci Berouna proti eternitce, když se jede na Kladno. Funkční při práci jsem ho viděl někdy v 60. roce, když válcoval silnici z Březových Hor ke stadionu u Litavky(FK Příbram) a pak (naposledy) jsem ho viděl válcovat ulici podél Strahovského stadionu nad kolejemi v 73.roce. Tehdy jsem si myslel, že už všechny parní válce skončily ve šrotu. Vůbec, ty parní stroje jsou krásné. Jako malý kluk jsem viděl ještě lokomobilu, která poháněla starou míchačku na beton(takový ten model, kdy je beton v korytě, ve kterém se podélně točí takový šnek). Jinak ještě počátkem 60. let byly na Zdaboři(Příbram) k vidění v ohradě sedlákům zabavené lokomobily v dost velkém množství(alespoň 20kusů, už jsem zapoměl, kolik jich bylo). Prostě všechno to byly krásné stroje s parní duší, která alespoň nesmrděla!

0/0
29.8.2011 15:36

wrah

Re: Jó parní válce! K těm mám slabost.

Též je mi nesmírně líto, že se parní stroje nepoužívají více. Dokonce bych si dovedl na spoustě tratí představit lokálky tažené párou. Jenže ne rekonstruované z dvacátých let, ale nové. Tj kotel s účinností 85%, zásadně na dřevo. B) Moderní materiály mohou jednak lépe těsnit, jednak snesou mnohonásobně vyšší tlak, než snesla ocel v padesátých letech, kdy yse dělaly poslední páry. Čili udělat úniky páry prakticky nulové, a stroj může pracovat za vyššího tlaku. A používat v místech, kde je poblíž dostatek lesů, neboli nebude se muset dřevo dovážet přes půl republiky. (a patrně na neelektrifikovaných tratích)

0/0
29.8.2011 20:07

dolch

Re: Jó parní válce! K těm mám slabost.

R^

0/0
29.8.2011 20:41

já George XVII

Re: Jó parní válce! K těm mám slabost.

jde o Soběslav a sídlí tam stavební firmy Vialit a Silnice MP ;-)

0/0
29.8.2011 23:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.