Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Budoucnost aut: spalovací motory přežijí ještě desítky let

Spalovací motory vydrží ještě několik desítek let, říkají odborníci. Vývoj pohonných jednotek do roku 2030 počítá s efektivnějšími spalovacími motory, které budou mít za následek snížení závislosti na fosilních palivech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Hook24

Blbost

Ten článek si protiřečí... Na jedné straně kecy o tom jak se do budoucna bude jezdit na palivo s větším podílem biosložek a odpadu. Na druhou stranu snížení emisí. Podle mě 1.případ tady už byl. Staré dieselové motory ad třeba mercedes jezdí na všechno od oleje ze supermarketu přes vyfrit i s hranolkama až snad po vodu z kaluže. A za 30 let jsme se dopracovali ke Common-railum, které se zacpou i normální naftou, ale emise mají nejlepší. Podle mě se to neslučuje.... Nebo tomu mám rozumět tak, že se vrátí staré dieselové motory a na výfuk se přimontuje nějaký emisní megafiltr?

0/0
22.10.2011 14:10

islandan

Veškeré problémy lidstva

spočívají jen a pouze v tom, že lidí je moc. Až si na nás příroda vymyslí něco, co nás zdecimuje, bude pokoj. Každý si ale bláhově myslí, že on tomu unikne. Hlavně si to myslí ti bohatí. Pokud ta redukce bude důkladná, tak žádní bohatí už nebudou, protože bude málo těch chudých, kteří by na ty bohaté dřeli. Každý pak bude mít jen to, o co se sám postará. A jestli si někdo myslí, že tenhle příspěvek sem nepatří, tak se mýlí - týká se úplně všeho. :-/;-D;-)

0/0
21.10.2011 14:40

cenzore_zdar

Za 20 let se tomu zasmejem

jaka to byla blbost. Smutne je ze takovej nesmysl spolikal peknou sumu penez

0/0
21.10.2011 8:29

bitkar

hnus

zase ekozvasty a kecy o tom, jak za lidi budou napul ridit pocitace. Misto toho, aby za volant nepustili vsechny. Ne kazdej na to ma. Stejne jako kazdej nemuze bejt kosmonautem. Neni to ostuda.

0/0
20.10.2011 9:43

Antonín, topič

Re: hnus

Samozřejmě ty na to máš, žejo?

0/0
20.10.2011 9:49

bitkar

Re: hnus

ano

0/0
21.10.2011 9:05

Qíteček s modrým naslouchátkem..

Na tyhle kraviny jednou celá Evropa dojede...

... a né, že jsem vám to neříkal.

+2/0
19.10.2011 23:44

Antonín, topič

Re: Na tyhle kraviny jednou celá Evropa dojede...

Kravina je, když každý ráno stojí po evropě celkem stovky km kolon aut s na volnoběh bublajícími motory...

0/0
20.10.2011 9:48

cenzore_zdar

Re: Na tyhle kraviny jednou celá Evropa dojede...

To radsi jeden smradlavej dieselovej autobus s 4 litrovym motorem s cenou za 1km na cestujiciho vyssi nez kdyz jedu vlastnim autem? Ne dekuji!

0/0
21.10.2011 8:28

stagger

NO TAK JSEM SI VZPOMĚL

na povídku tuším ze sbírky tunel do pozítří - tam byla perfektní kára, pěkně péro, přes týden jsi ho natahoval a v sobotu si vyrazil na nákup. To je ekologie !! a ještě pěkně bojuješ s obezitou ;-D

0/0
19.10.2011 19:32

ExpertNaVsechno

Doufám, že nám za pár let

nebude prostě zakázáno kupovat auta se spalovacími motory, stejně jako se to stalo se žárovkami. Nová technologie se má prosadit díky tomu že je lepší, ne protože to řekne nějaká autorita.

+4/0
19.10.2011 19:14

Modrý a zelený blesk

Re: Doufám, že nám za pár let

Osobně nemám proti elektromobilům pro vhodné nasazení vůbec nic, ale nějaká direktiva je mi zcela odporná.

0/0
19.10.2011 23:11

radaumacher

přehlídka

Teda tady to zase jiskří peckama. Člověk ani nemusí studovat strojárnu aby se mu trhala bránice nad některými výplody;-D

0/0
19.10.2011 18:36

Škubi

To je celkem překvapivé

že za většinu nehod může řidič... Rv Ono když spousta "řidičů" neumí v autě ani sedět a držet volant, o zvládání krizových situací ani nemluvě, tak je to těžký. Znám spoustu těch, kterí udělali autoškolu a myslí si, že po cca. 30-ti hodinách umí řídit. Pravda, taky znám spoustu těch, kterí si myslí, že po deseti letech jsou mistři světa a předpisy jsou pro blbce... A systém, který umí číst značky se u nás 100% zblázní, protože jsou zak po dvaceti metrech... ;-)

0/0
19.10.2011 17:35

Rambo-x

Těžký prachy

Nj,ropárenská loby zase zasáhla,jejich cílem je vytěžit veškerou ropu,ještě se na tom pořádně napakovat a teprve pak povolit něco jiného,a to že do řízení auta se stále více zapojují automatické systémy se mě nelíbí,jsem proti tomu,řídit má umět člověk a ne počítač,a kdo to nedokáže tak ať neřídí,je to tak snadné,v autoškolách co dnes kolikrát pouští ven to je neskutečnýRv

+1/0
19.10.2011 16:53

prngrr

Re: Těžký prachy

"ropárenská loby"

Voni jsou chytrej, pane vachmajstr ;-D

+1/0
19.10.2011 22:45

Rambo-x

Re: Těžký prachy

Ale velebnost,to snad né;-D

0/0
20.10.2011 10:27

prick

...

To vážně nedokážeme vymyslet nic lepšího?

0/0
19.10.2011 16:45

Qíteček s modrým naslouchátkem..

Re: ...

No esi to nejlepší, co umíme, je spálit dva litry nafty, hromadu lidský práce a v zařízení za stovky miliónů z toho udělat litr bionafty... :-/

0/0
19.10.2011 23:48

cenzore_zdar

Re: ...

Ne, neumime efektivne skladovat el. Energii. vzhledem k hmotnosti skladovaciho zarizeni ( baterie, palivove clanky)

0/0
21.10.2011 8:32

ephemeroptera

Na objednávku ...

Vždyť spalovací motor byl zastaralý už před 60 lety. Jeho účinnost je strašná. Když automobily začínaly, elektromobily měly jasně navrh, ale pak začaly pomalu mizet, protože Rockefelerové, Morganové a podobní cítili peníze v naftě... A od té doby všechny vynálezy, které mohly ohrozit naftařskou hegemonii končily v trezoru... zní to skoro jako teorie spiknutí, ale vsadím se, že skutečnost je ještě fantastičtější...

0/0
19.10.2011 16:36

Unikatni prezdivka

Re: Na objednávku ...

A ja mel za to, ze vetsimu rozsireni elektromobilu dnes brani nedostatecna kapacita akumulatoru. Pred 60 lety byly k dispozici lepsi akumulatory?

+1/0
19.10.2011 16:42

Antonín, topič

Re: Na objednávku ...

Pozor, píše, že elektromobily byly lepší v době, kdy začínaly automobily, což určitě nebylo před 60 lety. Výroba elektromotoru je podstatně technologicky méně náročná, než výroba spalovacího motoru. Tak asi proto.

0/0
19.10.2011 17:12

TVK

Re: Na objednávku ...

Jen to zatím má pár malicherností, které brání většímu rozšíření. Když pominu cenu, díky které je to jen pro totální blázny a nadšence, tak jsou to stovky kil baterií do každého auta. A to převážně  ndostatkové kovy, jejichž spotřeba by se tímto dostala možná na několikanásobek současné. A opět ... co cena ? Ložiska? Těžební kapacity?

A co nabíjení? Už teď je obecně síť  zdroje v západní Evropě na hraně (do toho poulistický zákaz jára u našich sousedů) a do toho přibudou každé odpoledne miliony aut, které šoupnem do zásuvky? V US už na blbých klimatizacích síť kolabuje.

+2/0
19.10.2011 17:22

Modrý a zelený blesk

Re: Na objednávku ...

Na und? To jako budeme věky věkův jezdit na ropu? Něco mi říká, že ne.

0/0
19.10.2011 21:55

pavelthelong

Re: Na objednávku ...

o kolik je horsi ucinnost spalovaciho motoru proti elektromobilu ? dobry vznetovy motor s turbodmychadlem ma ucinnost nad 40 % a parkticky minimalni ztraty . Elektromotor ma papirove nad 80%, prakticky pod 80%. K tomu ztraty pri 1. vyrobe elektriny z fosilnich paliv 2 pri skladovani elektriny 3 pri prenosu elektriny k mistu, kde je auto,4.  pri nabijeni akumulatoru, 5. pri ziskavani proudu z akumulatoru......... celkemv zato  vetsi ztraty a nizsi ucinnost nez ekonomicky diesel...

+2/0
19.10.2011 16:57

Antonín, topič

Re: Na objednávku ...

Jednak se účinnosti elektromotorů pohybují běžně kolem 90%, těch 80% leda při malém zatížení, tam ovšem také (a víc) klesá účinnost spalovacího motoru, který jak známo neumí pracovat od nuly a při volnoběhu plýtvá palivem (takřka) ze 100%. Kromě toho nedokáže rekuperovat.

Výroba, přenos a uskladnění elektrické energie samozřejmě provází ztráty, tak jako ztráty provázejí proces těžby a transportu ropy, rafinace a distribuce paliv.

To vaše "celkem vzato" je jen nekvalifikovaný odhad, nic víc.

+1/0
19.10.2011 17:11

pavelthelong

Re: Na objednávku ...

dbre, propkoukl jste mne, opravdu nejsem odbornik....tad teda hodte do plena kvalifikovanou studii. Ze to nejde ? ze zadna neni ? Treba se tim nikdo nechce zabyvat, protoze by to vyznelo proti elektroautum ??? P.S. kolik % energie lze pri brzdeni rekuperovat ? kolik % to dela z celkove energie potrebne pro ujeti 100 km v beznem provozu ?

+1/0
19.10.2011 17:33

Antonín, topič

Re: Na objednávku ...

To dost záleží na definici toho běžnýho provozu. Rekuperace má smysl tam, kde se často brzdí, takže do měst a do hor. Naopak nemá valný význam na dálnici. Studií existuje celá řada, placené různými zdroji a s různými záměry a závěry.

0/0
19.10.2011 22:00

pavelthelong

Re: Na objednávku ...

OK,  tak jeste jeden nekvalifikovany odhad. Elektrina se vyrabi a jeste dlouho bude vyrabet prevazne z fosilnich paliv ( odhledneme od Francie s atomovym programem a podivejme se treba na SRN, ktera vystupuje z jaderneho programu. USA v soucasne dobe vyrabi 90 % eelektriny parnimi turbinami)  Ucinnost vyroby elektricke energie pomoci parni turbiny je mezi 30-40%. Cili sama oo sobe je ucinnost turbiny nizsi nez ucinnost dieselu, ktery spaluje taky fosilni paliva. Cili logicky predpoklad pro to, ze proste elektroauto pri dalsich 3 etazich, kde se ucinnost dale redukuje (transport, skladovani, premena energie) proste nemuze byt uz lepsi. Souhlasite ?

+2/0
20.10.2011 7:41

Antonín, topič

Re: Na objednávku ...

Zkuste pochopit, že ten diesel má tu 40% účinnost jenom při určitých parametrech (nízké otáčky a moment), jinak ji má nižší a NEUMOŽŇUJE rekuperaci. Že vytěžit ropu, převézt přes půl planety, zrafinovat a rozdistribuovat po benzínkách taky něco stojí? Paroplynový cyklus má účinnost až 50%, mimochodem.

Sice postupujete formálně správně, ale pár střípků do mozaiky vám schází. Samozřejmě tu demagogii "odhlédneme od Francie a podíváme se do Kataru, kde jedou výhradně na mazut" ani nemá cenu řešit.

0/0
20.10.2011 8:35

Antonín, topič

Re: Na objednávku ...

U některých elmobilů se udává odběr 17kWh na 100 km, při účinnosti akumulace Li-Ion jen 90%, účinnosti nabíječky 95%, účinnosti přenosu 90% a paroplynového cyklu 40% včetně výroby je pak celková spotřeba 200 MJ na 100 km. BEZ rekuperace.

U auta se spotřebou 6 litrů nafty je to 212 MJ na 100 km.

0/0
20.10.2011 10:33

medick

:-(

takze prumysl podplatil svetove korporace aby si hezky vydolovali ze zeme vsechnu ropu a pak teprv aby se pomaloucku zacalo smerovat k vodiku, jo? vite kolik stalo prvni auto zacatkem stoleti? zhruba na urovni nekolika milionu dnesnich korun... a vodikove auto za ty penize davno jezdi, pri masove produkci by zlevnila tato auta tak treba na pul milionu... akorat by arabaci pochcipali...

0/0
19.10.2011 16:25

slastep

Nejlevnější a nejekologičtější bude

spalovací motor na bioplyn z vlastní produkce každé rodiny, ty méně početné holt budou muset jezdit pomaleji ;-D;-D;-D

0/0
19.10.2011 15:54

xToMMeT

Re: Nejlevnější a nejekologičtější bude

kdyz budu jezdit pomalu tak me to bude min zrat?

0/0
19.10.2011 16:23

Alechin

Re: Nejlevnější a nejekologičtější bude

to ne, ale budou muset dele cekat na "dotankovani"

0/0
19.10.2011 16:35

Lex Luttor vladce Australie

Re: Nejlevnější a nejekologičtější bude

Toto riziko se ovšem dá eliminovat  zvýšenou spotřebou fazolí a luštěnin obecně.

0/0
19.10.2011 19:03

Tajemný muž

Morální problém

Jaký morální problém, to je právní problém. Když automat způsobí např. kvůli chybě sw nehodu, tak cestující za to nemůže nést odpovědnost. To není morální problém, to je problém nastavení legislativy, kdo by nesl odpovědnost. Pokud budou jednou auta taková, že pouze nastoupíte, zadáte, kam chcete jet a auto Vás tam doveze (a nebudete moct zasahovat do řízení), tak prostě neovlivníte, co to auto udělá. Na druhou stranu by značně klesla cena povinného ručení a havarijního pojištění... ;-) (Nicméně kde je pak požitek se samotné jízdy? :-/)

0/0
19.10.2011 14:50

Le Miserable

Re: Morální problém

A dneska při té buzeraci je nějaký požitek? Leda na okruhu....

0/0
19.10.2011 15:24

hrabě Artstetten

Proslýchá se, že brzy všechno budou pohánět parní stroje.

A má se v nich topit trochou niklového prášku a malým množstvím vodíku. Čistá energie, pořizovací náklady roumné, provoz prakticky zdarma. Od začátku roku se uskutečnilo několik demonstrací tohoto systému s výkonem několika kW, příští pátek proběhne test megawattové teplárny.

Jestli je to podvod, tak už by to byla hodně vysoká hra, která by poškodila mnoho zúčastněných. Ale nechtěl bych být olejovým magnátem, uhlobaronem, majitelem solární elektrárny nebo větrníku, jestli to podvod není...

0/0
19.10.2011 14:47

753BC

Re: Proslýchá se, že brzy všechno budou pohánět parní stroje.

http://www.osel.cz/index.php?clanek=5501

0/0
19.10.2011 15:01

hrabě Artstetten

Re: Proslýchá se, že brzy všechno budou pohánět parní stroje.

No ale ten článek je z ledna. Od té doby se stalo mnoho věcí. Divím se, že to na oslu.cz neaktualizují nebo jinak nereagují. Možná je to odmítnutí jen projevem profesionální pýchy, Němci mají hezké slovo Besserwisser. Já jsem sice nadále skeptický a opatrný, ale nezdá se mi to být úplný nesmysl.

0/0
19.10.2011 16:25

zlababa.dvur

Re: Proslýchá se, že brzy všechno budou pohánět parní stroje.

OMG, víš, jaká je účinnost parního stroje?

0/0
19.10.2011 16:41

prick

Re: Proslýchá se, že brzy všechno budou pohánět parní stroje.

Větší než spalovacího motoru?

0/0
19.10.2011 16:47

hrabě Artstetten

Re: Proslýchá se, že brzy všechno budou pohánět parní stroje.

S doktorátem z fyziky jsem o tom něco zaslechl. :-P

Vážená zlá babo ze dvora, moc bych si přál, aby výše daňových sazeb odpovídala velikosti vašeho smyslu pro humor. ;-D

0/0
19.10.2011 19:17

Antonín, topič

Příliš je z toho čut, kdo to platil.

Samozřejmě, že snížení emisí na km má význam, pokud ovšem nestoupají emise celkově, což s rostoucím počtem aut asi hrozí. Autoprůmysl by se měl dívat dál, než jen do konce funkčního období představenstev!!!

0/0
19.10.2011 14:34

Larry Hagmann

dopravní značky

auta si budou číst dopravní značky a řízení bude totálně v pr... vždyť z toho marasu se jim tak akorát u nás pomotá řídící jednotka a bude vymalováno;-D

+1/0
19.10.2011 14:26

Dr Grunstaina na vas holoto

Tyhle studie mám fakt rád

Co si budeme povídat, ani teoreticky neexistuej palivo s takovou hustotou uložení energii jako je ropa a oni nam tu budou do hlavy rvát takovéhle kydy.

0/0
19.10.2011 14:11

pavelthelong

Re: Tyhle studie mám fakt rád

no pokud dobre ctu, tak tohle je prvni clanek po mesicich, kdy se priznava budoucnost beznym spalovacim motorum. Ja si napriklad elektroauto nekoupim, pokud to nedostanu prikazem nebo zadarmo

0/0
19.10.2011 14:16

Tajemný muž

Re: Tyhle studie mám fakt rád

Já bych si ho klidně na denní dojíždění z a do práce koupil. Ale to by nesmělo stát víc než 1,25 násobek běžného auta. A i tak bych měl druhé auto se spalovacím motorem na delší cesty.

0/0
19.10.2011 14:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.