Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Haldex je hodně chytrý pohon všech kol. Má ho octavia i Bugatti Veyron

Spojka Haldex, z toho slovního spojení mají zásobovači ve Škodovce už od loňska těžkou hlavu. Klíčový komponent v oblíbeném systému pohonu všech kol nestačí švédská fabrika vyrábět. A tak skončila octavia 4×4.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

přezdívky_došly

Haldex je hodně chytrý systém...

hlavně v první generatci Audi TT, kde se díky Haldexu zabilo spousta lidí. Připojila se jim totiž uprostřed zatáčky zadní náprava, když se jim protočilo vnitřní přední kolo... ;-)

0/0
16.5.2012 15:22

certik_bertik

myslel že se to dělá v Polsku, tam má Haldex obrovskou fabriku v Siemanowicích

0/0
13.5.2012 9:08

mio121957

Jen se zeptám

Když v hlubokým sněhu vepředu zabírají kola a zezadu tlačí ochotní kolemjdoucí + manželka, je to taky 4x4?

0/0
12.5.2012 8:44

Homer _7

Re: Jen se zeptám

Ne.

To je tzv. 2+1+X kde X=počet těch kolemjdoucích...:-P

0/0
13.5.2012 1:39

Franta Prudil

Achjo takové mystifikace.. jak od obchodního zástupce

Že důvodem k haldexu byla úspora paliva. Že rozepnutý haldex žere míň.. Achjo.. Kdyby se nad tím odborník aspoň zamyslel.. Podle mě si ho spíš zvolili, že to je možná konstrukčně jednodušší než differenciál a teoreticky  vyjede víc, protože to sprostě sepne.

0/0
11.5.2012 15:15

ryccardo

zajímavé

Díky za pěkný článek. R^

+2/0
11.5.2012 14:11

Swoby

kdo z vás má aspoň 4x4

Je tu spousta příspěvků, jak je haldex k ničemu atd...

kolik z Vás má tedy Audi s torsenem nebo Subaru?

když to tady tak haníte... Mám Octu s haldexem a nedám na to dopustit... Jel jsem i s tvrdýma 4x4 a srovnávat se to asi nedá, no ale co... mokrá tráva, v zimě sníh atd... ta průjezdnost je neuvěřitelná. Co se s tím dá vyjet a předokolka by už byla v koncích...

Kolik z vás by využilo jet driftem ve 100km rychlosti bokem dveřma? asi moc ne:-D Nebo to vůbez zkusili, když je kuli tomu haldex špatnej:-)

A na projetí driftem v zimě kruháč 3x kolem dokola to stačí:-D

0/0
11.5.2012 8:14

dracekv1

Re: kdo z vás má aspoň 4x4

Kámoš má dvojkovou oktávku 4x4 já mám subaru a žádný velký rozdíl v blátě tam není.

A ano, psal jem to už někde níže. Vesmes je jedno, jaký má auto pohon. 4x4 projede oproti předohrabu o hodně více. Třeba ve sněhu to jede do té doby, než to lehne na břicho :)

Ale problém tu je. Čím dále dojedu, tím dále je to potom pro traktor ;-D

+2/0
11.5.2012 9:36

MIR80

Re: kdo z vás má aspoň 4x4

cim dal dojedu, tim dal to mam pro traktor..to je krasne receno, to si musim pamatovat

ovsem pokud tedy nemate prostredky pro vyprosteni vlastnimi silami :)

0/0
11.5.2012 9:39

Roumen

Re: kdo z vás má aspoň 4x4

Cim lepsi mas pohon, tim vetsi je sance ze uviznes v miste, odkud te nikdo nevytahne. :-)

0/0
12.5.2012 8:22

loma123

Re: kdo z vás má aspoň 4x4

asi tak, na horách jsme teď v zimě zkoušeli BMW X1, aktuální Volvo XC70 a aktuální Subaru Legacy v manuálním dízlu.  Vše v rozježděném neprotaženém asi 10 cm sněhu. Paradoxně toho nejméně projelo to Legacy. Ne kvůli náhonu, ale kvůli světlé výšce - zůstávalo viset v kolejích a návějích. Nejvíc toho projela ta XC70 díky větší světlé výšce a  asi i té váze která jí pamáhala s nějakými návějemi. Ale v principu to bylo všechno co do průchodnosti a schopnosti dostat se kam potřebujeme dost podobné a o koňské délky lepší než cokoliv na dvou hnaných kolech. Žádné zázračné schopnosti Subaru se neprojevily - dokázalo cca to samé co osttaní dvě čtyřkolky. A pokud umí jezdit dveřma napřed tak to bylo každému putna protože normální lidi to nepotřebují.

0/0
11.5.2012 12:01

MIR80

Re: kdo z vás má aspoň 4x4

ne ze by nebyl haldex k nicemu, ale mezinapravak je mezinapravak s tim nic nenadelate :)

0/0
11.5.2012 9:38

pisatel69

Re: kdo z vás má aspoň 4x4

No tak on ten Haldex je tak trochu elektronická uzávěrka mezinápravového diferenciálu a prodávají se za necelých 1000 éček i krabičky pro manuální ovládání haldexu (tuareg a amarok to mají v základu) nebo pro automatické řízení podle jízdy - třeba při akceleraci nebo rozjezdu se automaticky na zadek přenese víc momentu bez ohledu na prokluz...

předpoklad ale je, že se stále bavíme o silničních autech a použití na silnici. je naprosto jasné, že pro terén při zkříženém přejíždění na dvou kolech je mechanický a mechanicky zavřený diferenciál odpovídající technikou

+1/0
11.5.2012 12:37

jisi258

Re: kdo z vás má aspoň 4x4

Zetro 6245 se taky pocita ? ;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
11.5.2012 9:42

Aichel

Re: kdo z vás má aspoň 4x4

Outback H6 3.0 s AT

0/0
11.5.2012 11:02

kosobecny

Re: kdo z vás má aspoň 4x4

2.0 impreza. Pravdu máte, protože tam kde Subaru zapadne tak už nic nemůže a traktor bývá jediná volba. Není to ale 100%

0/0
11.5.2012 12:12

cenzore_zdar

Re: kdo z vás má aspoň 4x4

V zime a to konkretne napriklad ted v unoru jsem absolvoval v predohrabu cestu ze severovychodni moravy do Prahy v dobe kdy byla ta silena kalamita ze uzavreli celou dalnici u Lipniku. Az do hradce pres Mohelnici to byla jedna velka uviznuta kolona kamionu a osobaku. Nicmene zkusil jsem cestu projet a do hradce bez provlemu dojel. A to na ceste lezelo minimalne 15cm neujezdeneho snehu! V cechach mi prijde 4x4 pro bezne jezdeni zbytecnost. Nikdy jsem na horach nemel problem, vsude bez retezu.

0/0
12.5.2012 12:29

dracekv1

symetrický pohon

Pane redaktor, než tu začnete plácat kraviny že symetrický pohon je jen něco jako quattro u Audi tak si o tom něco zjistěte. Název Quattro je u subaru ekvivalent označení AWD jímž Subaru oznamuje že auto má náhon všech kol.

Symetrický pohon znamená provedení pohonu 4x4.  Je to vlastně to, že vše leží v jedné rovině. Převodovka a hnací hřídel a zadní diferenciál. Díky tomu je tam minimum součástí a pohon 4x4 od subaru spolehlivě funguje i po mnoha letech, což se nedá říct u jiných značek aut. (jedině u těch, co jsou přímo řaditelné)

Dále pak je pravdka že pohon u AT/MT není stejný, ale srovnávat to s haldexem je výsměch ;-D

+1/0
11.5.2012 6:30

infinity_

quattro

tady mate ty svoje mestske kramy v praxi

http://www.youtube.com/watch?v=FJZxVefta68

http://www.youtube.com/watch?v=t09ExAUgtyE&feature=related

A v subaru neni v zadnem pripade haldex. Mozna v tech novych a to pouze s AT, ono se haldex dava jenom kvuli emisim, pruchodnost neni o moc lepsi nez predokolka na dobrych pneu...spise frajerina pro pozery

+1/0
11.5.2012 0:15

dracekv1

Re: quattro

To není zase až tak pravda. Předohrabu stačí na louce trošku bahna a už stojí. Auto co má 4x4 dojede mnohem dál.  O to dál je to ale bohužel zase pro traktor ;-D

0/0
11.5.2012 6:32

dracekv1

Re: quattro

Ještě jsem koukal na to první video a to není nic nového, že když má 4kolka na jedné straně led a na druhý asfalt, tak prostě nejede. Proti tomu pomůže jen uzávěrka diferenciálu, dobrý samosvor, nebo ten systém jak přibržduje prokluzující kolo. Tohle by můj subík taky nevyjel, protože ještě nemá žádný z těchno systémů.

+1/0
11.5.2012 6:44

Undik

... Proboha ...

Nesrovnávejte ubohý haldex v Octávii s upraveným haldexem v Bugatti. To jsou jabka a hrušky ...

0/0
10.5.2012 23:12

loma123

Re: ... Proboha ...

je snad v té bugatce něco jiného než mezinápravová viskózní spojka s nějakými elektronickými cingrlátky navrch? není pokud vím. Takže může mít možná jinak nastavené parametry elektronické řídící jednotky ale funkce i princip jsou stejné.

To samé k těm subárkům - že jsou některé modely, které také nemají diferenciál mezi nápravami a vystačí s viskózní spojkou (a dobře nutno říct) je prostě fakt. Až tu někdo bude vypravovat jak je subaru viskózní spojka lepší než ta ve VW třeba, tak ať prosím kromě svého pocuchaného ega přidá i nějaké věcné argumenty a data.

+1/0
11.5.2012 11:53

kajak v zakoně

takovou divnou věc bych v autě nesnesl...

vypadá to, že se to může porouchat zhruba na dvěstěsedmdesáti místech...8-o

0/0
10.5.2012 22:23

net.Xtreme se nevzdává

Spíš je levný

oproti opravdu pokrokovým řešením...chytrý, to je dost eufemismus...

0/0
10.5.2012 21:55

walthers

Haldex ani omylem?

A proč ne? Žiju na severu pod Ještědem a vlastním škodu s haldexem, jsem s autem pro mé účely velmi spokojen. Nepotřebuji plnohodnotné teréní auto, potřebuji víceúčelové auto s dobrou průchodností po zasněžené málo udržované cestě, to je vše. Vůbec netvrdím, že mám plnohodnotné 4x4, ale normální, bezpečný auto s kterým jezdí v zimě bezpečně i manželka,  není důvod si na cokoliv hrát.

+4/0
10.5.2012 20:59

pisatel69

Re: Haldex ani omylem?

Je úplně nepochopitelné, že jste spokojen s autem, které v zimě na zasněžené silnici bez problémů vyjede do kopce. Musíte být úplný blázen, který investoval peníze do naprosto nepodstatné a zbytečné krabice, která se může jen pokazit zatímco jste si mohl užívat adrenalinové (ne)výjezdy do kopce následované dlouhými pěšími tůrami domu od auta zaparkovaného pod kopcem...

0/0
10.5.2012 21:07

_Xeon_

Re: Haldex ani omylem?

To je irónia alebo vážne...;-D

0/0
10.5.2012 21:43

chatting

Re: Haldex ani omylem?

to je vtip ;-D

0/0
10.5.2012 23:15

Cowboy.from.hell

Děs

První říká: 8-o "Mmm skaut ty voe, vochtáfka štyrykrátštyry" Druhý: :-/ Mmm jsou i za menší peníz podobný pixle. První: ":-) Voktáfku by sem bral kdyby byla ftédéýčku" Druhý: :-( bože bože

0/0
10.5.2012 20:13

Já to nebyl, já to nebil!

Re: Děs

bože bože :-P

0/0
10.5.2012 20:51

milosrdná lež

jedinej dopravní prostředek

se spolehlivým náhonem všech čtyřech je kůň.

0/0
10.5.2012 20:07

net.Xtreme se nevzdává

Re: jedinej dopravní prostředek

ale zdravý kůň;-)

0/0
10.5.2012 21:55

Honza1024

Re: jedinej dopravní prostředek

Hmmm, hmmm, jak by asi museli dělat vysoký svodidla na dálnicích, aby se to tam všechno vešlo? Nebo že by pluhy vyjížděly i v létě?

0/0
10.5.2012 23:47

Krokodyl1

Haldex ani omylem

kdo skutečně potřebuje jezdit v terénu (a umí to), tak si v životě na tohle nepořídí něco takového.

0/0
10.5.2012 20:05

duch zavražděného iuose

hmm

kdo tvrdí, že je to do skutečnýho terénu? Tohle je dobrý na lyžování do hor, na chatu, když je bláto... není to offroad, ale jistou dávku bezpečí a jistoty to přinese. Netřeba srovnávat jabka s hruškama

+2/0
10.5.2012 20:44

bechernik

Re: hmm

a já naiva si myslel že pro maximální bezpečí a jistotu je potřeba především mít dobré brzdy a pneumatiky s maximální trakcí k povrchu za všech okolností 8-o nebo mi chcete tvrdit, že pohon 4x4 vám pomůže rychleji zastavit a lépe projet zatáčkou? 8-o

0/0
11.5.2012 0:17

dracekv1

Re: hmm

Ano, lépe projede zatáčku, ale jen u těch aut, co mají stálý pohon.;-)

0/0
11.5.2012 6:34

loma123

Re: hmm

samozřejmě že pomůže bezpečněji projet zatáčkou. I tyhle haldexy od třetí generace dál se plynule připojují v okamžiku kdy jde auto do zatářky podle dat z ABS/ESP. Zkuste si projet zatáčku s tímtéž modelem na předokolce a s haldexem od 2007/2008 dál - uvidíte o jak moc lépe drží ta čtyřkolka stopu a jak je dobře kompenzována nedotáčivost předokolek. Třeba v zimně na horách na sněhu je to nebe a dudy (ale je to poznat i jinde, jen na tom sběhu je to zdůrazněné). Tutéž konkrétní zatáčku musím s předokolkou hodně zpomalit, abych nevylítl a tím ztratím rychlost do prudkého kopce a občas nevyjedu. Se čtyřkolkou na haldexu můžu plynule jet a naopak si můžu v zatáčce i přidat a auto nejede ze zatáčky a krásně drží stopu. To nemluvím o tom, že když potkám něco v protisměru a musím zastavit nebo zpomalit, tak na čtyřkolce s haldexem se dokážu na tom kopci znova rozjet. s dvoukolkou ani omylem.

+1/0
11.5.2012 9:45

bechernik

Re: hmm

aha, to je zvlastni logika. Zatacku muzu projet rychleji, takze ve vysledku bezpecneji? ja bych rekl ze je to prave naopak, cim vetsi rychlost, tim vetsi nebezpeci, ctyrkolka totiz brzdi uplne stejne jako dvojkolka a kdyz nevite co na vas za zatackou ceka, tak vam vyssi rychlost skutecne k bezpeci nepomuze... je to stejny nesmysl jako tvrdit, ze vykonnejsi auta jsou bezpecnejsi, protoze s nimi muzete jezdit rychleji 8-o

a schopnost vyjet do kopce nema s bezpecim vubec nic spolecneho... koneckoncu se Vam muze stat, ze jeden den do kopce sice vyjedete, ale druhy den budete mit problem z toho kopce vubec sjet a skončíte ve škarpě, protože se přes noc zhorší podmínky. S dvojkolkou se vam to nestane, protoze se do toho kopce vůbec nevyskrabete ;-D

0/0
11.5.2012 21:52

Modrý a zelený blesk

Re: hmm

Výkonnější auta samozřejmě bezpečnější jsou, protože s nimi rychlejí = bezpečněji předjíždíte. :-P

0/0
17.5.2012 9:55

bechernik

Re: hmm

dobrá demagogie :-D zapomínáte také zmínit, že v rychlejších autech provádíte takový předjižděcí manévr zpravidla mnohem častěji a na místech kde byste si to s normálním autem vůbec nedovolil, že? Rv

0/0
17.5.2012 13:49

Modrý a zelený blesk

Re: hmm

To není demagogie, to je realita. Jo, taky mnohem častěji vyjíždím z vedlejší a mnohem častěji se připojuju na dálnici, to jste zapomněl dodat.

0/0
17.5.2012 14:14

Já to nebyl, já to nebil!

Re: Haldex ani omylem

Si kup vejtřasku!!

0/0
10.5.2012 20:50

Bob-an

Re: Haldex ani omylem

Kdo potrebuje jezdit v terenu si koupi offroad a ne octavii.....

+1/0
10.5.2012 23:10

Mispulda

Mitusbishi... Znate?

Nevite co pouziva Mitsubishi? Nemyslim Evo, ale treba Outlander nebo asx. Maji na palube elektronicky prepinac na predni kola/4 kola s automatickou regulaci/50x50. Porad to na me pusobi jako haldex, akorat ma elektronickou pomucku. Prodejce ovsem tvrdi, ze na prostredni poloze je na zadek prenaseno cca15% a pripadne se dle potreby pridava. Vite nekdo jaka je skutecnost?

0/0
10.5.2012 19:44

Roumen

Re: Mitusbishi... Znate?

Podle jejich materialu (snad nekecaji) maji oba modely elektromagneticky ovladanou spojku. Rozdeleni sily 100:0 - 50:50. K tomu maji klasicke soupatko 2WD, 4WD AUTO a 4WD LOCK. Outlander 1. generace (spolu s EVO 8) mel staly pohon vsech kol s mezinapravovym diferencialem s viskozni spojkou (jako ma Subaru u modelu s MT).

+1/0
10.5.2012 20:26

RBrider

Nic než reklama

boužel ..... 8-o

+1/0
10.5.2012 19:00

Baxaras171

Takže z toho vyplývá, že Škodovka neumí auto vyrobit

Ale umí ho pouze složit ze součástek co tak různě nakoupí po světě (oprava = vám ty součástky s marží asi 500% namontuje za sazbu špičkového právníka zlodějíček s učňákem - jako bonus si jeste ukradne olej co vam ma vymenit, okopiruje klice, atp.). Jakmile ovšem jeden typ součástky není k dispozici -( zcela urcite je to jedina spojka tohoto urceni vyrabena na svete, ze?) tak končí....

+2/0
10.5.2012 17:19

Firehawk

Re: Takže z toho vyplývá, že Škodovka neumí auto vyrobit

Blik cvak.. takhle funguje kompletní automobilový trh .. PLUS takhle fungují všechny servisy.. nikdo není opravář, všichni jsou to jen lidi v kombinéze co mění rozbitý (starý) díl za nový.. nic víc..

+2/0
10.5.2012 17:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.