Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ani za 12 let se řidiči nenaučili pravidlo zipu

Zapadlými kamiony zablokované silnice, dálnice zúžené sněhovými závějemi a nucené objížďky ukázaly, jak těžké je změnit návyky českých šoférů. Konkrétně je naučit pravidlo zipu – tedy střídavé řazení aut před zúžením.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

drsny_zasveceny

Nerozumíme si...

Pánové (a dámy), asi si v těch hádkách o zip nerozumíme. Problém je v rozdílném vytížení levého a pravého pruhu. Tam, kde je doprava rozprostřená do více pruhů rovnoměrně - typicky pražská magistrála nebo Jižní spojka, tam je to bez diskuse - jedu až k omezení a před ním zipuju.

Na dálnicích je to ale zpravidla jinej případ - vyjma dopravní špičky typu pátek odpoledne na D11 od Prahy je pravý pruh vždycky vytíženější než levý, a proto se v něm při omezení začne dělat kolona. Pakliže se k ní blížím jako řidič, pak nejracionálnější chování nás všech vypadá následovně: sundám nohu z plynu a ke koloně se přibližuju jen zvolna. Když se v tomhle místě zezipujeme všichni, problém nebude.

Jakmile se ale nějakej <I>čus snaží projet podél stojících aut tři kilometry a na konci si vynucuje puštění, tak to už dávno není zip. Není na něm nic racionálního, naopak tím vyvolává komplikace, které pak zdržují všechny ostatní za ním.

0/0
23.2.2012 14:45

mpes3

Re: Nerozumíme si...

a přitom ten <|> se chová v souladu s platným zákonem. O žádných komplikacích nemůže být ani řeč, v té koloně poskakuješ, rozhodně nejedeš plynule.

0/0
26.2.2012 7:51

moje.maličkost

no to je toho

a ani za celý svůj život se nenaučili řidiči používat blinkry, mlhovky(přední i zadní), mozek a další důležité věci tak co

+3/0
20.2.2012 12:47

P1azer

Re: no to je toho

Taky si myslím, že ZIP už je to poslední... občas se člověk bojí sednout za volant, když vidí, co jsou ostatní řidiči schopni udělat...

0/0
20.2.2012 18:46

JavorMagor

Re: no to je toho

i ten nejvetsi dement ridic ridi lepe, nez sebechytrejsi umela inteligence ;-D

0/0
21.2.2012 11:13

Amoniak II

Dotaz

Máte pocit, že autor tohoto videa:

http://www.youtube.com/watch?v=00N2ZzJUA8w

přispíval k plynulosti provozu nebo prasácky předbíhal?

0/0
20.2.2012 10:50

tx999

Re: Dotaz

Podivejte se na zacatek - kolona stoji evidentne az ke zjezdu ze silnice. Kdyby vsichni ridici vyuzili oba pruhy, tak by ten sjezd zustal (mozna) volny (pokud to nebylo dlouhe az  kam, to video jako takove neukazuje, kam az ta kolona byla). To je duvod, proc na tech sjezdech jsou ty dva pruhy v delce nekolika desitek (stovek) metru casto malovane. Mimochodem ten v te oktavce se dopoustel prestupku zvaneho bezduvodne pomala jizda (autor zase prejel plnou caru, takze taky to neni uplne koser). Prectete si muj komentar asi o stranku zpet. Ale v zasade vsichni, kteri stali v tom pravem pruhu, branili v dane situaci plynulosti provozu na te silnici, ze ktere se sjizdelo.

+4/0
20.2.2012 11:18

pingu1

Re: Dotaz

R^

0/0
20.2.2012 11:23

pingu1

Re: Dotaz

.. normalne mijel stojici vozy.. a byl cunetem z 7B6 2484 omezovan v provozu a omezovan v osobni svobode...;-)

0/0
20.2.2012 11:18

petr.brno

Re: Dotaz

Autor tohoto videa přispíval k plynulosti provozu. Ten pruh je tam na to, aby se případná kolona naštosovala do obou dostupných pruhů a neblokovala dálnici. Pokud se najdou ovce, které na to nemyslí, tak je to smutné. No a retard s oktávkou na videu se chová vyloženě nebezpečně, takže já už bych možná vytáčel 158 a hlásil SPZ...

Podobná situace se děje na Královopolské u zastávky Záhřebská směrem do kopce. Pruhyj sou tam za křižovatkou rozdvojené, ale auta se řadí jen do jednoho a kolona zbytečně sahá až za křižovatku a blokuje ty, kteří by chtěli odbočit doprava... Sice se takto dostanu o 30 aut dopředu, ale mnohem raději bych postál a věděl, že lidi umí použít zip. Myslím, že tento přínos pravidla zipu by se měl v článku taky objevit - zbytečně dlouhá kolona způsobuje další dopravní problémy...

+2/0
20.2.2012 12:37

Leinad

Re: Dotaz

Přispíval k plynulosti.

Řidič oktávky taky dělal skoro to, co se při zipu dělat má (najít si svojí mezeru a jet stejnou rychlostí), ale ti před nim ne, jelikož nechápali souběžné pruhy.

0/0
20.2.2012 16:36

honza2007

Re: Dotaz

skoro.... , akorát to nebylo na konci končícího pruhu....;-D

0/0
21.2.2012 9:01

InstinkTT

Re: Dotaz

De...bžot v oktávce je typickým příkladem agrese a primitivismu českého hlupáka. Když nemůžu jet já, nepojede nikdo. Zavřít, a do konce života sebrat papíry. Takoví lidé jsou okolí velmi nebezpeční. Rv;-O;-O

0/0
22.2.2012 21:03

net.Xtreme se nevzdává

Pravidlo zipu

http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096067152-stop/208572230400044-pravidlo-zipu/video/

 

Snad to někteří konečně pochopí, i když pochybuji...

0/0
19.2.2012 20:32

net.Xtreme se nevzdává

Re: Pravidlo zipu-doplnění

http://www.youtube.com/watch?v=AD8rIuz8VBM

0/0
19.2.2012 20:46

mak1_re

Pravidlo zipu ?

to je stejně jenom výmysl pražskejch cajzlů aby se nacpali před celou frontu aut :-P

+1/0
19.2.2012 19:25

slaviator

Re: Pravidlo zipu ?

a exportovali ho do Německa R^

+2/0
19.2.2012 19:47

mak1_re

Re: Pravidlo zipu ?

Německo ... to je ta bájná země, kde si lidé mohou dát před jízdou pivo a jet na dálnici neomezenou rychlostí ?

0/0
19.2.2012 20:00

net.Xtreme se nevzdává

Re: Pravidlo zipu ?

Tak nějak...

0/0
19.2.2012 20:21

tmf

Re: Pravidlo zipu ?

a jet na pár km neomezenou rychlostí.

0/0
20.2.2012 7:49

Si0 po 4. zákazu

Re: Pravidlo zipu ?

To je výmysl určený k tomu, aby nevznikala jedna fronta, ale dvě.

0/0
20.2.2012 11:52

Leinad

Re: Pravidlo zipu ?

Kratší, plynulejší a nebránící například odbočení na křižovatce před zužením.

0/0
20.2.2012 16:02

Petr zoubek

Zajímavý úkaz

jsem zažil v loni, nebo předloni v Praze při sněhové kalamitě. Dálnice do Prahy byly neprůjezdné a tak osobáky jely různými obklikama a ti co jeli v koloně po hlavní pouštěli úplně dobrovolně na střídačku ty z vedlejší.

0/0
19.2.2012 16:12

dobromil kautsky na stroji huskv

Re: Zajímavý úkaz

prazske ridice husty provoz naucil slusnosti, se kterou se u ridicu ze zbytku republiky clovek casto nesetka.

+4/0
19.2.2012 23:22

tmf

Re: Zajímavý úkaz

přesně tak, když jezdím po Praze, na křižovatkách, třeba při odbočení vlevo moc dlouho nečekám, mimo Prahu to je zázrak když někdo pustí. Chtěl jsem to zavádět i u nás ... pořídím si špunty do uší (to kvůli těm co zezadu troubí) a zkusím to ještě jednou.

0/0
20.2.2012 7:53

JavorMagor

Re: Zajímavý úkaz

ale postet auta z vedlejsi se taky musi umet :) moje soukrome pravidlo .. chovej se za volantem tak, jak bys rad aby se chovali ostatni k tobe .. a nezavazej ;-)

0/0
20.2.2012 16:55

Amoniak II

Ale naučili.

Pravidlo zipu vcelku bez problémů funguje tam, kde jedou dva pruhy souběžně a pak se sbíhají do jednoho.

Tam, kde řidiči dodržují pravidla, jedou v pravém pruhu a tuto kolonu někdo zkouší předjet (protože jeho čas je asi cennější) a nacpat se dopředu, tam má občas ten vychcanec problém.

+2/0
19.2.2012 15:25

Rokba

Re: Ale naučili.

Ale dokud ten pruh nekončí, tak do něj není zakázáno vjíždět. Takže předjet kolonu v tomto případě není vychcanost, ale racionální využití dopravní infastruktury.

0/0
19.2.2012 19:19

Amoniak II

Re: Ale naučili.

Jak se to vezme. 361/2000, §17 (5) Řidič nesmí předjíždět b) jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet,

-

A předbíhání ve frontě mezi vychcanosti patří, i kdybyste si na svou obhajobu našel kolik chcete předpisů. :-/

+1/0
19.2.2012 19:33

Rokba

Re: Ale naučili.

Ano, cesty práva jsou nevyzpytatelné....proti tomu stojí § 12 odst 3. téhož zákona...

0/0
19.2.2012 19:48

Amoniak II

Re: Ale naučili.

Ale ten vůbec nestojí proti. Pokud jedou dva (plné) pruhy cca stejnou rychlostí, nebývá se zipováním problém.

Pokud se ovšem, ať již z jakéhokoli důvodu, vytvoří v jednom (obvykle pravém) pruhu fronta čekající na to, až se na ně dostane v zúženém místě řada, je předjíždění a domáhání se zipu prasárna. Možná v mezích zákona - ale stále jen a pouze prasárna a vychcanost.

+1/0
19.2.2012 20:14

honza2007

Re: Ale naučili.

Taky názor, byť nesmyslný. ;-D;-)

0/0
19.2.2012 20:22

net.Xtreme se nevzdává

Re: Ale naučili.

Není to prasárna, prasárna je blokovat následující křižovatku, křižovatky, když zip by byl jednak o něco málo rychlejší, ale především zkrátil délku kolony na polovinu...

Jendoduše se stačí řadit do té kratší fronty a zip bude fungovat krásně a nikdo nikoho nepředjede...

0/0
19.2.2012 20:24

tx999

Re: Ale naučili.

Ja si zase myslim, ze v mnoha situacich (typicky na sjezdech z dalnic) je bezohlednost nevyuzit v pripade pomalu jedouci kolone oba pruhy - zbytecne pak ridici blokuji silnici, ktera by mohla zustat volna. Proste a jednoduse - pokud by se oba pruhy vyuzivaly stejne, tak jsou kolony polovicni a vsichni dojedou stejne rychle jako kdyz stoji v rade. To bohuzel neni 90 % ridicu schopno pochopit, ale nejak nevim proc.

0/0
19.2.2012 20:25

Antonín, topič

Re: Ale naučili.

To je ten "selskej rozum," kterej při složitějších úlohách havaruje...

0/0
19.2.2012 20:51

Antonín, topič

Re: Ale naučili.

Ty jsi trouba, víš jakej je rozdíl mezi kolonou v jednom pruhu o délce 2 km a kolonou ve dvou pruzích?

0/0
19.2.2012 20:50

Amoniak II

Re: Ale naučili.

Vím. Ta čtyřkilometrová projede zúžením přinejhorším stejně rychle ve srovnání s těmi dvěma dvoukilometrovými. Spíš o něco rychleji.

0/0
19.2.2012 21:04

net.Xtreme se nevzdává

Re: Ale naučili.

Spíš přinejlepším...a neměla by to být dvoukilometrová vs. kilometrová?

0/0
19.2.2012 21:27

Amoniak II

Re: Ale naučili.

jo, pardon, přehlédl jsem se

-

Každopádně ale rychleji pojede řada vozidel, kde řidiči řeší pouze udržování vzdálenosti, než dvě řady, kde je zapotřebí "domluvit" zipování. Je to prostě úkon navíc a ten může akci leda zdržet, zrychlit nikdy.

+1/0
19.2.2012 21:59

tx999

Re: Ale naučili.

Problem je, ze ta rada nebude nikdy - vzdycky se najde nekdo, kdo pojede tim druhym pruhem a nakonec, protoze ho tam nikdo nebude chtit pustit, se to zastavi. Kdyz se kazdy bucde chovat "sobecky", tj. vybere si tu kratsi ze dvou front a u zuzeni budou auta projizdet na stridacku, bude to nakonec i rychlejsi a plynulejsi - vyhoda vyuziti obou pruhu je, ze vsichni pojedou stejne rychle a nikdo nebude mit duvod mit pocit, ze ten druhy neopravnene predjizdi. Ale musi se splnit nekolik zakladnich pravidel:

1) zvolim si pruh a v tom proste jedu, ne ze je budu stridat podle toho, ze mam pocit, ze tenhle jede rychleji

2) jedu v nem az k mistu zuzeni, ne ze se zacnu z toho, ktery konci, cpat do prubezneho nekolik set metru pred zuzenim

3a) Jedu-li v prubeznem pruhu vytvorim pred zuzenim mezeru dostatecne dlouhou na plynule zarazeni jednoho vozidla

3b) Jedu-li v pruhu, ktery konci, najdu si pred zuzenim "svoji" mezeru a do te se u zuzeni plynule zaradim.

+2/0
19.2.2012 22:26

net.Xtreme se nevzdává

Re: Ale naučili.

Nicméně musí to být řada vozidel od počátku, pokud se auta "zipují" na začátku kolony je to horší, než když se zipují na konci...hlavní výhoda zipu je, že není třeba se "zdržovat domlouváním" , pravidla jsou jednoduchá a jasná.

A pak jde nejen o zrychlení, ale i o zkrácení.

0/0
19.2.2012 22:27

p555

Re: Ale naučili.

ne neni... je to dodrzeni zakona...

0/0
20.2.2012 15:22

slaviator

nepetr by asi měl vrátit řidičák

Ono jet 80tkou ve vou souběžných pruzích a až na konci se zařadit z jednoho končícího do druhého pokračujícího je lepší, než když se všichni cpou už půl kilometru před. A to z jednoho prostého důvodu: zvyšuje se propustnost křižovatek, neboť co je delší? Had 100 aut, co jedou v jednom pruhu nebo dva hadi po 50 autech jedoucí vedle sebe:-P

+4/0
19.2.2012 14:56

trixs

Re: nepetr by asi měl vrátit řidičák

Kontrolní otázka. Jakou rychlostí pojedou vozidla v tom jednom pruhu, pokud ve dvou pruzích jela 80 km/h?

0/0
19.2.2012 19:26

slaviator

Re: nepetr by asi měl vrátit řidičák

Taky 80? Akorát ten špalík aut bude dvojnásobně dlouhej, takže se ucpe "vzadu" víc křižovatek, zmenší se jejich propustnost

0/0
19.2.2012 19:49

Amoniak II

Re: nepetr by asi měl vrátit řidičák

Zvlášť na dálnici je to argument jak noha :-/

0/0
19.2.2012 20:15

Antonín, topič

Re: nepetr by asi měl vrátit řidičák

Jo, je. Dálnice maj taky křižovatky, jestli sis toho neráčil všimnout.

+2/0
19.2.2012 20:52

Leinad

Re: nepetr by asi měl vrátit řidičák

Na dálnici bez exitů asi jo. ;-)

0/0
20.2.2012 16:05

JavorMagor

Re: nepetr by asi měl vrátit řidičák

jak 80 - pokud ve dvou soubeznych jedou 80 tak ve spojenem 160 :p a spise vic, protoze ve 160ti si davaji lidi mnohem vetsi odstupy

0/0
20.2.2012 16:58

JavorMagor

Re: nepetr by asi měl vrátit řidičák

teda za predpokladu, ze ten provoz je v obou soubeznych pruzich 100% husty, jedno auto za druhym

0/0
20.2.2012 17:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.