Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Neřešitelný problém elektromobilů vyřeší kondenzátory. Uleví i brzdám

Nově pochopené vlastnosti vysokokapacitních kondenzátorů možná vnesou zásadní obrat na pole elektromobilů a hybridních aut. Díky kondenzátorům by tyto vozy mohly přijít o tradiční brzdy a také baterie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jisi258

Elektromobilum by spis pomohl SEMTEX :)

jednou provzdy ;-)

0/0
18.5.2012 11:00

Modrý a zelený blesk

---

Mindráček, že?

0/0
19.5.2012 22:49

von Kleist

Brzdeni?

To bude nejaka ptakovina, snazit se vse odbrzdit jen elektoromotorem.... Vzdyt u bezneho maleho auta s motorem treba 60kW muze byt spickovy brzdny vykon treba 250kW - ale to by musel byt cely system schopny zachytit - alespon spickove... takze plne nahrazeni brzd se mi nejak nezda.

0/0
17.5.2012 10:52

Modrý a zelený blesk

Re: Brzdeni?

Však v nadpisu také je "uleví brzdám." Nikoliv "nahradí brzdy."

0/0
17.5.2012 13:27

von Kleist

Re: Brzdeni?

Ano, ale v clanku se psalo, ze auta by nepotrebovala klasicke brzdy, pokud si dobre vzpominam....

0/0
17.5.2012 13:28

Modrý a zelený blesk

Re: Brzdeni?

Nu ano, klasické veliké na všech kolech. Třeba by pak mohla být kotoučovka jen za převodovkou například, jako v tramvaji.

0/0
17.5.2012 13:30

von Kleist

Re: Brzdeni?

Pokud by to melo byt stejne bezpecne nadimenzovane, tak by se to tak moc zmenit nemohlo. Pokud by s tim nekdo jezdil/brzdil "na krev", tak by stejne bylo treba odbrzit vykon napr. 250-60 = 190 kW.  A ten vykon se musi jak zachytit, tak vyzarit... Rovnez by se muselo zabranit nepriznive situaci "elektricky zasobnik plny". 

Leda by se omezovaly jizdni rezimy podle aktualnich moznosti nouzove kotoucove brzdy tak, aby slo vzdy z dane rychlosti nouzouve zabrzdit.

0/0
17.5.2012 14:04

Modrý a zelený blesk

Re: Brzdeni?

No to určitě plus si přidejte přetížitelnost elmotoru.

0/0
17.5.2012 14:18

šelma6005

Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

Bože můj, co za pitomci píšou tyhle hovadiny!

Největší kondenzátory mají kapacitu kolem 1F až 2F. Kapacita 1F znamená, že kondenzátor pojme náboj 1C (Coulomb). A 1C je definován jako proud 1A tekoucí během jedné sekundy. (Q = I . t - pro neznalé základů elektrotechniky). Soudný člověk z toho snadno pochopí o jakém nesmyslu se tu populisticky uvažuje. Ale novináři zbaští každý technický nesmysl!

To je hrůza takové voloviny vidět prezentované jako seriózní myšlenku!

0/0
16.5.2012 22:37

semperparatus

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

Máte pravdu.V Anglii před vozem taky musel běžet uvaděč s praporkem. Letadlo bylo označeno za vynález nehodící se k vojenským účelům.;-D

+2/0
16.5.2012 22:42

šelma6005

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

O fyzice a elektrotechnice víte evidentně kulové - raději běžte na pivo a nepruďte tu hovadinama

0/0
16.5.2012 22:51

Modrý a zelený blesk

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

Ale vy o elektrotechnice víte rovněž kulové, tak zkuste uposlechnout svého vlastního pokynu. Při tom pivku si můžete přečíst http://en.wikipedia.org/wiki/Supercapacitor

0/0
17.5.2012 9:21

šelma6005

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

Přečetljsem si tu stránku n níž jste mi poslal link. Je to zajímavé, ale pořád tvrdím, že celý systém může posloužit jen ke snížení spotřeby klasických motorů tím, že dokáží uložit brzdnou energii a pak ji následně využít. Nevěřím,že nákupní cena takového auta se vůbec někdy vrátí.

0/0
17.5.2012 18:26

šelma6005

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

Ještě pro zajímavost: Spočítal jsem za jakou dobu by kleslo napětí třeba z 200V na 100V na kapacitě 1kF, přičemž jsem uvažoval vybíjecí odpor 2 Ohm (aby ním teklo 100A na zažátku vybíjení). Vyšel čas 23 minut. Celkem dost,imne to překvapilo. Zároveň mi to připomenulo, že při brždění se neuvolní ani 1/10 této energie. Takže efekt mi přijde jako zanedbatelný, nicméně tá stránka o Electric double-layer capacitor mne zujala. Ačkoliv pracuji v elektrotechnice, věřte že jsem nikdy nepotřeboval větší kapacity než 10 mF pro vyhlazení usměrněného napětí.

0/0
17.5.2012 18:49

Modrý a zelený blesk

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

Já si myslím, že v článku se hovoří o něčem ještě trochu jiném, nedíval jsem se úplně podrobně. Každopádně jsem pracoval s podobnými články

http://parts.digikey.com/1/parts/90405-cap-super-600f-2-5v-screw-b49410b2605q000.html

Oceňuji vaši věcnou reakci R^

0/0
17.5.2012 20:05

marvin_v_krizi

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

este tam chybi napeti - doplnte si vzdelani.. jinak v dnesni dobe se vyrabi kondenzatory radove 100x vetsi nez pisete a na napeti okolo 100V (viz maxwel - odkaz jsem daval nize) - to znamena ze naboj ktery takovy kondik pojme je 10000x vetsi nez Vase predstava.

0/0
17.5.2012 8:41

von Kleist

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

Ale to jsou spise moduly, nez kondenzatory, ne?

0/0
17.5.2012 10:58

marvin_v_krizi

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

co si predstavujete pod pojmem modul? modul je kus nejakeho modularniho systemu, coz je dnes temer vsechno.. mel jste spis na mysli baterii slozenou z jednotlivych kondenzatoru.. kazdopadne je to vic kondenzator nez cokoli jineho, to ze je slozen z jednotlivych clanku nic nemeni na pomeru kapacita/velikost*hmotnost a o to jde..

0/0
17.5.2012 13:13

von Kleist

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

Epcos to nazyval moduly, tak jsem to oznaceni prevzal, jeho opodstatnenost jsem nijak neexaminoval. Slozeni z clanku na podstate nic nemeni, ale na zachazeni ano. U jednotliveho clanku nemusim resit treba vyvazovani... coz muze byt nekdy otrava.

0/0
17.5.2012 13:27

Modrý a zelený blesk

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

Nejspolehlivější vyvažování je předimenzování baterie, či modulu, chcete-li. A možná taky nejlevnější. Pokud by byly články kapacitně výrazně rozdílné, pak tedy přidejme monitorování.

0/0
17.5.2012 13:31

von Kleist

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

Monitorovani mi akorat zaruci, ze neprekrocim povoleny limit napeti, nicmene celkova schopnost pojmout energii zustane na velikosti n x nejslabsi clanek. Ale s tim se levne neda nic delat.

0/0
17.5.2012 13:55

Modrý a zelený blesk

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

Tak tak, nedá. Záleží pak, kolik to stojí na uloženou (k)Wh, jestli to vadí, nebo ne.

0/0
17.5.2012 14:19

marvin_v_krizi

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

mrknete na ty stranky toho maxwella.. u kondenzatoru je balancovani trochu neco jineho nez napriklad u lion baterie. Nejjednoduzsi reseni je vyber clanku se stejnymi parametry + jisteni proti prepeti na kazdy clanek zvlast..

0/0
17.5.2012 14:40

von Kleist

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

Mrknu. Ja delal (tehdy) baterii Ucapu od EPCOSu, kondenzatory se vybrialy, vyvazovani bylo aktivni (ale dissipacni) a melo to hlaseni prepeti. Balancery tedy vyvazovaly jen vliv rozdilu svodovych odporu, byly vybaveny kontrolni LED a i pri udrzovani konstantniho napeti blizkeho maximalnimu bylo videt, ze to balancovani je docela "zive"....

0/0
17.5.2012 14:53

marvin_v_krizi

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

verim tomu ze pri zatizeni se mnohem vice projevi rozdily mezi jednotlivymi clanky a roli bude urcite hrat i teoplota.. myslim ze ty baterie od maxwela maji neco podobneho, ale spis regeneracni - jinak by asi tezko mely takove nizke samovybijeni...

0/0
17.5.2012 15:25

Modrý a zelený blesk

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

To jste příliš detailní, akumulátoru v autě se taky říká akumulátor, nebo baterie, a ve skutečnosti je to akumulátorová baterie.;-)

0/0
17.5.2012 13:28

von Kleist

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

Me slo spis o to, zda nekdo vynalezl "ultracap na 100V" nebo je to opet "jen slozenina", duvod - viz diskuze o vyvazovani.

0/0
17.5.2012 13:51

Modrý a zelený blesk

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

No já znám jen klasický KOH ultracap a ty samozřemě na 100V nejsou. Jestli ty z článku, to nevím.

0/0
17.5.2012 14:19

šelma6005

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

Sorry, ale kondíky o kapacitě 100 F se nevyrábí. Tedy aspoň jsem je neviděl v žádné nabídceprodejců. A i kdyby, pořád je to směšně málo. A kondíky o kapacitě rádově F se dělají tak do 12V. A mají nehorázně vysokou ESR takže nedodají velký proud.

BTW, váš odkaz na Maxwella jsem nenašel. Když tak mi ho pošlete formou odpovědi na tento příspěvek. Jsem na to zvědavý.

0/0
17.5.2012 18:18

von Kleist

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

Opravdu?! 200F Epcos mel pred cca osmi lety ESR(dc) cca 5 miliOhmu a byl dimenzovan na provozni proud 50-100 A.  Ale koukam, ze Epcos tenhle segment trhu nejak opustil.

0/0
17.5.2012 21:52

šelma6005

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

Pro zajímavost: Spočítal jsem za jakou dobu by kleslo napětí třeba z 200V na 100V na kapacitě 1kF, přičemž jsem uvažoval vybíjecí odpor 2 Ohm (aby ním teklo 100A na zažátku vybíjení). Vyšel čas 23 minut. Celkem dost, i mne to překvapilo. Zároveň mi to připomenulo, že při brždění se neuvolní ani 1/10 této energie. Takže efekt mi přijde jako zanedbatelný. Cen takového doplňku však tak zanedbatelná zcela jistě nebude.

0/0
17.5.2012 18:54

von Kleist

Re: Takhle amatérskou pitomost jsem ještě neviděl

No, mam tu na stole uz asi 8 let kondenzator 200F/2.5V (od EPCOSu) velikosti priblizne velkeho monoclanku.... Modul velikosti mensi autobaterie mel tehdy asi 200F/14V, ovsem energeticky to zas tak veliky zazrak neni - cca 20 kJ. Mimochodem naboj o energii nic nerika. A to, ze 1F pojme jeden 1C, je blbost - tedy pojme, ale prave pri napeti 1V, coz je nutne dodat.

0/0
17.5.2012 10:43

jan.banos

Automobilům by mohly například zůstat jen malé záložní brzdy

a když se pokazí elektronika, tak to bude neřízená střela nebo naopak začne natvrdo brzdit.

0/0
16.5.2012 20:28

slavex

tak. . .. . . . . . . . . . . . .? ! ? !

Mám dojem že se jedná o trochu vylepšený akumulátor jen jinak pojmenovaný,přitom problém s výrobou el.energické energie je jednoduchý a dá se říct že už po staletí známý>>>stačí aby řidič potažmo celá posádka třeli ebenovou tyč liščím ocasem,toto ařízení stačí už jen jednoduše zapojit do obvodu automobilu a problém je vyřešen ! ! ! !

0/0
16.5.2012 10:46

Garion.

Re: tak. . .. . . . . . . . . . . . .? ! ? !

Rozdíl mezi akumulátorem (lidově baterií) a kondenzátorem je opravdu markantní. A ebenovou tyč byste mohl leštit třeba rok a žádnou elektriku byste nevyrobil. OMG ;-O

+1/0
16.5.2012 11:14

_Xeon_

Re: tak. . .. . . . . . . . . . . . .? ! ? !

ebonitovú tyč, v tom je istý rozdiel... ;-D

0/0
16.5.2012 12:58

Garion.

Re: tak. . .. . . . . . . . . . . . .? ! ? !

Ano, to jsem měl na mysli. A už kdysi v pravěku, když Luděk Sobota nevěděl přesně, jaké přídavné jméno ta tyč má, tak použil geniální tvar "eptlotlitlová tyč" ;-D

0/0
16.5.2012 13:08

_Xeon_

Re: tak. . .. . . . . . . . . . . . .? ! ? !

Máš recht, tú iróniu som postrehol až pak. R^

0/0
16.5.2012 13:38

šelma6005

Re: tak. . .. . . . . . . . . . . . .? ! ? !

Leštit bych si mohl třeba i ptáka a efekt by byl stejný;-D

0/0
16.5.2012 22:42

Z mechu a pazdeří

Re: tak. . .. . . . . . . . . . . . .? ! ? !

Ne, kondenzátor a akumulátor je něco zcela jiného. Např. galvanický článek (primární i nabíjecí) má pevně dané napětí, které je dané elektrochemicky. U určité kombinace kovů tu je přesně daný rozdíl potenciálů, tedy napětí. Kondenzátor v principu má napětí jakékoli. Pokud se na něj přivede nějaké napětí, tak při dostatku energie je na toto napětí nabit. Napětí je limitované spíše průrazem kondenzátoru. Tj. při vyšším napětí se dojde k vnitřnímu výboji, který kondenzátor zničí.

Kondenzátor v sobě přímo obsahuje elektrický náboj. Galvanický článek má energii zásobovanou v chemické formě, při vybíjení dochází k chemické reakci, která dodává energii.

+1/0
16.5.2012 13:44

šelma6005

Ne, tuná jde o fyzikální nesmysl!

Fyzikálně vzato ,zde nejde o žádná napětí které kondenzátor může vydržet!. Po energetické stránce jde o nesmysl!

Největší vyráběné kondenzátory mají kapacitu kolem 1F až 2F (a to jsou dimenzovány jen na napětí do 10V!). Kapacita 1F znamená, že kondenzátor pojme náboj 1C (Coulomb). A 1C je definován jako proud 1A tekoucí během jedné sekundy. (Q = I . t - pro neznalé základů elektrotechniky). Soudný člověk z toho snadno pochopí o jakém nesmyslu se tu populisticky uvažuje. Ale novináři zbaští každý technický nesmysl!

To je hrůza takové voloviny vidět prezentované jako seriózní myšlenku!

0/0
16.5.2012 22:49

Modrý a zelený blesk

Re: Ne, tuná jde o fyzikální nesmysl!

Opravdová hrůza je, že někdo tak zpožděný, jako vy, se prezentuje za elektrikáře. Děs.

+1/0
17.5.2012 9:29

von Kleist

Re: Ne, tuná jde o fyzikální nesmysl!

To bude spis nejaka provokace..... :-)

0/0
17.5.2012 10:45

K.Bartak

Re: Ne, tuná jde o fyzikální nesmysl!

Copak jsi měl z fyziky?

0/0
17.5.2012 16:04

dracekv1

několik nejasností

Není mi jasno jak chtějí brzdit jen pomocí kondenzárorů. Motor, který vyrábí energii je schopný klást jen určitý odpor, pokud chci brzdit více, tak musím do něj pustít energii kterou budu brzdit víc.

Dále pak, kondenzátory tvpí celkem rychlým samovybíjením, o tom se nikde nemluví.

Jako u všech těhle převratnejch objevů. Mluví se jen o výhodách a nevýhody se tak nějak zamlčují.

0/0
16.5.2012 10:12

Z mechu a pazdeří

Re: několik nejasností

Ne, je to asi takhle. Uvedu to na opačném příkladu. Když máte motor, který jede na prázdno, tak má nějakou základní spotřebu. Např. elektrická pila, na které neřežete. Pak je motot, který je v zátěži, např. rozjíždí se lokomotiva, řežete silné poleno na pile ap. Čím větší má motor odpor (mechanickou sílu proti pohybu motoru), tím více bere energie. V podstatě by i malý motor byl schopen po zatížení obrovského silového výkonu za obrovské spotřeby elektřiny. Jenže vinutí motoru by shořelo, nevydrželo by takovou proudovou zátěž.

Platí to i opačně. Budete-li brzdit dynamem (alternátorem, např. dynamo na kole), tak bez zátěže je brzdná síla malá, týká se spíš jen mechanického odporu dynama. Při zatížení dynama proudem - čím větší zatížení, tím více dynamo brzdí. Je tu nějaký limit - sice je daný vnitřním odporem dynama. Takže proud může mít jen nějakou maximální výši, víc není možné. Při brždění tedy dynamo - elektromotor proud vyrábí a elektřina se do něj neposílá.

0/0
16.5.2012 13:52

dracekv1

Re: několik nejasností

No právě, na to narážím, že je tam nějaký limit, takže to mít jako jedinou brzdu v autě mi příde poněkud divné.

U nás v řízení do 3f motorů pouštíme stejnosměrný proud, pokud potřebujeme aby pořádně brzdil. Moc tomu nerozumím, stará se o to f měnič.

0/0
16.5.2012 14:39

Z mechu a pazdeří

Re: několik nejasností

Jako jediná brzda to asi fungovat nebude. Na dobrždění patrně mechanickou brzdou. U pomalého pohybu bude motor fungující jako generátor vyrábět jen málo energie, tudíž brzdný efekt bude dosti malý. Taky efekt z hlediska energetického zisku by byl malý. V článku píšou, že to takhle je u tramvají - dobrždění mechanickou brdou.

0/0
16.5.2012 14:56

Modrý a zelený blesk

Re: několik nejasností

No vidíte, a třeba u tramvají je elektrodynamická tou hlavní provozní (nikoliv nouzovou) brzdou.

0/0
17.5.2012 9:23

šelma6005

Re: několik nejasností

Je vidět, že jisté základy fyziky máte. Bvíte se tu ovšem jen o technických detailech. Při realizaci by bylo zcela jistě nutné zvážit i takové detaily že na jaké napětí nabít kondenzátor. Už z principu však jde o fyzikální nesmysl!

Největší kondenzátory mají kapacitu kolem 1F až 2F. Kapacita 1F znamená, že kondenzátor pojme náboj 1C (Coulomb). A 1C je definován jako proud 1A tekoucí během jedné sekundy. (Q = I . t - pro neznalé základů elektrotechniky). Jak je z tohoto vztahu patrné, na napětí zde nezáleží. (Také platí, že u kondenzátoru Q=C.U)

Znalý člověk z toho snadno pochopí o jakém nesmyslu se tu populisticky uvažuje. Ale novináři zbaští každý technický nesmysl!

0/0
16.5.2012 23:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.