Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Legenda, která už nikdy nevyjede

Netradiční dřevník nafotil uživatel foto serveru Rajče.net Tomáš Přibil. Bleděmodrá pragovka už asi nikdy nepojede, její sestry dodnes neúnavně slouží. A stále je v terénu máloco překoná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Homer _2

Velmi rád jsem se díval na práci zadních náprav

když ta potvůrka jela těžším terénem. To mě jako malého prcka děsně bavilo...:-)

A jezdili s ní uhlíři v ulici. To byla chvíle si na ni i sáhnout... chjoooo.

0/0
21.2.2012 23:23

richardox

pragovka

krásné fotoky! super auto! jen opravdu ten redaktor kapku nepochopil rozdíl mezi těma pragovkama. . . nicméně snad ji má majitel pojištěnou, protože pokud ne tak  časem určitě přijde pěkný flastr od ČKP a to pak bude sakra drahej dřevník . . .

0/0
20.2.2012 17:44

Miky83

Espětka

Srdeční záležitostV

0/0
19.2.2012 23:05

katano

najít se výrobce, tak nebude stačit VYRÁBĚT ::::::::::::

::::::::: Praga V3S nebyl žádný komfortní náklaďák, ale v terénu to byl PRACANT který s minimální údržbou pracoval desítky LET . Čas bohužel nikdo nezastaví a EKO-EU-NORMY, ty by návrat V3S okamžitě ZAŘÍZLY.

        PS : PRAGA V3S je legenda a já před ní - SMEKÁM KLOBOUK :-P

+2/0
19.2.2012 19:40

karelka3

Re: najít se výrobce, tak nebude stačit VYRÁBĚT ::::::::::::

též smekám, nikdy jsem nikde nezůstal viset, vždy jsem vyjel!R^V

+1/0
19.2.2012 21:39

fsp1111

Re: najít se výrobce, tak nebude stačit VYRÁBĚT ::::::::::::

Jo? A proč jsou teda bazary plné vejtřasek, ačkoliv na ně jde v podstatě všechno v pohodě sehnat.

0/0
19.2.2012 21:42

karelka3

Re: najít se výrobce, tak nebude stačit VYRÁBĚT ::::::::::::

nevím jestli jsou v bazarech. Armáda vyřazovala kdysi hafo uloženek, protože armádu vlastně nepotřebujeme, jak nás dál přesvědčuje modrý nevoják-odborník Vondra z modré síly, zrovna jako před ním další odbornice s červeným kokrhelem a zpěvačka v jedné osobě!Rv;-€

0/0
19.2.2012 23:00

brco

Re: najít se výrobce, tak nebude stačit VYRÁBĚT ::::::::::::

Proč? protože jsou v současné době pomalé s velkou spotřebou. Poměr spotřeba výkon je strašný pro spotřebu. Dnes jedině pro někoho do lesa nebo jako svoz sena v podhorské oblasti. Takový terenní MAN odveze cca 20-25 tun při stejné spotřebě. A za rychlejší čas. Všechno je třeba urychlit, to je diktát doby. Bohužel.

0/0
19.2.2012 23:05

karelka3

Re: najít se výrobce, tak nebude stačit VYRÁBĚT ::::::::::::

brco, já konstatuju a vzpomínám, já se nedohaduju.

0/0
19.2.2012 23:38

flajboj82

Re: najít se výrobce, tak nebude stačit VYRÁBĚT ::::::::::::

jojo...už děda mi vyprávěl, že nám V3S skoro všude armády záviděly...

0/0
21.2.2012 8:11

habásko

Espětka

narozdíl od vejtřasky, která vynikala v terénu, žádným zázrakem nebyla. V podstatě vejtřaska s dvěma a jinými nápravami a s jinými převody. Prostě odvozenina z terénního vojenského speciálu se všemi neduhy této koncepce, ač silniční provoz žádal především větší komfort pro řidiče. Po inovacích Praga S5T-2 a Praga S5T Super na konci 60.let vznikly prototypy Praga N540 s trambusovou kabinou (obdobnou liazkám 100), ale do sériové výroby se kvůli dělbě práce v RVHP nedostaly, takže se dovážely v této kategorii místo nich rumunské Bucegi s benzínovými motory (u benzín kradoucích řidičů zvlášť oblíbené!) a později Ify (konstruované rovněž s ohledem na armádu). Podobně se nedostaly do výroby ani terénní Praga S430, která měla V3S nahradit. Novým pokusem byl v 90.letech pak ROSS a asi definitivním výsledkem inovace vejtřasky je nakonec současná Tatra 810. České silniční pětituny (tedy namísto Pragy S5T) současně  reprezentuje Avia D90 případně D100.

0/0
19.2.2012 19:39

B-25

V Lešanech mají..

válečný Studebaker 6x6 získaný až z Nového Zélandu - výměnou za Pragu V3S R^

0/0
19.2.2012 18:09

firer.diskuze

Rozdíl mezi auty V3S a S5T pan redaktor zjevně nepochopil,

a celý článek splácává tak, že je to jako vlastně jeden a tentýž model Pragovky.

+3/0
19.2.2012 17:47

fsp1111

Re: Rozdíl mezi auty V3S a S5T pan redaktor zjevně nepochopil,

A co jako ? S5T je V3S upravená pro civilní provoz. I velká většina dílů zůstala stejná

0/0
19.2.2012 18:10

B-25

Re: Rozdíl mezi auty V3S a S5T pan redaktor zjevně nepochopil,

PřesněR^

0/0
19.2.2012 18:20

aluminiový alobal

Re: Rozdíl mezi auty V3S a S5T pan redaktor zjevně nepochopil,

jedna je 3nápravová do terénu a druhá 2nápravová na silnici, to je opravdu úplně stejné;-D

0/0
19.2.2012 19:50

aluminiový alobal

Re: Rozdíl mezi auty V3S a S5T pan redaktor zjevně nepochopil,

a abych dodal, s5t měla problém i na silnici od bláta a v3s projela i nejtěžší terén

0/0
19.2.2012 20:06

Miky83

Re: Rozdíl mezi auty V3S a S5T pan redaktor zjevně nepochopil,

Tak to vůbec.

0/0
19.2.2012 23:04

A přece se maže...

Re: Rozdíl mezi auty V3S a S5T pan redaktor zjevně nepochopil,

Máš pravdu, synku, taková Fóbie je Landrover upravenej pro civilní provoz. I velká většina dílů zůstala stejná- má to dveře, skla, motor...

0/0
20.2.2012 0:21

ZEROVAN

Ale pochopil, stačí si to přečíst

0/0
19.2.2012 21:05

Truestory

Jeden z posledních skvělých výrobků

než nás bolševici poslali mezi rozvojové země.

0/0
19.2.2012 17:22

Tento příspěvek byl odeslán

Re: Jeden z posledních skvělých výrobků

Tak těch skvělých výrobků byla ještě během 50. a 60. spousta, tehdy ještě naše hospodářství a schopnost inovace patřily mezi světovou špičku. Totálně se to zařízlo až po '68, prakticky všechno, co se vyrábělo a vyváželo na konci 80.let, bylo vyvinuto ještě před rokem 68. Dokonce i většina kvalitních staveb té doby byla vyprojektována ještě koncem 60.let.

0/0
19.2.2012 17:38

Rambo-x

Re: Jeden z posledních skvělých výrobků

Velký útlum nastal po roce 68,kdy se dostali do vedení často takoví,co o dané věci nevěděli nic a pomohla jim jen jejich funkce

Ale i po roce 68 se ještě objevovali dobré věci,třeba 110R nebo Rapid(i když ty koncepčně mají vývoj v 60 letech a jsou trochu zmodernizované),tatra 613,nákladní tatrovky......obyčejné škodovky taky nebyly špatné,ale prostě lidová auta

Částečný rozvoj zase nastával na konci 80 let,kdy škodovka představila favorit a začala vyrábět škody 135/136......i když tato auta nebyla vůbec špatná,jsem jejich velký fanda a nedám na ně dopustit,tak už nám prostě svět utekl a nakonec po revoluci nás pohltil(ještě s přispěním uspěchané a nezodpovědné privatizace se dílo zkázy dokonalo totálně)

+1/0
19.2.2012 18:12

fsp1111

Re: Jeden z posledních skvělých výrobků

Důvod je velmi jednoduchý. Koncem padesátých let se prakticky přestalo investovat do vývoje. Soudruzi nepochopili, že jediný způsob jak udržet fabriku konkurence schopnou, je totiž reinvestovat většinu zisku.

0/0
19.2.2012 18:17

Rambo-x

Re: Jeden z posledních skvělých výrobků

Právě v 60 letech se investovalo hodně,a naše výrobky byly světová špica,to byla ta doba kdy si většina lidí kupovala třeba svoje první auto,a naše továrny měly peníze,dnešními slovy řečeno know-how a plno lidí odhodlaných vymýšlet nové věci,licence na výrobu škodováckých hliníkových motorů od nás kupovali francouzi a naše továrny vyvážely do celého světa.......bohužel rok 68 tomu udělal přítrž,do čela se dostali radikální komunisté kteří do vývoje prakticky neinvestovali,jen modernizovali stávající technologie,ty výrobky nebyly až tak špatné,my jsme měli škodu 120 24 let a sloužila výborně......jenomže svět nesdílí nadšení pro lidové výrobky a na konci 80 let už naše továrny byly nepřiliš konkurenceschopné,i když nevyráběli až tak špatně jak se dnes všude horlivě tvrdí

Na konci 60 let existovaly plány na výrobu škody 720 s klimatizací,ABS,a plné v té době převratných technologiií,s kterou by se škoda rázem vyhoupla na světové výsluní,bylo už i několik prototypů a připravená továrna

+1/0
19.2.2012 18:29

B-25

Re: Jeden z posledních skvělých výrobků

R^

0/0
19.2.2012 19:17

fsp1111

Re: Jeden z posledních skvělých výrobků

Továrny žádné svoje peníze neměly. Všechno se odevzdávalo státu a pak čekalo na sjezd ÚV, jestli přiklepnou nějaké prachy na vývoj a to prakticky hned po únoru. Po válce se investovalo, protože technologie šly hodně kupředu a předválečná výroba zastarala. Už v padesátých letech se ovšem bolševický ekonomický zázrak začal hroutit a následná opatření totálně zničila československý průmysl. Setrvačností se dojíždělo ještě v šedesátých letech, ale od té doby konec.

0/0
19.2.2012 21:54

Rambo-x

Re: Jeden z posledních skvělých výrobků

To je možný,ale v 60 letech jich ještě stát měl hodně a investice též nebyly nízké,hlavní stagnace nastala v 70letech,až v 80 letech si stát uvědomil že ekonomika se stává neudržitelnou a snažil se začít investovat znova,ale už bohužel pozdě,neměl peníze........ani model favorit,který se od západních aut téměř nelišil,nedokázal automobilku orientovanou na výrobu levných lidových(v žádném případě netvrdím špatných)aut připravit na kapitalismus a smutný osud škody je asi známý všem,stejně jako stovkám dalších podniků u nás které pohltily cizinci,v lepším případě se z nich staly otrocké nesamostatně myslící subjekty mající přinést vládcům zisk,v horším případě je noví majitelé nechali úmylsně kleknoutRv

0/0
19.2.2012 22:48

fsp1111

Re: Jeden z posledních skvělých výrobků

Na 720 továrna připravená nebyla. Právě vysoké náklady na přípravu a rozjezd výroby (včetně valutových), rozhodly o nerealizování. Chybělo také ještě plno zkoušek prototypu, se kterými by zřejmě přišly i některé technické změny, ale na tom to nestálo.

0/0
19.2.2012 22:21

Rambo-x

Re: Jeden z posledních skvělých výrobků

Tady spíše zase hrála roli politika,ano určitě rozjezd výroby by byl drahý,ale stonásobně by se státu vrátil a vláda před rokem 68 tento projekt silně podporovala,protože si uvědomovala že zabrzdit tempo rozvoje oproti okolnímu světu bude mít drastické následky........bohužel události roku 68 a nová vláda,která nebyla projektu 720 nakloněna,protože jej pro socialistického člověka považovala za přilišný´´luxus´´a rozhodla se jen modernizovat sice hodně povedenou škodu 1000MB,ale praktickým zastavením dalšího vývoje (jen modernizace stávajících modelů,které sice pro socialismus nebyly zdaleka tak hrozné,ale na západě rozhýčkanému kapitalistickému člověku se mohli zavděčit akorát cenou,až na drobné vyjímky jako 110R,rapid,tatra 613)automobilce připravila nepřímo hodně špatný osud

0/0
19.2.2012 22:55

brco

Re: Jeden z posledních skvělých výrobků

Pánové, nezapomeňte, že bylo politicky rozhodnuto, že u nás se budou vyrábět pouze vozidla s koncepcí motor vzadu. Rusové koupili licenci od FIATu a to byl konec rozvoje české ŠKODY. Tady nešlo o peníze na technologie, prostě odporné politické rozhodnutí v rámci RVHP.

0/0
19.2.2012 22:59

Barbucha_the_bearspook

Re: Jeden z posledních skvělých výrobků

To jsou pověry. Rusové nestíhali vyrábět, nějaká škodovka jim byla u zadku. Vše skončilo, jak bylo napsáno výše, na nedostatku financí.

0/0
20.2.2012 12:08

Rambo-x

Re: Jeden z posledních skvělých výrobků

Rusákům byla škoda víš kde,ti měly tak beznadějně obsazené pořadníky na žigulíky že nestačili vůbec vyrábět a nějaká škoda 720 by je těžko ohrozila

Projekt zkrachoval hlavně s nástupem vlády po roce 68,která už skoro dokončený projekt zastavila jako auto nevyhovující socialistickému zřízení(moc luxusní)

Podobný projekt,škoda 760,která měla být spoluprácí mezi škodou trabantem a vartburgem....toto mám z neověřeného zdroje,takže to možná není pravda,ale měl vzniknout jakýsi koncern mezi těmito třemi značkami které by si vzájemně dodávaly díly které neměly a vzniklo by jakési unifikované auto které by se vyrábělo ve všech třech automobilkách

Škoda měla dostatek oceli a čtyřtaktní motory,které tyto dvě automobilky neměly nazbyt,naopak trabant a vartburg mohli škodě dát součástky předního náhonu který zase chyběl u nás,takto měla vzniknout taková spolupráce-neověřený zdroj

Co se týče mě konkrétně,tak mě škoda s motorem v zadu vyhovuje,teď v-kalamitě-jsem nejezdil spotřebákem,ale škodárnou

0/0
20.2.2012 12:49

Tento příspěvek byl odeslán

Jak takové kýčovité HDR omalovánky...

...může někdo vytáhnout na světlo světa? 8-o

0/0
19.2.2012 16:51

Rebrambora

Ale tak

dalo by se :-P

0/0
19.2.2012 15:53

brco

Motor

Mělo to ještě jednu výhodu. Při vynalézání toho auta V3S se muselo počítat i s tím, že palivo - nafta nebude vždy k mání v bitevních podmínkách. Nezapomínat, že se to konstruovalo v silném totáči a studené válce. Takže tento motor měl tu výhodu, že zbaštil a jel i na obyčejný benzín normal (asi BA85), tak i na letecký benzin či na normální petrolej. nevím sice, jak se to upravovalo, ale mám to od bývalého lampasáka, který dělal u útvaru ZTV-zástupce velitele pro techniku. A myslím, že tomu rozuměl, měl strojní průmyslovku a byl to jeho obor.

0/0
19.2.2012 15:51

fsp1111

Re: Motor

Žádná velká věda. Myslím, že V3S má přepínání na vstřikování nafty a sání benzínu, ale funguje to i bez. Akorát benzín je třaskavý a nemaže, takže motoru to mnoho neprospěje. Také je nižší výkon.

0/0
19.2.2012 16:34

habásko

Re: Motor

Motor V3S a S5T byl typu T912, tedy jak už bylo dříve řečeno rozpůlený motor Tatra 111 ze stejnojmenného vozu, vyvinutého pro wehrmacht pro válku v Sovětském svazu, kde na kvalitu (a i druh) paliva nesměly být nároky. Tyto motory měly nízký stupeň komprese, čímž bylo s příslušným dalším vybavením možno spalovat i benzín za cenu nižší životnosti motoru - ale o to ve válce nejde. Nevýhodou nízkého stupně komprese byly obtížná startovatelnost naftou poháněného motoru za nízkých teplot - odtud obíbené "přečtení novin" u vejtřasky v zimě.

+1/0
19.2.2012 20:37

libedejroznec

to by šlo

ještě v pohodě zrenovovat..

0/0
19.2.2012 15:37

Gamehoror

Hrozný auto

Jak se to rozbělo na 60 tak se nedal udržet volant jak se to klepalo a musel si ruce držet nad volantem.

Motor skučel v nejvyšších otáčkách a další kvalt nikde.

A zatočit na místě ? To ti musel pomáhat spolujezdec kroutit volantem nebo se pokoušet popojíždět :-)

Už nikdy víc :-)

+1/0
19.2.2012 14:26

Gamehoror

Re: Hrozný auto

Jo a málem jste si uvařili pravou nohu jak tam šlo horko od motoru.

0/0
19.2.2012 14:28

quagaar

Re: Hrozný auto

nj, příště zkus volskej zápřah, tam ti to půjde...:-)

0/0
19.2.2012 15:19

Gamehoror

Re: Hrozný auto

neboj, už se to blíží.

Za chvíli ten kapitalismus zkolabuje.

Budem bez nafty a všichni v bankrotu.

No snad to zvládnu :-)

0/0
19.2.2012 16:50

quagaar

Re: Hrozný auto

čéče nevím, tohle více či méně slýchám už cca 40 let....a furt nic!

0/0
19.2.2012 17:23

Gamehoror

Re: Hrozný auto

Sleduj víc zprávy tenhle rok :-)

0/0
19.2.2012 19:55

aluminiový alobal

Re: Hrozný auto

kapitalismus v evropě už 30 let není, takže nemůže zkolabovat

0/0
19.2.2012 20:04

Gamehoror

Re: Hrozný auto

Kde společnost funguje na kapítálu, zadlužování a vykořisťování, tehdy se mluví o kapitalismu :-)

Co Vás dneska v těch školách učej ? :-)

0/0
19.2.2012 20:40

Já to nebyl, já to nebil!

Re: Hrozný auto

By musel sehnat někoho, kdo ten zápřah bude kočírova ;-D

0/0
19.2.2012 21:46

Gamehoror

Re: Hrozný auto

Je poznat že jste tu popelnici nikdy neřídili :-)

0/0
20.2.2012 12:24

A přece se maže...

Re: Hrozný auto

Nic jsi nepochopil, Ivánku...

0/0
20.2.2012 0:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.