Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autobaterii jste „na smrt“ zadělali v létě. Mráz za to nemůže

Když je akumulátor nabitý, zima mu rozhodně nevadí. Pokud jezdíte převážně krátké trasy, pravidelně ho dobíjejte nabíječkou. Často ho také nechte kontrolovat v servisu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ShonaMoh

péče o auto

doporucuji si i přečíst nějaké info na www.kvalitnibenzinky.cz

0/0
20.2.2012 16:35

ende1

To jsou zase rady

Mám baterii 8 let a bez nabíjení a údržby žádný problém!

+1/0
16.2.2012 22:30

dr.obeck

Re: To jsou zase rady

ja mel 6let bezudrzbove auto...ted jezdim vlakem;)

0/0
25.2.2012 6:33

Tomcaj

Zkušenosti s autobateriemi 1.

Plně nabitá autobaterie má (po ustálení min. několik desítek minut po odpojení od nabíječky) asi12,8-12,9 V. I po několika dnech by měla mít okolo 12,5 V. Prakticky zcela je vybitá je, když  má bez zátěže asi 11,0 V.

 

Baterie, které bezvadně startují i po 5-ti letech opravdu běžně existují, ale jsou hodně opotřebené, mají mnohem nižší kapacitu, než když byly nové. Např. bat. 44 Ah měla po 5-ti letech asi 5 Ah a stále dobře startovala, až dokud nebylo potřeba několik  dalších startů krátce po sobě :-). Baterie 65 AH měla po 7 letech asi 12 Ah... Běžný "zátěžák" byl někde ve žlutém poli, čili sice již nic moc, ale vyloženě vadná také ne...

Na 100%-ní nabití autobaterie při nízké okolní teplotě byste potřebovali nabíječku  s vyšším dobíjecím napětím, při teplotě kolo 0 st. C min.  o 0,5 V. Tento zdánlivě malý rozdíl je u "napěťových" nabíječek podstatný.  Proto baterii raději nabíjejte při pokojové teplotě nebo ji v zimě zahřejte v teplé lázni (ponořovat max. jen pod horní víko!).

0/0
16.2.2012 19:39

Tomcaj

Re: Zkušenosti s autobateriemi 2.

Před výměnou baterie je potřeba ověřit stav dobíjení. Často špatné - nedostatečné - dobíjení může za to , že vyměněnou baterii musíte brzy opět vyměnit (třeba po roce).

Jednoduchou kontrolu můžete provést sami. Při nastartovaném motoru na volnoběh (a nevybité baterii - např. zapomenutými zapnutými světly) a bez zapnutých spotřebičů by na baterii mělo být napětí 13,8-14,7 V (dle typu vozu a baterie). Po zapnutí světel a třeba  vyhřívání zadního okna (nebo jiných spotřebičů, ale zase to nepřehánějte...) by napětí nemělo výrazně poklesnout, nemělo by poklesnout pod 13,2 - 14V (krajní meze k předchozímu rozmezí). Jinak je nutné dobíjení nechat opravit (u felicií typicky přesoustružit sběrací kroužky alternátoru, ne jen vyměnit opotřebené uhlíky) atd. 

Přečtěte si pozorně návod a záruční list k baterii, je to nepříjemné čtení, výrobce si někdy i odporuje, ale nějakých konkrétních hodnot a pokynů k reklamaci se dopátráte :-)

0/0
16.2.2012 19:57

Noirut

Reklama?

Reklama na Bosch? Líbí se mi, jak tam ta naleštěná, zřejmě nová baterie trůní a nový měřák od Bosche kontroluje stav ;-D A zrovna teď pro jistotu po těch mrazech nabíjím. Banner s nabíječkou z Lidlu ;-D Nevypadám hold tak Cool jako na té fotce...

0/0
16.2.2012 14:08

sent_items

Mhm.

jednotlivé články jsou tvořené kladnými a zápornými olověnými deskami. (opsáno z článku). Sice vím, že by bylo složité (zřejmě) vypisovat princip, ale kraviny prosím nepište ;-)

+2/0
16.2.2012 10:39

AceBird

Re: Mhm.

Nesmíte se divit. Jednotlivé články na iDnesu jsou tvořeny kladnými a zápornými olověnými deskami.

+2/0
16.2.2012 10:57

Karboxyl

Cože?

Hmm, zajímavé. Doteď jsem vždycky četl, že v mrazu baterie trpí a její kapacita skoro exponenciálně klesá a s rostoucím mrazem.

Dále jsem vždy četl, že pro dobytí jednoho nastartování stačí ujet tak 20 km. Mimochodem, kolik lidí denně dojíždí víc než 50 km? Chce mi snad pán říct, že když mám dojíždění pod 50 km, tak se mám radši jezdit autobusem?

0/0
16.2.2012 10:30

l.g

Re: Cože?

Ono je to dost blbě napsané. Když se sejde mizerný novinář bez sebemenší znalosti tématu, který se navíc neobtěžuje získané informace ověřovat s "odborníkem", který o problému ví akorát z "dílny od Franty", pak vznikne výtvor podobný tomuto článku.

+6/0
16.2.2012 11:44

McMatej

Re: Cože?

Nezlob se na sebe, ale vůbec si to nepochopil.

Mráz baterii nepoškozuje. Snižování kapacity nízkou teplotou je přirozené a po zvýšení teploty se kapacita opět zvýší.

Naopak samovybíjení je při vyšší teplotě (v létě) větší, to zapříčiňuje nižší stav nabití baterie a nižší stav nabití baterii poškozuje. Po ochlazení je baterie pořád nedostatečně nabitá. V létě, když je teplo, nejsou nároky na startování veliké a tak se toto neprojeví a také proto se péče o baterii v létě podceňuje. 

Projeví se to až v zimě a to nám chce autor naznačit.

0/0
16.2.2012 12:01

fredydusi

Proč pořád olovo?

Může někdo prosím naprostýmu laikovi jednoduše vysvětlit proč v dnešní době miniaturizace, rozvoje mobilních technologií či aut na eletrický pohon, jsou autobaterie stále ty velké těžké olověné krávy?

0/0
16.2.2012 3:46

Dragunov vz.63

Re: Proč pořád olovo?

Protože zatím nic jiného rozumně nezvládne to proudové zatížení při startování.

+1/0
16.2.2012 8:13

Dochy

Re: Proč pořád olovo?

jakou zivotnost ma supermoderni akumulator do notebooku/mmobilu? Obvykle tak dva roky, pri cene 3x vetsi a kapacite 10x mensi nez je oloveny akumulator. A pri nutnosti zachovat pracovni teplotu v rozmezi cca 0-30C. Vnitrni odpor a s nim souvisejici schopnost dodavat kratkodobe extremni vykony mluvi take pro olovo. Byvala uvadena jako prednost jeste odolnost na otresy, ale tady uz asi jine technologie budou dal.

0/0
16.2.2012 10:57

Antonín, topič

Kecy v kleci

Do práce jsem jezdil 11km, předchozí majitel občas 14 km o víkendu, baterku jsem dvakrát vybil do mrtě a vydržela taky 7 let.

Slušný auto nastartuje během 1 sekundy, při vybíjecím proudu 500A je to 500 A.s, což při dobíjení slaboučkými 4A dobijete i s padesátiprocentní účinností za 5 minut. 60 km je prostě BLBOST.

0/0
15.2.2012 23:03

Karboxyl

Re: Kecy v kleci

Taky mi to přijde jako totální hovadina. O to víc mě zaráží, že to říká člověk od výrobce baterií.

+1/0
16.2.2012 10:31

l.g

Re: Kecy v kleci

Myslím, že to je opravdu nesmysl. Dnešní auta jsou navržena tak, že i režim pouze krátkých jízd musí zvládat.

Jde prostě jen o to, že akumulátor je věc, která v autě stárne nejrychleji a již tříleté auto může mít akumulátor v mizerném stavu, pokud tam výrobce namontuje nějaký šmejd.

0/0
16.2.2012 11:23

Antonín, topič

Re: Kecy v kleci

Přesně tak. Kromě toho taky akumulátoru samozřejmě škodí přebíjení, což třeba u některých aut, kterým neustále praskaj žárovky, není asi neobvyklé.

0/0
16.2.2012 12:38

tompetr

Re: Kecy v kleci

přesně tak. Do práce jezdím 20 km tam a 20 zpátky a baterku mám už 8 let a šlape jak má i v mínus 20°C.

Článek je klasická reklama na Bosch + trochu plků okoloRv

0/0
16.2.2012 13:23

Lord_Faramir

Re: Kecy v kleci

Souhlasím, jezdím obvykle krátké trasy (do 20 km na jeden zátah, málokdy víc, holt po Praze), baterie je v autě pátým rokem (Varta) a auto i po týdenním stání v -20°C nastartuje naprosto spolehlivě. Baterie nebyla ještě ani jednou na nabíječce.

0/0
16.2.2012 15:05

Xladi

Re: Kecy v kleci

Blbost to je určitě, kamarád rozváží zboží nákladním autem a najede tak 200km za den a má i přes 20 zastávek a pochopitelně pokaždé startuje, to by se musel neustále vybíjet ale baterie drží.:-)

0/0
18.2.2012 22:07

martin2580

Otazka pro nekoho kdo tomu rozumi, nejsem vsevedouci....

Jak se chovaji baterie v autech, ktere maji start&stop system? Mam mondeo s timto systemem a zajimalo by me, co to baterii dela a jak dlouho vydrzi, kdyz ctuvten clanek, ze by se melo jet alespon 60km a me to vypne motormna kazdy druhy krizovatce v Praze.

0/0
15.2.2012 21:23

McMatej

Re: Otazka pro nekoho kdo tomu rozumi, nejsem vsevedouci....

Spotřeba a zatížení baterie na nastartování zahřátého motoru je výrazně menší než první startování. Těch 60 km je nějak moc, už to tady zpochybňoval kde kdo.

0/0
15.2.2012 23:23

nosalis

Re: Otazka pro nekoho kdo tomu rozumi, nejsem vsevedouci....

kdyz uz o tom pisete, jakou to ma prodlevu ten start stop ??

mne tot toiz prijde jako totalni volovina a v autech bych to nechtel .. tak by mne zajimalo, jestli je to opravdu k necemu dobre

0/0
25.2.2012 1:59

yyq

Re: Otazka pro nekoho kdo tomu rozumi, nejsem vsevedouci....

no snad jeste mate diesel a jste stastny, jak usetrite dve deci na100:-)jsou tam baterky dve, na jednu jdou klima, svetla, radio, kdyz motor stoji, druha-normalni porad startuje:-)jo filtr pevnych castic ma taky porad suboptimalni teplotu, takze toto ekologicke auto se muze vyhodit do srotu drive nez vsechna ostatni.jedinou vyhodu, kterou vetsina tehle aut ma,ze tento system jde vypnout:-)ale, co v aute neni, tak se nepokazi,ze.hodne taky brzdete,to se akumulator dobiji, tak pak muzete drive menit akumulatory dva, ten filtr a brzdove desky a kotouce:-)

0/0
25.2.2012 20:54

calypsol

matematika

Tohle je matematicky nejaky nesmysl, ne?

"Když akumulátor kupujete, nechte si od prodejce změřit jeho

nabití. Když je nabitý pod 70 procent (u dvanáctivoltových baterií pod

12,4 V), zvažte jeho nákup"

Takze 12,4 je 70 procent ze dvanacti ??

+1/0
15.2.2012 18:06

martin1234

Re: matematika

ježíšmarjá, ty jseš možná sice matematik, ale o elektrice nemáš páru. Znáš to: když tomu nerozumím, tak se slušně zeptám nebo držím hubu

+11/0
15.2.2012 20:07

zdarma

hmm...

Stupeň nabití není lineární vzhledem ke svorkovému napětí.

0/0
15.2.2012 21:08

martin1234

Re: matematika

dobrá, ještě mírné vysvětlení (s olověnými baterkami moc nedělám, tak si ta napětí budu trochu vymýšlet, když tak mě někdo opravte). Plně nabitá baterka z nabíječky má cca 13.5V (100%). Úplně vybitá 11V (0%) (ne že by nešla vybíjet až do nulového napětí, ale už nedodá potřebný proud a taky se nevratně poškodí). Takže 70% kapacity je  vyzkoušeno že je  zhruba 12.7V. Tento postup ale neplatí u Ni akumulátorů, tam je napětí při 100% nabití dost proměnlivé a nedá se podle něj řídit.

0/0
16.2.2012 11:05

l.g

Re: matematika

Nejdůležitějším parametrem akumulátoru je, jak se chová při zátěži. Kolik voltů na něm naměříte když má nulový odběr je naprosto lhostejné. To co popisujete je jen velmi orientační informace, která platí pouze pokud je akumulátor v pořádku.

Můžete klidně naměřit na dosluhujícím akumulátoru 13,5V, když ho zrovna odpojíte od nabíječky. Když ho ale zatížíte, bude mít třeba jen 5V a to už starterem ani neotočíte, i když jste akumulátor právě "nabil".

+1/0
16.2.2012 11:34

šelma6005

Re: matematika

Já jsem zažil třeba aku, který měl tak velký vnitřní odpor že při nabíjení na jeho svorkách jsem měl přes 16V, ale stačilo 5A odběru hned po nabití a napětí kleslo na 11V. To je to o čem píšete.

0/0
16.2.2012 14:42

martin1234

Re: matematika

tož ja, ale šlo o napětí na novém akumulátoru a vysvětlení těch 70%. Jinak tomu parametru co popisujete, se obvykle zjednudušeně říká vnitřní odpor.

0/0
22.2.2012 11:01

Leinad

Auto je na dálku

Jestli tě baví jezdit 10-20 km, proč nejezdíš metrem? :-P

0/0
15.2.2012 15:44

jnnj

Re: Auto je na dálku

Jé, to by bylo bezva, kdybys nám ho přijel vykopat, já bych s ním jezdila. Mám to na vlak přesně 10 km a na kolo vždycky není počasí ;-)

+10/0
15.2.2012 17:45

Karboxyl

Re: Auto je na dálku

Tak ty jsi přesně ten případ, který nutí ostatní obyvatele republiky mluvit o blbých pražácích.

+3/0
16.2.2012 10:33

Leinad

Re: Auto je na dálku

Tak si tam místo metra dosaď třeba šalinu nebo trolejbus.

0/0
16.2.2012 10:39

Karboxyl

Re: Auto je na dálku

jasně, výdyť trolejbusy nebo trmavje jezdí běžně po českých luzích a hájích ;-D

To děláš schválně, nebo jsi opravdu tam blbej?

+2/0
16.2.2012 10:41

Horez

Re: Auto je na dálku

To je kvalitka ty tvoje názory ;-D Byls už někdy mimo Prahu? :-)

+1/0
16.2.2012 12:31

l.g

Voltmetrem

Voltmetrem se stav akumulátoru zkouší dost blbě. ;-D Voltmetr vám ukáže maximálně to, že je akumulátor naprosto v háji. Což poznáte stejně po otočení klíčku v zapalování.

Ach jo. Zase jen keci...

+1/0
14.2.2012 0:43

Andee

Re: Voltmetrem

Franta Dvořák viděl nápis VOLTCRAFT, tak si myslel, že je to voltmetr ;-D

+1/0
14.2.2012 12:04

JeFFik

Re: Voltmetrem

v článku se píše o "stavu nabití aku" ne o "stavu aku (všeobecném)" a stav nabití lze při znalosti nabíjecí a vybíjecí křivky akumulátoru zjistit pouhým (dostatečně přesným) voltmetrem.

0/0
14.2.2012 14:36

l.g

Re: Voltmetrem

A vy tu křivku u svého akumulátoru přesně znáte?

Notabene se ta křivka mění se stářím akumulátoru i s teplotou okolí. Čili nepoznáte vůbec NIC. Jen to, pokud je akumulátor zcela vybitý.

0/0
14.2.2012 19:27

Antonín, topič

Re: Voltmetrem

No, když ho nabijete na 14V a za půl hodiny ukazuje 12.6V, tak je taky v háji.

0/0
15.2.2012 23:04

l.g

Re: Voltmetrem

Vždyť to říkám. Poznáte akorát to, že je akumulátor vybitý. ;-D

0/0
16.2.2012 11:50

Antonín, topič

Re: Voltmetrem

No, on není vybitý zcela. To bude, až se člověk pokusí nastartovat :-)

0/0
16.2.2012 16:00

Kazeasch

Re: Voltmetrem

Zase tak blbá rada to není. Nedávno jsem kupoval baterku v OBI, a když jsem si je obešel (bylo to už hodně probraný, a v OBI jsem skončil protože jsem ji potřeboval a bylo 8h v neděli večer), tak 3 z 5 měli pod 12V a 1 dokonce jen něco přes 9V. Poslední měla 12,7 tak jsem ji vzal a zatím drží. Takže alespoň pro základní orientaci se to dá, ale stejně by každej kdo prodává autobaterie měl být schopen každýmu před očima dát baterku na zátěžák.

0/0
17.2.2012 13:25

GenEtt

Nekecej !

0/0
13.2.2012 22:52

GenEtt

Re: Nekecej !

tak jsem si teď přečetl i něco víc, než nadpis a musím konstatovat, že buď jsem ožralej nebo je dneska 1. apríla. Takže baterkám vadí teplo, proto jsou umístěné v motoru a proto v zimě nemúžu nastartovta. Voila ;-D

0/0
13.2.2012 22:55

Andee

Re: Nekecej !

Zamysli se příště, než nám něco napíšeš ;-)

0/0
14.2.2012 11:56

Solenza

Re: Nekecej !

Vždyť je to v článku napsáno. Když je léto a jede se na dovolenou, tak se baterie rychleji vybíjí, než v zimě. Naopak v zimě se vybijí pomaleji, protože se studenějším elektronům v té zimě necche moc pohybovat, proto samovybíjení klesá. Bohužel ale také klesá ochota promrzlé vybité baterie nabíjet se, proto se zakrátko začne chovat jako plně nabitá, ikdyž není. Aby se plně nabila, musí se trošku ohřát, jinak se ji nechce ani nabíjet, ani moc samovybíjet. ;-D

0/0
14.2.2012 17:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.