- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Spalovací motor do muzea nikdo neposílá. Pak se není divit ublíženým reakcím v diskusi, kde diskutující nějak podvědomě brání svý dehtový popelnice.
a zároveň jezdí na delší vzdálenosti. A nedokážu si představit kamión, zaoceánskou loď ani dopravní letadlo na baterie. Asi to bude nejspíš slepá cesta...
Já si zase nedovedu představit kamion na benzín, přesto jezdí benzinová auta.
To je všechno hezké, že nové benzínové motory jsou díky X turbům & jiným vychytávkám úsporné ale problém vidím ve složitosti. Čím je motor složitější, tím je náchylnější k závadám a sebejednodušší spalovací motor nebude nikdy tak jednoduchý (čti spolehlivější) jako elektromotor.
Takže to závisí na baterkách - to je jediný problém. Poslední a největší
Tak až ho vyřešíš, k můžeš začít bádat, kde pro miliony baterek brát energii.
Je všeobecně známo, že maximální výkon vozu se využívá cca 5% celkového času jízdy. Je to v podstatě jen při předjíždění a zrychlování. Ale po většinu doby auto jede ustálenou rychlostí nebo brzdí aby za chvíli zrychlilo na původní rychlost. Takže by v podstatě stačil malý výkon, pokud by ve voze byl akumulátor energie na krátkou dobu. Elektrické baterie k tomu nejsou vhodné, protože nedokážou tak rychle akumulovat energii. Takže je potřeba vyvinout jiný akumulátor nebo kondenzátor elektrické energie. Jedno z řešení je setrvačník.
Benzínový spalovací motor svojí konstrukcí nevyhovuje potřebám proměnlivého výkonu. Trochu lépe je na tom turbodieselový motor. Stále je ale problém v převodovce. V té dochází k velké ztrátě a navíc pro optimální chod motoru by musela mít hodně rychlostí. Určité řešení je variátor, ale i tam dochází ke ztrátám. Lepší řešení je kombinace alternátoru poháněného spalovacím motorem a elektromotoru. A vypínání spalovacího motoru, pokud není potřeba výkon.
Tomu se říká sériový hybrid. A těm kondenzátorům se říká super- nebo ultrakapacitory.
Pamatuji na pohon dřevoplynem, žádný zázrak to nebyl,ale ještě v šedesátých letech se taková auta objevovala. Na zemní plyn by to šlo také. U nás někde v oblasti východní Moravy jsou podle posledních průzkumů v břidličném podloží velké zásoby zemního plynu, jen to nějak rychle na "doporučení" Rusů usnulo.
Oxid uhelnatý je zajímavý nápad, má asi třetinovou výhřevnost oproti zemímu plynu (10 MJ/Kg), ale dá se snadno zkapalnit. Je to odpadní plyn při některých technologických procesech a jak napovídá jeho lidový název dá se vyrábět ze dřeva. Problémem je relativně vysoká toxicita. Jenom si pořád myslím, že spalovací motory mají prostě už zenit za sebou. Je to nesmírně komplikované zařízení, které získává energii pomocí řízených mikrovýbuchů. Už samotný princip přináší velmi slabou účinnost. Při výrobě je potřeba velké množství speciálních slitin a drahých kovů včetně platiny do katalyzátorů. Převod posuvného pohybu na otáčivý, potřeba chlazení součástí, které jsou zahřívané na vysokou teplotu, provozní kapaliny, častá údržba, hlučnost, vibrace, zplodiny, komplikovaná elektronika (to ale bude i v elektromobilech). Jedinou výhodou je relatinvě vysoká koncentrace energie na hmotnostní jednotku v použitém palivu.
Dnes se už píše "z kopce" místo "s kopce"? Jestli ano, tak pak se nedivím, že je v textech všude tolik hrubek, když se pravidla pravopisu tak často zbytečně mění.
po městě nám pojedou auta na elektřinu a budeme dýchat čistý vzduch. No a ti, kteří bydlí v okolí Prunéřova maj holt smůlu ......
Nejsou. Když po městě nebudou jezdit auta na elektřinu, tak to lidem, kteří bydlí v okolí Prunéřova, také vůbec nepomůže.
nikdy nebude řešení, je to pouze specifická varianta, auto do měst. Ale nemůže nahradit spalovací motory.
Tak vodík by mohl, jenže dokud stát inkasuje 20 Kč z každého litru benzínu tak je zjevné, že ať ta technologie nakonec bude jakákoli, cestování to nezlevní. Těžko předpokládat, že ten příjem z benzínu by si u jakéhokoli jiného způsobu pohonu stát nechal ujít. U elektromobilů je to víceméně o tom, nakolik se podaří najít vhodnou formu uchovávání energie. Superkondenzátor vypadá nadějně, jenže dokud se nenajde cesta jak ho udělat levněji (a na to kolik let se ta cesta hledá to moc nadějně nevypadá).
No a při současné hysterii kolem jaderných elektráren je pořád otázka, jak to nabíjet. Představy o solárních elektrárnách jsou pěkné, ale při nákladech na solární elektrárny jsou zatím mimo mísu - minimálně pro většinu Evropy.
Kombinace elektrického pohonu z baterií ve městě a z generátoru mimo město je skvělá kombinace. Jde o daňové úlevy a podporu prodeje státem. Ve Skandinávii jsou elektrické přípojky i na parkovištích u hypermarketů a tak jde auta dobíjet i během dne.
Jde se jěště dále. Pro větší zaměstnavatele může být ekonomisky výhodné, když si za pomoci vozidel zaměstnanců budou upravovat odběrovou křivku. Výhodné to může být na tolik, že zaměstnanec pak nabíjí zdarma.
Nesmysl, účinnost stlačování plynnů je tak triskné, že vedle ní i parní turbína vypadá jak hvězda a to nemluvím o hmotnosti nádoby na stlačená plyn, nevim jak vy, ale já 40l flašku na stlačený kyslík neunesu a to je v ní jen 40l o tlaku pouhých 200 barů a nedojel bych na to ani do sousedního města.