Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vysoká motorářská: Koenigsegg chce skoncovat s vačkami

Švédský výrobce exkluzivních supersportů Koenigsegg pracuje na dalším zdokonalení svých nejrychlejších vozů světa. Tím by měl být upravený osmiválec, který přijde o vačkové hřídele. O ovládání ventilů se bude starat pneumatický mechanismus.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ParaMetaFyzik

KACHNA

informace o Koenigsegg Agera napriklad

http://www.0-60mag.com/news/2012/03/cars-interested-in-a-2013-koenigsegg-agera-heres-whats-new-wpix/ 

zminuji karbonova kola, spojlery, zvyseni otacek a vykonu, nanotechnologie, zmenu managementu a spoustu dalsiho, ale NIKDE na webech nepisou nic o tom, ze by chteli v nejblizsi dobe kuchat vackove hridele

krom http://blog.caranddriver.com/koenigsegg-to-deliver-first-u-s-agera-in-june-working-on-camless-engine/ 

ktery momentalne pretiskuji veskere mozne platky s mensim ci vetsim uspechem a presnosti. Co uz ale nikde nezminuji je posledni veta: Cost is obviously not an issue, but reliability and valve noise are true hurdles and may take years to overcome. Vzhledem k tomu, ze se s tim experimentuji od 2009 to tipuju na rok 2020

0/0
23.4.2012 20:24

jisi258

Re: KACHNA

Pokud to hodlaji vyvijet dalsich 8 let, tak ten vyvoj muzou rovnou zabalit uz ted. 

Tou dobou bud budou jezdit elektromobily s palivovymi clanky, nadrzi na E85 a vyfukem na CO2 anebo nejake zoufale hybridy s jednovalcovym vysoce preplnovanym turbomotorem 250ccm a systemem start stop ktery 99% casu pojede na plny vykon v optimalnich otackach a nejake promenne casovani ventilu a zmena jejich zdvihu bude to posledni, co by ho trapilo. Nic jineho nema sanci projit pres ekofasos a jejich lobby, ktera se stara o kazdorocni zprisnovani emisnich limitu.

0/0
24.4.2012 8:07

ivoš

Hádáte se tu pěkně, chlapci.

Mě by spíš zajímalo, na co mi je v autě 1100 kobyl. Snobismus, nic víc. Při vývoji nových věcí se někde začít musí (viz vysmívané elktro- a hybridautomobily), ale proč zrovna takhle... I když fakt je, že snobi to rádi zaplatí.

0/0
23.4.2012 19:08

Blujak Fujak

Re: Hádáte se tu pěkně, chlapci.

Neco mi rika ze z tohodle mraku nikdy nezaprsi. Snobi sice mozna zaplati za kdejaky brajgl, ale ne za sportak ktery ani nenastartuje.  Na tomhle problemu si uz vylamali zuby jini koumaci nez jsou tuning party - bez urazky. Tohle vypada skvele na papire, ale technicky to je uplne v pr....   Wankel taky vypada na papire bajecne ale az Mazda dokazala vypiplat vsechny ty "drobounke" problemy, jake prinasi napriklad tesneni pracovniho prostoru a s tim souvisejici zivotnost motoru.  Tenhle problem je mnohem mnohem mnohem narocnejsi nez cely Wankel.

Podle meho nazoru se jedna o mission impossible.

0/0
23.4.2012 19:55

Hra11

Re: Hádáte se tu pěkně, chlapci.

Nějak nemohu najít, kolik lidí si zázrak této značky u nás koupilo? Já jsem slyšel o jednom v r. 2011.

0/0
23.4.2012 21:04

Mr. Dreamer

Re: Hádáte se tu pěkně, chlapci.

Jediný motor, který má dostatečný výkon je motor, který nikdy nejede naplno. Současné špičkové motory ne jen, že velmi často pracují na maximální dostupný výkon, ale musí se u nich velmi často řadit a počet rychlostí spíše přibývá.

Dokud nebude tohoto dosaženo, tak bude mít zvyšování výkonu smysl. Navíc tato myšlenka, ať už je jakkoli blízko funkční verzi nemá za cíl jen zvýšit výkon a dodat tak zákazníkovy "velká čísla", ale snaží se dosáhnout vyšší efektivity.

0/0
23.4.2012 22:19

Soul

Re: Hádáte se tu pěkně, chlapci.

Vám je to na nic když se musíte ptát...;-)

0/0
26.4.2012 9:39

Rambo-x

Určitě zajímavé technické řešení

Ale dle mě to je vhodné jen pro závodní motory,sice jde určitě o velmi zajímavé technické řešení,ale proti použití u běžných automobilů hraje hned několik faktorů,za prvé je to cena,takovéto zařízení by určitě z počátku výroby muselo stát velké peníze.Ale hlavní důvod je jiný,a to servis,tím že je to složité zařízení,a zatím není nijak moc ozkoušené,určitě by se dostavili dříve nebo později závady,a co pak,kdo by to uměl spravit,jen pár vyvolených někde v Praze za peníze které pomale stojí celé auto........a ještě pokud by se k tomu přidala politika určitých výrobců,některé věci záměrně poddimenzovávat,aby vydržely tak 100 000 a pak hurá pro nové auto,tak by se z toho stalo dokonalé kur*ítko,které by pomáhalo výrobcům pořádně vydělat na nových autech

0/0
23.4.2012 15:00

Paskvil Neoddiskutovatelny

Re: Určitě zajímavé technické řešení

je to vhodne pro vsechny motory, ktere toci pres rekneme 14tis rpm. Krom F1 padaji do uvahy jeste motocyklove motory, ktere to v zavodnim setupu take pouzivaji.

R^

Vyhody: uzaviraci sila na ventil je vysoka, nemenna a snadno nastavitelna (naopak mechanicka pruzina behem stlacovani zvysuje svou silu a jeji rozpinani neni kvuli jeji relativne vysoke hmotnosti dost rychle)

Rv

Nevyhody: zadny system valec/pist neni 100% tesny, takze casem poklesne tlak. Jinak vyrobne to drahe neni, je to stejne "komplikovane" jako treba hydraulicka zdvihatka vymezujici ventilovou vuli.  V beznych motorech to nema cenu delat, protoze ktery bezny motor toci 14tis rpm a vice a koho by bavilo krome tlaku v pneumatikach jeste hlidat tlak ve ventilech?

0/0
23.4.2012 16:37

Emiliano Zapata I

Re: Určitě zajímavé technické řešení

Předpokládám, že si ten stlačený vzduch bude vyrábět motor sám.

0/0
23.4.2012 20:39

Lub05

Zajímá mě ten dusík v F1,

ten se spotřebovává, čili má na to F1 spec. nádržku? Nebo je to stálá náplň?

0/0
23.4.2012 13:18

purkel

Re: Zajímá mě ten dusík v F1,

je to nadoba pod stalym tlakem, ktera je napojena na teliska u ventilu. Za normalnich okolnosti se tlak nespotrebovava. Pokud dojde k netesnosti, tlak poklesne a ventily se prestavaji vracet, coz vede k selhani motoru. Snad se to da dotlakovat pri pitstopu, ale stejne to nevydrzi na vic nez par kol.

Roznez udajne vymontovany motor musi mit porad tlak, jinak ventily spadnou dolu k pistum. Podle jinych zdroju tam ovsem stale je pomocna pruzina, takze pokud system pneumaticke pruziny selze, jeji praci castecne zastoupi klasicka pruzina, ovsem jen v nizkych otackach motoru. Vyhodou je, ze pri demontazi motoru a odpojeni tlaku se nic nestane.

0/0
23.4.2012 13:30

wanad

Re: Zajímá mě ten dusík v F1,

"Dusík v F1" je pružina. Akorát, že pneumatická, nikoli mechanická.

Citroen do svých komerčních luxusních modelů montuje dokonce pneumatické odpružení vozidla již od dob modelu DS ze 60. let.

Proto jako pružina ovládající ventily bude dusík v F1 dnes už dost vymakaný na stálou náplň. Pro eventuální případ poruchy bude mít určitě nějakou zálohu. (Kvůli "propadlejm" ventilům je škoda drahého motoru.) Stejně tomu bylo u vinutých pružin, které měly pod sebou záložní vinuté pružiny menšího průměru. Otáčky motoru s pneumatickými pružinami ale nejsou omezeny vlastní resonancí jejich kmitáníR^R^R^

0/0
23.4.2012 16:21

wanad

Re: Zajímá mě ten dusík v F1,

Teda aby nedošlo k mýlce. Citroen montuje pneumatické odpružení sériově do vozidel vyšších tříd již od dob modelu DS-21 ze 60. let, kde už tehdy byl hermeticky uzavřený plyn o extrémně vysokém tlaku (aby dost pružil při stačení), který byl přes membránu hydraulicky spojen s diskem kola. Ta samá hydraulika obstarávala i tlumení.

0/0
23.4.2012 17:03

jisi258

zmateny a zjednodusujici clanek...

aneb autor mota dohromady hrusky s jabkama.

Zaprve, ten Koenigsegg je pomalobezny motor, normalni pruziny stihaji vracet ventily az do 15tis rpm, to je 2x vice otacek nez ten "uzasny" tuning motor co tu autor opevuje.

Zadruhe, F1 opravdu mely problemy s ventilovymi pruzinami ve vysokych otackach, opravdu pouzivaji stlaceny dusik jako pruzinovy system, ale to nema nic co delat s vackami, ty jsou normalne zachovany.

Zatreti, system nahrazeni vacek elektronicky rizenymi ventily tu opravdu je ve stadiu vyvoje, ale nejedna se o pneumaticky system nebo elektromagneticky, jak se autor mylne domniva, ale o hydraulicky.

Takze nejake nove patenty nehrozi, technologie je stara, akorat se zatim nepouziva, protoze neprinasi zadne hmatatelne vyhody oproti vacce.  Slusny clanek najdete treba tady : http://scarbsf1.com/valves.html

+5/0
23.4.2012 8:47

polto

Re: zmateny a zjednodusujici clanek...

Ale no, ctete pozorneji: "...ve Fromuli 1 totiž nadále funguje vačková hřídel..."

Autor navic jasne pise, ze nejde o to dosahnout maximalni otacky ale nezavislou kontrolu vsech ventilu...

Je jasne, ze jste ten nejvetsi odbornik, ale nez zacnete kritizovat poradne si to prectete. Pro laiky je to dostatecne, kdo chce vedet vic dohleda si. Ja jsem naopak rad, ze se tady obcas objevi i trochu vic technicky clanek, i kdyz jen "zjednodusujici".

+4/0
23.4.2012 11:08

jisi258

Re: zmateny a zjednodusujici clanek...

no prave ze placa pojmy a dojmy pate pres devate, kdyz nekdo zacne o tom, ze pruziny nestihaji v F1 15tis rpm+ s klasickymi pruzinami ventilu aby nasledne presel k bezvackovym systemum a jeste u toho stihne vzpomenout desdro rozvody u Ducny a protioderove vrstvy ve valcich, ktere tam jsou mimochodem kvuli zivotnosti, spolehlivosti a aby se to nezadiralo, ne ze by snizovanim treni zvysovaly vykon, tak to je totez, jako bych sel pred decka v prvni tride a rekl jim, ze prirozena cisla jsou od jedne do nekonecna, da se s nima scitat,  nasobit a umocnovat, ale uz nejsou stabilni vzhledem k odcitani deleni a odmocnovani a krom toho z didaktickeho hlediska tam nula patri, ale z ciste vedeckeho hlediska uz ne a jeste bych se v tom zamotal. Myslim, ze by ta decka koukala s otevrenou pusou a do konce zivota by nevedela, jaka packa.

Pokud nekdo neco nevysvetli poradne, tak nema co nacinat neco noveho, co s tim ke vsemu vubec nesouvisi. Cimz si nedelam patent na rozum. Jen me to zveda ze zidle.

0/0
23.4.2012 11:40

K.Bartak

Re: zmateny a zjednodusujici clanek...

No, řekl bych, že si se do toho zamotal nejvíce sám. A že tu pleteš hrušky a jablky ty, pozná i poučený laik. Nikdo znalý na takové bláboly neskočí.:-P

+1/0
23.4.2012 12:40

Neutrální Nick

Re: zmateny a zjednodusujici clanek...

Páté přes deváté tady plácáš ty. Nejsi schopen si ani přečíst článek, ale děláš ze sebe nejchytřejšího...;-D.

0/0
23.4.2012 12:47

Zivotabudic Jedly

Re: zmateny a zjednodusujici clanek...

Naopak, jisi to vystihl naprosto presne. Bombasticky nadpis, par blbinek splacanych bez jakychkoliv hlubsich znalosti a tvari se to hned jako clanek stoleti. At uz radsi pisou o tech elektromobilech. Tam je to jedno, protoze to je takove evergreenove tema jako ze okurky rostou.

+3/0
23.4.2012 12:53

Hugo Bosy

Re: zmateny a zjednodusujici clanek...

Pneumatické pružiny jsou v podstatě jakési měchy .... haha. rekl bych, ze autor clanku ma mozne tak pojem o vysavaci, ale rozhodne ne o pneumatickych pruzinach ve ventilech F1. K mechu bych to teda neprirovnal ani v hodne divokem snu. Jsou to v podstate pistky pohybujici se ve valeccich tlakovanych dusikem.... prej mechy. Rv

0/0
23.4.2012 12:59

Hrubian Tydlifuk

Re: zmateny a zjednodusujici clanek...

Ja se asi zvencnu, tak "drahy slozity a narocny system pohonu vackoveho hridele" zahodime a misto toho tam nabastlime pneumaticke ventily. Co je narocne na retezu a kusu zeleza ve tvaru vackove hridele, maximalne jeste na variocamu menicim casovani v porovnani se vzduchovou pumpou, vysokotlakym zasobnikem, extremne rychlymi a presnymi ventily schopnymi zavirat a otvirat s presnosti  radove setin sekundy a to vse v krajne nepriznivem prostredi plnem vibraci, s velkymi rozdily teplot a s nebezpecim vniknuti necistot.

A to vse po dobu nekolik desitek let. A kazde selhani = zniceny motor. 8-o

0/0
23.4.2012 17:47

Výstřik do tmy VIII.

Na co tolik otáček?

Dobrej motor dá koníky i při 3000rpm. :-)

0/0
23.4.2012 8:47

jisi258

Re: Na co tolik otáček?

3000 rpm je uy slusneho zavodniho motoru v podstate volnobeh

0/0
23.4.2012 8:50

Agent-přisluhovač

Re: Na co tolik otáček?

Když zvýšíš otáčky, můžeš mít stejný výkon při menší velkosti a váze motoru.

Ale v tomhle případě jejde primárně o zvyšování otáček, ale o možnost změny ovládání ventilů dle potřeby výkonu nebo úspory.

+5/0
23.4.2012 9:21

Danielos929

Re: Na co tolik otáček?

Který?

0/0
23.4.2012 11:09

jisi258

Re: Na co tolik otáček?

treba motory F1 maji volnobeh +-4000 rpm. Coz souvisi mimo jine s tim, ze jejich rotujici soucasti jsou extremne odlehcene kvuli co nejnizsi vnitrni setrvacnosti a ochote jit do otacek a v nizsich otackach by se neudrzely. Druhy duvod je extremni casovani ventilu a ostre vacky.

0/0
23.4.2012 11:46

K.Bartak

Re: Na co tolik otáček?

Co to je +-4000rpm. Ty nevíš kde je na klávesnici lomítko?

0/0
23.4.2012 12:48

janek od verpanku

Re: Na co tolik otáček?

ja jsem to bez problemu pochopil ;-D, takze problem bude mezi Bartakovou klavesnici a zidli.

+2/0
23.4.2012 13:07

205

Re: Na co tolik otáček?

Trubko, lomítko nepotřebuje.

0/0
23.4.2012 17:41

Modrý a zelený blesk

Re: Na co tolik otáček?

Lomítko? K čemu? Leda tak na prd ± autobus.

0/0
27.4.2012 20:18

Rambo-x

Re: Na co tolik otáček?

Jojo,třeba koncernové TDíííí,to tak pěkně táhne vocpoda že se můžou jít všechny formule klouzat;-D:-PR^

+1/0
23.4.2012 14:39

I Shot the Devil

Re: Na co tolik otáček?

no jo,ale když není na "hlínách" tak te "brutální kruťas" nepřeneseš na cestu

0/0
23.4.2012 16:15

pitlik

Neubráním se dojmu, že je to další příliš chytrá skříňka

Auta máme přecpaný elektronikou takovým způsobem, že přes dojem absolutní kvality a bezpečnosti se blížíme stavu, kdy si už nevyměníme ani žárovku. Na 120 a favoritu jste si v garáži měli šanci udělat spoustu věcí, dnes je to na to, aby to byla tak ta žárovka. Tento systém narazí i v autoservisech, protože jeho údržba bude buď nulová nebo nemožná.

Říkalo se, že co v autě není nemůže se porouchat, tak jsme je doplnili řadou komplikovátek a kazítek, aby měl autoservis co měnit. Opravy totiž nejsou možné.:-)

0/0
23.4.2012 6:34

vokoralej chleba I

Re: Neubráním se dojmu, že je to další příliš chytrá skříňka

U jednoho nejmenovaného vozu francouzské provenience musíš sundat přední kolo, abys mohl vyměnit žárovku. Takže už jsme se dostali do fáze, že si do auta doleješ sám akorát tak olej.

+1/0
23.4.2012 6:39

ajk

Re: Neubráním se dojmu, že je to další příliš chytrá skříňka

přední kolo je v pohodě ale u některých aut musíš sundat i nárazník....

+2/0
23.4.2012 6:50

ryccardo

Re: Neubráním se dojmu, že je to další příliš chytrá skříňka

a možná vyndat i rezervu z kufru :-).

0/0
23.4.2012 9:08

Agent-přisluhovač

Re: Neubráním se dojmu, že je to další příliš chytrá skříňka

Já třeba musím na jedné straně vyndavat baterii a na druhé používat zrcátko a tenké ruce :-)

0/0
23.4.2012 9:22

-dejf-

Re: Neubráním se dojmu, že je to další příliš chytrá skříňka

a proc si nekoupite bmw?

0/0
23.4.2012 19:27

Alex Murphy

Re: Neubráním se dojmu, že je to další příliš chytrá skříňka

S tím olejem jsi to přehnal, benzín možná, při troše šikovnosti kapalinu do odstřikovače. :-)

0/0
23.4.2012 7:39

stefi_ul

Re: Neubráním se dojmu, že je to další příliš chytrá skříňka

olej musis mit / obzvlaste u naftaku / moznost dolejvat

0/0
23.4.2012 8:20

Kazeasch

Re: Neubráním se dojmu, že je to další příliš chytrá skříňka

A proč musíš? Mám motor 1.9JTD a mezi výměnama nedolívám ani kapku. Že by jste měl návyk z těch "kvalitních a bezúdržbových" německých TDI ? ;-D

+3/0
23.4.2012 8:24

já George XVII

Re: Neubráním se dojmu, že je to další příliš chytrá skříňka

pokud laickým pohledem nemizí u nafty olej, tak nemusí být ještě vyhráno. Je dost možné, že olej mizí, ale jeho zbývající hladina je doplňována nespálenou naftou, která se prolíná skrz opotřebené pístní kroužky.

0/0
23.4.2012 9:46

Agent-přisluhovač

Re: Neubráním se dojmu, že je to další příliš chytrá skříňka

Proč? U HDI nezi výměnami nic nedolévám i když tu možnost mám (ubyde tak 1/2 litru).

+2/0
23.4.2012 9:25

osk

Pokud to doladí

tak aby to bylo spolehlivé tak je to naprostá pecka

0/0
23.4.2012 1:08

ryccardo

Re: Pokud to doladí

a jednoduše a levně opravitelné (vyměnitelné)

0/0
23.4.2012 9:09

katano

mně vačky NEVADÍ >>>>>>>>

>>>>>>>> a nechci aby s vačkami, kdokoliv SKONCOVAL ! ! !

         PS : dobrou noc. :-P

0/0
23.4.2012 0:17

Agent-přisluhovač

Re: mně vačky NEVADÍ >>>>>>>>

EU s nima skoncuje, elektromobily a bicykly vačky nepotřebují ;-D

0/0
23.4.2012 9:26

natvrdlý

Re: mně vačky NEVADÍ >>>>>>>>

Mně vačky taky nevadí, ale v autě je nemám. Nemám tam ani rozvoďák a nedolévám fridex... ;-)

0/0
23.4.2012 12:09

K.Bartak

Re: mně vačky NEVADÍ >>>>>>>>

Šťastný to člověk. Také je mým snem mít v autě jeden z nejúspěšnějších leteckých motorů v ČR;-D. V jednoduchosti je sílaR^

0/0
23.4.2012 12:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.