Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Jak si nejmenší mazda zahrává na stěně smrti

Jízda po vertikálně stěně se většinou pokládá za doménu motocyklů, kaskadéři ale pro přilákání více diváků používají i automobily. Na nebezpečnou stěnu smrti se odvážil i nejmenší z nabízených modelů Mazdy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B-25

Já jsem stěna smrti!

vyřvával Josef Kemr coby motocyklový démon v jednom filmu... ;-DR^

0/0
22.4.2012 20:07

Politicky neangažovaný straník

Nuc moc

Nic moc.

+1/0
22.4.2012 20:03

KateMarx

ten uprostřed je blázen

kdyby to auto spadlo tak je v čudu

+2/0
22.4.2012 16:56

Zdenda 13

Re: ten uprostřed je blázen

To jsem si taky říkal.

0/0
25.4.2012 9:15

kajak v zakoně

odstředivá síla nestačí...

je potřeba mírně nevertikální sklon stěny...;-D

+3/0
22.4.2012 16:31

Rubik1

Re: odstředivá síla nestačí...

Pri dost prilnavych pneumatikach asi staci. Kriticky ale musi byt prechod, kdy je jedno predni kolo na sikme plose a jedno na svisle. Nebezpeci smyku se mi zda velke.

0/0
22.4.2012 18:43

jisi258

Re: odstředivá síla nestačí...

samozrejme ze na opravdu kolmou stenu zadna rychlost nestaci, pokud si myslis ze jo, tak si nastuduj prubeh goniometricke funcke tg .. tangens. Pri kolme stene by ti nestacila ani rychlost nekonecno. RvRv

0/0
23.4.2012 9:09

Hagenbaden

Re: odstředivá síla nestačí...

Nechci byt hnidopich, ale tangens s tim nema nic spolecnyho. Jde ciste o odstredivou silu, ktera pusobi kolno na stenu, treni mezi prknama a pneumatikama, a jejich soucin musi byt vetsi nez sila od hmotnosti auta (zemska pritazlivost). Troufnu si tvrdit, ze to je fyzika zakladni skoly, max. 1. rocnik gymplu ;-). Jde pouze o to vypocitat vhodny prumer steny a rychlost vozu. Pak uz jenom odoperovat ztrachove bunky, koupit vohodne pneu a jde se na vec :-)

0/0
23.4.2012 10:17

purkel

Re: odstředivá síla nestačí...

jedna se o rozklad sil, fyzika ZS tipuju tak sesty rocnik.

0/0
23.4.2012 16:21

Hagenbaden

Re: odstředivá síla nestačí...

To tipujes blbe, protoze goniometricke funkce se berou (teda alespon braly za me) v 8. tride. Porad jsem ale neprisel na chybu. Tangens s rozkladem sil totiz vubec nesouvisi. Rozklad sil bych umel :-). Zkus mi to osvetlit.

0/0
23.4.2012 17:51

Hagenbaden

Re: odstředivá síla nestačí...

Tak mi to nedalo, odvodil jsem to a vyslo mi v[m/s]= odmocnina((r[m].g[m/s2])/f[-]) kde r je polomer kruhu, f soucinitel treni mezi pneu a stenou. v je potrebna minimalni rychlost pro kolmou stenu. Je to vsechno samozrejme za idealnich podminek, takze je k tomu potreba pridat nejaky koeficient strachu. Pocitam, ze tak 15-20%.

0/0
23.4.2012 18:08

Hagenbaden

Re: odstředivá síla nestačí...

[ ma byt hranata zavorka [

0/0
23.4.2012 18:09

jisi258

Re: odstředivá síla nestačí...

to bez obrazku nepujde. Obrazek je teleso na naklonene rovine http://cs.wikipedia.org/wiki/Naklon%C4%9Bn%C3%A1_rovina

pri rostoucim uhlu alfa se meni pomer sily F(vyslednice gravitacni a reakce podlozky) a G (gravitacni) podle vztahu sin alfa=F/G, coz plyne z toho, ze sily F a G sviraji uhel 90-alfa. Jedina sila ktera proti sile F pusobi je treni. Pokud mas alfa 0 stupnu tak sila F=0. pokud mas alfa 90 stupnu, je sin alfa= 1 a velikost sil F a G jsou stejne, coz je z obrazku jasne.  Pokud tam budes mit kruhovou rampu a alfa je sklon steny, tak sila G a F, treni a reakce podlozky tam zustane a jeste pribude  dostrediva sila, ktera se da vypocist z dostrediveho zrychleni, ktere primo zavisi na druhe mocnine obvodove rychlosti a neprimo na polomeru. A tahle sila bude kolma na silu G a sla by na obrazku doprava a zpusobuje, ze to auto krouzi v uzavrene "draze smrti" A ted to zacne byt zajimave.

0/0
23.4.2012 18:35

jisi258

Re: odstředivá síla nestačí...

kdyz tam to auto nechas krouzit, zustava ti sila F, ktera se snazi skutalet to auto dolu z rampy, pak mas vodorovnou silu Fd (dostredivou) a k ni opacnou virtualni Fd (odstredivou) o stejne velikosti a ta ti pusobi samozrejme i vetsi silu reakce podlozky nez by odpovidal naklonene rovine (tak ti vznikne tech 2.5G).A tg alfa udava pomer velikosti sily ktera pusobi jako reakce podlozky k velikosti sily F

+1/0
23.4.2012 18:48

Paskvil Neoddiskutovatelny

Re: odstředivá síla nestačí...

Ty brdo tak to cumim R^ Ta draha se fakt nahoru rozsiruje, dobry fyzikalni vyklad R^R^

0/0
23.4.2012 19:12

Blujak Fujak

Re: odstředivá síla nestačí...

dokonce to je i pravda ;-)

0/0
23.4.2012 20:02

Hagenbaden

Re: odstředivá síla nestačí...

Ja ten vzorec napisu bez jednotek, abz tam nevyskakovaly blbe ty zavorky v=odmocnina(r*g/f). Potrebna rychlost je zavisla na pouzitych pneu a polomeru. To co jsi popsal je trohu jako drbat se levou rukou na pravym uchu, ale mozna mas pravdu.

0/0
24.4.2012 12:17

jisi258

Re: odstředivá síla nestačí...

jeste muzes pocitat cos alfa = F/Fd  pro alfa 90 stupnu je to rovno nule, z toho tez jasne vidis, ze odstrediva sila Fd musi  pro sklon steny 90 stupnu rust "teoreticky" k nekonecnu. Prakticky by ses tam chvilicku udrzel diky treni pneumatik, ale to potrebujes i pro pohon vpred, takze po chvilce bys letel dolu, ne ze bys oblrouzil 8 kol nebo kolik ze to... jinak F .. sila ktera se te snazi shodit dolu je pro 90 stupnu samozrejme rovna sile G, coz je gravitacni sila.

0/0
25.4.2012 6:23

Hagenbaden

Re: odstředivá síla nestačí...

Kua co do toho porad motas cos uhlu. Je to rozklad sil na kolme plose. Dolu jde G=m*g, kolmo na plochu Fd=(m*v^2)/r a proti G musi byt sila, ktera odpovida f*Fd. Pokud je tato sila vetsi, nez G, tak se teleso pri krouzivem pohybu na kolme plose udrzi tedy m*g=f*m*v^2/r. Z toho je videt, ze je vse nezavisle na hmotnosti telesa a po uprave vyjde jiz vyse napsany vzorec v=odmocnina(r*g/f). Netvrdim, ze je toho mozne dosahnout technicky (tzn. tlumice, pneu s dostatecnym trenim atd.), ale je to z hlediska teoreticke fyziky pouze staticke vyvazeni. Nic vic, nic min.

0/0
25.4.2012 13:46

oldfashioned Kokodák v1

autor bude fyzik a navíc spisovatel

;-D;-D(auto se dotýkalo hlavou třetí podlahy a dimenze;-D)R^

+4/0
22.4.2012 13:50

jisi258

Re: autor bude fyzik a navíc spisovatel

kristalova hlupa no. tihle typci tu bojuji se vsim, cestinou pocinaje a fyzikalnimi zakonitostmi zdaleka nekonce.. ;-)

+1/0
23.4.2012 9:10

vths111

Snad ne

"Na kolmé stěně se auto udrží díky setrvačné rychlosti podobně jako na centrifuze." Setrvačná rychlost je prosím co? Nějaká divoká představa autora o dostředivé síle? Tu centrifugu už radši komentovat nebudu.

+8/0
22.4.2012 13:04

Homer _15

Re: Snad ne

Ale cenzory co mažou slušné příspěvky - ty mají dobré...

Dovzdělat se - to je ani nenapadne...

+2/0
22.4.2012 13:23

kajak v zakoně

Re: Snad ne

to nenapadne ani tebe...;-D

+2/0
22.4.2012 16:32

employee

Re: Snad ne

...tak si spletl pojmy s dojmy, no! Nato, že to píše po opici, to celkem ujde, mohlo být hůř. Třeba mně se nejvíc z toho článku líbí to o těch třech kolech: "...při startu se auto dotýkalo podlahou jen třemi koly"! No není fantastická. Asi už začal střízlivět...

+1/0
22.4.2012 13:44

keliass

hm..

nevypadá to spíše jako video týdne?;-)

0/0
22.4.2012 12:18

S-Tony

Re: hm..

Tím myslíš virální reklamu na Mazdu?

0/0
22.4.2012 17:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.