Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Byla lepší než ruský gazík. Neznámou škodu teď uvidíte jen v Lešanech

V socialistickém Československu byl boj o zrno hlavní událostí každého léta. Aby se zemědělcům s přírodou lépe válčilo, požádalo v roce 1958 ministerstvo zemědělství mladoboleslavskou automobilku, aby pro jeho potřeby vyvinula terénní vůz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

fanda357

ne, nevím, jestli udělal dobře

na tom tankovém dni se k tomu auto moc slušně nechovali .... celý den jezdilo, převáželo kupu lidí sem a tam ....

0/0
2.9.2011 8:47

newstagger

A VŮBEC - CO NEBYLO LEPŠÍ NEŽ RUSKÝ GAZÍK???

pokud to bylo vyrobeno pro stejný účel - řekl bych, že jedině ta vojenská verze trabanta, jinak všechnoRv

0/0
31.8.2011 22:19

hňup

Re: A VŮBEC - CO NEBYLO LEPŠÍ NEŽ RUSKÝ GAZÍK???

hm, asi jsi nikdy neviděl, kam a po jaký cestě gazík dokázal jet....

0/0
21.9.2011 19:06

Hnev lidu

Už by ten nesmyslnej titulek mohli změnit

autor si patrně popletl terénní vozidlo Babeta, které dejme tomu mohlo s GAZ-69 být srovnáváno. Agromobil nelze s "džípem" srovnávat ani omylem, ani určením a patrně ani trvanlivostí. Tento kus plechu by se rozpadl v první díře :-/

0/0
31.8.2011 21:41

_Xeon_

Re: Už by ten nesmyslnej titulek mohli změnit

Pre toho redaktora je to "tutút" ako každý iný... ;-D

0/0
31.8.2011 21:51

pteryx

Re: Už by ten nesmyslnej titulek mohli změnit

Stačí se na to podívat, aby člověk viděl že tohle auto nebude žádný vrchol stability, že by se s tím dobře dělaly kotrmelce. "Lepší" než gazík to mohlo být, ovšem záleží na zvolených kritériích, že.

0/0
1.9.2011 9:50

atakdále1

zelená Š 1203 -)))))) hm do terénu hm tobych chtěl vidět

gazik bylo super auto lepší než jep ,R^

0/0
31.8.2011 19:37

fanda357

Re: zelená Š 1203 -)))))) hm do terénu hm tobych chtěl vidět

gazík byl ukradený jeep, těžko mohl být lepší ...

0/0
2.9.2011 8:47

pepe1212

asi by to nebolo vozidlo na safari ale urcite

by prekonalo defender. teda ten novy.

http://auto.sme.sk/c/6036314/land-rover-chysta-novy-defender-paci-sa-vam-tento-koncept.html

0/0
31.8.2011 19:22

Inzheim

Samozřejmě

Rusové zakázali vyrábět Škoda-jeepy a povinně jsme 40 let odebírali GAZy, až s trojnásobnou spotřebou

Ruské ZILy a myslím ZIMy jsme den co den vytahovali z terénu našimi V-3-S-kami, balšája těchnika na baterky

0/0
31.8.2011 19:06

ivoš

Re: Samozřejmě

Jaký Škoda-jeep máš na mysli? Odkaz, prosím. Jinak bych chtěl vidět V3S, jak tahá o polovinu těžšího Zila.

+3/0
31.8.2011 19:10

ivoš

Re: Samozřejmě

Pán měl patrně na mysli Babetu. Nic proti ní, ale Gazík mi připadá univerzálnější a robustnější. Mmch, po revoluci přišly místo UAZů Land Rovery a staří vojáci si stěžovali, že průchodnost terénem je horší než u muzejních GAZů/UAZů.

+2/0
31.8.2011 19:26

newstagger

Re: Samozřejmě

ZILY 131 jsme běžně tahali za TO pětkou na vejtřasce  .... byl jste na vojně??

+1/0
31.8.2011 22:15

Max Braun

Re: Samozřejmě

Já na vojně byl, ze Zilem 131 jezdil a musím konstatovat, že vejtřaska na něj v terénu neměla. Odzkoušeno Doupovem....:-)

0/0
25.9.2011 15:02

krllo1

Šikovné auto.

I dnes by mohli něco takového navrhnout a vyrábět.

0/0
31.8.2011 18:58

hafusak2

Re: Šikovné auto.

U nás se to neschválilo a jako na potvoru se něco nemlich takového začalo ve stejnou dobu dělat v Rakousku jako Pitzgauer.

0/0
31.8.2011 19:43

TTRX - bratranec děda Vševěda

Re: Šikovné auto.

Pinzgauer

0/0
31.8.2011 22:02

pk203@klikni.cz

A myslíte

že by k tomu výsadkáři fasovali láhec s vodou na polití přehřátého benzinového čerpadla ??? (Kdo někdy provozoval Š1203 ví o co se jedná)

No a s tou spolehlivostí...pamatuji jak jsem jeli fasovat 1203ku ...bylo nás asi 30 z bran závodu vyjelo jen 25 a dál než 10 km se jich dostalo 10 :-P

S tímhle že by chtěli konkurovat gazíku ??? ;-D

+1/0
31.8.2011 18:21

hafusak2

Re: A myslíte

také jsem si kdysi byl pro Š 1203. Sedačky nepřidělané, žádný šroub dotažený, vevnitř nápis:"Český k-k-t dorob si to". Praticky se nedalo ujet 10 km bez nějaké závad. Teprve po příjezdu musel auťák do dílny a tři dny se na něm tvrdě dělalo, nežli byl provozuschopný. Jenže to nebyla chyba auta, ale těch pitomců z TAZ Trnava, kterých schopnosti sahaly tak nanejvýš k pasení ovcí,

+1/0
31.8.2011 22:13

hňup

Re: A myslíte

ze závodu ve vrchlabí ?

0/0
21.9.2011 19:05

Ardan

Ani omylem.

Napsail, to už tady jiní ale rozhodně tohle autíčko na "gazika" nemělo. Ukázku v Lešanech bych opravdu nebral za nijak směrodatnou.

0/0
31.8.2011 13:35

venda44

Opět píšete nesmysly

Ukazatele na přístrojové desce pocházejí z traktoru Zetor a volant byl poprvé použit u škody 1000MB.

0/0
31.8.2011 12:58

NovoCZ

Re: Opět píšete nesmysly

No není to spíš zjednodušení si života restaurátora?

0/0
31.8.2011 13:51

_Xeon_

??

Nadpis, to bude nejaký omyl. Asi porovnáva Babetu s GAZ69...

0/0
31.8.2011 12:28

Josef II

Re: ??

Babeta to byla Jawa, byl to moped. Ten terenak se nazyval Bojovy tudor !

0/0
31.8.2011 12:56

cassul

Re: ??

Neztrapňuj se, když tomu nerozumíš. "Bojový tudor" byla ŠKODA 11011 P, prototypy, pojmenované Babeta, byly ŠKODA 973. Největší rozdíl je, že standardní boják byla dvoukolka, Babeta měla být čtyřkola.

+1/0
31.8.2011 14:25

_Xeon_

Re: ??

Díky náčelníku, že si´s mě zastal...

0/0
31.8.2011 15:36

xdriver1

Při těch všech kritikách

je třeba zohlednit fakt, že bylo vyrobeno 5 kusů a vývoj byl záhy zastaven. Je jasné, že finální verze by (nejen) vypadala úplně jinak.

0/0
31.8.2011 11:46

venda44

Re: Při těch všech kritikách

Podle knihy Jana Králíka Škoda 1203 bylo prototypů vyrobeno 13. Jestli má pravdu on, nebo autor článku se už asi nikdo nedoví.

0/0
31.8.2011 14:38

cassul

Re: Při těch všech kritikách

Tohle ale není prototyp, ze kterého vznikla š1203. Prototypem pro škodu 1203 byla škoda 979, už o pár let dříve. Tenhle Agromobil je škoda 998, to je úplně jiná vývojová linie, blíž má k té Babetě...

0/0
31.8.2011 15:53

venda44

Re: Při těch všech kritikách

Těmi třinácti kusy byly myšleny prototypy Agromobilu, Škody 998. Pokud byly opravdu vyrobeny, je otázka, kde a jak skončily. I když to moc pravděpodobné není, třeba se ještě nějaký objeví.

0/0
31.8.2011 16:59

hafusak2

Re: Při těch všech kritikách

Vylovil jsem z knihovny knížku L K - Škoda, 1895 - 1995, II. díl, Let okřídleného šípu, kde na str.130 jsou dva snímky a zmínka, že "celkem vzniklo údajně 23 prototypů". To znamená ještě o 10 ks více.

0/0
31.8.2011 19:59

Nesmazatelny 2.0

Hmm

Jo v sobotu sem to v Lešanech viděl jezdit. Chápu že je to z historického hlediska unikát, ale jinak bych řekl nic moc. Seděli v tom vzadu 4 vojáci, přes trochu bláta se to prokousalo, ale vozidlo do těžkého terénu bych to nenazýval. Spíš taková větší multikára, i když pravda na dobu svého vzniku trochu předběhla dobu.

0/0
31.8.2011 11:23

hafusak2

Re: Hmm

Bundeswehr používá vozidlo MUNGO, které má základ v Multicaru. Stále se vyrábí.

0/0
31.8.2011 20:02

vikýř

volant

Volant byl montován standardně již na Š 1000/1100 MB, MBG a MBX.

0/0
31.8.2011 11:22

Jsem v Ječný

Re: volant

A starší škodovky měly co? Rajčáky? :-P

0/0
31.8.2011 12:04

vikýř

Re: volant

Jasně moje chyba. Tento druh volantu. Předpokládal jsem, že znalci vědí, že již od modelu modelu LaK/Škoda 110 (hovořím zde o Škodě na, o Laurin a Klement) měla auta této značky volant.....;-O

0/0
31.8.2011 15:01

cassul

Re: volant

Již na... Tohle je ale o pár let starší, než 1000MB...

0/0
31.8.2011 12:05

vikýř

Re: volant

Pochybuji, že by pro agrovůz socialistický automobilový průmysl vyvíjel extra volant. Tento je prostě model, který se montoval na š 1000 MB a dále i do posledích Octavií combi 60. let. Je též možné, že sběratel jej tam dal protože neměl jiný, resp. protože se nedochovaly /třeba/ originál výkresy, či detailní fotky. Sám restauruji auto ze 60. let a vím, jaký je to "vopruz" se dopídít pravdy o tom, jaký díl se na konkrétní vůz montoval, když dodavatelé byli tu z řad n.p., tu z řad výrobních družstev, někdy "přidružených výrob" či spadaly pod jiné resorty. takže bych zase tím volantem tak silně netrpěl....Mimochodem, spoléhat se na dobové katalogy dílů, informace n.p. Mototechna, či dobovou fotodokumentaci je asi tak přesné jako jít s bolavým zubem na kožní:-/

0/0
31.8.2011 15:06

ivoš

Mě se to autíčko sice líbí,

ale představil jsem si, jak na něj vojáci montují čtyři protitankové rakety...Jako na gazíka. Obávám se, že pro armádu by to bylo nepoužitelné.

0/0
31.8.2011 11:09

Harpyje pralesní

Re: Mě se to autíčko sice líbí,

Také to nebylo pro armádu, ale pro zemědělce. Tam je zapotřebí teréňák do polí také...

0/0
31.8.2011 18:07

ivoš

Re: Mě se to autíčko sice líbí,

Armádní verze byla hodně podobná. Ani pro zemědělce tohle namouduši nebylo na nic. On ten traktor s přívěsem byl možná pohodlnější.

0/0
31.8.2011 19:09

vítek z prčice

nesmyslné srovnání

Srovnávat toto vozidlo, které v zěmědělství jistě mohlo být dobré s Gazem 69 je nesmysl. Nemohlo by obstát. Je to jako se ptát jestli je lepší jet do Ameriky lodí nebo letět letadlem. Nastavená kritéria, řekněme rychlost a pohodlí, jdou zcela proti sobě a nelze je splnit současně. Řada bývalých vojáků řidičů jistě potvrdí, že Gaz byl dobrý terénní automobil.

 Ideologie v technice nemá co dělat,  třeba gravitační zákon platil úplně stejně za Napoleona, Hitlera, Stalina, Brežněva i MaoCe tunga. Úžasné, co. Takže třeba převodovka je buď dobrá, nebo špatná. Může být ruská či turecká.:-)

0/0
31.8.2011 10:53

vrbcik

Re: nesmyslné srovnání

...Az na uplne, ale uplne identicke zapalky, ktere jsou vzdy lepsi americke, nez ruske :-)

0/0
31.8.2011 15:23

Oldox

Tak tohle na GAZa nemá ani náhodou.

Možná tak ty uzávěry diferáku, to se u GAZu standartně nedělalo, nanejvýš samosvory. Ale jen z letmého pohledu je zřejmé, že tohle vozítko by v těžkém terénu mělo velké problémy. Vím, o čem píšu, mám komplet zrenovovaného GAZ 69A a s přehledem můžu prohlásit, že lepší podvozek osobáku do terénu postavený nebyl. Jen s výkonem motoru to bylo slabší - strčili tam licenční motor z válečného Jeep Willys, bohužel.

0/0
31.8.2011 10:32

amachal

Re: Tak tohle na GAZa nemá ani náhodou.

Vis, on si kazdy chvali, to co ma... ale o tom podvozku GAZu, to byl vpodstate ukradeny podvozek, na ktery posadili trosku jinou nadstavbu. Takze ho soudruzi nevymysleli.

0/0
31.8.2011 10:47

ivoš

Re: Tak tohle na GAZa nemá ani náhodou.

Co ukradli na podvozku se dvěma tuhými nápravami a pohonem 4x4, to nechápu. Něco takového je tu od počátků automobilismu, co tedy ukradli? Kopírovali vynález kola? Jděte s takvými kecy do Paďous na trnky.

+1/0
31.8.2011 10:53

vítek z prčice

Re: Tak tohle na GAZa nemá ani náhodou.

To máš radost, viď. Ale zase vymyslei třeba Sojuzy, nejspolehlivější rakety vůbec, bez kterých by Američani teď mohli do vesmíru leda koukat kukátkem. Běžte už chlapci s tou úpornou, řitilezeckou ideologií do ............háje. !!

0/0
31.8.2011 10:56

cassul

Re: Tak tohle na GAZa nemá ani náhodou.

Vzhledem k tomu, že zkonstruování GAZ 64 trvalo údajně od zadání po první prototyp 61 dní, a to mluvíme o roce 1941, tak se dá určitá inspirace jinými vozy pochopit. I když moc nevím, co se na obdélníkovom rámu svařeném z profilu, dá ukrást...

0/0
31.8.2011 12:15

radim36

Škodovácká minitatra 805

Podvozek páteřový rám s centrální nosnou rourou, odpružení torzními tyčemi, motor z běžného osobáku, nemůžu se zbavit dojmu, že se škodovka pokusila udělat svou "Tatru 805" , jenom ještě menší a levnější.

Bohužel, z toho, jak znám z mládí prostředí v naší vesnici a tehdejší JZD, mám takový pocit, že by o to mezi zemědělci stejně nebyl valný zájem. Zemědělci tehdy potřebovali přepravovat masově pracovní party 10 - 20 lidí, 4 - 6 lidí tehdy, kdy se na mnohahektarových lánech pracovalo ručně motykami, by byli k ničemu. Lidi se tehdy přepravovali třeba ve starých autobusových vlečkách tažených traktory nebo prostě přidělali na obyčejný náklaďák na korbu lavice a jeli. Takové malé auto by tehdy využili tak k dovážení svačin na pole nebo k dovážení něčeho, co bylo třeba na poli v množství jen nějaké stovky kilogramů. Terénní vlastnosti by využili maximálně někdo jako lesníci atd...

0/0
31.8.2011 9:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.