Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Wartburg byl průkopník. Budoucnost motorů je totiž tříválcová

Tříválcové motory znovu přicházejí do módy. Nejnověji představil zbrusu nový tříválec třeba koncern PSA, litrový tříválec se chystá pod kapotu Fordu Focus a tříválcový motor má připravené i BMW. Náhlá popularita tříválců není náhodná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Patolog

Proč to kupujete?

Kdyby lidi tyhle paskvily bojkotovali, tak by se to nevyrábělo.

+1/0
18.12.2011 14:28

Modrý a zelený blesk

Re: Proč to kupujete?

Kupujou to lidi, kteří holt osmiválec neužijou a ti samí pak volí do EU politiky, kteří tohleto nařizují.

0/0
19.12.2011 9:45

nosalis

nezbyva nam

nez si poridit nejakou V6 ci V8, protoze kvuli hloupym predpisum tyto motory budou zanedlouho minulosti

zvlastni je, ze nikdo neresi kolik skodlivin vypousti treba lode, tovartny atp .. nekdo z toho ma asi slusny penize, ze se to lidem porad cpe do xichtu

+1/0
17.12.2011 3:54

Modrý a zelený blesk

Re: nezbyva nam

Vono lodě a továrny obvykle nejezdí centry měst (krom Ostravy) a málokdo má doma dvě lodě či továrny, zatímco dvě auta jsou celkem standard.

0/0
19.12.2011 9:46

nosalis

Re: nezbyva nam

Aha, takze 2auta vyprodukuji vice skodlivin nez lod 8-o

0/0
19.12.2011 16:43

Modrý a zelený blesk

Re: nezbyva nam

To jsem napsal kde?

0/0
20.12.2011 9:05

MacLover

A co přijde dál?

Parní stroj? :-/ tohle je diletantismus, byrokratická diktatura a ekoteroristické nesmysly.

0/0
17.12.2011 0:58

Jan9002

Nějak jsem nepochopil těch 16%

ušetřených třecích ploch. Já myslel že 3 válec má oproti 4 válci o 25% méně kroužků.

0/0
16.12.2011 14:25

JavorMagor

Re: Nějak jsem nepochopil těch 16%

:) to by bylo nadlouho :)

jedna se spis o to, ze spalovaci prostor ma u trivalce mensi povrch nez ctyrvalec o stejnem objemu. 

tato vlastnost ma blahodarny vliv na spotrebu v eurotestech.

Stejne jako pouziti turba.

V praxi je ale cesta oturbenych trivalcu cestou do pekel, pokud to nehodlate teda montovat do nejakeho primestskeho vozitka typu smart.

+1/0
16.12.2011 15:47

Modrý a zelený blesk

Re: Nějak jsem nepochopil těch 16%

Turbo má hlavně vliv na to, že to aspoň trochu jede. Jinak neexistuje důvod, proč by mělo být turbo cesta do pekel.

0/0
19.12.2011 9:48

jisi258

Re: Nějak jsem nepochopil těch 16%

To neni pravda. Turbo bere nevyuzitou energii vyfukovych plynu a zvysuje pomoci ni plnici tlaky a tim IMHO ucinnost motoru. To ze zvysuje max vykon je sice fajn, ale zas je to pouzitelne jen v omezenem rozsahu otacek, coz je nevyhodne. Cim vic ten vykon zvetsite, tim vic se pokazi krivka vykonu a tociveho momentu.

Diesel ma sam o sobe vyssi ucinnost jak benzin, protoze pracuje pri vyssich pracovnich tlacich, turbo to jeste podtrhuje. Ma to smysl u rozumne navrzenych motoru, ne u dychavicnych europaskvilu, ktere absolutne nejedou a s turby to akorat odejde do vecnych lovist o par desitek tisic kilometru drive.

Dela se snad smart s turbem ? Nedela. Kdyz chcete raketu smarta, date tam motor z hayabushy..

A jsme zas u toho. Objem se neda nicim nahradit. Turbo je fajn, ale ne na propastne zvysovani vykonu. Jako prostredek zvyseni ucinnosti u dieselu a pro mirne zvetseni vykonu je to idealni.. u aut, ktere toho hodne najezdi a navrati vlozene investice do drazsiho motoru.

0/0
20.12.2011 14:31

Milenius

Re: Nějak jsem nepochopil těch 16%

Jasně že se dělá smart s turbem 8-o

0/0
20.12.2011 14:36

Modrý a zelený blesk

Re: Nějak jsem nepochopil těch 16%

Nevím, proč mi tu přenášíte učivo základní školy. Mám benzinový turbo středního objemu a jsem spokojenej. Vaše pindy jsou směšné.

0/0
21.12.2011 11:07

ČR-Kalouskův ostrůvek stability

Re: Nějak jsem nepochopil těch 16%

Všechny ty malé Smarty mají turbo, pokud vím.

0/0
24.12.2011 10:56

Modrý a zelený blesk

Re: Nějak jsem nepochopil těch 16%

Jo, kroužků má méně, ale ty mají větší průměr, že, tudíž větší obvod, že, Mlho!

0/0
19.12.2011 9:47

detonace

tlak na neustálé snižování spotřeby a emisí.

Nemyslim si ze toto 2 taktni motor splnuje. 2 Takt je nesmradlavejsi motor. Za nim hned diesel

0/0
16.12.2011 13:43

JavorMagor

Re: tlak na neustálé snižování spotřeby a emisí.

To uz se to probralo... wartasi dvojtakt byl leda tak prukopnik slepych ulicek.

Ale dvojtakt jako takovy zavrzeny neni. Do motorovych pil a krovinrezu a do velkych lodnich motoru se dosud nic lepsiho nevymyslelo.

Do aut by to dnesnimi technologiemi slo samozrejme take, ale chybi jakykoliv naznak vule. Zato se cpou penize treba do elektromobilu, ktere pokud vim za 100 let sve existence neobstaly v nicem jinem, nez jako jesterky na nadrazich. Pokud nepocitam par experimentalnich pokusu, neschopnych prezit v praxi ani pri masivnich dotacich.

0/0
16.12.2011 13:55

Modrý a zelený blesk

Re: tlak na neustálé snižování spotřeby a emisí.

Jsou to tvoje peníze, že se o ně tak staráš?

0/0
19.12.2011 9:49

jisi258

Re: tlak na neustálé snižování spotřeby a emisí.

jsou. pracuju a platim dane a to nemale.

0/0
20.12.2011 14:34

Modrý a zelený blesk

Re: tlak na neustálé snižování spotřeby a emisí.

Hm, tak to nejsou tvoje peníze a o tom, co s nimi bude, ty rozhodovat nikdy nebudeš ;-D;-D;-D;-D

0/0
21.12.2011 11:06

McMatej

teplosměnná plocha

Jak je to s tou teplosměnnou plochou? Tady se píše, že např. u motoru 1,2 l ve 3 válcích bude plocha stěn a podstav všech válců motoru menší  než 1,2 l ve 4 válcích. Všude jinde (co jsem kde našel na netu) se píše, že je to obráceně. Ale jestli jsem dobře počítal, tak tady mají pravdu. Fakt to mám spočítané dobře?????

0/0
16.12.2011 2:21

JavorMagor

Re: teplosměnná plocha

Maji to dobre i spatne, podle uhlu pohledu.

Pokud vemu dva uplne stejne velke bloky motoru, ale jeden trivalec a druhy ctyrvalec (s mensimi pisty) a porovnam tepelne ztraty, tak samozrejme ty mensi pisty a valce ctyrvalce maji relativne vetsi povrch a teoreticky i ztraty tepla.

Bohate ovsem vykompenzovane tim, ze to nemusi mit extra vyvazovaci hridele a i bez nich to ma mnohem lepsi chod a dalsi uzitne vlastnosti, jako shopnost jit do otacek napriklad. Vykon vyjde u toho ctyrvalce tez lepe.

Ale vyjde zas vyrobne draz. Celkova ucinnost. nvm, tipuju  vylej nalej. Rozhodne nic meritelneho.

Pokud vemu stejne velke pisty a valce a postavim vedle sebe blok trivalce a ctyrvalce (s vetsim objemem), tak v absolutnich cislech ma vetsi ztraty ten vetsi ctyrvalec ale ma zas vetsi vykon. Pokud se tedy budeme bavit o tepelne ucinnosti z tohodle uhlu pohledu, vyjde jednoznacne lepe ten ctyrvalec ve vetsine provoznich rezimu, krom volnobehu a extremne nizkeho zatizeni...

0/0
16.12.2011 10:52

McMatej

Re: teplosměnná plocha

V tomhle případě (článku) jde ale o srovnání motorů se stejným zdvihovým objemem. 

O to mně ani tak nejde. Jde mi o to, že na netu je spoustu článků, kde se kritizuje 1,2 HTP Fábie, mimo jiné proto, že má větší poměr objemu motoru k teplosměnné ploše. A to je přese hloupost, protože je lepší, když se teplo ze spálené směsy neodvádí do motoru, ale koná práci.

0/0
16.12.2011 11:06

JavorMagor

Re: teplosměnná plocha

ee, nejlepsi je, kdyz se odpadni teplo z motoru co nejrychleji prenese na chladic a v momente komprese je motor co nejchladnejsi. A naopak v dobe zazehu je nejvyhodnejsi, aby se co nejmene energie vznikle horenim paliva ztratilo salanim do motoroveho prostoru atd.

Tohleto napriklad skvele resi motor s protibeznymi pisty v jednom valci, ktery zadnou hlavu valcu nema a jeho tepelna ucinnost je jak uz jsem podotkl hrube pres 60 procent.

0/0
16.12.2011 11:14

McMatej

Re: teplosměnná plocha

Ano, nejlepší je, když se teplo ze spálené směsi do motoru nedostane. A proto je lepší menší teplosměnná plocha. A motor (1,2 l) se třemi válci o objemu 400 cm3 má plochu válce (2 podstavy a plášť) 901 cm2, motor se čtyřmi válci o objemu 300 cm3 má plochu 992 cm2. (Počítáno pro zdvih stejný jako vrtání válce.)

Takže tří válec je lepší.

0/0
16.12.2011 11:31

JavorMagor

Re: teplosměnná plocha

To je sice pravda, ale podle teto logiky vyjde nejlepe jednovalec :) Nevim, kdy se naposledy delalo auto jednovalec, ale rekl bych, ze to bylo hoooodne davno.

Proste to je moc a moc povidani proc tak a proc ne onak a vysledku se nikdy nedoberem.

Kvuli spouste fyzikalnich zakonitosti bych to videl tak, ze do miniauta typu smart fortwo je trivalec na pohodu a na ctyrmistny sedan s hmotnosti nad tunu je to.. no.. proste problematicke. Jde to, ale otazka je, jestli to za to stoji. Podle me ne, podle EU jo. Necht si kazdy vybere podle sebe.

0/0
16.12.2011 12:43

Patolog

Re: teplosměnná plocha

Auto nevim, ale traktor jo ;-) To je zvuk!      http://www.youtube.com/watch?v=5JlT66jb13k

0/0
16.12.2011 19:11

McMatej

Re: teplosměnná plocha

Mně jde v prvvní řadě o to, že se po netu šíří mylná informace o tom, že tří válec má horší poměr mezi objemem a plochou neř čtyčválec a proto se například špatně chladí. A ono je to právě naopak.

Je ale zajímavé, kolik idí na tuto dezinformaci bezmyšlenkovitě skočilo. 8-o

0/0
16.12.2011 20:15

jisi258

Re: teplosměnná plocha

objem ku plose je nicnerikajici parametr.

budu se opakovat, ale trivalec s objemem kolem 1.2l v benzinu (fabia HTP) i se svym skvostnym pomerem objemem k povrchu spalovaciho prostoru nesaha ani po kotniky obycejnemu benzinu ctrnactistovce ctyrvalci, o 1.9 TDi ani nemluve. Ale v onech nestastnych eurotestech je 1.2HTP hvezda divaku a 1.9 TDi je zlocinec zasluhujici pokutu.

0/0
20.12.2011 14:24

Modrý a zelený blesk

Re: teplosměnná plocha

Přemejšlím, kolik ran do hlavy jsi musel dostat, abys vypotil takovou blbost. Jednačtyřka jede prakticky stejně blbě, jako HTP, a srovnávat tyhle s 1,9TDI, to skutečně velmi, velmi pitomé.;-D;-D;-D

0/0
21.12.2011 11:10

Mrhamotý Krdlebný Kňukvulín v2.2

No to je špička...

To abych začal pomalu shánět něco s pořádnym motorem, dokud to neni zakázaný. Nejlíp V12 v nějakym staršim Jaguáru...

0/0
15.12.2011 23:16

MacLover

Re: No to je špička...

Třeba XJS V

0/0
17.12.2011 1:00

Mrhamotý Krdlebný Kňukvulín v2.2

Re: No to je špička...

R^

0/0
17.12.2011 21:35

superkutil

Trochu fyziky

Benzínové a dieselové motory dosahují účinnosti kolem 25 %, přeplňované motory s turbokompresorem poháněným výfukovými plyny (turbo) mají účinnost kolem 35 %, letadlový turbinový motor vykazuje 20–25 % účinnosti, stacionární spalovací turbína s tepelnými výměníky může dosahovat účinnosti i přes 50 %. http://auto.idnes.cz/revolucni-sportak-jaguaru-pohani-elektromotory-a-turbiny-pa4-/Ak_aktual.aspx?c=A101005_145143_ak_aktual_ada

0/0
15.12.2011 22:13

Dopij

Budoucnost patří

přeplňovanému elektromotoru ;-)

0/0
15.12.2011 21:02

Pěkný Nick

Re: Budoucnost patří

Hmm a nebo aluminiu.

0/0
16.12.2011 0:32

_Xeon_

Yes

Budúcnosť má jednovalec. Aj ja mám iba jeden valec...;-D

+1/0
15.12.2011 19:38

KarelV

Proč je tedy ...

1.2 TSI čtyřválec? ........ ;-D

0/0
15.12.2011 17:45

JavorMagor

Re: Proč je tedy ...

U solidniho motoru je pri 300tkm dokonceny zabeh. Kolik asi vydrzi tenhle bzucak ?

Dnesni motory se jednoznacne hned po elektrice stavaji nejvetsi bolesti aut.

Co z toho, ze karoserie ma protikorozni ochranu s garanci na deset let, jak se po trech letech zacnou ekologicky samovolne recyklovat elektricke svazky a cidla a po 120tkm odchazi polovina dilu opotrebenim.

Metoda koupit, opatrne pojezdit a po ctyrech letech zahodit by byla super, kdyby aspon mel vyrobce nejakou vuli aby  auto ty ctyri roky vydrzelo. Nerikam ze vsechna auta, ale vetsina zacne zlobit ihned po konci zaruky a nektera se nedozijou ani te. A nejhorsi na tom je, ze cim drazsi a znackovejsi auto, tim vic se to kazi. Paradoxne pak jeste nejvic vydrzi takove ty male mestske potvory bez veskere vybavy, ktere jsou uz od pohledu odflakle. Osobne mam kvuli toho strach koupit cokoliv vetsiho a drazsiho, nez nizsi stredni tridu.

0/0
16.12.2011 13:49

nosalis

Re: Proč je tedy ...

automobilky maji radost, ze se "cyklus vyuziti" auta zkracuje, o tom vic se proda novych aut ... stara dobra auta se zakazou, a nova nevydrzi .. :-/ hlavne ze je to vsechno v ramci ekologie

0/0
17.12.2011 3:56

Pan_Tau

Svět se v pr*el obrací...

Jediný slušný motor je V8. Evropa však nikdy nebyla této dokonalosti nakloněna...

+4/0
15.12.2011 17:32

JavorMagor

Re: Svět se v pr*el obrací...

Ale až se budou piráti silnic prohánět po dálnících v tříválcových

sporťácích o objemu 645 kubíků, zatímco běžný smrtelník si vystačí s

čtyřmístným sedanem poháněným dvouválcem 350ccm s maximálkou někde kolem

stovky po rovince za bezvětří, stanou se světlé zítřky dirigované EU

denní realitou.

+1/0
16.12.2011 11:11

RayPall

Re: Svět se v pr*el obrací...

Souhlas. Chjo, jak já bych chtěl mezi těmi trojválcovými prdítky jezdit s Shelby GT500 ´67 :-/

+1/0
16.12.2011 13:10

Modrý a zelený blesk

Re: Svět se v pr*el obrací...

To není dokonalost, to je naprostá zbytečnost. V Evropě se totiž do nejbližší samoobsluhy obvykle nemusí jezdit desítky mil.;-D

Krom toho ti nic nebrání V8 sedlat. Možná peněženka, že? ;-D

0/0
21.12.2011 11:12

VSvihlik

Budoucnost patří aluminiu

řekl Jára Cimrman. Jinak tři válce - málo...

0/0
15.12.2011 16:34

superkutil

Už aby spalovací motor nahradila turbína s generátorem.

Pak v kombinaci s elektromotory a nějakým akumulátorem či kondenzátorem bude použitelné vozidlo.

0/0
15.12.2011 14:59

JavorMagor

Re: Už aby spalovací motor nahradila turbína s generátorem.

porucime vetru desti :)

turbiny maji jen tak mimochodem polovicni ucinnost proti turbodieselu

nejlepsi pohon auta uz byl vymyslen, to co se vymysli zhruba od roku 2010 jsou ko**tiny.

0/0
15.12.2011 15:02

JavorMagor

Re: Už aby spalovací motor nahradila turbína s generátorem.

P.S. pokud fakt nekdo hleda nejake pekne technicke reseni trivalce , dejte si do vyhledavace:

Napier Deltic 

To jsou aspon motory hodne toho jmena, v jedne rade jsou tri valce a 6 pistu spojene pres 3 klikove hridele a nema to zadnou hlava valcu.

Patrne nejvykonnejsi dieselova koncepce vsech dob vzhledem k rozmerum a hmotnosti, vychazi skoro tak vykonna jak benziny. Bohuzel to vzniklo v dobe, kdy nebyl common rail a turbokompresory nebyly zdaleka tak rozsirene jako ted. Nevyhody - zvysene emise plynouci z asymetrickeho vstriku paliva, choulostiva konstrukce narocna na udrzbu. Vyhody, vysoky merny vykon, vysoka ucinnost vetsi jak u turbodieselu s intercoolerem, absence hlavy valcu, absence ventiloveho rozvodu, vysoky kompresni pomer, lepsi prubeh komprese, temer dokonala vymena paliva i kdyz to je dvoutakt (vzduch je vhanen  do valce turbokompresorem). 

Technologie je zvladnuta pro vojenske ucely, v civilnim sektoru snad posledni aplikace co vim byly tezke lokomotivy vyrabene Brity

0/0
15.12.2011 15:17

Dark5

Re: Už aby spalovací motor nahradila turbína s generátorem.

Zrovna kombinace vystelovany spalovaci motor vytvarejici elektrinu, ktery teprve pohani elektromotor neni tak k zahozeni. Lze vyuzit i dobijeni za jizdy z kopce a dalsi vychytavky. Ale je pravda, ze tahle koncepce je vyrazne starsi nez 2010, respektive uz z dob dieselelektrickych lokomotiv.

Pak uz zbyvaji jen nova auta na solarni pohon na biomasu a na vetrnou energie. Idealne jejich kombinace, aby se dalo jezdit takzvane za kazdeho pocasi ;-D...jo a budou na to dotace.

0/0
15.12.2011 15:31

JavorMagor

Re: Už aby spalovací motor nahradila turbína s generátorem.

Vsechny popisovane radobyeko vyplody choreho mozku neobstoji s primitivnim komurkovym dieselem z dob 2. svetove valky do ktereho nalijete 100% ni repkovy olej misto nafty. Jede to uplne v pohode a jeste si to bude mlaskat. Doufam, ze ten repkovy olej nezapomenete jako ekoprodukt ekozemedelstvi taky zadotovat.

0/0
15.12.2011 15:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.