Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Praga V3S: kdo v zimě nečetl noviny, ten ji nenastartoval

Tenhle terénní speciál zná v Česku snad každý. Koneckonců v armádě, autoškolách u dopravních podniků a kdo ví kde ještě ho mají ve službě dodnes. První tři prototypy vyjely na silnice přesně před 60 lety a ze všech československých náklaďáků se vyráběl nejdéle.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

chadwey

V3S

Jel jsem v ní jednou a byl to zážitek na celý život :-)R^

0/0
4.4.2012 20:59

HrubesaMares

a kde jsou

mekcene plasy? 8-o;-)

0/0
27.2.2012 15:48

111

Legenda

Legenda - poměr cena /výkon - nedostižný. Škoda slabších brzd a podvozku - nad 85 km/h už hrozilo uvolnění kardanů, takže vylepšit ji jen silnějším motorem nejde...

Ovšem pružnost podvozku a prostupnost terénem + variabilita snese srovnání dodnesR^[>-]

+1/0
25.2.2012 8:11

paprna

Re: Legenda

Spis ventily a pisty nad 65 uz, ne?

0/0
29.2.2012 19:51

LiborAxel

Je

to stroj,dělal jsem na ní autoškolu,měl jsem ji na vojně, nafasoval jsem později Tatru.Škola řidičů jak vyšitá.Po revoluci jsem začal na MKD a jezdím až do dnes a nepamatuji auto se kterým bych si užil víc zábavy než s touto babičkou;-D;-D;-D

0/0
24.2.2012 23:23

syn truhláře

To musí být nezmar auto,

To má jen 13 koní /l obsahu. A musí to mít velkou pružnost motoru.

0/0
24.2.2012 19:34

dracekv1

tv

Když kdysi Amící viděli na jednom mezinárodním vojenském dni, co V3S projede, tak jim spadla brada xD To je fakt.

0/0
24.2.2012 18:14

kikinzkozlova

Klimatizovaná kabina T-810

Přátelé, klimatizovanou kabinu T-810 jsem v naší armádě opravdu neviděl...

0/0
24.2.2012 0:57

FYV

Inu co dodat "české HUMMER"

nesmrtelná kára do nepohody :)

+1/0
23.2.2012 22:19

humanitární bombardér revival

Re: Inu co dodat

ani né. tenhle glorifikovaný megakřáp nepohodu ještě zvětší :-)

+1/0
24.2.2012 14:17

Škubi

Re: Inu co dodat

Že je něco zastaralé ještě neznamená, že je to špatné... Hlavně když se to dá opravit kladivem a větví ;-)

+1/0
25.2.2012 9:10

B-25

Hasiči z Nového Zélandu..

se doslechli o "autě, co všude projede", čili V3S ;-). Sami měli už dávno nepoužívaný válečný Studebaker US6. Vojenské muzeum v Lešanech o něj stálo - nakonec to dopadlo výměnou kus za kus. Pragovka dnes slouží v daleké cizině - k všeobecné spokojenosti, a zrenovovaný Studebaker coby kat'uše najdete na výstavní ploše muzea...R^

Dobrý obchod, ne?

+1/0
23.2.2012 20:25

TondaN

jo jo

to je nostalgie..:-)

0/0
23.2.2012 20:19

Petsikovec

vyslovuji úctu

S článkem souhlasím téměř ve všem. Celkem 35 let jsem s ní v byl v blízkém kontaktu. Naučil jsem se na ni řídit, dodnes vidím, že nám věrně slouží.  Souhlasím s tím, že pro armádu (ale i civil) byla ve své době nezastupitelná, jak bylo mnohokrát řečeno, stala se legendou. Jen si vzpomeňte, vídáme je jako sklápěče, valníky, množství skříňových variant, cisteren, jeřáby, vrtné soupravy  a další speciály. Už tato rozmanitost hodně napoví.

A ty zkušenosti? Začnu třeba u toho řazení. Stále řadím nahoru s dvojím vyšlápnutím, dolů s meziplynem. A každý automechanik mi to schvaluje i na dnešních osobácích, neškodí to. Co o provozu? Když se jednou roztočila, tak dojela. Sice s kraválem, nepohodlně, ale dojela. O startování? Dobré baterie, éter i to Rudé právo stačilo na počasí na české Sibiři (tak říkali Sověti Libavě). V záloze byly ještě startovací kabely. Zažil jsem i takové, které hřály, ale v Zilu bylo tepleji. V terénu uměly hodně, ale T805 nebo Zil s podhuštěním projely lépe. Přesto = 1.

+1/0
23.2.2012 20:19

habr

Re: vyslovuji úctu

No dobře, že jsi napsal o "Kačeně" T 805. Další nesmrtelné auto v terénu, jen v trochu jiné váhové kategorii.

Ale ta nostalgie je dle mne sice oprávněná, ale neměli jsme jiné srovnání. Takže ve Východním bloku dlouho dobré terénní auto, ale když přišla IFA na "balónech", V3S často smutně koukala co tato auta projela.

0/0
23.2.2012 22:27

Toulík

Nenahraditelné vozidlo.

VéEska je nesmrtelné vozidlo, které málo co překoná. V práci ji používáme modernizovanou dodnes a nemá na trhu nástupce, který by se jí průchodností terénem vyrovnal. Máme na podvozku PV3S jeřáby AD 80, několikrát jsme hledali náhradu (Tatra, Liaz, Mercedes ATEGO atd.), bohužel nic nedojede tam kam potřebujeme. Jedniná PV3S nikdy nezklamala. Nezbylo nám, než vzít tři podvozky véesek, namontovat nové silnější motory, převodovky, posilovač řízení, jiný brzdy, vzduchový sedačky atd atd. Dnes si to mastěj skoro stovkou, chlapi točej volantem jedním prstem. Když v kopci chlapi předjížděj kamion, maj šoféři kamionu oči půl metru před předním sklem :o))

0/0
23.2.2012 20:05

fsp1111

Re: Nenahraditelné vozidlo.

To už muselo projít schvalováním a novou homologací, ne?

0/0
23.2.2012 21:09

karakaly

Re: Nenahraditelné vozidlo.

Toto ma zaujalo, v Domaniži, okr. Pov. Bystrica, som videl autožeriav P V3S, akurát zvuk bol iný - motor z Avie. Bola veľmi zachovalá a mala ŠPZ a na okne nálepku STK.

   Čo sa týka radenia s medziplynom, používam to od môjho prvého auta Š-105L r.v. 1988. Zvlášť sa mi to osvedčilo u Alfy Giulietta 1,6. Starý šoféri v tomto majú pravdu, prevodovke to pomáha.

0/0
23.2.2012 23:48

přituleň

Re: Nenahraditelné vozidlo.

Do některých verzí V3S se montovaly motory z Avie, které měly turbo, vyšší výkon a nižší spotřebu. Pak se označovaly jako V3S M5 (myslím, že to byla pětka). Další variantou bylo, že se na podvozek V3S usadila kabina z Avie, sem tam lze taková krabice taky potkat.

0/0
24.2.2012 20:34

Toulík

Re: Nenahraditelné vozidlo.

člověče ani nevím. Nedělalo se to u nás, dělaly to Vojenské opravárenské závody v Přelouči.

0/0
24.2.2012 8:14

B-25

Jezdil jsem...

s Ventrou v autoškole (Svazarm) a pak chvíli na vojně - než jsem vyfásl Zila 131 s návěsem (rakety). Nevzpomínám si na blbé brzdy, ani na to že by netopila - natož na "opatrné" držení volantu... že bychom měli nějaké lepší kusy?? ;-D

0/0
23.2.2012 19:56

zorro_rojo

Re: Jezdil jsem...

On spis autor tak trochu keca.. stejne jako s temi steraci "na klicku". (aspon pokud vim, ta tam byla jen jako doplnek, ja ji pouzival kdyz prselo jen malo :] )

Osobne si na netopeni, nebo hluk a podobne nestezuju.. delal jsem na ni autoskolu, v zime. :]

0/0
28.2.2012 17:57

Škubi

Tady

je někdo hotovej z dávání meziplynů a ani to posat neumí ;-D Jo, bošák se zamáčkne, pak se pákou nastartuje a pak se otočením rozsvítí světla... Jen pro úplnost ;-)

+1/0
23.2.2012 19:39

m-karr

Re: Tady

Všichni kdo znají bošák to vědí a ti kdo ne, tak si stejně nedovedou představit, že by stačilo klíček zastrčit a nemusel se otáčet. To prostě nepřenesou přez srdce, stejně jako autor článku :-)

+1/0
23.2.2012 19:49

B-25

Re: Tady

;-D

0/0
23.2.2012 19:50

dracekv1

Re: Tady

Kdyby klíček. Stačilo cokoli, co se tam vešlo a už balubka svítila. Tejně tak to je u zetorů, jaw a podobě.

+1/0
24.2.2012 18:18

m-karr

Re: Tady

Já vím, obvykle závlačka správného průměru, protože se dala nosit za to očko na klíčích a nezabírala žádné místo.

Podle toho se poznali maníci co jezdili se zhasnutýma světlama :-)

0/0
26.2.2012 21:09

Yesname

Re: Tady

To jako že tam je pákový tlačítko? Když už jseš takovej kecpert?

0/0
23.2.2012 20:00

habr

Re: Tady

No víš já jsem viděl frajera, že vzal kliku, strčil jí nárazníkem do bajonetové redukce na řemenici - respektive klikové hřídeli, jen tak si protočil motor a potom houpl a motor vrčel. A bez bošáku.

Ale co pamatuji - jak píše jiný - pákou se nestartovalo - jedině páku za kolo a popostrčit, aby se auto rozjelo. Následoval svižný skok za volant a klasické startování rozjezdem.

ti co chtěli startovat startérem, tak mačkali jakési tlačítko - dle doby v různém provedení.

A bošák byl výborný zejména na š´tourání ve vlastním uchu.

0/0
23.2.2012 22:23

Škubi

Re: Tady

Copak o to, klikou jsme občas startovali i naší oktávku ;-)

0/0
25.2.2012 9:08

midlo

ty citace z příručky

evidentně vycházely z praktických zkušeností se stavbou Potěmkinových vesnic..

0/0
23.2.2012 18:33

Jozifek

V3S...

...dítě gen. Alexeja Čepičku, zeťáka soudruha klementa Gottwalda...

0/0
23.2.2012 18:20

Hnev lidu

Re: V3S...

tak o Čepičkovi se obecně mluví jako o troubovi, což úplně není pravda. A má jednu velkou zásluhu, dostal Reicina na šibenici.

0/0
23.2.2012 19:50

B-25

Re: V3S...

R^

0/0
23.2.2012 20:16

jmhad

nedávno jsem četl

že BARČU používá jeden horal v Alpách pro zásobování chaty místo lanovky.Prostě nic lepšího neexistuje.R^

0/0
23.2.2012 18:14

pavel.g

Re: nedávno jsem četl

Barča bylo něco trochu jinýho (jednalo se v tom původním slova smyslu o starou Š 706 R), ovšem to, že V3S do dneška není v mnoha aspektech překonaná, hlavně pokud jde o jízdní vlastnosti a schopnosti v terénu, to je nezpochybnitelný fakt

+1/0
23.2.2012 18:36

ditrinoroo

Pro MBobeš:

Milují "vejtřasku". Sice jsem ji na vojně před skoro 50ti lety neřídil, ale hodně často se v ní vozil. Mohu potvrdit, že ta mula vyjela absolutně všecko a kdo to s ní uměl, tak si ji nemohl vynachválit. Proto mě mrzí, že nedoznala nějaké modernizace ještě za života svých tvůrců, zlepšit by se dalo ledacos, ale to bylo by to jedno z nejlepších terénních aut světa, možná ještě dnes.

Hodně mě mrzelo, když jsem celá léta vídával z vlaku desítky těchto vozů víceméně rezivět pod přístřeškem vojenského skladu, tuším, že v Ústí n. Orl.

P.S. Přečetl jsem na www.expedial.cz o vaší první cestě do Mongolska s V3S. Pěkné.:-)

+1/0
23.2.2012 17:15

Yesname

Re: Pro MBobeš:

Ještě tam jsou. Ale bez přístřešku. Samý PADky.

0/0
23.2.2012 18:43

scaramango

zase trapný PR

:-P

0/0
23.2.2012 15:59

diskuter99

Re: zase trapný PR

a to jako pro koho? výrobce? :)))

0/0
23.2.2012 16:02

JavorMagor

Re: zase trapný PR

V3ska, elektromobil, V3ska, Elektromobil, noviny v sani, elektromobil ;-D zase elektromobil, nejake normalni auto a ... elektromobil.

Ja uz to radsi ani nekomentuju :-):-):-):-):-)

0/0
23.2.2012 16:05

milantc

Re: zase trapný PR

je mi Tě líto !!! :-/

+1/0
23.2.2012 18:04

tdvorak

Re: zase trapný PR

Jojo, internet je plnej PR článků o 60 let starých autech :-P

0/0
23.2.2012 20:57

Yesname

Re: zase trapný PR

Nejspíš aby se mohly rozprodat NZty. ;-D

0/0
23.2.2012 22:52

JavorMagor

Tak a ted prosim recenzi na UAZ

:-):-):-):-):-):-):-):-)

a nevim proc mi nekdo smazal prispevek o tom, jak strasne moralne zastarale V3Ska je. Toghle snad neni ani veteran, to je vojensky skanzen

0/0
23.2.2012 15:51

Metyl

Re: Tak a ted prosim recenzi na UAZ

S UAZem jsem byl dnes v Budejovicich, na ten nedam sahnout. Kdyz okolni ridici stoji kvuli havarce, nebo zapadnou do snehu, ja pouze preplanuji trasu a mozna podradim...:-)

0/0
23.2.2012 17:23

B-25

Re: Tak a ted prosim recenzi na UAZ

S UAZem jsem párkrát na vojně vezl "gumy" ;-D Na pomalou jízdu po silnici dobrý - akorát mě zarazilo, že do pravotočivé zatáčky mám jet max. 30Km/h ale do levotočivé až 45Km/h 8-o -- možná to bylo naopak a taky ty rychlosti byly jiné, to si už přesně nepamatuji.

0/0
23.2.2012 20:37

Tramp_007

Re: Tak a ted prosim recenzi na UAZ

Motor nesedí v ose vozidla ale na jedný, už jsem zapomněl který, straně.

0/0
23.2.2012 21:10

B-25

Re: Tak a ted prosim recenzi na UAZ

Tak nějak to bylo... taky si už přesně nevzpomenu, do které zatáčky jak rychle (jinak prý překocení..) ;-D

0/0
23.2.2012 21:24

harkh

Re: Tak a ted prosim recenzi na UAZ

jojo, to máme stejné, málem jsem se s tím vyklopil, motor leží na jedné straně, nevím, kterej debil tohle vymyslel...

0/0
23.2.2012 23:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.