Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jawa Californian je zpátky. Retro z garáže se povedlo

Californian proslavil Jawu bez přehánění po celém světě. V sedmdesátých let se "kalify" v typickém černočerveném zbarvení proháněly od kalifornských pláží až po Nový Zéland. Legendární model je zpátky, vyzkoušeli jsme ho.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

foxiik159

Retro

je pravdou ze retro je levnejší nez vývoj nového motocyklu který je ale nanejvíc důležitý... ja mam doma orginalní jawu 90 (s zapalováním VAPE a plnou syntetikou) a létá pěkně hravě předjede Hondu CBR 125rr (r. v. 2008), kdyz v kopci s nebezpečným stoupáním, kde Hondička začne vstekle podřazovat aby alespon na 3 vyjela a vy na 90tce po zadním kole uhámíte nahoru a po rovine s pevným startem si taky příliž neškrtne je sice pěkný výkon ale 90tky se uz 50let nevyrábějí protože jí soudruzi nejspíše zatrhly.... (chce to další Jawácké žihadlo) A v dnešní dobe se zabívat minulostí? Jawou 90 mozná (pokud by ji udelaly ve 4T) ale kalifem? vím ze se to nekomu líbí a já mu to nemám za zlé ale kdyby pouzili svůj motor s obsahem 625ccm a výkonem 55kw vsadili ho do rámu ze sportarda a udelaly z toho MOTARD který je o síle a ne o rychlosti udelaly by lépe... mohli by i snížit výkon z důvodu emisí a použít i starší díly ale byla by to čistokrevná česká motorka...

0/0
14.9.2012 14:24

Tamdydam

Krásnej stroj

Tato motorka byla hold retro už v době svého vzniku. Ale co na tom? Má-li někdo rád veterány motorek (jako já), jejich technické nedostatky neřeší. Naopak je ze svého subjektivního pohledu může považovat za přednosti. Mě se tato Jawa rozhodně líbí. Jen by mě zajímalo, jaký má zvuk. Californian bez zvuku dvoutaktu... to už hold asi nebude ono

0/0
15.7.2012 16:12

bourbon

Proč čs. motorky dopadly tak, jak dopadly

Kdysi, ještě za bolševika, jsem vedl jazykový kurz, do kterého docházelo pár pracovníků Jawy Strašnice. Ti si mne vybrali jako vrbu, do které by se vyplakali. Po roce 1945, kdy ještě o japonských motorkách nikdo nic netušil, měla Jawa připravené 2 motocykly: pérák a Jawu 500 OHC, oba typy se značným exportním potenciálem. Jejich vývoj byl před nacisty utajován. RVHP (= Sovětský svaz) pak rozhodla, že čtyřtakty jsou pro údržbu na sovětském, činském a indickém trhu přiliš složité, a čs. výrobu čtyřtaktů zatrhla. Vedoucí soudruzi z KSČ (Kolaborantské strany Československa) sklapli kufry a poslechli. Tímto rozhodnutím byla pohřbena tradice čs. motocyklů. Sověti ale vyráběli desítky let stále stejné čtyřtaktní motocykly IŽ, kopie BMW.

Když Sovětům došlo, že budoucnost patří čtyřtaktům, objednali si v Jawě Strašnice vývoj čtyřtaktního motocyklového motoru, kterým měly být vybaveny inovované IŽ. Právo vyrábět čtyřtaktní motocykly nám ale Sověti nepřiznali. Neotvírá se vám kudla v kapse?

+4/0
4.6.2012 21:59

Dýzl

Re: Proč čs. motorky dopadly tak, jak dopadly

Tragedii bylo i to, že motocyklové fabriky spadaly pod ČAZ (Československé automobilové závody) a ten motocyklům nepřál.

K vývoji čtyřtaktního motoru bych dodal, že zadání bylo vyrobit dvouválcovou čtyřtaktní třistapadesátku. Vývoj probíhal souběžně v Jawě i Čezetě a lepší motor měl přijit do výroby. Jawa dělala dvouvalcového boxera a ČZ řadový dvouválec. Obě motorky se dostaly až do fáze jízdních zkoušek a tyto byly později ukončeny. Dokumentace na Jawský motor byla dodána do Ruska, tam ještě vyrobili nějaké prototypové motory a pak definitivně uslo. Jawa měla i prototypy se zvětšeným obsahem na 500 ccm. Jeden prototyp ČZ 350 byl odprodán jeho konstruktérovi ing Pudilovi, který na něm rekreačně jezdil. Nakonec na něm i umřel. Odešel z domu na projížďku na svém milovaném motocyklu a když se velmi dlouho nevracel, našli jej mrtvého opřeného přes motocykl. Zřejmě to srdíčko nevydrželo.

+1/0
5.6.2012 15:35

Richard Hardon

No super legenda s motorem z Ciny...

:(

Proc tomu jeste rikaji JAWA a ne treba Dva zajici?

+1/0
3.6.2012 15:15

reformníejakulace

Zdražování Matesmotem = neprodejné

Původně byla přestavba JAWA modelu Travel 250 za 59.900 Kč hochy nabízena za 70.000 Kč - což bylo o 10.000 dražší, než standardní provedení z JAWY, poté byla cena zvýšena o 5.000 Kč na 75.000 Kč a po vyjití tohoto článku rychle zvýšena o dalších 10.000 Kč na 85.000 Kč, což hoši v Mates motu poněkud přehnali, na to, že kupují ,,draka" z JAWY za 40.000 a po instalování jetých band a kaslíků z 634 nebo kalifů, zakoupených za pár stovek, přihazují na ceně dvojnásobek. Asi se objednávky jen hrnou;-D;-D;-D

+1/0
3.6.2012 12:21

Věrný sluha pana Hraběte

umírající jawa

se nedivím s tím designem, to se nemůže prodávat v dnešní konkurenci

0/0
3.6.2012 4:17

sámvelkýmao

no

hezký mašiny.....na svoji dobu. a navíc, ta cena....au.....

0/0
1.6.2012 18:49

GoogleBomber

Nostalgie?

Tak nevím, jeslti tímhle vyplní nějakou skulinku na trhu. Mě to spíš přijde jako "nedokážem držet krok s konkurencí, tak budem vyrábět to co umíme".

Líbilo by se mi, kdyby majitel téhle pro dnešní generaci motorkářů téměř neznámé značky zkusili třeba formou spolupráce vyvinout motorku 21. století, tj. kompletně elektrickou. Zrovinka včer mi přřišel info mailík od Bramma. Ta značka vznikla relativně nedávno a už vyrábí asi 4. model elektrické motorky. Ten poslední - Empluse, to je nádherný dílko. Nejbližší prodejce je v Německu...

0/0
1.6.2012 11:19

vpro2

ach ta nostalgie

kalif byl moje prvni poradna motorka v 80. letech (po par cezetach a jawach s nizsim obsahem) ... jen nebyla v cervene, ale modre ;-) ... mam dojem ze na ni predtim jezdili mlikari (VB) ;-) ... kdyz se zalehlo za riditka, tak udelala i 150 ;-D, ale to uz se vlnila jak uzovka ;-D

0/0
1.6.2012 9:34

Reclaim

Re: ach ta nostalgie

Jo,  moje první motorka v 90 tých letech, ale já ji ještě mám :-) 

a ještě na ní jezdím. No není to tedy čistý Californian, ale Oilmaster , což se

ovšem nevylučuje. Ve článku chybí spousta informací a je zde spousta nesmyslů.

0/0
4.6.2012 10:55

reformníejakulace

Umírající JAWA, které marně pomáhá pár šikovných

Nikomu nedoporučuji navštívit obec Brodce u Týnce nad Sázavou - slum, ve kterém se v části dezolátního areálu vyrábí pár 350 ročně a k tomu několik travelů a 660, stačí spočítat na prstech jedné ruky. Smůla Jawy byla privatizace - nejdříve ČZ Strakonice - italské Cagivě, která tam vzápětí zrušila výrobu a následně ustrašená privatizace Jawy, namísto zájemci - Hondě, bývalému soudruhu řediteli Jawy před rokem 1989, dnešnímu předsedovi představenstva Jihostroje Velešín sedmdesátníkovi Gerlemu. Jawa již dávno vevyrábí vlastní motory, nemá servisní síť a navíc je obětí nápadů Gerleho, který chce vyrábět litrovou kubaturu (asi jako 660 - dovozový motor+enormní cena=neprodejné moto bez servisního zázemí). Kdyby to dnes viděl zakladatel Jawy pan Janeček, tak by se obracel v hrobě jako kliková hřídel v supersportu;-O

+7/0
31.5.2012 21:45

Dýzl

Re: Umírající JAWA, které marně pomáhá pár šikovných

Přesně jak píšete. Je tam jen malá nepřesnost, protekční soudruh Gerle (bratr bolševického ministra) pracoval před rokem 89 jako technický ředitel ve strakonické Čezetě.

Tovární areál je údolí hrůzy stejně jako motocykly. Ve spackaných podvozcích jsou jedině dobré čínské nebo rakouské motory. Konstruktéry v Jawě by měli kastrovat, aby se nemohli dále množit.

Je to smutné, Jawa bývala největší světový výrobce motocyklů, těchto vyvezla svého času údajně do světa 3 miliony. Podotýkám, že 80% komponentů pro Jawu se vyrábělo ve strakonické Čezetě. Včetně motorů zkonstruovaných v Jawě. Po plyšáku byla motocyklová výroba ve Strakonicích vytunelovaná, získala ji podvodným způsobem italská Cagiva které veškeré výrobní zařízení pro Jawu zešrotovala. Jawa musela na své archaické motocykly výrobní zařízení znovu obnovovat. Jen bych připomenul, že tehdejší ministr Dlouhý má tu drzost uvažovat o kandidatůře na prasidenta.

+2/0
2.6.2012 14:08

Honx

Nemění se specifikace? To se mi nezdá.

No mě se zdá že se motorka mění dost. Pokud bych udělal podobné změny na autě tak nemám šanci projít technickou. Jak je možné že u motorky to nevadí?

0/0
31.5.2012 9:28

beras81

Kvůli čeho jako vyrábíte takovýhle paskvil?

sem si myslel že to byla priorita komunistů, tomuhle nerozumim [>-]

0/0
31.5.2012 9:25

Sallmi

Re: Kvůli čeho jako vyrábíte takovýhle paskvil?

a já zase nerozumím tvé otázce

+3/0
31.5.2012 11:40

marvin_v_krizi

ty stary dobry casy se nevratej

kdo se najezdil na klasicky 350 tak se rad projede ale tim to asi skonci.. kdyby chtely bejt poradne retro tak postavej radsi neco ve stylu kejvacky.. ale ty stary dobry casey se stejne uz nevratej..

+1/0
30.5.2012 23:22

bourbon

Re: ty stary dobry casy se nevratej

Starý dobrý časy? Jak pro koho, soudruhu.

+1/0
4.6.2012 21:42

m.bizon

Re: ty stary dobry casy se nevratej

No snad myslel OGARA - na tom jsem jezdil,byl to předchůdce .

0/0
25.6.2012 20:18

Rafaelou

akt zoufalství....

Svého času jsem na Clifě jezdil.Nic jiného zde nebylo a Jawa bylo jediné řešení. V té době kdy na silnici skoro nic nejelo,člověk nespěchal a neměl moc přehled co dělají ve světě.V dnešní době je to ne retro,ale spíše zoufalství.Tato motorka vlastně k ničemu není.Rám je silně poddimenzovaný,dvoutakt nesplní žádné emise a je to vytřásačka co se pod člověkem kroutí a vlní.Čtyřtakt není o moc lepší.Navíc Čínský motor není zárukou kvality.Nevím kdo do toho vrazí ty peníze a navíc to bude pokládat za dobrou investici když se za stejné dá sehnat daleko kvalitnější stroj,byť ojetý.

+4/0
30.5.2012 20:52

Dýzl

Re: akt zoufalství....

Číňanům bych nekřivdil, ti se naučili a překonali to, co se naší dávno odnaučili. Čínský motor samozřejmě zatím zaostává za rakouským Rotaxem který také do Jawy montují, tak špatný ale není.

0/0
2.6.2012 14:12

dezo007

nový model simsona?

retro?

0/0
30.5.2012 19:24

duch zavražděného iuose

hmm

jééé, ty jsi hloupej

+1/0
30.5.2012 20:30

culombo

Re: hmm

a ty jsi rohaté zvíře.

0/0
3.6.2012 21:05

cufir-mufir

Re: hmm

kozel? 8-o

0/0
7.6.2012 8:37

Pruit Igoe VIII.

Jawa je legenda, ale to opravdu neumíme nic jiného...

...než retro a oprašovat staré kvality. To už neumíme vyvinout a vyrobit kvalitní současnou motorku, která by měla podobný úspěch ve světě jako 250ka a 350ka ve své době? Smutné... :-/

+2/0
30.5.2012 17:59

154296

Re: Jawa je legenda, ale to opravdu neumíme nic jiného...

http://motoburg.com/imgs/6531-jawa-600-03.jpg.html Xhttp://www.bert.cz/mototesty/jawa650stylemotozurnal.html

0/0
30.5.2012 19:12

Jurrisek

Re: Jawa je legenda, ale to opravdu neumíme nic jiného...

tak stímhle jednoválcovým šrotem co je navíc z číny a není ani pořádně smontovanej Jawa díru do světa neuděláRv

0/0
1.6.2012 14:02

cufir-mufir

Re: Jawa je legenda, ale to opravdu neumíme nic jiného...

jj, je to takovej kočkopes... zadek jak sport, tělo cesťáka a předek z chopera... to je hrůza děs

0/0
7.6.2012 8:31

ciryl

Jawa

Da se ta Jawa koupit i v USA?

0/0
30.5.2012 17:16

foffcenzore

Re: Jawa

a kdo si myslis by ji jako koupil?

;-D;-D

0/0
30.5.2012 19:57

ciryl

Re: Jawa

Ja bych ji koupil' Mam tu sbirku hodne modelu JAWA'

0/0
30.5.2012 21:09

3ska

Re: Jawa

mas Jawa 500?

0/0
31.5.2012 1:36

11galuus12

Re: Jawa

Ve Státech a v Kanadě jezdí víc než 90% Harley. zbytek jsou silné japonské motorky.

0/0
30.5.2012 22:02

nenovak

Taky cítíte ten zmar? Neuvěřitelně jsme zaostali.

Pánovi držím palce, ale moc hezká motorka to není.

+2/0
30.5.2012 16:44

pavelthelong

Re: Taky cítíte ten zmar? Neuvěřitelně jsme zaostali.

posledni technicky dokonale motorky delala CZ Strakonice tak v r. 1974, kdy byl Jaroslav Falta s CZ (kompletni vyroba v CSSR) naposled mistrem sveta v motokrosu ve tride 250. Pak pro jednosmernou orientaci na sovetsky trh ( do te doby se licencne ceske motorky montovaly skoro na celem svete) slo vsechno do haje.

0/0
30.5.2012 18:41

Dýzl

Re: Taky cítíte ten zmar? Neuvěřitelně jsme zaostali.

Falta mohl být mistrem, Rusové jej ale vyprotestovali. Byl nakonec druhý. Nicméně ČZ měla spousty titulů, ovšem s cizími jezdci. Joel Robert 5x, Fridrichs atd.

0/0
2.6.2012 14:16

kecálek reloaded 5

Jjjj, klasika

Ale co s tím pro dnešní motorkáře - pro ty motorka, se kterou se nedá jezdit "třista z místa", nebo ji alespoň není slyšet na nejméně deset kilometrů a v těsné blízkosti nepraskají ušní bubínky anebo se s ní nedají ničit louky v CHKO není dost atraktivní...

0/0
30.5.2012 16:05

Hrabosh136

Re: Jjjj, klasika

Bláboly .... kolik takových "dnešních motorkářů" konkrétně znáte?

+1/0
30.5.2012 16:23

carlos.con

Re: Jjjj, klasika

90% ?

0/0
30.5.2012 17:49

Hrabosh136

Re: Jjjj, klasika

240V ?

.

90% z čeho? 90% motorkářů že ten člověk zná?

0/0
30.5.2012 22:57

černej oes

Re: Jjjj, klasika

Devadesát procent ze všech dvou, které zná.....

0/0
31.5.2012 8:28

vpro2

Re: Jjjj, klasika

no zrovna pred 14 dny jsem pobyval ve Svojsine a z lesa se vyritila tlupa na 4kolkach cca 8 stroju ... a o motorkach, ktere obcas potkam na lesnich pesinach nebo alespon stopy po drapacich , ani nemluvim :-/ ... 90% je moc, ale presto je pocet "motorkaru" nerespektujicich zakazy vjezdu docela velky Rv

+1/0
1.6.2012 9:43

Atomike

Re: Jjjj, klasika

Osobně mám klasickou anglickou devítistovku z výkonem 55kW, maximálkou 160km/h a relativně tichým chodem motoru a na výlety po Čechách to považuju za ideální stroj, pro jednoho člověka, kterej nechce závodit. Rád se ale svezu i na něčem rychlejšim.

Každopádně dvěstěpadesátka je dneska tak pro osmnáctiletýho kluka do školy, nebo pro vesnickýho dědka do hospody.

0/0
30.5.2012 17:05

Rafaelou

Re: Jjjj, klasika

Plácáte nesmysly.Normální motorkář se nežene za rychlostí ani za hlukem.Potřebuje na cesty stroj který jede, nevlní se,nekouří a má trochu krouťák.To je všechno co Jawa bohužel nemá.Ve své době u nás to stačilo,dneska je to vhodné tak pro nějakého nostalgika na ryby.Ale ten spíše sáhne po skůtru než po takové vlnící se vytřásačce.

+1/0
30.5.2012 20:55

celim

Re: Jjjj, klasika

No já bych řekl, že milovníci motorek se dělí hlavně na ty co mají nejraději "cirkulárky" a ty, co nemusí jezdit tak rychle, ale raději si to užívají třeba i pomalou jízdou. Já mám rád takový ten bublavý zvuk a pocit, že kdybych chtěl, tak to dokáže divy.

+1/0
30.5.2012 22:46

celim

Ach jo! Retro!

S nostalgií v srdci vzpomínám na moji světlemodrou javu 250 s hrazdičkou, švýcarským rychlopalem na 19" kolech!!! Koupil jsem si ji za svoje na brigádách těžce(opravdu, protože jsem dělal na válcovací stolici olověných plechů, kdy mi prošlo každý den konečky prstů asi 10tun materiálu)vydělané peníze v 68. roce. Pak jsem s ní pět let jezdil(i různě v polních podmínkách na křižovatce pod lampou opravoval) a prodal ji jednomu kolegovi na koleji, když zavedli daň, kterou se mi ze studentského rozpočtu nechtělo platit. Jinak kdybych chtěl nějaké retro, tak si vzpomínám na Nortona, který se k nám v polovině 60. let dovážel! To byla mašina. Dodnes mi v uších zní jeho bublavý zvuk, kdy i přes nízké otáčky jel jako ďas! Možná se mi to jen zdálo v porovnání s těmi dvoutakty od Jawy či ČZ. Stejně nejlepší u nás vyrobená motorka se světovou úrovní byla B.Stašou řízená ČZ Apolo!

+3/0
30.5.2012 13:40

Atomike

Re: Ach jo! Retro!

Můj otec měl Califu v roce 1969 - 1970, kdy jí prodal jednomu známýmu. Ten jí prodal loni (!) za 35k. Ale přesně, dneska už to neni ani hezký. Norton, BSA, nebo Triumph s dvouválcem na svislo, to je nostalgie. Třeba replika McQuenova Scramblera se dodnes vyrábí. A má pořád dvouválec na svislo. Na rozdíl od Jawy si ho vyráběj sami a nekupujou ho v Číně.

0/0
30.5.2012 17:10

Atomike

Re: Ach jo! Retro!

http://www.triumph.co.uk/images/Thruxton_2010_overview_510x347.jpg

+2/0
30.5.2012 17:15

Atomike

Re: Ach jo! Retro!

http://www.triumph.co.uk/images/T100_2010_rhs_forest_neweng_534x309.jpg

0/0
30.5.2012 17:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.