Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nešťastnou Concordii táhlo 102 816 koní, za hodinu vypili 14 000 litrů

Ztroskotanou loď Costa Concordia poháněla úctyhodná sestava motorů. Šest obřích dvanáctiválců sloužilo k pohonu dvou lodních šroubů, další dieselagregáty sloužily pro výrobu elektřiny. Krátce po havárii se objevily i spekulace, že její příčinou mohlo být selhání motorů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jupp

Motory vypilY,

nikoli vypili.

0/0
30.1.2012 16:46

deméter

motor slusnej,

ale ty pocty....

Výrobce udává, že za hodinu provozu proteče vstřikovači do

motoru asi 7 500 litrů paliva. Z výpočtu vyplývá, že Costa Concordia

měla při provozu spotřebu zhruba 14 000 litrů paliva za hodinu.

podivny zaokrouhlovani :-)

0/0
23.1.2012 17:46

Flames Bond

kinematicka viskozita

"mazut (těžký topný olej) s kinematickou viskozitou 700 cSt při 50°C"

;-O co je to cSt? není náhodou jednotkou kinematické viskozity metr na druhou za sekundu???

0/0
20.1.2012 20:30

Antonín, topič

Re: kinematicka viskozita

Je, ovšem centistokes taky. Asi jako kilogram vs. libra, nebo kilometr vs.  míle.

0/0
23.1.2012 9:48

Fair-Play

A tady

se blbne s emisema u aut 8-oRv

+7/0
20.1.2012 11:56

Rambo-x

Re: A tady

Jsem chtěl napsat něco podobnýho hele,nízkoemisní zóny,stále přísnější emisní limity pro auta a přitom tahle loď spolkne za hodinu tolik co auto nemá šanci spálit za celou svoji životnost,a to myslím že ještě tahle loď není zdaleka největší

45000 l za hodinu,to se rovná v přepočtu u auta se spotřebou nějakých 8 litrů/100km nějakých 560 000 ujetých kilometrů jestli dobře počítám,a to zdaleka ani většina aut nenajede,jdou do šrotu dříve:-P

0/0
20.1.2012 12:32

l.g

Re: A tady

Počítejte to trochu jinak. Kolik paliva byste potřeboval na přemístění víc jak 4000 lidí na vzdálenost přes 40 km?

Zjistíte, že to vyjde skoro na stejno. :-)

0/0
20.1.2012 13:16

Rambo-x

Re: A tady

Je možný že to vyjde na stejno,ale jedná se o jinou věc,proč auta buzerují a lodě ne,proč auta musí plnit euro 5,diesely mít filtry pevných částic a kvůli emisím se musí dělat motůrky s litrovým objemem přeplňované a nevím co ještě,proč také lodě nemusí mít katalyzátory,plnit nějaké normy a nevím co,proč se ta buzerace týče jen jedné strany??to mě na tom štve

+2/0
20.1.2012 13:30

arné knobloch

Re: A tady

proto, aby z lidí vytáhli další prachy. Jako vždy.

+4/0
20.1.2012 13:44

male_zvire

Re: A tady

Až budou takovéhle lodě plout centry měst jedna za druhou tak se buzerace s emisemi začnou obracet i proti nim...

0/0
20.1.2012 15:01

Rambo-x

Re: A tady

A přístavy nejsou ve městech,ty jsou snad desítky kilometrů mimo město?

0/0
20.1.2012 18:15

bechernik

Re: A tady

to je mozne, ale zaoceanske parniky rozhodne neslouzi k doprave po meste :-D Krome toho, tak pokud vplouvaji do pristavu tak snad ani nesmi palit mazut, ale musi jezdit na naftu, prave kvuli obsahu siry...

0/0
22.1.2012 3:19

unikátní přezdívka

Re: A tady

tak jsem to zkusil ale ma to ale pocital jsem stim ze kazdy z lodi nebude cestovat sam za sebe ale jako rodina. prumerna porodnost v cesku (jedna z nejnizsich na svete) 1.4 ditete na pár takze 4000 : 3.4 je 1176 rodin na jedne lodi kazda rodina pojede na vylet 40 km dejme tomu za 5 litru tak to bude 5880l kdyz vezmu v uvahu ze jsem spotrebu trochu nadsadil a celosvetova porodnost bude mnohem vetsi tak se vyplati auto protoze si kazda rodina muze zajet na vylet klidne 100km aby se to rovnalo no ale kdyz je vezmem jako jednotlivce tak je to presne naopak vyplati se lod

0/0
22.1.2012 19:36

radik

Re: A tady

4000 tisíce lidí... s hotelem, bazénem, posilovnou, kasínem, divadlem, barem, atd atd....   Pane ani zdaleka to nevyjde nastejno...

0/0
23.1.2012 14:46

mimouch

Re: A tady

Copak loď, ale uvědomme si, jak my tady v EU blbneme s emisema u aut, s emisema u továren, s nakládáním s odpady, s výrobou energií, s biosložkami v palivech atd.. Všechno to stojí naprosto absurdní částky a přitom tím snížíme ekologickou zátěž planety asi tolik, jako kdyby v Číně zavřeli 3 továrny...

A nakonec, protože naše EU ekovýrobky jsou drahý a protože nám díky ekoblbostem nezbydou peníze, nakupujeme levný čínský šmejdy, čímž zvyšujeme poptávku a v Číně kvůli tomu s nadšením otevřou 100 nových továren ;-D

0/0
20.1.2012 14:41

vaclav13

Re: A tady

Blbne se i kolem lodí, nebojte se. Pod textem je odkaz na článek popisující výplod jakési agentury na ochranu životního prostředí o tom, že patnáct největších nákladních lodí znečistí vzduch srovnatelně se všemi automobily na planetě. Pokud jde o spotřebu, tak je to už od pohledu blbost na kvadrát, ale moc to nesedí ani ohledně dalších emisí.

0/0
20.1.2012 15:22

leonard 2

Mně by spíše zajímalo

kolik toho vypili pracháči v té superrestauraci.

0/0
20.1.2012 11:33

Falewick

14000l spáleného mazutu za hodinu

Jenom proto aby se banda obézů mohla cpát při "pohybu". A te je ještě regulovaná loď která emise filtruje, copak teprve velké nákladní lodě registrované v Libérii a Číně. Nejsem žádný alarmista, ale vedle tohohle si dovolí EU dál mrzačit a prodražovat motory v autech diktátorským zaváděním emisních norem. Už se těším až bude i v bezínových autech povinně "spolehlivý" filtr pevných částic. Kdo v ČR o tom hlasoval?

+1/0
20.1.2012 10:55

ODS čstější než Standův kříšťál

Re: 14000l spáleného mazutu za hodinu

R^R^R^

+1/0
20.1.2012 11:21

ODS čstější než Standův kříšťál

Re: 14000l spáleného mazutu za hodinu

jde ovšem o to že na takovéhle lodi panstvo z Bruselu rádo tráví svou pracovní dobu, utahovat šrouby je potřeba pro plebs aby si nemyslel že má svobody nějak hodně a nezačal si vyskakovat ;-)

0/0
20.1.2012 11:25

l.g

Re: 14000l spáleného mazutu za hodinu

V zásadě máte pravdu.

Jde ale taky o to, kolik takových lodí jezdí po světě a kolik jezdí po světě aut. A v neposlední řadě je trochu rozdíl, když něco čudí na širém oceánu kde stovky kilometrů daleko není živáčka a když vám něco čudí permanentně pod okny vašeho bytu.

0/0
20.1.2012 13:19

B.Walsh

Re: 14000l spáleného mazutu za hodinu

Někde jsem četl, že u obyvatel velkých přístavů je mnohem větší výskyt rakoviny a nemocí dýchacích cest a je to právě z lodí, které spálí všechno co teče a hoří. Eurobyrokrati by se měli zaměřit spíše na značeštění z těchto zdrojů.

0/0
20.1.2012 16:10

bechernik

Re: 14000l spáleného mazutu za hodinu

to uz se deje, pokud vim, tak lode smi vjizdet do pristavu jenom na naftu... mazut pali na volnem oceanu.

0/0
22.1.2012 3:49

Ovcan Povolny Obecny

Jejeje pane redaktore

majorita lodních motorů s podobnými parametry jsou DVOUTAKTNÍ turbodiesely... že by tenhle byl výjimka? Podotýkám že už jsem jich dost viděl na vlastní oči...

0/0
20.1.2012 10:17

Ovcan Povolny Obecny

Re: Jejeje pane redaktore

ještě koukám na tu spotřebu, tohle se obvykle udává jako spotřeba denní... ale pravda, znám pouze nákladní lodě.

0/0
20.1.2012 10:32

JeFFik

Re: Jejeje pane redaktore

holt tady to vypadá na tu "minoritu"

0/0
20.1.2012 11:49

Ovcan Povolny Obecny

Re: Jejeje pane redaktore

hm, a to víte, nebo si to myslíte jako redaktor? ;)

0/0
20.1.2012 11:59

Highdriver

To už mohli napsat o Oasis of the Seas

A vzít to trochu komplexněji... je v mnoha ohledech lepší.

0/0
20.1.2012 10:03

krasava

45000 litrů za hodinu?

Počítejme:

Záchranáři mají odčerpat krátce po začátku cesty 2300 t mazutu (950 kg/m3), což je 2420 m3. Kdyby motory braly 45 m3/h, měla by loď paliva jen na 53 h, tedy jen na dva dny!

Dále je v článku udaná spotřeba 0,173 kg/kWh, tedy pro 6 motorů je spotřeba (6*12600 kW) 13080 kg/h, tedy 13750 litrů/hod a to při plném výkonu. To už vypadá rozumněji.

Kdyby mělo auto o výkonu 110 kW mělo stejnou spotřebu 0,173 kg/kWh, vzalo by si 19 kg/h, tedy 22 litrů/h při plném výkonu, ale spíš bude automobilový motor účinnější.

Těm 45 m3/h tedy nevěřím.

+1/0
20.1.2012 9:55

Doubleblue

Re: 45000 litrů za hodinu?

No o kvalitě článku a technických parametrech postačí jen jobovky typu ...každou sekundu nasaje 21KILOGRAMŮ vzduchu....;-D Když opomenu fakt,že vzduch se na kilokramy neměří a mělo by spíše jít o litry či m3 tak by to znemanalo,že než obepluje tahle loď středozemní moře,tak by na v širokém okolí nebylo co dýchat...;-D

0/0
20.1.2012 10:01

garii v21.0 (limited edition)

Re: 45000 litrů za hodinu?

Ano, tvé technické vzdělání je jaksi ukázáno v plné nahotě... Ty taky jezdíš autem neustále s plynem na podlaze...

+2/0
20.1.2012 10:12

prazakm

Re: 45000 litrů za hodinu?

Za magora jsi se tady právě projevil ty. Víš, co je to stabilní motor?

+1/0
20.1.2012 10:50

garii v21.0 (limited edition)

Re: 45000 litrů za hodinu?

Další takovej, co jezdí na plnej plyn všude...

0/0
20.1.2012 11:29

BeNiShMcFly

Re: 45000 litrů za hodinu?

copak? sviraj te elastacky, ze ses takovej nevrlej? ;-D

0/0
27.1.2012 9:09

Salada

Re: 45000 litrů za hodinu?

Udávat spotřebu vzduchu u motoru v kg je naprosto správné, to je totiž to, co vás zajímá. Ne objem kde záleží na tlaku, teplotě a pod. Ostatně i při výpočtech se počítá s poměrem paliva a vzduchu v kg.

0/0
22.1.2012 19:28

PiPiiiiiK

Re: 45000 litrů za hodinu?

Tak to bych netvrdil...automobilový motor 110 kW bez moderních udělátek (turba) má zhruba stejnou spotřebu při plném zatížení(tipoval bych objem tak 2.2-2.5l). Např. zkuste jet hodinu po německé dálnici se sešlápnutým plynem až k podlaze. Spotřeba bude samozřejmě úplně jiná než při normální jízdě. Beru to tak, že 110kw se stejnak neměří při průměrné dálniční rychlosti 150km/h ale musíte to mít vytočené trochu víc, aby jste získal těch 110 kW.

0/0
20.1.2012 10:04

cassul

Re: 45000 litrů za hodinu?

Tyhle lodní motory jsou zcela jistě mnohem účinější, než automobilové. Nemusí se u nich hledět na detaily, jako je hmotnost a hlavně - jedou trvale při optimálních otáčkách. Takže někde máš chybu. Nevyznám se detailně v lodních motorech, ale někde porovnávali nadupaný diesel z osobáku s motorem z kamionu - a i ten je má mnohem lepší parametry typu výkon z litru spotřebovaného paliva. A zduvodňovalo se to tím, že motor u osobního auta musí být flexibilní a tudíž je kompromisní, podává jakýž takýž výkon při širokém rozmezí otáček. U kamionů je úplně jinak udělaná převodovka a motor pracuje ve velmi omezeném rozpětí otáček - a je napojený na značně komplikovanou převodovku, která má výrazně víc převodů.

U lodního motoru je to ještě výraznější, navíc většinou nepohání šroub přímo, ale je tam generátor a šroub je na elektromotoru. Tudíž motor jede trvale v naprosto optimálním režimu a využívá maximum energie z paliva...

0/0
20.1.2012 10:14

prazakm

Re: 45000 litrů za hodinu?

Chybu v tom nemá, u těchto stabilních motorů se uvádí parametry právě při optimálních podmínkách, nikoli při maximálním výkonu.

0/0
20.1.2012 10:53

krasava

Re: 45000 litrů za hodinu?

Článek byl před chvílí v nadpisu opraven, děkuji redaktorovi, že mi dal za pravdu. Pro nové čtenáře už to není srozumitelné.

0/0
20.1.2012 10:19

Jarda5612

Re: 45000 litrů za hodinu?

Ty čísla jsou astronomická a mnohé vzájemné přepočty nesedí ani mně. Letos v Řecku jsem potkal superluxusní jachtu dlouhou kolem čtyřiceti metrů. Člověk z této lodi mluvil o spotřebě 22 tisíc litrů nafty za hodinu při rychlosti 20 uzlů. Ve srovnání s tímto údajem je 45 tisíc litrů desetkrát větší lodě přiměřená spotřeba.

Možná chyba ve Vaší úvaze. 53 hodin je na čtyři až pět dní. Výletní lodě plují většinou v noci, ve dne turisté procházejí navštívená města. Toto nebyla oceánská plavba, kdy loď pluje několik dnů v kuse. Ve středomoří není problém dotankovat. Není nutno vozit plné nádrže paliva.

S jedním konstatováním ale mám chuť nesouhlasit. To je ".... spíš bude automobilový motor účinnější..."

Lodní motor běží při konstantních nízkých otáčkách. Je na tento provoz konstruován. Účinnost může být vyšší.

Jednou jsem se plavil na české plachetnici osazené automobilovým motorem. Byla to hrůza. Lodní motor je konstruován úplně jinak než automobilový. Srovnávat moc nelze.

0/0
20.1.2012 10:20

cassul

Re: 45000 litrů za hodinu?

Dvaadvacet tisíc litrů nafty za hodinu? To musí být pořádná roura...

0/0
20.1.2012 10:36

jamescrx

Re: 45000 litrů za hodinu?

Nehledě na finanční stránku věci, hodina provozu by při dnešních cenách nafty stála necelý milion korun. To se mi nějak nezdá......?

0/0
20.1.2012 12:14

prazakm

Re: 45000 litrů za hodinu?

Při spotřebě 22.000l/hod a délce lodi 40m to nemohla být jachta, ale tanker plný paliva. Jinak by to neodjelo ani z přístavu.

0/0
20.1.2012 10:56

Salada

Re: 45000 litrů za hodinu?

Asi jste si nevšiml, že vlastní spotřeba je 14000l/hod. Těch 45000l/hod je průtok vstřikovači. Veškeré palivo ze vstřikovače neteče do válců, je tam cirkulace.

0/0
22.1.2012 19:29

miroslawek

motory vypily

shoda přísudku s podmětem Rv

0/0
20.1.2012 9:39

miroslawek

Re: motory vypily

a jó - koně, mám to dneska po ránu nějak v mlze

0/0
20.1.2012 9:40

truthspeaker

Tenhle článek se bude hodit

až tu zas nějaký ekofašoun bude kritizovat auta. Jen tenhle jeden bobeček sežere za svůj život mnohem víc paliva, než celá Česká republika za rok.

0/0
20.1.2012 9:15

Lord Havelock Vetinari

Re: Tenhle článek se bude hodit

+ všechno to, co se spotřebuje při výrobě takové lodi.

0/0
20.1.2012 9:24

Nomad

Re: Tenhle článek se bude hodit

To jsem nekde slysel, ze veskere DPF filtry na autech jsou zbytecne, protoze tyto lodi vyprodukuji mnohonasobne vice neporadku nez vsechny auta na zemi.

0/0
20.1.2012 9:29

Martin Soušek

Re: Tenhle článek se bude hodit

Je trošku rozdíl to vypustit pod oknem ložnice, anebo někde nad nekonečným oceánem, do kterého to nenávratně spadne.

0/0
20.1.2012 9:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.