Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Formule českých studentů dobývá Evropu

Před dvěma roky poprvé nastoupila na start závodu na německý Hockenheim a skončila až v druhé padesátce. Letos už formule studentů ČVUT dosáhla na stříbrnou příčku ve Španělsku a jeden z vozů dokonce aspiruje na titul nejrychlejšího českého elektromobilu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Corsini

Škola hrou...

... alespoň mládežníci ještě na škole pochopí, k čemu jsou některé ty divné učebnice bez obrázků a se spoustou čísel a písmen.

Myslím, že takový závod je lepší mezinárodní srovnání škol, než výsledky nějakého kvízu. Nedávno jsem zahlídnul článek, že mají svůj závod i stavaři - na lodích vlastní výroby - na betonových lodích.

0/0
26.10.2011 12:21

username

úžasné

Tedy to, že se dočkám za svého života, a dokonce už v roce 2011 vítězství (resp. druhé místo) Škodovky v závodů formulí, to jsem fakt nečekal. Nevadí, že to jsou elektroformule, dokonce bych osobně uvítal kdyby se závodilo i v F1 v elektromobilech, alespoň by se zrychlil vývoj

0/0
26.10.2011 11:21

radik

Re: úžasné

8-o on ale závodil s benzínovou formulí... A F1 jako elektromobil by byla strašná zábava... 1 - 3 kola v plný palbě a pak do boxů nabijet.... ;-D

0/0
26.10.2011 12:14

Mražená spermie

Re: úžasné

spíš výměna baterek za 5 vteřin.

0/0
26.10.2011 16:17

radik

Re: úžasné

;-D tak to můžou rovnou udělat soutěž, kdo dřív vymění baterku... protože tam budou jezdit každý dvě-tři kola...

+1/0
26.10.2011 20:10

radaumacher

Re: úžasné

Škoda Auto je pouze sponzor.

+1/0
26.10.2011 13:14

PiPiiiiiK

N1

Konečně správně vynaložené peníze na vzdělání. Já bych osobně omezil na VŠ Ekonomii, Management a podobné kraviny. Zavedl bych tvrdou propagaci technických oborů (a co se teď snaží, tedy alespoň snažili tedy za mě... bohužel bez úspěchu). Dávám celému týmu a vedení jejich školy R^

+2/0
26.10.2011 10:04

osk

Re: N1

Ono když je člověk šikovný a školu a fakultu řídí rozumný člověk tak se peníze od sponzoru najdou, to byste se divil kolik peněz navalí ČEZ do Jaderky a celého ČVUT, ale pořád myslím že by stát měl omezoit peníze podle počtu studentů ale podle kvality školy, a samozřejmě jako člověk z Jaderky by mě potěšilo kdyby zavedli konečně slibovaný institut výzkumné university. Třeba jednou lidi příjdou na to že v technických oborech se budou mít líp, ale to by se jim muselo chtít protože bývají zpravidla náročnější než humanitní.

0/0
26.10.2011 10:28

zadluzenicz

Re: N1

Potíž je, jak srovnávat kvalitu škol. Z logiky věci jako nejkvalitnější mohou vycházet například fakulty historie, protože v plkání o obrozeneckých básnících nemají ve světě konkurenci a jistě nejvíce publikují.

Chtělo by to nějaký koncept, kdy by na studium přispíval sám student (školné), firmy z cílového oboru a stát. Protože tak jedině by existovala zpětná vazba.

0/0
26.10.2011 11:47

namestii

Re: N1

Jakože já, jako firma, bych měl přispívat na školu, ze které vyleze můj konkurent?

0/0
26.10.2011 20:12

Mražik

Re: N1

Ne, ale svému zaměstnanci ano = podporujte si svého studenta a on za to u Vás bude pracovat po určitou dobu. Tento systém funguje v mnoha zemích a velice dobře. Také se potom lépe ukáže o které obory je na trhu větší zájem.

+1/0
26.10.2011 22:23

sixpounder

doplnění

Článek dobrý, ale doplňte si příště správné informace. Pan J. Machan není šéfem technického vývoje Škoda Auto, tím je Dr. Eckhard Scholz. Pan docent Machan je šéfem TC - Zvláštní projekty elektrostrategie a výzkumu. Toť vše k mému informačnímu rýpnutí. :-)

0/0
26.10.2011 9:53

mam-rad-pivo

...

Při tak krátkém rozvoru to musí šílené jízdní vlastnosti, však je při jízdě vidět, že to nedokáže jet rovně a v zatáčkách to taky myslím bude pěkně vanglovat ;-D ale zas ten odpich může být dobrej zážitek :-)

0/0
26.10.2011 9:48

barac3200

Re: ...

Jízdní vlastnosti to má vice než dobré, to si bud jistý. Vsak to umí dle převodu 160 v pohodě. Jezdilo se s tím i do vrchů a nejpomalejší rozhodně nebyly.

http://www.youtube.com/watch?v=IRy6nCVCmwg

http://www.youtube.com/watch?v=984qoDspI98

0/0
26.10.2011 10:43

Odpadlik42

elektromotor

Stejně by mě zajímalo, jestli tam mají opravdu stejnosměrný elektromotor s kartáčema a nebo synchronní BLDC který je všechno jenom ne stejnosměrný ale dává se dnes prakticky všude.:-)

0/0
26.10.2011 9:22

Více takových Kožených

Re: elektromotor

Určitě ne, bude to klasickej stejnosměrnej "stříďák" se třema přívodníma drátama, celkem by mě zajímal regulátor, přece jen, 66KW, tam musí téct neskutečné proudy.

0/0
27.10.2011 2:06

duch zavražděného iuose

hmm

"66 kW při 6 900 otáčkách za minutu" - já myslel, že u elektromotorů je ten výkon "pořád" a není závislý na otáčkách. (nejsem ani elektroamatér, takže jsem si to možná myslel špatně)

0/0
26.10.2011 8:22

Honx

Re: hmm

Myslel jsi to špatně :-) Samozřejmě že pokud nemá 6 tisíc ale jen 6 otáček tak nemá stejný výkon -  respektive není stejně efektivní. Nicméně tak "křivka" výkonu je nesrovnatelně výhodnější než u spalováku.

0/0
26.10.2011 8:45

Odpadlik42

Re: hmm

Krouťák maji pořád stejný, pač ten je omezený max proudem vinutí motoru. Výkon se tedy lineárně zvyšuje s otáčkami

0/0
26.10.2011 9:17

mam-rad-pivo

Re: hmm

Točivý moment má pořád stejný ;) To je důvod, proč tramvaje a trolejbusy dokážou pěkně jedovatý odpich :)

0/0
26.10.2011 9:46

duch zavražděného iuose

hmm

díky vám všem třem ;-) už mi to docvaklo

0/0
26.10.2011 18:09

Více takových Kožených

Re: hmm

No protože to není klasický stejnosměrný motor s uhlíky, ale o výkon se stará regulátor, má ten motor mít při různých otáčkách různý výkon.

0/0
27.10.2011 2:10

cenzore_zdar

Tomu teda rikam ucelne vynalozeny grant

Omg!

0/0
26.10.2011 8:22

komar007

Re: Tomu teda rikam ucelne vynalozeny grant

Raději ty prachy měli přihodit vám, aby bylo na pívo a cigára, co? A navíc jestli jste si nevšiml tak většina peněz teče do projektu od sponzorů.

+3/0
26.10.2011 9:31

Smradlavej čmoud z komína

Re: Tomu teda rikam ucelne vynalozeny grant

nojo, lepší by bylo to dát pošukům co kopaji do kožený koule, možná by to stačilo na jeden měsíční plat pro jednoho

0/0
26.10.2011 22:41

truthspeaker

elektrodebilní formule

teď už jen najít závod, který trvá těch 7 minut, na co stačej baterky ;-D;-D;-D

0/0
26.10.2011 8:09

zupad

Re: elektrodebilní formule

Prečo? Len pri zastávke v depe namiesto kolies budu meniť baterky...

0/0
26.10.2011 8:19

truthspeaker

Re: elektrodebilní formule

Fakt? Každé tři minuty? ;-D;-D;-D

0/0
26.10.2011 13:33

radik

Re: elektrodebilní formule

;-DR^

0/0
26.10.2011 13:55

Honx

Re: elektrodebilní formule

Takových závodů je plno. Tvoje připomínka je asi natolik inteligentní, že koho zajímá jak rychle zaběhnou sprinteři 100 metrů když na maraton je to stejně málo a ten by nevyhráli.

0/0
26.10.2011 8:47

Fair-Play

Re: elektrodebilní formule

Dle tvých příspěvků soudím, že jsi zaslepeným příznivcem elektropohonu a díky své zaslepenosti nedokážeš adekvátně reagovat na příspěvky ostatních které mají svou logiku. Závod formulí na cca. 7 minut je opravdu moc krátký a nedá se porovnávat s tím, s čím to porovnáváš! Mimochodem, kolik závodů na okruhu je na cca. 7 minut? Píšeš, že je jich mnoho tak sem dej nějaký příklad. Pokud jsem tě špatně pochopil, tak prosím o podrobnější vysvětlení.

0/0
26.10.2011 9:21

Honx

Re: elektrodebilní formule

Prosím, ukaž mi můj jediný příspěvek ze kterého je jasně patrné jak jsem zaslepený. Jsem tak zaslepený že to nevidím. ;-) Elektromobily  mám rád, ale mají i plno velmi vážných omezení a ani zdaleka se nehodí všude.

A ohledně délky, to že závody F1 trvají přes hodinu neznamená že tak dlouho musí trvat každý motoristický sport.  To pak můžu odsoudit jako krátké F1, protože nejednou 24 hodin jako v Le Mans. Proto ten můj příklad s běžeckým sprintem a maratónem. Extrém u motoristických závodů je samozřejmě sprint na 1/4 míle, pak samozřejmě nejrůznější rally spinty, závody do vrchu, u motorek třeba plochá dráha.

0/0
26.10.2011 10:46

truthspeaker

Re: elektrodebilní formule

To ale asi nejsou závody formulí, že?

0/0
26.10.2011 13:40

Savo

Re: elektrodebilní formule

Kapacita baterií je vypočítaná pro potřeby závodu Formule SAE z délky trati dané předpisy a z předpokládané jízdní charakteristiky (podíl akcelerace na délce jízdy atd.). Není žádný důvod používat více baterií, protože se tím jen neúčelně navyšuje hmotnost vozidla.

0/0
26.10.2011 13:05

truthspeaker

Re: elektrodebilní formule

To nezpochybňuji. Spíše poukazuji na fakt, jak komicky kritéria a parametry elektroformule z pohledu spalovacího motoru vypadají.

0/0
26.10.2011 13:37

zkarlovarska

Věda

Je to super. Myslím, že na to jak malá země jsme, máme světu co nabídnout a je v tomto směru o nás dost slyšet. [>-]

+1/0
26.10.2011 5:30

libedejroznec

Re: Věda

..na tom moc vědy není.. použít již známé věci a smontovat je dohromady.. když vám někdo nasype pár mega, tak se to "bádá" ..

0/0
26.10.2011 7:01

jaason

Re: Věda

Vsak vy jste se jiste do takoveho tymu dostal se svymi kvalitami a vite o cem mluvite..., ze? ;-)

0/0
26.10.2011 7:25

radaumacher

Re: Věda

Vývoj motoru je sám o sobě záležitost na několik let a několik miliónů, navíc i ten je částečně upraven bez pomoci externích dílu. Čeká formule je jinak kompletně “výplodem“ studentů a to v mnoha případech včetně výroby.

0/0
26.10.2011 8:09

radik

Re: Věda

spalovák má motor z R6 s upravenym sánim a výfukem (to umí každej šikovnej automechanik)... a o vývoji vlastního elektromotoru v článku neni řeč... tak o čem to sakra mluvíte?

0/0
26.10.2011 13:28

JeFFik

Re: Věda

upravit - tj. smysluplně vyladit sání a výfuk umí každej šikovnej automechanik? Tak o tom vážně pochybuji.... leda tak odmontovat "tlumič" aby to mělo ten "správně závodní" zvuk

0/0
26.10.2011 16:14

radik

Re: Věda

;-D ano... smysluplně vyladit sání a výfuk neni žádnej problém... nebude to jako od profi úpravce, ale neni to nijak zvlášť složitý a stačí jen pořádná diagnostika + správný nářadí a materiál. To že jste naerazil na samý paka neznamená nic... opravdu ŠIKOVNEJ automechanik s tim nemá problém.

0/0
26.10.2011 20:13

vykoukal.nakecal

Re: Věda

Mozna jste si v zapalu diskuze nevsimnul, ze okolo probiraneho motoru je spoousta dalsich dilu. Zkuste navrhnout a posvaret ram, spocitat kinematiku naprav, spocitat stabilizatory, parametry tlumicu, diferencialu, ... a to vse aby to bylo co nejlehci ale zaroven pevne a spolehlive :-)

0/0
26.10.2011 20:44

radik

Re: Věda

Toho sem si všimnul... vy si ale všimněte vlákna kde byla řeč o údajném několikaletém vývoji motoru za miliony... což vyladěnej motor z motorky neni. O nic víc mi nešlo.

0/0
26.10.2011 22:35

Joseph1

pěkná hračka

parádaR^

0/0
26.10.2011 2:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.