Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Spalovací motor do muzea nepatří, úspěšně čelí nástupu elektromobilů

Automobilky se pod tlakem různých pravidel o snižování emisí snaží ze současných technologií vymáčknout maximum. Auta s běžnými spalovacími motory doznala v posledních letech tolik inovací, jako snad nikdy předtím. To podle některých odborníků oddálí nástup elektromobilů v praxi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Modrý a zelený blesk

Zavádějící titulek

Spalovací motor do muzea nikdo neposílá. Pak se není divit ublíženým reakcím v diskusi, kde diskutující nějak podvědomě brání svý dehtový popelnice.

0/0
1.12.2011 7:18

Oerteplur

V elektromobilu se v zimě dost špatně topí

a zároveň jezdí na delší vzdálenosti. A nedokážu si představit  kamión, zaoceánskou loď  ani dopravní letadlo na baterie. Asi to bude nejspíš slepá cesta...:-)

0/0
30.11.2011 16:35

Modrý a zelený blesk

Re: V elektromobilu se v zimě dost špatně topí

Já si zase nedovedu představit kamion na benzín, přesto jezdí benzinová auta.

0/0
1.12.2011 7:15

Modrý a zelený blesk

Re: V elektromobilu se v zimě dost špatně topí

Jo a v elektromobilu se topí docela dobře, je vidět, že jste v životě žádným nejel.

0/0
1.12.2011 7:15

kafy

Re: V elektromobilu se v zimě dost špatně topí

:D ono nejde o to že "dobře topí", ale o to, že když si po cestě zatopíš, tak na tu chajdu třeba nedojedeš :D

0/0
1.12.2011 9:20

Modrý a zelený blesk

Re: V elektromobilu se v zimě dost špatně topí

Proč jako? Bufík má minimální spotřebu elektriky.

0/0
1.12.2011 10:37

Odpadlik42

Složitost

To je všechno hezké, že nové benzínové motory jsou díky X turbům & jiným vychytávkám úsporné ale problém vidím ve složitosti. Čím je motor složitější, tím je náchylnější k závadám a sebejednodušší spalovací motor nebude nikdy tak jednoduchý (čti spolehlivější) jako elektromotor.

Takže to závisí na baterkách - to je jediný problém. Poslední a největší :-)

0/0
28.11.2011 16:59

Qíteček s modrým naslouchátkem..

Re: Složitost

Tak až ho vyřešíš, k můžeš začít bádat, kde pro miliony baterek brát energii.

+1/0
28.11.2011 21:07

Modrý a zelený blesk

Re: Složitost

Proč miliony? Cena elektriky stoupne a socky budou zase jezdit sockou.

0/0
29.11.2011 8:23

superkutil

Rekuperace a akumulace aneb jaký výkon a kdy potřebujeme

Je všeobecně známo, že maximální výkon vozu se využívá cca 5% celkového času jízdy. Je to v podstatě jen při předjíždění a zrychlování. Ale po většinu doby auto jede ustálenou rychlostí nebo brzdí aby za chvíli zrychlilo na původní rychlost. Takže by v podstatě stačil malý výkon, pokud by ve voze byl akumulátor energie na krátkou dobu. Elektrické baterie k tomu nejsou vhodné, protože nedokážou tak rychle akumulovat energii. Takže je potřeba vyvinout jiný akumulátor nebo kondenzátor elektrické energie. Jedno z řešení je setrvačník.

Benzínový spalovací motor svojí konstrukcí nevyhovuje potřebám proměnlivého výkonu. Trochu lépe je na tom turbodieselový motor. Stále je ale problém v převodovce. V té dochází k velké ztrátě a navíc pro optimální chod motoru by musela mít hodně rychlostí. Určité řešení je variátor, ale i tam dochází ke ztrátám. Lepší řešení je kombinace alternátoru poháněného spalovacím motorem a elektromotoru. A vypínání spalovacího motoru, pokud není potřeba výkon.

0/0
27.11.2011 23:33

Modrý a zelený blesk

Re: Rekuperace a akumulace aneb jaký výkon a kdy potřebujeme

Tomu se říká sériový hybrid. A těm kondenzátorům se říká super- nebo ultrakapacitory.

0/0
29.11.2011 8:17

luban12

Alternativ je víc.

Pamatuji na pohon dřevoplynem, žádný zázrak to nebyl,ale ještě v šedesátých letech se taková auta objevovala. Na zemní plyn by to šlo také. U nás někde v oblasti východní Moravy jsou podle posledních průzkumů v břidličném podloží velké zásoby zemního plynu, jen to nějak rychle na "doporučení" Rusů usnulo.

0/0
27.11.2011 20:36

hariprasad8

Re: Alternativ je víc.

Oxid uhelnatý je zajímavý nápad, má asi třetinovou výhřevnost oproti zemímu plynu (10 MJ/Kg), ale dá se snadno zkapalnit. Je to odpadní plyn při některých technologických procesech a jak napovídá jeho lidový název dá se vyrábět ze dřeva. Problémem je relativně vysoká toxicita. Jenom si pořád myslím, že spalovací motory mají prostě už zenit za sebou. Je to nesmírně komplikované zařízení, které získává energii pomocí řízených mikrovýbuchů. Už samotný princip přináší velmi slabou účinnost. Při výrobě je potřeba velké množství speciálních slitin a drahých kovů včetně platiny do katalyzátorů. Převod posuvného pohybu na otáčivý, potřeba chlazení součástí, které jsou zahřívané na vysokou teplotu, provozní kapaliny, častá údržba, hlučnost, vibrace, zplodiny, komplikovaná elektronika (to ale bude i v elektromobilech). Jedinou výhodou je relatinvě vysoká koncentrace energie na hmotnostní jednotku v použitém palivu.

0/0
29.11.2011 21:39

Modrý a zelený blesk

Re: Alternativ je víc.

Jediná, ovšem zásadní. Ostatně, lze vyrábě methan z co2 a vody (nevzpomenu si teď název toho cyklu ani účinnost).

Komplikovaná elektronika v elektromobilech není nutná (určitě nepotřebujeme sledovat průtok vzduchu do motoru, kdejaké tlaky, obsah kyslíku ve výfukových plynech, hromadu teplot a podobně). Není to jednoduchá elektronika, ale komplikovaná bych tomu úplně neříkal.

0/0
30.11.2011 9:06

hariprasad8

Re: Alternativ je víc.

Jenomže z pohledu účinnosti, která nemůže být u motoru větší než asi 40% reálně 35% se ta výhoda vyruší. Dnešní eletromobily potřebují na 100 km asi 18 kWh (vysoká účinnost, rekuperace). Vzhledem k tomu, že benzín má výhřevnost asi 9 kWh/l, tak by vám měly stačit 2l, ale zdaleka nestačí. Napříkld sedan Nissan Leaf má dojezd při hmotnosti 1500 kg (5 osob) cca 160 km a baterie 24 kWh. S takový vozem s klasickým motorem budete jezdit kolem 6-8l/100 km, takže propálíte minimálně dvojnásobek, spíš skoro třikrát tolik.

0/0
6.12.2011 20:47

Modrý a zelený blesk

Re: Alternativ je víc.

Ano, to je správná úvaha. Jenže někomu přijde důležité, že ten dvojnásobek snadno schová do nádrže a to několikrát.

0/0
6.12.2011 20:59

Rubik1

Dotaz na češtinu

Dnes se už píše "z kopce" místo "s kopce"? Jestli ano, tak pak se nedivím, že je v textech všude tolik hrubek, když se pravidla pravopisu tak často zbytečně mění.

0/0
27.11.2011 16:42

JeFFik

Re: Dotaz na češtinu

ano, blaničtí rytíři vyjedou z kopce ;-)

0/0
27.11.2011 17:20

Barbucha_the_bearspook

Re: Dotaz na češtinu

a předtím pojí skopce.

0/0
27.11.2011 23:37

MiroTR

Re: Dotaz na češtinu

... co seběhl s kopce. ;-D;-D;-D

0/0
28.11.2011 8:20

John.Major

Re: Dotaz na češtinu

Jo jo, s koho čeho se změnilo před třemi lety. Teď už se nejezdí s kopce, ty skopče;-D

0/0
2.12.2011 0:36

mak1_re

Nejsou zastánci elektromobilů tak trochu sobci ???

po městě nám pojedou auta na elektřinu a budeme dýchat čistý vzduch. No a ti, kteří bydlí v okolí Prunéřova maj holt smůlu ......

0/0
27.11.2011 12:21

Rubik1

Re: Nejsou zastánci elektromobilů tak trochu sobci ???

Nejsou. Když po městě nebudou jezdit auta na elektřinu, tak to lidem, kteří bydlí v okolí Prunéřova, také vůbec nepomůže.

0/0
27.11.2011 16:48

Qíteček s modrým naslouchátkem..

Re: Nejsou zastánci elektromobilů tak trochu sobci ???

No a co teprv tonoucím Mikronésanům ;-)

0/0
28.11.2011 21:09

Občan svobodný

Elektro

nikdy nebude řešení, je to pouze specifická varianta, auto do měst. Ale nemůže nahradit spalovací motory.

0/0
27.11.2011 11:30

Ubaram

Re: Elektro

Tak vodík by mohl, jenže dokud stát inkasuje 20 Kč z každého litru benzínu tak je zjevné, že ať ta technologie nakonec bude jakákoli, cestování to nezlevní. Těžko předpokládat, že ten příjem z benzínu by si u jakéhokoli jiného způsobu pohonu stát nechal ujít. U elektromobilů je to víceméně o tom, nakolik se podaří najít vhodnou formu uchovávání energie. Superkondenzátor vypadá nadějně, jenže dokud se nenajde cesta jak ho udělat levněji (a na to kolik let se ta cesta hledá to moc nadějně nevypadá).

No a při současné hysterii kolem jaderných elektráren je pořád otázka, jak to nabíjet. Představy o solárních elektrárnách jsou pěkné, ale při nákladech na solární elektrárny jsou zatím mimo mísu - minimálně pro většinu Evropy.

0/0
27.11.2011 15:11

superkutil

Elektromobil jako městské vozítko je super řešení.

Kombinace elektrického pohonu z baterií ve městě a z generátoru mimo město je skvělá kombinace. Jde o daňové úlevy a podporu prodeje státem. Ve Skandinávii jsou elektrické přípojky i na parkovištích u hypermarketů a tak jde auta dobíjet i během dne.

0/0
27.11.2011 0:09

petr.n_22

Re: Elektromobil jako městské vozítko je super řešení.

Jde se jěště dále. Pro větší zaměstnavatele může být ekonomisky výhodné, když si za pomoci vozidel zaměstnanců budou upravovat odběrovou křivku. Výhodné to může být na tolik, že zaměstnanec pak nabíjí zdarma.

0/0
27.11.2011 2:11

B-25

A co motor na vzduch?

na stlačený vzduch.

0/0
26.11.2011 22:24

Hostinský Palivec

Re: A co motor na vzduch?

Nesmysl, účinnost stlačování plynnů je tak triskné, že vedle ní i parní turbína vypadá jak hvězda a to nemluvím o hmotnosti nádoby na stlačená plyn, nevim jak vy, ale já 40l flašku na stlačený kyslík neunesu a to je v ní jen 40l o tlaku pouhých 200 barů a nedojel bych na to ani do sousedního města.

0/0
26.11.2011 22:35

B-25

Re: A co motor na vzduch?

http://www.hybrid.cz/auto-na-vzduch Tak prý 200-300km

0/0
26.11.2011 22:39

Hostinský Palivec

Re: A co motor na vzduch?

Nezlobte se, ale ten článek je směs polopravd, lži a zamlčených faktů, který spáchla nějaký absolvent filosofie bez základnéch fyzikálních znalostí. O fyzikálních zákonech se nedá hlasovat a nelze je obcházet. Celé to je o prtvní a druhé věte termodynamiky. Pro představu, vezměne 20m3 vzduchu pokud jej stlačíme do 5m3 tedy na tlak cca 8atmosfer (směšný tlak) tak na toto stlačení budeme potřebovat při 100% účinnosti kopresoru, čistě na stlačení musíme vykonat práci rovnou 4MJ. Smiřme se s tím, že není náhoda ani konspirace mocných, že nikde nic takového běžně nejezdí.

+2/0
26.11.2011 23:20

Občan svobodný

Re: A co motor na vzduch?

Nějaká automobilka nedávno představila "automobil" na stlačený vzduch, byla to spíše taková aerodynamická raketa, dojezd byl minimální. Nepoužitelné.

0/0
27.11.2011 11:29

mak1_re

Re: A co motor na vzduch?

Jak to, že se o přírodních (i fyzikálních) zákonech nedá hlasovat ? Na čem jiném bylo založeno to, že člověk může za globální oteplování. A už se o tom učí i děti ve školách .....

+1/0
27.11.2011 12:19

Zuchnicky

Re: A co motor na vzduch?

Článek taky moc nechápu, ale faktem je, že auto se bude vyrábět (nebo už vyrábí - nevím najděte si) sériově! Takže žádný experiment nebo nefunkční prototyp! Dojezd uvádí 200-300 km (tak záleží na zátěži - kopcovitost, naložení auta, brzdění, rozjezdy). Úplně jiné otázka pak je, jak a kde bude auto úspěšné komerčně...

.

Více článků http://www.hybrid.cz/tagy/mdi

0/0
27.11.2011 16:35

yyq

Re: A co motor na vzduch?

co pouzit ubikvitni h2,je vsude nesmrdi, dat se vsude udelat, nic nezamoruje, obrnit nadrz bude o mnoho ve vysledku lehci nez vozit baterky odnikud nikam.cerpaci infrastruktura je hotova, motory take,, cerpani v radu sekund, zmizi filtry pevnych castic a saze.jedine, co je na tom spatne je, ze to nevymyslel kamarad, ktery ti do ted prodava draho benzin, ten protlacil baterky do zavitu politiku,ach jo, tupec jeden

0/0
26.11.2011 22:35

Inkvizitor Johny

Re: A co motor na vzduch?

Se musí získávat elektrolýzou a to je trochu na prd. Jinak wenkel s tím nemá moc problémy. Motory na H2 nejsou problém.

0/0
26.11.2011 22:44

yyq

Re: A co motor na vzduch?

elektrolyza je draha, ale da se udelat vsude a jako byprodukt treba u jadra, tak draha nebude.stane se levnejsi s tim, jak se rozsiri, suroviny pro vyrobu baterii jsou proste konecne a z marsu je neprivezeme;

0/0
26.11.2011 22:47

petr.n_22

Re: A co motor na vzduch?

klasická elektrolýza je nevhodný, používá se speciálních kolon.

Navíc se experimentuje s přímou výrobou v JE, a to v podstatě z odpadního tepla.

0/0
27.11.2011 2:13

petr.n_22

Re: A co motor na vzduch?

Případně jsem četl o americkém projektu solárních kolektorů s geneticky upravenými bakteriemi, které by přímo produkovaly vodík.

0/0
27.11.2011 2:15

Rubik1

Re: A co motor na vzduch?

U těchto projektů trvá často i 20 let než se ukáže, zda je něco takového možno využít v praxi nebo vůbec ne.

0/0
27.11.2011 16:56

Ubaram

Re: A co motor na vzduch?

Máte v tom příspěvku spoustu nedostatků. Předně, nejekonomičtější cesta v současné době je stále spalováním zemního plynu což není o nic lepší než rafinací ropy a následným spalováním benzínu. Pořád jste závislý na neobnovitelném palivu. Pokud mluvíte o "zázračné" elektrolýze, tak na tu stále potřebujete kvanta elektrické energie a bez jaderných elektráren se prostě nepohnete.

Poznámky o "kamarádech co prodávají draho benzín" jsou směšné - z benzinu který koupíte na benzince jde cca 8-9 % peněz na distribuci, cca 36-37 % padlo na vytěžení ropy a její zpracování - a zbytek, tedy cca 55 % jde státu ve formě daní. Nevím zda vám konkrétně vadí ty peníze na distribuci nebo ty na zpracování ropy - ale nic to nemění na tom, že z každého litru dáváte 20 Kč státu. A jestli věříte, že po přechodu na vodík stát nenarazí podobné ceny tak jste naivní.

0/0
26.11.2011 23:48

Hostinský Palivec

Pár čísel

V ČR se ročně spotřebuje nejakých 7,5miliardy litrů PHM (nafta, benzin) to představuje energetický ekvivalent 262 peta J (2,62E17), při účinnosti spalovacího motoru 35% to představuje cca 24.47TWh , pokud započteme ztráty v distribuci a hlavně ztráty při nabíjení a další drobnosti museli bychom postavit minimálně tři nové jaderné elektrárny podobné Temenílu s 2x1000MW abychom mohli nahradit naftu, realita by byla spíše čtyři a k tomu bychom museli vybudovat druhou alternativní rozvodno soustavu, která by ony desítky TWh přenášela.

Jinak řečeno je to krávovina a to zcela pomíjím fakt, že neexistuje baterie schopná reálně a levně pohánět auta.

+1/0
26.11.2011 22:13

mocmocmedviku

Re: Pár čísel

dalším faktem je že při výrobě bateriových zelených článku ekofriendly fúčur se nevratně ničí příroda

0/0
26.11.2011 22:19

hariprasad8

Re: Pár čísel

Nechce se mi to vyhledávat, počítali to před vámi už mnozí jiní, váš výpočet je hodně hrubě tesaný. Trochu se zamyslete nad ztrátami i nad možnostmi. Například hodně slušných článků je na http://www.hybrid.cz/.

0/0
26.11.2011 22:34

Hostinský Palivec

Re: Pár čísel

Ano můj výpočet vycházel jen a pouze z reální spotřeby PHM v ČR, ale jinak byl spíše konzervativní. Pokud bych žádal o grant na elektromobil tak asi budu počítat jinak, ale realita bude pořád stejná, elektřina není ekvivalentní palivo pro pohon aut, jednoduše protože se nedá skladovat a hlavně jí nemáme dostatek. Nemůžete stavět další elektrárny protože pro ně nemáte palivo a to včetně uranu, již dnes se reálně těží méně uranu než se spotřebovává a to je možné jen díky využití vojenských zásob, ale ty nejsou nekonečné. V neposlední řadě, když vezmu plnou nádrž u mě 70l nafty, představuje to energetický ekvivalent 0,7MWh  po započtení účinnosti motoru 250kWh, natankovat plnou mi zabere 5minut. Pokud budu stejnou energii čerpat ze zásuvky tak při 5A 230V  budu "tankovat" 9 dní v kuse. A opět, reálně neexistuje, levná jednoduchá odolná a funkční baterka. To co se používá dnes stojí statisíce a bydrží když hodně tak 5 let, spíše méně.

+1/0
26.11.2011 22:56

Modrý a zelený blesk

Re: Pár čísel

5A 230V jste si vybral schválně, aby to vyšlo co nejblběji, že.

0/0
29.11.2011 8:21

Karel_dnes

Re: Pár čísel

A to v Česku není nevyšší spotřeba PHM na člověka. V Americe je to horší. Dále pak vezměmě v potaz, že místa, kam by nevedla elektřina by nebylo možné dojet. (Taková Ralye Paříž - Dakar by musel vést pod dráty vysokého napětí...)

0/0
26.11.2011 23:03

Hostinský Palivec

Re: Pár čísel

Oni to zeleni metafyzici doladí, v africe přece svítí slunce a my tu máme ty zkušenosti s FV ;-D

0/0
26.11.2011 23:21

hariprasad8

Re: Pár čísel

Hostinský, nedalo mi to a začal jsem přepočítávat. Mě vyšlo, že při spotřebě 7,3* 10^9 PHM je energie 65,7 TWh. Rekněme, účinnost elektromobilu bude někdo kolem 70% (těch lepších), baterie mají asi 80%, elektromotor asi 90%. Tak to máme *0,35/0,7, tj. asi 32,8 TWh. Celková výroba pro ČR je asi 85 TWh. To je asi 40%. To je dost, ale není zase až tak strašné. Úmyslně nepočítám účinnost elektrárny, ať už jakékoli, protože byste musel počítat i množství energie, která je potřebná k výrobě benzínu, doprava tankery, těžba atd. Pak se u spalovacího motoru dostanete někam k 15%. U tepelných elekráren (vlastní účinnost kolem 40%, novější až 70%), které spalují například uhlí je celková účinnost na výrobu a distribuci el. energie o něco lepší. Takže elekromobil má cenu už dnes. Jde o to, že to začíná a pokud se splní prognózy, tj. zvýšení kapacity baterií asi 10x a zlevnění, podobně zvýšení účinnosti a snížení ceny FV panelů v horizontu asi 5 let, tak budeme s dnešními kalkulacemi zase jinde.

0/0
27.11.2011 18:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.