Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Moderní automobily budeme muset chránit proti hackerům a virům

Telematické systémy v moderních automobilech přinášejí zákazníkům donedávna nevídané funkce a komfort. Odborníci na počítačovou bezpečnost ale zároveň varují, že auta se mohou stát cílem útoků hackerů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S-Tony

Koupím: FW

Koupím HW Firewall na Oktavii 1.8 TSI do racku pod autorádio.

Nabídněte. :-P

0/0
16.2.2012 0:59

kacana

Na tom neni nic zvláštního

Do moderních součástí zařízení se v dnešní době montují "kurvítka" která se aktivujou při prvním použití. A pak již po uplynutí doby záruky postupně vyřadí součástky z provozu. Firmy a servisy mají tak práci a HDP roste R^

0/0
15.2.2012 18:26

S-Tony

Re: Na tom neni nic zvláštního

Si to nech nahackovat a budeš mít pokoj. :-)

0/0
16.2.2012 0:54

Kosta262

Re: Na tom neni nic zvláštního

Dělník na lince uviděl novinku a udělal si z ní konspirační teorii. :-D

Nemůže jít náhodou o bezpečnostní zařízení, které vyřadí systém z provozu ve chvíli kdy se předpokládá konec jeho životního cyklu a má dojít k jeho výměně? Aby nezpůsobil nehodu například?

0/0
16.2.2012 10:10

Antonín, topič

Re: Na tom neni nic zvláštního

Jakou nehodu způsobí DVB-T settobox? Který má stabilizátor přilepený na kondenzátor?

0/0
16.2.2012 22:08

rudi7203

Někdo má smůlu už předem

Mám kamaráda, který nemůže vlastnit chytrý telefon, nemůže jezdit v nových autech, k počítači může tak na 10m a to vše jen proto, že v jeho přítomnosti to všechno okamžitě kolabuje:-)) Jezdí ve staré Omeze a i tam to je o hubu. Ten už si chudák do ničeho novějšího nesedne;-D

0/0
15.2.2012 16:40

hefaistosh

Re: Někdo má smůlu už předem

Tak takového mám také.Ne,že by to dělal schválně,ale když potřebuje něco dělat na jakémkoliv pc tak se pokaždé něco stane.Stačí maličkost jako otevřít jen třeba prohlížeč a už se pc zasekne nebo se samo restartuje,nebo přestane chodit přenášení dat přes bluetooth,či online data.Telefony samozřejmě také nestíhá obměňovat,ale u nich to už je rukama.Má to holt někdo kliku.

0/0
15.2.2012 17:48

HrubesaMares

Re: Někdo má smůlu už předem

hmm, i stara Omega (oba typy) mela elektronickou ridici jednotku - asi to s nim nebude tak zle ;-)

0/0
16.2.2012 13:17

rudi7203

Re: Někdo má smůlu už předem

To já vím. proto píšu, že i v tomto autě je to o hubu, ale není celkově vybavená 50 jednotkami, které spolu komunikujou. V novém autě jsou i el. okna přes jednotku, která komunikuje se všemi ostatními. A ta je u řidiče sakra blízko;-D já jen, že až toho člověka posadí do auta, které bude mít vše by-wire, tak se ani nerozjede, natož aby zabrzdil;-)

0/0
16.2.2012 14:04

HrubesaMares

Re: Někdo má smůlu už předem

jo, neco jako v Demolition man - vyresetovany (policejni) auto ;-D

0/0
16.2.2012 16:47

JavorMagor

Re: Někdo má smůlu už předem

jsou individua, po jejichz prichodu do mistnosti praskaji zarovky a elektromer se samovolne roztoci... to bude ta aura ;-)

0/0
16.2.2012 19:51

dracekv1

To je asi jako s PC

PC se samo od sebe nezaviruje. Uživatel musí vir nainstalovat.

0/0
15.2.2012 13:23

JavorMagor

Re: To je asi jako s PC

jj, presne tak, je to jako PC napojene 24h na internet.

Pokud na druhe strane je hacker anebo aspon prumerne zdatne dite, ktere umi scriptovat a ma dost casu, drive nebo pozdeji najde nejakou skulinku kudy se do toho pocitace dostane.

0/0
15.2.2012 13:40

Rambo-x

Potřebuji radu

Potřeboval bych heknout kamarádova favorita,na dálku mu potom vyřadit motor aby zůstal stát někde v poli,jde to;-Djá jsem slyšel že škodárna a frenk se hekují přes stěrače,nebo přes anténu rádia.....;-D[>-]

Ale teď vážně,to jako jde u nových aut odstavit na dálku brzdy,copak nová auta nemají klasickou kapalinovou brzdu,pedál-brzdový válec-posilovač(případně ABS a takový kraviny)-kola.........tam snad už i brzdový pedál má snímač který to převede do elektronické podoby a nějaký servomotor teprve začne brzdit,pokud jo tak si moderní auto v životě nekoupímRv

0/0
15.2.2012 12:48

Joe Davola

Re: Potřebuji radu

Stačí nějak přesvědčit jednotku ABS, že jsou kola zablokovaná. Jednotka uvolní ventil a nezabrzdíš. Není to zrovna realistický scénář, protože tam bude spousta ochran apod. Ale kdyby se někomu podařilo přehrát firmware jednotky, tak to asi možné je.

0/0
15.2.2012 13:00

JavorMagor

Re: Potřebuji radu

realisticky scenar to mozna je, ale jen u aut, kde se ridici jednotka ABS bavi po te same sbernici s elektronikou pro vnejsi komunikaci.

Ale proc zustavat jen u ABS, moderni auta maji v drtive vetsine elektronicky plynovy pedal, stabilizaci (tim prehranim firmwaru by slo pomerne "jednoduse" udelat z ni "nestabilizaci"), jednu dobu se hrozne mluvilo o Steer by Wire, nastesti to myslim zadne auto zatim nema, ale je to jen otazka casu, kdy i rizeni pujde po dratech :p

Kazdopadne riziko, ze vas nekdo hackne je nic v porovnani s tim, ze se vam auto podela v momente, kdyz budete resit nejakou krizovou situaci v realnem provozu. Idealne budete predjizdet, na tachaci 200 a auto  prestane brzdit a zatacet, ale zato se vam ozve medovy hlas, ze je treba zajit do servisu. Ale ma to i svetle stranky. Po 10ti kotrmelcich pres strechu a 50 nafouklych airbagech vam to zavola samo rychlou ;-)

0/0
15.2.2012 13:35

Rambo-x

Re: Potřebuji radu

Tak to je pěkně na hov*o,vždycky by to mělo být nějak udělané aby prostě se šlápnutím na pedál brzdy prostě auto brzdilo,vždycky může být zkrat v elektronice která to třeba vyřadí nebo něco takového

Jj zlaté brzdy na škodárně-pedál-posilovač-brzdový válec-potrubí-brzdy,pokud je to v pořádku tak se tam nemá prakticky co po*rat,ale zase teď bez ABS na sněhu s lehkým předkem je brzdění hardcore

0/0
15.2.2012 14:29

JavorMagor

Re: Potřebuji radu

Toz zatim tam nejsme, kazda elektronika kdyz se v aute podela prejde do nejakeho nouzoveho rezimu a porad to tak nejak jako trosku funguje, ale inzenyri delaji vsecko pro to, aby mnozstvi moznych elektronickych katastrof bylo rok od roku vetsi. ;-)

0/0
15.2.2012 14:54

Gamehoror

Re: Potřebuji radu

Tak obráceně :-)

Vjedeš do zatáčky a auto Ti pro změnu dupne na brzdu aby ses dostal do protisměru pod rozjetou tatru.

Pokud už auta budou vybaveny nějakými čidly která by vyhodnotila situaci jako kritické nebezpečí a spustí brzdy.

Možná by tak nájemný vrah mohl jen jet za tebou, napíchnutý na tvůj automobil počítač a v pravou chvíli vyvolal nějakou tu nečekanou akci  :-)

0/0
15.2.2012 15:37

JavorMagor

Re: Potřebuji radu

;-D

s temi aktivnimi brzdnymi asistenty to je taky sranda, tolik let se o tom mluvi a krom Sklassy mercedesu je jaksik ticho po pesine. A ta premiera v S klasse tez stala za to, sesrotovat dve fungl nova Ska pred davy novinaru a nasledne se prokecnout, ze ta elektronika byla behem prezentace  vypnuta a ridic odhadoval brzdny bod v umele mlze pomoci prkna hozeneho na podlahu ;-D ;-D;-D;-D

0/0
15.2.2012 15:43

Rambo-x

Re: Potřebuji radu

Největší haluz by musela být,už jsem o tom slyšel,že se dělaly pokusy s elektronickým řízením,že by se pohyby volantu nejdřív převedli do elektronické podoby,a až teprve motor by točil se samotným řízením...............nojo,proč dělat věci jednoduše,když jdou udělat složitě,proč dělat takové věci,když existuje jednoduchá lehká hřebenová převodka řízení,případně doplněná obyčejným posilovačem

0/0
15.2.2012 16:50

Joe Davola

Re: Potřebuji radu

Asi to myslíš jako legraci. Inženýři samozřejmě dělají všechno, proto aby v případě selhání nedošlo ke katastrofě. To co jsem psal výše platí pro hypotetickou situaci kdy se útočníkovi cíleně podaří narušit integritu systému.

0/0
15.2.2012 16:43

JavorMagor

Re: Potřebuji radu

naopak, inzenyri delaji vsecko pro to, aby soucasna auta dozila zaruku a pak se rozpadla a aby na kazde soucastce minuleho modelu usetrili 30% nakladu.

vyrobit mechanicky odolne auto z dobrych materialu vyjde draz, nez vyrobit nejakou downsizovanou ku*vu a pak to zpetne nahnat elektronikou a turbama.. zadne bezpecnostni rezervy, vsecko spocitane na krev...

0/0
16.2.2012 19:54

LaHa1

nekoupím si moderní automobil

a je to!

+1/0
15.2.2012 9:45

0xf

Re: nekoupím si moderní automobil

taky to tak vidim ono me by nejake 1,2tsi tezko uspokojilo :-D a doby krasnych V8 v evrope ani nezacaly a jsou pryc... takze radej zustanu u starych popelnic co maj jeste co rict..

+2/0
15.2.2012 9:53

rudibundus

Re: nekoupím si moderní automobil

Tohle prohlásil před lety můj kamarád o platebních kartách. Dosud se zuby nehty drží, ale podle jeho slov už dlouho nevydrží. Škoda.

0/0
15.2.2012 10:55

0xf

Re: nekoupím si moderní automobil

tak platebni karta muze omezovat... ale auto je porad dopravni prostredek jestli traboch nebo fabka... takze dokud jezdi nijak to neomezuje... teda az na nejake priblble snahy statu rici co je dobre mit

0/0
15.2.2012 11:08

poterienko

TSI

Nové koncernovky s 1.2 TSI mají taky slušný "antivirus" respektive firewall. Už asi rok se snaží firmy prolomit ochranu řídící jednotky, aby to mohli krutopřísně vočipovat jak 1.9TDI, ale stále se nedaří.

0/0
15.2.2012 9:41

JavorMagor

Re: TSI

ajajaj, tak tohle zrovna neni kandidat na zvyseni vykonu,  i v tom vykonu jak to je bych mel strach.

A i Skoda (politicky) rika, ze by to "mohlo" vydrzet 250tkm pri slusnem zachazeni.

Tohle neni jak nejaky polozemedelsky turbodiesel, kterym ocipovanim zvysite o polovinu vykon a zkratite zivotnost z 1 000 000km na 600 000 ;-D

0/0
15.2.2012 9:55

HrubesaMares

Re: TSI

tady by to fungovalo podobne - akorat ta zivotnost by byla ze 60.000 na 30 ;-)

0/0
16.2.2012 13:20

JavorMagor

V Cechach zadny problem, ojetiny jsou nehacknutelne

A kdyz to vemu ad absurdum, tak takove mergly ze 70tych v dieselu funguji i bez baterky, jak to jednou naskoci.

Z motoru tam vede jediny drat a to je teplomer. Dokonce ani nemusi byt klicky ve spinacce protoze nafta se pousti do strikacky zvlastnim mechanickym tahlem, kterym se taky chcipa motor.

Kdo to nezazil, nepochopi. ;-)

0/0
15.2.2012 9:15

BOP B 3AKOHE

Re: V Cechach zadny problem, ojetiny jsou nehacknutelne

To není teploměr, ale solenoid ;-)

0/0
15.2.2012 9:31

dracekv1

Re: V Cechach zadny problem, ojetiny jsou nehacknutelne

Já bych řekl že opravdu teploměr. Solenoid je ventil.

0/0
15.2.2012 13:47

RBrider

Tož kamarad ma mergla

ne,

a chytil tam ten burglar

Než to odviroval, tak to jezdilo jenom na petrolej

no ne?? A NEJHORŠÍ je, že to radio pořád hrálo karla gotta a nešel mu zapalovač, bo on kuři 50 denně 8-o8-o

Tak bacha na ty viry

0/0
15.2.2012 7:50

JavorMagor

Re: Tož kamarad ma mergla

vsechny firmy vyrabejici "chytrou" elektroniku si nechavaji "zadni vratka", kterymi mohou sbirat udaje o "svych" zarizenich. je to tak u vyrobcu mobilu, takze to bude i u aut.

tohle nejsou ani tak bezpecnostni diry, jako zamer.

takze mozna brzo prijde doba, kdy si uzivatele budou masove "jailbreakovat" auta a bud svepomoci anebo pomoci "hackeru"  odstranovat ze svych milacku spyware.

svet se ve psa obraci ;-D

+1/0
15.2.2012 9:24

aspidla

Hrozba je to naprosto reálná, žádný bulvár

Hrozba je to naprosto reálná a netýká se jen automobilů. Viděl jsem pokus, kdy se podařilo na dálku přenastavit palubní počítač v autě tak, že tachometr neukazoval správnou rychlost. Z jiného soudku je ovládnutí osobní insulinové pumpy přes WiFi. Obecně veškerá zařízení, která jsou vylepšena bezdrátovým přístupem jsou zranitelná, samozřejmě pokud výrobce zanedbá bezpečnost. Zkuste si na svém mobilu zapnout Bluetooth v režimu vyhledávání dalších zařízení a projděte se kolem zaparkovaných aut. Budete se divit, kolik aut vám odpoví. Totéž zkuste v hospůdce, tramvaji nebo kdekoliv, kde je více lidí. Budete se divit, kolik lidí si nechrání své mobily a radostně nechávají zapnutý Bluetooth v režimu "viditelný všem". Potom už stačí troška šikovnosti, volně stažitelný prográmek a správná dávka drzosti a fantazie. O důležitých řídicích systémech připojených do Internetu ani nemluvě. Věřte mi, něco o tom vím. Aleš Špidla

0/0
15.2.2012 7:49

steve78

Re: Hrozba je to naprosto reálná, žádný bulvár

a přesně tyhle pitomci o kterých píšeš napsali ty příspěvky pod tebou. A jednou se budou divit až jim přijde velkej účet za telefon, protože přes jejich mobil někdo posílal premium SMS, a podobně... Sami tomu nerozuměj ale poradit si nenechaj

0/0
15.2.2012 7:57

zlababa.dvur

Re: Hrozba je to naprosto reálná, žádný bulvár

a ono už neplatí, že řídící jednotka vozu, a komunikační systémy jsou dva oddělené na sobě nezávislé okruhy?

0/0
15.2.2012 8:49

0xf

Re: Hrozba je to naprosto reálná, žádný bulvár

dnes jiz ne... ja treba mam startovani na dalkac ale uz jsem videl udelatko na 300C srt ze pres compik a wifi to predehrivalo auto a poskytovalo dalsi info ktere jsou v ridici jednotce.. tak je to pohodlne a zajimave akorat ze tam muze byt dira... nastesti si takove auto kupovat nikdy nebudu porad budu jezdit ve svy popelnici :-) ktera ty dnesni elektronicke kramy nema...

0/0
15.2.2012 9:05

f0rr35t

Re: Hrozba je to naprosto reálná, žádný bulvár

Souhlasím. To samé WiFi sítě... dnes už je to sice lepší, ale pořád se dají najít úplně nechráněné sítě (prostě zapnete notebook a on se sám připojí k úplně cizí síti). Pak se někdo může divit, až mu u dveří zaklepe PČR s povolením k domovní prohlídce, protože přes jeho linku někdo poupravil stránky nějaké politické straně.

0/0
15.2.2012 9:05

0xf

Re: Hrozba je to naprosto reálná, žádný bulvár

ne takto to opravdu nefunguje ale 7ze je jich vetsina spatne zabezpecena je pravda

0/0
15.2.2012 9:10

f0rr35t

Re: Hrozba je to naprosto reálná, žádný bulvár

To "hackování"? Samozřejmě že se útočníci umějí skrýt jinak, ale co jim brání to udělat takhle? Ale vážně, nikdy jsem nic takovýho nedělal a rád se nechám poučit.

0/0
15.2.2012 9:20

f0rr35t

Re: Hrozba je to naprosto reálná, žádný bulvár

Mimochodem: třeba ne z důvodu, že by se neuměli skrýt, ale prostě protože si chtějí dotyčného udělat pěkně blbou srandu?

0/0
15.2.2012 9:28

0xf

Re: Hrozba je to naprosto reálná, žádný bulvár

jen naprosto obecne vetsina wifi je zabezpecna at uz wpa,wpa-psk,wpa2 a td... nektery veci jdou lousknout nektere nejdou... moda zabezpeceni na mac adresu uz odezniva byla to hloupost... nebo respektive je to jen jeden zmnoha prvku... ktery sam o sobe nic neznamena. Takze neni to tak ze otevrete notebook a kliknete connect chcet to trosku vice znalosti. Vasemu prizpevku jsem proto moc neporozumel. Nicmene co se tyce anonymizace je to dneska tak ze se pouziva vlastni dns server,  nejake vpn pripojeni a tento zaklad se pak ruzne obohacuje a kombinuje...

0/0
15.2.2012 9:51

f0rr35t

Re: Hrozba je to naprosto reálná, žádný bulvár

Uznávám, že jsem to s tou wifi napsal dost naivně a úplně nezabezpečených sítí asi moc není (a hacker si klidně dá práci se zjištěním hesla)... Že se dnes dá schovat za desítku různých tunelů a proxy vím, jen jsem to nikdy nepoužíval. Mám pocit, že když se v tom člověk nepohybuje, tak si tím dokáže víc uškodit než pomoct.

0/0
15.2.2012 10:11

rudibundus

Re: Hrozba je to naprosto reálná, žádný bulvár

"Budete se divit, kolik lidí si nechrání své mobily a radostně nechávají zapnutý Bluetooth v režimu "viditelný všem"..... "

Vůbec se nebudu divit když v názvu BT uvidím že jde o telefon se Symbianem 9 a vyšším. Čeho byste chtěl s tím "volně stažitelným prográmkem dosáhnout" třeba na takové N E52, N8, N95, N73...? Puberťáckého bluejackování? Mě napadá možné využití snad jen k sondování, kam až by mohla sahat lidská blbost.

0/0
15.2.2012 10:44

libedejroznec

stačí

kouzelné tlačítko "Off" .. :-)

0/0
15.2.2012 7:44

Tutek v.1.1

jedu jedu a najednou modrá obrazovka

a tak budu muset zastavit, zmáčnout CTRL+ALT+DELETE a otevřít všechny okna, aby mohly naskočit wokna.

Krásná představa ;-O

0/0
15.2.2012 7:36

duch zavražděného iuose

hmm

Ono je to i po takových letech pořád vtipný?

jestli se nepletu, tak wokna, tedy přesněji win ce používají čínský multimedia. A i tam bych se toho nebál. Spíš bych měl obavu z koncernových záležitostí, to se za chvíli naučí kdejaký trouba s vybavením a bude škodit

0/0
15.2.2012 8:09

zlababa.dvur

Re: hmm

microsoft programuje řídící jednotky Formule1 :)

0/0
15.2.2012 8:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.