Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Fordům zachutnala elektřina. V Evropě už se prodává nabíjecí dodávka

Ford přestává elektromobily jen ukazovat po autosalonech. Elektrické dodávky Transit Connect nejdřív testovaly dvě evropská města, teď míří do prodeje. V příštím roce dorazí focus na baterky a v roce 2013 hybrid C-MAX, u kterého půjde dobít li-ion baterie ze zásuvky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

habásko

Je to pravda ?

Prý se k elektromobilům bude dodávat profi odtahové lano a pro řidiče univerzální časová jízdenka na všechny druhy dopravy aby se dostal domů ?

0/0
4.10.2011 11:46

newcoast

Jen

co dovyvynou kapacitní kondenzátory tak to spalovací motor spočítané v jakékoliv formě.Už aby to bylo.

0/0
1.10.2011 15:05

cenzore_zdar

Connect je drahej

Uz v benzinu, kdy zanej chtej 400k, ale chtit mega za el. verzi je uplnej ulet. To bych se musel pekne otacet abych projezdil 600k v palivu ( benzin nebo LPG) :-D

0/0
30.9.2011 8:34

Tajemný muž

Re: Connect je drahej

600.000,-- v palivu to je 17.142 litrů (při 35,--Kč/l), to při průměrné spotřebě 7l/100Km činí 244.900 km, takže se to vyplatí jen pro ty, kteří využívají auto k podnikání (např. rozvážkové služby apod.). Navíc je to trochu problém udělat na krátkých trasách a v městském provozu. Já osobně jsem za 7 let najezdil něco přes 120.000, což je polovina. Jo, něco jiného je to při spotřebě 14l/100km (velké SUV) - to už činí 122.500km a to už je reálné. Když už si ale kupuju velké SUV (nebo, chcete-li, SAV) typu BMW X6, rozhodně s ním plánuje delší cesty a to pohon čistě na elektřinu nenabídne (navíc u tak těžkého auta by byl dojezd hodně omezený), takže radši sáhne po hybridu, který spotřebu sníží tak na 9l/100km.

Za mě je to jasné, dokud cena nespadne pod 150% ceny benzíňáku (či nafťáku), nemá moc význam o tom uvažovat.

0/0
30.9.2011 8:59

truthspeaker

Re: Connect je drahej

Nezapomeňte přičíst cenu elektřiny na km a náklady na převážení vyšší hmotnosti díky bateriím :-/

0/0
30.9.2011 9:25

Tajemný muž

Re: Connect je drahej

Já vím, proto jsem psal, že o tom nemá moc cenu uvažovt do doby, kdy cena elektromobilu nebude nižší, než 150% ceny normálního modelu. Cena za km by mě taky zajímala, ale v článku tato informace nějak chybí. Vyšší hmotnost kvůli bateriím nezapočítávám - hmotnost normálního motoru (+ nádrž) je velmi podobná s hmotností elektromobilů (+ baterie). A u hybridů je už spotřeba včetně zvýšené hmotnosti kvůli elektromotoru a baterii, takže vč.

0/0
30.9.2011 11:10

radik

Re: Connect je drahej

hmotnost normálního motoru a převodovky je velmi podobná ;-D a jak to že většina elektromobilů po přestavbě z klasického auta výrazně nabrala na hmotnosti? Třeba PŮL TUNY navíc u éčkovýho mercedesu... jak nám ukázal Brabus?

0/0
30.9.2011 11:39

radik

Re: Connect je drahej

nebo slavnej Tesla Roadster... kolik váží, a kolik Lotus Evora?

0/0
30.9.2011 11:48

radik

Re: Connect je drahej

ty jsou sice skoro stejný, ale Lotus je o pěknej kus větší

0/0
30.9.2011 11:51

radik

Re: Connect je drahej

Vyplatí? A vy víte jak dlouho ty slavný akumulátory vydrží? Myslim že po dvou stech budou dávno odrovnaný a je to zase pár set tisíc za nové... to se teda ohromě vyplatí. Pak píšeš sedm let a stodvacet tisíc... jak na tom baterky asi budou po sedmi letech? ;-D To se prostě nevyplatí... ty akumulátory nejsou věčný... krom toho že jim postupně klesá kapacita.

0/0
30.9.2011 10:25

Tajemný muž

Re: Connect je drahej

Pokud na ně máte záruku 7 let a po 7 letech auto vyměníte, tak bych v tom zase tak velký problém neviděl...

A vyplatí. Když jsem počítal rozdíl ve spotřebě normálního auta a hybridního a porovnával to s příplatkem za hybrid, tak u modelu rodičů se jim ta investice (při ujetí daného počtu km) vrátí za 3 roky, což je hodně brzo. A auto mění standardně po 6 letech. Na baterie mají záruku 7, takže v tom bych problém neviděl.

0/0
30.9.2011 11:07

radik

Re: Connect je drahej

já sem zvyklej na svoje tempo jízdy a kvůli hybridu to měnit nebudu... a veřte nebo ne... s hybridním prisuem sem měl stejnou spotřebu jako se svym třílitrovym šestiválcem ;-) Jestli jste počítal z čísel výrobců a ne z čísel které vycházejí z praxe tak máte pravdu... realita je ale jinde. Já mam svuj stroj už 9 let (koupen nový)... je v perfektnim stavu (sem automechanik tak vim co svýmu autu dopřát), tak mi nevykládejte o standartní výměně aut... takovejch tolik neni aby si každejch šest let dovolili nový auto... spíš bazarovku.

 

Jinak sem zvědavej co po první zimě v mínus dvaceti... co na to slavný baterky se sedmiletou zárukou...

0/0
30.9.2011 11:29

Tajemný muž

Re: Connect je drahej

Už to mají druhý rok a po první zimě v pohodě. Pro výpočet jsme vycházeli z údajů výrobce. Nyní, když se díváme na průměrnou spotřebu, tak je o 0,2l/100km menší, než kolik výrobce pro kombinovanou uvádí (a se kterou jsme počítali). Navíc tím, že je tam záruka 7 let znamená, že pokud baterie "odejde", bude bezplatně vyměněna (tato klauzule je ve smlouvě).

On taky není hybrid jako hybrid, i mezi nimi jsou podstatné rozdíly (myslím že před 6 měsíci bylo nějaké srovnání automobilů s hybridnímy pohony, některá auta totálně propadla, jiná byla o generaci vpřed). A hybrid třetí generace má také jiné vlastnosti, než hybrid první generace.

Ono je to firemní auto a po 4 letech je odepsané z účetnictví. Oni jej ještě 2 roky využívají (protože tak ojeté po 4 letech zase není) a pak si koupí nové. Já osobně se snažím, aby auto vydrželo aspoň 7 let (garančky, okamžité opravy, opatrná jízda...) a pak porovnávám náklady na obnovu s cenou nového (resp. s výší úroků z úvěru na chybějící částku).

0/0
30.9.2011 12:05

radik

Re: Connect je drahej

joo.. to je hezký, já ale nejezdim na spotřebu a jediná možnost kde bych ten elektromotor ve svym autě využil jsou kolony... pro mě to zkrátka nemá žádnej význam, jen zbytečná mrtvá váha v autě navíc. Jestli to máte takto krásně spočítané, že se to opravdu vyplatí tak gratuluju... možná časem budou opravdu výhodné. Teď ještě aby se přestalo demagogicky tvrdit že jsou ekologické a nebudu mít s hybridama žádnej problém.

0/0
30.9.2011 12:17

Antonín, topič

Re: Connect je drahej

A máte to spočítaný (u různých systémů - Pb, NiFe, NiCd, NiMh, LiX... atd?

Nebo jen spoléháte na svůj dojem?

0/0
30.9.2011 11:20

radik

Re: Connect je drahej

ne... to nemám.... ale moje zkušenosti s veškerýma baterkama takto hovoří.... nebo myslíte že po pár letech ta baterka bude jak nová? Nebude... ale běžnej spalovák při správné údržbě ano ;-)

0/0
30.9.2011 11:31

littlemoon

koukám a divím se...

Stále nechápu proč jdou cestou nabíjecích baterií .To mě připadá jako záměrně slepá ulička s ohromnou ekologickou zátěží. Jednodušší by mi připadal vodíkový spalovací motor nebo el. vodíkové články.

Jsem sice laik ale stejně mi to prostě nedává smysl.:-/

0/0
30.9.2011 8:03

Jožin z planin

Re: koukám a divím se...

Vodíkový spalovací motor není vhodný, protože vodík má velmi vysokou teplotu spalování (asi 3000 stupňů) a jen tak nějaký válec nebo turbína to nevydrží.

Palivový článek je lepší, ale drahý (katalyzátorem na membráně je platina) a má problém se skladováním paliva (to platí i pro spalovací motor). Vodík je totiž velmi lehký a to i v kapalném stavu, takže nádrž by musela být obrovská a v případě kapalného i velmi dobře chlazená.

Raději bych viděl methan, který se dá jednak vyrábět (i když technologie není dotažená) jednak těžit (ale zásoby nejsou zas tak velké, aby to stačilo pro všechna auta na dlouhou dobu) a jednak v malém množství vyrábět z odpadu. Funguje jak ve spalovacím motoru tak i na palivovém článku a nádrž se nemusí chladit.

Další variantou je methanol nebo ethanol (u toho nevím, jak je to s palivovým článkem). Oproti methanu mají výhodu kapalného skupenství, ale zase nejdou těžit (maximálně tak z rostlin, což je málo). S výrobou je podobný problém jako s methanem.

0/0
30.9.2011 8:19

Antonín, topič

Re: koukám a divím se...

Vodík je absolutně out z hlediska nutnosti velkého stlačování a fyzikálních změn ve vodíku při nich. 50% účinnost je pro skladování vodíků velmi dobrý výsledek a to je hodně hodně hluboko pod účinností aku. Dále výroba vodíku, také hrůza.

Vodík je laické veřejnosti sympatický proto, že jeho spalováním prý vzniká voda - ano, pokud se nespaluje se vzduchem, pak vznikají oblíbené NOxy.

0/0
30.9.2011 11:23

radik

Re: koukám a divím se...

A co účinnost při výrobě elektřiny? Jakej že to je zázrak s účinností elektráren?

0/0
30.9.2011 11:33

Thyronx1

Electric Focus na fotkach

http://www.plugincars.com/ford-focus-electric-photos-videos.html-0

0/0
30.9.2011 4:12

Thyronx1

I' sorry

ted jsem si precetl clanek a zjistuji ze novinar je dobre informovan. Omlouvam se.

0/0
30.9.2011 4:07

Thyronx1

Pracuji 16 let v zavode Ford MAP

kde se vyrabi Focusy benzinaky a zacinaji sjizdet prvni BEV (elektricke).  Je treba si uvedomit ze elektricke auto neni pro kazdeho a ma sve velke minusy. Rozhodne v dohledne dobe NEMUZE nahradit hybridy a plug-in hybridy jako bude treba C-max (oznacovany zatim symbolem C344.

Elektricky Focus ma 2 baterie ktere dohromady davaji napeti asi 300V. DC2DC menic meni napeti z 300V baterie na tradicnich 12V pro napajeni pristroju, svetel ... vozu. Dojezd na Lithium Ion baterii je asi 100 mil (160km). Klimatizace slouzi nejen ke chlazeni/ohrivani baterie resp.udrzuje jeji teplotu na optimalni urovni. Jedno nabiti baterie z 240V zasuvky stoji Amika 2 az 3 dolary a vezme 3-4 hodiny.

V USA je nekolik tisic nabijecich stanic pro elektromobily a dosud poskytuji nabijeci sluzby zcela zdarma. Nicmene p[o case az bude elektromobilu pribyvat, budou asi zpoplatneny. Baterie ma zaruku 7 let.

thyronx@seznam.cz

0/0
30.9.2011 3:46

Thyronx1

Re: Pracuji 16 let v zavode Ford MAP

Nissan Leaf ma stejny dojezd a nabiji se asi 8 hodin z 240V zasuvky. Cena 31,000 USD po sleve jakou dava FED pri nakupu noveho elektromobilu.

Focus je proti nemu ale uz auto. Je vetsi, je modernejsi a jak pripominam zas: Neni pro kazdeho. Je pro toho kdo se chce vzdat zavislosti na kapalnych palivech. Max rychlost je 85mph = ~130km/h

Pri jizde s kopce se dobiji 23kWh baterka, a naopak svetla, klimatizace, topeni, a pod baterku zase rychleji vybijeji. Budiky na pristrojovce spolehlive ukazuji na jakou vzdalenost jeste mate "stavu" pri vasem stylu jizdy a v rovinatem terenu. Samozrejmosti u vsech Fordu je komunikacni system SYNC, vymozenost MyKey , integrovany otevirac garazovych dveri, sterace citlive na hustotu deste, navadeci system, antiblokove brzdy, tempomat... vse v cene.

Odpich elektrickych aut je neporovnatelny s nicim spalovacim. V okamziku kdy slapnete na pedal, mate plnou kapacitu baterie na kolech a kdyz se jim to povede prenes na vozovku, vystrelite z krizovatky jak strela.

0/0
30.9.2011 4:03

2718

Tady píšou

Tady píšou něco o 300tis km, bude to ale asi nadhodnocené...

http://www.elektromobily.org/wiki/Nej%C4%8Dast%C4%9Bj%C5%A1%C3%AD_ot%C3%A1zky_k_elektromobil%C5%AFm

0/0
30.9.2011 3:42

2718

Re: Tady píšou

To patřilo k dotazu pode mnou, stejně se rozsypal odkad. Je to na http://www.elektromobily.org/ a v levém sloupci 4. tý odkaz "Nejčastější otázky..."

0/0
30.9.2011 3:44

Lukas Kalista

zivotnost

vsude se uvadi, kolik ktery elektromobil ujede na nabiti... Ale zatim jsem se nikde nedocetl, jaka muze byt zivotnost baterii. Kdyz si predstavim, jak mala je jejich zivotnost napriklad v bookach, tak se mi elektromobil moc prakticky nezda (byt jinak by se mi moc libil). Ale ze by se mi chtelo platit kazde dva roky vymenu baterii? Na kolik to vyjde? Tipuji tak kolem 80 tisic (a to si ani nepredstavuji, jaka by to byla zatez pro zivotni prostredi z tech milionu aut)

0/0
30.9.2011 3:12

Thyronx1

Re: zivotnost

neznam zivotnost ale Chevy Volt, a Ford davaji 7 let zaruku na baterie. Nissan Leaf nevim. Toho se ale prodava hrozne malo. Myslim hlavne proto, ze lide nejsou na elektromobily jeste pripraveni. Neni sranda utratit balik penez za neco ceho budu pozdeji litovat. Elektromobil je diametralne rozdilny od spalovaciho vozu.

0/0
30.9.2011 4:09

Lukas Kalista

Re: zivotnost

No nevim, ale zivotnost 7 let se mi opravdu nezda. Mozna u auta, se kterym se jede obcas a pri parkovani v zateplene garazi. Ale pri predstave, ze se jedna treba o firemni auto, ktere jezdi porad, tak tomu neverim. A druha vec je, jake jsou podminky pro zaruku? Pokud vim, tak zivotnost baterii citelne klesa v momente, kdy promrznou. Tak aby to nebyla zaruka tak pro tropicke krajiny :-)

0/0
30.9.2011 4:54

radik

Re: zivotnost

;-D sedm let... první zima a mínus dvacet a máš po srandě

0/0
30.9.2011 10:37

Antonín, topič

Re: zivotnost

Jo? Proč?;-D

0/0
30.9.2011 11:24

radik

Re: zivotnost

Protože při promrznutí baterie velmi výrazně klesá její kapacita

0/0
30.9.2011 11:42

net.Xtreme X

Re: zivotnost

Běžně je záruka 3 roky/100 000 km, některé automobilky dávají i vyšší a nejspíš výjimečně bude nižší, potažmo žádná, ale jakou záruku máš na běžné komponenty v autě?

0/0
30.9.2011 8:00

MiroTR

Re: zivotnost

Jenomže u běžného auta je vysoká pravděpodobnost, že vydrží přes 10 let a najede cca 300 tisíc.  U baterie je vysoká pravděpodobnost, že odejde těsně po záruce. :-/

0/0
30.9.2011 8:37

Antonín, topič

Re: zivotnost

Aku je spotřebák s odhadnutelnou životností stejně jako řada komponent spalovacího motoru. Ty se taky mění během života auta, nebo ne?

0/0
30.9.2011 11:26

radik

Re: zivotnost

jenomže běžný komponenty v autě jsou schopný (většinou) pracovat i deset - dvacet let po záruce... vydrží to akumulátory za statisíce v těhle elektromobilech? Nevydrží

0/0
30.9.2011 10:32

Antonín, topič

Re: zivotnost

Běžné komponenty jako čerpadla paliva, čerpadla oleje, čerpadla vody, váhy vzduchu, setrvačníky, vstřiky, výfuky, svíčky, rozvody, spojky, převodovky...?

0/0
30.9.2011 11:27

radik

Re: zivotnost

rozvody se mění pravidelně, pane a věřte mi že znám spustu aut s rokem výrob 1990, které mají všechno ostatní původní... ano tyto komponenty jsou schopné vydržet i dvacet let ;-)

0/0
30.9.2011 11:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.