Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

BMW vyvíjí autopilota. Testovací pětka jezdí po dálnici zcela sama

Automobilka BMW vyvíjí pokročilý systém asistenta řidiče. Měl by umožnit zcela automatické řízení automobilu na dálnici. Řidič si bude moci obrazně řečeno složit ruce do klína. Prozatím není jasné, kdy se novinka dostane do sériové výroby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pisatel69

odpovědnost

Je to sice fajn, ale pokud systém není 100% bezpečný, tak bude vždy za nehodu zodpovědný řidič. A tady je pomoc dost diskutabilní - sedět s rukama složenýma na klíně hodiny a přitom koncentrovaně sledovat provoz? Nemožné. Buď bude řidič chrápat a pak ho probudí až rána a nebo bude řídit, aby udržel pozornost a přehled o provozu...

0/0
2.10.2011 11:45

Qíteček s modrým naslouchátkem..

No nevim teda...

Nemusím mít všechno. A čím má auto míň drátů, tím líp funguje.

0/0
30.9.2011 23:55

lekaj

podle mne idealni

Rizeni po dalnici je totiz jedno z nejhorsich a nejnudnejsich podle mne. Kdybych mohl pri vjezdu na dalnici zapnout autopilota a vedel bych ze i ostatni auta ho maji povinne zapnuteho bylo by to super.

0/0
30.9.2011 12:07

a1b1c1d1

Podle mne

bychom do toho meli jit a jak jsem psal jinde vyloucit lidi z moznosti zasahovat do rizeni. Budeme potom ve stejne situaci, jako jsou dnes letadla, ktera letaji a parkuji uplne sama a piloti jsou tam prakticky pouze pro lepsi pocit cestujicich, pro nic jineho. A pocet situaci, kdy stroj selze a kvuli tomu par lidi zemre je stale statisticky vyrazne mensi nez soucasny stav, kdy umira na silnicich mnoho lidi. Otazka jen je, zda toto je vule lidi, podle mne zatim hloupa lidska rasa toto v globalu neprijme a bude stale volit reseni, ktere je pro ni z hlediska preziti "prijatelnejsi".

0/0
30.9.2011 7:32

mimouch

Už aby to bylo...

Tak do 30 let mě řídit bavilo. Dnes je to vyloženě utrpení. Sice mám v autě automatickou převodovku, tempomat atd., ale přesto pořád musím kroutit volantem a to mě děsně otravuje. Pokud to jen jde, cestuji vlakem. Takže na auto, které bude jezdit samo se opravdu těším...

.

Jinak pro úplnost - řídit auto mě pořád baví, ale jen když jedu někde pustinou nebo pouští ve svém autě pro radost, prehistorickém terénním autě, které potřebuje elektriku jen k nastartování a vytáhnu ho jednou dvakrát do roka na cestu mimo Evropu, do končin, kde jsou mizerné silnice a ještě mizernější palivo, to mě těší. Normální auto v běžném provozu řídím jen s velkým sebezapřením.

0/0
29.9.2011 22:47

věrný člen Řádu ozubeného kola

Vcelku rychlá odpověď na zákaz osoby blízké

Teď se to svede na výrobce auta a je to. ;-D

0/0
29.9.2011 21:39

Gamehoror

Tak radši to svěřit počítači než manželce

+1/0
29.9.2011 20:07

Vass

Plná automatika v automobilu nebude

ještě hoooodně dlouho(70-100 let). Protože při jízdě v automobilu může nastat prakticky neomezené množství různých situací a problémů, které je třeba řešit improvizací. Tedy v autě by musela být umělá inteligence se vším všudy. V automatické řízení věřím u KOLEJOVÝCH vozidel, tam to není problém již dnes.

Auta bych do toho ještě dlouho netahal. Jenom problémy právní při zavinění nehody jsou pěkný oříšek.

:-P;-)

0/0
29.9.2011 16:52

a1b1c1d1

Re: Plná automatika v automobilu nebude

Osobne si myslim, ze to bude drive a sice v dobe, kdy bude rizeni aut lidem obecne zakazano, stejne jako je to dnes ve vlaku, protoze lide, jak vime jsou velmi nespolehlive stroje. Potom to budou ridit jiz jen tyto automaty a ty se spolu lepe domluvi nez lide.

0/0
30.9.2011 7:24

Hynek Vilém Jarmila reloaded

nevím, jestli je to z praktického pohledu dobře

Včera jsem jel s tempomatem přes Evropu a po čase jsem ho musel vypnout, protože bych jen z točení volantu usnul. Totální řidičská nuda. A tak mě napadá  pár otázek:

a) kde je radost z jízdy?

b) a co až nasněží, případně když nebude značení 100%ní?

c) a co řidič - nezapomene vlastně řídit? a co když nebude v případě nenadálé situace koncentrovaný?

0/0
29.9.2011 16:46

net.Xtreme proti diskriminaci

Re: nevím, jestli je to z praktického pohledu dobře

Pořiď si automat, co tě udrží v pruhu a dej si šlofíka;-D

0/0
29.9.2011 16:50

Ubaram

Re: nevím, jestli je to z praktického pohledu dobře

Radost z jízdy jsem měl tak do 25ti let. Dobře, občas i poté, např. když jsem projížděl Slovinské Alpy které jsou fakt nádhera (no projížděl, pokaždé když okolnosti umožnily jsem vystupoval a bloumal kolem protože tam je to fakt fantazie). Dnes mi už jde jen o to dostat se kam potřebuji bezpečně a pokud možno s maximem mozkových buněk.

0/0
29.9.2011 17:43

bajsikl

Re: nevím, jestli je to z praktického pohledu dobře

ad c) spousta dnešních řidičů moc řídit neumí a koncentrovaní taky vždy nebývají

ale je pravda, že udržet koncentraci, když si to auto jede skoro samo, je těžký.

0/0
29.9.2011 17:44

BOP B 3AKOHE

Re: nevím, jestli je to z praktického pohledu dobře

"c) a co řidič - nezapomene vlastně řídit?"

To už dneska předvádí spousta lidí a automobilky tomu jdou vesele naproti - viz 100% autopilot pro podélné zaparkování a další podobný nesmysly ;-D

0/0
29.9.2011 18:17

Buffalo007

To je starý

Zvládá to jenom po dálnici? Kde to žijete. Google úspěšně již testoval auta, která jezdí běžně všude v provozu a nyní řeší legislativní otázku, aby taková auta mohla právně jezdit po silnicích.

+1/0
29.9.2011 16:44

Vass

Re: To je starý

hmm, tak daleko opravdu nejsme. Google sice testoval, ale do nasazení do provozu brání podstatně větší maličkosti, než nějaké povolení, zkuste si o tom zjistit více. ;-)

0/0
29.9.2011 16:55

a1b1c1d1

Re: To je starý

Ano - brani mu v tom lide. Je potreba lidi vyloucit z moznosti ridit vozidla, potom to bude v pohode.

0/0
30.9.2011 7:25

sarumánek

cesta špatným směrem

V období dlouhodobé finanční krize mají budoucnost cenově dostupné automobily s vysokými prodeji, nikoliv takové výstřednosti, jejichž jediným cílem je podporovat lidskou lenost. A navíc - první smrtelná bouračka takového auta, ke které musí dříve nebo později dojít, bude s největší pravděpodobností znamenat konec celého projektu a desítky milionů vynaložené na vývoj spadnou do koše.

0/0
29.9.2011 16:29

wolf80

Re: cesta špatným směrem

Rika ti neco slovo IMAGE. :) BMW chce byt technologicky leader, oni necili na plebs, ale na vyssi vrstvu. :) Verim tomu, ze nektere technologie, vznikle u tohoto projektu, budou pozdeji pouzite pro posileni bezpecnosti cestujicich.

0/0
29.9.2011 16:36

username

Re: cesta špatným směrem

desítky milionů? spíš jste myslel asi miliard (Kč) nebo jednotky miliard (usd/eur).

Automobilky budou dělat to, na čem nejvíce vydělají - a i v období krize se paradoxně nejlépe prodávají drahá auta. Šetří jen chudáci.

Tohle je jednoznačná budoucnost a ani případná havárie na tom nic nezmění, stejně jako nic nezmění na povinnosti mít airbag jedna ze stovek nehod, kdy airbag naopak ublíží. Během 20 let bude nejspíš automatická jízda naprostou samozřejmostí ve všech typech aut a nejspíš budou i silnice, kam bez toho ani nebudete smět vjet (systém je ještě účinější a lepší, když se mohou dorozumívat auta mezi sebou).

0/0
29.9.2011 16:40

Hynek Vilém Jarmila reloaded

Re: cesta špatným směrem

Nesmíte uvažovat takhle úzce, jsou země, kde je zboží pro nás luxusní už docela běžně dostupné.

0/0
29.9.2011 16:48

Fair-Play

Já bych takové auto nechtěl

protože řídím rád.

0/0
29.9.2011 16:23

wolf80

Re: Já bych takové auto nechtěl

Jako doplnkovy system nahlidani unaveneho ridice, proc ne. :) Samozrejme vse je zatim v plenkach, zkousi se, ktere technologie se hodi, ktere ne, ale umim si predstavit, ze by to v budoucnu pouzivali lidi na dlouhe rutinni cesty, ktere unavuji ridice, resp by to ridilo napr dalkove autobusy. :) Jeste dost casu uplyne, nez to bude plne spolehlive a pouzitelne na vsech silnicich, ale urcite jednou bude mozne, aby bylo rizeni automobilu plne automaticke a vsichni clenove posadky budou moci pracovat s pocitaci, divat se na film nebo spat. :-)

0/0
29.9.2011 16:33

HKRepresent

jet autem do hospody nezni nerealne? :D

Akorat nvm jak by se na to tvarili policajti :D

0/0
29.9.2011 16:11

net.Xtreme proti diskriminaci

Nic moc

jen na dálnici a do 130....

0/0
29.9.2011 15:56

Vit I.

na nic

...Systém funguje do rychlosti 130 km/h...

Aha, takže jen na rozjezd a před vyjetím z dálnice ;-D

0/0
29.9.2011 15:34

Mojše

Freude am Fahren

U značky s dlouhodobým reklamním sloganem "Radost z jízdy" docela překvapivé plány. Copak si BMW kupujou lidi, kteří nechtějí řídit?

+2/0
29.9.2011 15:30

radik

Re: Freude am Fahren

ono to bude určitě ve volitelné výbavě a ne v základu... krom toho nečekej že to bude u M3.... to bude spíš do sedmiček... místo najmutýho řidiče to auto obstará kus cesty samo.

0/0
29.9.2011 16:03

shocker79

Re: Freude am Fahren

Spíš to bude pro lidi, co každej den dojíždějí do práce a už je to jaksi uplně nebaví, tak proč si třeba nepřečíst noviny nebo něco nezahrát na iPadu apod.

0/0
29.9.2011 16:14

tappat

no nevim

jestli ono nebude namahavejsi a vic vycerpavajici sedet a hlidat autopilota, nez ridit normalne.

0/0
29.9.2011 15:25

letadlo26

Re: no nevim

taky si myslim, když musí něco dělat tak víc soustředí takhle bude koukat všude možně :D nebo na film...

0/0
29.9.2011 16:01

hinja

to je zase smes...

GPS ktera ma "udajne" urcit polohu presne - boha jeho to umi kazda geodeticka gps, Trimble a tak... bavime se o presnosti kolem 10 cm, tzn to spolehlive a ne udajne urci polohu, spis je otazka, co do udela v huste zastavbe, ci tunelu.

Dalsi hvezda clanku je LIDAR, ono ne ze to paprsky prijima, ono je to taky vysila! tzn misto ultrazvuku pouziva laserove pulsy. jinak je to zkratka pro Light detection and ranging.

Jinak jsou to i ty laserove radary, co pouziva policie na mereni rychlosti...

0/0
29.9.2011 15:19

username

Re: to je zase smes...

no žádná klasická gps vám polohu do 10 cm neurčí, v nejlepším případě se jedná o jednotky metrů. Větší přesnost přinesou až glonass a galileo. Auto může využívat toho, že má 5 metrů, tj. můžete dát jednu anténu dopředu a druhou dozadu a přesnost pak rapidně vzroste. Zástavby a tunelů bych se nebál, je to řešení pro dálnice, kde žádná zástavba z principu nebrání a před těmi pár tunely v evropě vás auto nejspíš donutí převzít řízení.

0/0
29.9.2011 16:44

hinja

Re: to je zase smes...

ja se taky nebavim o klasicke gps, ale dgps, otazka je pouze cena.

0/0
30.9.2011 8:00

tynek

Dopravní značení

Dokud nebude proveden test na našich silnicích například při různých opravách, kde nejsou pruhy vůbec vyznačeny nebo naopak je tam totální spleť čar, tak bych to do provozu nepouštěl. Pak klidně. Nic horšího snad být nemůže.

0/0
29.9.2011 15:18

IRACZ

Re: Dopravní značení

tak,tak !

a až to rozpozna "jarní" výmoly,místy i 30cm hluboké a dokáže detekovat ukradené kabely u železniční signalizace,pak to lze považovat z 90% za bezpečný systém

0/0
29.9.2011 15:35

letadlo26

Re: Dopravní značení

jj v ČR moc nepoužitelný :)

0/0
29.9.2011 16:00

John_Matey

aplikace Autopilot provedla neplatnou operaci

a teď se z toho všichni po... ;-D jsem zvědav, jestli se jednou dočkám toho, že řídit nebudu muset a v klidu se dovezu do cíle cesty. dle stavu bezmozků na silnicích si říkám, že řidič vozu je už delší dobu přežitek...

+1/0
29.9.2011 15:14

Homer _4

A co česká verze softwaru?

Bude česká lokalizace? Tzn. bezdůvodná jízda vlevo a přejíždění z pruhu do pruhu bez blinkrů?

Jo, jízdu na červenou bych dal jako příplatkový bonus. :-P

+1/0
29.9.2011 15:02

Orwell2008

Re: A co česká verze softwaru?

Za připlatek pujde přepnout na režim D1,M - ková verze bude režim Trpiš.

0/0
29.9.2011 15:13

Homer _4

Re: A co česká verze softwaru?

3M - hardcore. Trpis certified. ;-D

0/0
29.9.2011 15:14

Ghost47

Re: A co česká verze softwaru?

Na D1 to v levém pojede, v pravém by si podle čidel na podvozku počítač myslel, že už je mimo silnici :-)

0/0
29.9.2011 15:49

Mulder77

Re: A co česká verze softwaru?

;-D

0/0
29.9.2011 16:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.