Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přepadení a smrt. Tatra vyjela kolem světa před 25 lety

Byla to expedice, na kterou mnozí málem zapomněli. Právě před čtvrtstoletím vyjel speciálně upravený vůz Tatra 815 na cestu kolem světa, na které účastníky přepadli vojáci a jeden člen tragicky zahynul.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ufoun

zapomnění..

"výsledek není žádný", protože se vrátili po revoluci a v médiích po nich pak ani pes neštěkl. Když jsem tu expedici sledoval, těšil jsem se na cestopis a záběry z míst co navštívili. Měla to vysílat ČT. výsledek? nic. alespoň o ničem nevím. ALE to NENÍ chyba expedice... vrátili se prostě ve špatný čas... A ze záběrů nebylo nic, ač jistě natáčené scény okolí, přírody, lidí, kultur nebyly politické, takže dokument by z toho sesříhat šel. Jenže kdo by ho zapaltil? V té době již nikdo (předtím ano) A propagace Tatry také vyšla vniveč, protože po návratu se hlavně tatra prodala, takže nebylo již co propagovat, následovala privatizace, a ztráta trhů... Docela mi je posádky líto, (myslím tu práci k ničemu) a nad si tu cestu užili alespoň oni.

0/0
1.4.2012 23:47

6jara9

Já to sledoval tenkrát docela dost

I články jsem si vystřihoval z novin, snad z Lidové demokracie, kde to vycházelo na pokračování. Knížku také doma mám, v muzeu v Kopřivnici jsem se na ni byl také podívat.     http://jaromirp.rajce.idnes.cz/Koprivnice-_muzeum_automobilu_Tatra/#P1010075.JPG           Nemyslím, že by to byl propadák. Možná se vrátili  v dubnu 1990, kdy byla tenkrát najednou jiná atmosféra a tak trochu cesta kolem světa zapadla. Ale raději zde měli dát nějaký pěkný článek s fotkami a udělali by lépe. Vím že měli nějaké rogalo, na kterém létali a dělali záběry ze vzduchu. Jako propagace socialismu v roce 1987 mi to tedy nepřipadlo.

0/0
30.3.2012 13:32

cernobila_televize

toz tak

kdysi jsem mel v pokoji plakat s tatrovkou a vsemi zemeni, co projeli :-)

0/0
29.3.2012 2:56

nick

Pro pana Zátopka

I cesta  může  být cíl (výsledek) .... jinak moje  nej auto , jako dítě  jsem si myslel že  to je nejlepší auto na  světě :-)

+2/0
28.3.2012 21:00

en-gadi

Guatemala

Guatemala je v jižní Americe? Odkdy?

0/0
28.3.2012 9:55

I Shot the Devil

Re: Guatemala

asi proto,že je drobet na jih od Kanady..;-D

0/0
28.3.2012 12:44

pirin

Milé IDNES

kdybyste se toho raději chytli a místo bulváru tady rozjeli například seriál o Tatře kolem světa, asi byste udělali líp.Dovedu si představit, že bych si tady každý týden přečetl článek o putování tohoto superstroje doplněné nějakými vzpomínkami zúčastněný.A věřte, hltal bych to stejně jako kdysi v 7ičce pionýrů (myslím).

Jak už psal někdo níže, začít článek o Tatře kolem světa slovy PŘEPADENÍ A SMRT je typickým výplodem bulvárních článků.

+23/0
28.3.2012 9:18

Santa1

Re: Milé IDNES

To by musel mít autor tohoto článku alespoň takovou úroveň, jakou měl i ten nejposlednější pisálek z tehdejšího časopisu pro děti. Taky ten neinformovaný kurátor, který evidentně tráví víc času v posilovně, než by si v knihovně nahledal všechny publikace vydané o Tatře kolem světa.Rv

+5/0
28.3.2012 9:34

PiPiiiiiK

Re: Milé IDNES

Mě nepřijde, že Jirka tráví moc času v posilovně...spíš úplně normální týpek.

https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-ash2/372458_100001547413723_1678261072_n.jpg

+1/0
28.3.2012 9:39

Rickr

Re: Milé IDNES

Těch publikací fakt moc nebylo - ze samostatných knih mám od St.Synka deník první poloviny (Evropa, Severní a střední Amerika). Celkem super čtení, podrobné, škoda že chybí pokračování. Dále od F.Jeniše taky zpracování deníku až po jeho smrt, výborné, hodně dokumentuje svojí zálibu na ultralightu.  A pak už jen od Bárty knihu o celé expedici, ale té by slušela menší stručnost - zase ale jediná reflektuje hlavní problém té cesty - vyjeli za vlády komunistů a vrátili se nepovšimnuti po revoluci...

0/0
28.3.2012 14:58

petr____22

Re: Milé IDNES

Oslavovat soudryhy zpusobem jakym to bylo tenkrat v 7cce pionyru je dnes trestne...........

0/0
28.3.2012 17:34

PiPiiiiiK

Re: Milé IDNES

Taky bych si rád zahltal ...tady je to celkem nuda, jen diskuze je zábava :-) jo a ještě občas články na technetu Ing. Panchartka.

0/0
28.3.2012 10:00

MStudenka

Ta

Cassul to napsal přesně.Jinak ekonomický a průmyslový terorismus se podepsal snad na všech našich tradičních značkách které po pádu socialismu potřebovaly spíše pomoci v nových technologiích.Ale úkol byl jediný.Zničit.Naštěstí aspoň ta škoda Plzeň tady drží kolejovou výrobu i když za podivných okolností.

+2/0
28.3.2012 9:17

Achille Volfoni

Tatra

Psát tady,že Tatrovka byla nekonkurenceschopná a zastaralá je spíše k smíchu.Pokud někdo kvalitu vozu posuzuje podle interiéru,tak je taky celkem mimo.Tatrovky vyrobené za komárů,byly nezničitelné.Bytelné a respekt budící stroje.Taková Tatra 813...to bylo něco.

Vagónku taky slušně zlikvidovali.:-/

+4/0
28.3.2012 9:04

fsp1111

Re: Tatra

Konkurenceschopnost není jen ve kvalitě výrobku, ale i v nákladech a šíři poskytovaných služeb. Výroba byla nákladná (nedostatečná automatizace a špatně zvládnutá logistika), motory mají vyšší náklady na provoz, na západě v podstatě nulová servisní síť,.... atd atd atd.

Do podniku v takovém stavu musí vstoupit investor s pořádným balíkem peněz a připravit se v prvních letech na ztrátové hospodaření (viz. třeba Škoda a VW)

+2/0
28.3.2012 9:12

MStudenka

Re: Tatra

To v tatře teď skouší prý Scania.Snad na těch výrobcích bude alespoň nějaký tatrovácký znak.Ale nejdůležitější je aby lidi měli aspoň nějakou práci ve městě které bylo postaveno ne základě toho aby měli zaměstnanci kde bydlet.

+1/0
28.3.2012 9:20

cassul

Re: Tatra

Nojo, tatra 813 byla bezesporu výtečná. V sedmdesátých letech. Ale tím sám o sobě fabriku neuživíš, to bys ten výtečný výrobek musel nejdřív prodat. Výtečných výrobků, které se neprosadily a zanikly a uspěli jejich konkurenti se zjevně horšími parametry, známe nesčetně.

0/0
28.3.2012 12:19

kars

Re: Tatra

Vypadala kolosálně, ale jestli byla výtečná, nevím... Poměrně rychle byla nahrazena T 815 a btzy prakticky zmizela ze silnic.

0/0
28.3.2012 14:22

Josef II

Re: Tatra

To je prave ten nekonecny narek s Tatrou ! Nejlepsi vyrobek ktery se neprodava ?!? Prodavaji se pry ty spatne ! Zapadni cizina nikdy neprojevila nejmensi zajem a nasi podnikatele take moc nekupuji. Jsou to asi tedy vsichni hlupaci .

0/0
29.3.2012 11:01

Rambo-x

Re: Tatra

Ono tady působilo spíše jiné kritérium,tatrovky byly úžasné stroje,nezničitelné,spolehlivé prostě ve kvalitě světová špička......jenže to v kapitalismu nestačí,tam je třeba i propagace,servisní síť,reklama-tohle vše na západě chybělo,a export na východ se po 89 zhroutil

Toto a v neposlední řadě špatně provedená privatizace,kdy noví majitelé,kterým nešlo o tatru ani trošku dokonalo dílo zkázy a z nejlepších náklaďáků na světě se stala továrna která jen tak tak balancuje na kraji úplného krachu

Veliká škoda,i kdyby se povedlo sehnat nějakého zahraničního investora,který by byl ochotný pár let zvládat ztrátový provoz,připravit se na obrovské investice do výroby atd,a i kdyby se to povedlo tak už to zase nebude tatra,už to bude torzo tatry se vším cizím,stejně jako škoda dnes-také se ji povedlo zachránit ale ze škodou už nemá společného prakticky nic

0/0
28.3.2012 17:07

petr____22

Re: Tatra

To ze dnesni Skoda nema s tou starou spolecneho nic je dobre. Byl to totiz skok tak o 40 let dopredu v technologii.

0/0
28.3.2012 17:36

Rambo-x

Re: Tatra

Vážně,on favorit nebo jeho nástupce felicie je oproti fabii o 40 let pozadu,neblázni:-D vždyť fabii junior 1.0 MPi předjede klidně dobře seřízená škoda 120GLS

PS-felicii ještě považuji za české auto

0/0
28.3.2012 18:14

Patolog

Re: Tatra

Jo???? A co  na ní bylo českého?????? Vstřikování Bosch? Světla Hella? Spojka Sachs? Brzdy TRW nebo Lucas? Řídící jednotka Siemens? A přečti si něco o vývoji Favoritu. Kdo dělal kastli, kdo zavěšení motoru, kdo vprvopočátku dodával karburátory, kdo tvrzená ventilová sedla a ventily, silentbloky, překvapení bude asi veliké. Tuhle páčku jistě důvěrně znáš http://www.eshop-rychle.cz/fotky2948/fotos/_vyr_356n_58.jpg  Licence Lucas........Ani blbou páčku na blinkry neuměli vyrobit.

0/0
28.3.2012 19:04

Rambo-x

Re: Tatra

jenže všechno co tady jmenujete jsou drobnosti,tady jde o motor,převodovku,nápravy,kastli atd.....to že něco má jiný vstřikování,tvrzený ventily nebo spojku nebo páčku blinkrů mě vůbec netrápí,to by žádné dnešní auto nemohlo být originální,mezi všemi automobilkami fungují dohody o dodej dílů,ale to hlavní je český

A to že si nechali na favorita navrhnout karoserii,co je na tom,určitě nebyli jediní kdo si nechal udělat návrh od ital designu a nebo že porsche dělalo zavěšení motoru to se mi také nezdá jako nějaký světaborný počin

Problém je v tom že dnešní škodovky už nemají ani ty motory,ani převodovky,ani nápravy svoje

Mám otázku,když jste takový odborník,nebyly náhodou první karburátory do favoritů Jikov LEKR......pierburg myslímže přibyli až po roce 91,v roce 93 přibylo vstřikování bosch?

0/0
28.3.2012 20:26

Rambo-x

Re: Tatra

Tak jsem si na tvůj popud přečetl wikipedii o favoritu a teda nic závažného proč by favorit neměl být český jsem tam nenašel.......karoserie od ital designu si nechává navrhovat i peuegot,takže v tom nevidím absolutně nic závadného,karburátory podle toho měli být jikov vycházející licenčně z pierburgu,nevím píší to tam dost nejasně,zavěšení motoru dělalo porsche,ale to je taky drobnost

Také se tam píše,že mnoho lidí si klamně myslí že celý favorit navrhoval bertone,ale ten navrhoval jen design,koncepční řešení,většina techniky je dílem AZNP

A felicie je faceliftovaný favorit,akorát tam přibyli na výběr motory a nějaké drobnosti

+1/0
28.3.2012 20:52

proviant

Re: Tatra

K smíchu jste spíš Vy. Jeden příklad. Kde měla Tatra ve světě servisní síť? Tatra 813 byl naprostý propadák!!! Bohužel. [>-][>-][>-]

0/0
30.3.2012 10:38

mlčanlivý boban

Túto tatričku som mal postavenú z ábíčka

a pamätám na pravideľné správy o ceste v TV.

Nezáujem nastal až potom....

+3/0
28.3.2012 8:24

bloud-velbloud

Re: Túto tatričku som mal postavenú z ábíčka

jak píšu dole, nezájem vznikl přechodem k demokracii!

0/0
28.3.2012 8:35

cassul

Re: Túto tatričku som mal postavenú z ábíčka

Tak ono to má logiku. Výpravy tohoto typu stály na tom, že se tam běžný člověk neměl šanci dostat, takže ho zajímaly zprávy z takové cesty. Tím nemyslím jenom komunistickou izolaci, ale i běžné obtíže. Hanzelka a Zikmund mohli vycestovat na první cestu bez velkých úředních obstrukcí, ale holt v poválečné době drtivá většina lidí na takovou cestu neměla prostředky, neexistovaly dopravní spojení, komunikace a podobně, tudíž bez podpory automobilky a státu to bylo nereálné... A lidi to zajímalo, četli reportáže, poslouchali zprávy, kupovali knihy.

Ale v roce 89 a 90 se dělo tolik událostí s konkrétním dopadem na běžný život tady, že nějaké zápisky z cest logicky zapadly a navíc se stalo možným se někam podívat osobně.

0/0
28.3.2012 8:45

ufoun

Re: Túto tatričku som mal postavenú z ábíčka

chcete rict, ze na cestopisy se kouka, protoze na to nemame financne? Ano nikdy se do pralesa nepodivam (asi), ale cestopis neni jen o tom, ze si tam nemohu zaletet. Videl jsem i cestopis z levného Bulharska kde jsem byl, divam se i na ceske cestopisy... proc? abych prave vedel kam se vydat, co zazit na vlastni kuzi. A co na vlastni kuzi proste zazit nelze, protoze nemma kupu casu jezdit, chodit pres cele zeme. Kdyz pojedu nekam, tak to neznamena, ze to projedu cele, at jiz kvuli penezum, tak i kvuli casu. Celou zemekouli neobejdu.. no tak zbyva cestopis... ze...

0/0
1.4.2012 23:57

MStudenka

Vagonka

Jako učni jsme to chodili očumovat.Byl to pro nás symbol dobrodružství a hrdost na náš podnik.Tady o té špíně co tady píšete jsme samozřejmě nic nevěděli.Jinak nákladní vozy zažívaly nej slávu právě za komárů.O kráse osobních vozů tatra se nedá pochybovat ale dneska už by neměly šanci stejně jako to nemají lehké vozy nákladní.

0/0
28.3.2012 8:19

Danny_Kay

Re: Vagonka

V jakem slova smyslu nemely sanci? Jakoze vozy z 80. let by se dneska na moderni vozy nechytaly? No, to je snad jasne a plti to o vsech znackach...vse ostatni je ale vec marketingu.

0/0
28.3.2012 8:26

cassul

Re: Vagonka

Spíš se změnily požadavky na zařízení. Tatry (náklaďáky) byly špičkové v průchodnosti, ale potřebovaly specifický servis a jejich koncepce nemůže splňovat dnešní nároky na emise atd. (můžeme si myslet, že to je pitomost, ale je to holt tak)

Dlouho to zachraňovala armáda, ale holt dneska i armáda vyžaduje nejvyspělejší techniku i v transportních náklaďácích a je schopna zajistit špičkový servis.

Tatra byla výtečná v masách jednoduchých levných vozů, které projedou všude. Stavby přehrad, transporty někde v divočině a podobně. Jenže takových projektů ubývá a ten zbytek si ohlídají rusové, mnohem víc se hledí na kvalitu servisu, úspornost a ekologičnost. A to je problém.

0/0
28.3.2012 8:33

Matyjas

Re: Vagonka

Jejich koncepce nemůže splňovat dnešní nároky na emise atd?????  Automobilka TATRA vždy vyráběla vozy ,které v zemi prodeje splňovaly a splňují homologační podmínky. Ať to byly dřívější normy EHK či dnešní EURO. V současnosti jsopu na vrcholu vývoje vozy Tatra Phoenix - motr PACCAR,převodovka ZF,podvozek kompletně odpružen vzduchem-koncepce Tatra, dále Tatra Terno po faceliftu,motor Tatra EURO 5!!, 12,7l,325kW a konečně Tatra 815-7. Více na www.tatra.cz

0/0
28.3.2012 10:17

bloud-velbloud

Pamatuju si

jak jsem jako kluk čekal ve večerních zprávách pravidelnou reportáž, bylo to něco užasného.

Ještě užasnější na tom je, že vyjeli ze socialismu a vrátlili se do demokracie. Možná právě to zapřičinilo že z filmu ani seriálu není nic:(

+2/0
28.3.2012 8:16

REN_STIMPY

Kdyz vidim interier - rikam si..

mohla to bejt dobra kalba :-)

0/0
28.3.2012 8:13

proviant

Tatra

Podnik Tatra bohužel skončil s příchodem komunistů a odchodem a vymřením posledních schopných lidí v padesátých letech. Od té doby Tatra neměla vůbec šanci. [>-]

+4/0
28.3.2012 7:46

Je.to.rebel

Re: Tatra

To není jenom Tatra, to byla Zetor, Škoda, Jawa,  ještě tak cca do roku 1970 opravdu vyvíjeli zajímavé věci potom už jenom chrlily tisícové série zastarávajících výrobků do spřátelených zemí.

+3/0
28.3.2012 7:51

cassul

Re: Tatra

No, to je pravda, ale neřekl bych, že za to můžou lidi z fabrik. Mluvil jsem s člověkem, který dělal třicet let v Jawě v Týnci. Těch projektů, prototypů a plánů byla ohromná řada, byli tam slušní projektanti a uměli dělat lepší věci. Jenže zadání shora - a nejen z Prahy, bylo jasné - vyrábět co nejvíc kusů, bez ohledu na modernost a hlavně bez jakýchkoliv investic do nových technologií. Takže mohli si projektovat a inovovat, ale za podmínky, že neklesne produkce a nebudou chtít nové stroje. Což je docela neřešitelný úkol a výsledek známe - trošku se změnil design, mírně se občas něco vylepšilo, ale koncepce a důležité části zůstávaly beze změny desítky let. A to je ohromný malér, který u nás komunismus způsobil.

Takže z hlediska techniky se na to dívám tak, že naši schopní technici i za takhle likvidačně nastavených podmínek přece jen občas dokázali něco prosadit.

+5/0
28.3.2012 8:15

Je.to.rebel

Re: Tatra

Samozřejmě, to jsem chraň bůh nemyslel, že by za to mohli zaměstnanci.

+1/0
28.3.2012 8:25

Pattr

Re: Tatra

Příkaz vedení byl jasný. Proč investovat do drahého vývoje, když SSSR by si přál odebral 4x víc, než jsme schopni vyrobit (šlo o motorky Jawa/ČZ), raději investujme do výroby.

0/0
28.3.2012 9:15

Igor1

Re: Tatra

Jo a proto se vyvážela do 53 zemí na všech kontinentech. Takovejch zaslepenců je tady za posledních 20 let víc od Havla až k tobě. A je vidět kam to s naším průmyslemproto  taky spěje.

0/0
28.3.2012 8:43

cassul

Re: Tatra

Tatra dělala většinu komunistického režimu přesně takové náklaďáky, o jaké byl v té době zájem. Spolehlivé, , levné, jednoduché, s ohromnou průchodností. S tím problém nebyl. Dělaly se velké projekty, vozily se kubíky země na stavbách přehrad a podobně - to byl kšeft pro tatry a dělaly se velké série. Jenže časem se změnily požadavky, zákazníci víc chtěli úspornost, servis, pohodlí pro řidiče - a tady tatrovka bohužel zaspala a už to nikdy nedohnala...

0/0
28.3.2012 8:52

Matyjas

Re: Tatra

Podle Vaší teorie by se v současnosti asi vyráběly deriváty válečné Tatry 111!!?? Vynikající a nadčasové typy T138,T148, T813 ,815 to nic není?

0/0
28.3.2012 10:20

sent

To byl komoušský trucpodnik-

-pár vyvolených mělo dokázat,že co předvedli študáci v 69.se 138-kou dokážou taky.Jsou taky spoekulace o šmirovani nasazenymi stb-áky v navštivenych zemi.

0/0
28.3.2012 7:43

Pro patria VII.

Re: To byl komoušský trucpodnik-

OMFG

0/0
28.3.2012 7:53

B-25

Re: To byl komoušský trucpodnik-

jj, expedice LambareneR^

0/0
28.3.2012 8:03

kars

Re: To byl komoušský trucpodnik-

Jako kluk jsem si o ní četl koncem 70. let ve starých Zápisníkách, co jsem objevil na půdě. Cca 1966 - 1972. Také o letcích v Anglii, válkách v Katanze, Biafře, různé západní technice... To, o čem se pak už psát nesmělo.

0/0
28.3.2012 14:31

B-25

Mám plechovou Tatru

1:43 od Igry - Kolem světa ;-)

0/0
28.3.2012 7:37

REN_STIMPY

Re: Mám plechovou Tatru

Rovněž :-)

0/0
28.3.2012 8:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.