Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nové nařízení: všechny autonovinky musí mít stabilizační systém ESP

Evropská komise slaví ve svém boji za zvýšení dopravní bezpečnosti další úspěch. Od prvního listopadu musí mít všechna osobní vozidla nově uvedená do prodeje v EU stabilizační systém známý nejčastěji pod zkratkou ESP v povinné výbavě. A v nadcházejících letech se počet bezpečnostních systémů, které budou v základní výbavě, ještě rozšíří.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

schima

ESP

Kriste pane, ježiši !!!

Měl jsem tu čest řídit Octavii a SuperBa II s ESP a musím notně kritizovat, že obě auta jsou v krizových situacích nečitelné

0/0
5.12.2011 19:35

bakules2

už at se to rozpadne

at se řešiči a vymýšleči vratí domů a jdou se živit trošku užitečněji.

0/0
5.12.2011 15:42

mak1_re

Chápu, že spousta řidičů ESP nepotřebuje

ale na silnici jezdí i spousta lidí, kterým to moc nejde. A nejezdí ani rychle, přesto v krizi reagovat nedokážou. A právě pro ně to bude určitě přínosem. A to i pro to, že by si to v příplatkové výbavě třeba nekoupili.

0/0
5.12.2011 12:30

superkutil

Re: Chápu, že spousta řidičů ESP nepotřebuje

A nebylo by lepší, kdyby se naučili pořádně jezdit? ESP není všemocné a když občas vidím ty hrůzy, co auta řídí, tak mám i ve svém velkém autě strach. 8-o

0/0
5.12.2011 14:11

bitkar

dokud to bude vypinatelny

tak s tim narizenim nemam problem.

0/0
5.12.2011 9:59

radik

Re: dokud to bude vypinatelny

R^

0/0
5.12.2011 13:24

superkutil

Re: dokud to bude vypinatelny

Bacha na to, co vše tlačítko ESP vypíná. Nikdy není ESP v autě samo, vždy je provázané i s ostatními systémy.

0/0
5.12.2011 14:12

radik

Re: dokud to bude vypinatelny

Ano... ESP je rozšíření systémů ABS a ASR... protiprokluz ale může fungovat ikdyž vypneš stabilizaci.

0/0
5.12.2011 14:40

dikobraz

Re: dokud to bude vypinatelny

1. Vypínač ESP vždycky vypíná i protiprokluz - pokud ten nemá samostatný vypínač.

2. Po dosažení určité rychlosti se to obvykle zase automaticky (samo) zapne

3. Nelze to vypnout za jízdy, jen při stojícím autě.

0/0
5.12.2011 14:56

radik

Re: dokud to bude vypinatelny

A vylučuje to nějak to co jsem napsal? 8-o Nechápu co jste mi chtěl sdělit...

0/0
5.12.2011 15:04

superkutil

Re: dokud to bude vypinatelny

Já u Forda mohu ESP vypnout za jízdy a dokonce i když ESP pracuje a bliká kontrolka. A také ho mohu za jízdy zapnout. A mě se s ESP vypíná i BTCS (systémem řízení trakce zásahem brzd) tedy asi něco jako ASR a EDS. Po vypnutí motoru a opětovném nastartování se ESP opět zapíná. Vypínat ESP má smysl třeba na sněhu s řetězy. Ale bez něj se většinou kopec nevyjede. Funguje hodně dobře. Jediný problém je, když auto stojí a protáčí se jedno přední kolo. S tím si neví rady, ale když se se druhé přední kolo alespoň trochu otáčí, tak to funguje.

0/0
5.12.2011 17:32

Banjo Banjo

Jistě jste si všimli

Jistě jste si všimli, že máme povinné kontroly na emise každé dva roky.

Takže se jistě nikomu od té doby nestalo, že by před ním jel čoudící vůz s českou RZ ;-)

0/0
5.12.2011 7:32

Kerolka Karelková

Pozor pozor nové nařízení

Nové nařízení: Soudruzi z Bruselu v čele se soudruhem předsedou Hermanem Van Rompuyem vydali nařízení, které zakazuje havarovat. Protože ten kdo havaruje je nebezpečný svému okolí i sám sobě...

+1/0
5.12.2011 1:52

simonides1

Počet bl.ců

Je vůbec možné kolik se najde bl.ců, kteří mají potřebu se vymezovat vůči ESP ? Jednoznačně ESP přispívá ke zvýšení bezpečnosti. Kdo nechce jezdit bezpečně, bez ESP, a tvrdí, že ho to brzdí, nechť si zajede na uzavřený okruh a tam si rozbije h.ubu. 8-oRv

+2/0
4.12.2011 18:48

radik

Re: Počet bl.ců

Ano přispívá k bezpečnosti... na druhou stranu taky jistému otupění řidičových schopností... člověk zkrátka neví kde má auto limit, nebude mít takovej cit, prostě bude šlapat na plyn a nezajímat se co dělá auto hlavně že jede, zkrátka se nenaučí dobře řídit, protože to auto se bude řídit samo. ESP neni špatný, ale nejprve by se měly snažit aby lidi uměly řídit a tohle bude mít opačnej efekt.

+1/0
5.12.2011 14:13

BořekŠikula

Re: Počet bl.ců

Ale ví, asi jako s ABS - když zaťuká ABS, tak to znamená, že jedu tak, jak bych neměl (že jsem to přepískl).

S ESP je to stejné - když zasáhne, měl by z toho řidič vyvodit závěr, že to přehnal.

V obou případech bohužel mnoho řidičů naopak přidá, protože to přece zachrání ABS, ESP, ... a v nejhorší airbag.

Zimní gumy tam můžeme taky přidat: jsou v zimě lepší, ale kdo to pochopí tak, že může jezdit jako v létě, tak je na tom naopak hůř.

0/0
5.12.2011 14:36

dikobraz

Re: Počet bl.ců

No, ten "ne moc dobrý" řidič, pro kterého je podle místních ohlasů to ESP doslova "pomoc od Boha", ten po jeho zásahu určitě nepřidá. Spíš si půjde vyměnit plínky, protože se při tom strachy pohnědí. Kdo zásah ESP nečeká, ten se při tom může pěkně leknout - a když se zrovna drží volantu ...

0/0
5.12.2011 14:51

radik

Re: Počet bl.ců

;-D to auto ho takhle upozorní že jede jako prase, to ale neznamená že ví kde je ten limit a co jeho auto zvládne... neví, nikdy se takhle nemůže naučit dobře řídit a už vůbec ne přijít na limity auta ani svoje vlastní, protože to za něj řídí všechno ta elektronika. Zimní gumy se nesnaží řídit auto za mě... to je úplně něco jinýho.

0/0
5.12.2011 15:02

superkutil

Další verze ESP pro tupé řidiče.

Auto za Vás dokonce bude i brzdit http://auto.idnes.cz/ford-ma-recept-jak-zkrotit-neposlusne-obry-vylepsene-esp-zabrzdi-pred-zatackou-g0n-/automoto.aspx?c=A100711_172230_automoto_vok

0/0
4.12.2011 18:16

Paveljan

Řidiči, kteří budou jezdit s ESP

ztratí schopnost přizpůsobit jízdu nepříznivým adhesním podmínkám. Je to degenerace. Čím víc takovýchto systémů v autech bude, tím neschopnější budou řidiči ovládat své auto. Když pak nasednou do auta, kde tato udělátka nejsou, budou nebezpeční.

+2/0
4.12.2011 16:48

bini

Re: Řidiči, kteří budou jezdit s ESP

To máš naprostou pravdu, taky se slzou v oku vzpomínán na dobu, kdy sis dřepnul do auta, nemusel zapínat pásy, kontrolovat  jestli to svítí a svištět po kostkách v centru města šedesátkou. Dneska by se ti blbečci v našich podmínkách pozabíjeli hned první den - a bylo by to vlastně  špatně?

0/0
4.12.2011 18:39

f0rr35t

Re: Řidiči, kteří budou jezdit s ESP

Jo jo, sednu do auta a začne mi to nadávat... zapni si pásy, dolej vodu do ostřikovačů, bacha na námrazu (asi nevidím na silnici nebo co), nezapomeň si odjistit ruční brzdu. No katastrofa. Když jsem neměl uprostřed obrazovky velkej displej, tak jsem si říkal, že to musí být super věc, jenže teď bych se klidně vrátil ke "hloupému" autu bez něj. Ty "velice důležité" údaje jako spotřeba nebo dojezd mě zajímaly asi tak první týden a od té doby to vůbec nesleduju.

0/0
5.12.2011 9:30

superkutil

Re: Řidiči, kteří budou jezdit s ESP

Tak je vidět, že jsi ještě nikdy nedojel nádrž. Pak by jsi za informaci o dojezdu děkoval. Ale i ta má své mouchy. Večer jsem auto zastavil a ukazovalo dojezd 150km a ráno po nastartování 20km. Je to ale metodou, jak se dojezd počítá. 8-o

0/0
5.12.2011 17:35

bini

Re: Řidiči, kteří budou jezdit s ESP

nechápu, jak se to může někomu stát - to je naprostá nezodpovědnost,jezdí m 25let a nikdy mi palivo nedošlo!!

0/0
5.12.2011 19:11

ufoun

Re: Řidiči, kteří budou jezdit s ESP

přesně tak, pokud mi ukazuje ručička paliva, tak vim, kolik cca mohu ječtě dojet. prostě kratkou dobu jsme u auta poznal a vim po kolika kilometrech musim tankovat. Vim kolik najedu pri sve klasicke jizde, kdyz mam pul nadrze atd. A samozrejme, kdyz toto vim, tak take vim, jak dojet k benzince, ze asi dnes uz bude lespi jet na spotrebu a nezavodit, a nebo naopak v zime radeji nevyjizdet nadrz uplne, dkyby se stalo ve snehu a brat drive. K cemu nejaky pocitadlo?

0/0
6.12.2011 23:24

Pribinacek

Re: Řidiči, kteří budou jezdit s ESP

Ovšem v té době se zase před vyjetím doporučovalo zkontrolovat stav oleje v motoru a napumpovat ruční pupičkou benzín do karburátoru, když se nejezdilo denně :-)

0/0
20.12.2011 13:19

bitkar

Re: Řidiči, kteří budou jezdit s ESP

mate naprostou pravdu. Na jednu stranu je to hezky, ale na druhou stranu vsechny narizeni, omezeni a elektronicky udelatka degenerujou ridice.

0/0
5.12.2011 10:00

Nespik

Re: Řidiči, kteří budou jezdit s ESP

Dalo by se rict, ze podle sebe soudim tebe co?  Me je treba jedno, jestli jedu v aute s ESP, jedu porad stejne, snazim se jet tak,abych neohrozil sebe a hlavne abych neohrozil ostatni... Zajimalo by mne, jestli jste nekdy dostal smyk aniz byste jako ridic udelal vetsi chybu? Smyk muzete dostat v 30km/hod aniz byste udelal neco spatne a pro tyhle pripady je ESP dobre! Pokud si myslite, ze s ESP bude pribyvat neschopnejsich ridicu,tak ok,Vas nazor,ja rikam,ze to v zadnem ESP neni, je to porad v hlave ridice,jak pojede!!

0/0
5.12.2011 11:39

radik

Re: Řidiči, kteří budou jezdit s ESP

Jenomze jak s ESP pozna jak ma jet, kdyz to za nej kociruje ESP? S tim se clovek zkratka nenauci tolik... neziska ten spravnej cit a vubec nemuze vedet kde sou moznosti jeho auta... stejne jako american kterej celej zivot jezdi s automatem a pak ma sednout do manualu, pak se ani nerozjede... jenomze kdyz to udelas s autem co ma ESP a pak sednes do jinyho co ESP nema tak to vetsinou konci v nejakym stromu v zatacce...

 

Nerikam ze ESP je spatny, almnohem lepsi by bylo dat lidem povinne kurz zvladnuti smyku uz v autoskole... tam si lidi vyzkousej jaky ma auto i oni moznosti nez povinne narizovat elektroniku, ktera stejne neni vsemocna. V jistym smyslu to urcita degenerace je... ale dokud to budu moct vypnout tak je mi to fuk.

+1/0
5.12.2011 13:35

Nespik

Re: Řidiči, kteří budou jezdit s ESP

Urcite mas taky pravdu, za par let to stejne bude ve vetsine autech,takze to pak bude jedno..urcite je dobre,aby slo zapinat/vypinat , ale podle me ESP neni spatny mit...mam zkusenost s necekanym smykem ve fakt maly rychlosti,kdyz jsem jel z kopce nalozeny a asi jsem zadkem vjel do nejakeho rygolu z ledu a uz jsem se tocil..a s tim pak clovek nic neudela - nerikam,ze by v tomhle pripade ESP pomohlo...  ( jinak jsem si zkusil i polygon kde se dela skola smyku,takze i tam jsem si vyzkousel jak se auto chova,ale porad je to neco jineho, nez na silnici..)

Ale urcite souhlasim,ze soucast autoskoly by jakasi zrychlena skola smyku mela byt...

Ono je taky dobry,kdyz ma clovek volnou silnici nebo parkoviste si neco s autem v male rychlosti zkusit, ono do skarpy vlitne i kdyz jede krokem a nezvladne to...

0/0
5.12.2011 13:54

radik

Re: Řidiči, kteří budou jezdit s ESP

R^ já taky neříkám že je špatný mít ESP... jen že na to jdou v EU špatnou cestou. Měly by naučit lidi řídit, ale dělaj všechno pro to aby za ně řídilo auto a oni pak vůbec nemaj páru co se s autem děje... hlavně že jedou... to je podle mě špatně.

0/0
5.12.2011 14:02

gouranga

Re: Řidiči, kteří budou jezdit s ESP

Snaha donutit řidiče, aby zlepšovali své schopnosti, je jistě žádoucí, ale rozhodně bych kvůli tomu nerušil povinnost vybavovat vozidla aktivními bezpečnostními prvky. Všechny prostě nikdy naučit dobře řídit nemůžeme.

Kdo někdy okusil zásah ESP, tak dobře ví, že auto nijak zázračně nezmění trajektorii, takže když se to přežene, auto se citelně sune ven ze zatáčky, což stačí jako signál, že je něco špatně, ale jde při tom snadněji do jisté míry korigovat natočení auta kolem svislé osy. To následně může vést k optimálnějšímu "slip angle" (nevzpomínám si na český výraz) a tím ke zvýšení adhezních sil, ale nemyslím si, že by v takové situaci měl člověk pocit, že je vlastně vše ok a může takhle jezdit dál. Jestli ano, je to prase stejně nebezpečné s i bez ESP.

Dále věřím, že velkou část situací, kde ESP velmi pomáhá, tvoří úhybné manévry (viz "losí test"). Rozhoupání auta ve vyšší rychlosti rychlou změnou směru se za provozu v kritické situaci řeší bez asistence elektroniky velice těžko.

0/0
5.12.2011 18:17

radik

Re: Řidiči, kteří budou jezdit s ESP

No jestli takovej systém bude vychovávat horší řidiče (a to nejspíš bude, protože auto nebudou řídit oni, ale ta elektronika - to se pak nemůžou naučit pořádně řídit) tak je to na delší diskusi... a když koukám jak dneska jezdí slečinky a frajírci v novejch autech, kdy šlápne na brzdu třeba i v půlce zatáčky apod... tak bych jim nejradši dal auto bez ABS a s nesynchronizovanou převodovkou na půl roku aby se naučili řídit. 

 

K čemu mi je super bezpečný auto s elektronikou který hlídá každej muj prd, když sem stejně pako, co neví jak a kdy má brzdit apd...

0/0
5.12.2011 18:52

ufoun

Re: Řidiči, kteří budou jezdit s ESP

R^

0/0
6.12.2011 23:27

superkutil

Kdyby místo ESP raději kontrolovali technický stav vozidel.

V poslední době se setkávám s obrovským počtem vozů, který nesvítí jedno světlo a velkým množstvím aut, která svítí i za jasné noci nebo ve dne mlhovkami a to jak předními, tak zadními. 8-o

+2/0
4.12.2011 14:06

Fair-Play

Re: Kdyby místo ESP raději kontrolovali technický stav vozidel.

A co tím chtěl básník říci? To je snad vina řidiče a ne technického stavu auta.

0/0
4.12.2011 15:28

net.Xtreme se nevzdává

Re: Kdyby místo ESP raději kontrolovali technický stav vozidel.

Přesně, kontorolovat řidiče, i když možná EU prosadí, že se světla napojí na GPS a podle země se budou zapínat celoročně nebo jen při snížené viditelnost a v mlze se navíc zapnou mlhovky....prostě plně automatické osvětlení, ještě detekci aut před sebou kvůli dálkovým světlům a bude to dokonalý blbuvzdorný systém:-)

0/0
4.12.2011 15:40

Fair-Play

Re: Kdyby místo ESP raději kontrolovali technický stav vozidel.

Jen to proboha ne 8-oEURv

0/0
4.12.2011 15:44

superkutil

Re: Kdyby místo ESP raději kontrolovali technický stav vozidel.

Systém přepínání dálkových a tlumených už existuje. Má ho Ford, BMW, Land Rover a další.

0/0
4.12.2011 18:08

superkutil

Re: Kdyby místo ESP raději kontrolovali technický stav vozidel.

Ono ale ten bIbuvzdorný systém potřebuješ, když auta řídí bIbci a nedokážou sami uvážit kdy mají zapnout mlhovky, jak rychle mohou jet atd. Pokud by řidiči za jízdy přemýšleli, nemusely by se montovat žádné systémy, ani ABS a ani ESP. Všechny tyto systémy jsou pro bIbce a tupce, kteří neumí pořádně řídit a nechtějí si to přiznat. Jenže takovému blbci když dáš auto s ESP a řekneš mu, že auto s ESP nepřijde do smyku, tak pojede jak prase, protože není schopen pochopit, že i pro auto s ESP platí fyzikální zákony.

0/0
4.12.2011 18:14

radaumacher

Re: Kdyby místo ESP raději kontrolovali technický stav vozidel.

Jen blbec a tupec si myslí, že všechny případy ztráty kontroly nad vozidlem či nehody vychází čistě jen a pouze z řidičovy neschopnosti. Ještě větší blbec a tupec si skutečně upřímně myslí, že pouhé zvýšení pozornosti a používání mozku VŠEM těmto případům zabrání.

+1/0
4.12.2011 20:40

Nespik

Re: Kdyby místo ESP raději kontrolovali technický stav vozidel.

R^

0/0
5.12.2011 11:42

radik

Re: Kdyby místo ESP raději kontrolovali technický stav vozidel.

Všem? Nikdo neříkal všem... ale ono ani ESP neni všemocný a to si některý neuvědomujou a s pocitem že je hlídá elektronika jezdí jak prasata... ty pak končí ještě hůř než ty co jezdí bez ESP.

0/0
5.12.2011 13:43

superkutil

Re: Kdyby místo ESP raději kontrolovali technický stav vozidel.

Tím se jen chtěl říct, že pro zvýšení bezpečnosti by spíše pomohly systémy, které by znemožnili jízdu u vozidel, která nejsou technicky v pořádku. A třeba u vadně žárovky v hlavním světle by řidiče donutili zajet do servisu vyměnit žárovku co nejdříve. Teď totiž řidiči místo výměny žárovky jezdí s žárovkou prasklou a aby viděli, tak rozsvítí mlhovky. Také seřízení sklonu hlavních světel je u mnoha aut špatně nastavené. Prostě problém Čechů je v tom, že nemají tu slušnost a zodpovědnost mít auta v dobrém technickém stavu.

0/0
4.12.2011 18:03

Banjo Banjo

Re: Kdyby místo ESP raději kontrolovali technický stav vozidel.

Jsme národ šikulů. Jistě bychom našli způsob, jak tyhle systémové kontroly oblafnout...

0/0
5.12.2011 7:31

superkutil

Re: Kdyby místo ESP raději kontrolovali technický stav vozidel.

Máte pravdu, je to o lidech. Čech raději bude vymýšlet jak systém oblafnout než vyměnit žárovku. Říká se, že to máme od dob Rakouska-Uherska, kdy se z Čechů stali podvodníci a vykukové. Jen nevím zda to bylo mícháním národnosti nebo kličkováním mezi úřady.

0/0
5.12.2011 14:17

Dukátštan

poznámka

Jezdím v pohodě bez ESP. Důležitější je mít pojištění na 100PRO. ŠimpanzR^

0/0
4.12.2011 13:41

Paveljan

Re: poznámka

A ještě důležitrější než pojištění je nejezdit jak idiot.

0/0
4.12.2011 16:41

ufoun

Re: poznámka

neboj, v zoo to na tebe nerekneme ;-) ;-D

0/0
6.12.2011 23:29

cenzore_zdar

Octavia I TDI vs Skoda Favorit

Kdysi jsme s kamaradem delali test ve sprintu do vrchu, ktery byl plny zatacek. Pri zapnutem ESP oktavka ani nahodou neujela Favoritu. Pri vypnutem ESP to letelo jak raketa a facko nestihalo. ESP je dobre tak akorat v extremnich podminkach (snih,led,namraza,silny dest)

0/0
4.12.2011 11:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.