Diskuze

Jawa Californian je zpátky. Retro z garáže se povedlo

Californian proslavil Jawu bez přehánění po celém světě. V sedmdesátých let se "kalify" v typickém černočerveném zbarvení proháněly od kalifornských pláží až po Nový Zéland. Legendární model je zpátky, vyzkoušeli jsme ho.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

foxiik159

14. 9. 2012 14:24
Retro

je pravdou ze retro je levnejší nez vývoj nového motocyklu který je ale nanejvíc důležitý... ja mam doma orginalní jawu 90 (s zapalováním VAPE a plnou syntetikou) a létá pěkně hravě předjede Hondu CBR 125rr (r. v. 2008), kdyz v kopci s nebezpečným stoupáním, kde Hondička začne vstekle podřazovat aby alespon na 3 vyjela a vy na 90tce po zadním kole uhámíte nahoru a po rovine s pevným startem si taky příliž neškrtne je sice pěkný výkon ale 90tky se uz 50let nevyrábějí protože jí soudruzi nejspíše zatrhly.... (chce to další Jawácké žihadlo) A v dnešní dobe se zabívat minulostí? Jawou 90 mozná (pokud by ji udelaly ve 4T) ale kalifem? vím ze se to nekomu líbí a já mu to nemám za zlé ale kdyby pouzili svůj motor s obsahem 625ccm a výkonem 55kw vsadili ho do rámu ze sportarda a udelaly z toho MOTARD který je o síle a ne o rychlosti udelaly by lépe... mohli by i snížit výkon z důvodu emisí a použít i starší díly ale byla by to čistokrevná česká motorka...

0 0
možnosti

Tamdydam

15. 7. 2012 16:12
Krásnej stroj

Tato motorka byla hold retro už v době svého vzniku. Ale co na tom? Má-li někdo rád veterány motorek (jako já), jejich technické nedostatky neřeší. Naopak je ze svého subjektivního pohledu může považovat za přednosti. Mě se tato Jawa rozhodně líbí. Jen by mě zajímalo, jaký má zvuk. Californian bez zvuku dvoutaktu... to už hold asi nebude ono

0 0
možnosti

bourbon

4. 6. 2012 21:59
Proč čs. motorky dopadly tak, jak dopadly

Kdysi, ještě za bolševika, jsem vedl jazykový kurz, do kterého docházelo pár pracovníků Jawy Strašnice. Ti si mne vybrali jako vrbu, do které by se vyplakali. Po roce 1945, kdy ještě o japonských motorkách nikdo nic netušil, měla Jawa připravené 2 motocykly: pérák a Jawu 500 OHC, oba typy se značným exportním potenciálem. Jejich vývoj byl před nacisty utajován. RVHP (= Sovětský svaz) pak rozhodla, že čtyřtakty jsou pro údržbu na sovětském, činském a indickém trhu přiliš složité, a čs. výrobu čtyřtaktů zatrhla. Vedoucí soudruzi z KSČ (Kolaborantské strany Československa) sklapli kufry a poslechli. Tímto rozhodnutím byla pohřbena tradice čs. motocyklů. Sověti ale vyráběli desítky let stále stejné čtyřtaktní motocykly IŽ, kopie BMW.

Když Sovětům došlo, že budoucnost patří čtyřtaktům, objednali si v Jawě Strašnice vývoj čtyřtaktního motocyklového motoru, kterým měly být vybaveny inovované IŽ. Právo vyrábět čtyřtaktní motocykly nám ale Sověti nepřiznali. Neotvírá se vám kudla v kapse?

4 0
možnosti

Dýzl

5. 6. 2012 15:35
Re: Proč čs. motorky dopadly tak, jak dopadly

Tragedii bylo i to, že motocyklové fabriky spadaly pod ČAZ (Československé automobilové závody) a ten motocyklům nepřál.

K vývoji čtyřtaktního motoru bych dodal, že zadání bylo vyrobit dvouválcovou čtyřtaktní třistapadesátku. Vývoj probíhal souběžně v Jawě i Čezetě a lepší motor měl přijit do výroby. Jawa dělala dvouvalcového boxera a ČZ řadový dvouválec. Obě motorky se dostaly až do fáze jízdních zkoušek a tyto byly později ukončeny. Dokumentace na Jawský motor byla dodána do Ruska, tam ještě vyrobili nějaké prototypové motory a pak definitivně uslo. Jawa měla i prototypy se zvětšeným obsahem na 500 ccm. Jeden prototyp ČZ 350 byl odprodán jeho konstruktérovi ing Pudilovi, který na něm rekreačně jezdil. Nakonec na něm i umřel. Odešel z domu na projížďku na svém milovaném motocyklu a když se velmi dlouho nevracel, našli jej mrtvého opřeného přes motocykl. Zřejmě to srdíčko nevydrželo.

1 0
možnosti

Richard Hardon

3. 6. 2012 15:15
No super legenda s motorem z Ciny...

:(

Proc tomu jeste rikaji JAWA a ne treba Dva zajici?

1 0
možnosti

reformníejakulace

3. 6. 2012 12:21
Zdražování Matesmotem = neprodejné

Původně byla přestavba JAWA modelu Travel 250 za 59.900 Kč hochy nabízena za 70.000 Kč - což bylo o 10.000 dražší, než standardní provedení z JAWY, poté byla cena zvýšena o 5.000 Kč na 75.000 Kč a po vyjití tohoto článku rychle zvýšena o dalších 10.000 Kč na 85.000 Kč, což hoši v Mates motu poněkud přehnali, na to, že kupují ,,draka" z JAWY za 40.000 a po instalování jetých band a kaslíků z 634 nebo kalifů, zakoupených za pár stovek, přihazují na ceně dvojnásobek. Asi se objednávky jen hrnou;-D;-D;-D

1 0
možnosti

Věrný sluha pana Hraběte

3. 6. 2012 4:17
umírající jawa

se nedivím s tím designem, to se nemůže prodávat v dnešní konkurenci

0 0
možnosti

sámvelkýmao

1. 6. 2012 18:49
no

hezký mašiny.....na svoji dobu. a navíc, ta cena....au.....

0 0
možnosti

GoogleBomber

1. 6. 2012 11:19
Nostalgie?

Tak nevím, jeslti tímhle vyplní nějakou skulinku na trhu. Mě to spíš přijde jako "nedokážem držet krok s konkurencí, tak budem vyrábět to co umíme".

Líbilo by se mi, kdyby majitel téhle pro dnešní generaci motorkářů téměř neznámé značky zkusili třeba formou spolupráce vyvinout motorku 21. století, tj. kompletně elektrickou. Zrovinka včer mi přřišel info mailík od Bramma. Ta značka vznikla relativně nedávno a už vyrábí asi 4. model elektrické motorky. Ten poslední - Empluse, to je nádherný dílko. Nejbližší prodejce je v Německu...

0 0
možnosti

vpro2

1. 6. 2012 9:34
ach ta nostalgie

kalif byl moje prvni poradna motorka v 80. letech (po par cezetach a jawach s nizsim obsahem) ... jen nebyla v cervene, ale modre ;-) ... mam dojem ze na ni predtim jezdili mlikari (VB) ;-) ... kdyz se zalehlo za riditka, tak udelala i 150 ;-D, ale to uz se vlnila jak uzovka ;-D

0 0
možnosti

Reclaim

4. 6. 2012 10:55
Re: ach ta nostalgie

Jo,  moje první motorka v 90 tých letech, ale já ji ještě mám :-) 

a ještě na ní jezdím. No není to tedy čistý Californian, ale Oilmaster , což se

ovšem nevylučuje. Ve článku chybí spousta informací a je zde spousta nesmyslů.

0 0
možnosti

reformníejakulace

31. 5. 2012 21:45
Umírající JAWA, které marně pomáhá pár šikovných

Nikomu nedoporučuji navštívit obec Brodce u Týnce nad Sázavou - slum, ve kterém se v části dezolátního areálu vyrábí pár 350 ročně a k tomu několik travelů a 660, stačí spočítat na prstech jedné ruky. Smůla Jawy byla privatizace - nejdříve ČZ Strakonice - italské Cagivě, která tam vzápětí zrušila výrobu a následně ustrašená privatizace Jawy, namísto zájemci - Hondě, bývalému soudruhu řediteli Jawy před rokem 1989, dnešnímu předsedovi představenstva Jihostroje Velešín sedmdesátníkovi Gerlemu. Jawa již dávno vevyrábí vlastní motory, nemá servisní síť a navíc je obětí nápadů Gerleho, který chce vyrábět litrovou kubaturu (asi jako 660 - dovozový motor+enormní cena=neprodejné moto bez servisního zázemí). Kdyby to dnes viděl zakladatel Jawy pan Janeček, tak by se obracel v hrobě jako kliková hřídel v supersportu;-O

7 0
možnosti

Dýzl

2. 6. 2012 14:08
Re: Umírající JAWA, které marně pomáhá pár šikovných

Přesně jak píšete. Je tam jen malá nepřesnost, protekční soudruh Gerle (bratr bolševického ministra) pracoval před rokem 89 jako technický ředitel ve strakonické Čezetě.

Tovární areál je údolí hrůzy stejně jako motocykly. Ve spackaných podvozcích jsou jedině dobré čínské nebo rakouské motory. Konstruktéry v Jawě by měli kastrovat, aby se nemohli dále množit.

Je to smutné, Jawa bývala největší světový výrobce motocyklů, těchto vyvezla svého času údajně do světa 3 miliony. Podotýkám, že 80% komponentů pro Jawu se vyrábělo ve strakonické Čezetě. Včetně motorů zkonstruovaných v Jawě. Po plyšáku byla motocyklová výroba ve Strakonicích vytunelovaná, získala ji podvodným způsobem italská Cagiva které veškeré výrobní zařízení pro Jawu zešrotovala. Jawa musela na své archaické motocykly výrobní zařízení znovu obnovovat. Jen bych připomenul, že tehdejší ministr Dlouhý má tu drzost uvažovat o kandidatůře na prasidenta.

2 0
možnosti