Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Unikátní motor s proměnnou kompresí. Promarněná šance Saabu

Muzeum Saabu je zachráněno. Celou sbírku koupí za v přepočtu 80 milionů korun město Trollhättan díky podpoře regionální vlády a mecenášů. Všichni se do muzea chodí klanět prasaabu Ursaabu. Znalci ale uznale pokývnou u nenápadného černého sedanu, který vůbec nevypadá, že ukrývá jeden z nejzajímavějších počinů světové motorařiny posledních let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ivoš

Já vím, že se to nedá pro automobilový motor použít,

ale jen připomenu, že modelářské detonační motorky měnitelný kompresní poměr mají už moooc dlouho. A jednodušeji.

0/0
6.2.2012 16:47

niccots

ESP

Ne DSP, ale ESP :-P

0/0
6.2.2012 13:44

REN_STIMPY

Re: ESP

http://autoelectronics.com/mag/dsp_technology_makes/

;-)

0/0
7.2.2012 6:14

B_B_Lobo

takhle

to vypadá když nastoupí agresivní a parazitická automobilka, v dnešní době korejské. žádný vývoj a výzkum, jen skládání něčeho zvaného automobily. jenže za chvíli se může stát, že tyto levné "genrika" už nebudou mít kde kopírovat.

0/0
6.2.2012 11:56

Hele99

Re: takhle

hele ty chytráku, tak mi napiš, kde například KIA okopírovala svůj diesel 1,7 l. Když jsem do firmy koupili první CEED s tímto motorem, tak jsem bylo hodně překvapený. Diesel s "benzinovou" charakteristikou chodu jsem v jiném autě do té doby nezažil (při vší úctě k TDI-čkům z koncernu VW). A jezdil jsem s opravdu hodně různými auty.

0/0
6.2.2012 18:17

radik

Re: takhle

8-o o 1.7  v ceedu nevim, byly 1.6 a 2.0... jinak co znamená "benzínová" charakteristika?? Motor který ve čtyřech a půl tisících začne ztrácet výkon s podobnou výkonovou křivkou označit za motor s "benzínovou" charakteristikou chodu chce hodně odvahy (jestli se tomu ještě dá říkat odvaha)

 

Jinak používají common raily od Delphi který už nějakej čas dávaj i do Fordů, Citroenů, Peugeotů, Mercedesů, Renaultů i Jaguárů...  na těch motorech neni nic zvláštního... jsou to nový motory, ale od Kii tam nic novýho ani převratnýho neni, to spíš Kia má ty technologie od jinejch (viz ten common rail).

0/0
6.2.2012 20:34

mida01

Je to trochu jinak

Pane redaktore, je to trochu jinak, než píšete. Pokud by se nakláněla hlava válců sama, tak nelze spalovací prostor utěsnit. Blok válců je v části nad osou klikového hřídele rozdělený a ten mechanismus naklápí tu jeho horní část (s válci), ke které je standardním způsobem připevněna hlava válců. Tím dojde k mírnému nadzvednutí a oddálení celé této části od osy klikového hřídele. Protože se však při tom "naklopení" nezmění vzdálenost dna pístu v horní úvrati od osy klikového hřídele, dochází tím ke zvětšení spalovacího prostoru a tím ke změně kompresního poměru. V jednoduchosti je krásaR^R^R^

+1/0
6.2.2012 11:00

bitkar

Re: Je to trochu jinak

no ta jednoduchost je relativni.... docela by bylo zajimavy videt jak si ten motor pocina v praxi (spolehlivost)

0/0
6.2.2012 11:05

bulanek31

Re: Je to trochu jinak

Ono je to napsáno téměř dobře. Je tam sice, že se natáčí hlava ale vzápětí i poznámka, že válce jsou součástí hlavy.

A opravdu nevím, co myslíte tou jednoduchostí - při pomyšlení co všechno musí být konstrukčně upraveno, aby se přispůsobilo naklápění motoru se domnívám, že do sériové produkce by to bylo naprosto nepoužitelné.

0/0
6.2.2012 12:30

radik

Re: Je to trochu jinak

No ono je to celkově vysvětleno dost zajímavě... ale hlavně tam neni napsáno, že válce jsou součástí hlavy. Část (bloku) s hlavou obsahuje i samotné válce, samotná hlava totiž válce obsahovat nemůže, to je blbost.

 

Jinak mě hodně pobavila věta... Nazdvihnutím hlavy vršek válce pístu jakoby "uteče",....  neskutečný, je vidět že si to občas po sobě ani nepřečtou...

+1/0
6.2.2012 14:24

JavorMagor

Re: Je to trochu jinak

anebo to blbe prelozil Google Translator :)

0/0
7.2.2012 15:35

kubas_86

GM

takže GM je koupilo v podstatě aby shráblo patenty, a sáábe nazdar .....

0/0
6.2.2012 9:55

cernobila_televize

Re: GM

koupili je pro jejich modre oci :-P

+2/0
6.2.2012 10:06

já George XVII

Re: GM

stejně tak tomu bylo v případě Volva a Fordu. Teď se Ford v reklamách holedbá technologiemi od Volva.

0/0
6.2.2012 10:10

Damik

Re: GM

a co? vždyť za ně zaplatil, a ne málo.

+1/0
6.2.2012 11:07

Antonín, topič

Re: GM

Jo, ale lidi tyhle akvizice za účelem zničení konkurence a omezování technického pokroku nemusí vždy kvitovat s povděkem :-)

0/0
7.2.2012 21:03

Rambo-x

Re: GM

A co jsi čekal,to je dneska běžná praxe,přežije jen ten nejsilnější,kdo má nejlepší nápad a kdo má nejvyšší dávku vychcanosti...........ostatní i když jsou třeba lepší a nemají hlavně tu vychcanost tak mají smůlu,a děje se to běžně i u nás,cizinci koupí fabriku,nechají ji kleknout a mají z toho hned několik výhod-zbaví se konkurence,získají jejich výrobní technologie a ještě mají větší místo na trhuRvRvEU

0/0
6.2.2012 10:33

Damik

Re: GM

za a) to je praxe posledních pár set let a ne jenom dneska. za b) nic špatného na tom nevidím, kupující musí nabídnout dostatečnou cenu za to aby prodávajícímu zajistila kompenzaci za zničený podnik.

0/0
6.2.2012 11:10

Rambo-x

Re: GM

Já na tom právě vidím hodně špatného,určitě kupní cena podniku není taková aby vykompenzovala zisk za určité časové období činosti,třeba 5 nebo 10 let fungování továrny.......a ještě kolika dalším lidem to přinese problémy když přijdou o práci........vím mám trochu staromódní názory a je to každého věc co si se svým majetkem udělá,ale prostě to vidím jako špatnou věc,všechno by mělo být nějak regulované aby k podobným situacím nemohlo docházet,třeba že kupující by měl ve smlouvě že za zkrachování podniku musí zaplatit velké sankce prodávajícímu

0/0
6.2.2012 12:32

radik

Re: GM

Neni problém to zapracovat do kupních smluv... otázka je kdo by pak s takovýma podmínkama kupoval ztrátovej podnik kterej je už tak jako tak pár kroků před krachem. Nikdo... a tak to radši prodaj jak to je a můžou jen doufat, že další majitel podnik nechce nechat padnut.

0/0
6.2.2012 14:34

Hra11

Re: GM

Jen tak bokem. Přečti si, proč koupil Anheuser Busch bezvýznamný zprivatizovaný pivovar v Č.Budějovicích. Pane to jsou kšefty.

0/0
6.2.2012 19:23

Lev----z__Rožmitálu

spalovací motor

patří do muzea

komprese nekomprese

0/0
6.2.2012 8:56

smolicek123

Re: spalovací motor

To bude platit, az nekdo prijde s necim lepsim, k cemuz zatim nedoslo a v dohledne dobe to nevypada.

+1/0
6.2.2012 10:06

Bartiqe

Re: spalovací motor

Prezradim vam malu informaciu: zatial sa nenasiel ziaden alternativny nosic energie (baterie, vodik...), ktory by sa len vzdialeno priblizil hustote energie benzinu/nafty.

-

Je daleko pravdepodobnejsie, ze budeme pouzivat elektrarne na vyrobu syntetickeho benzinu (alebo ineho chemickeho nosica energie) a dalej budeme pouzivat spalovacie motory.

Mozno budeme pouzivat spalovaci motor ako zdroj energie na pohon elektromotorov, ale spalovaci motor niekde pod kapotou zostane. Ludstvo tak skoro spalovacie motory neopusti.

+5/0
6.2.2012 10:10

PiPiiiiiK

Re: spalovací motor

Máte pravdu, ale škoda klávesnice...to je totiž "Lev z Rožmitálu"

0/0
6.2.2012 12:09

kubakos

Re: spalovací motor

Tím, že "...ludstvo tak skoro spalovacie motory neopusti..." si nejsem tak jist. Stačí aby se expertní komise Evropské komise rozhodla zase páchat všeobecné dobro a spalovací motory dopadnou jak žárovky.

0/0
6.2.2012 12:21

Bartiqe

Re: spalovací motor

Lenze rozdiel je v tom, ze za ziarovky existuje nahrada. Sice je daleko nakladnejsia, toxickejsia a o ekologii sa da pochybovat, ale nahrada existuje.

Kdezto za spalovacie motory ziadnu nahradu nemame (dnesne auta na baterie su skor zly vtip nez nieco prakticky pouzitelne).

0/0
6.2.2012 13:33

radik

Re: spalovací motor

Evropa neni celej svět... ikdyby v celý EU jezdily na rozkaz jen elektromobily (jakože to je v nejbližších letech jen pohádka) tak se pořád nemůžem bavit o konci spalovacích motorů...

0/0
6.2.2012 14:38

Jiříček Lumpíček

Re: spalovací motor

tak to bych si dovolil oponovat ... technologií pro pohon už bylo objeveno víc než dost, jenže ono jaksi při obnosu zainvestovaných peněz do ropné šaškárny se šejkům a jiné verbeži pramálo hodí, aby se tyto pohony uvedly v praxi ... dál se šířit nebudu, zapátrejte po internetu ;-)

0/0
12.2.2012 13:33

Výstřik do tmy IX.

Milion řešení, jak ušetřit kapku benzínu

a přitom je tu jedno osvědčené, od kterýho se bohužel (nechápu proč) ustupuje:

Nasát jen vzduch, stlačit poměrem 19:1 a řadovým mechanickým čerpadlem tam vstříknout potřebný množství paliva. Nic víc, nic míň, jednoduchý jak facka a motor ujede 500000km+

0/0
6.2.2012 7:27

baloun

Re: Milion řešení, jak ušetřit kapku benzínu

Nechápeš, protože o tom nic nevíš. Kdybys věděl, něco takovýho bys nevypustil z huby.

0/0
6.2.2012 8:25

Výstřik do tmy IX.

Re: Milion řešení, jak ušetřit kapku benzínu

Jestli myslíš emise, tak ty mě jako spalovače použitý hydrauliky a friťáku naprosto nezajímají. Aspoň si ostatní drží odstup. R^

0/0
6.2.2012 8:39

baloun

Re: Milion řešení, jak ušetřit kapku benzínu

Rozhodně nemyslím emise. Ale ty popisuješ princip vznětového motoru a článek se týkal benzínového,m tedy zážehového.

Nafťák s kompresním poměrem 19:1 běhal naposledy snad někde v erťáku nebo liazce :-). Je těžký, málo účinný,do malýho osobáku se nehodí.

Já chápu, že ta tvoje volha s motorem z ávie jezdí i na psí sádlo. Pámbu ti to požehnej, i tu propálenou deku, kterou máš místo potahu :-) Ale oni někteří chtějí trošku onačejší svezení. A o tom to je.

0/0
6.2.2012 9:10

Výstřik do tmy IX.

Re: Milion řešení, jak ušetřit kapku benzínu

Narážím na to, že zážehový motor je zastaralý a neefektivní a nikdy tomu nebude jinak díky škrcení v sání, malýmu kompresnímu poměru a velkýmu zbytkovýmu teplu. Ten se už hodí maximálně do sekaček a možná ještě pár let do motocyklů. Rv

0/0
6.2.2012 9:33

File not found

Re: Milion řešení, jak ušetřit kapku benzínu

Az atmosfericky naftak o objemu jeden litr bude mist stejne vykonove parametry jako atmosfericky benzinovy motor o objemu jeden litr, tak mozna. Ten jeden litr je tam jako zakladni merna jednotka, dosad si tam co chces, treba dvacet, ale atmosfera nafta proste nema na atmosferu benzin. Bez preplnovani je nafta jak Los bez Angeles, nebo, chces li jiny primer, je to jako lizat p*cu prez sklo.

0/0
6.2.2012 10:31

nuro

Re: Milion řešení, jak ušetřit kapku benzínu

a keďže máme už aj preplňovanie, tak vlastne je nafta OK a ty vypisuješ zbytočne. ;-D

0/0
6.2.2012 10:53

Alois Jirásek

Re: Milion řešení, jak ušetřit kapku benzínu

Ovšem účinnost se nevztahuje k objemu motoru, ale jen a pouze k poměru odevzdaného výkonu a spotřeby vstupní energie. A tento poměr vychází pro naftový motor lépe. Není to divný, že vznětový motor, ač s větším objemem, vykazuje menší spotřebu, než stejně výkoný benzínový? Příměr motoru bez turba lze samozřejmě použít i pro zážehové motory.

0/0
7.2.2012 9:42

Hra11

Re: Milion řešení, jak ušetřit kapku benzínu

Až přijdou na lepší materiály pro lopatky a skříně turba u zážehového motoru, aby měly dostatečnou životnost a lépe odolávaly teplotám, tak nízkoobjemové motory této kategorie nahází nafťáky do pytle.

0/0
6.2.2012 19:58

radik

Re: Milion řešení, jak ušetřit kapku benzínu

Lepší materiály... vzhledem k tomu jaký teploty a otáčky musí turbo zvládnout o tom dost pochybuju resp. byly by... ale za draho. Ale ono by šlo použít spolehlivější kompresor. Nicméně ale já nevidim problém v nafťáku ani benzínu ani v materiálech a technologiích... to spíš v lidech, který si neumí vybrat motor kterej jim bude vyhovovat. S představou nízký spotřeby dieselu si pak kupujou naftový patnáctistovky na poskakování po městě... co na tom že benzín i s větší spotřebou by se jim vyplatil víc... hlavně že u pumpy zaplatí o 50 kč méně...

0/0
6.2.2012 20:41

other_side

Re: Milion řešení, jak ušetřit kapku benzínu

že by emise, či lobbing....pak se zjistí, že je to opravdu nejlepší systém a co pak automobilky s vývojem? No :)

0/0
6.2.2012 8:35

orca1

názor

Přátelé asi jste nepochopili že není důležité vymyslet, či umět vyrobit ale to NEJDŮLEŽITĚJŠÍ je umět prodat (tím nemyslím výrobek jako takový ale hlavně technologické novinky či inovace) a to žel SAAB neuměl tak skončil ... můžete s tím nesouhlasit, můžete se bouřit, ale to je asi tak vše ....

0/0
6.2.2012 7:11

Nedos

Re: názor

Hmm, i bych SAAB koupil, ale byly hrozně drahý. Teď když už bych na něj měl, tak zase není SAAB.

0/0
6.2.2012 10:11

Maséér

Re: názor

Další přiblblej obchodník...... toyota se asi prodává proč ??? Skvělý marketing ??? těžko,je to kvalita a ta se prodává sama,lidé totiž nejsou hloupí a jsou také schopni věci srovnávat a porovnávat. Potřeba je obojí,jak kvaltitní obchodník,tak kvalitní konstruktér. a jestli si někdo myslí,že prodat je nejvíc,tak možná leda tak,že prodává mýdlo nebo granule ale ne auta !!!!

0/0
6.2.2012 13:03

JeFFik

Re: názor

Když se podle tebe ta "kvalita prodává sama", tak mi vysvětli, proč není ta Toyota automaticky nejprodávanější značkou ve všech zemích světa, kde se prodává.

Proč GM, VW, Hyundai-Kia prodaji celosvětově řádově srovnatelné množství aut a v řadě zemí prodají mnohem více aut, když jsou určitě podle tebe kvalitativně horší než Toyota.

Ten "přiblblej obchodník" má totiž pravdu, vyrobit "kvalitativně srovnatelný" výrobek je jen první krok, ale umět ho prodat je ten druhý a mnohem důležitější krok. Kdyby to Japonci neuměli, kdyby neuměli marketing, tak o Toyotě vědí akorát tak v Japonsku.

0/0
7.2.2012 11:15

Maséér

Re: názor

Jak jsem psal...s tím obchodíkem to beru u FMCG,ale ne u aut. Toyotu si lide kupují pro kvalitu a ne proto,že jim to namluvil nějakej obchodníkem,chápeš ? ten obchodník je jenom prostředník mezi zákazníkem a fabrikou.To,cos myslel ty,platí tak maximálně u podomního prodeje,kde kvalita obchodníka rozhoduje o ekonomice firmy. Nebo ty jsi snad koupíš kiu narozdíl od bmw,jenom proto,že ti ji někdo umí prodat ....haha a jestli jo,tak jsi trouba.Je prostě spousta věcí,kde zas tak na obchodníkovi nezáleží a o tom byl můj příspěvěk.A marketing je snad trochu něco jiného než obchodník, nebo podle vás ne ? A jestli chce být podnik úspěšný dlouhodobě,tak musí hlavně poskytovat kvalitu a tu obchodník ani marketing zajistit neumí !!!!

0/0
7.2.2012 13:19

JeFFik

Re: názor

Na mé otázky jsi ale neodpověděl.

Marketing je bezprostřední podpora obchodu. Dnes jsou to v podstatě nerozlučné vzájemně propojené obory. A to si piš, že dobrý obchodník naprosto bez problému vnutí běžnému neznalému zákazníkovi KIU dřív než to BMW, protože mu snese tunu marketingových argumentů proč mu bude ta KIA bohatě stačit, vše zahájí zdůrazněním 7-leté záruky, básněním o kvalitě (kterou si ihned samozřejmě nemůže ověřit) a výhodnou slevou na ceně to zakončí. A praktická čísla o prodejích jsou toho důkazem.

S kvalitou totiž souvisí cena. A dobrej obchodník bude mnohem úspěšnější s laciným šuntem než špatný obchodník se špičkovým ale dražším výrobkem a je jedno jestli se jedná o čokoládu nebo auto.

0/0
7.2.2012 17:13

venecek.nebo.rakvicku2

kam GM šlápne...

100 let tráva neroste.....

+3/0
6.2.2012 4:03

nomádius

Re: kam GM šlápne...

Rozšířil bych na američan kam šlápne ...

+2/0
6.2.2012 7:16

B.Walsh

Re: kam GM šlápne...

Německo?

+1/0
6.2.2012 8:59

el-lobo

Re: kam GM šlápne...

Jo, máte recht. Kdyby Američan nešlápnul v roce 1940 s dodávkami do Anglie nebo v roce 44 do Normandie, mohli jsme si krásně žít v protektorátě. Nebo kdyby za studený války nešlápnul do zbrojení, dneska bychom si psali azbukou. Svatá prostoto! Blahoslavení chudí duchem.

+5/0
6.2.2012 9:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.