Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Úspora nafty i ovzduší. Ekologický tuning má snížit emise o pětinu

Britská firma Viezu Technologies nabízí svým zákazníkům službu Blue Optimize. Jde o speciální tuning auta, díky kterému mají výrazně klesnout emise CO2 a spotřeba. Snížení těchto hodnot přitom nejde na vrub výkonu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

adhiraj

Správně udělaný tuning je vždy "ekologický"

To zas někdo přišel s objevem. Každý dobře udělaný tuning motoru navýší výkon a sníží spotřebu. Nechal jsem si udělat "obyčejný" tuning za cca 5000. Spotřeba dolů, výkon nahoru. Nerozumím tomu úplně, ale jde o to, že se zvýší efektivita motoru a optimalizuje se křivka výkon / otáčky. Nemám z auta najednou raketu, ale subjektivně bych to popsal tak, že teď do kopce, při rozjíždění nebo předjíždění je cítit větší jistota a rezerva ve výkonu než před tuningem, taky můžu využívat větší rozsah otáček než dřív. Na spotřebě to vidím tak, že přesto, že jezdím mnohem víc dynamicky, mám vždycky o cca 2-3 deci nižší spotřebu. Při rozumné jízdě tak půl litru dolů. Na dálnici Olomouc - Brno mi to z původních 5.8 dělá dokonce 5.2 :-)

Takže akorát nevím, jestli po tomhle článku to můj tuner nenazve příště taky eko-tuningem a nebude to dělat za dvojnásobek.

0/0
25.10.2011 8:14

já George XVII

optimalizace na E85

škoda, že téměř nikdo nedělá optimalizaci ŘJ na E85. Znám bohužel jen jednu firmu(BSR Svenska AB) a ta dělá jen Saaby :-/ Bohužel 90% přestavbových sad na našem trhu jsou tzv. "ochcávací" krabičky, které jen prodlužují vstřik, ale neřeší emise ani spotřebu, takže jsou k ničemu.

0/0
25.10.2011 2:32

Enejdý

Re: optimalizace na E85

...zajímavý, že zrovna Saaby...mimochodem, jen tak na okraj, tu fabriku teď zavřeli žejo ;-D

0/0
25.10.2011 7:49

já George XVII

Re: optimalizace na E85

nevím, co je na tom k smíchu. Každý zkrachovalý evropský velko zaměstnavatel by nás měl spíše nutit k pláči. Proč? Protože si lidi místo toho kupují čínské a korejské výrobky. Ano můžou být dobré, nicméně když vše budeme nakupovat od "nich", tak co budeme vyrábět my? Kde budeme zaměstnáni? Za co si to budeme kupovat? Jo aha ... my bydeme zalevno makat v jejich fabrikách. A tomu se smějete? Rv

Jinak proč Saaby - zaprvé jde o švédskou firmu(BSR) upravující švédská auta. Za druhé Saab umí pracovat s velmi chudou směsí, což je u E85 nutností, pokud má být hospodárné.

0/0
25.10.2011 13:57

Modrý a zelený blesk

Re: optimalizace na E85

Saab normálně nabízí motory, které schroupou E85. Kromě toho kupodivu ještě nezkrachoval.

0/0
25.10.2011 19:04

vítr_v_zádech

Re: optimalizace na E85

Ne, fakt to není k smíchu. Myslíte že lidé kupují levná asijská auta jen tak, z plezíru? Nebo natruc, aby zatopili evropskému výrobci? Nevím jak vy, já bych Saaba bral. Fakt se mi líbí. Ale nemám na něj stejně jak spousta lidí kolem mě. A řeči, že jsem se měl lépe učit, nebo dělat něco jiné si preventivně nechte. Zrovna Saab neměl dost zákazníků ani v tzv. "bohaté" západní Evropě.

Teď ještě rozlousknout hádanku. Vejce, nebo slepice? Co bylo dříve? Odešli firmy vyrábět do Asie, nebo začali evropští zákazníci kupovat asijskou produkci?

0/0
25.10.2011 22:14

Modrý a zelený blesk

Re: optimalizace na E85

Sáp zachrápal a pak už ho jen dotáhli kluci z GM.

Fakt je, že eurozákazník a) kupuje asii b) kupuje styl fauvé

ale u sápa: kdo chvíli stál, stojí opodál. Fanoušci jsou fajn, ale kusovou výrobu prostě nezaplatěj.

0/0
25.10.2011 23:37

kvak.nořič VII

nasypte si travu do motoroveho prostoru

to je taky ekologicke...

0/0
25.10.2011 0:00

IBM2

Titulek

Jak se dá uspořit ovzduší? :-)

0/0
24.10.2011 20:40

m4xp0w3r7

chiptuning

Vždyť to zní, jako obyčejný chiptuning, který jen v ČR dělají desítky firem. Sám ho mám ;-)

0/0
24.10.2011 20:32

mrazik007

nechápu

Vždycky mě dostane věta, zvýšíme výkon a snížíme spotřebu. A ten větší výkon se vezme z čeho, když se sníží spotřeba? Proč mají tedy auta s větším výkonem i větší spotřebu?

0/0
24.10.2011 19:30

ČR-Kalouskův ostrůvek stability

Re: nechápu

Čistě teoreticky ... pokud se jim povede zvýšit účinnost motoru, můžou zároveň snížit spotřebu a zvýšit výkon. Otázka je, zda se jim to v praxi povede ... napadá mě například vymontování filtru pevných částic.

0/0
24.10.2011 19:59

Mr_Hypra

Re: nechápu

To asi dost těžko může v reálu fungovat protože navýšení výkonu je až v pásmu uplně nejvyšších otáček. Takže teoreticky i ta spotřeba lze snížit jen u plně vytočenýho motoru. Co jsem viděl grafy, tak spodní část otáček zůstává obykle netknuta a o tom to je....  :-P

0/0
24.10.2011 20:47

TVK

Re: nechápu

U turbomotorů, které jsou převážně takto upravovány (a zde vedou jednoznačně dehty), je největší procentní nárůst výkonu (tzn. kroutícího momentu) právě už v oblasti běžně využitelných otáček (nafta 2.000 - 3.000, benzín 2.500 - 4.000 ot.). A to právě umožňuje plynulejší jízdu, míň řazení, při předjíždění kratší dobu pod plným apod.

Samozřejmě, u atmosférických motorů s žádné velké kouzla až na totálně a cíleně přiškrcené výjimky (např. Felda 1.6) žádné kouzla dělat nedají a tam je pak nárůst v rámci procent a jen ve vysokých otáčkách.

0/0
24.10.2011 21:02

Rafaelou

mohutná úspora nastane....

Mohutná úspora nastane přeprogramováním řidiče. Jen málo lidí umí jezdit skutečně ekonomicky.Spousta zbytečně akceleruje,i na známé trase jede na doraz a pak šlape na brzdy místo předvídavosti. Žene se  s vyplazeným jazykem na plný plyn aby pak pokuřovala nebo courala po nějakém supermarketu. Technické vychytávky jsou dobré ale je otázkou zda celé přeprogramování a optimalizace jednotky nebudou stát víc než auto uspoří za zbývající léta provozu.

+2/0
24.10.2011 18:48

Kilimanjaro

Re: mohutná úspora nastane....

presne tak....promyslenou jizdou se krom paliva usetri i spojka, brzdy atd, i kdyz to mnoho lidi moc neresi, pac maji auto na dobu leasingu a pak nanovo

0/0
24.10.2011 19:35

Lvy

Re: mohutná úspora nastane....

Přesně tak, navíc se takto dá ušetřit docela dost peněz. Jezdím poměrně svižně, maximálka v Německu 230km/h, ale přesto, že na normálních cestách patřím mezi ty, kteří se snaží jezdit dle předpisů případně max. o deset víc jinými slovy nejsem předjížděn, spíš musím předjíždět, tak i přesto mám originální brzdové destičky a to mám najeto 167 000 km. Podle jejich stavu to vidím ještě na pěkných pár desítek tisíc km do výměny. Přitom ve servisu když se zeptáte na životnost, tak vám poví, že tak 30 - 45 tisíc, ale že jsou "řidiči" co jim to mění po 15 tisících... co k tomu dodat? ;-D

0/0
31.10.2011 13:49

Jardajar

Není to kec

Na Fábii I jsem si takhle hrál v OBD II s řídící jednotkou. Akorát že ty procenta u spotřeby byly o řád nižší a výkon těžko říct, to jsem posuzoval jen odhadem.. Teď už mě to omrzelo a jen jednou za rok vymažu chybu airbagu, která naskočí, když na něj praží slunce.;-D

0/0
24.10.2011 18:39

tdvorak

Re: Není to kec

Ještě že vyskočí jen chyba, ne celý airbag :-D

0/0
24.10.2011 21:19

mi_golem

ono by stačilo

aby nesvítila na semaforech pořád červená ;-D .  Je třeba zelená vlna. Nebo dodělat komunikace, aby se nemuselo furt něco objíždět. Protože nejvíc to žere při akceleraci !

0/0
24.10.2011 18:28

Stoura

Re: ono by stačilo

Nejvíc energie zmaříte zbytečně brzděním. \ROzjet se stejně musíte, podstatné je přemýšlet dopředu tak, aby se spálený benzín nepřeměňoval na teplo brzd.

0/0
24.10.2011 21:32

solimPC

Re: ono by stačilo

V tom s vámi plně souhlasím, znám v Praze několik míst, kde je nšjspíše záměrně "červená vlna" a to i při striktním dodržování povolené rychlosti.

0/0
25.10.2011 8:13

net.Xtreme X

Ono stačí využívat energii z brždění

a hned může spotřeba docela pěkně klesnout a výkonu to neubere...

0/0
24.10.2011 18:12

0xf

Re: Ono stačí využívat energii z brždění

a jak ji budete akumulovat setrvacnihem hmm dobry ale strasne zhorsite jizdni vlastnosti... baterie hmm dobre ale docela drahe a opet povetsinou poroste hmotnost pokud teda nepujde jen o takove psouky v par procentech...

0/0
24.10.2011 18:36

josefl

Úspora?

Nějak mi stále chybí článek o tom, že Mercedes má začít sériově vyrábět auta na vodík. Údajně má mít patent na technologii uchování vodíku v autě pomocí absobční kapaliny. To by byla úspora, vyrábět si doma vodík pomocí fotovoltaiky.

0/0
24.10.2011 17:45

net.Xtreme X

Re: Úspora?

Asi stejná, jako si dobíjet baterky fotovoltaikou...

0/0
24.10.2011 18:10

ČR-Kalouskův ostrůvek stability

Re: Úspora?

Vodík má dvě hlavní nevýhody. Za prvé má velmi nízkou hustotu, takže z hlediska aut se blbě skladuje (ani ta absorpce nebude zázračná). Za druhé jej musíte nějak vyrobit ... pokud k tomu použijete drahou fotovoltaickou elektřinu, tak v podstatě zabijete veškeré možné úspory.

0/0
24.10.2011 19:57

josefl

Re: Úspora?

To je právě ten vtip. Nebude drahá, Jsou to jenom počáteční náklady a pak to vyrábí samo a pořád. Tedy pokud je světlo, dokonce to vyrábí, sic jen mírně, elektřinu i z pouličního osvětlení, nebo z měsíčního svitu. Aby bylo jasno, mluvím o technice, ne o ekobyznysu.

0/0
24.10.2011 22:23

vítr_v_zádech

Re: Úspora?

No to je fakt velice ftipné. Vyrábět elektřinu tak že pouliční osvětlení bude svítt na FV elektrárnu! Perpetuum mobile.

0/0
25.10.2011 22:18

Výstřik do tmy VI.

Tyto kompromisy se například týkají kvality paliva,

která se po světě liší, a proto automobilky motory ladí univerzálně.

Umíte mi to zoptimalizovat na hydraulickej olej? :-P

0/0
24.10.2011 17:29

josefl

Re: Tyto kompromisy se například týkají kvality paliva,

Jasně. Dodám hydraulický válec od 3000 Kč výše.

0/0
24.10.2011 17:46

Viro

:-))

ten, kdo nabízí zvýšení výkopnu a k tomu jako bonus snížení spotřeby je šarlatán;-D

0/0
24.10.2011 16:36

Stoura

Re: :-))

Automobilky jsou podle Vás šarlatáni? Postupně na tomhle problému pracují zhruba 100 let.

Obecně se obou věcí najednou dá dosáhnout například zvětšením kompresního poměru a plnícím poměrem. Několika procent by se dalo dosáhnout i využitím tepla výfukových plynů.

0/0
24.10.2011 16:40

0xf

Re: :-))

samozrejme ze se to ovlivnit da.. nicmene velice omezene.. protoze jsou to protichudne pozadavky takze je to o neustalych kompromisech. Porad totiz plati cim vetsi vykon tim vetsi spotreba. Kdyz vezmu ty dnesni 4 valcove minimotory tak i pokud jim slapete po krku tak vyprodukuji docela dost bordelu a sajou taky hodne ;-) i ty povestne diesly ktere podle nekterych palivo vyrabeji. Ucinost motoru je strane mala ale zatim nikdo neprisel s nejakou vyraznejsi zmenou. Casovani,tvary spalovaku, vstrikovani, prace s teplotou a plneni to je porad jen stourani v nose a nic prevratneho to co se tyce ucinnosti neprineslo.

+1/0
24.10.2011 16:54

radik

Re: :-))

jenomže ta spotřeba je nízká jen když jedeš pohodičku... jakmile z toho chceš dostat ten větší výkon tak ta spotřeba začne hodně prudce stoupat... on existuje jistej ideální poměr směsi paliva se vzduchem a ten sebelepší nastavení řídící jednotky neoblafne. Kompresní poměr nemá se spotřebou moc společného a plnící poměr je pojem který ani neexistuje... zvýšením plnícího tlaku můžeš dosáhnout nižší spotřeby při malé zátěži motoru, pokud ale bude zátěž velká tak spotřeba bude taky velká... prostě když turbo nažene do motoru hodně vzduchu, tak řídící jednotka spočítá, že bude potřeba i hodně paliva aby docházelo ke správnému spalování.

 

Když někdo zvýší výkon, sníží emise a spotřebu a navíc vykládá že životnost motoru zůstala stejná je lhář, vývoj nového úsporného motoru je něco jinýho.

0/0
24.10.2011 17:00

0xf

Re: :-))

tak ono se da jezdit na chudsi smes ale to tepelne namahani je znacne proto prozmenu snizena zivotnost a navic v jistych rezimech motoru je to zkaza...

0/0
24.10.2011 17:18

Výstřik do tmy VI.

Re: :-))

To se bavíš ale o benzínu. U dýzlu je z principu velice chudá směs stále.

0/0
24.10.2011 17:33

0xf

Re: :-))

Tak bavime se o autech a ne o traktorech ;-) :-D Ano tam ano protoze k vybuchum tam dochazi uplne jinac..

0/0
24.10.2011 17:37

radik

Re: :-))

ale o to právě jde... snížit spotřebu a emise + zároveň zvýšit výkon aniž by to poznamenalo životnost motoru zkrátka nelze... motor bude buď úsporný, výkonný a nebo spolehlivý... všechno dohromady zkrátka udělat nelze, výrobci vždy hledaj nějakej kompromis.

0/0
24.10.2011 17:43

TVK

Re: :-))

Předpokládám, že mluvíte z vlastní zkušenosti.

Já už mám od šarlatánů takto upravené 3. benzínové auto, pokaždé jiný úpravce a vždy cca. 30% výkonu nahoru. 1x čistě úprava SW (1.8T 110 vs.148kW), dlouhodobý pokles spotřeby o 8 -10%.  2x SW + příslušné HW úpravy (1.6 MPi 55/72kW, resp. 2.5T 166/224kW), spotřeba po úpravě stejná jako před ní, svezení lepší. Ono jde totiž často o to, že motory jsou elektronicky z nějakých důvodů (pojistka dle výkonu, konflikt s výkonnější motorizací v rámci řady nebo nabídky automobiky, generační výkonový skok atd.) "přiškrcené".

0/0
24.10.2011 20:53

radik

Re: :-))

já ti věřim... jenom nečekej že ten motor potom vydrží dlouho...  a mimochodem... snížily se emise? Nižší spotřeba ne vždy znamená nižší emise.

0/0
24.10.2011 22:07

TVK

Re: :-))

A proč by nevydržel "dlouho"?  Pod plným plynem, ať je to ve středních otáčkách nebo vysokých, jede motor v běžném provozu absolutní minimum času, sériový nebo upravený. Upravený dokonce méně, takže to vykompenzuje vyšší namáhání a větší opotřebení. V drtivé většině jede ale motor na zlomek výkonu, který je v daných otáčkách dostupný.

A co odejde dřív? Výkonově podmotorované uhoněné auto nebo nabušené a přemotorované auto, které jede normálně a svižně "motoricky totálně pianko" a jen občas a zcela nakrátko to rozbalí do plných? Služebně jezdím OII TDi 77kW, kde mám pedál na podlaze 3x častěji a v součtu 10-15x delší dobu než u soukromého turbobenzínu při srovnatelném jízdním tempu. Který motor dostává větší záhul a který vydrží déle?

A emise? U všech aut jsem se na emisích ptal, zda je tam něco nenormálního a nikdy tam nic zvláštního nenašli.  Ono se to taky měří "naprázdno", ne pod zatížením.

0/0
24.10.2011 22:47

radik

Re: :-))

;-D srovnávat spolehlivost vylítanýho dieselu dieselu a udržovanýho benzínu Vám přijde normální? To je dost sporný diesel jsou většinou spolehlivější, nadruhou stranu když dovedu si představit jak na tom jako volítanej služebák může bejt. A že se emise měří naprázdo? Ano... a pak znova ve vyšších otáčkách (pod zatížením je zase něco jiného) takže než budete poučovat tak si nastudujte jak to opravdu probíhá (já sem vyučenej automechanik a ikdyž dělám něco jinýho tak moc dobře vim jak to chodí). Zkrátka a dobře zvyšování výkonu společně se snižováním spotřeby snižuje spolehlivost motoru... můžes se uklidňovat že to tak hrozný neni, když nejezdíš s plynem na podlaze, ale pak mi nejde do hlavy na co ten výkon, když ho nakonec moc nevyužiješ...

0/0
25.10.2011 8:51

TVK

Re: :-))

Kdo psal o vylítaným dieselu? Slovem uhoněný myslím to, jak s tím člověk prostě musí jet, když chce jet svižně. Konkrétní auto má najeto cca. pětinu toho, co moje soukromé, protože je staré rok a vcelku slušně zajeté. Navíc přece diesely jsou pověstné jako držáky, hlavně tyto slabé ...

A co je podle Vás měření emisí při 3.000 ot. při stojícím autě? Pro mne prostě měření naprázdno, které s ideálním spalováním při reálném zatížení nemá vůbec nic společného.

Já netvrdím, že se nesnižuje životost a spolehlivost upraveného motoru, ale vzhledem k tomu, že motory jedou normálně a v drtivé většině na zlomek svého potenciálního výkonu při daných otáčkách, tak ta doba, kdy jedou natvrdo je tak malá, že zkrácení životnosti v tomto cyklu, a to  klidně na polovinu, dělá v součtu  jen pár procent. Plný plyn i výkon samozřejmě využívám, když je potřeba. Jen mi ale stačí na předjetí 3s místo 4 při stejném kvaltu, nebo ze šestky podřadím ne na IV./III., ale na V./IV. a předjedu za stejný čas.

0/0
25.10.2011 18:55

Modrý a zelený blesk

Re: :-))

Jak píšete. Osobně se málokdy s turbobenzínem po městě dostanu do zátahu turba... proč taky.

0/0
25.10.2011 23:41

radik

Re: :-))

;-D tak nejdřív se divíte, proč by neměl vydržet tak dlouho a nakonec je to "jen" pár procent....  tak o čem se vlastně bavíme? Zkrátka a dobře nachipovaný motor nevydrží tak dlouho a tolik jako sériovej s jistýma rezervama od výrobce.  A máš pravdu že styl jízdy je hodně rozhodující u takto upraveného motoru (ono většina lidí neumí jezdit s turbomotorem, natož takto upravenym)... ale otázka proč by nevydržel tak dlouho je hloupá a myslím, že vy sám by jste si na ní dokázal odpovědět. ;-)

 

Pak tu jsou takový experti na chiptuning, který neberou v potaz možnosti motoru a po pěti tisících zjistí že propálili písty, když na to šlapali.... a to nemluvim o prasárnách jako powerbox (což je dneska taky oblíbený).

0/0
26.10.2011 10:07

ODS čstější než Standův kříšťál

tak sorry

ale tomuhle nevěřim

0/0
24.10.2011 16:14

male_zvire

Takže

na palivové potrubí přidělají zázračné magnety, do motoru nalijou "aditiva" od Horsta Fuchse, do výfuku patentovanou vrtulku a při každém tankování vhodit do nádrže dvě speciální tablety...

... zapomněl jsem na něco?

0/0
24.10.2011 16:06

epox9nda3

Re: Takže

Jo, na zaříkávadlo.

0/0
24.10.2011 16:34

acpu

Re: Takže

Což je zřejmě ta nálepka, co se zkoušela i na Dakkaru:-)

0/0
24.10.2011 20:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.