Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jugoslávská fešanda se narodila před 40 lety. Měla hodně tuhý kořínek

Byla to volba znalců. Kdo nechtěl škodovku nebo moskviče, když byla cesta k "zápaďáckému" fáru neprostupná, mohl zkusit sehnat zastavu. Právě teď je to čtyřicet let, co tenhle jugoslávský fiat vyjel poprvé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

_L23_

hezký fotky

z jičínskýho náměstí R^

0/0
21.11.2011 10:54

jackie13

je úsměvné,

jak se k Zastavě tady vyjadřují lidé,kteří ji možná dnes viděli poprvé.Já jsem ji koupil novou v r.1977 a byl jsem s ní  nadmíru spokojený.V té době u nás moc velký a dostupný výběr nebyl a na tehdejší dobu byla Zastava velmi slušné auto.Měl jsem ji dva roky a ujel jsem s ní 35000 kmbe z problémů a závad.

0/0
21.11.2011 9:03

dědek 52

Zastava se mi moc nelíbila

měl jsem 105 šáde,  pak mirafiory a to bylo skvělý. Mirafu se mi podařilo velice slušně prodat, tak jsem zase jezdil šádinou a nedám na ni dopustit i když už je dávno na pravdě boží. :-)

0/0
19.11.2011 19:36

Chytry.Levicak

Re: Zastava se mi moc nelíbila

to jsi musel být za totality v ksč na nějaké vysoké fuknci,že jsi měl fiata

0/0
19.11.2011 22:30

dědek 52

Re: Zastava se mi moc nelíbila

omyl, chytrý levičáku. Ani strana ani funkce. Docela výhodně jsem to  koupil od známého a zhruba za rok jsem to  slušně prodal. Hlavní důvod prodeje byl, že jsem byl moc na očích a lidé jako ty se starali o to, jestli si nežiju nad poměry, jestli mám kladný poměry atd. Šádina byla spolehlivá a nebudila pozornost. Tož tak.....:-P

0/0
20.11.2011 9:21

sámvelkýmao

Re: Zastava se mi moc nelíbila

tak to já asi musel být generální tajemník uvksč, když jsem v roce 1983 koupil chryslera 180

0/0
20.11.2011 17:45

jackie13

Re: Zastava se mi moc nelíbila

to už byl pomalu veterán

0/0
21.11.2011 8:43

J.K. 4

Překážející smradlavá popelnice

všude kam se podíváš Rv

+1/0
19.11.2011 16:57

xenofobní rasista Soulburner

Re: Překážející smradlavá popelnice

myslíš svůj barák?:-P;-D;-D;-D;-D;-D

+3/0
19.11.2011 17:55

jackie13

Re: Překážející smradlavá popelnice

to myslí svoji tašku se sváčou

0/0
21.11.2011 8:43

grab11

Super vzpomínka na minulost...

... ještě prosím článek o Záporožci!! Toho už jsem taky 25 let neviděl... Děkuju

0/0
18.11.2011 23:56

Vaska Trubačev a jeho kamarádi

dobrá vzpomínka,

taky jsme měli jednu, šlapala jak hodinky, člověk ocenil hlavně ten kufr. Proti těm idiotským "škodověnkám", co tehdy řvaly na silnicích s nesmyslným kufříčkem vpředu to byl dotek luxusu :-)

0/0
18.11.2011 13:32

Rambo-x

Re: dobrá vzpomínka,

Upřímně,nic proti zastavám nemám,to vůbec ne,ale už od pohledu se mi ten kufr o moc větší než ve škodovce nezdá,možná s jediným rozdílem že ve škodovce je umístěn horizontálně,zatímco tady vertikálně,ale na objem to o moc větší sláva nebude.......325L objemu kufru při nezklopených sedačkách vs 280L objemu kufru ve škodě 120,a škoda 120 má ještě příruční 180L zavazadlový prostor za zadními sedadly+ když se sedačky sklopí tak vznikne ve škodovce vzadu taktéž hodně místa

A navíc když chce člověk vozit velké náklady tak je naloží na vozík,a ne aby to cpal do auta

0/0
18.11.2011 23:01

DickLarge

Ojetiny: Jugoslávská fešanda se narodila před 40 lety.

;-DR^

0/0
18.11.2011 8:30

Timca

nádhera

můj první vůz :-)V

+1/0
17.11.2011 22:15

vransen

Zadřený socialsmus,

tohle auto je jedním z mnoha názorných příkladů, jak socialismus nebyl stavu přijít s nějakou vlastní myšlenkou. Všechno se kopírovalo nebo v lepším případě licencovalo ze západu. Pak se to jaksi sbouchalo dohromady a prodávalo v otřesné kvalitě, která měla k originálu na míle daleko.

  Zatímco ve strojírenství se ještě úplně neztratila stopa, elektronika to úplně zařízla. Co taky víc od soudruhů čekat.

0/0
17.11.2011 16:18

slon75

Re: Zadřený socialsmus,

Ať si ideologové vyprávějí, co chtějí, konkurence skutečně technický pokrok urychluje.

+1/0
17.11.2011 17:50

Mr. Dalby

Re: Zadřený socialsmus,

Nemáte tak docela pravdu - Japonci se například učili dělat motorky od Jawy. Honda dokonce platil Jawě za licenci..

0/0
18.11.2011 21:27

takyumimkecat

Re: Zadřený socialsmus,

Nemáte pravdu vy. Jednu z nejslavnějších firem zabývajících se výrobou motocyklů založil v roce 1929 v Praze pan ing. František Janeček. Její výrobky nesou od té doby značku JAWA.

0/0
19.11.2011 10:14

vransen

Re: Zadřený socialsmus,

Bohužel, ta firma nikdy nebyla nijak zvlášť slavná.

0/0
19.11.2011 19:42

vransen

Re: Zadřený socialsmus,

No to mě zajímalo, jak to doopravdy bylo. Prakticky jediná součástka, která byla podobná Jawě, byla automatická odstředivá spojka a má se za to, že Japonci měli ve svém modelu podobný typ, takže nakonec snad? museli platit licenční poplatky.

0/0
19.11.2011 19:53

yeraslow

Měl jsem zrovinka takovou bílou

jen bez těch mlhovek vepředu. Bylo to na svou dobu suprovní auto. Mělo svoje mouchy, ale vzpomínám na něj rád. Děkuji za hezký článek.R^

0/0
15.11.2011 20:48

vransen

Re: Měl jsem zrovinka takovou bílou

Si představte, že ten originál byl ještě mnohem lepší a v konečném důsledku možná i levnější. A to se bavíme o Fiatu...

0/0
17.11.2011 22:07

Andee in Red Book

Hm...

Myslíte, že se Fanouš Dvořáků někdy naučí rozlišovat mezi hatchbackem a liftbackem? :-PRv

+1/0
15.11.2011 19:47

MajklNajt

Re: Hm...

Hatchback, liftback, fastback ... nevim jak Fanous Dvoraku, ale ja to taky nerozlisuju.

0/0
20.11.2011 0:03

Ondrej_S

Parádne auto

Napriek tomu, že máme Opel Vectra, po urobení vodičského preukazu som okamžite začal hľadat na predaj nejakú Zastavu, a našiel som, kus ešte v zábehu a musím povedať, že je to nádherný stroj, mimoriadne živý, jazdím s ňou oveľa radšej ako s Vectrou. V žiadnom prípade nie je problém s akceleráciou, so zapaľovaním Magneti Marelli, sviečkami Champion a všetkým dobrým, čo k tomu patrí :), nie je problém ísť papierových 140 km/h, maximálku mám tesne pod 150 km/h. Dokonca nad 120 km/h sa hlučnosť vozu veľmi zniži oproti napr. 90ke.

Vzdávam hold vozidlám značky Zastava, vtipy o týchto autách vôbec nie sú na mieste, keď si človek uvedomí, v akých podmienkach vznikali hlavne posledných 10 rokov produkcie, tak je to neskutočné....na internete je možnosť vidieť mnoho videí, ako dokončili na páse poslednú Zastavu "stojadin", a mne osobne sa tlačili takmer slzy do očí a keď som to videl, povedal som si, že si nechám svoju Zastavu pri sebe naveky.... :)

Živela Juga!

0/0
15.11.2011 18:42

slafkins

Re: Parádne auto

Prodejna aut v Usa davala Yugo jako bonus (zadarmo)ke koupenemu automobilu.  .

0/0
20.11.2011 0:13

stagger

A NEJLEPŠÍ JE ÚDAJ O CENĚ

30 výplat za takový škopek.... kde se dnes v lidech bere názor, že prý za bolševika bylo lacino.... Nic kromě energií a nájmů lacinější nebylo..od ponožek po auta všechno zlodějna

0/0
15.11.2011 16:36

von Kleist

Re: A NEJLEPŠÍ JE ÚDAJ O CENĚ

Ovsem tenhle nazor srovnavajici pouze n nasobky mzdy je rovnez zcestny... kolik "vyplat" stalo "auto" v roce 1950, 1930, 1900 (a to byly, brano dnesni optikou, ultraskopky)....

0/0
15.11.2011 18:26

stagger

Re: A NEJLEPŠÍ JE ÚDAJ O CENĚ

není, kolik výplat to stálo v D nebo v GB?? v aktuálním čase...

0/0
16.11.2011 12:43

Adrian77

Re: A NEJLEPŠÍ JE ÚDAJ O CENĚ

No schválně? Povídej. A kolik výplat stále třeba barevná televize v ČS, v D, v GB třeba v roce 1974, kolik nájem 60m bytu tamtéž ve stejné době...

0/0
17.11.2011 0:06

stagger

Re: A NEJLEPŠÍ JE ÚDAJ O CENĚ

Barevná TV v D koncem 70 tých let cca 3/4 měs. příjmu, v čssr  6 výplat... byt v D cca 70 čtverců cca 35% výplaty v čssr cca 20 - 25 % ... co dál si nepamatujete???

+1/0
17.11.2011 15:58

b1s1t

Re: A NEJLEPŠÍ JE ÚDAJ O CENĚ

Tak a teď stejný údaj z dnešní doby ;-)

Barevná TV v ČR 1/3 měs. příjmu. V D 1/14 měs. příjmu. Byt v D cca 70 m2 cca 1/5 průměrného příjmu v ČR cca 70%. ;-D

0/0
17.11.2011 19:21

stagger

Re: A NEJLEPŠÍ JE ÚDAJ O CENĚ

A kde platíte 17 tisíc nájem za 70 čtverců?? to myslíte pařížskou?? to možná je i málo!!! ovšem takto i v D výplata v určitých lokalitách nestačí... Dobrý je smát se vlastní blbosti :-/

0/0
18.11.2011 10:37

kamaraddodeste22

Re: A NEJLEPŠÍ JE ÚDAJ O CENĚ

smutny je ze ty energie a najem potrebujes, zatimco bez auta se obejdes.

0/0
20.11.2011 20:26

ztrewq

nuž - opäť výpovedná hodnota článku ...

napríklad o majiteľovi, ktorý auto vylepšoval ... predsa v tých časoch platilo: "to je predsa úplne nové, od toho nemôžeš chcieť, aby to fungovalo!" - a tak jestvoval východonemecký mesačník derdojčeštrásenfrkér, kde autori písali o trabi, w a o škodovke, 101 sa spomenul iba občas, pretože u východných sa objavoval málo. spomínam si svet motorov, kde bol článok ako jazdiť úsporne - koľko stojí na fiatoch jedno stlačenie pedála (akceleračná pumpička).

ps - nik dodnes nerealizoval vo veľkom pokus z toho časopisu s kompletným "zarovnaním" brucha automobilu (polystyrén a klolaminát) keď spotreba klesla o (nespomeniem si) percent.

0/0
15.11.2011 15:25

pavelthelong

Re: nuž - opäť výpovedná hodnota článku ...

pokud se nemylim, Jugoslavie byla pro NDR uz uplne devizova cizina, nesmeli tam ani jezdit na dovolenou, natoz aby se odsud do NDR dovazela auta. Mozna proto, ze Jugoslavci nerozdelovali Nemce na "dobre" a "spatne", nenavideli vsechny a nemecky turista mel v Jugoslavii obcas zivotu nebezpecne problemy (coz potvrzuje jeden muj znamy, hospitalizovany v YU s infarktem, ktery se Nemec jenom jmenoval a jinak byl Cech)

0/0
15.11.2011 15:34

ztrewq

Re: nuž - opäť výpovedná hodnota článku ...

"bezvízový" styk v ost bloku mali endéer iba s těškoslovenskom. všade inam ich "iba tak" nepúšťali. aj maďari mali problém odlíšiť "iného, východného nemca" ako to vraveli líbrpapáwaltrulbrich ...

0/0
15.11.2011 15:43

CYnikCYnik

Re: nuž - opäť výpovedná hodnota článku ...

Němci byli šťastní, když sehnali tráboše,škodovka už pro ně byla vrcholem. Tam se čekalo na auto 15-18let, takže když se narodilo dítě, tak se zapsali do pořadníku, aby jednou mělo vozidlo. Na druhou stranu tam zase měli plné krámy kol, simsonů a MZ, které jsme tu my nemohli sehnat.

0/0
15.11.2011 15:46

bukovski

Zástavu jsem nikdy neměl,

ale vlastnil jsem začátkem 90. let Fiat 127 MK II devítikilo a byla to bomba, původem z Tuzexu. Bylo to moje první auto, na dálnici mi to ukazovalo při plynu na podlaze a po rovině 160km/h a já měl pocit, že jedu 200. Po Praze to bylo absolutně nejobratnější auto se super odpichem. ;-)

0/0
15.11.2011 14:20

baloun

Re: Zástavu jsem nikdy neměl,

No vidíš, a devítikilo přitom bylo ohávéčko. Zástava byla jedenáctistovka podčtverec OHC. Šla za plynem jak slepice po flusu.

0/0
15.11.2011 15:03

sun.alex

Re: Zástavu jsem nikdy neměl,

Myslím si, že F 127 byl po inovacích objem 1050 ccm a já měl dokonce 1300! Vzpomínám s láskou, bylo to 75 koní na asi 800 kg, čili hodně příjemné svezení. A oba motory byly samozřejmě OHC a pětikvalty. Jinak moje tajná láska byl F 128 coupé, ale na něj jsem tenkráte- a vlastně ani dnes - neměl...:-/

0/0
18.11.2011 17:51

zdenislav009

Koukám fotky z Jičína

0/0
15.11.2011 12:27

vItava

Ruční plyn

To je přesně, co mi dneska v autě chybí. Jo, jednou traktorista, vždycky traktorista.

+1/0
15.11.2011 12:05

ztrewq

Re: Ruční plyn

nuž, ten sme mali v gaze m20, pobiede. v návode v stati "vyprošťování" bolo ako ho použiť. je to dobrá vec na nerovnom povrchu, keď udrží konštantné otáčky.

0/0
15.11.2011 15:29

B.Walsh

čím to,

že s vyjímkou ČSSR se na Východě auta vyráběla skoro jen v licenci? A to po většinou jen popelnice ;-):-P.

0/0
15.11.2011 11:32

Rambo-x

Re: čím to,

Tak licenční nebyla jen škoda,trabant a vartburg,všichni ostatní dokázali jen nakoupit licence,i když třeba lada nebyla vůbec špatná........trabant zamrznul vývojem v 50 letech,vartburg v 60tých,jen tolik neprávem opovrhovaná škodovka vyráběla sama a v rámci možností i modernizovala,třeba kupátka 110R a Rapid,dále 110 ls,1000MB byla velice povedená auta,i škoda 100 a 105/120 nejsou zdaleka tak hrozné jak se o nich mluví,alespoň já jsem žádnou z těch pomluv na škodovce nezaregistroval

Koncepce straré škodovky to jsou dva nesmiřitelné tábory,jedni na koncepci motoru v zadu nedají dopustit,jiní jí opovrhují jako nebezpečnou,má svoje nesporné výhody i nevýhody,k výhodám patří neskutečná průjezdnost zimním terénem,kdy šáde projede i nemožné,na druhou stranu je opravdu hodně přetáčivá a dostat ji při neopatrné jízdě do přetáčivého smyku není až takový problém,je to na zvážení každého

0/0
15.11.2011 11:56

vItava

Re: čím to,

Jo, 110R kupé, pro mně nejhezčí škodovka dodnes.

+1/0
15.11.2011 12:01

Santa1

Re: čím to,

Jo, ale ten slavný OHV motor od MB-čka výše vycházel z licence Renault. Zásadnější modernicaci prodělal až do Favorita a vlastně končil v roce 2003 ve Fabiích.

0/0
15.11.2011 20:41

Rambo-x

Re: čím to,

Tak o tom jsem v životě neslyšel že by škodovácké OHVčko bylo byť třeba jen částečně licencí renaultu,tento typ motoru byl porvé použitý v 1000MB,pak se v malých modernizacích a prakticky nezměněn udržel až do roku 87,kdy byl použit v prvních favoritech a Rapidech 135/136 celohliníkové OHV s osmikanálovou hliníkovou hlavou a v této podobě se udržel prakticky až do dnes ve fobiích 1,4MPi,tato modernizace r.87 znamenala pro tyto motory obrovský skok vpřed,nejen v životnosti,ale i v pružnosti a výkonu

Dle mých informací tento motor byl koncepčně shodný s motorem staré octávky,ale dostal mnoha změn,jeho vývoj celý dělalo AZNP,mám to v jedné knížce o vývoji škodovek

0/0
16.11.2011 20:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.